eitaa logo
کانال پرسمان دینی
862 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فرق علم و عقل💢 علم و عقل چه فرقی با هم دارند؟ @Porseman_channel این دو واژه در عرف و قرآن و کلام اهل بیت ع کاربرد بسیاری دارند و با توجه و بررسی آن دو در منابع مذکور می بینیم که در تعالیم اسلامی این دو با هم متفاوت هستند و کاملا نگاه تفکیکی وجدا از هم دارند. علم به معنای سواد می باشد علم یعنی سواد یعنی معلومات و یافته های علمی...عالم یعنی کسی که درس خوانده مطالعه کرده و معلوماتی کسب و در رشته خاص یا چند رسته علمی متبحر و ماهر وعالم شده است. درواقع علم دانستن و کسب معلومات می باشد. لیکن چنین نیست که هر عالمی ؛ عاقل هم باشد. عقل در روایات اخلاقی و قرآن ،نه بمعنای علم و آگاهی است بلکه مقابل جهل است می بینیم که در کتاب شریف کافی کتاب عقل و جهل دارد نه کتاب علم و جهل . چراکه عقل بالاتر از علم است و عاقل در قرآن و احادیث اخلاقی اهل بیت ع کسی که راه بهشت و رستگاری را و هدف از خلقتش را یافته است. نه که مجموعه ای معلومات را در ذهن خود تلنبار کرده باشد.و مثل حماری که کتاب حمل میکند حمال اصطلاحات باشد. بلکه مرد عمل است و به بصیرت و هوشیاری لازم رسیده است که راه و چاه هدایت و گمراهی را می شناسد درآیه 67 📖سوره بقره جاهل به کسی اطلاق شده که مسخره کننده دیگران است و دانیم که یک علامه هم میتواند دیگران را مسخره کند و لذا در آموزه قرآن یک علامه ای که مسخره کننده است جاهل می باشد. پس علم با جهل جمع میشود ولی عقل با جهل جمع نمیشود و ضد هم است. اى على خرد چيزى است كه بوسيله آن بهشت بدست آيد و جستجوى خوشنودى رحمان به آن شود. 📚بحار الأنوار؛ جلد 74ص64 کتاب شریف اصول کافی ؛ کتاب عقل و جهل دارد وبر مبنای روایات معصومین ع ؛ جنود و لشکریان عقل و جهل را شمرده است 📚الكافي ج1، ص 21 فرهنگ قرآن فریاد می زند که ولو علم ارزش بسیار والایی دارد و قابل مقایسه با دیگر مفاهیم نیست 📖مجادله11 📖زمر9 لیکن در عین حال در برابر عقل کم می آورد و جایگاه ضعیف و رتبه کمتری دارد یک بیسواد عاقل برتر از عالم بی عقل است چراکه عالم بی عقل آتش به دنیا می زند و بااختراع بمب و تسلیحات کشتار جمعی موجبات کشتار مردم بی گناه را فراهم میکند وعالم بی عقل مثل دزد با چراغ است و مست شمشیر به دست که مخرب تر عمل خواهد نمود. وحتی ایمان بدون عقل میشود بلعم باعورا، میشود 📖اعراف176 عابدی که از خداالاغی میخواهد تا چمن موجود در جزیره را بخورد... میشود اهل کتابی که منکر حقانیت پیامبرندو تسبیه به حمار شده اند 📖جمعه 5 یا به کسانی که علم دارند و عقل ندارد تعبیر چهارپا در قرآن آمده است 📖فرقان44 پس قرآن برای علم با عقل جایگاه ویژه ای قائل شده است و جهل را در مورد عقل به کاربرده نه در مقابل علم... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کنترل قلب و عقل💢 راهکار کنترل قلب و عقل چیست؟ @Porseman_channel همه مصنوعات هوشمند دارای مرکز مدیریت است که از آن تعبیر به عقل و قلب میشود. یک ربات اگر بخواهد فعالیتهای مختلفی انجام دهد باید کنترل شود و این کنترل است که با آن دستور به ربات داده میشود حتی یک تلویزیون نیز با کنترل تحت اختیار گرفته شده مدیریت میشود و یک ماشین با فرمانی که دارد ... قلب و عقل انسان مرکز ادراکات و احساسات و تصمیم گیری اوست باید دید به چه کسی سپرده شده است ؟ کنترل قلب و عقل ما دست کیست ؟ که او مسلط بر اعمال و رفتار و گفتار حتی افکار ماست. باید دید که هر انسانی کنترل احساسات و افکار و عواطف و مغز و قلب خود را به چه کسی و چه چیزی داده است؟ بسیاری از انسانها کنترل وجود خود را به دست شیاطین انسی و جنی داده اند و خود مطلع نیستند که آنها را نامحسوس کنترل و مدیریت میکند کنترل قلب و دل ما در دستهای ماهواره- فضای مجازی-رسانه ها-دوست و فامیل و مردم و همسایه-استاد و مرشد-احساسات زودگذر-همسر-فرزند و...است؟ یا به خدا و اهل بیت ع سپرده ایم؟ باید بدانیم که قلب و فکر ظرفی است که اگر با مطلب ناب و پاک و مفید پر نشود لاجرم با کثافات و نجاسات و افکار پلید پر خواهد شد عَنِ الصَّادِقِ ع الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّهِ 📚جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص185 پس به نظر می رسد تنهاترین راهکار برای مدیریت قلب و عقل اینست که آن را به صاحبش و خالقش بسپریم و کنترل خود را به دستان پاک (طاهر و مطهر)خدا بسپاریم وگرنه اگر کنترل وجود ما دست این و آن بیفتد ما بازی داده و دست انداخته و با اندیشه و احساس و عواطف ما بازی خواهند کرد. وهب بن ورد گفت بما رسيده كه شيطان براى يحيى بن زكريا عليه السّلام مجسم شد و باو گفت بتو اندرز دهم فرمود: نميخواهم. ولى از آدميزاده بمن گزارش بده شیطان گفت: آنان نزد ما سه دستهاند يكى از آنها از همه سختترند، بيكى از آنها رو آوريم و او را بگناهى كشيم و او باستغفار پناهد و توبه كند و همه كار ما را تباه سازد، باز بدو برگرديم و او هم باستغفار و توبه برگردد، نه از او نوميد شويم و نه نياز خود را از او بر آريم، و ما از دست او رنج كشيم. يك دسته هم در كف، ما چون گوىاند در دست كودكان شما بهر جور خواهيم آنها را بچرخانيم و رنجى براى ما ندارند، و دسته از آنها مانند تو معصومند كه ما هيچ اثرى در آنها نداريم و نتوانيم. 📚بحار الأنوارج7 ؛ ص205 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ازدواج فرمایشی💢 آیا تن دادن به ازدواج توصیه ای درست می باشد؟ @Porseman_channel ازدواج امر مهمی است و حساب یک عمر زندگی زناشویی می باشد.و یک زندگی است که شخص به تنهایی آنرا دارا خواهد بود. لذا توصیه والدین و همسایه و دوست و همکار و مشاور و عزیزان و....در این مورد بی جا به نظر می رسد البته اصل مشورت کاملا منطقی و به جا بوده و در کنار آن معرفی افراد به هم ؛ در حد معرفی نه بیشتر؛مطلوب می باشد.لیکن باید خود دختر و پسر خود همسفر زندگی شان را انتخاب کنند. و به تحمیل و اجبار و توصیه اکید و فرمایش کسی انجام ندهند. مطلب در موردی بیشتر نمود می یابد که شخص خود کسی را نمی پسندد و برای او هیچ جذابتی ندارد ولی والدین و اطرافیان بخاطر اغراض مادی و موقعیت اجتماعی و...توصیه میکنند و تاکید و اصرار بر وصلت کنند. در این مورد نیز نباید به توصیه و فرمایش و تاکید دیگران ترتیب اثر داد چراکه اغراض معقول و منطقی پشت این انتخاب وجود ندارد و نهفته نیست. در آموزه های دینی نیز حکم شرعی الهی به دختر و پسر ؛ تعلق میگیرد و آن دو مخاطب هستند. مهریه و نفقه را باید پسر بپردازد و دین و قرض اوست و دختر میگیرد.در مورد حقوق و تکالیف زناشویی این دختر و پسر هستند که موظف می باشند و بله گفتن به ازدواج تحمیلی از روی اجبار و اکراه ؛ درست نیست و شرعا بله ای که از روی اکراه و اجبار و تحمیل باشد؛ اثری نداردو عقدی منعقد نمیشود. فتوای همه مراجع تقلید چنین است: رضايت زن و مرد به ازدواج شرط است و بدون آن عقد صحيح نيست. لذا باید شخص خود ملاکات و معیارهایی برای همسر خود داشته باشد و از روی اختیار و شوق و دلخواه انتخاب نماید 🔴کسی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد: من می خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم مایلند با دیگری ازدواج کنم. امام علیه السلام فرمود: با زنی که خودت مایل هستی ازدواج کن، و زنی را که پدر و مادرت [بدون رضایت تو] انتخاب کرده اند، رها کن. 📚تهذیب، الاحکام، ج 7، ص 392 و البته این ازدواج های تحمیلی و زوری ثمره و دوام نداشته و با بد خلقی هایی همراه بوده وبه نتیجه نخواهد رسید 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج15 ؛ ص386 @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجاب امری فردی است؟ @Porseman_channel شبهه ای که غالب کسانی که مبتلا به بدحجابی هستند به زبان می آورند این است که حجاب امری فردی است نه اجتماعی 1⃣اولا:ظاهرا مشکل و ریشه این افکار در این است که بدحجابی را منکر نمی دانند و اصلا توجهی به وجوب حجاب در قرآن ندارند. آیا حجاب امری فردی است؟! می دانیم که اسلام حجاب را واجب می داند و در قرآن به صراحت دعوت به حجاب به زنان شده است 📖سوره نور، آیات 30، 31، 33 و 60; 2. سوره احزاب،، آیات 35، 53، 55، و 59. و این اصلا قابل انکار نیست و هیچ مسلمان مطلع از قرآن نداریم که منکر این واجب الهی باشد. آنهایی که منکر میشوند یا جاهل اند یا مغرض و معاند... و در واقع انکار حجاب انکار فرمایش قرآن می باشد. اما اجتماعی بودن حجاب واضح است چون اصل حجاب در اجتماع و برای جمع و جامعه است. اصلا حجاب یعنی پوشش در برابر دیگران نامحرم پس فرد معنا ندارد و در خلوت و شخص خود نمی توان ملزم به حجاب شد. اینکه خدا فرمود حجاب واجب است فرمود وقتی در برابر نامحرم ظاهر میشوند حجاب داشته باشند. پس اصل حجاب در اجتماع نمود و مصداق می یابد نه در فرد و خلوت و شخص.... 2⃣ثانیا اصل وجوب حجاب حاکی از این است که تارک این واجب الهی مرتکب منکر شده و بد حجابی در آموزه های دینی منکر اجتماعی می باشد. دقت نمایید یک وقت ما خود را مسلمان و متعهد به آموزه های قرآن می دانیم و یک وقت تابع هوای نفس و افکار غرب و شرق و مردم هستیم. بحث ما اسلام است اگر مسلمانیم و در کشور اسلامی هستیم باید قانون و حدود اسلامی را رعایت نماییم و خود را ملزم به رعایتش بدانیم قرآن بدحجابی را منکر می داند و آن هم منکری که در اجتماع نمود و مصداق می یابد و این منکر اجتماعی، توسط قرآن متعلق حکم به نهی شده و دستور به نهی از منکر شده ایم 📖اعراف157 📖توبه67-112 📖حج41 با ادنی دقت و تامل در فرامین الهی می یابیم که بدحجابی منکر اجتماعی است و نهی از آن مصداق نهی از منکر و واجب الهی می باشد 🔴دقت نمایید همه منکرات اجتماعی متعلق نهی هستند و باید نهی شوند و اینکه فلان منکر رها شده یا کم لطفی میشود دلیل نمیشود که بدحجابی را رها کنیم و این هم ترک شود. گویی کسی روزه نمیگیرد بگوییم نماز هم نخوان حج هم نرو مسجد هم نرو خیرات هم نکن؟!!!!!!!! این در واقع فراکنی است که البته از قبح عمل کم نمیکند و توجیه بدتر از گناه می باشد. همه موظف هستیم نسبت به منکرات اجتماعی کف جامعه تغیر نشان داده و عکس العمل نشان دهیم و نهی از منکر نماییم و این مختص منکر اجتماعی خاصی نیست و ضمنا ترک یکی مجوز ترک دیگر مصادیق و موارد نمی شود..... @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6- به طور قطع با محبت کردن می توان افراد را بهتر به خود نزدیک و جذب کرد. محبت داروى بىنظیر بسیارى از دردهاست. محبت بسیارى مشکلات عاطفى و اجتماعى را از میان مىبرد. محبت موثرترین شیوه تربیتىاست. انسان کانون عاطفه و احساسات است و تشنه محبت صادقانه. در حل مشکلات شما، ایجاد رابطه عاطفى و صمیمى با والدین بسیار سودمند است. پس محبت وبرخورد محبت آمیز و مهربانانه واقعی خود را با ایشان بیشتر کنید مثلا در هنگامی که به منزلشان می روید دست آنان را ببوسید و یا به هر بهانه ای دل آنها را به دست آورید. هر چه خوش برخوردی ـ بدون هیچ چشم داشتی ـ با ایشان را بیشتر کنید ثمرهاش زودتر معلوم میشود. زیرا والدین محبت فرزندان را بی پاسخ نمی گذارند. @Porseman_channel
💢تبعیض بین فرزندان💢 @Porseman_channel از نظر شرعی و قانونی هر کس در زمان حیات خود می تواند هر مقدار به هر کسی بدهد و یا بین فرزندان به بی عدالتی اموالش را تقسیم کند، یعنی اثر این کار که انتقال اموال باشد تحقق می یابد. ولی از نظر اخلاقی این کار جایز نیست و به بی عدالتی محکوم است و باعث ایجاد اختلاف و به وجود آمدن حسادت بین فرزندان است. با توجه به این نکته، در مورد بی عدالتی پدرتان نسبت به فرزندانش در کمک های مالی و ... باید بگوییم که: کار ایشان از نظر اخلاقی اشتباه است و به خاطر این بی عدالتی و نامهربانی نسبت به سایر فرزندان، قطعا در پیش گاه خدا مسئول خواهند بود. اما رفتار و کردار بد ایشان شما را از انجام وظیفه معذور نمی دارد. وظیفه شما احترام به والدین است. دستور اسلام در احترام به مادر و پدر مطلق است، یعنی در هر حال باید به مادر و پدر احترام کرد ، خواه با انسان رفتار خوبی داشته باشند و خواه بد. قرآن مجید احسان به پدر و مادر را وظیفه مردم می داند و می فرماید: پروردگارت فرمان داده که تنها او را بپرستید و نسبت به پدر و مادر نیکی کنید. البته تحمل بدرفتاری والدین، نیاز به صبر و بردباری دارد. اما اگر انسان رضایت خدا را در نظر داشته باشد و انگیزه الهی را در کار خود قرار دهد، همه چیز را برای خدا تحمل می کند. نه تنها برای او سخت نخواهد بود، بلکه گاهی از آن لذت می برد. بنابراین هر چند پدر و مادر رفتار صحیحی با فرزند نداشته باشند، فرزند موظف به گرامیداشت والدین و کسب رضایت آنان است و نمی تواند مقابله به مثل نماید. فردی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: پدر و مادری دارم که با آن ها رابطه خوبی دارم، ولی آن ها مرا با حرف و طرز برخوردشان می آزارند. پاسخ آنان را نمی دهم، ولی می خواهم آنان را ترک کنم و مدتی نزدشان نروم. حضرت فرمود: در این صورت خداوند تو را رها خواهد کرد. مرد عرض کرد: پس چه کنم؟ حضرت فرمود: به کسی که تو را محروم ساخت، ببخشای. با کسی که با تو قطع رابطه کرد، پیوند برقرار کن. از کسی که به تو ستم کرد، درگذر. اگر چنین کنی، خداوند پشتیبان تو خواهد بود. لذا توصیه می کنیم: 1- تحت هیچ شرایطی ارتباط خود را با پدرو مادرتان قطع نکنید. به هیچ وجه ایشان را ناراحت نکنید. گرچه با گفتار و کردارتان باشد. در عین حال در مواردی که رفتار و گفتار پدرو مادر رنجش خاطر شما را در پی دارد نظیر آن چه در نامه آورده اید و ...، تمرکز ذهنتان را از توجه به عملکرد پدر و مادر به مطلب و یا هر چیز دیگری منصرف کنید و به عملکرد ایشان اعتنا نکنید. 2- احترام به پدر را احترام به خدا و حرمت نهادن به دستور خدا ببینید. در احترام گذاری با خدا معامله می کنید. به پاداش ها، مواهب و محبت های بی بدیلی که از طرف خدا عایدتان می شود، نظر کنید. دراین صورت نیازی به کمک پدر ندارید. بلکه خداوند بهترین جزا را برای شما مهیا خواهد کرد. 3- سعی کنید وظیفه خود نسبت به پدر و مادرتان را به نحو احسن انجام دهید. هرچند به شما توجهی نکنند و یا شما را کمک نکنند. با عمل به وظیفه عاق والدین نمی شوید. به این که سایر اهل خانواده نزد پدر و مادر عزیزند توجه نداشته باشید. مهم آن است که در نزد خدا عزیز باشید که در صورت عمل به وظیفه، چنین خواهد شد. 4- با تقویت پایههای ایمان و مدد گرفتن از نیروی ایمان و صبر، و چشم پوشی از لغزش والدین، به وظیفه الهی خویش که احسان و نیکوکاری آنان است، عمل نمایید که خیر دنیا و آخرت شما در آن است. هر قدر ایمان انسان به حکمت و رحمت پروردگار بیشتر باشد، صبر او نیز افزونتر خواهد بود. امیرمؤمنان(ع) میفرماید: «اساس و ریشه صبر، ایمان و یقین خوب نسبت به خداوند است». 5- با توجه به این که ایام مهم و تاثیر گذار بارداری را می گذرانید، سعی کنیدبا تلاوت قرآن و ادعیه، درحل مشکلات از خداوندکمک بگیرید. قرآن مجید میفرماید: «و استعینوا بالصبر و الصلاة و انّها لکبیرة إلاّ علی الخاشعین(4) در زندگی از صبر و نماز کمک بگیرید، هر چند این کار جز برای خاشعان سنگین و گران است». پس رابطه خود با خدا را بیش تر کنید. انسان در پرتو یاد خدا و نماز ارادهای نیرومند و ایمانی استوار پیدا میکند و همة مشکلات برای او آسان میگردد. در این ایام، مشکلات خود را با همسرتان درمیان بگذارید و از ایشان کمک بگیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اشرافی گری💢 آیا وجهی برای اشرافیگری در اسلام وجود دارد؟ @Porseman_channel اشرافی گری و خارج شدن از استطاعت عمومی به عنوان یک آفت اخلاقی مطرح می باشد. با وجود فقر و ناداری و ووجود افراد کم بضاعت و بی بضاعت در کف جامعه اینکه افرادی سوار ماشین های میلیاردی شده و در خانه های کذایی زندگی کنند و در مسابقه تفاخر و تنافس و تکاثر از همدیگر سبقت گرفته و به تبعیض طبقاتی اظهار و موجبات شکاف اقتصادی فاحش را ایجاد و به آن دامن بزنند.این آفت اجتماعی می باشد.که لازم است مورد بررسی قرار گرفته و فرهنگ سازی شود. متاسفانه نه تنها چنین نیست بلکه چه بسا دیده میشود که جسورانه از این عمل دفاع شده و توسط برخی اظهار به اشرافیگری و افتخار به آن میشود. باید دانست که با وجود فقرا و ضعفاء در کف جامعه اخلاقی به نظر نمی رسد که مثل قارون در زینت بیرون رفته تظاهر نمایند. البته که قارون نیز عمل خود را زیبا می دید و موجب صدمات اخلاقی و ترویج روحیه اشرافیگری میشد . باید کسانی که عملکرد و رفتار قارونی دارند تورقی در کتب تاریخ کرده و بدانند که توجیهاتی چون (این ثروت در شأن من است – نگاه به ثروتم نکنید به مهارت و توانایی من بکنید-برای این ثروت زحمت کشیده ام -کی گفته زینتهای الهی حرام است ؟ و....)همه توجیهات قارونی بوده و نمیتواند توجیه درستی در قیامت و در شب اول قبر و پل صراط باشد. اینکه گفته شد در مورد عموم مردم بود لیکن امر در مورد مسئولین نظام ؛ حساستر بوده و آکد می باشد. طبق دستور آموزه های اسلامی یک مسئول مسلمان باید ملاحظه شرائط اقتصادی عموم مردم را بکند و باید هم سطح مردم زندگی نماید و این مذاق شارع می باشد و هر کس کمترین اطلاعی از آموزه دینی داشته باشد می فهمد که ساده زیستی مطلوب شارع می باشد و اشرافیگری مورد نهی است. لذا هیچ توجیهی برای اشرافیگری وجود ندارد و این نه تنها در آموزه دینی مطلوب و مایه افتخار نیست بلکه مذموم و مایه ننگ و عار می باشد.بخصوص برای مسئولین نظام اسلامی که هیچ وجه توجیهی وجود ندارد.وبهترین دلیل سیره و عملکرد الگوهای ما (اهل بیت ع)میباشد. ومطلب چنان واضح است که برای اثباتش نیازی به دلیل نیست بلکه مخالف باید دلیل بر جواز و توصیه و تجویز اشرافیگری بیاورد البته اگر اشرافیگری خود را مستند به اسلام و آموزه های دینی میکند. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا اهل بیت ع برترند یا قرآن؟ @Porseman_channel 1⃣اولا: اصل تفضیل و برتری را فقط خدا می داند خدایی که انبیاء و اهل بیت ع را برای هدایت و قرآن را به عنوان دستورالعمل کامل و جامع برای تبیین آموزه های پیامبر ص ؛انزال نموده است. پس قضاوت کسانی که از حقیقت آن دو بی خبر یا کم خبرند، بی مورد به نظر می رسد.چون تا اشراف به حقیقت دو چیز نباشد نمیتوان به درستی آنرا مقایسه نمود. و حقیقت قرآن و اهل بیت ع پوشیده برعوام بلکه خواص می باشد وَ قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ ع. 📚جامع الأخبار(للشعيري)ص 41 / حقائق قرآن راپیامبران می دانند. و حقیقت وجودی اهل بیت ع را هم کسی جز خدا و خودشان نمیداند لَا يَرْقَى إِلَيَ الطَّيْر 📚نهج البلاغة خطبه3؛ ص 48 2⃣ثانیا اهل بیت ع و قرآن، ظاهری دارند و باطنی . باطن و حقیقت هر دو یکسان هستند چرا که عِدل هم معرفی شده اند. و اهل بیت ع در زیارتنامه شان به عنوان شریک القرآن معرفی گردیده اند السلام علیک یا شریک القرآن 📚المزار الكبير (لابن المشهدي) / 426 / لیکن باطن و حقیقت هر کدام بر ظاهر دیگری مقدم و اشرف می باشد لذا ظاهر قرآن صامت در جنگ صفین ؛ که بر سر نیزه شده بود به دستور حضرت قرآن ناقص ؛ زده شد و اهل بیت ع برای احیاء حقائق قرآن جسم خود را فدا کردند. مثلاً حسين بن علي(عليه‌السلام) جسم خود را فداي قرآن كردند، نه جان خود را. چراکه جان اهلبيت(عليهم‌السلام) همتاي قرآن كريم است [📚نسيم انديشه دفتر اول - صفحه 77] 3⃣ثالثا اما اینکه در روایات معصومین ع ؛ ثقلین را به ثقل اکبر و اصغر تقسیم کرده اند؛ظاهرا حاکی از این حقیقت است که نسبت به ظاهر یکی اثقل از دیگری است 📚تفسير القمي / ج1 ص 3 📚نهج البلاغة ؛ ص120خطبه 87 در غالب روایات منقوله،با تعبیر "افضل"-"اطول"-"اثقل" قرآن برتر از عترت بیان شده است . لیکن در روایتی امیرمومنان ع افضل بیان شده است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ: كِتَابَ اللَّهِ، وَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، وَ عَلِيٌّ أَفْضَلُ لَكُمْ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ، لِأَنَّهُ مُتَرْجِمٌ لَكُمْ عَنْ كِتَابِ اللَّهِ». 📚البرهان في تفسير القرآن ج1 ص 29 🔴در نتیجه افضلیت را خدا بهتر میداند و الله اعلم لیکن درغالب روایات قرآن افضل معرفی شده و در روایتی امیرمومنان ع -ودر مواردی حضرات معصومین جسم خود را فدای حقیقت قرآن کرده اند و مواردی قرآن برسرنیزه را را ساقط دانسته اندو طریق جمع همان بود که عرض شد والله عالم @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم حجاب اکبر است؟ @Porseman_channel 1⃣اولا در مورد اینکه آیا (العلم هو الحجاب الاکبر)روایت از معصوم می باشد باید عرض کنیم: ما سند روایی برای تایید این مطلب نیافتیم و در منابع و حتی جوامع روایی اثری از این لفظ ادعایی وجود ندارد. پس بزرگانی که به آن استناد کرده اند نه به عنوان روایت بلکه به عنوان (قیل) یعنی کلام بزرگان و علماء اخلاق بوده است نه کلام معصوم 📚شرح أصول الكافي (صدرا) / ج3 ص 440 2⃣ثانیا در مورد دلالت و معنا و مفهوم این کلام؛ عرض میکنیم که: کاملا معقول و موافق ادله نقلی و عقلی،می باشد. علمی که در ظرف پاک و در قلب مطهر وارد نشود و شخص ناپاک و خبیث؛ عالم شود،ثمره اش فساد و افساد می باشد. دقت نمایید علم به معنای مطلقش حتی علم توحید که اعلی المعارف است ؛ اگر به عنوان معلوماتی در نزد شخص غیرمهذب باشد حجاب او شده و اورا نه تنها به خدا نزدیک نمیکند بلکه مایه دوری او از حق و حقیقت و معنویت خواهد بود. همانطور که بلعم باعورا یک شخصیت عالم فاسد در فرهنگ قرآنی معرفی میشود و تعبیر سگ برای او زده شده و به شدت مذمت میشود. 📖اعراف176 یا علماء اهل کتابی که به مضمون علم خود ترتیب اثر نداده وموجب گمراهی خود و دیگران میشوند، تشبیه به حمار شده اند. جمعه5 علم وقتی آمد بالتبع تکلیف عمل و ترتیب اثر به مضمون آن ؛ نیز می آید و اگر ترتیب اثر داده نشود میشود حجاب و مایه نکبت و وزر و وبال معنوی... قرآن مه نور مطلق و مایه هدایت برای اشخاصی که به غرض اشکال تراشی آنرا بخوانند و حفظ کنند و بخواهند با خواندن و فهمیدن آن ؛ معارضه با آن کنند و نگاه هدایتی به آن ندارند؛جز خسارت زیاد نمیکند. همین قرآنی که مایه شفا مومنین است؛برای ظالمان جز خسارت نخواهد داشت. 🔴به نظر می رسد؛پرچمدار تبیین معانی عمیق این واژه امام راحل قدس سره می باشد: آنان كه دين سازى كرده باعث گمراهى و انحراف جمعيت انبوهى شدهاند بيشترشان اهل علم بودهاند؛ بعضى از آنان در مراكز علم تحصيل كرده رياضتها كشيدهاند. رئيس يكى از فرق باطله در همين حوزههاى ما تحصيل كرده است. ليكن چون تحصيلاتش با تهذيب و تزكيه توأم نبوده، در راه خدا قدم برنمىداشته، خباثت را از خود دور نساخته بود، آن همه رسوايى به بار آورده است. اگر انسان خباثت را از نهادش بيرون نكند، هر چه درس بخواند و تحصيل نمايد نه تنها فايدهاى بر آن مترتب نمىشود بلكه ضررها دارد. علم وقتى در اين مركز خبيث وارد شد، شاخ و برگ خبيث به بار آورده شجره خبيثه مىشود. هر چه اين مفاهيم در قلب سياه و غير مهذب انباشته گردد، حجاب زيادتر مىشود. در نفسى كه مهذب نشده، علم حجاب ظلمانى است: العلم هو الحجاب الاكبر. لذا شرّ عالم فاسد براى اسلام از همه شرور خطرناكتر و بيشتر است. علم نور است، ولى در دل سياه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سياهى را گستردهتر مىسازد 📚جهاد اکبرص18 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢راهکارهای مقابله با زودرنجى💢 @Porseman_channel - در هر مسألهاى ابتدا از ديگران انتظار بدترين برخورد را داشته باشيد و خود را براى تحمل آن آماده كنيد. اين امر باعث مىشود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ايجاد خشنودى كند در حالى كه اگر هميشه انتظار برخورد خوب داشته باشيد چه بسا نتيجه عكس خواهيد گرفت. - با خود شرط كنيد كه هيچ گاه و در هيچ شرايطى برخورد تند نداشته باشيد و اگر از شما برخورد تندى سر زد، خود را جريمه كنيد. - با افراد خوش خلق و حليم بيشتر معاشرت كنيد. - از موقعيتهايى كه زمينه تندخويى در آن وجود دارد بپرهيزيد. - با مطالعه زندگى افراد حليم ظرفيت خود را بالا ببريد و حلم خود را بالاتر از حادثه بدانيد. - خود را بزرگ نبينيد. 🔴مرحوم آيتالله آخوند همدانى (ره) مىفرمود: خدمت مرحوم آيت الله نخودكى (ره) رسيدم، سفارشى خواستم، فرمود: «مرنج و مرنجان». عرض كردم: «مرنجان را مىدانم، چگونه رنج نبرم؟» فرمود: «خود را بزرگ نبين، زيرا كسى كه خود را بزرگ مىبيند از هر كوتاهى كه در حق او شود ناراحت مىشود.» @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دنیا بهشت کافر 💢 چرا افراد کافر و بی دین دنیا خوبی دارند و وضع مالی مناسبی دارند؟ @Porseman_channel ما در دنیایی که زندگی میکنیم محل اجتماع افراد مختلف با آراء و عقاید و سلائق متفاوت می باشد می بینیم در یک خانه ؛ چند فرزندی که کاملا در شرائط ظاهری یکسان هستند ,لیکن در عقاید و سلائق متفاوت بوده و گاهی صددرصد مخالف و معارض هم می باشند . در این میان مومنین به خدا و پیامبران و اهل بیت ع ؛نیز کنار افراد دیگر زندگی میکنند و بالطبع داشته های خود را با آنها مقایسه می نمایند. با وجود ابزار و وسائل ارتباط جمعی قوی؛ امروزه این مقایسه شدت یافته است. خب مقایسه در داشته های ظاهری چون ظاهری هستند و محسوس ، بیشتر است. یک مومن وقتی رفاه حال برخی(نه همه)غیرمومن را می بیند چه بسا متمایل به آن شود. همین اشتباهی که مردم زمان قارون مرتکب شدند و با دیدن تمکن و تمول مالی او؛آرزو و داشتن ثروت او را کردند و فکر میکردند که او موفق تر و خوشبخت تر است . و گویی مدار حق بودن؛تمکن مالی است و هر کس زیاد داشت ،حرف و رفتار و کردار و باورهایش حق است؟!!!! يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُون 📖قصص79 لیکن این آرزو را از طرف افراد یب معرفت یا کم معرفت مطرح میشود کسانی که مومن هستند می دانند که دنیا برای آنها محل مسابقه و امتحان و سختی و دویدن و عرق ریختن هست. 📖انبیا35 📖محمد31 📖مائده48 به تعبیر قرآن دنیا ممر و گذرگاه و متاع زودگذر است 📖آل عمران197 به تعبیرروایات دنیا محل تجارت وگذر است دنیا برای مومن زندان است 📚الكافي / ج2 / 250 معنا نداردکه در زندان انتظار بهترین غذا و آسایش و رفاه را داشته باشیم مومن آخرت و بهشت را دارد و دنیا برایش سخت میگذرد لیکن دقت نمایید برای همه کافران و بی دین ها هم دنیا گل و بلبل نیست چقدر از بی دین ها ؛ در سختی و عذاب دنیا هستند و در واقع خسر الدنیا و الاخره می باشند. 👌پس مومن در دنیا شانس آسایش را دارد و میتواند مثل سلیمان نبی و یوسف پیامبر ع و...آسایش دنیا را داشته باشد و این برای او 50-50 است.همانطور که داشتن آسایش دنیا برای کافر هم 50-50 است. لیکن مومن آخرت را قطعا دارد ولی کافرآخرت را قطعا ندارد. پس به طور کلی ؛در دنیا مومن مثل کافر است و برخی مومنین دنیا را دارندبرخی ندارندمثل کفار ولی درآخرت مومن ؛ منفرد است و بهشت برای کافر جایی ندارد. 🔴پس باید دقت کرد معامله کردن با خدا و مومن بوده ؛ دوسر بُرد است نه باخت. چون آخرتش صددرصدی و دنیایش 50-50 است ولی کافر دنیایش معلوم نیست تامین شود ولی آخرتی ندارد دقت نماییدبه این آیه کریمه که جواب سوال مذکور را خدا داده است: وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ 📖زخرف(33) اگر نه آن بود كه [همه] مردم [در انكار خدا] امّتى واحد گردند، قطعاً براى خانههاى آنان كه به [خداى] رحمان كفر مىورزيدند، سقفها و نردبانهايى از نقره كه بر آنها بالا روند قرار مىداديم یعنی کافر دنیا بهشتش است و چون هیچ آخرتی ندارد همه خواسته های مادی دنیوی او اجابت میشود ولی مومن چون بهشت را دارد لذا دنیای چند روزه او سختتر میگذرد @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا در کشور اسلامی شیعی ایران دزد و قاتل و معتاد هست؟ @Porseman_channel 🔴این یک سوال تکراری است که به صورتها و قالبها و مصادیق مختلفی طرح میشود. و البته غرض مستشکل، تخریب چهره اسلام و ایران بلکه نظام حکومتی ایران می باشد. دقت نماییم که هیچ جای قرآن و اسلام ، عملکرد مسلمانان بیمه و تضمین نشده است و شهادتین و تشیع ؛ واکسنی نیست که با زدن آن و اقرار به آن؛ الزام و اجبار بر خوب بودن و قرار گرفتن در صراط مستقیم تضمین شود. اسلام مجموعه احکام و آموزه های اخلاقی دارد که برای رشد و هدایت و اصلاح جامعه تشریع شده است. مثل نسخه ی پزشک حاذقی که در مسیر صحت و سلامت و بهبودی اشخاص نوشته میشود. لیکن اگر در کف جامعه بیمار زیاد باشد؛ به این معنا نیست که پزشکان کشور حاذق نیستند و داروها بی اثرند.... 🔴دقت نمایید آموزه های اسلام برای عمل است لذا در کنار ایمان همیشه عمل صالح ذکر شده و در قرآن از مسلمانان خواسته شده که به صرف نام مسلمانی اکتفا نکنند و آنرا برای اصلاح فردو جامعه کافی ندانند وگرنه با گفتن بهار ؛ بهار نشده و گلی نمیشکفد 📖حجرات17-2 از مومنان و مسلمانان به اسلام ظاهری؛ خواسته شده که مومن و مسلمان واقعی و حقیقی باشند و آبروی اسلام و مسلمین را نبرند. یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى رَسُولِه 📖نساء136 قرآن به صراحت می فرماید برخی به زبان اسلام آورده اند ولی هنوز ایمان به عمق وجودشان رخنه نکرده است وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْف 📖حج11 در قرآن میفرماید بسیاری از مومنان به خدا؛مشرک هستند وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ 📖یوسف(106) این آیات میفرماید که یعنی اسلام و ایمان ظاهری نمیتواند،ملاک و معیار خوب شدن و گل و بلبل شدن یک جامعه باشد. بلکه باید در کنار ایمان و اسلام ظاهری باید مومن واقعی باشند تا تاثیر شگرف ایمان دیده شود. مثل اینکه وجود نسخه برای صحت و سلامت جامعه به تنهایی کفایت نمیکند بلکه باید عمل هم باشد بهترین نسخه بدون عمل به مضمون آن بی فائده خواهد بود. و البته تقوای جمعی است که نور بیشتری داشته و آمار و ارقام قتل و جنایت و دزدی و اختلاس و بداخلاقی ها را کم کرده بلکه به صفر می رساند. 📖اعراف96 اگر خدا فرمود نماز از فحشا و منکر حفظ میکند نه اینکه اگرکسی نماز بخواند نمیتواند فحشا مرتکب شود ومجبور به ترک و نهی میشود. نه بلکه زمینه ساز ترک و ترمز و سرعت گیر و گاردو حفاظ محافظ از سقوط است. نه که سلب اراده و اختیار نماید. البته به تبع شدت اهتمام به نماز ، خویشتنداری تقویت میشود.وبه درجات خویشتنداری نمازما به نماز واقعی نزدیک شده است. پس مشکل از اسلام نیست بلکه از قامت نا راست و ناساز ماست اسلام بذات خود ندارد عيبى هر عيب كه هست از مسلمانى ماست @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است⁉️⁉️ @Porseman_channel ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینى ، بهجت و خامنه اى : نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است. 📝آیة الله تبریزى و سیستانى : خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى و یا بكارگیرى آنها در زینت اطاق و مانند آن اشكال ندارد. 📝آیة الله وحید: خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، هر چند بكارگیرى آن در زینت اطاق نیز جایز نیست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد. 📝آیة الله فاضل : نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن و حتى بكارگیرى آنها در زینت اطاق حرام است. 📝آیة الله صافى و مكارم: خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز جایز نیست. 📝آیة الله نورى : خوردن و آشامیدن از ظرفهاى طلا و نقره و هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز حرام است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا