🍔 ساندویچ فلسفه
این کانال مباحث فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه های مضاف را به صورت ساندویچی در سه سطح عمومی و نیمه تخصصی و تخصصی در خدمت شما قرار میدهد.
🔶 ایتا
🔰 تلگرام
👥 گروه تلگرام
♥️ اینستاگرام
۲۴ تیر ۱۴۰۱
💢 #خردخوان | تفاوت «فلسفه دین» با «کلام»، «کلام جدید» و «الهیات فلسفی»
1️⃣ موضوع و مسائل
🔻 رابطه میان مسائل فلسفه دین و مسائل کلام و الهیات فلسفی عموم و خصوص من وجه است. فلسفه دین به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تاثیر گذارند. ولی کلام و الهیات فلسفی همه آموزههای اعتقادی را مورد بحث قرار میدهند.
🔻 بنابراین فلسفه دین با کلام و الهیات فلسفی یک حوزه مشترک و دو حوزه متفاوت دارند.
حوزه مشترک میان اینها مباحثی مانند اثبات وجود خدا، صفات خدا، فعل الهی، معجزه و مسئله شر است.
حوزه اختصاصی کلام و الهیات فلسفی، باورهای فرعی اعتقادی هستند، مانند ویژگیهای برزخ و قیامت است. همچنین آموزههای خاص هر دین در الهیات آن دین بحث میشود، مانند تثلیث و تجسد در مسیحیت یا وحی و مهدویت در اسلام.
حوزه اختصاصی فلسفه دین شامل مباحثی همچون علم و دین، عقل و ایمان، زبان دین و تجربه دینی میشود که بیشتر جنبه معرفتشناختی دارند.
2️⃣ روش
🔻 کلام از هر روشی که برای اثبات، تبیین و دفاع از دین مفید باشد، استفاده میکند. حتی ممکن است از جدل یا مغالطه نیز بهره ببرد ولی در قرون اخیر متکلمین سعی کردهاند روشهای نادرست را کنار بگذارند و از روشهای معرفتزا اعم از عقلی، نقلی و تجربی استفاده کنند. بر خلاف الهیات فلسفی و فلسفه دین که فقط با روش عقلی سروکار دارند.
3️⃣ غایت
🔻اولا، کلام یا الهیات دغدغه اثبات صدق دین و مدعیاتش را دارد، ولی فلسفه دین دغدغه اثبات صدق را ندارد بلکه صدق و کذب را بررسی میکند. ممکن است حکم به صدق کند و ممکن است حکم به کذب کند. از همین رو نمیتوان خبر از متکلمی بیدین داد، اما فیلسوفان دین ملحد به وفور یافت میشوند.
🔻ثانیا، الهیات متصدی اثبات و دفاع از دین متبوعش است ولی برای فلسفه همه ادیان اهمیت دارند.
🧩 نکته مهم: باید میان هدف علم و هدف عالم تفاوت قائل شد. آنچه گفته شد، در مورد هدف علم است نه عالم. از این رو ممکن است فیلسوف دینی که متعهد به دین خاصی است، با روشی کاملا سکولار به بررسی مسائل فلسفه دین بپردازد و مطالبش را به نحوی ارائه دهد که هیچ نشانی بر جانبداریش وجود نداشته باشد.
✏️ استاد #سیدمصطفی_میرباباپور
📚 #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۲۵ تیر ۱۴۰۱
بداهت گزاره العدل حسن.mp3
2.06M
🔖 #خردنوا | تبیین تحلیلی بودن برخی گزاره های اخلاقی همچون العدل حسن
👤 علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۳۰ تیر ۱۴۰۱
📒 #خردخوان | خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی؟!
❓ برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون جانهاسپرز و متألهان مسیحی مانند جان هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان واجب الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات میشود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش میکند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند.
❓برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دلها نمیافکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است.
🧩 در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است.
🔸 مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است.
🔸 اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیانگر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انساناند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند.
🔻 در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبتورزی و پرستش را نشان میدهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند.
اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش میشناسند و این معرفت به کمال بیپایان و زبیایی کرانناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان میافکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله.
✏️ استاد #مهدی_عبداللهی
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۲ مرداد ۱۴۰۱
نگاه تاریخی به شکلگیری نظریه فرگشت.mp3
3.65M
📆 #خردنوا | تاریخچه شکل گیری نظریه فرگشت
👤 استاد #یوسف_دانشور
📚 #فلسفه_علم | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۶ شهریور ۱۴۰۱
❓آیا درسگفتارهای خوب و مفید را به اشتراک بگذاریم؟
▪️ مخالفم، چون ربطی به ساندویچ نداره
▪️ موافقم، کنار ساندویچ ها خوبه و با مجموعه صوتها نگاهی منسجم شکل میگیره
✔️ لطفا از طریق لینک زیر در نظر سنجی شرکت نمایید:
https://EitaaBot.ir/poll/9ud
۱۷ شهریور ۱۴۰۱
🎙 #درسگفتار | خداشناسی
(بر اساس کتاب #طرح_ولایت، نوشته عبدالرسول عبودیت و مجتبی مصباح)
🧩 ۴۰ فایل صوتی کوتاه و موضوعی
👤 استاد #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5969612999336397957.mp3
9.93M
📘 خداشناسی فلسفی (۳)
🏷 دیدگاهها درباره علیت
🏷 انکار علیت با رویکرد معرفتشناسانه و هستی شناسانه و پاسخ آنها
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5969612999336397958.mp3
13.99M
📘 خداشناسی فلسفی (۴)
🏷 انکار علیت با رویکرد هستی شناسانه با روش علمی (فیزیک کوانتوم)
🏷 تبیین اجمالی از فیزیک کوانتوم و مقایسه آن با فیزیک نیوتن
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5983337906633182026.mp3
11.26M
📘 خداشناسی فلسفی (۸)
🏷 دیدگاه طرفداران اصل علیت
🏷 مناط و ملاک احتیاج به علت از منظر حسگرایان، متکلمان، فیلسوفان
🏷 نقد دیدگاه حسگرایان و متکلمان
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5983337906633182027.mp3
7M
📘 خداشناسی فلسفی (۹)
🏷 مواد ثلاث (وجوب، امتناع، امکان)
🏷 رابطه واجب و ممتنع بالغیر با ممکن بالذات
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5983337906633182030.mp3
2.17M
📘 خداشناسی فلسفی (۱۰)
🏷 اثبات ملاک علیت بر اساس دیدگاه مشهور فلاسفه (هر ممکنی نیازمند علت است)
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5983337906633182031.mp3
2.87M
📘 خداشناسی فلسفی (۱۱)
🏷 انکار علیت با رویکرد هستی شناسانه با روش فلسفی (تصادف) و پاسخ آن
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5983337906633182032.mp3
14.5M
📘 خداشناسی فلسفی (۱۲)
🏷 تقسیمات علت؛ تامه و ناقصه، علت فاعلی و قابلی و غایی، مباشر و غیر مباشر، طولی و عرضی، حقیقی و اعدادی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5983337906633182039.mp3
18.62M
📘 خداشناسی فلسفی (۱۳)
🏷 مقدمات تقریر حکمت متعالیه از علیت
🏷 حقیقت هستی بخشی
🏷 سه بیان برای عینیت معلول با ایجاد
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5990260796913880453.mp3
8.02M
📘 خداشناسی فلسفی (۱۴)
🏷 تکمله و توضیح بیشتر حقیقت هستی بخشی
🏷 مثالهایی برای تطبیق بحث
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
4_5990260796913880470.mp3
5.72M
📘 خداشناسی فلسفی (۱۵)
🏷 عین ربط
🏷 ملاک احتیاج به علت از منظر حکمت متعالیه
🏷 معنای هستی بخشی و تطبیق آن بر خداوند
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۱