رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی.mp3
29.97M
🔰 #خردنوا | رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی
02:10 فلسفه تحلیلی چیست؟
20:16 سوء فهمها درباره فلسفه تحلیلی
22:45 نسبت فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی
24:40 نسبت خویشاوندی فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی
29:24 تفاوتهای فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی
34:00 مسائل فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی
49:00 استفاده فلسفه اسلامی از فلسفه تحلیلی
👤 دکتر #محمود_مروارید
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #خردنما | شوق پرواز
🩸مشتاقانه عدّهای حرکت میکنند؛ بعضی پياده، بعضی سواره، بعضی ويلچری و غير ويلچر، اين شوق است، اين را چيزی غير از شوق نمیتواند رهبری کند و خدای سبحان هم دلها را شيفته اين کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسين بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به اين ذات و ساير ذوات قدسی عطا کرده و میکند إن شاءالله
👤 آیت الله #عبدالله_جوادی_آملی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انقلاب کپرنیکی کانت.mp3
42.14M
👥 #گفتگو | انقلاب کپرنیکی کانت
اهمیت کانتشناسی
انگیزهها و پیشفرضها
تبیین انقلاب کپرنیکی
ساختار حس و قوه فاهمه
وظیفه فیزیک و ریاضیات
اشکالات انقلاب کپرنیکی
👤 ارائه: دکتر #احمد_سعیدی
👤 ناقد: استاد #غلامرضا_فیاضی
👤 ناقد: دکتر #احمد_ابوترابی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۰
🧩 دیگرگرایی (واقعگرایی) ۱
🫂 این مكتب واقعیت احكام اخلاقی را از سنخ واقعیتهای طبیعی دانسته، سرچشمه حسن و قبح و باید و نباید را در طبیعت جستجو میكند. این نظریه از سوی تعدادی از فیلسوفان برجسته غرب مورد پذیرش واقع شده است كه از آن جمله میتوان از فیلسوفانی مانند دیوید هیوم فیلسوف و اندیشمند اسكاتلندی، آدام اسمیت اقتصاددان مشهور انگلیسی، اگوست كنت فیلسوف و جامعهشناس فرانسوی و آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی، نام برد.
🔍 مدعای دیگرگرایان این است كه:
1⃣ اولاً اخلاق فقط در زندگی اجتماعی معنا پیدا میكند. بنابراین، كارهایی مانند خوردن و خوابیدن و ورزش كردن و امثال آنها كه مربوط به زندگی فردی هستند، نه میتوان گفت دارای ارزش اخلاقی مثبتند و نه میتوان گفت دارای ارزش اخلاقی منفی هستند.
2⃣ ثانیاً معیار خوبی و بدی افعال اجتماعی نیز عاطفه دیگرخواهی است. یعنی هر كاری كه به انگیزه دوستی دیگران و دیگر خواهی انجام گرفته باشد، خوب، و هر كاری كه محرك آن حب ذات و خود دوستی باشد بد دانسته میشود.
👈 آدام اسمیت تصریح میكرد كه اساس و پایه اخلاق عبارت است: «قوهای که به وسیله آن انسان در لذت و الم و شادی و غم دیگران شرکت میکند».
👈 اگوست كنت به این مسأله توجه داشت كه در انسان دو حس خود خواهی و دیگر خواهی در کشاکش و تزاحماند و در این میان وظیفه علم اخلاق و تعلیم و تربیت این است که موجبات غلبه حس دیگرخواهی و نیکخواهی و همدردی را بر سایر احساسات آدمی فراهم آورد.
👈 شوپنهاور بر این باور بود كه اخلاق مستلزم محو و نابودی اراده فردی است. شخص خوب كسی است كه عفت كامل دارد. فقر را داوطلبانه اختیار میكند، روزه میگیرد، ریاضت میكشد، در هر كاری قصدش فروشكستن اراده فردی خویش است. ولی مانند عرفای غربی این كار را برای نیل به هماهنگی با خدا انجام نمیدهد. انسان باید دریابد كه حقیقت یكی است. اراده واقعی، یعنی ذات مطلق واحد است. ارادههای انفرادی، نمایش بیحقیقت است. اگر شخص به این مقام رسید جدایی از میان میرود. هر كس خود را دیگری و دیگری را خود مییابد. حس همدردی پیدا میشود. سنگدلی میرود و همدلی میآید. فداكاری میآید و خود خواهی میرود. اشخاص نسبت به یكدیگر شفقت پیدا میكنند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۰۳-۲۰۸
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
کمالخواهی یا لذتطلبی؟ ۱.mp3
6.34M
👥 #گفتگو | مبنای افعال اختیاری انسان؛ کمالخواهی یا لذتطلبی؟
1⃣ قسمت اول
تقریر محل نزاع
توضیح فرا اخلاق و اخلاق هنجاری
توضیح مختصر مکاتب اخلاقی
دو مکتب خودگرایی؛ لذتگرایی و کمالگرایی
👤 حجت الاسلام #سید_شهابالدین_دعائی
کمالخواهی یا لذتطلبی؟ ۲.mp3
8.67M
2⃣ قسمت دوم
دو دلیل برای لذتگرایی
پاسخ به برخی از اشکالات
👤 استاد #محمدحسن_وکیلی
کمالخواهی یا لذتطلبی؟ ۳.mp3
22.22M
3⃣ قسمت سوم
ارتباط کمال با لذت
نقد دلایل لذتگرایی
دو مقام ثبوت و اثبات
بداهت در قضایای اخلاقی
👤 استاد #مجتبی_مصباح
کمالخواهی یا لذتطلبی؟ ۴.mp3
44.08M
4⃣ قسمت چهارم
مباحثه استاد مصباح و استاد وکیلی
لذتهای کاذب و توهمی
حقیقت ادراک ملائمت
حب ذات و کمالخواهی
پاسخ به برخی از سوالات
👤 استاد #مجتبی_مصباح
👤 استاد #محمدحسن_وکیلی
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌳 #خردنما | طبیعتگرایی روششناختی
➖ طبیعتگرایی متافیزیکی و فلسفی
➖ طبیعتگرایی روششناختی بهمنزله هویت و قدرت علم
👤 دکتر #یوسف_دانشور
📚 #فلسفه_علم | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
ساندویچ فلسفه
🌳 #خردنما | طبیعتگرایی روششناختی ➖ طبیعتگرایی متافیزیکی و فلسفی ➖ طبیعتگرایی روششناختی بهمنزل
برای مطالعه بیشتر درباره طبیعتگرایی روششناختی مقاله زیر پیشنهاد میشود 👇
فرایند تکوّن طبیعتگرایی روششناختی در تاریخ تفکر غرب.pdf
915.5K
📝 #مقاله | فرآیند تکون طبیعتگرایی روششناختی در تاریخ تفکر غرب
➖ طبیعتگرایی در اواخر یونان باستان
➖ نفوذ ارسطو و طبیعتگرایی قرون وسطی
➖ طبیعتگرایی عصر جدید (فرانسیس بیکن، کپلر، نیوتن، دکارت)
➖ طبیعتگرایی فیزیک کلاسیک با نگاه دئیستی
➖ طبیعتگرایی جدید با نظریه تکامل
✏️ دکتر #سیدمصطفی_میرباباپور
📚 #فلسفه_علم | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۱
🧩 دیگرگرایی (واقعگرایی) ۲
✍ نقد و بررسی دیگرگرایی
۱. چرا عاطفه؟
این كه عاطفه را به عنوان ملاك قرار دهیم، دلیل منطقی ندارد. انسان دارای انواعی از خواستهها است. برخی از آنها غریزی است و برخی دیگر عاطفی و اجتماعی. به چه دلیل تأمین خواستههای نوع اول خیر اخلاقی نیست اما تأمین خواستههای نوع دوم خیر اخلاقی است. آیا این فقط یك امر قراردادی است، یا آنكه دلیلی منطقی دارد؟
۲. نادیده گرفتن خواستههای عقلانی
افزون بر این، گویا عاطفهگرایان تصور كردهاند كه ما فقط دو چیز داریم: عاطفه و غریزه. و در این میان، حق تقدم را به عاطفه داده و آن را ملاك اخلاق دانستهاند. در حالی كه ما انگیزههای دیگری نیز داریم. خواستههای دیگری هم كه فراتر از غرایز و عواطف هستند در ما وجود دارد، آنها را هم باید بررسی كنیم. خواستههایی كه آنها را به كمك عقل میتوانیم درك كنیم و به وجودشان پی ببریم و عقل هم حكم میكند كه آن خواستهها دارای ارزش بیشتری هستند. به تعبیر دیگر، به جای عاطفه، چرا عقل را كه به راستی معیار امتیاز انسان از حیوان است، به عنوان ملاك ارزش نپذیریم؟
۳. عدم جامعیت
اشكال دیگر این است كه بر اساس این مكتب، اخلاق منحصر به مسائل اجتماعی و روابط گروهی خواهد شد. لازمه این سخن این است كه سه قسم دیگر از افعال انسانی را از دایره ارزشگذاریهای اخلاقی بیرون بدانیم. یعنی افعالی كه هر فردی در رابطه با خودش انجام میدهد و سود و زیان آنها به خودش بر میگردد؛ افعالی كه مربوط به روابط بین او و خداوند هستند و افعالی كه متعلق آنها محیط زیست، به معنای عام كلمه، اعم از حیوانات، جنگلها، مراتع، دریاها و امثال آن، هستند.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۰۸-۲۱۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مدرنیته و علت غایی.mp3
32.61M
⚙ #خردنوا | مدرنیته و علت غایی
03:03 سرنوشت علم بعد از گالیله
07:12 مغالطه انکار زمینمحوری
08:47 ثمرات حذف علت غایی
11:14 شبهه تحول جهان و ثبات الهی
13:49 انکار الهیات مسیحی
15:14 انکار حرکت از قوه به فعل
19:12 ارتباط اروپا با جهان اسلام
👤 دکتر #حسن_رحیمپور_ازغدی
📚 #فلسفه_علم | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علامه طباطبایی:
📌 خلقت انسان بر اساس رنج و مشقت است، هیچ شأنى از شؤون حیات را نخواهى دید که توام با تلخیها و رنجها و خستگیها نباشد، از آن روزى که در شکم مادر روح به کالبدش دمیده شد، تا روزى که از این دنیا رخت بر میبندد، هیچ راحتى و آسایشى که خالى از تعب و مشقت باشد نمیبیند، و هیچ سعادتى را خالص از شقاوت نمییابد، تنها خانه آخرت است که راحتیاش آمیخته با تعب نیست.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 #خردنگار | رابطه علم و دین از دید عالمان معاصر غربی
۱. استقلال علم و دین
۲.تعارض علم و دین
۳. منکر اصالت دین
۴. مکملبودن علم و دین
۵. فهم دین با زبان علم
📘 #مهدی_گلشنی، خداباوری از منظر اندیشمندان معاصر غربی، ۱۷-۲۲
📚 #فلسفه_علم | #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نسبت خدا با مکان.mp3
5.37M
🪐 #خردنوا | نسبت خدا با مکان
آیا خداوند در لامکان است؟
چطور او داخل و خارج اشیاء است؟
03:23 اشتباه ذهن
04:21 تعبیر صحیح (و هو معکم)
06:04 دیدگاه اضافه اشراقی
06:48 تنظیر: نسبت نفس با بدن
09:00 هستی، جلوهی وجود خدا
👤 دکتر #محمد_فنایی_اشکوری
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔍 #خردخوان | دیدگاه جان لاک پیرامون علیت
🧐 آنچه از عبارات لاک ظاهر است، آن است که مفاهیم علت و معلول هم از راه احساس حاصل میشود و هم از راه دروننگری. او میگوید اگر توجهی به تحول مستمر اشیاء بکنیم، مشاهده میکنیم که اشیاء بسیاری، چه کیفیات و چه جواهر، آغاز به بودن میکنند و وجودشان را از تأثیر و عمل بعضی اشیای دیگر دریافت میکنند. از این مشاهده، تصوراتمان را از علت و معلول به دست میآوریم. آنچه را که هر تصور بسیط یا مرکبی را ایجاد میکند، علت میخوانیم و آنچه را که ایجاد شده است، معلول.
🔥 مثلا چون در جوهری که موم نام دارد مشاهده میکنیم که میعان که تصوری است بسیط بر اثر درجه معینی از گرما حاصل شد، تصور بسیط گرما را در نسبت با میعان موم علت مینامیم و میعان را معلول.
همین طور چون مشاهده میکنیم که جوهری نظیر چوب که مجموعه ای معین از تصوراتی بسیط است بر اثر آتش تبدیل به جوهری دیگر به نام خاکستر میشود که تصور مرکب دیگری است مشتمل بر مجموعهای از تصورات بسیط؛ آتش را در نسبت با خاکستر، علت و خاکستر را معلول میدانیم.
📗 #سیدمحمد_حکاک، فلسفه تجربی انگلستان، ۵۲
📚 #معرفتشناسی | #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌏 #خردنما | جریانات زیرزمینی ذهن فیزیکدانها
➖ جریانهای فلسفیای که در پس زمینه ذهن فیزیکدانها در تصمیمگیریهای آن مؤثر است.
👤 پروفسور #مهدی_گلشنی
📚 #فلسفه_علم | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات