eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
106 عکس
100 ویدیو
18 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇸🇪 | وقتی ملاصدرا در سوئد ترویج می‌شود و جوان ایرانی از آن بی‌خبر است! 🔰 پاره‌ای از دغدغه‌های فرهنگی دکتر در مناظره‌ی جمعه ۱ تیر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👑 | فیلسوف شاه افلاطون 📌 اگر ما شهر خود را خوب و کامل تأسیس کرده باشیم باید در آن چهار فضیلت وجود داشته باشد یعنی حکمت، شجاعت، خویشتن‌داری و عدالت. 1⃣ فضیلت اول حکمت است که در زمامداران یافت می‌شود اما همین حسن تدبیر خود علمی است؛ زیرا بدیهی است که این صفت از علم سرچشمه می‌گیرد نه از جهل شهر افلاطون حکمت خود را مدیون کوچک‌ترین طبقه می‌داند که به مناسبت علمی که دارند بر شهر ریاست و حکومت می‌کنند پس صاحبان این علم که در میان همه علوم نام حکمت تنها بر آن قابل اطلاق است، طبقه‌ای هستند که به حکم طبیعت افراد آن از همه طبقات کمترند. 2⃣ فضیلت دوم شجاعت است که در سربازان یافت می‌شود و برای پیدا کردنش باید به آن قسمت از مردم توجه کرد که کار جنگ را بر عهده دارند. شجاعت محافظت از عقیده عمومی در باب نوع و چگونگی اموری که مردم باید از آن بر حذر باشند و این عقیده را قانون از طریق تربیت ایجاد می‌کند؛ بنابراین شجاعت در همه احوال باید این عقیده را محافظت کند. بعضی در پرتو این فضیلت است که انسان، خواه هنگام اندوه و خواه هنگام خوشی یا آرزو یا ترس، آن عقیده را از دست نمی‌دهد. 3⃣ فضیلت سوم خویشتن‌داری است؛ خویشتن‌داری یک نوع نظم و تسلط بر لذات و شهوات است و از اینجاست که در اصطلاح می‌گوییم فلانی مالک نفس خویش است. در واقع نفس انسان دو جزء دارد یکی جزء بهتر و یکی جزء بدتر هرگاه جزء بهتر بر جزء بدتر مسلط شود می‌گویند شخص مالک نفس خویش است و هرگاه برعکس در نتیجه تربیت بد جزء بهتر نفس انسان مغلوب و مقهور قوه بد گردد می‌گویند بنده نفس خود و فاقد خویشتن‌داری است. خویشتن‌داری در تمام افراد حاکم و یا افراد محکوم وجود دارد. فیلسوف حقیقی خویشتن‌دار است و از هر گونه حرص و طمع آزاد؛ زیرا موجباتی که دیگران را به کسب ثروت و تجمل وادار می‌کند در او تأثیر ندارد و طلب این چیزها به هیچ وجه با روحیه او سازگار نیست. فیلسوف از هرگونه دنائت طبع مبراست. 3⃣ آخرین فضیلتی که شهر را تکمیل می‌کند عدالت است. هر فرد باید در شهر به انحصار یک کار داشته باشد؛ یعنی کاری که طبیعتاً برای آن استعداد خاص داشته باشد، در واقع پرداختن به کار خود و پرهیز از دخالت در کار دیگران عین عدالت است. تنها صفتی که صفات دیگر را به وجود می آورد و مادام که با آنها توأم باشد، وسیله ابقاء و محافظت آنهاست، صفت عدالت است. 📙 ، ، جمهور، ۲۲۷-۳۳۸ 📚 | | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📜 حمایت بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید علوم انسانی مطرح کشور از دکتر 🔰 در این لیست نام علماء، مدیران و اساتید هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های متخصص در مشاهده می‌شود. 🔸 جهت مشاهده‌ی لیست کامل اساتید علوم انسانی حامی دکتر جلیلی اینجا کلیک کنید. 📥 دانلود پوستر با کیفیت بالا 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤝 | بررسی برجام یکبار برای همیشه: برجام چی توشه؟ ➖ اعضای اصلی تیم مذاکرات یکبار برجام را با دقت نخواندند. ➖ : اشتباه تایپی در برجام است؟ ➖ دسترسی به "military" (نظامی) در برجام ➖ : حاج آقا شما چرا انگلیسی می‌خوانید؟ ➖ : در برجام واژه "suspend" (تعلیق) نیامده است‌. ➖ در حال‌که این واژه تعلیق چندبار در برجام تکرار شد. ➖ این‌ها برای به هر نوع توافقی نیاز داشتند. 👤 دکتر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠 | اشکال شما اینه که دانشمندان رو قبول ندارید! 🗳 رأی می‌دهم به کسی که سالها به بها داد. 👤 دکتر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نقد فلسفی فرگشت.mp3
34.4M
🦍 | نقد فلسفی فرگشت 00:30 عدم ارتباط منطقی بین پذیرش فرگشت و انکار خدا 08:07 عدم تبیین پیدایش حیات 09:38 عدم توجیه ارزش‌های اخلاقی 13:37 تقلیل‌گرایی و نگاه نهیلیستی فرگشت 15:58 منحصر دانستن علل در علیت مادی 33:31 عدم توانایی توجیه امور روحانی و ذهنی 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🕋 | زیارت اربعین: 🔰 بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ ♻️ خون پاکش را در راه تو بخاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد. 📥 دانلود با کیفیت بالا 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انواع نفس .mp3
16.32M
🔬 | وحدت یا دوئالیسم نفس و بدن 01:37 حقیقت یگانه آدمی 04:15 دوئالیسم و فیزیکالیسم 05:54 اصطلاحات مختلف نفس 08:12 تفاوت جهتیِ روح و نفس 09:20 نفس و بدن از دیدگاه صدرا 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۸ 🧩 سودگرایی (واقع‌گرایی) ۱ 💰 ‌به صورت كلی، سود‌گرایی نظریه‌ای است كه معتقد است یگانه معیار نهایی صواب، خطا و الزام اخلاقی عبارت است از اصل سود. منظور از اصل سود به این معنا است كه ما بیشترین غلبه ممكن خیر بر شر (یا كم‌ترین غلبه ممكن شر بر خیر) را در كل جهان (یا دست كم، در جامعه خود) محقق كنیم. ۱. سود‌گرایی عمل‌نگر: برای تشخیص حكم اخلاقی همواره و در هر موردی، باید بپرسیم: «این عمل من در این موقعیت چه تأثیری بر غلبه كلی خیر بر شر دارد؟» نه این كه بپرسیم: «این نوع عمل از هركسی در این نوع از اوضاع و احوال چه تأثیری بر غلبه كلی خیر بر شر دارد؟» ۲. سود‌گرایی عام: پشتوانه سودگرایی عام این است كه اگر در موقعیت خاصی انجام كاری برای كسی ‌صواب است، پس انجام آن برای همه كسانی كه موقعیت مشابهی دارند صواب است‌‌. ۳. سود‌گرایی قاعده‌نگر: معتقد است كه ما باید همواره سعی كنیم كه با توسل به قواعد اخلاقی تكلیف خود را در موارد جزئی تعیین كنیم. 🪵 اصول اندیشه سودگرایانه بنتام۱. فقط لذت خوب است و فقط درد بد است. ۲. لذت‌ها و دردها قابل اندازه‌گیری و سنجش‌اند. لذات را می‌توان بر اساس شدت، پایداری، مطمئن الحصول‌بودن، نزدیکی و دوری، باروری، خلوص و شمولیت و گستردگی مورد محاسبه و ارزیابی قرار داد. بنتام‌ ‌برای هر یك از این هفت معیار ضریبی قائل می‌شود و سپس آنها را با هم جمع می‌كند. ‌۳. هدف هر فردی رسیدن به لذت و اجتناب از درد است. به عقیدة وی آدمیان نه تنها باید غایت الغایات كارهای خود را رسیدن به چنان هدفی قرار دهند؛ بلكه اصولاً به نحو گریزناپذیری چنین می‌كنند. به تعبیر دیگر، در كانون اندیشه اخلاقی بنتامیك نوع لذت‌گرایی روان‌شناختی قرار دارد و آن این كه وی مدعی است كه رفتار آدمیان متأثر از حالات لذت و درد است و هر شخصی نیز برای تأمین خیر و نفع خود تلاش می‌كند. ۴. انسان‌ها هر چند در حقیقت به دنبال رسیدن به لذت شخصی و پرهیز از الم شخصی‌اند، اما لازم است كه افزایش عمومی لذت را نیز هدف خویش قرار دهند. گونه‌ای كه منطق و قانون بتوانند با حمایت و یا مقابله با چنین گرایشی بنای سعادت را بر پا كند. ✍ نقد و بررسی دیدگاه بنتام ۱. خودپسند دانستن همه انسان‌ها: ‌یكی از ایرادهایی كه معمولاً، از همان ابتدا، به نظریه بنتام می‌گرفتند این بود كه، اگر هر كسی بالضروره در جستجوی لذت خویش است پس باید بشریت را موجودی خودپسند بدانیم. ۲. نقد معیارهای هفتگانه: ‌معیار اول و دوم، یعنی «شدت» و «مدت»، از قبل توسط فیلسوفان دیگر مطرح شده بودند، یعنی این‌ها از ابتكارات بنتام نیستند، و كسی درباره آنها بحثی ندارد. ‌اما معیار سوم و چهارم یعنی «مطمئن الحصول بودن» و «نزدیكی و دوری» تا اندازه‌ای سؤال برانگیزند. به نظر می‌رسد این دو عامل در میزان لذت و الم تأثیری نداشته باشند. ‌معیار پنجم و ششم یعنی باروری و خلوص نیز به نظر می‌رسد در اینجا نباید ذكر شوند؛ زیرا مربوط به لذت غیری و عرضی‌اند و نه لذت ذاتی. ‌عامل هفتم، یعنی شمولیت و گستردگی نیز مشكل‌زا است. شمولیت و گستردگی یك لذت، در حقیقت، تعداد افرادی است كه آن لذت شامل حال آنها می‌شود. حال اگر دو لذت را در نظر بگیریم كه از نظر كل مقدار لذتی كه در بر دارند یكسان باشند. مثلاً هر دو به میزان صد واحد لذت را در بر داشته باشند، اما از نظر میزان گستردگی و شمولیت با هم متفاوت باشند. به این صورت كه یكی از آنها در میان صد نفر پخش شود به گونه‌ای كه هر كسی یك واحد لذت ببرد و دیگری در میان ده نفر پخش شده باشد به گونه‌ای كه هر كدام به میزان ده واحد لذت ببرند، در این صورت چرا باید لذت نوع اول را برتر و بهتر از لذت نوع دوم بدانیم؟ ۳. نادیده گرفتن لذت‌های اخروی: اگر بنا است میزان و معیار ارزش اخلاقی را در میزان سود و لذت حاصله از آن جستجو كنیم، چرا نباید سود اخروی و آن‌جهانی آن‌ها را نیز مورد توجه قرار دهیم؟ ۴. مستلزم نوعی هرج و مرج اخلاقی: ‌اگر انسان در هر موقعیت جزئی به منظور تأمین منافع شخصی خود به اصول كلی متمسك شود، این خطر را در پی ‌دارد كه ممكن است افراد دیگر در مواقع دیگر، با تمسك به همان اصول، علیه خود وی استناد كنند. ۵. جامعیت نداشتن: بنتام بر این پندار بود كه كار خوب كاری است كه منافع فردی را در پی داشته باشد. اما از آنجا كه جز از راه تأمین منافع اجتماعی نمی‌توان منافع فردی را تأمین كرد، تأمین منافع اجتماعی نیز خوب می‌شود. بنتام هدف را منفعت شخصی می‌داند، اما معیار را منفعت عمومی و سود اكثری. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۶۵-۱۹۳ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🎙 | علم و دین (بر اساس کتاب دین و علم، نوشته ایان باربور) 🧩 ۳۰ فایل صوتی و موضوعی 👤 استاد 📚 | | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
علم و دین ۱.mp3
10.03M
📘 علم و دین ۱ 🏷 معرفی ایان باربور 🏷 نکته‌ای پیرامون کتاب
علم و دین ۲.mp3
17.23M
📘 علم و دین ۲ 🏷 فصل اول: فیزیک و متافیزیک در قرن هفدهم 🏷 الف) تصویر جهان در قرون میانه 🏷 نگاه ذات‌گرایانه به طبیعت 🏷 نقش غایت در نگاه ذات‌گرایانه 🏷 روش فهم طبیعت در نگاه ذات‌گرایانه
علم و دین ۳.mp3
14.21M
📘 علم و دین ۳ 🏷 طبیعت به‌سان سلسله‌مراتبی از مخلوقات 🏷 روش‌های الهیات: عقل و وحی
علم و دین ۴.mp3
9.42M
📘 علم و دین ۴ 🏷 خداوند به‌عنوان آفریدگار و رهایشگر
علم و دین ۵.mp3
7.34M
📘 علم و دین ۵ 🏷 انسان به عنوان کانون نمایش کیهانی
علم و دین ۶.mp3
20.48M
📘 علم و دین ۶ 🏷 ب) دو علم جدید گالیله 🏷 ویژگی‌های روش علم در نگاه گالیله: ۱. اضافه کردن مشاهده و ریاضیات به شکل خلاق ۲. آمیختن نظریه و آزمایش ۳. ریاضی‌کردن جهان ۴. اضافه کردن مفاهیم تخیلی ۵. نفی غایت
علم و دین ۷.mp3
3.2M
📘 علم و دین ۷ 🏷 خلاصه‌ای از قرون وسطی
علم و دین ۸.mp3
5.21M
📘 علم و دین ۸ 🏷 طبیعت به‌عنوان ذرات متحرک
علم و دین ۹.mp3
23.63M
📘 علم و دین ۹ 🏷 روش‌های الهیات: کتاب مقدس، طبیعت و کلیسا 🏷 خداوند به‌عنوان نگارنده کتاب طبیعت و کتاب مقدس 🏷 نگاه همه‌خداانگارانه‌ای اسپینوزا 🏷 انسان در کیهان‌شناسی جدید
علم و دین ۱۰.mp3
7.93M
📘 علم و دین ۱۰ 🏷 ج) ماشین جهانی نیوتن 🏷 روش‌ها در علم: آزمایش و نظریه 🏷 طبیعت به‌منزله ماشین قانونمند 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
علم و دین ۱۱.mp3
8.81M
📘 علم و دین ۱۱ 🏷 خلاصه و مقایسه‌ای بین گالیله و نیوتن
علم و دین ۱۲.mp3
22.39M
📘 علم و دین ۱۲ 🏷 فصل دوم: طبیعت و خداوند در قرن هیجدهم 🏷 الف) عصر عقل 🏷 طبیعت به‌عنوان مکانیسم موجبیتی 🏷 خداوند دئیسم 🏷 انسان به‌عنوان موجودی کمال‌پذیر از راه عقل
علم و دین ۱۳.mp3
8.14M
📘 علم و دین ۱۳ 🏷 ب) واکنش رمانتیک
علم و دین ۱۴.mp3
5.99M
📘 علم و دین ۱۴ 🏷 ادامه واکنش رمانتیک