معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان.mp3
44.52M
👥 #گفتگو | معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان
تبیین معنای عدالت و تطبیق آن
استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند
استحاله همطرازی رتبه اشخاص در قیامت
تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله
👤 ارائه: استاد #محمد_سربخشی
👤 ناقد: استاد #محمد_جعفری
👤 ناقد: استاد #صفدر_الهیراد
📚 #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اصل علیت؛ بدیهی یا نظری.mp3
2.37M
💠 #خردنوا | اصل علیت؛ بدیهی یا نظری
آیا اصل علیت فطری است؟
اصل علیت یک قضیه حقیقیه
👤 علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۶
🧩 جامعهگرایی (غیر واقعگرایی) ۲
✍ نقد و بررسی جامعهگرایی
1⃣ جامعه اصالت ندارد
جامعه، برخلاف ادعای جامعهگرایان، یك مركب حقیقی نیست. این گونه نیست كه جامعه، صرف نظر از وجود افراد، دارای آثار و خواصی حقیقی باشد. حقیقت آن است كه جامعه، حقیقتی غیر از حقیقت افراد ندارد و دارای یك واقعیت عینی مستقل نیست. همه دلایلی كه از سوی قائلان به اصالت جامعه برای اثبات این مدعا اقامه شده است، مخدوش است. هیچ یك از جامعهشناسان دوركیمی نتوانستهاند وحدت حقیقی جامعه را اثبات كنند. نهایت چیزی كه میتوان پذیرفت وحدت مفهومی و ماهوی جامعه است و نه وحدت شخصی و حقیقی آن.
2⃣ مستلزم نفی اخلاق است
همانطور كه دیدیم دوركیم تصریح میكند كه هیچ یك از ما «فرمانروای ارزشگذاریهای خویشتن نیستیم، بلكه موجوداتی مقید و مجبوریم و آنچه ما را مقید میسازد همان آگاهی جمعی است.» خوب، اگر چنین باشد كه همه انسانها مجبورند، و ما هیچ اختیاری در انتخاب رفتارهای اخلاقی خود نداریم، بنابراین، جایی برای اخلاق و احكام اخلاقی باقی نمیماند. زیرا یكی از اصول موضوعه علم اخلاق، پذیرش اختیار است. اخلاق و اخلاقیات زمانی برای انسان مطرح میشود كه به توانایی خود در انتخاب ارزشها و گزینش رفتارهایش باور داشته باشد. اگر انسان در كارهایش مجبور باشد، دیگر امر و نهی وی، از سوی خدا، عقل، جامعه یا هر كس دیگری، معنا ندارد. به همین دلیل است كه گفته میشود مختار بودن انسان، یكی از اصول موضوعه اخلاق است.
3⃣ نسبیتگرایی
اشكال دیگر مكتب جامعهگرایی این است كه مستلزم نسبیگرایی اخلاقی است. بر اساس این دیدگاه، در حقیقت هر جامعهای هر چیزی را كه بپسندد همان چیز خوب خواهد بود. هیچ جامعهای حق ندارد اخلاقیات و آداب و رسوم جامعه دیگر را مورد نقادی و ارزشداوری قرار دهد.
4⃣ مستلزم نادرست شمردن كار پیامبران
بر اساس دیدگاه جامعهگرایی، اگر در یك جامعهای فحشاء و منكرات رایج بود و فردی پیدا شد و مردم را به ترك آن كارها دعوت كرد، ما باید كار آن فرد مصلح را تقبیح كنیم؛ زیرا خلاف حركت جامعه و هنجارهای جامعه سخن گفته و حركت كرده است. به تعبیر دیگر، بر اساس این مكتب، همه مصلحان و پیامبران را باید ناحق دانست، زیرا با هنجارهای اجتماعی زمان خود مبارزه كرده و حرمت روح جمعی و وجدان جمعی را شكستند!
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۷۱-۷۲
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
42.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱ #خردنما | اعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر دکتر #جرالد_شرودر
رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شرودر»؛ فیزیکدان برجسته دانشگاه MIT
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
❓#خردخوان | آیا علم میتواند خدا را اثبات یا انکار کند؟
🔬 علم تجربی، برخلاف فلسفه و متافیزیک نمیتواند به صورت قیاسی آفرینش یا خدا را اثبات کند؛ زیرا علم تجربی با جهان فیزیکی و «قوانین طبیعت» سروکار دارد بهگونهای که پدیدههای درون جهان فیزیکی از آن قوانین پیروی میکنند، اما خداوند یک پدیده در درون جهان فیزیکی نیست که علم بتواند آن را بررسی نماید.
🌍 بهعلاوه علم، رشتهای تجربی و استقرائی است؛ یعنی علم نمیتواند یقین پیدا کند که همه دادههای ممکن برای تبیین پدیدههای جهان یا خود جهان را در نظر گرفته است. علم، تنها میتواند شواهد دال بر تناهی زمان گذشته در جهان را آنگونه که امروزه میدانیم هست، یا آنگونه که فکر میکنیم باشد را، شناسایی و تبیین کند.
☄ همچنین علم میتواند احتمال بسیار اندک رخدادن تصادفی شرایط لازم برای حفظ حیات در جهان را آنگونه که امروز میدانیم هست، یا آنگونه که فکر میکنیم میتواند باشد را، شناسایی کند.
📓#رابرت_اشپیتزر و #میثم_توکلیبینا، نگاهی نو به اثبات وجود خداوند در فیزیک و فلسفه معاصر، ۴۳
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📜 فراخوان جذب نیروی رسانهای جهادی
📱 مجموعه خردبان در بخش فضای مجازی (ساندویچ فلسفه) جهت تکمیل کادر اجرایی خود در حوزههای زیر اقدام به جذب همکاران جهادی میکند:
▫️ طراحی (فتوشاپ و ایلاستراتور)
▪️ تدوین
▫️ تایپ
▪️ تصویر برداری
▫️ طراحی سایت
▪️ صدابرداری و پادکست
▫️ گویندگی
▪️ نویسندگی
▫️ تولید محتوا و...
🆔 در صورت تمایل و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه نمایید:
@Philosophy_Sandwich_admin
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۷
🧩 قراردادگرایی (غیر واقعگرایی) ۱
📆 تاریخچه
معمولاً آغاز این اندیشه را به سوفسطائیان یونانی در روزگار سقراط و به ویژه به سخنان گلاوكن، درباره معیار و منشأ عدل و ظلم، برگرداندهاند.
این نظریه پس از وقفهای نسبتاً طولانی، بار دیگر در دوران جدید و از قرن هفدهم به بعد، از سوی فیلسوفانی مانند توماس هابز، جان لاك و ژان ژاك روسو، به عنوان معیاری برای اثبات مشروعیت سیاسی حكومتها و هم چنین حجیت و حقانیت باورهای اخلاقی مطرح شد.
نظریه قراردادگرایی اخلاقی در نیمه دوم قرن بیستم و در پی انتشار مقالات بسیار پر نفوذ جان راولز، و برخی دیگر از فیلسوفان اخلاق، در دهه پنجاه، بار دیگر مورد توجه جدی فیلسوفان و اندیشمندان اخلاقی قرار گرفت.
🗳 قرارداد، معیار مشروعیت
مسأله مهم برای این متفكران این بود كه اگر «انسان آزاد آفریده شده است اما همه جا در بردگی به سر میبرد»، چه چیزی به این كار مشروعیت میبخشد؟ چرا آدمیان باید غل و زنجیر الزامات و قوانین سیاسی را بر گردن خود اندازند؟ ایشان معیار مشروعیت حكومت را در توافقات میان فرمانروا و فرمانبردار میدانستند. البته هر چند لاك، هابز و روسو، علیرغم اختلافاتی كه با یكدیگر داشتند، مبنای مشروعیت حكومت را به رضای جمعی و قرارداد اجتماعی میدانستند، اما در حوزه اخلاق با یكدیگر اختلاف جدی داشتند.
🧐 نظریه اخلاقی جان لاک، هابز و روسو
نظریه اخلاقی جان لاك از نوع نظریات واقعگرایانه است. لاك معتقد بود كه «اخلاق همانند ریاضیات پذیرای برهان و استدلال است.» وی تصریح میكرد كه «یگانه محك حقیقی درستی اخلاق» قانون الهی است؛ البته منظور او از قانون الهی، چنان كه خود وی میگوید، «قانونی است كه خدا برای اعمال آدمیان مقرر داشته است، خواه با نور طبیعت برایشان اعلام شود، خواه با ندای وحی و الهام» هابز و روسو، علاوه بر این كه معیار مشروعیت حكومتها را قرارداد اجتماعی میدانستند، منشأ احكام اخلاقی و معیار درستی و نادرستی باورهای اخلاقی را نیز، به نوعی، به توافق جمعی و قرارداد انسانها وابسته میكردند. هابز میگفت، یكی از قوانین طبیعی این است كه «آدمیان باید به قرارداد خود وفا كنند» و این قانون، سرچشمه و مبدأ عدالت است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۷۳-۷۷
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
23.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧐 #خردنما | چهکار داریم با عقائد مردم؟
👤 استاد #غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
📚 #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات