eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.9هزار دنبال‌کننده
120 عکس
116 ویدیو
21 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۷ 🧩 قراردادگرایی (غیر واقع‌گرایی) ۱ 📆 تاریخچه معمولاً آغاز این اندیشه را به سوفسطائیان یونانی در روزگار سقراط و به ویژه به سخنان گلاوكن، درباره معیار و منشأ عدل و ظلم، برگردانده‌اند. این نظریه پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، بار دیگر در دوران جدید و از قرن هفدهم به بعد، از سوی فیلسوفانی مانند توماس هابز، جان لاك و ژان ژاك روسو، به عنوان معیاری برای اثبات مشروعیت سیاسی حكومت‌ها و هم چنین حجیت و حقانیت باورهای اخلاقی مطرح شد. نظریه قراردادگرایی اخلاقی در نیمه دوم قرن بیستم و در پی انتشار مقالات بسیار پر نفوذ جان راولز، و برخی دیگر از فیلسوفان اخلاق، در دهه پنجاه، بار دیگر مورد توجه جدی فیلسوفان و اندیشمندان اخلاقی قرار گرفت. 🗳 قرارداد، معیار مشروعیت مسأله مهم برای این متفكران این بود كه اگر «انسان آزاد آفریده شده است اما همه جا در بردگی به سر می‌برد»، چه چیزی به این كار مشروعیت می‌بخشد؟ چرا آدمیان باید غل و زنجیر الزامات و قوانین سیاسی را بر گردن خود اندازند؟ ایشان معیار مشروعیت حكومت را در توافقات میان فرمان‌روا و فرمان‌بردار می‌دانستند. البته هر چند لاك، هابز و روسو، علی‌رغم اختلافاتی كه با یكدیگر داشتند، مبنای مشروعیت حكومت را به رضای جمعی و قرارداد اجتماعی می‌دانستند، اما در حوزه اخلاق با یكدیگر اختلاف جدی داشتند. 🧐 نظریه اخلاقی جان لاک، هابز و روسو نظریه اخلاقی جان لاك از نوع نظریات واقع‌گرایانه است. لاك معتقد بود كه «اخلاق همانند ریاضیات پذیرای برهان و استدلال است.» وی تصریح می‌كرد كه «یگانه محك حقیقی درستی اخلاق» قانون الهی است؛ البته منظور او از قانون الهی، چنان كه خود وی می‌گوید، «قانونی است كه خدا برای اعمال آدمیان مقرر داشته است، خواه با نور طبیعت برای‌شان اعلام شود، خواه با ندای وحی و الهام» هابز و روسو، علاوه بر این كه معیار مشروعیت حكومت‌ها را قرارداد اجتماعی می‌دانستند، منشأ احكام اخلاقی و معیار درستی و نادرستی باورهای اخلاقی را نیز، به نوعی، به توافق جمعی و قرارداد انسان‌ها وابسته می‌كردند. هابز می‌گفت، یكی از قوانین طبیعی این است كه «آدمیان باید به قرارداد خود وفا كنند» و این قانون، ‌سرچشمه و مبدأ عدالت است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۷۳-۷۷ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
احیای دین و فلسفه در غرب.mp3
34.34M
⛪️ | احیاء دین و فلسفه در غرب متافیزیک حاکم بر فلسفه یونان سیر اندیشه از نیمه قرن نوزدهم تلاش‌های فلاسفه غرب در علم تاریخچه شانس و مسئله علیت موضع علم در فهم هدفمندی جهان اهمیت دین و شناختن فلاسفه اسلامی 👤 پروفسور 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 | خداشناسی به لحاظ فعل و تاثیر ۱. خدای ناظم ۲. خدای خالق فیاض ۲,۱. خدای حاضر و موثر ۲,۲. خدای غایب 📔 ، مبانی و پیش‌انگاره‌های فهم دین، ۱۱۰ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
تشخص و انسان‌وارگی خدا.mp3
23.38M
👳‍♂ | تشخص و انسان‌وارگی خدا پیشنیه مفهوم تشخص خدا کجای این هستی قرار دارد؟ خدا در ادیان ابراهیمی خدا در آیین هندو و فلسفه اسپینوزا خدا در اندیشه‌های عرفانی تفاوت تشخص و شخص‌وارگی معنای انسان‌وارگی خدا انتساب صفات انفعالی به خدا 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
آفرینش خدا و هستی؟.mp3
7.89M
🪐 | آفرینش خدا و هستی؟ پاسخ فلسفی حضرت زهرا (س) ۲۵ سال قبل از حضرت امیر (ع): اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ کانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ، مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَکْوینِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها، اِلاَّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ...(خطبه فدکیه) الحمد لله الواحد الاحد الصمد المتفرّد الذی لا من شئ كان، ولا من شئ خلق ما كان، قدرة بان بها من الأشياء وبانت الأشياء منه، فليست له صفة تنال ولا حد تضرب له فيه الأمثال... (کافی، ج۱، ۱۳۴) 👤 آیت‌الله 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات