eitaa logo
علیرضا زادبر
54.3هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
10 فایل
دکتری علم سیاست، گرایش مسایل ایران تاریخ ثبت نام کلاس های ترم جدید از ۳۱ خرداد
مشاهده در ایتا
دانلود
. . مناقشه بر سر آزادی نیست . بیش از صد سال است که در جغرافیای ایران به مفهوم جدید آن، همه این واژه را بعنوان اشتراک لفظی و آرمان غیر مشترک در مفهوم متفاوت فریاد می زنند: آزادی . مناقشه من الان بحث بر سر مفهوم آزادی، هستی شناسی و معرفت شناسی نیست. بحث بر سر نقطه عزیمت و اشتراکات و افتراقات نیست. یکی حجاب را آزادی انسان و دیگر بی حجابی را آزادی می داند. در یک کشور قانونی بودن همجنس بازی نشانه آزادی است و دیگر کشور همجنس بازی را ضد آزادی فطرت بشر می داند. اینجا آزادی در اشتراک لفظ است. سوال اساسی که کمتر مطرح میشود را باید در جای دیگر جستجو نمود: ۱. آزادی خواهی پیش از به قدرت رسیدن ۲. آزادی خواهی در هنگام قدرت . برخی در تاریخ سیاسی ایران در هنگام صاحب قدرت بودن، در هنگام حضور در منصب و مسند، علیه آزادی عمل نموده اند. همان افراد ضد آزادی پیش و پس از انقلاب امروز که در قدرت نیستند داد و فریاد آزادخواهی دارند! این یک ملاک و شاخص مهم برای ارزیابی صداقت افراد و احزاب در آزادیخواهی است. مناقشه این افراد بر سر آزادی نیست، مناقشه بر سر این است که قدرت در دست ما باشد. سلطنت طلبان طرفدار رژیم پهلوی آن زمان که تمام قدرت را در اختیار داشتند و کوروش کبیر را دعوت به آسوده خوابیدن می نمودند با سلب آزادی مردم آنان را به سمت انقلاب سوق دادند. اما امروز که از قدرت دور شده اند روی آزادی جنسی، آزادی روابط، آزادی پوشش مانور می دهند تا نسل جوان را به سمت خود جذب کنند. یعنی تنزل معنای آزادی به سطحی ترین مرحله وجودی بشر، پیش از هر چیز از کسانیکه شعار آزادی سر می دهند باید پرسید آن هنگام که بر سر قدرت بودید
این ظلم به آزادی است خلاصه نمودن مفهوم بلند آزادی در پوشش، برهنگی و روابط جنسی ظلم به آزادی است. آزادی آن لحظه و بستر رشد انسان است. این امور که جریانات سیاسی بعنوان مطالبه آزادی برای جوان ایرانی ترسیم می کنند آن بخش حیوانی وجود انسان است که در هر فرهنگ، سنت و دینی حدود و مرز دارد. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
از پنج شنبه همین هفته پس از یک هفته استراحت، کلاس های جریان شناسی تاریخ سیاسی ما آغاز خواهد شد. از ن
در ایام تعطیلات نوروز هشتمین جلسه کلاس جریان شناسی تاریخ سیاسی بصورت مجازی برگزار شد🌹 مجموعا در بخش و بیش از ۱۷۰۰ نفر ثبت نام کرده و بصورت منظم و هفتگی جلسات را دنبال می کنند.
بسیاری از خوانندگان با برگزاری کنسرت بسیاری از سلبریتی ها با نمایش خانگی و برنامه های تلویزیونی، فوتبالیست ها با اردوی تدارکاتی و خوشحالی پس از گل، بلاگرها با تبلیغات رنگی ولی با ژست غم بازگشته و دارند پول پارو می کنند، اما این مرد که همه مسخره اش کردند از ابتدا مردانه ماند. https://eitaa.com/Politicalhistory
گرچه میدان دلم تخته سیاهی از خطاست باز رویش مینویسم “دوستت دارم حسین(ع)” https://eitaa.com/Politicalhistory
https://twitter.com/alireza_zadbar?t=knMrXesI5Glt94NKPMhkZg&s=35 این نشانی صفحه من در توییتر است. دنبال بفرمایید
💢تهوع دویست سال پیش، امروز خوردن ندارد . بخوانید . بشر قرون وسطایی وقتی بر دین کلیسایی شورید و با رنسانس خودش را از سیاه چال دین تحریف شده پاپ رهانید فکر می کرد با تاکید افراط بر علم گرایی می تواند عالم را تسخیر کند، آنقدر بر طبل علم گرایی و پوزیتیویسم کوبید که خود پس از چند دهه همان بشر مدرن اروپایی شد منتقد علم گرایی افراطی و به سمت معناگرایی حرکت نمود. مکاتب تفسیرگرایی در روش شناسی غربی حرفشان نقد بر همین علم گرایی محض بود، اندیشمندان غربی خودشان متوجه شدند تنها با تاکید به علم نمی توان "انسان" را به سعادت رساند اما کماکان مسیر را در جایی غیر از دین تعریف می کردند . علم گرایان افراطی می گفتند: فقط آن چیزی وجود دارد که با چشم مسلح و غیرمسلح قابل رویت و آزمایش باشد هرچه زیر میکروسکوپ منِ انسان در آزمایشگاه نیاید پس "نیست" پس وجود ندارد . خدا هم نیست جبرئیل هم نیست وحی هم نیست دعا هم معنا ندارد چرا؟ چون با پارامتر علمی قابل سنجش و آزمایش نیستند، خدا یا جبرئیل را نمی بینیم تا آن را زیر ذره بین مورد آزمایش قرار دهیم . چند سده در غرب بین فلاسفه الحاد و غیرملحد این مباحث گذشت و هنوز جریان دارد و همانطور که گفتم غرب هم آنقدر که ما فکر می کنید ضدخدا نیست هر چند به آن "الله" صاحب ربوبیت اسلام عزیز ایمان ندارند اما مکاتب اصیل و عمومی در غرب این چنین متعفن ضد دین نیستند که جوجه روشنفکران بیسواد و کم سواد وطنی ما به شکل تهوع آوری، محتویات استفراغ فکری دویست سال قبل غرب را امروز با تمسخر این پرستار عزیز نشخوار می کنند . . تمام سال ژست بی طرفی دارید و میفرمایید ما حق نداریم یکدیگر را "قضاوت" کنیم!!! قاضی خداست، می گویید هرکس عقاید خودش را دارد! اما در محرم می شوید تاریخدان و حادثه عاشورا را زیر سوال میبرید، در رمضان میشوید متخصص تغدیه و روزه را برای سلامتی مضر می دانید، شب قدر می‌شوید مخالف دعا و طعنه به این و آن می زنید . نمیدانم کی قرار است متخصص زایمان فکری خودتان باشید . قضاوت ممنوع نبود . ✅ صفحه اینستاگرام را دنبال کنید: https://www.instagram.com/zadbar21 https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید سخت‌تر از هر چیز دیگر در تاریخ اسلام از همان ابتدای بعثت پیامبر گرامی اسلام "شناخت نفاق" بوده است. نفاق در عرب یعنی سوراخِ موش صحرایی که در روز آن را برای فرار مخفی نگه می دارد. منافق را از این جهت منافق می‌خوانند که اظهار ایمان می کند اما آنچه در دل برای فرار خود مخفی نگه می دارد چیز دیگر است. حال مساله این است: تا زمان کشف و افشای نفاقِ فرد منافق شناخت او می تواند نزدیک به محال باشد. نفاق وقتی علنی و همگانی شد دیگر بر همگان هویداست. دیگر نیاز به اثبات و ادله ندارد. مُنافق یک صفت دیگر هم دارد. منافق، دین فروش است. دین را در ابعاد و سایزهای مختلف بنا بر ذائقه و مزه مخاطب تغییر می دهد و می فروشد. دین را بر زبان جاری می کند اما در عمل رفتارش به شکل دیگر است. دین برای منافق ابزار است. متمسک به آن‌میشود. از دین بعنوان نردبان استفاده می کند. منافق هر چقدر زیرک و زبده باشد، هر چقدر بتواند سال‌ها در پشت آن چهره ساختگی مخفی شود در نهایت رسوا میشود. . جناب مولوی خطبه هایش را فراموش کرده! در همین ماه گذشته عروس ها را در کنار داماد به جشن عروسی شان راه ندادند! در نماز جمعه زنان را راه نمی دادند! هنوز هم راه نمی دهند! بعد که بازار دین فروشی دچار نوسان شد و باد به سمت دیگری وزیدن گرفت، بعد از سال‌ها جناب مولوی به مسافران نوروزی با آن وضع اجازه داده وارد مسجد شوند و به ساحت او ابراز محبت کنند! مدل رفتار همان مدل صدر اسلام است با این تفاوت که این بار علی تنها نمی ماند. https://eitaa.com/Politicalhistory
خانم گوگوش به عنوان یک زن موفق در زندگی شخصی با چهار ازدواج رسمی ناموفق و ارتباط همزمان، نمادِ شعار "زن زندگی آزادی" عطری با همین رایحه را تبلیغ می کند! کاسبی از خونِ جوانان مردم https://eitaa.com/Politicalhistory
💢آيا حضرت خديجه (س) قبل از پيامبر(ص) با فرد ديگري كرده بود؟ ✅اين سؤال در آثار و كتب بزرگان و انديشمندان به فراواني وجود دارد  🔵برخي گفته اند: رسول خدا همسر باكره اي غير از نداشته است و در باره خديجه گفته اند: وي از رسول خدا با دو نفر به نامهاي عتيق بن عبد الله مخزومي و ابوهاله تميمي كرده بود و فرزنداني از آنان نيز داشته است. اين سخن به اعتقاد برخي از بزرگان شيعه قابل نيست؛ زيرا بخش زيادي از اين قبيل سخنان را طراحان سياست با هدف زدودن هاله قداست و پاكي از رحم بانوي كه وجود كوثر قرآن، فاطمه زهرا است ساخته اند و لذا دقت در اين موضوع و نقد سخنان موجود در منابع تاريخي و حديثي شك و شبهه را از بين مي برد. ✅ابو القاسم اسماعيل بن محمد اصفهاني از اهل سنت تصريح مي كند كه حضرت خديجه سلام الله عليها، باكره بوده است. 1⃣حضرت ، زني باكره، داراي اعتبار و مال بسياري بود، كاروان تجاري اش را به سوي شام مي فرستاد و كاروان او به اندازه تمام كاروان قريش بود. 📚الأصبهاني،دلائل النبوة، ج 1 ص 178 ✅دومین سند تاریخی 2⃣مورخان و محدثان شيعه و سني بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسي از بزرگان، اشراف، رؤسا و قريش باقي نماند؛ مگر اين كه از حضرت خديجه كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مي كرد؛ اما خديجه كبري دست رد بر سينه همه آن ها زد؛ ولي وقتي رسول خدا صلي الله عليه وآله با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وي را ترك كردند و گفتند: تو پيشنهاد قريش را رد كردي و تن به همسري كسي دادي كه فقير است و مال و ثروتي ندارد؟! 📚الكوفي،كتاب الاستغاثة، ج1، ص70 https://eitaa.com/Politicalhistory
بزرگترین اشتباه درباره معرفی حضرت خدیجه(س) https://eitaa.com/Politicalhistory
منکر، منکر است بی حجاب منکر است برخورد این‌چنینی هم منکر است https://eitaa.com/Politicalhistory
رمضان ماه جدل نیست ماه مباحثه و مناجات است همین افکار مختلف و مخالف از موافقان و مخالفان حجاب، آزادی و... در هر شهر در مسجد یا سالن جمع شوند.‌ مباحثه کنند. مناظره کنند. گفتگو راه بیاندازید. اینگونه فرصت از فرصت طلبان گرفته میشود. فرق ما با سایر موجودات در همین قدرت گفتگو و مفاهمه است. https://eitaa.com/Politicalhistory
ویژه برنامه روز جمهوری اسلامی گفتگو با ساعت ۲۰ امشب
چه کسانی رفراندوم سال ۱۳۵۸ را تحریم کردند؟ گروهک تجزیه طلب کومله که در اغتشاشات اخیر نقش آفرین بود چند روز پیش از رفراندوم جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ بیانیه داد: وقتی جمهوری اسلامی خواسته "خودمختاری" کردستان را به‌رسمیت نشناسد در این رفراندوم شرکت نخواهیم کرد! کومله از همان ماه‌های نخست به دنبال تجزیه بود و نه در سال ۱۴۰۱ حزب دموکرات کردستان نیز در بیانیه‌ای که در نهم فروردین انتشار داد، به‌دلیل تأمین نشدن حقوق خلق‌های ایران در این انتخابات شرکت نمی‌کنند! در سقز یک صندوق رأی از سوی ضدانقلاب به آتش کشیده شد. اما پاسخ مردم کردستان چه بود؟ مردم کردستان پای صندوق رأی آمدند و از مجموع ۳۲۰ هزار و ۹۳۰ رأی مأخوذه، ۳۱۸ هزار و ۳۶۰ رأی مثبت به صندوق‌ها ریخته شد که بیش از ۹۹ درصد آراء بود. پاسخ مردم کردستان همیشه نقطه مقابل ادعای گروه های تجزیه طلب بوده است، کُردها در هشت سال دفاع مقابل صدام نیز با رشادت خود مقابل تجزیه طلبان ایستادند. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢مردم ایران و تاسیس حکومت نادرشاه افشار طوائف و قبایل را با قدرت شمشیر مغلوب ساخت و حکومت تشکیل داد. البته ابتدا قصد داشت صفویه به قدرت بازگردد. برادرزاده او عادل شاه افشار در قلمرور کوچک‌تر از نادر جانشین او شد. پس از مدت کوتاهی ابراهیم شاه افشار، برادر خود را خلع و خود پادشاه شد. شاهرخ شاه افشار نوه دختری شاه سلطان حسین صفوی هم کمتر از یک سال و سه ماه در قدرت ماند. افشاریه منقرض شد. کریم خان زند که از فرماندهان سپاه نادر بود با غلبه بر سایر قبایل به قدرت رسید. پس از کریم خان زند، بر سرجانشینی قدرت جنگ آغاز شد. بحران همیشگی در ایران، بحران انتقال قدرت بود. آغامحمدخان قاجار، خواجه محبوس در ارگ کریم خان توانست سایر رقبا را شکست دهد و ایل قاجار را به قدرت برساند. سال‌ها پیش از او، پدرش محمدحسن خان قاجار در کنار رود اترک و استرآباد جنگید. مقدمات اتحاد ایل قجر را او فراهم ساخت. آغا محمدخان مقتدر توانست حکومت قاجار را تثبیت و به برادرزاده اش خان بابا انتقال داد. خان بابا همان فتحعلی شاه است‌. قجر دست به دست شد تا یک حکومت جدید با سبک جدید بر سر کار آمد. حکومت جدید برای اولین بار با کودتای خارجی ها شکل گرفت. ایل و طائفه ای پشت این حکومت نبود. رضا سوادکوهی که در لشکرکشی به اردبیل چکمه های انگلیسی جعفرقلی خان سردار بهار را تمیز میکرد سال ها بعد مجری طرح ژنرال آیرونساد شد و در سوم اسفند ۱۲۹۹ کودتا کم هزینه و فوری برپا کرد. سرهنگ شد، به سردارسپه رسید. نخست وزیر شد و در نهایت پادشاه! در تمام این حکومت های بر سر کار آمده؛ افشاریه، زندیه، قاجاریه و پهلوی مردمِ ایران نقش نداشتند. آورنده حکومت نبودند. برای تشکیل حکومت خودشان تلاش نکردند‌. یک ایل بر سایرین غلبه پیدا می کرد و دیگران مجبور به تبعیت بودند. در تشکیل حکومت پهلوی حتی همان ایل‌ها هم نقش نداشتند. مردم تابع بودند. تنها حکومتی که مردم خودشان با ایجاد یک انقلاب توانستند شکل دهند، برای آن هشت سال بجنگند و آن را تثبیت کنند همین جمهوری اسلامی است. اگر جمهوری اسلامی آورده مردم نبود بقا هم نمی یافت. مردم رکن حکومتند. https://eitaa.com/Politicalhistory
مطالب این کانال کپی از سایر کانال‌ها نیست. تولید محتواست. لطفا در انتشار و معرفی کانال به دوستان یاریم کنید🌹 لینک ورود به کانال👇 https://eitaa.com/Politicalhistory
💢 آیا سیزدهم است؟ ریشه این فکر که نحس است از کجاست؟ ✅به نظر من دو خاصیتی كه در بشر هست سبب پیدایش فكر نحوست در اشیاء و اعداد شده است. یكی اینكه بشر به طور كلی خودخواه است، یك حالت گریز از مركزی در مسئله ی تقبل مسئولیتها دارد، یعنی نمی خواهد مسئولیت خودش را متوجه خودش بكند. ✅ همیشه دنبال این می گردد كه یك چیز دیگری پیدا كند و بگوید این بدی، این ، این بدبختی كه پیدا شد، این من نبودم، این فكر من نبود، این خُلق من نبود، این روح من نبود، این عادت اشتباه من نبود، این جهل و نادانی من نبود كه باعث این شد، یك چیز دیگری بود. این یك علت بوده است كه بشر برای اینكه از مسئولیتها فرار كند، آمده است برای اشیاء، برای چهارشنبه، برای 13، برای 25، برای صدای كلاغ، برای صدای جغد قائل شده است. ✅خاصیت دیگر، تنبلی است كه در انسان می باشد. انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد، باید از طریق علمی و عقلی كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت اشیاء را درك كند، ولی با خیال، همه ی قضایا را زود می شود حل كرد. اگر در جنگی شركت كردیم و 52شكست خوردیم، چنانچه بنا بشود روی اصول دقیق علمی بررسی كنیم كه چرا خوردیم، دو ناراحتی دارد: یكی اینكه می رسیم به اینكه خودمان مسئول این شكست بودیم؛ دوم اینكه مدتها باید زحمت بكشیم، به خودمان رنج بدهیم تا علتها را به دست بیاوریم؛ بعد رنج دیگری شویم آن علتها را از میان ببریم و وضع خودمان را اصلاح كنیم. ولی با یك كلمه خودمان را راحت می كنیم، می گوییم علت اینكه ما در این جنگ خوردیم این بود كه مثلاً در روز چهارشنبه شروع كردیم یا روز 13 بود یا وقتی كه از شهر خودمان خارج می شدیم سگی جلو ما درآمد عوعویی كرد و این نحوست داشت و شكست ما اثر آن سگ بود. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 404 https://eitaa.com/Politicalhistory
💢سیزده بدر واقعی از نگاه شهید مرتضی مطهری https://eitaa.com/Politicalhistory
💢 محمدضا پهلوی: بحرین ندارد! اکثریت ساکنان آن جزیره عرب هستند و به زبان سخن می‌گویند. به لحاظ اقتصادی مجمع‌الجزایر دیگر اهمیت ندارند؛ زیرا نفت آنجا تمام شده و صید مروارید نیز صرفه اقتصادی ندارد. از نظر اهمیت و سوق‌الجیشی با وجود تسلط ایران بر تنگه هرمز آن جزایر ندارند. 📚عباس پرتوی مقدم، "بحرین چرا و چگونه از ایران جدا شد"، فصلنامه مطالعات تاریخی، زمستان 1385، شماره 15، ص 134. https://eitaa.com/Politicalhistory
در دین انسانیت، شرافت نیست؟ https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامعه ای که شب ها در اینستاگرام و توییتر ادای روشنفکر، امروزی، با پرستیژ، همه چیزدان و منتقد بی رحم دارند؛ اما روزها به اصل خویش باز میگردند. پرده ها کنار می رود. اولویت فقط "منافع خود" است. خون گریه کردن بر این صحنه جایز است. در روز طبیعت بجان طبیعت افتادن! https://eitaa.com/Politicalhistory
💢اگر ناراضی هستید، بدهید دكتر سیدعبدالباقی مدرسی (فرزند شهید ): ✅تصور می‌كنم دوره چهارم بود و شاید شش ماهی از عمر می‌گذشت. می‌دانیم مدرس در این‌دوره لیدر اكثریت و در اوج شهرت و قدرت بود. یكی از روزها، نزدیك غروب، عده‌ای از به مناسبتی كه حالا فراموش كرده‌ام -شاید یكی از اعیاد بود- به خانۀ ما آمدند. جمعیت متراكم و زیاد بود. من با خرما از واردین پذیرایی می‌نمودم. ✅یكی از نمایندگان گفت: «حضرت آقا! من از طرف قاطبۀ نمایندگان استدعایی دارم كه امید دارم اجابت گردد.» ✅آن نماینده اظهار داشت: «حضرت آقا مسبوقید كه نماینده مبلغ صدتومان است و این برای ادارۀ زندگی كم است. ترتیبی دهید كه مجلس، این مبلغ را به دویست تومان برساند.» ✅مدرس در جواب گفت: «نظر شما درست یا غلط، در مورد آن بحثی ندارم، ولی روزی كه انتخاب شدید مشخص بوده كه حقوق شما صد تومان است و با رضایت، وكالت را انتخاب كرده‌اید یا انتخابتان كرده‌اند. اگر حالا ناراضی هستید، باید بدهید و اعلام كنید كه ما با حقوق دویست تومان حاضریم قبول نمایندگی كنیم. اگر موكلین یا آنها كه شما را انتخاب كرده‌اند، راضی شدند و باز به مجلس آمدید، حق دارید دویست تومان بگیرید. غیر از این هم راهی ندارید.» 📚تنها در محراب (برگ‌هایی از زندگی شهید مدرس)، صفحه ۳۴ https://eitaa.com/Politicalhistory