eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
115 عکس
104 ویدیو
18 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
35.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤦‍♀ | زن در نگاه فیلسوفان غربی 1⃣ قسمت اول: کانت، شوپنهاور و نیچه 📚 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
42.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤦‍♀ | زن در نگاه فیلسوفان غربی 2⃣ قسمت دوم: مقایسه زن در نگاه فیلسوفان غربی با تفکر اسلامی ❌ قرمز ترین خط قرمز خداوند حقوق زنه... 📚 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱ 🧩 احساس‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۱ 📌 احساس‌گرایی یكی از مشهورترین نظریات غیرتوصیفی و غیرشناختی درباره احكام اخلاقی‌ است. به طور كلی، می‌توان گفت كه مدافعان این نظریه، احكام اخلاقی را از سنخ جملات خبری یا «‌قضیه»‌ نمی‌دانند و در نتیجه صدق و كذب‌پذیری آنها را‌ نیز نمی‌پذیر‌ند. یگانه كاركرد و نقش احكام و جملات اخلاقی، از نظر آنان، این است كه احساسات خاص گوینده را ابراز كرده و احیاناً احساسات مشابهی را در شنونده نیز برمی‌انگیزانند. جملات اخلاقی به منظور تبادل اطلاعات وضع نشده‌اند و توانایی واقع‌نمایی را ندارند. همه هنر آنها این است كه احساسات خاص گوینده را نشان دهند. گزاره‌های اخلاقی از نظر احساس‌گرایان گزاره‌هایی غیرشناختی و غیرواقع‌گرایانه هستند. «زید دروغ‌گو است»، بیان‌گر چیزی است كه یا صادق است یا كاذب؛ ولی گزاره «دروغ‌گویی خطا است» اصلاً بیان‌‌گر هیچ چیزی نیست. 🔻 دو عامل عمده در بروز نظریه‌های غیر شناختی، به طور كلی، و نظریه احساس‌گرایی، به طور خاص، نقش داشته‌اند: ۱) یكی حاكمیت روحیه تجربه‌گرایی بر كل حوزه اندیشه فیلسوفان غرب كه افراطی‌ترین صورت آن را در پوزیتیویسم منطقی اوایل قرن بیستم ملاحظه می‌كنیم‌ ۲) و دیگری عدم وجود نظریه‌ای منسجم و منطقی در باب تحلیل گزاره‌ها و احكام اخلاقی، و به عبارت دیگر، نارسایی و ناكارآمدی نظریه‌های موجود در باب تحلیل گزاره‌های اخلاقی. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ص ۳۷-۴۲ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هویت‌های بنیادین عالم طبیعت از منظر صدرالمتألهین.mp3
21.64M
🌍 | هویت‌های بنیادین عالم طبیعت از منظر صدرالمتألهین حقیقت ممتد مکان و فضا متناهی بودن ابعاد جسمانی تغییر تدریجی در ماده (حرکت) ماده اولی در جسم کل زمان بُعد چهارم جسم 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی.mp3
35.18M
👥 | تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی تعریف علم و سکولاریسم منظور از علم دینی چیست؟ آیا شناخت موجودات بدون ارتباط با ماوراء ممکن است؟ آیا هدفمندی موجودات همان غایت‌مندی آنهاست؟ نظر فرانسیس بیکن در ورود علت غایی در طبیعت و ارتباط علت غایی با آزادی (لیبرالیسم) تغییر سوالات از چرایی به چگونگی آیا شناخت طبیعت مادی موجودات، بدون شناخت با امور ماورائی که با آن ارتباط دارند، برای ما میسر خواهد بود؟ شناخت هدفمندی موجودات چه نقشی در شناخت خود این موجودات دارد؟ 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🕋 | پیامبر اکرم ﴿ﷺ﴾: 🔰 لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ وَ لاَ عِبَادَةَ إِلاَّ بِيَقِينٍ. ♻️ هیچ عملی جز با نیت ارزشی ندارد و هیچ عبادتی جز با یقین. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 | تولد لیبرالیسم در غرب ۱- قدرت مسیحیت ۲- زورگویی دستگاه حاکم ۳- مخالفت با علم و عقل‌گرایی ۴- اومانیسم ۵- محوریت خواست انسان ۶- انسان تعیین‌کننده ارزش‌ها ۷- حقانیت ارزش‌ها ۸- آزادی و لیبرالیسم ۹- هرج و مرج در لیبرالیسم مطلق ۱۰- حق آزادی، مالکیت و حیات 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
31.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤯 | مردم عادی چه نیازی به فلسفه دارند؟ ⁉️ سؤالات احسان کرمی و پاسخ‌های جالب و غافلگیرکننده استاد ☘ فلسفه، زندگی را برای شما معنا می‌کند... 📚 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲ 🧩 احساس‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۲ 📌 احساس‌گرایی آیر: آیر بحثش را از بررسی نظام متعارف علم اخلاق آغاز می‌كند. وی می‌گوید نظام متعارف علم اخلاق، آن گونه كه در آثار فیلسوفان اخلاق مطرح شده است، متشكل از چهار جزء غیر مرتبط با هم است كه اغلب در نوشته‌های فیلسوفان اخلاق خلط می‌شوند. ۱. قضایایی كه بیان كننده تعریف اصطلاحات اخلاقی‌اند. ۲. قضایایی كه توصیف‌گر تجارب اخلاقی و بیان كننده علل و اسباب این گونه تجارب هستند. ۳. دستورات و اوامری كه فضایل اخلاقی خوانده می‌شوند. ۴. تصدیق‌های واقعی اخلاقی، یعنی احكامی كه بر خوبی یا بدی كار خاصی دلالت دارند. 🔺 ‌وی بر این باور است كه از میان این چهار بحث، تنها بحث اول است كه می‌تواند به عنوان موضوع فلسفه اخلاق دانسته شود. قضایای قسم دوم، توصیف تجربه اخلاقی،‌ در حقیقت جزو علم روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی محسوب می‌شوند. دسته سوم نیز اصلاً قضیه نیستند تا متعلق به شعبه‌ای از علوم یا فلسفه باشند. و قسم چهارم نیز چون «نه تعریف است، نه شرح بر تعاریف و نه نقل قول، لذا می‌توانیم بگوییم كه به فلسفه اخلاق ارتباطی ندارند. لذا هیچ كتابی درباره فلسفه اخلاق نباید حاوی گفته‌های اخلاقی باشد. 🔻 آیر گفته است: مفاهیمی كه در ناحیه محمول جملات اخلاقی به كار برده می‌شوند، در حقیقت، مفهوم‌نما یا مفهوم كاذب‌اند و نه مفاهیم حقیقی و واقعی كه بر اوصافی كه از طریق حواس قابل درك باشند دلالت كنند. به همین دلیل قابل تحلیل نیستند. 🕳 ‌بنابراین، این جمله اخلاقی كه «دزدیدن پول بد است» جمله‌ای بی‌معنا است و لذا قابلیت تصدیق یا تكذیب را ندارد. جمله فوق مثل این است كه گفته باشم «دزدیدن پول!». طرز نوشتن و گفتن آن نشان دهنده احساس عدم تصویب من نسبت به عمل دزدیدن است. شخص دیگری ممكن است با نظر من درباره این عمل مخالف باشد و با من درباره این احساس اخلاقی‌‌ام به مشاجره برخیزد، اما نمی‌تواند‌ قول من را نقض كند. «زیرا من با گفتن این كه نوع عمل معینی صواب است یا خطا، خبر واقعی نداده‌ام، حتی خبری درباره وضع ذهنی خود. تنها پاره‌ای عواطف اخلاقی را اظهار كرده‌ام.» از این رو استدلال درباره احكام اخلاقی ناممكن است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۲-۴۵ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 | نقد افلاطون بر نظریه تساوی معرفت با ادراک حسی 📕 و ، تاریخ انتقادی فلسفه یونان، ۱۷۸-۱۸۱ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات