eitaa logo
پابرهنگان||محمد زارع
424 دنبال‌کننده
207 عکس
104 ویدیو
6 فایل
🌾موضوع انشاهایم: اسلامِ پابرهنگان؛ اسلامِ همان هایی که بیش از طبقه ای اقتصادی، عمیقا بازتاب بینشی اجتماعی اند؛ برپادارندگان و صاحب انقلاب ها؛ رنج کشیدگان تاریخ ؛ و سرانجام وارثان زمین🌱 ✍️محمد زارع ارتباط: @paberehnegi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔷🔶بخش هایی از خطبه منا
🔶🔷🔶بخش هایی از خطبه منا
🔶🔷🔶بخش هایی از خطبه منا
🔶🔷🔶کورهای انقلاب؛عقابان احزاب 🔶«دارید میبیند که میثاقهای خدا شکسته می شود ولی خشمگین نمی شوید در حالی که برای نقض پیمان های(جاهلی)پدرانتان اندوهگین می شوید»(۱) اینها کلمات علی است دارد در 40 سالگی انقلاب با نخبگانی حرف میزند که مرز "غضب"شان نه نقض اصول انقلاب بلکه شکستن حدود و پیمانهای قبیلگی شان بود. 🔷این خط را در تاریخ صدر اسلام پی بگیرید دو دهه بعد به اواخر دهه ششم انقلاب و دو سال قبل از عاشورا می رسید آنگاه که آرمانهای انقلاب به طور کلی منحرف شده، حسین پسرهمان علی می گفت: «دارید می بینید که همه میثاقهای خدا شکسته شده ولی در حالی که برای نقض بعضی از پیمان های پدرانتان در شرایطی که پیمان رسول خدا خواروناچیز شمرده شده»(۲) 🔶حسین همان کلمات پدر را می گفت با این تفاوت که وقتی در دامنه کوه منا، نخبگان را شماتت می کرد عهدهای خدا و انقلاب طوری نقض شده بود که جامعه ای که بزرگ ترین بود به ویرانه ای انباشته از شکاف های طبقاتی،انحصار های تصاعدی اصحاب صدر انقلاب،جانبازان و سرداران خوش سابقه اسلام و آقازادگان شان بدل گشته بود. 🔷و اگر در دوره علی، نخبگان جامعه بخاطر نقض همه ی پیمانهای ظالمانه عهد جاهلیت شان صرفا دلخور می شدند اینجا دیگر برای شکسته شدن برخی از آن مناسبات نعره میزدند. 🔶اینجا حسین در دامنه کوه منا ،علت وضعِ ظلم محورِ موجود را در برخورد گزینشی نسبت به"مطالبه"می داند و بیان میدارد:حق مُسَلَّم ضعیفان_که آرمان اصلی انقلاب است_ را ضایع می کنید ولی بجایش هر کجا که بگمانتان حق دارید(نَه حقِ مُسَلَّم!)برای اش شتاب می کنید.(3) 🔷انقلاب و آرمانها از همینجا به سمت گودی قتلگاه شیب می گیرد؛ وقتی که نخبگان نسبت به آرمانهای انقلاب سِر و بی حس ولی به جایش به آرمانهای و قبیلگی فوق العاده حساسند؛ آنگاه که می بینند تبعیض دارد کمر انقلاب را می شکند؛فساد، امید مردم را می جود؛زندگیهای اشرافی، صبرِ مقاومت را از مستضعفین می ستاند؛ ولی در رسانه های زنجیره ای و لشکر سایبری شان خبری از این چیزها نیست! 🔶در عوضش فصل تصاحب ، برای صندلی ای که حق خود می دانند نه دیگری، گریبان چاک می دهند. را هم چارچوب می بندند که فقط من صلاحیت مطالبه دارم ، هم فقط من، هم ملک طلق حزب من... 🔷به محض اینکه بگویی:ببخشیدچراشما ...؟ ببخشیدچراخانواده شما...؟ببخشیدچراهم حزبی شما...؟هرآنچه فحش اسلامی و غیر اسلامی بلدند نثارت می کنند. این خط به حسین بن علی که همین پرسش ها را مطرح کرد گفتند... ۱:خطبه ۱۰۴نهج البلاغه ۲و۳:خطبه منا ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️منبع قدرت کجاست؟! 🎙سید شهیدان اهل قلم؛ : 🔹اگر كسی در جست‌وجوی مصادیق كاذب باشد، آن را در میان نخواهد یافت. 🔸آنها آرتیست‌های دروغین سینما، هركول و سامسون و یا جیمز باند و سوپرمن نیستند. 🔹آنها هم مثل من و تو، كارگر و كارمند، دانشجو و دكان‌دار هستند و قدرتشان نه در موهای بلند و بازوهای كلفت است، و نه در بال‌های آهنین و پاهای الكترونیكی؛ در است. 🎬 @Mostazafin_Tv
⭕️ به زیارت کدام حسین (ع) می‌رویم؟ 🔹اربعین سیدالشهداء نزدیک است و همه در حال و هوای جاذبه مغناطیس حسینی هستند و سعی دارند که از کاروان اربعین و زیارت حسین بن علی عقب نمانند. اما مهتر از هر چیز این است که بدانیم به زیارت می رویم؟ حسینی که هست یا حسینی که بود؟ اینکه می‌گویند اگر زیارت، با معرفت باشد، ارزش دارد، حرف بسیار درستی است اما یادمان باشد که معرفت حسینی، متوقف بر این است که به زیارت حسینی برویم که بود، نه حسینی که هست. 🔸وقتی روح و حقیقت قیام سید الشهدا را شناختیم آنگاه معرفت حسینی پیدا خواهیم کرد. حقیقت قیام حسین بن علی چیست که از زهیر مسلک تا وهب را هم به خود جذب می‌کند، زهیر علوی میشود و وهب نیز مسلمان. سوال اینجاست که آنها کدامین اسلام را از حسین می‌بینند که اینچنین تسلیم حق می‌گردند؟ اسلامِ حسین در مقابل چه اسلامی قرار دارد؟ حادثه عاشورا، نبرد میان کدام اسلام با کدام اسلام هست؟ 🔹اگر دانستی که نبرد حسین با کوفیان، نبرد اسلام و کفر نبود، بلکه نبردِ دو قرائت از اسلام بود، آنگاه می‌توانی دلخوش باشی به اینکه با معرفت به زیارت می‌روی. اگر فهمیدی که قیام حسین، نبردِ اسلام نبوی بود با اسلام اموی، نبردِ اسلامِ عقیده و جهاد بود با اسلام مراسم و مناسک میان تهی، نبردِ اسلام عدالت بود با اسلام ظلم و تبعیض، نبردِ اسلام نجات بخش محرومین بود با اسلام در خدمت زر و زور، نبرد اسلام علم و معرفت بود با اسلام تحجر و غفلت و در یک کلمه، نبردِ اسلام ناب محمدی بود با اسلامِ آمریکایی، آنگاه زیارت و گریه‌ات بر سیدالشهداء نیز با معرفت خواهد بود. 🔸قصه‌ی سیدالشهداء یک حادثه‌ی فراموش شدنی نیست بلکه کربلای حسین، مکتبی است که نحوه زندگی کردن و کردن را به ما می‌آموزد اما عده‌ای متحجر نادان، روح حماسه و حقیقت کربلا را به عنصری تبدیل کرده‌اند که هیچ کنشی علیه وضع موجود تولید نمی‌کند. 🔹اگر از دریچه‌ای غیر از دریچه ذهن مرتجع و روشنفکر غرب‌زده به قصه‌ی کربلا نگاه کنی، خواهی یافت که هدف اصلی حسین این بود که حکومت عدل را جایگزین حکومت جور کند. 💢 به تعبیر حضرت امام (ره): «عاشورا؛ با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ در مقابل ستمگران کاخ نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگی امت در هر روز و در هر سرزمین باشد». ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
«لیرغب المؤمن فی لقاء ربه ... » عجب رازی در این رمز نهفته است ! کربلا آمیزه کرب است و بلا ... و بلا افق طلعت شمس اشتیاق است . و آن تشنگی که کربلاییان کشیده‌اند ، تشنگی راز است و اگر کربلاییان تا اوج آن تشنگی ـ که می‌دانی ـ نرسند ، چگونه جانشان سرچشمه رحیق مختوم بهشت شود؟ آن شراب طهور که شنیده‌ای بهشتیان را می‌خورانند،‌ میکده‌اش کربلاست و خراباتیانش این مستانند که اینچنین بی‌سرودست و پا افتاده‌اند. آن شراب طهور را که شنیده‌ای ، تنها تشنگان راز را می‌نوشانند و ساقی‌اش حسین است ؛ حسین از دست یار می‌نوشد و ما از دست حسین. الا یا ایها الساقی ادر کأساً و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها آقا مرتضی آوینی(❤️) https://eitaa.com/khaterparishan
✅🔴✅چند خط خاطره ی اربعینی (بازنشر) سال گذشته که توفیق حضور در راهپیمایی اربعین داشتم در مسیر پیاده روی،میان همه هیاهوی پرچم ها،عکس های تکی اهل بیت☺️ و برخی مداحی های فارسی و عربی که یک تنه، جور یک مراسم عروسی را می توانست بکشد؛ دنبال این بودم که از بیش از عکس های شهدا،امام و آقا، نمادی پیدا کنم تا خودم را قانع کنم که این راهپیمایی با اش می تواند برای مسأله های جهان اسلام هایی را ارائه دهد. بالاخره پس از تلاشی وافر پیدایش کردم ...بنری را دیدم در کنار یک کانکس، که به زوار خدمات درمانی ارائه می کرد که رویش نوشته شده بود: "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد". با اینکه با نصب اینگونه جملات کلیشه ای و تکراری در ایران هم به دلایل گوناگون موافق نبودم و نیستم اما میان آن همه بی چیزی،لنگه کفشی بود در بیابان،و وجودش غنیمت. جلو رفتم و مسئول کانکس را پیدا کردم و اتفاقا سریعا او را شناختم از بچه های خوب شیراز بود. از او با تعجب درباره نصب بنر پرسیدم.با لبخند و لهجه شیرین شیرازی گفت:«اِی بنرو رو بخاطر اِی،نصب کِردِیم اِینجو چون نور مستقیم آفتُو،چِیشِ بَچوُهُوی خادم رو اذیت می کِرد چیزی ندُشتیم بزنیم اِی بنرو رو پِیدُو کِردیِم زدیم که نور اذیتمون نکنه». من هم در عین حال که می خندیدم اما تلخی یک واقعیت کامم را تلخ می کرد؛اینکه"به همین سادگی داریم فرصت اربعین را از دست می دهیم..." 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan در همین رابطه اگر فرصت داشتید یادداشت بنده را در پست بعد بخوانید.👇
🔶🔷🔶اربعین بر سر دو راهی (بازنشر) 🔷 زیارت اربعین حسینی در سال های اخیر بواسطه اقبال ویژه شیعیان از نقاط مختلف جهان و حضوری میلیونی،به یکی از مناسک رسمی شیعیان تبدیل شده است؛ اجتماعی بی نظیر با حضور انبوه انسان های عاشق که در دنیای مملو از راحت طلبی، خود را به سلسله ای از سختی ها می سپارند تا زائر حسین بن علی علیه السلام شوند. 🔶یکایک مناسک اسلامی همچون یک نماد، حامل معنایی هستند که اگر درک و برآن تاکید نشود در مجموع نمایی از دین را بدست می دهند که در آن،صورت دین سیرتش را از صحنه خارج کرده و از آن پس چیزی که اصالت ندارد درس و محتوای مناسک دینی است. 🔷در این صورت می توان مراسم های دینی با شکوه ظاهری همچون اربعین حسینی را به نظاره نشست که میلیون ها انسان در آن و دارند اما در زندگانی و جوامع آنها از سیرت حرکت سیدالشهدا خبری نباشد و این خود نیز بازگشت به این واقعیت دارد که در اربعین مسأله های حسین بن علی یادآوری و آموخته نمی شود تا اثرش در رگ زمان و مکان زائر جاری شود. 🔶عموما دغدغه اصلی در سطح برنامه ریزی و اجرای این همایش میلیونی منحصر در و است.و تلاشی معطوف به بازتولید کنش حسینی نسبت به مسائل پیرامونی زوار در جهان امروز صورت نمی پذیرد و کسی متکفل پاسخ گویی به این سوال نیست که "ما که برای حسین به کربلا می رویم خود حسین برای چه به کربلا می رود؟"ما که بر مصائب حسین بی تاب و راهی کربلاییم،خود حسین را چه چیزی بی تاب و روانه کربلا می کند؟" 🔷این در حالی است که اگر قرار باشد تاکیدات اهل بیت بر ذکر مصائب حسین از جمله زیارت اربعین را درست تحلیل کنیم باید به بازشناسی کار بزرگ سیدالشهدا در کربلا به مثابه یک مدرسه انسان ساز بپردازیم تا مشخص شود برای ظلم ستیزی و عدالت خواهی به عنوان دال مرکزی قیام حسین بن علی،باید چقدر و چگونه هزینه ای پرداخت. 🔶وقتی زائر پیاده، جاده نجف تا کربلا را طی می کند و در سعی بین صفا و مروه ی اربعین فقط به صورت این منسک اکتفا کند طبیعتا درک نخواهد کرد که پاهای تاریخ می تواند از مبدأ پدر عدالت؛ علی بن ابی طالب حرکت کند و در جاده شیوع همین گام بردارد و به کربلا؛قتلگاه عدالت برسد ولی آب هم در شکم تکان نخورد.در این صورت در جاده نجف تا کربلا مظلوم تری از علی و حسین هم وجود دارد و آن هم خود عدالت است. 🔷بنابراین اگر این به زائران حسین منتهی نشود؛ رفته رفته یکی دیگر از نرم افزار های قوی اسلامی که می توانست علیه و شرک را در دنیا تشکیل دهد در کنار دیگر مناسک تحریف شده، پازل اسلام مناسکی را تکمیل می کند و به عنوان دورهمی ای محسوب می شود که منهای ابراز احساسات مذهبی، از آن انتظار نیست.و چه بسا از سوی برخی، ابزاری برای توده ها نیز بشود. 🔶پس بر اساس قرائت ناب از اربعین باید برای انتقال پیام اصیل نهضت حسین بن علی قالب های متنوعی را طراحی کرد تا ضمن تاکید بر درس آموزی آموزه های کربلا،راه حل های روشنی برای مسائل جهان اسلام در برابر همه ظلم ها و تبعیض ها یافت و به کار بست. 🔷 اگر اینگونه شد امید آن است که کربلا مقصد غیر شیعیان،غیر مسلمانان،تمام آزادگان و مستضعفان دنیا شود و گردهمایی اربعین به تبدیل و با عبور از جاده کربلا، قدس شریف فتح و زمین از لوث وجود ظالمین پاک شود و پرچم توحید و عدالت بر قلل رفیع کرامت به اهتزار در آید. ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan ✅نمونه ای از این کارهایی که می شود انجام ‌داد را بارگذاری می کنم.
🔶قالب اول امام خمینی ره در خلال پیام خود به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و سالگرد کشتار حجاج به واگویی یک درد بزرگ می پردازند«بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکرده‌اند».سپس به تحلیل یکی از این احکام یعنی حج می پردازند:«و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز به صورت یک عبادت خشک و یک حرکت بیحاصل و بی‌ثمر باقی مانده است.» و در ادامه با زبانی کنایی به مصاف اسلام مناسک میان تهی می روند(متن را در تصویر بالا بخوانید). اکنون پس از ۳۵سال این منطق روشن امام همچنان نافذ و متاسفانه هنوز به همان درد مبتلائیم؛کافی است بجای کلمه "حج" در عبارت امام خمینی ره کلمه "اربعین" را بگذاریم ... قدم اول در نفی اسلام مناسک میان تهی و نجات اربعین شاید همین باشد که این عبارت کنایی امام در مقابل دیدگان زائرین قرار بگیرد.شاید یکی از کم هزینه ترین و در عین حال پر بیننده ترین کارها چسباندن این عبارت کنایی پشت کوله پشتی مان باشد در ادامه می توانید این جملات را ببینید و با سلیقه خود طراحی‌ و به کوله پشتی خود و دوستانتان نصب کنید👇👇 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
به اربعین چه؟!
🔶قالب دوم چند سال پیش، بچه های خوش فکر و انقلابی مستضعفین تی وی پویش «نهضت جهانی مبارزه با ظلم» را راه اندازی کردند. در این پویش زائران اربعین در مسیر پیاده روی نامه ای را به زبان های گوناگون خطاب به مردم جهان قرائت می کردند از آن فیلم می‌گرفتند و در شبکه های اجتماعی منتشر می کردند.در سالهای پیش از کرونا این پویش با استقبال خوبی مواجه شد.ادامه این پویش می تواند رنگ دیگری به اربعین حسینی ببخشد. در عکس های بالا متن فارسی نامه و توضیحات پویش را می توانید ببینید. تشکل ها و اشخاص می توانند متن نامه را تغییر دهند و آنچه را که پیام و توصیه اربعین به جامعه ایرانی و جهانی می دانند در متن وارد کنند. 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
📌به نام عدالت آموزشی، به کام مرفهان بی درد! 🔹 تازه از کنار گذاشته شدن طرح پته ای سازی آسوده‌خاطر شده بودیم که در کنار تصمیمات و طرح های عجیبی همچون جذب دانشجو معلم تا سقف چهل سال، به نام تحقق عدالت آموزشی با جذب و پرورش معلمان مدارس تیزهوشان روبه رو شدیم! ⁉️ امروز تعریف ما از استعداد در مدارس چیست!؟ 🔹غیر از این است که در آزمون های تست‌زنی ریاضی و علوم و... خوب عمل کنند تا بتوانند به مدارس استعداد درخشان راه پیدا کنند؟! 🔹اگر استعداد محدود به همین‌هاست پس هوش چندگانه گاردنر چه می‌شود؟ اگر استعداد محدود به همین‌هاست پس هوش هیجانی و... در کجای اهداف ما قرار دارد؟ به فعلیت رساندن استعداد و به کمال رساندن مستعدِ کمال چه می‌شود؟ 🔹این در حالی‌ است که برای شناسایی و شکوفایی سایر استعدادها راهی وجود ندارد، وقتی که در سیستم آموزشی ما تنها مهارت تست زنی و حفظ کتب را به عنوان استعداد درخشان می‌شناسند! و برایش مدارس خاص دولتی( از سال ۱۳۵۵) ایجاد کرده اند که بعداز انقلاب نیز کیفیت و تعداد این مدارس،افزایش پیدا کرده است. 🔹این درصورتی است که در سیستم های برتر تعلیم و تربیت جهانی، مدارس نمونه دولتی و خاص دیده نمی‌شود اما ما، نه تنها از این مدارس خاص استقبال کرده‌ایم بلکه امروز جذب معلمان خاص با آزمون اصلح ویژه برای دانش‌آموزان استعداد درخشان، تدارک دیده‌ایم. 🔹 دانش‌آموزانی که طبق همین ملاک‌ها باز هم لزوماً همه آنها با استعداد نیستند و به وسیله کتاب تست ، معلمان خصوصی و هزینه‌های گزاف به اینجا رسیده‌اند که اگر همین امکانات ویژه در اختیار دانش آموز منطقه محرومی قرار داده می‌شد؛ او نیز تیزهوش بود. 🔹 منطق حاکم بر سیستم تعلیم و تربیت ما اینگونه می‌گوید: چنین دانش‌آموزان بااستعدادی با این ملاک‌ها، باید در مدارس خاص با معلمان خاص برای رسیدن به دانشگاه‌های خاص آماده شوند تا موقعیت اجتماعی خاص و بزرگی را کسب کنند و برعکس دانش آموزانی با توان مالی کمتر در مناطق محروم و مدارس دولتی همچون پدرانشان باید در همان دهک قبلی بمانند چرا که دیگر برای تست زنی؛ نه آماده هستند و نه آموزش دیده‌اند و نه پولی برای این آمادگی دارند! دقیقا همینجاست که فاصله طبقاتی بدون تغییر ادامه می‌یابد!!! 🔹 تعلیمات خاص‌ِ معلمان، برای مدارس خاص یعنی دامن‌زدن به بی‌عدالتی، یعنی قبول اینکه، معلمان افراد خاص، باید ویژه‌تر باشند و سطح کیفیت این مدارس بهتر و بهتر شود،حتی به قیمت طبقاتی کردن آموزش معلمان جامعه!؟ نتیجه این تصمیم دلسردی بیشتر از مدارس دولتی و افزایش بیش از پیش تقاضای ورود به مدارس خاص و حمایت از افزایش درآمد دلالان آموزشی و کتب تستی در رقابت ورود به این مدارس است. 🔹این چیزی جز فراموش کردن قشر عام و دهک پایین نیست و بر ما آشکار است که در مغایرت با بیانات رهبری است، که می‌فرمایند :«برای عدالت نسبی بین قشرها و مناطق کشور باید به مسئله عدالت در مدیریت آموزش و پرورش توجه داشت». 🖋️مرضیه بهروزی،عضو فعال معاونت سیاست‌ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز زینب کبری (س) ➖️➖️➖️➖️➖️➖️➖️➖️ معاونت سیاست‌ورزی پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز زینب کبری س کازرون @mohallemfars
🔶قالب سوم اگر بخواهیم راهپیمایی اربعین به معنای دقیق خودش باشد و صرف پیمودن مسیری جغرافیایی نباشد؛اگر نمی خواهیم ازجمله کسانی باشیم که در سال ۶۱ هجری حتی راه را تا کربلا پیمودند اما کربلایی نشدند؛ باید راه حسین را دقیق شناخت و برای پیمودنش در روزهای غیر اربعین که متن اجتماعی و فردی ِزندگیِ حقیقی و غیرمناسکی است برنامه ریخت و قرار اقدام گذاشت. گپ و گفت های دوستانه حین پیاده روی که برای همه ی ما یکی از خاطره انگیزترین های اربعین است؛ از بهترین فرصت ها برای بازشناسی راه حسین است و دوستان همسفر اربعین نیز بهترین ها برای اقدام حسینی در روزهای غیر اربعینند. یکی از کم نظیرترین متونی که میتواند در این گفتوگوها محل بحث،تمرکز، مباحثه و سوال قرار گیرد؛خطبه ی منا سیدالشهداست. پیشنهاد می شود جمع های دوستانه خطبه ی منا را _که متنش یک آ۴پشت و روست_ درحین حرکت یا توقف در جمع های۳_۴نفره بازخوانی و مباحثه کنند. این خطبه که۲سال قبل از کربلا ایراد شده به خوبی بازنمای وضعیت جامعه پیشا کربلاست.با خواندنش به انگیزه های قیام امام حسین ع بیشتر پی می بریم،ساکتین و کناره جوهای جهاد را بهتر می شناسیم ‌و جریان تاریخی روحانیت هم سفره با سرمایه داران را با وضوح بیشتری تبارشناسی می کنیم. اگر برایمان مهم است که سیدالشهداء دقیقا بر چه چیزی شوریده؛اگر برایمان مهم است بدانیم حسین بن علی ع برای چه به کربلا رفته؛وقتی به کربلا می رویم مباحثه پیرامون خطبه ی منا را از دست ندهیم. ✅خطبه را درتصاویربالا وصوت ارائه استادرحیم پور رادرادامه دریافت کنید👇 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan