17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☄ #خردنما | ما با آخرین مراحل متافیزیک غربی رو به رو هستیم!
غرب تمام تاریخ و میراث فرهنگی و معنوی خودش را خرج اسرائیل کرد.
👤 دکتر #بیژن_عبدالکریمی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۶
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۳
2⃣ لذتگرایی اپیکوری
➖ اپیكور نیز در معرفتشناسی از اصالت حس طرفداری میكرد. وی معتقد بود كه همه معرفت ما از برخورد اتمهای تشكیل دهنده روح با اتمهای خارج به دست میآید. اتمهایی كه بر عضوهای حسی تأثیر میگذارند، مولد احساساند. تجربه حسی وقتی رخ میدهد كه تصویر در حال ظهور با مفهوم یا معنایی انتزاعی تطابق یابد؛ معنایی كه نتیجه احساس است. اپیكور بر این نكته اصرار میورزد كه همه احساسها صادقند؛ او برخلاف افلاطون معتقد بود که احساس امری ذهنی و درونی نیست؛ بلكه كیفیتی است كه به وسیله آن واقعیت برای ما حضور و وجود دارد. بنابراین، احساس ملازم بداهت و بینیاز از استدلال است. پاسخ اپیكوریان به اشكالات مربوط به خطای حواس این است كه «احكام خطا و غلط همواره مربوط به حدسی است كه درباره حواس روا میداریم».
➖ اپیكور، روح را نیز، مانند جسم، مركب از ذرات میداند و در نتیجه بر این باور است كه انسان پس از مرگ كاملاً فانی میشود. اما خداوند را در عین مادیبودن، فناناپذیر میدانست.
➖ در مكتب اخلاقی اپیكور تعقل و تفكر برای انتخاب لذات و هماهنگ كردن و موزون ساختن حیاتْ نقش بسیار مهمی را ایفا میكند. وی معتقد است كه باید از میان لذات متعدد و متنوعی كه در پیش روی ما قرار دارد با تكیه بر عقل و اندیشه دست به گزینش و انتخاب بزنیم.
➖ توصیههای اخلاقی اپیكور عبارت است از: توصیه به عزلت، عشق جنسی، تأكید بر دوستی، قناعت، تأكید بر محاسبه و راه رهایی از آلام
🧬 تفاوت لذتگرایی آریستیپوس و اپیكور
تفاوت بزرگ اپیکور با آریستیپوس این است كه وی، بر خلاف آریستیپوس، لذات جسمانیِ آنی و ایجابی را به عنوان اساس و غایت زندگی نمیداند. اپیكور میگفت: «در التذاذ باید رفاه و سعادت همیشگی را در نظر داشت و نه این كه مانند آریستیپوس برای راحتی نفس و لذت یك دم و یك آن، عمر پایدار را از دست داد و برای لذت امروز به فردا و آینده بیاعتنا ماند.
✍ نقد و بررسی
۱. نادیده گرفتن لذات اخروی
حتی اگر بپذیریم كه معیار انتخاب یك لذت خاص از میان لذایذ متعدد، طولانی بودن مدت آن است، آیا لذایذ اخروی نسبت به لذایذ دنیوی پایدارتر و طولانیتر نیستند؟
۲. ناسازگاری در معیار
با توجه به مبنای خود اپیكور در معیار ترجیح لذتی بر لذت دیگر میتوان اشكال دیگری بر او گرفت. توضیح آنكه اپیكور به مردم توصیه میكرد كه از لذایذ طبیعی غیر ضروری مثل لذت جنسی و لذت بهتر خوردن و بهتر پوشیدن و امثال آن و همچنین از لذایذ غیر طبیعی و غیر ضروری مانند لذت جاه و مقام بپرهیزند. این در حالی است كه خود وی معیار انتخاب لذایذ را طول مدت التذاذ میداند. اما چه بسا لذاتی از این نوع (لذات طبیعی غیر ضروری و لذات غیر طبیعی غیر ضروری) وجود داشته باشد كه طول مدت التذاذ آنها به مراتب از طول مدت التذاذ از لذات طبیعی ضروری بیشتر باشد.
۳. عدم ارائه راه حل برای موارد تزاحم
همچنان كه دیدیم این مكتب معیار ترجیح لذتی بر لذت دیگر را طول مدت التذاذ میداند. اكنون سؤال این است كه اگر دو یا چند لذت از حیث طول مدت التذاذ یكسان بودند، كدام یك از آن دو را باید ترجیح داد؟ به عنوان مثال، انسان هم از تحصیل علم لذت میبرد و هم از بودن در نزد خانواده و آشنایان. حال اگر فرض كنیم كه تحصیل علم متوقف بر هجرت از وطن و دوری از خانواده باشد، در این صورت كدام لذت را باید ترجیح دهد؟
۴. عدم توجه به خیر دیگران
این مكتب معیاری معقول و قابل دفاع برای موارد تعارض لذت شخصی یك فرد با لذتهای شخص یا اشخاص دیگر ارائه نمیدهد.
۵. نادیده گرفتن كیفیت لذات
هر كسی در زندگی خود به كرات تجربه كرده است كه بعضی لذتها گرچه مدتشان نسبت به لذتهای دیگر كمتر و كوتاهتر است اما مطلوبیت آنها برای انسان بیشتر از بسیاری از لذتهای بادوامتر و طولانیتر است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۲۷-۱۵۹
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🕋 #مکتب | دعای جوشن کبیر
🔰 يَا مَنْ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ مِنَ الْعَدَم
♻️ ای آنکه موجودات را از نیستی به هستی آوردی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اختیار و شبهه ضرورت علی.mp3
24.98M
🧬 #خردنوا | اختیار و شبهه ضرورت علّی
00:00 دلیل بر اختیار
08:45 شبهه ضرورت علی و اختیار
11:00 پاسخ مشهور
16:20 پاسخ استاد فیاضی
20:00 نقد پاسخ مشهور
27:30 پاسخ استاد سربخشی
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علی صفائی حائری:
مرگ و زندگی حالت تقاطع ندارند، که مرگ ادامهی زندگی و معنای زندگی است.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
علم تفصیلی خدا قبل از آفرینش در دستگاه ابن عربی.mp3
37.17M
🪞#خردنوا | علم تفصیلی خدا قبل از آفرینش در دستگاه ابن عربی
1:06 دیدگاه مشاء، عرفا و فلاسفه
2:05 منشأ اشتباه فلاسفه در شناخت ماهیت
6:48 ماهیت نحوهی وجود است
9:08 فرضهای فاسد در مسئله
10:30 مقابل وجود عدم است نه ماهیت
12:49 ردّ ادله چهارگانه فلاسفه
24:07 اصالت نه با وجود است و نه ماهیت
👤 آیتالله #عبدالله_جوادی_آملی
📚 #عرفان | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۷
🧩 لذتگرایی (واقعگرایی) ۴
🔮 لذت از دیدگاه اسلام
🔸 میتوان این اصل را پذیرفت كه محرك اصلی انسان در همه فعالیتها و رفتارهایش، تحصیل لذت و دوری از الم است، اعم از دنیوی و اخروی یا مادی و معنوی. درباره انسانهایی كه به بالاترین درجات كمال و انسانیت رسیدهاند، یعنی كسانی مانند پیامبران و اولیای الهی، باز هم میتوان گفت كه عامل فعالیت آنان وصول به لذت است.
🧗 لذت از یك حیث، عامل و انگیزه فعالیت و تلاش در زندگی هر انسانی است و از حیثی دیگر، نتیجه و ثمره فعالیت و تلاشهای روزمره است. چون انگیزه، علت غایی رفتار است و علت غایی، از حیث تصور، مقدم بر معلول است؛ اما، از حیث تحقق خارجی، مؤخر از معلول بوده و نتیجه و ثمرهای است كه بر فعالیتها و كارهای انسان مترتب میگردد.
🎗 كمال حقیقی انسان عبارت است از آخرین مرتبه وجودی و عالیترین كمالی كه انسان استعداد وصول به آن را دارد و كمالات دیگر، اگر انسان را در وصول به كمال حقیقیاش یاری رسانند، همگی كمالات آلی و نسبی به حساب میآیند. بنابراین، مطلوب اصیل انسان همان كمال حقیقی است كه دارای ارزش ذاتی است و مطلوب بودن اشیاء دیگر، مطلوبیتی فرعی و مقدمی است. همچنین لذتی كه انسان اصالتاً طالب آن است لذتی است كه از حصول كمال حقیقی میبرد و سایر لذتها جنبه مقدمهای دارند؛ زیرا لذت اصیل لذتی است كه از رسیدن به مطلوب اصیل حاصل میشود.
🎭 هر انسانی از وجود خویش لذت میبرد؛ بلكه چون ذات خودش از هر چیز دیگری برایش محبوبتر است، لذتی هم كه از مشاهده خودش میبرد، با توجه به مطلوب بودنش، بیش از سایر لذات خواهد بود. بلكه در حقیقت همه لذات دیگر پرتوی است از لذتی كه از خود میبرد. چون آن لذات در اثر رسیدن به شأنی از شؤون و كمالی از كمالاتش حاصل شدهاند. البته همچنان كه پیشتر گفتیم یكی از شرایط حصول لذت، توجه به شیء لذتبخش است. بنابراین، اگر برخی از انسانها لذتی از وجود خود نمیبرند بدان جهت است كه به آن توجهی ندارند. بنابراین لذتی كه انسان میبرد یا از وجود خویش است و یا از كمال خویش و یا از موجوداتی كه نیازمند به آنها است و به نحوی با آنها ارتباط وجودی دارد، پس اگر بتواند وجود خود را وابسته ببیند به موجودی كه همه ارتباطات و تعلقات به او منتهی میشود و ارتباط با او انسان را از هر وابستگی دیگری مستغنی میسازد، در آن صورت به عالیترین لذتها نائل میگردد. و اگر وجود خود را عین ربط و تعلق به او ببیند و برای خود هیچ گونهک استقلالی مشاهده نكند، لذت استقلالی از همان موجود خواهد برد.
🤲 مطلوب حقیقی انسان كه عالیترین لذتها را از او میبرد موجودی است كه هستی انسان قائم به او و عین ربط و تعلق به او باشد و لذت اصیل از مشاهده ارتباط خود با او یا مشاهده خود در حالی كه به او وابسته و قائم است و در حقیقت از مشاهده پرتو جمال و جلال خداوند حاصل میشود.
✅ بنابراین، میتوان گفت كه یكی از ملاكهای ارزش در اسلام لذت است، اما لذتی كه از دیدگاه اسلام ملاك ارزش است با آنچه كه لذتگرایان میگویند متفاوت است. اولاً این لذت ابدی است؛ ثانیاً عرفانی و معنوی است، نه حسی و خیالی. لذت ارزشآفرین و اصیل همان رابطهای است كه انسان با محبوب خویش و محبوب هستی دارد «یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ ...» رابطه متقابل بین خلق و خدا است كه ارزشمند است. از طرف دیگر، این «لذت» با «كمال» انسانی متلازم است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۵۹-۱۶۵
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🧩 #درسگفتار | مدرنیته
🎙 ۲۲ فایل صوتی و موضوعی
👤 دکتر #مهدی_مشکی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📕مدرنیته ۱
🏷 ضرورت غربشناسی
🏷 غرب جغرافیایی
🏷 غرب مسیحی
🏷 غرب تمدنی