eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش همسر در سعادت و شقاوت💢💢 نقش همسر در سعادت و شقاوت؛حادثه کربلا چه بود؟ @Porseman_channel ✅یکی از مهمترین عامل،سعادت و یا شقاوت انسان همسر اوست. یک همسر می تواندبال پرواز و عامل رشد و ترقی همسرش و یا مانع و سدّ راه او باشد. کسانی که در کربلا به رستگاری رسیدند؛همسر خوبی داشتند و بلکه مثل "دلهم" که محرک و مشوق همسرش زهیر برای رسیدن به فوز عظیم شهادت شد. 📚تاریخ طبری، ج ۴، ص ۲۹۸. 📚الارشاد، ج ۲، ص ۷۲- ۷۳. همین زن؛نه تنها مانع شوهرش نشد بلکه بال پرواز او شد. و البته که همسرش را دوست می داشت ومی توانست سالیان متمادی با او زندگی کند. ولی علی رغم این فرصت،فرصت دیگر و بهتری را دید وبا تشویقش؛ شوهرش را عاقبت بخیر کرد. والبته خودنیزبه فوزوثواب همراهی کاروان اسراء رسید. 📚مثیرالاحزان، ص ۳۳. 📚 الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۳۲-۱۳۳. این کجا و زنانی که به بهانه محبت و عشق به شوهر و یا به بهانه نداشتن سرپرست و بی نفقه ماندن و...شوهر را ازدستیابی به فضائل و کمالات منع می کنند،کجا؟!! زنی که با چشم هم چشمی ومقایسه صعودی زندگی خود با دیگران و الگو گیری از ماهواره و...هر روز برای شوهر سازی می زند و با تهدید به اجرا گذاشتن مهریه و...شوهر را وادار به رقصیدن به ساز ناکوک خودمی کند. فرهنگ عاشورا،فرهنگ از خود گذشتگی است. فرهنگ فرصت پرواز سازی برای همسر است نه فرصت سوزی... واضح است که؛همه کسانی که در کربلا شهید بودند.اگر مخالفتهایی از از طرف همسران خود داشتند،نمیتوانستند به راحتی و بدون دغدغه جانفشانی کنند. و همچنین ناگفته نماند؛اذن و همدلی عبدالله بن جعفر؛بود که فرصت پیام رسانی کربلا را به زینب کبری س ،داد.و در این مهم نقش همسرزینب س و همدلی او نیز نادیده گرفتنی نیست. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شروع سال قمری محرم یا ربیع💢 @Porseman_channel چرا به جای هجرت پیامبر به مدینه، واقعه عاشورا به عنوان مبدأ تاریخ اسلام در نظر گرفته شده است؟ ✅برای رسیدن به پاسخ ‌تان، لطفا به نکات زیر توجه فرمایید: الف) در عصر جاهلی اعراب وقایع مهم را مبدأ تاریخ خود قرار می‌دادند. و این مبدا مرتب در حال تغییر و درگوگونی بود. (زیرا واقعه‌ای که برای یک قوم و قبیله مهم بود برای قبیله دیگر هیچگونه اهمیتی نداشت و آن‌ها واقعه دیگری را مبدا تاریخ خود قرار می‌دادند اما وجه اشتراک آن‌ها موقت و دائمی نبودن تمام آن‌‌ها بود). از جمله وقایع مهم دوران جاهلیت که مبدا تاریخ قرار گرفته بود: روز جبله،‌ کلاب اول،‌ کلاب دوم، درگذشت «عبدالمطلب» و یا «حمله ابرهه به کعبه» که «عام الفیل» نامیده شد،را می‌توان نام برد. ب) در عصر جاهلی ماه محرم نخستین ماه سال بود (و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید). ج) با هجرت پیامبر (ص) (و یا به تعبیر سیره نویسان و مورخین اسلامی ترک دیار شرکت و آغاز نصرت اسلام،) که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید. در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست». شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد. گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و ... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل «عمر بن خرطاب» را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر بن خطاب اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟ امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود». پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت باشد» باشد مورد قبول همگان واقع می‌شود اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند که از لحاط زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پیامبر به مدینه بود. نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان هجری یعنی هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. تاریخ ایرانیان «هجری شمسی» و بر اساسِ یک‌دور گردش زمین به دور خورشید (شمسی) می‌باشد. تاریخ اعراب «هجری قمری» و بر اساس یک‌دور گردش ماه به دور زمین (قمری) می‌باشد. عمر بن خطاب مبدا تاریخ را از «ربیع‌الاول» (که ماه هجرت پیامبر از مکه به مدینه بود و در زمان خود آن حضرت هم به آن عمل می‌شد،) به «محرم» که رسمِ عصر جاهلیت بود، تغییر داد. تذکر یک نکته قابل توجه: منجمین بر اساس طول متوسط دَوَران ظاهری ماه به دور زمین، یک ماه قمری را ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۸/۲ ثانیه و طول متوسط ۱۲ ماه قمری را ۳۶۷۰۵/۳۵۴ روز محاسبه می‌نمایند در نتیجه هر ۳۳ سال شمسی برابر با ۳۴ سال قمری می‌شود. ------------------------------------------ 📚محمد بن جریر طبرى (م ۳۱۰)، تاریخ طبرى ، ترجمه: ابو القاسم پاینده، تهران، اساطیر، چ پنجم، ۱۳۷۵ش، ج۱، ص۱۳۵. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هدایتگری اهل بیت ع💢 نقش هدایتگری شهید کربلا را بیان کنید؟ @Porseman_channel اهل بیت ع ؛ نمایندگان و خلفاء الهی هستند و از طرف خدا وظیفه ابلاغ دین را دارند . وظیفه هدایت دارند و خود را موظف می دانند با روش های مختلف و استفاده از هر فرصت و ظرفیت؛ اقدام به هدایتگری نمایند. اهل بیت ع ؛درمسیر انجام این مسئولیت الهی از مال و آبرو و حتی ناموس خود مایه گذاشته و ایثار کرده اند. وقتی به زندگی اهل بیت ع و انتخابگری آنها نگاه بکنیم؛ می بینیم که همیشه همه انتخاب های خود را در این راه گذاشته و همه انتخاب های ایشان همین هدف را تامین کرده است. 📚تفسير القمي / ج‏1 /ص 302 / اگر اهل بیت ع از حقوق شخصی خود گذشتند و در برابر بدرفتاری ها صبور بودند و در حوادث تلخ واقع می شدند،خود را سپر بلا می کردند. امام حسین ع به عنوان یک امام،-باوجود اطلاع از بی وفایی اهل کوفه-اقدام به حرکت سوی کوفه برای اصلاح امت و هدایت آنها نمود. و وقتی با بی وفایی و خیانت ها مواجه شدند باز ادامه دادند تا اتمام حجت کرده و وظیفه هدایتگری خود را انجام دهد. در بین صفوف لشکریان؛هم هدایتگری می کردند.وحتی تا بذل جان نیز پیش رفتند و به اسارت اهل حرم خود رضایت دادند تا این وظیفه هدایت را انجام دهند. این هدایتگری امام در تنور خولی و راهب درمسیرشام و قرآن خواندن سر بریده مطهر،هم در راستای هدایت بود که تهمت خوارج نزنند و اسلام و مسلمانی شهدا کربلا انکار نشود.... اینجاست که وظیفه تبلیغی مبلغین روشن می شود.اینکه با تأسی اهل بیت ع وظیفه هدایتگری را به نحو احسن انجام دهند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فریاد مظلومانه💢 مگر به فرمایش قرآن بدگویی جایز نیست؟چرا در عزای سیدالشهدا ع بدگویی می کنید؟ @Porseman_channel ✅جواب بله درقرآن فرموده است: لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَميعاً عَليماً (148)نساء خداوند، بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد، مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد، و خدا شنواىِ داناست. خدا دوست نمى‏دارد كه بدگويى شود و يا عيوب و اعمال زشت اشخاص با سخن بر ملا شود.زيرا همانگونه كه خداوند" ستار العيوب" است دوست ندارد كه افراد بشر پرده‏درى كنند و عيوب مردم را فاش سازند و آبروى آنها را ببرند منظور از كلمه" سوء" هر گونه بدى و زشتى است و منظور از" جهر ... من القول" هر گونه ابراز و اظهار لفظى است، خواه به صورت شكايت باشد يا حكايت، يا نفرين، يا مذمت، و يا غيبت، مفهوم آيه منحصر به غيبت نيست و هر نوع بدگويى را شامل ميشود. لیکن در همین آیه قرآن،مظلوم استثناء شده است،مظلوم می تواند فریاد بزند و اقدام به رسوا کردن ظالم کند. بدگویی و بیان ظلم ظالم؛از مجوزات غیبت و حرف زدن پشت سر ظالم است. مظلوم این اجازه را دارد که فریاد رسوایی سر دهد. خطبه های آتشین امام سجاد ع و زینب کبری س در کوفه و شام؛ و دیگر اسراء کربلا در این مسیر در همین راستا بوده است. ثمره و فائده این فریاد؛رسوایی یزید بود و کار به جایی رسید که منجر به تحاشی یزید شد. که ابن زیاد از پیش خود اقدام به کشتن کرد و من دستور کشتار نداده بودم. اسراء به مدینه برگردانده شدند و حتی مخالفت هایی از اهل حرم یزید نیز شد و ترس انقلابی در شام و بیداری مردم؛موجبات برگرداندن اسراء به مدینه وانقراض حکومت بنی امیه را فراهم کرد. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ناخن بلند💢 @Porseman_channel عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلرِّجَالِ قُصُّوا أَظَافِيرَكُمْ وَ لِلنِّسَاءِ اتْرُكْنَ مِنْ أَظْفَارِكُنَّ فَإِنَّهُ أَزْيَنُ لَكُنَّ. وسائل الشيعة ؛ ج‏2 ؛ ص134 و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بمردان فرمود: ناخنهاى خود را كوتاه كنيد، و بزنان فرمود: قدرى از ناخن خود را بگذاريد كه همانا براى زينت شما بهتر است. 👈👈البته دقت کنید اگر زینت محسوب شود برای زینت باشد باید از نامحرم پوشانده شود 🔴پرسش بلند گذاشتن ناخن‏ در وضو چه حكمى دارد؟ همه مراجع: اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد، بايد چرك زير مقدارى كه از معمول بلندتر است، برطرف و شسته شود. تبصره. چرك زيرآن مقدارى از ناخن كه بلندتر از معمول بلندتر است، جزء ظاهر محسوب مى‏شود؛ از اين رو بايد برطرف شود. 🔴اگر چركى زير ناخن باشد كه مانع رسيدن آب مى‏شود، آيا وضو صحيح است؟ همه مراجع: اگر چرك در قسمت ظاهر ناخن نباشد، وضو صحيح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعريف دقيق شهادت و شهيد از نظر شارع مقدس اسلام چيست؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: شهادت در فرهنگ دينمقدس اسلام به معناي كشته شدن در راه خدا ميباشد و علتنامگذاري چنين كشته شدني به شهادت به خاطر آن است كه شهيد در واقع نمرده بلكه زنده و حاضر است; چنانكه قرآنكريم ميفرمايد: "]اي پيامبر[ هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند مردگانند; بلكه آنها زندهاند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند." (📖آل عمران، 169) و برخي نيز گفته اند كشته شدگان در راه خدا را از آن جهت شهيد گويند چون فرشتگان رحمت بر محل شهادت او حاضر ميشوند شهيدان راه خدا، جايگاه والايي در بهشت دارند و مورد آمرزش و بخشش و رحمت خداوند قرار ميگيرند. 📚(ر.ك: تفسير نمونه، آيةاللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 168 ـ 173، دارالكتب الاسلامية.) (آل عمران، 157 ; نسأ، 69 و 74) شهادت در فرهنگ اسلام دو معناي متفاوت دارد: يكي معناي "خاص" و ديگري معناي گسترده و "عام". معناي خاص شهادت، همان كشته شدن در معركة جنگ، در راه خداست كه احكام خاصي در فقه اسلامي دارد; از جمله، شهيد نياز به غسل و كفن ندارد; بلكه با همان لباس خونين دفن ميشود; اما معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام دادن وظيفة الهي كشته شود و يا بميرد; بنابراين، هر كس در حين انجام دادن چنين وظيفهاي به هر صورت از دنيا برود، "شهيد" است; لذا در روايات اسلامي آمده است كه چند گروه شهيد از دنيا ميروند: 1. كسي كه در طريق تحصيل علم از دنيا برود; 📚(سفينة البحار، ج 1، مادة "شهيد".) 2. 2️⃣كسي كه در بستر از دنيا برود، ولي معرفت حق پروردگار و معرف واقعي پيامبر اكرم9 و اهلبيتش: را داشته باشد. (نهج البلاغه، خ 190، آخر خطبه.) 33️⃣. كسي كه براي دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ايستادگي كند و كشته شود; 📚(سفينة البحار، همان،) و همچنين كساني كه در مسير حق كشته ميشوند و يا ميميرند; بنابراين، از همين جا عظمت اين فرهنگ اسلامي و گسترش آن روشن ميشود. بنابراين، افرادي كه هدف گلولة دشمن قرار ميگيرند; ظاهراً شهيد محسوب ميشوند; هر چند كه زمان دادرسي، انگيزهها و نيّتها شرط است و بنابر روايات، هر كسي شهيد راه و يا كشته همان نيّتي كه در سر داشته ميشود. 📚(ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 21، ص 408 / حماسه و عرفان، آية الله جوادي آملي، ص 313، نشر اسرا.) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عهد💢 @Porseman_channel عهد: یعنی انسان با خدا عهد ببندد که کاری را انجام دهد یا ترک کند؛. مانند اینکه بگوید "باخدا عهد می­‌بندم که نماز را اول وقت بخوانم" یا "بر من است عهد خداوند که نماز را اول وقت بخوانم". شرایط انعقاد عهد: ۱. صیغه عهد بخواند ۲. در صورتی­ که عهد به انجام آن باشد، باید عمل واجب یا مستحب یا مباح باشد؛ چه رجحان در این عمل مباح باشد و چه نباشد و در صورتی­که عهد به ترک آن است، عمل حرام یا مکروه یا مباح باشد. بنابراین در عهد نباید امر مرجوحی باشد. ۳. مورد عهد؛ مقدور باشد و مشقت فراوان یا ضرر قابل ملاحظه نداشته باشد. ۴. کسی­ که عهد میکند، باید بالغ، عاقل، بااختیار و قصد باشد و نسبت به مورد عهد محجور نباشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سند زیارت اربعین💢 @Porseman_channel زیارت اربعین در کتب ادعیه و روایی شیعه ذکر شده است.ازجمله آنها 📚تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) / ج6 / زيارة الأربعين ..... ص 113 📙مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / ج2 / شرح زيارة الأربعين ..... ص 788 📘اقبال الأعمال / ج2 / ص589 📙المزار الكبير (لابن المشهدي) زيارة ابي عبد الله الحسين صلوات الله عليه يوم العشرين من صفر، و هي زيارة الأربعين. ..... ص 514 👌شیخ طوسی در کتاب شریف مصباح المتهجد در آداب ماه صفر زیارت اربعین را شمرده است. ⭕️ مرحوم مشهدی در کتاب مزار کبیرش می گوید: مستحب است زیارت امام حسین علیه السلام در روز بیستم صفر که زیارت اربعین است و سپس روایت صفوان جمال را از امام صادق علیه السلام نقل می کند که مشتمل بر زیارت معروفه اربعین است تعبیر ایشان این است زیارة ابا عبدالله الحسین علیه السلام یوم عشرین من صفر و هو زیارة الاربعین رواه صفوان بن مهران الجمال قال قال لی مولای الصادق علیه السلام فی زیارة الاربعین تزور عند ارتفاع النهار و تقول السلام علی ولی الله و حبیبه... در نتیجه این زیارت در منابع شیعه ذکر شده و مورد عنایت علماء شیعه بوده است و البته از نظر دلالتی نیز مضامین بلندبالایی دارد و موافق مسلک و مذهب و اندیشه های شیعه می باشد. 👌لذا از نظر سندی و دلالتی مشکلی نداشته و طبق روایتی از امام عسکری ع از نشانه های شیعه مومن شمرده شده است. 📘روضة الواعظين و بصيرة المتعظين / ج1 / مجلس في ذكر مقتل الحسين ع ..... ص 169 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پیاده روی اربعین💢 @Porseman_channel آیا در روایات معصومین ع اشاره و وصیه ای به پیاده روی اربعین شده است؟ ✅پاسخ نه در روایات معصومین برای خصوص پیاده روی در روز اربعین حسینی روایتی وارد نشده است. لیکن روایتی در مورد ثواب پیاده به زیارت امام حسین ع رفتن نقل شده است که اطلاق روایت به طور قطع شامل پیاده روی اربعین برای زیارت حضرت سیدالشهداء ع میشود. 🔴البته این پیاده رفتن نوعی تکریم و تعظیم است و نشانگر عشق و علاقه به مسیر مذکور می باشد. لذا می بینیم که امام حسن ع و حسین ع ,؛ بیش از بیست بار پیاده عازم مکه شده اند. و با وجود امکانات موجود در آن زمان؛ اقدام به انتخاب پیاده روی کرده اند و مسیری که بیش از چهار برابر مسیر نجف تا کربلاست را 25 بار پیاده پیموده اند. پس شکی در استحباب و مطلوبیت عمل مذکور نیست و قطعا مصداق تعظیم و تکریم محل می باشد. حتی در برخی موارد؛حضرت پای پابرهنه بود. در یکی از این سفرها که به اتفاق امام حسین علیهالسلام پیاده به حج میرفتند جمعیت زیادی به احترام آن دو بزرگوار از مرکبها پیاده شدند و برخی خسته شدند. سعد وقاص به امام حسن علیهالسلام عرض کرد اگر سوار شوی دیگران هم سوار میشوند چون پیادهروی برای آنان مشکل است. قال علیهالسلام: لا نرکب قد جعلنا علی أنفسنا المشی الی بیت الله الحرام علی أقدامنا و لکنا نتنکب عن الطریق 📕ارشاد مفید، ص 250 امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود: قال علیهالسلام: انی لأستحیی من ربی أن ألقاه و لم أمس الی بیته 📙بحارالانوار، ج 43، ص 276، ح 46. امام حسن علیهالسلام فرمود: (من از پروردگارم شرم دارم که او را ملاقات کنم و به سوی خانهاش پیادهروی نکرده باشم.) ⭕️لذا اشکال نشود که آن زمان ماشین نبود پیاده می رفتند چون همانطور که عرض کردیم به مرکبها و وسائل نقلیه زمان خود نیز سوار نمیشدند و وقتی به اسب سوار نشوند بالطبع به ماشین که سریعتر و راحتتر از آن نیز سوار نمیشوند تا شدت تجلیل را داشته باشند. 👌اما روایت ثواب پیاده روی: امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (📕کامل الزیارات ص۱۳۴) @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اهل حرم امام حسین ع و اربعین💢 آیا اسراء در اربعین به کربلا برگشتند؟ @Porseman_channel برگشت اسراء به کربلا در برخی نقلها ذکر شده است امااینکه برگشت اسراء به کربلا در اولین اربعین بوده یعنی سال 61 قمری یا سال 62 ق اختلاف وجود دارد. محدث نوری با اقامه 7 دلیل و شواهدی بسیار ، برگشت اسراء به کربلا را در سال اول؛ مورد تشکیک و تردید و خدشه قرار داده است و این امر را بسیار بعید بلکه محال و ناممکن دانسته است. 📚لؤلؤ و مرجان ص143-155 در مقابل ایشان مرحوم قاضی در کتاب اولین اربعین سیدالشهداء ع ؛ نظر محدث نوری را رد و به شدت انکار کرده و سعی در اثبات تحقق این زیارت در اولین اربعین نموده است. ظاهرا اولین و قدیمی ترین سند تاریخی که اولین اربعین را ثابت می داند؛ نقل سید بن طاوس است. 📙لهوف ص225 و البته خود ایشان در کتاب اقبال العمال که در اواخر عمرشان نوشته اند؛تصریح کرده اندکه این امردوراز عقل و بعید است . (وجدت في المصباح انّ حرم الحسين عليه السلام و صلوا المدينة مع مولانا علي بن الحسين عليه السلام يوم العشرين من صفر ، و في غير المصباح انّهم و صلوا كربلاء أيضاً في عودهم من الشّام يوم العشرين من صفر، و كلاهما مستبعد) 📘اقبال الاعمال ج3ص 100 👌لذا بازگشت اسراء در اولین اربعین مورد تردید و تشکیک می باشد ⭕️بزرگان و محققینی که ورود کاروان اسراء را در اولین اربعین انکار و استبعاد کرده اند؛عبارتنداز: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 شیخ عباس قمی ؛در منتهی الامال ج اول عبدالرحیم قنوات در مقاله تبیین یک تحریف ،درخورشیدشهادت؛دفتر اول ص265 چاپ شده علامه شوشتری در قاموس الرجال ج7ص211 علامه شعرانی در نفس المهموم عادل العلوی در عبقات الانوارص44 مرحوم سپهر در ناسخ التواریخ ج6ص101 سیدجعفرشهیدی در خورشیدشهادت ص370 مرحوم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص 148 و 🔴شهید مطهری ره: اربعين مىرسد، همه مردم اين روضه را گوش مىكنند كه اسرا از شام كه برمىگشتند، آمدند به كربلا و در آنجا با جابر ملاقات كردند، امام زين العابدين با جابر ملاقات كرد، در صورتى كه اين مطلب جز در كتاب لهوف كه آن هم خود سيد بن طاووس در كتابهاى ديگرش آن را تكذيب كرده و لااقل تأييد نكرده است، در هيچ كتابى نيست و هيچ دليل عقلى هم قبول نمىكند. ولى مگر مىشود اين را از مردم گرفت. در اربعين تنها موضوعى كه مطرح است موضوع زيارت امام حسين است چون اولين زائرش جابر بوده است و در اين روز زيارت امام حسين سنت شده است. اربعين جز موضوع زيارت امام حسين هيچ چيز ديگرى ندارد، موضوع تجديد عزاى اهل بيت نيست، موضوع آمدن اهل بيت به كربلا نيست، اصلًا راه شام از كربلا نيست، راه شام به مدينه از خود شام جدا مىشود 📕مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج17، ص: 79 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقش خواص در شکل گیری کربلا💢 نقش خواص در شکل گیری کربلا چه بود؟ @Porseman_channel ✅چه بسا بهتر بود سوال می شد که (نقش خواص در شکل گیری کربلا چه نبود؟)چون همه کاره و اصل جریان سازی ها و حرکت ها از سوی خواص استارت خورده و با تشویق و ترویج طرفداران و هواداران شروع و با اغفال و اقدام عوام به پایان می رسد. این خواص هستند که با بی بصیرتی و بی دینی یا بی تفاوتی خود،کربلاها را رقم می زنند. اگر حادثه کربلا رخ داد؛به خاطر کم کاری و کم بصیرتی و بی بصیرتی خواص بود. البته خواص هم در لشکر دشمن و هم طرف امام بودند. که موثر در این قیام و حادثه بودند. این خواص کوفه بودند که نامه نگاری کرده و با مسلم بیعت و ترغیب به بیعت کردند.و همین خواص بودند که پا پس کشیدند. در هر کشور و دین و آیینی خواص عهده دار جریان های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی هستند.و اگر هشیار نباشند یا از خود بیگانه و طماع و ترسو باشند،جریان های ارزشی ایجاد نخواهد شد. و جز تباهی ثمری نخواهد داشت. خواص-درهر دوره و زمان-این قدرت را دارند که موج ایجاد کنند و انقلابی شروع یا انقلابی را سرکوب کنند.بصیرت خواص و نوع نگرش سیاسی اجتماعی آنهاست که منجر به بیعت عقبه یا جریان سقیفه یا بیعت با امیرمومنان ع یا حادثه کربلا و...شد. سران قبائل و ریش سفیدان و بزرگان هر قومی هستند که جنگ یا صلح را امضاء می کنند و شعب ابی طالب یا صلح حدیبیه و ماجرای حکمیت و صلح امام حسن ع و کربلا را رقم می زند. لذا اگر سران و خواص درست شوند؛ریشه درست است و جریان های درستی به راه خواهد افتاد. 📖بقره167و170 📖آل عمران20 📖زخرف54 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢صدای هل من ناصر امام حسین ع💢 آیا صدای استغاثه امام حسین ع فقط در کربلا بود؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: این صدا نه در کربلا و سال 61 ق بلکه همیشه تاریخ از حلقوم همه آزادیخواهان بلند بوده و است. کسانی که در مسیر امام بوده و هستند؛همیشه فریاد هل من ناصر ینصرنی را به لب دارند.چراکه برای مقابله با طاغوت باید هزینه کرد و این هزینه با جمع و جماعت محقق می شود. خیر و شرّ همیشه و در هر دوره و زمانی بوده و هست. و خیر یاران خود و شرّ اعوان و انصار خود را صدا می زند. درس کربلا به ما این است که هرازگاهی به خود و اطرافیان بگوییم،صدایی می شنوند؟ نکند غافل از کربلاها شده و به جمع توابین بپیوندیم.... البته باید تکلیف خود را مشخص کرده و خود را بی تفاوت و شيخ المضيره نکنیم.شترمرغ گونه نباشیم... این ندای هل من ناصر تا ظهور حضرت ادامه دارد و حضرت نیز چنین ندایی خواهند داشت. 👈👈رسول اکرم صلّي الله عليه و آله مي فرمايند: «به هنگام خروج قائم ع منادي آسمان بانگ مي زند: هان اي مردمان! خداوند مهلت ستمگران را پايان بخشيد و بهترين امّت محمد صلّي الله عليه و آله را به پيشوايي و سرپرستي شما برگزيد، خود را در مکّه به او برسانيد.» 📚 بحار الانوار: ج52 ، ص304. 👈امام باقر عليه السّلام در اين باره مي فرمايند: «منادي آسماني در اوّل صبح بانگ بر مي آورد: اي مردمان! آگاه باشيد که حق با علي و شيعيان اوست. وشيطان در آخر همان روز بانگ بر مي آورد: حق با سفياني و پيروان اوست.» 📚کمال الدّين: شيخ صدوق، ج2 ص652 @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا