eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
115 عکس
106 ویدیو
18 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان‌شناسی 20.mp3
5.65M
📓 انسان‌شناسی ۲۰ 🏷 انگیزه‌های پرسش از فلسفه آفرینش معنای هدف 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 21.mp3
12.61M
📓 انسان‌شناسی ۲۱ 🏷 حب ذات؛ منشأ خواست 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 22.mp3
11.09M
📓 انسان‌شناسی ۲۲ 🏷 هدف معقول، هدف غیر معقول 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 23.mp3
5.44M
📓 انسان‌شناسی ۲۳ 🏷 بشر مدرن و هدف 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 24.mp3
15.18M
📓 انسان‌شناسی ۲۴ 🏷 هدف آفرینش جهان 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 25.mp3
24.76M
📓 انسان‌شناسی ۲۵ 🏷 هدف آفرینش انسان 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 26.mp3
9.78M
📓 انسان‌شناسی ۲۶ 🏷 هدف‌داری زندگی 🏷 جایگاه‌ها سختی‌ها در زندگی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 27.mp3
18.35M
📓 انسان‌شناسی ۲۷ 🏷 ضرورت وجود راه سعادت برای انسان 🏷 راه‌های عادی شناخت 🏷 ضرورت وجود راه فراعادی شناخت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 28.mp3
25.59M
📓 انسان‌شناسی ۲۸ 🏷 قلمرو دین 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 29.mp3
6.35M
📓 انسان‌شناسی ۲۹ 🏷 ضرورت وجود پیامبر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 30.mp3
27.99M
📓 انسان‌شناسی ۳۰ 🏷 عصمت و قلمرو عصمت پیامبر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 31.mp3
3.6M
📓 انسان‌شناسی ۳۱ 🏷 شئون پیامبر معصوم 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 32.mp3
18.04M
📓 انسان‌شناسی ۳۲ 🏷 معجزه آخرین پیامبر الهی 🏷 استدلال بر معجزه بودن قرآن کریم 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 33.mp3
15.87M
📓 انسان‌شناسی ۳۳ 🏷 وجوه اعجاز قرآن 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 34.mp3
15.44M
📓 انسان‌شناسی ۳۴ 🏷 تحریف‌ناپذیری قرآن 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 35.mp3
18.28M
📓 انسان‌شناسی ۳۵ 🏷 اثبات خاتمیت دین اسلام 🏷 تحلیل معنای خاتمیت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 36.mp3
21.88M
📓 انسان‌شناسی ۳۶ 🏷 لوازم خاتمیت اسلام 🏷 جاودانگی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 37.mp3
6.35M
📓 انسان‌شناسی ۳۷ 🏷 لوازم خاتمیت اسلام 🏷 جامعیت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 38.mp3
25.44M
📓 انسان‌شناسی ۳۸ 🏷 نقد نگاه حداکثری و حداقلی به دین 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 39.mp3
9.17M
📓 انسان‌شناسی ۳۹ 🏷 معنای امامت 🏷 ضرورت وجود امام 🏷 شرایط و ویژگی‌های امام 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انسان‌شناسی 40.mp3
16.45M
📓 انسان‌شناسی ۴۰ 🏷 راه تعیین امام 🏷 امام غائب 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖼 | افلاطون: تردیدی نیست که بی خردی بیماری روح است و بی خردی دو گونه است؛ دیوانگی و نادانی. بنابراین هر پیشامدی که انسان را دچار یکی از این دو سازد باید بیماری نامیده شود. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
صدق یا‌‌ مطابقت‌ با‌‌ واقع.mp3
3.11M
| صدق به معنای مطابقت با واقع است. روشن است که این خود، یک گزاره است. صدق این گزاره را چگونه می‌توان احراز کرد؟ 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 | تفاوت نظریه کانت و حکمای اسلامی در باب معقولات ثانیه 1⃣ کانت آمد معقولات ثانیه حکما را چه معقولات ثانیه منطقی و چه معقولات ثانیه فلسفی را امور صددرصد ذهنی دانست در صورتی که حکمای ما معقولات ثانیه منطقی را صددرصد ذهنی می‌‌دانند ولی معقولات ثانیه فلسفی را (کاملا) ذهنی نمی‌‌دانند. این یک تفاوت. 2⃣ تفاوت دیگر اینکه به یک نوع بیگانگی مطلق میان معقولات ثانیه -یا مقولات خودش- و اشیاء خارجی قائل شد؛ یعنی گفت اینها صددرصد ساخته قبلی ذهن هستند؛ یعنی اصلا قبل از اینکه این محسوسات (یا معقولات اولیه) بیایند اینها وجود داشته‌‌اند. اینها می‌‌آیند در ظرف آنها ریخته می‌‌شوند. اصلا اینها جزء ساختمان طبیعی و ذاتی ذهن است. این هم یک فرق دیگر که حکمای ما معقولات ثانیه را- چه فلسفی و چه منطقی- جزء ساختمان ذاتی ذهن نمی‌‌دانند؛ چون به ساختمان ذاتی ذهن قائل نیستند، زیرا این حکما از عقل هیولانی و نفس هیولانی شروع می‌‌کنند، می‌‌گویند در مرحله اول جز علم ذات به ذات اصلا چیزی نیست؛ باقی دیگر هم بالقوه است، تدریجا بالفعل می‌‌شود. هیچ چیزی برای نفس ذاتی نیست. هیچ علم ذاتی و فطری به آن معنا که با خودش آورده باشد برای‌‌ نفس نیست. به طور پیشینیه چیزی ندارد؛ اینها تدریجا پیدا می‌‌شود. 🔻 حتی آنچه را که اینها بدیهیات اولیه می‌‌دانند، می‌‌گویند اینها هم زمانا بعد پیدا شده است؛ و بلکه همه معقولات ثانیه را به نوعی مؤخر از معقولات اولیه می‌‌دانند؛ یعنی می‌‌گویند اگر معقول اولیه‌‌ای نبود معقول ثانیه‌‌ای هم نبود. ولی کانت می‌‌گوید نه، اگر معقولات اولیه به اصطلاح شما نبود معقول ثانیه، خودش بود. چون ذهن بود اینها هم بود. ✍ پس این تفاوتها بین نظر کانت و نظر حکمای اسلامی در کار هست. ولی تلاش کانت بالاخره تلاش موفقی از آب در نیامد؛ یعنی معرفت را که می‌‌خواست به این وسیله توجیه کند بیشتر غیر قابل توجیه شد، برای اینکه او این معانی را- حتی معانی فلسفی را- برد به عالم ذهن و خارج را از اینها عاری کرد: در خارج نه علیتی است نه معلولیتی، نه ضرورتی نه امکانی، هیچیک از اینها نیست. بعد به اشکال برخورد که پس تو اصلا از کجا می‌‌گویی که «خارج» ی وجود دارد؟ اگر علیت ساخته ذهن است از کجا می‌‌گویی که «خارج» ی وجود دارد؟ 📗 ، شرح منظومه، ج ۱، ص ۳۹۷ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات