eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مهارت تحمل دیگران💢 چکنیم آستانه تحمل خود را بالا ببریم؟ @Porseman_channel یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی و خانوادگی و فردی بلکه سیاسی در هرجامعه ؛ پایین بودن آستانه تحمل می باشد. هر قدر مسئولیت اشخاص بیشتر و در معرض مطالبات مردم بیشتر باشند؛ باید مهارت تحمل خود را بالاتر ببرند. یک مدیر در سطح خرد یا کلان وقتی موفق است که بتواند با شرح صدر برخورد نماید و در عین حالی که قوانین و مقررات مصوب و وظایف قانونی خودرا انجام میدهد با تدبیر و شرح صدر و تحمل و تغافل بیشتر به مدیریت زیرمجموعه خود بپردازد. بزرگترین مسئولیت اجتماعی؛سیاسی؛ مسئولیت حکومت و اداره مملکت است که یک رهبر جامعه لازم است آستانه تحمل بالایی داشته باشد و نیش و کنایه و تخریب و قضاوتها و مخالفتها را بتواند تحمل کند و بالطبع در هر رده مدیریتی به نسبت آن این ضرورت بیشتر احساس میشود. پیامبران الهی که بزرگترین مسئولیت سیاسی اجتماعی را داشته اند؛ لذا از خدا شرح صدر خواسته اند. رب اشرح لی صدری/📖طه25 و درقرآن یک سوره با عنوان انشراح وجود دارد. الم نشرح لک صدرک... در واقع شرح صدر و داشتن آستانه تحمل بالا یک عنایت ویژه و نعمت خاص الهی است که تا خدا منت گذاشته و به کسی عنایت فرماید. وچنان تغافل و شرح صدر حضرت بالا بود که خدا با اخلاق عظیم حضرت را ستود 📖قلم4 و دشمنان تعبیر گوش از این عملکرد حضرت نمودند. 📖توبه61 متاسفانه در کف جامعه و رده های مختلفی مدیریتی و اجتماعی و خانوادگی بداخلاقی هایی می بینیم و چه آسیبهای اجتماعی فردی و خانوادگی که بخاطر کم بوده آستانه تحمل که تحمیل فرد و جامعه نمیشود. با یک پارک نامناسب ویک بوق ممتد و یک نوربالا در رانندگی به همین راحتی و آسانی ، موجبات آسیبهای فراوان میشود. جمله معروف زیبایی است که: "همیشه ظرفهای کوچک زود لبریز میشوند" لذا ظرف وجود خود را باید سعه داد و با بکارگیری عقل و تدبیر ؛با بکارگیری تحمل و تغافل، آرامش و امنیت را برای خودو دیگران فراهم نمود. آب فراوان نشود تیره به سنگ عارف که برنجد تنگ آب است هنوز نِصْفُ الْعَاقِلِ احْتِمَالٌ وَ نِصْفُهُ تَغَافُلٌ. 📘عيون الحكم و المواعظ ص 499 نصف عاقل ؛ تحمل دیگران است و نصف آن تغافل، مراد از «احتمال» تحمّل گناهان و بى ادبي هاى مردم است، مراد از «تغافل» تغافل از آنها يعنى خود را بغفلت انداختن از آنها و چنين نمودن كه آگاه بر او نشده، الاحتمال قبر العیوب 📙نهج البلاغه حکمت6 تحمّل و بردبارى از سختيها پوشنده بديها است . چون شخص در برابر سختيها بردبار بود مردم از او خوشنود بوده از عيوب و بديهايش چشم مىپوشند، يا آنكه بواسطه خوددارى عيوب او آشكار نگشته نادانيهايش فاش نشود. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بهره گيرى ميت از روزه و حج نايب💢 رسول گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: هر كس بميرد و روزه بر ذمّه او باشد، ولىّ او (فرزندش) از جانب او روزه مى گيرد. انّ رسول الله قال: من مات و عليه صيام، صام عنه وليه. (صحيح مسلم، ۳/۱۵۵، باب قضاء الصيام عن الميت). ابن عباس مى گويد: زنى حضور رسول خدا رسيد و گفت: مادرم مرده و روزه بر ذمه دارد. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: هرگاه بدهى به مردم داشت، تو پرداخت مى كردى؟ آن زن گفت: بلى! پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: پرداخت بدهى خدا لازمتر است. انّ امرأة أتت رسول الله(صلى الله عليه وآله وسلم) فقلت: انّ أُمّي ماتت و عليها صوم شهر، فقال: أرأيت لو كان عليها دين أكنت تقضينه، قالت: نعم، قال: فدين الله أحقّ بالقضاء. (صحيح مسلم، ۳/۱۵۵، همان باب). زنى حضور رسول خدا رسيد و گفت: كنيزى را از جانب مادرم آزاد كردم. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: به اجر اين عمل مى رسى. سپس آن زن افزود: بر ذمّة مادرم يك ماه روزه بود، آيا از جانب او روزه بگيرم؟ فرمود: روزه بگير. آن زن افزود: مادرم حج نرفته بود آيا از جانب او حج بجا بياورم؟ پيامبر فرمود: انجام بده. أنت امرأة فقال: انّي تصدقت على أُمي بجارية وانّها ماتت، قال: فقال وجب أجرك:… قالت يا رسول الله: انّه كان عليها صوم شهر أفصوم عنها، قال: صومي عنها، قالت لا انّها لم تحج قط أفأحج عنها، قال: حجي عنها. (صحيح مسلم، ۳/۱۵۵، همان باب). ✅ضمنا روایات نیابت از مرده در منابع شیعه نیز ذکر شده است من لا يحضره الفقيه / ج2 / 460 / وسائل الشيعة / ج2 / 444 / 28 وسائل الشيعة / ج8 / 277 / 12 وسائل الشيعة / ج21 / 505 / 106 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منتظر کیست؟ @Porseman_channel ✅این یک سوال ؛ تکراری است و همیشه این سوال در محافل و مجالس مهدوی پرسیده میشود. لیکن باید دانست که معنای منتظر آن است که ما هر روز و هفته و ماه و سال تجربه اس میکنیم؟ منتظر مهمان می باشیم منتظر برگشتن مسافری از سفر منتظر تولد کودک منتظر رسیدن موعد قرار ملاقات منتظر رسیدن سر برج برای دریافت حقوق یا یارانه منتظرآمدن بهار و عید و تابستان و... منتظر رسیدن به سن یا موقعیت اجتماعی خاص منتظر رسیدن نوبت درصف اتوبوس و مترو ونانوایی و... منتظر نامه رسیدن یک عزیز منتظر المپیاد و المپیک واعلام نتایج کنکور و... در روز و هفته و سال ؛ انتظار میکشیم و برای همه انسانها انتظار معنای غریبی نداردو مانوس هستیم. لیکن هر چه مورد انتظار اهمیت بیشتری داشته باشدو برای ما مهم باشد؛ بیشترمورد توجه ما بوده و بیشتر مترقب ومترصد به سر رسیدن آن خواهیم بود. و البته به صورت طبیعی وقتی انتظار میکشیم که آمادگی نسبت به مورد انتظار خود داشته باشیم و البته تمهید مقدمات میکنیم. منتظر یک مسافرو مهمان ؛ خانه راآماده میکند و غذا پخته و خانه را جارو کرده ,شست و شو و نظافت کرده و شرائط برای ورود مهمان مهیا مینماییم. هیچ عاقلی در مورد انتظاری که دارد به صرف گفتن منتظرم اکتفا نمیکند بلکه قدمی برداشته و مهیای مورد انتظارش میشود. در کارها و عملکرد روزمره چنین هستیم و انتظار را با همه لوازمش رعایت میکنیم... لیکن باید دید در مورد انتظار فرج که در روایات بسیار توصیه شده؛ چه کردیم و چه میکنیم؟ چگونه مهیای ورود این مهمان عزیز هستیم و چطور انتظار برگشت این مسافر و خبر گرفتن از او را داریم؟ به نظر می رسد در این مورد به صرف ادعا و سخن و دعا اکتفا شده و از حقیقت آن غفلت میشود. خانه ظاهر و خانه دل را مهیا کرده ایم؟ شرائط شغلی و مالی خود را تطهیر کرده ایم؟ در تربیت اخلاقی فرهنگی قرآنی خود و فرزندان خود تلاش کرده ایم؟ چشم انتظار هستیم؟ وسائل پذیرایی را مهیا کرده ایم؟ آيينه شو جمال پرى طلعتان طلب جاروب كن تو خانه و پس ميهمان طلب 👌و این همان است که در روایات معصومین ع به عنوان افضل اعمال و احب الاعمال و افضل جهاد و افضل عبادت معرفی شده است. 📘الإمامة و التبصرة من الحيرة ص : 19 📘تحف العقول ص/ 37 وص106 وص : 403 📕من لا يحضره الفقيه / ج4ص376 به نظر می رسد انتظار یاد دادنی نیست باور کردنی است. باور کنیم که کسی می آید ؛ منتظر عزیز سفر کرده هستیم ؛ مهمان داریم؛و بهار و تولدی دوباره در راه است و اوست منجی عالمین @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢وظایف منتظران امام زمان ع💢 @Porseman_channel کتاب (مکیال المکارم فی فوائد الدّعا للقائم علیه السلام) مکیال المکارم، به معنای (معیار سنجش خوبیها) است و این کتاب به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا فداه) نوشته و نام گذاری شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است. نویسنده ی این اثر با ارزش (آیت الله محمد تقی موسوی اصفهانی) می باشند. دراین کتاب80وظیفه ذکرشده است: 1. تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی های آن حضرت 2. رعایت ادب نسبت به او 3. اظهار محبت نسبت به آن حضرت به طور خاص 4. محبوب نمودن او در میان مردم 5. انتظار فرج و ظهور آن حضرت 6. اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار 7. ذکر مناقب و فضائل آن حضرتعلیه السلام 8. اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت 9. حضور در مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت 10. تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت 11. سرودن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت 12. خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت @Porseman_channel 13. قیام به هنگام یاد شدن نام و یا القاب آن حضرت 14. گریستن بر فراق آن حضرت 15. گریاندن بر فراق آن حضرت 16. خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت 17. درخواست معرفت امام عصر علیه السلام از خداوند عزوجل 18. تداوم درخواست معرفت آن حضرت 19. مداوت به خواندن دعای غریق ( یا الله، یا رحمن، یا رحیم، یا مقلب القلوب ...) 20. دعا در زمان غیبت آن حضرت 21. شناختن علامت های ظهور آن حضرت 22. تسلیم بودن و عجله نکردن 23. صدقه دادن به نیابت آن حضرت 24. صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت 25. رفتن به حج به نیابت آن حضرت 26. فرستادن نایب که از طرف آن حضرت حج کند 27. طواف بیت الله الحرام به نیابت آن حضرت @Porseman_channel 28. نایب ساختن دیگری تا از طرف آن حضرت طواف نماید 29. زیارت مشاهد رسول خدا و ائمه معصومین (علیهم السلام) به نیابت از مولایمان 30. استحباب اعزام نایب برای زیارت از سوی آن حضرت علیه السلام 31. سعی در خدمت کردن به آن حضرت 32. اهتمام ورزیدن به یاری آن حضرت 33. تصمیم قلبی بر یاری کردن آن حضرت در زمان حضور و ظهور او 34. تجدید بیعت با آن حضرت علیه السلام بعد از فرایض همه روزه و هر جمعه 35. صله آن حضرت علیه السلام به وسیله مال 36. صله شیعیان و دوستان صالح امامان علیهم السلام به وسیله مال 37. خوشحال کردن مؤمنین 38. خیرخواهی برای آن حضرت علیه السلام 39. زیارت کردن آن حضرت علیه السلام 40. دیدار مؤمنین صالح و سلام کردن بر آنان @Porseman_channel 41. درود فرستادن بر آن حضرت علیه السلام 42. هدیه کردن ثواب نماز به آن حضرت علیه السلام 43. هدیه نماز مخصوص 44. نماز هدیه به آن حضرت به گونه مخصوص در وقت معین 45. اهداء قرائت قرآن به آن حضرت 46. توسل و طلب شفاعت از خداوند به وسیله آن حضرت 47. دادخواهی و توجه نمودن و عرض حاجت به آن حضرت 48. دعوت کردن مردم به آن حضرت 49. رعایت حقوق آن حضرت و مواظبت بر ادای آنها و رعایت وظایف نسبت به آن بزرگوار 50. خشوع دل هنگام یاد آن حضرت 51. عالم باید عملش را آشکار سازد 52. تقیه کردن از اشرار و مخفی داشتن راز از اغیار 53. صبر کردن بر اذیت و تکذیب و سایر محنت ها @Porseman_channel 54. درخواست صبر از خدای تعالی 55. سفارش یکدیگر به صبر در زمان غیبت آن حضرت 56. پرهیز از مجالسی که نام آن حضرت علیه السلام در آنجا مورد تمسخر باشد 57. تظاهر با ستمگران و اهل باطل 58. ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن 59. تهذیب نفس 60. اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت 61. متفق شدن بر توبه واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آنها 62. یوسته به یاد آن حضرت بودن 63. به آداب آن حضرت عمل نمودن 64. دعا به درگاه الهی برای جلوگیری از نسیان یاد آن حضرت علیه السلام 65. اینکه بدنت نسبت به آن حضرت خاشع باشد 66. مقدن دانستن خواستة آن حضرت بر خواسته خود @Porseman_channel 67. احترام کردن نزدیکان و منسوبین به آن حضرت (مانند سادات علوی و علمای دینی ) 68. بزرگ داشتن اماکنی که به قدوم آن حضرت علیه السلام زینت یافته اند 69. وقت ظهور را تعیین نکردن 70. تکذیب و دروغ شمردن وقت گذاران ظهور 71. تکذیب کردن مدعیان نیابت خاصه آن حضرت علیه السلام در زمان غیبت 72. درخواست دیدار آن حضرت با عافیت و ایمان 73. اقتدا و تأسی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت @Porseman_channel 74. حفظ زبان از یاد غیر خدا و مانند آن 75. خواندن نماز آن حضرت 76. گریستن در مصیبت مولایمان شهید مظلوم حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام 77. زیارت قبر مولایمان آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام 78. بسیار لعنت کردن بر بنی امیه در آشکار و پنهان 79. اهتمام و همت کردن در ادای حقوق برادران دینی 80. مهیا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور آن حضرت (منظور آماده باش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شنیدن آیه سجده دار از رادیو و تلویزیون💢 @Porseman_channel مسأله 1096 اگر آیه سجده را از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد، بشنود، یا از مثل گرامافون (1) آیه سجده را بشنود لازم نیست سجده نماید (2)، ولی اگر از آلتی (3) که صدای خود انسان را می رساند (4) بشنود واجب است سجده کند. (1) (اراکی:) و ضبط صوت.. (بهجت:) از ضبط صوت.. (2) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید سجده نماید.. (3) (اراکی، بهجت:) اگر از مثل بلندگو.. (4) (نوری:) در حال خواندن آیه سجده و یا ضبط کرده است.. (گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر انسان از بچّه غیر ممیّز که خوب و بد را نمی فهمد یا از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد، آیه سجده را بشنود، احتیاط واجب آن است که سجده کند و هم چنین است اگر از مثل نوار آیه سجده را بشنود. (خوئی، تبریزی:) مسأله اگر انسان از گرامافون (خوئی: یا ضبط صوت) یا از بچّه غیر ممیّز که خوب و بد را نمی فهمد یا از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد، آیه سجده را بشنود یا گوش دهد سجده واجب نیست و هم چنین است رادیو اگر به طور نوار و ضبط صوت باشد ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو آیه سجده را به قصد این که از قرآن است بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد سجده واجب است. (زنجانی:) مسأله اگر آیه سجده توسط ضبط صوت و مانند آن، یا بچه غیر ممیز که خوب و بد را نمی فهمد، خوانده شود، بنا بر احتیاط واجب باید کسی که آن را گوش می کند سجده نماید و هم چنین است پخش رادیویی یا تلویزیونی اگر صدای قرآن قبلًا ضبط شده و پخش گردد؛ ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو یا تلویزیون آیه سجده را بخواند و به طور مستقیم پخش شود، بر کسی که به آن گوش می دهد سجده واجب است. (فاضل:) مسأله اگر آیه سجده را از صدا و سیما یا ضبط صوت یا رایانه بشنود، لازم نیست سجده کند، بلی اگر به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش شود مثل این که از بلندگو بشنود باید سجده کند. (سیستانی:) مسأله اگر انسان از شخص خواب یا دیوانه یا از بچّه ای که قرآن را تشخیص نمی دهد آیه سجده را بشنود یا گوش دهد سجده واجب است ولی اگر از گرامافون یا ضبط صوت بشنود، سجده واجب نیست و هم چنین است رادیو اگر به طور نوار ضبط صوت باشد، ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو آیه سجده را بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد، سجده واجب است. (مکارم:) مسأله هر گاه آیه سجده را از مثل نوار یا رادیو گوش کند، احتیاط آن است که سجده کند. (بهجت:) مسأله 902 در وجوب سجده برای کسی که آیه سجده را می شنود، فرق نمی کند که قرائت کننده مکلّف باشد یا نباشد؛ و آن که قرائت کننده خودش هم سجده کند یا نکند؛ و آن که صحیح قرائت کند یا غلط، امّا به صورتی که معلوم و مشخّص باشد که آیه سجده را تلاوت کرده؛ و همین طور فرق نمی کند که به صورت حرام، مثل غنا بخواند یا نه؛ و آن که شنیدن، به صورت حرام باشد، مثل التذاذ از صدای اجنبیّه یا نه؛ و باز هم فرق نمی کند که وقت گوش دادن، بداند که به آیه سجده گوش می دهد و یا بعد از گوش دادن، بفهمد آیه سجده بوده است. و امّا اگر قرائت کننده، طفل غیر ممیّز باشد و یا از شخص ِ خواب بشنود، سجده واجب نمی شود؛ و هم چنین است اگر شنونده، کلمات و حروف را تشخیص ندهد و فقط همهمه ای بشنود. مطابق نظر آيت الله خامنه اي در فرض مرقوم، سجده واجب است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ثمره دوستی هدیه عیب💢 @Porseman_channel ✅غالبا انسانها با کسی دوست میشوند که عیبهای او را مخفی میکند و همیشه درصدد چاپلوسی و مدح او هست. خیلی کم دیده میشود کسی دوستان منتقد داشته باشد بلکه غالبا دشمنان منتقد هستند و اگر کسی انتقاد کند او را به دیده دشمن نگاه میکنیم. و در برابر او گارد گرفته و فاصله خود را از او زیاد کرده و ملاقاتها را کم میکنیم. ولی جالب است که بدانیم طبق فرمایش اهل بیت ع ؛ کاملا مساله برعکس بوده و توصیه کرده اند که مثل آیینه باشید و دوستانی مثل آیینه وعیبگو داشته باشید. نه تنها از عیب خود فرار نکنید بلکه استقبال نمایید که کسی انتقاد کند و دوستانه و از روی دلسوزی عیبهای ما را به ما بگوید ثَمَرَةُ الْأُخُوَّةِ حِفْظُ الْغَيْبِ وَ إِهْدَاءُ الْعَيْبِ. 📙عيون الحكم و المواعظ ص208 يَا كُمَيْلُ الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِن 📕تحف العقول ص 173 👌علت این توصیه این است که اسلام دین رشد و ترقی است اگر ما عیبهای خود را ببینیم چطور میخواهیم درصدد رفع آن برآییم و چطور میتوانیم اقدام به تهذیب و تخلیه نفس کنیم؟ باید عیبی که در صورت و لباس و بدن را دید تا رفع آن نمود کسی که عیب را نبیند که رسواتر میشود و هرجا برود بیشتر و بیشتر با عیب آشکار خود که خود بی اطلاع است و نمیبیند؛مورد اهانت و تمسخر واقع میشود. البته گفتن عیب و انتقاد کردن شرائطی دارد که با ملاحظه شرائط باید انجام شود و شخص دوستانه و در مسیر رفع عیب دوست خود و اصلاح رفتار و اندیشه او برآید نه درصدد تشفی و تخریب و رسوا کردن و اهانت به او.... @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثواب ايستادن در صف اول نماز جماعت بيشتر است آيات و رواياتي هم موجود است؟ @Porseman_channel هر شخص مؤمن و معتقد به خداوند متعال و شيعه اهل بيت ـ عليهم السلام ـ در برخورد با چرائي و علت احكام بايد نكاتي را هميشه مدّ نظر قرار دهد: 1. احكام توقيفي هستند يعني از طرف خداوند متعال وضع شده است و توسط نبي مكرّم اسلام و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به ما رسيده است يعني اين كه ما مسلمانان حق كم و زياد كردن و تفسير آن احكام را نداريم. و آنچه كه علماء دين و مراجع تقليد با توجه و تلاش و دقت فراوان به عنوان احكام و دستورات الهي به ما انتقال داده اند و به ما رسانده اند را، همان طور عمل كنيم، هر چند علت اصلي آن را ندانيم. 2. در فهم دستورات الهي گاه خود ائمه و پيامبر، علّت آن را توضيح داده اند و گاه توضيح نداده اند كه در اين صورت چون عقل ما كامل نيست بسياري از مسائل احكام را بايد تعبّدا بپذيريم يعني خود را مطيع دستورات الهي بدانيم و آنها را بر ديده منّت بگذاريم و عمل كنيم. البته منظور اين نيست كه عقل تعطيل شود بلكه عقل ما يقينا از مسائل ديني برداشت هايي مي كند كه ممكن است يكي از علل احكام هم باشد ولي ما نمي توانيم به صراحت و دقيق چيزي را كه از عقل برداشت كرده ايم علت تام بدانيم، بلكه ممكن است برداشت هاي ديگر نيز وجود داشته باشد. ولي آن چه كه مهم است اين است كه انسان انديشيدن و تفكر در امور ديني كه باعث انگيزه بيشتر براي عبادت و يا عبادت آگاهانه است را از دست ندهد. امّا در زمينه ايستادن در صف اوّل نماز جماعت، ما آيه اي نداريم كه به طور خاص به اين مطلب پرداخته شده باشد. امّا در بعضي از آيات قرآن كريم پيش قدم بودن و سبقت در كار خير تمجيد شده است كه نماز بدون شك يكي از آن كارهاي خير است. مانند آيه شريفه وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ. أُوْلَئِك يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ . «آنها كساني هستند كه به سوي كارهاي نيك پيشي گرفته از اهم سبقت مي گيرند. كه علامه بزرگوار، طباطبائي در ذيل اين آيات مي فرمايند: «مراد از سابقون كساني هستند كه درخيرات سبقت مي گيرند و قهرا وقتي به اعمال خير سبقت مي گيرند به مغفرت و رحمتي هم كه در ازاي آن اعمال هست سبقت مي گيرند و لذا در آيه شريفه سَابِقُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكمْ وَجَنَّةٍ... به جاي امر به سبقت در اعمال خير، دستور مي دهد: به مغفرت و جنت سبقت گيريد، سپس سابقون به خيرات، سابقون به رحمت و مغفرت مي باشند» يكي از اعمال خير نيز صف اوّل جماعت است كه پيش قدم بودن در آن و سبقت گرفتن بر آن مستوجب رحمت و مغفرت ويژه است چرا كه اين افراد در حقيقت از دنيا و كارهايي كه مربوط به دنياي آنهاست زود تر دل كنده و خودشان را به قرب خداوند مي رسانند. و در روايات اهل بيت ـ عليهم السلام ـ هم رواياتي بسيار زيبا از اهميت صف اوّل نماز جماعت وارد شده است از جمله اين كه: حضرت امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: «أفضل الصفوف اوّلها و هو صفّ الملائكه». كه در اين روايت صف اوّل را أفضل صفوف دانسته اند و آن را صف ملائكه معرفي مي نمايند. و هم چنين صف اوّل آنقدر مورد تأكيد قرار گرفته، كه در زمان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ازدحام شد و عده اي گفتند ما خانه هايمان را مي فروشيم، نزديك مسجد خانه مي خريم تابه صف اول برسيم، پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي فرمايند: «إنّ الله و ملائكة يصلون علي الصف المقدّم». يعني خداوند و ملائكه بر صف اوّل درود مي فرستند و هم چنين گاه شركت در صف اوّل مانند جهاد در راه خدا معرفي مي شوند چنان چه ابوالحسن موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: «إنّ الصلاة في الصف الاول كالجهاد في سبيل الله عزّوجل». نماز در صف اول مانند جهاد در راه خدا است. و بايد متوجه اين مطلب باشيم كه شركت در صف اول از روي ريا و خود نمايي نباشد بلكه فقط به جهت تقرب به خداوند متعال باشد. زيرا كه ريا عمل را حبط (باطل) مي كند و ثواب و اثرات آن را نيز از بين مي برد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ترک سخن چینی 💢 @Porseman_channel ⭕️بهترین راه برای ترک سخن چینی ونقل سخنان دیگران پیش دیگری،مؤثر است ،آنست که بدانیم سخنان ما هم جزءاعمال ما است ومورد محاسبه قرار می گیرد.عموماًاینطور فکر می کنند که حرفهای آنها جزءکردارشان نیست وباد هوا می شود ،در صورتی که این چنین نیست وممکن است یک کلمه انسان را تا سر حد سقوط در شقاوت وبد بختی دنیا وآخرت پیش ببرد،یک کلمه حرف زدن گاهی سبب فتنه واختلاف ودر گیری بین دوخانواده می گردد وبه خونریزی منتهی می شود،وکسی که آن حرف را زده بدون اینکه مستقیماً قتلی کرده باشد ،مجرم است وگرفتاری دنیا وبدبختی در آخرت را برای خود خریده است.با ملاحظه این جهات وفکر در عاقبت عمل،انسان را وا می دارد که درکار خود تجدید نظر کند وزبان خود را کنترل کند. یکی ازاموری که درذیل مبحث افشای سرّازآن بحث می کنند نمیمّه یا سخن چینی است که ازآن به زشتی یاد می شود. سخن چینی ازپست ترین رفتارهای بشراست که دشمنی و کینه را درپی دارد و پیوندهای دوستی و برادری را نابود می کند. تعریف سخن چینی: سخن چینی بیان سخنان گفته شده درباره کسی به خود او است به این معنا که به وی بگویند: فلان شخص درباره تو چنین می گفت، وسخن چین به کسی میگویند که سخن فردی را به کسی که مطلب درباره او گفته شده برساند. نگهبانی و صیانت ازگفتاردیگران، به معنای بازنگفتن آن نزد دیگران است. ✅سخن چینی، دریکی ازعوامل ذیل ریشه دارد: 1- نفرت و دشمنی: گاه انسان ازروی نفرت سخن چینی می کند و درصدد بدنام کردن دیگران است. 2- حسد: حسادت به مقام و مرتبه دیگران، عامل بسیارمهّمی برای سخن چینی است، دو به همزنی را می توان ازموارد فتنه به شمارآورد که براساس آیات قرآن کریم ازخونریزی و قتل شدیدتراست، الفتنهُ اَشَدُّ مِنَ القَتلِ. 3- طمع و چشم داشت: گاه طمع به مال و مقام یا دیگراموردنیایی، انسان را به سخن چینی ازدیگران وامی دارد، فرد بیمارمی کوشد تا با بدگویی ازدیگران و نقل گفتارو کردارایشان، مال یا منزلتی برای خویش فراهم سازد. 4- تفریح و سرگرمی: گاه انسان برای گذراندن وقت و سرگرمی، به نقل گفتارو رفتاراین وآن می پردازد و سخن چینی می کند. 🔴پیامدهای دنیوی زشت سخن چینی عبارتند از گسستن پیوند دوستی وبرادری، سخن چینی با رفتارزشت خود، پیوندهای معنوی را ازبین می برد و یکپارچگی جامعه انسانی را نابود می کند. حضرت علی(ع) می فرماید: زشت ترین راستگویی ها، سخن چینی است. رسول خدا(ص) می فرماید: همانا خداوند دروغ گفتن برای ایجاد صلح را دوست دارد و ازراستی که مایه فساد شود، متنفراست. محـروم شـدن ازرحمـت الاهی: سخـن چینی سبب قهرخداوند و دورشدن جامعه ازرحمت خدا است، سخن چین نه تنها خود را ازلطف خداوند محروم میسازد، بلکه جامعه را نیزازالطاف الاهی دورمی کند. 🌕پیامدهای آخرتی سخن چینی: عذاب قبر: امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: عذاب قبرازسخن چین است. مسخ درمحشر: بسیاری ازگناه کاران درصحرای محشربا چهره واقعی رفتارخویش برانگیخته می شوند. محروم شدن ازبهشت: رسول خدا(ص) می فرماید: سخن چین وارد بهشت نمی شود. عذاب آخرت: رسول خدا(ص) دروصیت به ابوذرغفاری فرمود: ای ابوذر، سخن چین درقیامت ازعذاب خداوند راحت نخواهد شد. ⭕️راههای درمان سخن چینی: سخن چینی مانند دیگربیماری های زبان ازدو راه علمی وعملی درمان پذیراست: شیوه علمی: تأمل ودرنگ درزشتی این رفتارو پیامدهای ناخوشایند آن، فرد را به چاره جویی برای درمان خود وامی دارد و با پدیدآمدن این خواهش درونی، او باید به یادآوری مستمرو مـداوم پیامدها بپـردازد تا نفرت ازایـن گناه و هـراس از عواقب آن، دراو پدید آید و با پیدایش نفرت، به آسانی می تواند به گناه پشت کرده، نفس خود را پاک سازد، البته ضعیف ساختن ریشه های این گناه او را درترک آن یاری خواهد کرد. 🔴شیوه درمان عملی: اشتغال مستمرو مداوم زبان به ذکرخدا، موجب پیدایش عادتی شایسته شده که این خود سبب ترک عادت به رفتارهای زشتی ازقبیل سخن چینی می شود، انسان باید بکوشد زبان را با رفتارهای نیک و پسندیده به مهارخود درآورد، پرکردن زمانهای خالی با ذکرخدا وتلاوت قرآن، کوشش عملی برای ازبین بردن عادتهای زشت زبان است. ✅وظیفه انسان دربرابرسخن چین: 1- او را تصدیق نکند، یعنی حرف او را قبول نکند. 2- او را ازاین کاربازدارد، زیرا عمل او ازامورمنکربوده و نهی ازمنکرواجب است. 3- ازعمل او ابرازتنفرکند زیرا این عمل او مبغوض خداست و تنفّرازمبغوض خدا لازم است. 4- به شخصی که مطلب ازاو نقل شده، گمان بد نبرد. 5- گفتارسخن چین، او را به تحقیق و تجسس درباره شخصی که ازاو نقل شده واندارد. 6- خودش مرتکب کاری که دیگران را ازآن نهی می کند نشود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آيا در حكم تكثير نرم افزار تفاوتى بين توليد داخل و خارج وجود دارد؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: تفاوتى بين توليد داخل و خارج در حكم نمىكند. آيةاللَّه خامنهاى: اگر توليد داخل باشد، بنابر احتياط واجب اجازه توليد كننده شرط است و اگر توليد خارج باشد، تابع قرارداد است. آيةاللَّه مكارم: تفاوتى بين توليد داخل و خارج نمىكند؛ مگر آنكه توليد آمريكا يا اسرائيل باشد. آيةاللَّه وحيد: تفاوتى بين توليد داخل و خارج در حكم نمىكند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نشانه اسلام💢 @Porseman_channel هر چیز علامت و نشانه ای دارد و با ملاحظه علامت و نشانه میتوان به وجود آن پی برد. و این ناموس عالم بوده و در نهاد خلقت نهادینه شده که برای هر معلولی علتی است و با ملاحظه علائم و معالیل به وجود علت میتوان پی برد. مثلا یک پزشک با دیدن علائم بیماری؛ پی به نوع بیماری می برد و البته در زمان قدیم که آزمایشگاهای مجهز و سونوگرافی و...نبود با ملاحظه رنگ چهره وحالت بدن و دمای بدن و حالت چشم و کیفیت نبض و با ملاحظه قاروره (ادرارو مدفوع) و...به عنوان علائم بیماری به نوع بیماری پی می بردند و تجویز دارو با آن می نمودند. در مورد اسلام و ایمان و یقین نیز به عنوان مفاهیم معنوی ؛نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با ملاحظه علائم و نمادها و نشانه ها...میتوان پی به اسلام و ایمان برد. ما که ادعای اسلام و ایمان و یقین میکنیم. باید نشانه های آنرا را هم بدانیم و تطبیق بدهیم. یک مسلمان با یک کافرچه فرقی دارد؟ و نشانه و وجه امتیاز مومن از مسلمان چیست؟ در روایات معصومین ع برای اسلام و ایمان و یقین ؛ نشانه هایی بیان فرموده اند.و نمادهایی وجود دارد.که زیبنده است یک مسلمان که نام اسلام و مسلمانی را یدک میکشد؛امتیازات و فرقهایی با دیگران داشته باشد.و اکتفاء به اسلام شناسنامه ای نکند. نشانه مسلمانی چیست؟ حجاب- نماز-روزه-حج-خمس و زکات-ترک شرابخواری-ترک زنا و فحشا و منکرات ناموسی و جنسی-ترک احتکار و گرانفروشی و انصاف و خوش اخلاقی و ترک ظلم و اذیت نکردن دیگران و.... ماجرای مسلمان شدن جوان و احترام مضاعفش به مادرش بخاطر توصیه امام صادق ع را شنیده اید؛که مادر تحت تاثیر تغییر رفتار فرزندش شده و با ملاحظه شدت رعایت حال مادر که توصیه اسلام است و فرزند مراعات کرد؛ مسلمان شد. 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 160 بله باید حالت یک انسان قبل و بعد مسلمانی فرق کند و عادات و آداب و رفتار و گفتار یک مسلمان حاکی از اسلام وایمان او باشدوگرنه اگر قرار باشد مثل کفار باشیم بلکه چه بسا بدتر از آنها باشد. مسلمانی که نه نماز میخواند نه روزه میگیرد نه خمس می دهد نه حجاب دارد نه از رقص و موسیقی و شراب و دروغ و تهمت و اذیت و دشنام و تمسخر و بداخلاقی و خشم و زنا و ...دوری نکند گویا سوار ماشین بی ترمزی شده و در مقابل هر گناه و منکر فردی و اجتماعی و... را بدون هیچ توقف واحتیاط و پرهیزو عذاب وجدان و تانی انجام دهد. بدون تقوا باشد...چه اسلامی است که دارد؟ مثل درخت بی ثمر و زنبور بی عسل و ماشین بی ترمز و تیرکمان بدون زه و...خواهد بود که به دردی نخواهد خورد. پس بیایید مسلمان باشیم و نشانه ای از اسلام و ایمان داشته باشیم و اگر به ما بگویند مسلمانی خود را با چه ثابت میکنی؟چه میگوییم؟ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ 📘المحاسن / ج1 / 285 / علامت ايمان چهار چيز است: اقرار به يگانگى خدا، اعتقاد قلبى به خدا و كتابهاى خدا و پيغمبرانش. نشان مؤمن=مهربانى، فهم، و حيا است نشانه اهل يقين شش چيز است: به وجود خدا يقين كند و به او ايمان آرد، يقين كند كه مرگ حق است و از آن بترسد، يقين داند كه قيامت حق است و از رسوائى آن روز بيم كند، يقين داند كه بهشت حق است و بدان شوق ورزد، يقين داند كه جهنم حق است و براى نجات از آن آشكارا تلاش كند، بداند كه حساب حق است و به حساب خود برسد. 📒تحف العقول / ص37 وقتى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بر انصار وارد شد فرمود: آيا شما مؤمن هستيد؟ همه ساكت شدند. مردى از آنها گفت: بلى اى رسول خدا! حضرت فرمود: علامت ايمانتان چيست؟ انصار گفتند: در برابر نعمت و راحتى خدا را شكر مىكنيم، بر بلا صبر مىكنيم و به قضا و قدر الهى راضى هستيم حضرت فرمود: به خداى كعبه قسم كه شما مؤمن هستيد. 📙مسكن الفؤاد ؛ ص105 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طریقه تطهیر ادرار غیر بچه شیرخوار با آب قلیل چگونه است؟ @Porseman_channel آیت الله سیستانی: یک مرتبه شستن کافی است، در صورتی که از ادرار چیزی در آن باقی نماند؛ اما در لباس و بدن باید دو مرتبه روی آن آب بریزد. آیت الله مکارم: یک مرتبه کافی است؛ ولی بهتر است دو مرتبه باشد. بقیه مراجع: یک مرتبه روی آن آب بریزند؛ در صورتی که چیزی در آن نماند، با یک مرتبه دیگر پاک می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیزی که با ادرار پسر شیرخوار نجس شده، چگونه پاک می شود؟ @Porseman_channel الف) پسر: همه مراجع: اگر غذاخور نشده باشد، به وسیله یک مرتبه شستن با آب هر چند قلیل که به همه جای محل نجس برسد، انجام می شود، پاک می شود و فشار دادن جهت گرفتن غساله نیز واجب نیست و بهتر است دو مرتبه با آب قلیل تطهیر شود. ب) دختر: آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: بنابر احتیاط واجب، حکم پسر را ندارد. (یعنی در تطهیر مثل ادرار غیر بچه شیرخوار است) آیات عظام: سیستانی، زنجانی و مکارم: دختر در حکم پسر است. آیات عظام: وحید، خویی و تبریزی: حکم، مخصوص پسر است. @Porseman_channel