فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 شهید مطهری:
اگر حسین بن علی بود میگفت اگر میخواهی برای من عزاداری کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | صائب تبریزی:
ظالم به ظلم خویش گرفتار میشود
از پیچ و تاب نیست رهایی کمند را
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
25.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇵🇸 #خردنما | فلسطین و ظلمی عدالتنما
الان شما میبینید كشتن مردم بیگناه فلسطین را عدل میدانند، این را به محاكم قانونی میبرند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل، فطرت و وحی نمیگیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان میگیرند، از خواسته سیاسی خودشان میگیرند، اینها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بیمنبع میشود.
👤 آیت الله #عبدالله_جوادی_آملی
📚 #فلسفه_سیاسی | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۳
🧩 احساسگرایی (غیر واقعگرایی) ۳
✍ بررسی احساسگرایی آیر
1⃣ مدعایی بیدلیل
سخنان ایر در كتاب زبان، حقیقت و منطق بیشتر بیان یك دیدگاه است تا استدلال بر آن. ایر هیچ دلیلی برای اثبات نظریه خود ذكر نكرده است. بلكه مدعایی بیدلیل ارائه داده است.
2⃣ شرح دیدگاه دیگران نه ابداع
نکته دیگر این است كه ایر مبتكر این نظریه نیست. بلكه تنها كاری كه وی كرده است این بوده كه تبیین دقیقی از این نظریه ارائه داده است. به عنوان مثال، سیزده سال پیش از انتشار كتاب ایر، دو نفر از فیلسوفان به نامهای اوگدن و ریچاردزدر كتابی با عنوان معنای معنا، كه با همكاری یكدیگر منتشر كردند، همین دیدگاه را بیان كردهاند.
3⃣ تكیه بر اصل تحقیقپذیری
یكی از جدیترین اشكالات این نظریه این است كه با تكیه بر یك اصل نادرست در باب معیار معناداری كوشیده است كه گزارههای اخلاقی را بیمعنا تلقی كند. اصل تحقیقپذیری دارای اشكالات عدیدهای است كه اجمالاً به برخی از آنها اشاره میكنیم:
اولاً، بر اساس این معیار، مهمترین پایههای معرفت، یعنی معرفت حضوری و بدیهیات عقلی از دست میرود. و با از دست دادن آنها نمیتوان هیچ گونه تبیین معقولی برای صحت شناخت و مطابقت آن با واقع ارائه داد.
ثانیاً، پوزیتیویستها با اتخاذ این اصل، نقطه اتكاء خود را بر ادراك حسی قرار دادهاند كه لرزانترین و بیاعتبارترین نقطهها در شناخت است و شناخت حسی بیش از هر شناختی در معرض خطا میباشد. و با توجه به این كه شناخت حسی هم در واقع در درون انسان تحقق مییابد راه را برای اثبات منطقی جهان خارج، بر خودشان مسدود ساختهاند.
ثالثاً، این ادعا كه مفاهیم اخلاقی و متافیزیكی، پوچ و فاقد محتوی هستند، ادعایی گزاف و واضح البطلان است؛ زیرا اگر الفاظی كه دلالت بر این مفاهیم دارند به كلی فاقد معنی بودند فرقی با الفاظ مهمل نمیداشتند و نفی و اثبات آنها یكسان میبود. در صورتی كه مثلاً آتش را علت حرارت دانستن، یا عدالت را خوب دانستن، هیچ گاه با عكس آنها یكسان نیست. حتی كسانی كه اصل علیت را انكار میكنند و یا عدالت را خوب نمیدانند در حقیقت منكر قضایایی هستند كه مفهوم و معنای آنها را درك كردهاند.
رابعاً، بر اساس این مبنا، جایی برای هیچ قانون علمی به عنوان یك قضیه كلی و قطعی و ضروری، باقی نمیماند؛ زیرا این ویژگیها به هیچ وجه قابل اثبات حسی نیست و در هر موردی كه تجربه حسی انجام گرفت، حداكثر این است كه، تنها میتوان همان مورد را پذیرفت و در جایی كه تجربة حسی انجام نگیرد باید سكوت كرد و مطلقاً از نفی و اثبات خودداری نمود.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۶-۴۹
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
قوام حکمت متعالیه.mp3
4.32M
🪧 #خردنوا | قوام حکمت متعالیه
فصل ممیز بین حکمت متعالیه و باقی مسالک فلسفی چیست؟
آیا حکمت متعالیه همان مسلک مشاء و اشراق است و تلفیقی از آنها، یا یک مسلک جداگانه است؟
👤 استاد #عبدالرسول_عبودیت
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
سعادت در فلسفه اخلاق.pdf
389.2K
📝 #مقاله | سعادت در فلسفه اخلاق
سعادت در نگاه سقراط، افلاطون، ارسطو، زنون، اپیکور، کندی، فارابی، غزالی، خواجه طوسی و متاخرین
✏️ استاد #محمود_فتحعلی
📚 #فلسفه_اخلاق | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | علامه طباطبایی:
ما ابد در پیش داریم. هستیم که هستیم. «انما تنتقلون من دارالی دار» انسان از بین رفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنی لباس عوض میکند و به یک معنی، جا عوض میکند.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات