🗒 #یادداشت | زهد، استفاده از مال دنیا برای آبادسازی آخرت
🔖 طریقه معتدل اسلام در استفاده از نعمات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
نسبت انسان با نعمات دنیا، چه نسبتی است؟ آیا نسبت سلبی است؟ به این معنا که انسان باید تا جایی که میتواند، از نعمات دنیایی خودداری کند و هیچ بهرهوریای نکند؟ یا اینکه نسبت ایجابی کامل دارد به این نحو که به دنبال بهرهوری هر چه بیشتر از اموال دنیا باشد و خود را وقف این کار بکند و برای آن، دست به هر کاری بزند؟ به دیگران ظلم کند، بازار سیاه راه بیاندازد، طمع و حسد بورزد، از ابعاد معنوی خود بزند و خود را صرفا به این امور مشغول کند؟
مسئله❓
در دین مبین اسلام، چه موضعی در برخورداری از اموال دنیا اتخاذ شده است؟
جواب📨
برای این منظور، به برخی از آثار متفکر شهید، استاد مطهری، مراجعه مینماییم.
➖ در دین مبین اسلام، این مسئله، تحت عنوان معنای حقیقی زهد مورد بررسی واقع میشود. رویکرد اتخاذی اسلام، هیچکدام از این دو رویکرد نیست. انسان، نه اجازه دارد که خود را وقف کامل برای دنیا کند و از امور معنوی و ... بزند و نه اجازه دارد که مال دنیا را برای خود حرام بشمارد و هیچ بهرهای برای خود نگذارد.
➖ انسان، باید در به دستآوردن رزق و روزی، تلاش خود را به کار ببرد و کلّ بر جامعه نباشد و نگاه خود را به کمک دیگران معطوف نکن.
➖ خود ائمه -علیهم السلام- هم در راه کسب روزی حلال، با دستان خود تلاش میکردند و خود را به سختیها و مشقتهای کارکردن وادار میکردند و یاران و شاگردان خود را نیز به شدت توصیه به کار و تلاش و کسب روزی حلال مینمودند و از اینکه انسان، بار خود را به دوش دیگران بیاندازد، بسیار نهی کردهاند.
انسان مومن، اجازه ندارد که از مال دنیا رویگردان شود و همه چیز را کنار بزند و صرفا به امور عبادی و معنوی بپردازد.
➖ در داستان «علی و عاصم»، حضرت، دو گروه انسانها را نهی میکند.
➖ یکی خود عاصم را که از مال دنیا رویگردان شده بود و از زن و بچه و عیال خود دوری کردهبود و به مسجد رفتهبود و صرفا مشغول عبادت خدای متعال بود.
➖ گروه بعدی هم برادر عاصم بود که از مال و منال دنیا، بسیار برای خود جمع کرده بود. حضرت این گروه را از جمعکردن مال دنیا نهی نکرد، بلکه توصیههایی کردند که چگونه همین مال دنیا را به گونهای استفاده کنند که سرای آخرت خود را آباد کنند. به این وسیله که در آن خانه، از مهمان پذیرایی کند و صلهٔ رحم نماید و حقوق مسلمانان را به وسیلهٔ آن آشکار کند و از مطامع شخصی خارج سازد.
➖امام صادق -علیه السلام- هم در برخورد ایشان با چند صوفی، برای صحت استفادهٔ خود از مال دنیا، احتجاج میکنند به اینکه ایشان از وقتی که به بلوغ و رشد رسیدهاند، مراقب هستند که اگر حقی در مالشان پیدا شد، آن را به موردش برسانند.
🏷 #زهد | #عمومی
📘 با اقتباس از کتاب داستان راستان؛
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | احیای فکر دینی در کتاب داستان راستان
🔖 بیان روح معارف، رسالت کتاب داستان راستان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه❗️
شهید مطهری -قدسسره- در مقدمهٔ عدل الهی میفرماید: «این بنده، از حدود بیست سال پیش [۱۳۳۲ شمسی] که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همهٔ نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام، حل مشکلات و پاسخگویی به سوالاتی است که در زمینهٔ مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است...»
مسئله❓
رسالت کتاب داستان راستان چیست؟ غرض شهید مطهری از نوشتن یک کتاب داستان، چه چیزی میتواند باشد؟
جواب📨
▫️ شهید مطهری -قدسسره- در مقام بیان علل گریز از دین و یا گرایش به مادیگری، یکی از عللی که برای این مقوله ذکر میکنند، تفسیر غلط از معارف و مبانی و مفاهیم و گزارههای دینی است.
▫️ توضیح اینکه وقتی فردی در سنین کودکی یا نوجوانی، توسط پدر و مادر و یا حتی دیگر افراد، مفاهیم و گزارههای دینی را به صورت اشتباه دریافت میکند، مثلا برخی مفاهیم را وارونه دریافت میکند، مثل حقیقت صبر که باید موجب تلاش و کوشش باشد را دستمایهٔ کنارهگیری از عرصه و دست روی دست گذاشتن میپندارد و مثلا حقیقت زهد در اسلام را به معنای سلب هرگونه بهرهبرداری از مال دنیا میداند؛ در صورتی که اصلا به این معنا نیست، وقتی اینگونه، دریافتهای غلط صورت بگیرد، بعدا که کودک و نوجوان، به سنین بالاتر میرسد و احیانا مطالعاتی میکند، متوجه میشود که اشکالاتی به این معانی وارد میشود؛ اما اشتباهی که میکند این است که فکر میکند تعریف این مفاهیم دینی، همانی است که در کودکی از این و آن دریافت کرده است؛ لذا اشکالات را به اصل مفاهیم دینی وارد میداند و همین فرایند، باعث رویگردانی او از امر دینداری میشود.
▫️ وظیفه و تکلیف ما این است که فکر دینی را احیا کنیم و گزارهها و مسائل دینی را به معنای صحیحش به دست بیاوریم و همانها را به دیگران؛ از جمله فرزندانمان و متربیهایمان انتقال دهیم.
▫️ یکی از رسالتهای کتاب «داستان راستان»، همین احیای فکر دینی است. شهید مطهری - قدسسره- در مقدمهٔ این کتاب میفرماید: «این داستانها، علاوه بر آنکه عملا میتواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر، به حقیقت و روح تعلیمات اسلامی آشنا میشود...»
▫️ از جمله مباحثی که درکتاب داستان راستان مورد بیان واقع میشود، مفاهیمی چون: مسئله علم، استقلال در امور شخصی و اتکاء به تواناییهای خود، رسیدگی به امورات دنیا، ارزش و اصالت عمل و حرکت، خدمت به خلق، مفهوم حق و تکلیف، تفکر و عقلانیت، حلم و بردباری و ملایمت و صبر، تساوی انسانها، حقیقت زهد، اجتهاد، کلّ بر جامعه نبودن، سیر و سلوک و حقیقت ایمان، مفهوم آزادی، توجه به ظاهر و باطن، توجه به دنیا و آخرت، احکام اجتماعی و فردی دین، تلاش و ایستادگی برای نیل به مطلوب، تقوا و پاکدامنی، استغنا و مناعت طبع و... میباشد.
🏷 #داستانراستان | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | نماز عید فطر، عبادتی اجتماعی
👤 شهید مطهری -قدّسسرّه-:
💠 نماز جماعت یک اجتماع روزانه است و نماز جمعه یک اجتماع عمومیتر هفتگی است. نماز عید فطر و نماز عید أضحی دو عبادت اجتماعی دیگر است که سالانه است.
📘 کتاب «حج»؛ ص۱۸
🏷 #عبادت_اجتماعی #نماز_فطر | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 #بخوانید | ویژگی عباد مخلَص
🔖 عدم متوقفکردن عبادت بر دانستن فلسفۀ عبادات
👤 شهید مطهری -قدّسسرّه-:
مقدمه ❗️
همین طوری که عرض کردم دین اسلام، دین تعقّل و دین فهم است. بسیاری از دستورها و شاید همۀ دستورهایی که در قرآن هست به فلسفهاش هم اشاره میکند.
مسئله ❓
➖ فلسفه احکام را دانستن برای معرفت بسیار خوب است اما برای عمل چطور؟ آیا ما اول باید فلسفهها را بفهمیم بعد عمل کنیم، که اگر نفهمیدیم عمل نمیکنیم ولو بدانیم که اسلام گفته است؟
پاسخ 📨
➖ اگر این جور شد، دیگر عمل ما خالص نیست؛ اخلاصمان کم است. در دعای قنوت نماز عید فطر خواندیم که: «اللهُمَّ انّی اسْئَلُک خَیرَ ما سَألَک بِهِ عِبادُک الصّالِحونَ وَ اعوذُ بِک مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمُخْلَصونَ»؛ بندگان مخلَص این طورند.
➖ بندۀ مخلَص در مقام بندگی میگوید: من باید همین قدر بدانم که امر او هست یا نه؛ اگر امر او هست، من به امر او اعتماد دارم؛ میدانم امر او بیهوده نیست.
🏷 #اخلاص #عباد_مخلَص | #عمومی
📘 حج؛ ص ۱۱۶
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | 🔆 غذای روح
📖 نهجالبلاغه واقعاً کتاب نفیسی است، گنجینه است، روح را غذا میدهد، آرامش و اطمینان میبخشد، نور میپاشد.
📘 حکمتها و اندرزها؛ ص ۱۹۸
🏷 #نهج_البلاغة #آرامش | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | 🔮 گنجیۀ نفیس معارف
📖 نهجالبلاغه...، یک گنجینهٔ نفیسی است از معارف اسلامی و بعد از قرآن، بهترین اثری است که از اسلام در دست است.
📘 حکمتها و اندرزها؛ ص ۱۹۵
🏷 #نهج_البلاغة #معارف_اسلامی | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | 🔑 رمز محبوبیت بینظیر علی -علیهالسلام-
💠 هماهنگی و همعِنانی قول و عمل، گفتار و کردار، بزرگترین فضیلت انسانی است و این است رمز محبوبیّت بینظیر علی -علیهالسلام-.
📘 حکمتها و اندرزها؛ ص۲۰۱
🏷 #امام_علی_علیهالسلام | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 #بخوانید | چهار نکته دربارۀ حق
💠 مجموع نکتههایی که علی -علیهالسلام- دربارهٔ حق فرمود، چهار نکته بود که خلاصهاش را تکرار میکنم:
▫️ اول اینکه حق در زبان، آسانترین چیزها و در عمل، مشکلترین کارهاست. عمل، ملاک قضاوت دربارهٔ اشخاص است؛ نه گفتار.
▫️ دوم اینکه خدای متعال، حقوق مردم را بر یکدیگر یکطرفی وضع نکرده؛ حقوق متبادل است. هرکس حقی بر عهدهٔ اجتماع دارد، دینی هم به اجتماع دارد. تنها ذات اقدس الهی است که بر مخلوقات خود حق دارد و دینی نسبت به آنها ندارد.
▫️ سوم اینکه رسیدن به حقوق بدون تعاون و کمک میسّر نمیشود. از تکروی و تکاندیشهای کاری ساخته نیست. هیچ کس مافوق همکاری و همفکری با دیگران نیست؛ همانطوری که هیچکس مادون همکاری و همفکری نیست.
▫️ چهارم؛ علامت اهل حق این است که از استماع تذکرات اصلاحی و انتقادات صحیح و بجا ابا و امتناعی ندارند.
اولین دلیل صدق کسی که مدعی است اهل حق است و روی مرز حق رفتار میکند این است که گوشش آمادهٔ شنیدن انتقاد و اعتراض باشد. هیچ فردی از افراد نیست که در سطح بالاتر از اعتراض و انتقاد قرار گرفته باشد.
📘 حکمتها و اندرزها؛ ص۱۷۹؛
🏷 #حق | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 #بخوانید | شرائط انتقاد کردن
💠 اینکه میگویند که حکومت علی -علیهالسلام- عالیترین مظهر دموکراسی بود، روی همین جهات بود. خودش با آنکه امام است و قدرتهای مادی و معنوی را در اختیار دارد، به مردم پر و بال میدهد، آنها را بر انتقاد و اعتراض، تشجیع میکند؛ البته این نکته هم هست که هر اعتراضی، به حق نیست و انتقادکننده دو شرط باید داشته باشد:
➖ یکی آنکه حسن نیت داشته باشد؛ یعنی غرض شخصی نداشته باشد. مقصودش اصلاح باشد نه اینکه مقصودش لجنمالکردن و لگدمالکردن طرف باشد؛
➖ دیگر آنکه حسن تشخیص داشته باشد؛ یعنی اهل درک و تشخیص باشد؛ انتقادهای جاهلانه و احمقانه بسیار زیانآور است.
💠 انتقاد، اگر بر مبنای حسن نیت و حسن تشخیص باشد، موجب حرکت و اصلاح است و اگر بر مبنای سوء نیت و بر مبنای جهالت و عدم تشخیص و عدم آشنایی به مصالح عالیۀ اجتماع و راه صحیحی که لازم است اجتماع [طی کند] واقع شود، آن وقت چوب لای چرخ گذاشتن است و سبب هرج و مرج و توقف است.
📘 حکمتها و اندرزها؛ ص۱۷۹؛
🏷 #انتقاد #روش_نقد | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
✏️ #کوتاه_نوشت | أهمیت مسئلۀ فلسطین
👤 متفکر فقیه شهید مطهری:
🩸 اگر حسین بن علی بود، میگفت: اگر میخواهی برای من عزاداری کنی؛ برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
🏷 #فلسطین #مسؤولیت_اجتماعی | #عمومی
📘 حماسۀ حسینی؛ ج۱؛ ص۲۷۳
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 #سخن_بزرگان | شهید مطهری، معلم اسوه
👤 آیت الله #مکارم_شیرازی:
🔅آیت الله شهید مطهری آثار بسیار پربرکتی از خود به یادگار گذاشته و با روشنگری و دفاع از مباحث اسلامی و دینی، توانستند برای اهل علم اسوه باشند.
📥 برگرفته از کانال «آیت الله مکارم شیرازی»
🏷 #معلم #اسوه | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 #سخن_بزرگان | ویژگی خاص علمای شهید
👤 آیت الله #جوادی_آملی:
🩸 درست است كه وجود مبارك پیغمبر -صلّی الله علیه و آله و سلّم- فرمود: «مِداد علما افضل از دماء شهداست»؛ اما در این بخشهای اجرایی، یك سلسله كارهایی شهدا انجام میدهند كه از علما ساخته نیست؛ یا ما ندیدیم!
🩸 دربارۀ علما بعضیها وزن و موزون، هر دو را با هم دارند؛ برخی از علما و مراجع اینها با یك دست مركّب آوردند و با یك دست خون آوردند؛ مثل شهید اول و شهید ثانی که هر دو كفّۀ ترازو را اینها دارند؛ شهید مطهری این طور است؛ شهید بهشتی این طور است؛ خیلی از #شهدا این طورند
🩸 سرّش این است كه این بزرگواران، چون در راه دین #شهید شدند، زنده وارد برزخ میشوند؛ گرچه به حسب ظاهر، بدنشان مرده است؛ ولی زنده وارد برزخ میشوند؛ خواب نیستند، مُرده ملكوتی نیستند؛ بلکه #زندۀ_ملكوتی هستند.
🩸 كاملاً باخبرند چه كسی راهی راهشان است، یك؛ چه كسی راهشان را ادامه نداد، دو؛ اینهایی كه راهشان راه آنها را ادامه ندادند، كاری به آنها ندارند؛ اما اینها كه ادامهدهندۀ راهشان هستند، مرتّب از خدا سؤال میكنند كه اینها كجایند و در كدام مقطع هستند؟
🗓 ۱۸/ اسفندماه/ ۱۳۹۴
📥 برگرفته از کانال «آیت الله جوادی آملی»
🏷 #معلم #شهید_مطهری | #نیمه_تخصصی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات