eitaa logo
علیرضا زادبر
52.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1هزار ویدیو
9 فایل
دکتری علم سیاست، گرایش مسایل ایران تاریخ ثبت نام کلاس های ترم جدید از ۳۱ خرداد
مشاهده در ایتا
دانلود
. . امتیاز آوینی . آثار آوینی را که می بینید. از روایت گری هایش در جبهه تا مقالاتش در نقد غرب و جریان روشنفکری، گویی مثل اسفند روی آتش دارد می سوزد تا حرفی که به آن رسیده را به دیگران برساند. در روایت فتح، فیلم بازی نمی کند. آن صدای سوزناک و دیالوگ های ماندگار عین واقعیت است. خودش است، پول نگرفته تا پروژه بسازد. خودش ابتدا به آن حض و لذت رسیده و حالا دارد تراوشات واقعی قلب و ذهن خودش را به مخاطب انتقال میدهد. او پشت دوربین و روبروی دوربین دو شخصیت ندارد. اینطور نیست که جلوی دوربین شعار فمینیستی سر بدهد یا مدافع حقوق زنان باشد اما پشت دوربین آن کند که این روزهای در سینمای ما رخ می دهد. همه اینها یعنی یک رو دارد. خودش است. و چون خودش را بدون رتوش و بازی می بینید بر دل و جان می نشنید. . در نوشته ها، خط به خط می بینید چقدر برای انقلاب و ایران غصه میخورد. اما چرا؟ من معتقدم آوینی برخلاف بسیار از روشنفکران ما(حتی جلال و شریعتی) صاحب یک بود. او از یک سفر تاریخی بازگشته و متحول شده بود. او با یک "کل" شکست خورده به نام ایران در تاریخ معاصر مواجه بود که در حوزه استقلال، آزادی، شرافت استعمار و استثمار امانش را بریده بودند. چون آوینی از جنبه تاریخی، صاحب این ذهنیت بود که با این "کل" شکست خورده چه باید کرد و چگونه باید نجاتش داد پس از درک انقلاب، مدافع انقلاب در محیط روشنفکری سینما شد. محیطی که در آن اکثریت با او دشمن بودند. حتی خودی ها او را نفوذی می دانستند و تا لحظه آخر مورد اذیت و آزار همین خودی ها قرار گرفت. از آوینی بیاموزیم آن ذهنیت تاریخی را. . .
💢شب قدر کنیم؟ خداوند به حضرت موسي (ع) وحي کرد: مرا با زباني که با آن گناه نکرده اي بخوان. موسي گفت: خدايا! از کجا چنين زباني بياورم، جواب آمد: مرا با زبان غير خودت بخوان (يعني از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند) 📚وسائل الشيعه: ج 7، ص 109 https://eitaa.com/Politicalhistory
💢سیره اهل بیت در شب قدر روش فاطمه (س) این بود که هیچ فردى از خانواده خویش را نمیگذاشت در آن شب بخوابد و [مشکل خواب] آنها را با کمى غذا و آمادگى در روز درمان می ‏نمود و می ‏فرمود: محروم است کسى که از خیر [و برکت] آن شب محروم شود.» 📚مستدرک الوسائل، ج 7، ص 470. https://eitaa.com/Politicalhistory
در این شب عزیز و عظیم ضمن طلب حلالیت، از شما عزیزان التماس دعا دارم
💢این شایعه از کجا آمده است که امام علی(ع) هنگام رفتن به ابن ملجم خود را از خواب بیدار کردند؟ ✅نکته اول بیدار کردن ابن ملجم توسط امام (ع) برای  بار در تاریخ ابن اعثم کوفی نوشته شده و این در حالیست که ابن اعثم تاریخ نویس مسامحه کاری است که مورد علمای مذهب نبوده است. ✅نکته دوم قدیم ترین  موجود ، کتاب " طبقات از محمد بن سعد " است  🔵او می نویسد : " عبدالرحمن ابن ملجم و شبیب بن بجره برخاستند و شمشیرهای خود را گرفته آمدند و در  درب ورودی که امام همیشه از آن می آمد  نشستند. آنگاه که علی (ع) از در شد ندا در داد: ای مردم نماز ، نماز و این عادت وی بود که هر روز برای نماز صبح چنین می کرد .....  سپس ابن ملجم و شبیب جلو او درآمدند. یکی از حاضران گفت:  من برق شمشیر را دیدم و شنیدم کسی می گوید : " ای علی حکم برای خداست نه برای تو ". سپس شمشیر دیگری را دیدم ✅نکته سوم در قرن  هجری جریان ضربت خوردن امام با این کیفیتی که نقل شد بین مورخین، شایع بوده به طوری که 25 منبع تاریخی دیگر نیز از همین منبع و با همین کیفیت نقل کرده اند 📚ابوحنیفه دینوری در کتاب آل خبار الطوال ص 197  📚مسعودی در مروج الذهب جلد 2 ص 32 📚ابن اثیر در کامل جلد 3 ص 312 ✅نکته پایانی ابن ملجم و همراهش  درب ورودی  کرده بودند که امام را هنگام ورود به مسجد کرده و به قتل برسانند. توجه، در برخی از آمده است که حضرت در در ورودی مسجد کردند، برخی منابع نیز حالت آماده شدن برای را ذکر کرده اند. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢علی(ع) است... امروز این جمله که علی(ع) است و باید کند برای ما غیرقابل فهم می باشد. آن علی(ع) با آن و چگونه میشود که شود؟ ✅اما با کمال تعجب باور کنید که عده ای را بدلیل پذیرش داوری ابوموسی اشعری، کافر میدانستند و میگفتند باید کنی تامجددا از تو کنیم!!! کدام عده؟ همانهایی که خودشان ابوموسی نادان را به تحمیل کردند. ✅علی هم که باشی، با مردم اگر مبارزه نکنی، تو را کافر می خوانند. 🔵اَصبغ بن نُباته می‌گوید: وقتی امیر مؤمنان(ع) نزد آمد و اندرزشان داده و از جنگ پرهیزشان داد، به آنان گفت: «چه در کارم می‌بینید؟! آیا من نخستین فردی نبودم که به خدا و پیامبرش ایمان آورد؟». گفتند: چنین هستى؛ امّا تو در دین خدا، ابو موسى اشعرى را کردی! علی(ع) گفت: «به خدا سوگند، من آفریده‌اى را داور نساختم؛ بلکه تنها قرآن را داورى دادم. و اگر چنین نبود که در کار خود مغلوب گشته بودم و با اندیشه‌ام می‌شد، هر آینه راضى نمی‌شدم که نبرد میان من و ستیزندگان با خدا، آرام گیرد تا کلمه خدا را به کُرسى نشانم و دین او را یارى سازم، هر چند کافران و نپسندند». شیخ صدوق، التوحید، ص 225 https://eitaa.com/Politicalhistory
رابطه پدر و پسر ۱۳۵۵/۱/۱۸ https://eitaa.com/Politicalhistory
معنای تقویت کردن مساجد چیست؟ هنوز هم مسجد سنگر است؟ https://eitaa.com/Politicalhistory
💢چطور در نماز تیر از پای علی(ع) کشیدند و او متوجه نشد، اما او وسط نماز به فقیر بخشید و حواسش بود! 👇👇 انگشتردادن حضرت علي عليه السلام به فقير از امور و در تاريخ است كه قرآن هم بر آن تاكيد دارد  مائده (5) آيه 55. ✅ در حالي كه داستان بيرون كشيدن ازپاي حضرت ظاهرا در منابع معتبر نقل نشده و بيش تر داستاني مشهور محسوب مي شود ، نه يك روايت داراي سند محكم . در كتاب هاي نقل شده هم سندي براي آن ذكر نشده است. فيض كاشاني محجه البيضاء، ج 1، ص 397 و 398. ✅✅داستان «در آوردن تير از پاي اميرالمومنين علي» سنديت تاريخي ندارد «فخر رازي» عالم معروف اهل سنت اولين شخصي است كه اشاره به اين داستان كرده است. اولين كسي كه به اين داستان اشاره كرده فخر رازي است. فخر رازي متوفاي اوايل قرن هفتم است. قبل از اين تاريخ يعني در طول هفت قرن اين مطلب در كتاب هيچ نويسنده‌اي ديده نشده است حتي شيعيان نيز چنين مطلبي را نقل نكرده‌اند پس از اين تاريخ (يعني پس از گذشت هفت قرن) اين داستان به مرور در كتاب‌هاي شيعيان راه يافت. غافل از آنكه هدف اصلي از ساخت آن چه بوده است . در ميان شيعيان اولين شخصي كه به اين داستان اشاره كرده (سپس سايرين نيز به نقل از وي اين داستان را نقل كرده اند) مرحوم ملا احمد نراقي در كتاب معراج السعاده ص 823 https://eitaa.com/Politicalhistory
مخفی بودن قبر علی(ع) با شناختی که از صفات امیرالمومنین داریم، شاید جای تعجب داشته باشد که تا زمان امام صادق(ع) به دلیل شدت بغض و کینه از علی(ع) قبر او مخفی بود!! جامعه به کجا میرسد که حتی تحمل مزار علی(ع) را هم ندارد؟ در روایتی نقل شده که آن‌حضرت فرمود پس از دفنشان، چهار قبر در چهار مکان حفر کند؛ مسجد کوفه، رحبه، نجف و در خانه جَعده بن هُبَیره. فرحة الغری، ص 32. اما براستی چرا؟ دو دلیل داشت: بغض بنی امیه و خوارج علی(ع) به این دو گروه امان نمیداد هرچند خوارج را از بنی امیه پایین تر میدانست، اما برخورد قاطع و سخت او با این دو گروه کاری کرد که رسما در نماز جمعه ها و منبرها علی(ع) را لعن کنند و ثواب ببرند. چون علی(ع) در اجرای کامل دین اهل تعارف نبود. «من چشم فتنه را درآوردم که جز من کسى جرئت آن‌را نداشت». الإستنفار و الغارات، ج ‏1، ص 5 https://eitaa.com/Politicalhistory
امشب باید دیگران را بخشید تا خدا انسان را مورد عفو قرار دهد. تهمت ها دروغها خیانت ها وفای به عهد نکردن‌ها کینه ها نمک نشناسی‌ها ببخش تا بخشیده شوی https://eitaa.com/Politicalhistory
💢حمران، درباره آیه‌ی «لَیلَةُ القَدْرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهْرٍ» از محمد باقر علیه‌السلام پرسید: ((مقصود چه کاری در شبِ قدر است؟)) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: ((هر عمل شایسته‌ای در این شب، مانند نماز، زکات و انواع کارهای نیک، از کاری که در شب‌های دیگر صورت گیرد، بهتر است. و خداوند ثواب آنان را مضاعف می‌گرداند.)) 📚ثواب الأعمال، صفحه ۹۲ https://eitaa.com/Politicalhistory
تصاویر و جمعیت کثیر مردم در مساجد، حسینیه ها، خیابان‌های مجاور مساجد را منتشر کنید. استوری کنید. سیطره فضای مجازی میخواهد بی دین شدن مردم را به یک اصل و قاعده تبدیل کند. انتشار تصاویر مساجد و مراکز پر از مردم برهم زننده آن سیطره فضای مجازی است. تصاویر را منتشر کنید. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢کینه ناتمام از علی(ع) . امامِ اجرای عدالت پس از شهادت هم از کینه دشمن در امان نبود. به وصیت ایشان شبانه و مخفیانه دفن شدند و بیش از صد سال مزار حضرت امیر(ع) جز بر خواص مخفی ماند . فاقتضی ذالک ان اوصی بدفنه (علیه‌السّلام) سرا خوفا من بنی امیة واعوانهم والخوارج وامثالهم فربما لو نبشوه مع علمهم بمکانهحمل ذلک بنی‌هاشم علی المحاربة والمشاققة- التی اغضی عنها (علیه‌السّلام) فی حال حیاته فکیف لا یرضی بترک ما فیه مادة النزاع بعد. . این امور باعث این شد که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) وصیت کردند تا حضرت را از بیم معاویه و خوارج و پیروانانشان، مخفیانه دفن کنند و کسی را مطّلع نسازند تا مبادا آنها بر نبش قبر تصمیم بگیرند و متعرض بنی‌هاشم شوند و در میانشان جنگ و درگیری به طول انجامد و موجب فتنه‌های عظیم شود و آن حضرت در حال حیات آنگونه تلاش می‌کرد که آتش فتنه را خاموش نماید، چگونه وصیّت نفرمایند به ترک امری که منشا درگیری و نزاع بعد از وفات آن حضرت باشد .  فرحة الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین علی، ص۵۴ . https://eitaa.com/Politicalhistory
💢قاتل علی(ع) کافر نبود... ابن ملجم زمانی در کنار علی(ع) شمشیر می زد! ابن ملجم پس از به خلافت رسیدن علی(ع)، با او بیعت کرد، در جنگ جمل در او جنگید و پس از جنگ صفین و پایان حکمیت، به خوارج پیوست. او در جنگ نهروان با علی(ع) نبرد کرد و از معدود افراد بازمانده از این جنگ بود. و امام صادق(ع) فرمود که تا صبح قیامت او را لعن می کنند فاصله حق و باطل این گونه بهم نزدیک است و سابقه دار بودن و کنار علی(ع) بودن، دلیل بر سعادت نیست! با علی(ع) ماندن هنر است. تاریخ و سرگذشت صحابه در اسلام را که بخوانیم امروز را بهتر می توانیم درک کنیم https://eitaa.com/Politicalhistory
💢رفتار علی(ع) با برهم زنندگان و ✅امام علی(ع) با که امنیت جامعه را برهم زده بودند و افراد بی گناه را به میرسانند چگونه رفتار کرد؟ امیر المؤمنین علی (ع)  تا جایی که امکان داشت را تحمل کرد و حتی حقوق آنها را از بیت المال قطع نکرد اما آنها به این امر نکردند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که غیر از خودشان بقیه مسلمانان کافرند و مال و جان و ناموس آنها بر اینان حلال است. این بود که شروع کردند به ایجاد نا امنی. امیر المؤمنین علی (ع)  برای نبرد دوباره با معاویه که به مفاد پیمان صلح خود با ایشان عمل نکرده بود لشگر تدارک دید. اما نا امنی های ایجاد شده توسط سبب شد مردم از ایشان بخواهند ابتدا معضل خوارج را حل کند. او به عنوان رهبر حامعه، داشت ایجاد امنیت کند. بنا بر این برای سرکوب فتنه خوارج عازم شد. قبل از شروع جنگ، هم خود و هم ابن عباس  با دشمن سخن گفتند و به سئوالات آنان پاسخ دادند. این امر سبب شد بخش مهمی از لشگر دشمن بار دیگر به خانه هاشان یا اردوگاه امیر المؤمنین علی (ع)  بازگردند. در ضمن به این نکته مهم تاریخی توجه کنید: "على (ع) به یاران خود فرمود شما جنگ را با آنان شروع مکنید تا آنان جنگ را آغاز کنند، خوارج فریاد برآوردند که" حکم فقط از آن خداست هر چند مشرکان را ناخوش آید" و همگان یکباره بر یاران على (ع) حمله کردند." 📚اخبارالطوال/ترجمه،ص:256 ✅در جای دیگر حضرت در مورد مخالفان و معاندین با حکومت که را از بین بردند فرمود: اگر کنند، آنان را به حال خودشان واخواهیم گذاشت و اگرحاضر به گفت و گو باشند با آن ها گفت و گو و محاجه خواهیم کردو اگر کنند با آنان خواهیم جنگید. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢چرا جامعه تاب و تحمل علی(ع) را نداشت!؟ عجالتا اگر صفات علی(ع) را برای هر انسانِ صاحب عقلی، نقل کنیم حتی اگر مسلمان نباشد؛ بدون شک این را تایید و تمجید میکند. انسانی که هیچ کس در جنگ حریف او نبود در عین حال در منازل یتیمان کوفه چهار دست وپا راه میرفت تا یتیمان با ابرمرد قدرتمند عرب هم بازی شوند. انسانی که در اوج قدرت معنوی و دنیایی چاه میکند و با آن درآمد کسب میکرد، ذره ای هم به بیت المال نظر نداشت. اما چرا جامعه و علی(ع) را ندارد؟ چرا خانه نشین و کنار زده میشود؟ چرا خوارج و اهل شام او را کافر و بی نماز می خواندند؟ پاسخ یک کلام بیش نیست: علی(ع) تمامِ اسلام را بی تعارف اجرا میکرد. از مبارزه با ظلم و فساد گرفته تا مقید به نماز بودن، عفت و حجاب، سخت گیری در امر بیت المال و... جامعه تاب و تحمل احکام خدا را نداشت و علی(ع) مجری حکم خدا بود. بیش از عوام جامعه، این خواص بودند که تاب و تحمل نداشتند. https://eitaa.com/Politicalhistory
علی(ع) امامِ شهیدِ جهل عوام و زیرکی خواص است. https://eitaa.com/Politicalhistory
این تصاویر ساختمان تحلیل‌های آبکی را برهم می‌زند. https://eitaa.com/Politicalhistory
اولین رکن آزادی این است که دیگری هم به اندازه تو آزاد است. فیلم کامل ‎ فردوسی پور از جهان بخش را دیدم. حتما وقت بگذارید و کامل ببینید. حتما ببینید. https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفاقِ فوتبالی! اولین رکن آزادی این است که دیگری هم به اندازه تو آزاد است. فیلم کامل ‎ فردوسی پور از جهان بخش را دیدم. حتما وقت بگذارید و کامل ببینید. حتما ببینید. من به هیچ کدام از سوالات فردوسی پور کار ندارم. به تظاهرگرایی و اینکه خود در تمام این هفت هشت ماه بعنوان تهیه کننده از سیمای جمهوری اسلامی پول دریافت کرده نیز کار ندارم. به نظرم مهمترین فراز بازجویی فردوسی پور از جهان بخش همین لحظه است. جهان بخش به نکته بسیار مهمی اشاره دارد. تعداد زیادی از پیشکسوت‌های فوتبال در فضای مجازی و موضع گیری ها، علیه تیم ملی صحبت می کردند و خود را طرف مردم‌می دانستند اما بلافاصله با بازیکنان در اردو تماس گرفته و چیز دیگری می گفتند! این نفاقِ مشهود را باید یادآوری نمود. افکار و احساسات پاک مردم برای این جماعت شهرت طلبِ پول پرست بازیچه است. به مردم یک چیز می گویند و در خفا کار دیگر می کنند. مجددا تاکید می کنم نیازی به تفسیر و تحلیل رفتار فردوسی پور نیست، کافیست فقط وقت بگذارید و مصاحبه را کامل ببینید. همه چیز مشهود است. . این بخش را منتشر کنید https://eitaa.com/Politicalhistory
💢 دکتر علی شریعتی در آشوری، روشنفکر اسرائیل: چرا از حق صدها هزار آوارۀ عرب که قرنهاست در فلسطین زندگی می‌کرده‌اند، کلمه‌ای بر زبان نمی‌آورید؟ https://eitaa.com/Politicalhistory
شیخ حسین انصاریان همان شیخ حسین سال‌های قبل است. https://eitaa.com/Politicalhistory