eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس شهریه💢 شهریه‌ای که به طلاب داده می‌شود خمس دارد؟ @Porseman_channel در این‌باره نظر اکثر مراجع تقلید، آن است که اگر در آخر سال خمسی از شهریّه طلبگی مقداری زیاد بیاید یا چیزهایی که با آن خریداری شده است باقی بماند، خمس آنها واجب نیست؛ اما برخی از فقها در این‌ مورد خمس را واجب دانسته و بعضی نیز بنا بر احتیاط، پرداخت آن را واجب شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شهریه طلبگی خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر به عنوان تملیک باشد (مانند شهریه آیت الله سیستانی) جزو درآمد سال است و از خمس مستثنا نیست، اما اگر اباحه تصرف باشد خمس ندارد . حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شهریه خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر از سهمین مبارکین باشد خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خمس ندارد. امام خمینی (رحمة الله ‌علیه): در زیادى شهریّه، خمس واجب نیست. حضرت آیت الله تبریزی (رحمة الله ‌علیه): در شهریه اگر محرز شود که از سهم مبارک امام(ع) است و عین آن تا آخر سال باقى بماند، خمس ندارد، و در غیر این صورت خمس دارد حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله ‌علیه): به زیادى شهریّه، خمس تعلق نمى‌گیرد. حضرت آیت الله بهجت (رحمة الله ‌علیه): تخمیس، موافق احتیاط است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
که بود؟ @Porseman_channel ✅لازم است این نکته تذکر داده شود، این سردار سلیمانی که این همه مردم از جان و دل و خودجوش؛عاشقش بودند.سردار دلها بود.همه در سوگش گریستندو در تشییع پیکرشان؛شاهد رستاخیز بودیم.. خرد و کلان؛کوچک و بزرگ؛دولت و ملت،از هر قشر ، هر زبان ، هرشهر و کشور و با هرسلیقه ای ؛طرفدارش بودندو به عنوان انسانی نمونه ستایشش می کردند... این سلیمانی؛سلیمانی نشد مگردر آن هم از نوع شیعه اثنی عشری... ایشان پرورش یافته مکتبهای شرق و غرب؛منکر خدا و بی خدا و چندخدایی ،سکولار،لائیک،آتئیست ،کمونیست،بهایی،وهابی،مسیحی و زرتشتی و...نبودند. بلکه فارغ التحصیل مکتب و دانشگاه اسلام ناب و خروجی این دین بودند. چیزی که سلیمانی را ساخت؛عشق به خدا و قرآن و اهل بیت ع و وطنش بود. اینکه برخی فائده دین و خروجی آن را زیر سوال می برند وشبهه میکنندکه شماقهرمانی ندارید.. و کارایی دین را در تربیت انسان،منکر می شوند. باید بیایند و بینند که خروجی دین مبین اسلام این سردار قهرمان ولایی است.درواقع ایشان بودند. 👈اسلام همیشه تاریخ ؛در تربیت افراد مفید و کارآمد وپرورش اسطوره ها؛موفق بوده و اگر کسی واقعا به دستورات اسلام عمل کند و در این مسیر،جدیت تمام داشته باشد؛سردار دلها می شود و دلهای همه مردم را ناخواسته تسخیر می کند. باید گفت : این است قدرت اسلام و دین؛ و این است خروجی ونمونه واضح و بارزی ازیک دیندارولایی... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 🌺🌺🌺🌺 🌸🌸 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فاطمه بهترین نام دخترانه 💢 @Porseman_channel ✅نامگذاری فرزندان؛نه فقط یک مراسم ساده برای هویت اجتماعی بخشیدن به فرزند؛بلکه نشانه فرهنگ،اندیشه،علاقه و باورهای والدین است. به طوری که غالبا با شنیدن یک نام،شما می توانیدبه فرهنگ و زبان واعتقاد شخص پی ببرید.مثلا اسمی چون مایکل و جانسون و ماری و...مشخص کننده غربی بودن او و اسامی چون زید و بکر وعمرو و...نشانه عرب بودن و اسامی چون احمد و محمد و...نشانه اسلام و عمر و ابوبکر و عثمان و...نشانه سنی بودن شخص است. وقتی یک اسم این قدرت را دارد که هویت و باور شخصی را ابراز کند و نشانگر اعتقادات و باورهای او باشد؛شایسته است که مسلمانان دنبال اسامی باشند که با دین و آیین شان در تضاد نباشد و حاکی از اصالت دینی شان باشد. خدا وقتی می خواهد برای دردانه خلقت و دختر رسول ختمی مرتبت خود؛اسم تعیین کند؛به حقیقت وجودی او اشراف دارد و اسمی با مسمی تعیین می کند. 📚علل الشرائع / ج‏1 /ص 178 / 142 باب العلة التي من أجلها سميت فاطمة ع فاطمة ..... ضمنا روش نامگذاری را برای محبین ایشان؛تعلیم می دهد. از این رو؛برای کسانی که دوستدار اهل بیت ع و حضرت زهراس می باشند؛شایسته است که در نامگذاری فرزندان خود کمال دقت را بکنند تا نکند در قیامت شرمنده حضرت زهرا س باشند. و این،توصیه اهل بیت ع می باشد. 📚کافی ج6ص19ح8 در روایتی شخصی از معصوم پرسید اینکه نام شما را به فرزندان خود می گذاریم آیا فایده ای هم دارد؟؟؟ حضرت فرمود: حتما فایده دارد.. (هل الدین الا الحب و البغض) دین همین است که اهل بیت ع را دوست بداری و دشمنان آنها را دشمن 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏15 ص 129 نامگذاری؛ یکی از مظاهر و نمادهای محبت و دینداری است...... @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زهرا(سلام الله علیها) وفضای مجازی💢 اگر حضرت زهراس ،زنده بودند از فضای مجازی استفاده می کردند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: 1️⃣اولا: اینکه زنان مسلمان و عفیفه میتوانند مثل فضای حقیقی-با رعایت موازین شرعی-در فضای مجازی حضور داشته باشند،جای تردید نیست. 2️⃣ثانیا: اما در مورد عملکرد حضرت؛ما دقیق و به ضرس قاطع نمی توانیم بگوییم بله یا خیر... لیکن با مطالعه زندگی حضرت؛ و اینکه ایشان مثل سائر اهل بیت ع ، دغدغه دین داشتند واز هر فرصت معقول و مشروعی برای ترویج دین و اعتلای کلمه الله،استفاده می کردند. و حتی در مسجد؛برای روشنگری واحقاق حق حضور پیدا کرده وسخنرانی نمودند. 📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ج‏1 ص 98 / احتجاج فاطمة الزهراء ع همراه زنان دیگر؛به پیشوازمجاهدین رفته و مشغول تداوی می شدند. الكافي ج‏5 ص 45 / 📚واقدي-المغازي ج 1ص 249 به سوالات دینی مردم،پاسخ می دادند. وحتی از شرم و خجلت سائل؛ در پرسیدن های متتابع؛نهی کردند. 📚بحارالانوار ج 2 ص 3 👈به طور کلی؛ هر وقت احساس می کردند که حضورشان در مسئله ای و واقعه ای ضروری است،حضورپیدا می کردند وبه خاطر شرم و عفت زنانگی کنار نمی کشیدندو... همه حاکی از این واقعیت است که اگر در این برهه از زمان؛زندگی می کردند؛و ضرورتی بر حضور در این فضاها می دیدند؛قطعا شرکت می کردند و از روشنگری های سیاسی،شرعی،اجتماعی و...دریغ نمی فرمودند. پس-باتوجه به تاریخ و سیره این معصومه س- هیچ بُعدی در جواب مثبت دادن به سوال مذکور؛نمی بینیم.همانطور که در زمان خودشان؛ این وظیفه را متناسب با شرائط آن زمان،ادا فرمودند. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢الگوی ائمه معصومین علیهم السلام💢 @Porseman_channel آیا حضرت زهرا س،الگوی زنان است؟ ✅پاسخ باید سوال؛تصحیح شود؛چراکه به نظر ما؛حضرت زهراس نه تنها الگوی زنان همه عوالم؛بلکه الگوی همه مردان و بلکه الگوی فرزندان معصوم خود نیز بودند. این قدرت یک مکتب است که میتواند زنی را بپروراند که نه تنها الگوی زنان بلکه الگوی همه باشد. البته این سخن؛ریشه قرآنی هم دارد که مریم س و آسیه س؛الگوی مردان مومن معرفی شده اند. 📖تحریم11-12 تعجب نکنید؛از اینکه معصومینی ع ؛-که در مرتبه بالاتری از عصمت و معنویت هستند.طوری که از همه مخلوقات اعم جن و انس بلکه حتی از فرشتگان و انبیاء نیز بالاترند-تابع و مرید حضرت زهراس باشند و او را الگوی خود قرار دهند. 👈چراکه امام زمان ع فرمود: فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة ص286 / حضرت زهراس را الگوی نیکوی خود دانستند. 👈و امام عسکری ع فرمودند: فاطمة حجّة علينا 📚تفسير أطيب البيان ج 13ص 225 حضرت زهرا برای ما ائمه ع،حجت می باشد. 🔴از این مطالب چند نکته استفاده میشود: 1️⃣اول:همه انسانها نیاز به الگو دارند حتی اهل بیت ع که در درجه اعلای ایمان ویقین هستند. 2️⃣دوم:حضرت زهراس؛برتر از همه انس و جن بلکه انبیاء و فرزندان خود هستند. 3️⃣سوم:زن بودن مانع تکامل و رشد معنوی نیست بلکه یک زن میتواند چنان در معنویات و قرب الهی صعود کند که برتر ازبرترین های عالم شود. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ج‏1ص 175 @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خدای حضرت زهراس💢 حضرت زهراس خدا را چگونه می دیدند؟ @Porseman_channel پاسخ:✅ 1️⃣اولا: خدا را با چشم بصر؛یعنی چشم حیوانی و مادی نمی توان،دید. و بالطبع حضرت زهراس نیز جمال و جلال خدا را نه با چشم ظاهر بلکه با چشم باطن و بصیرت مشاهده می کردند. 📚كفاية الأثر ص260 2️⃣ثانیا: برخی ادعا می کنند که فقط و فقط خدا را قبول دارند و قرآن و پیامبر را قبول ندارند.این نوع نگاه؛معرفت علیل و ناقص به خداست. بلکه درواقع منجر به انکارخدا می شود، چراکه: 🔴خدایی که حکیم و عالم و علیم و بصیر و خبیر و سمیع و بصیر و قادر و...نباشد که خدا نیست. و اگر خدایی این اوصاف کمالیه را داشته باشد؛نمیتواند لال یا ساکت باشد. هر حکیمی نسبت به کاری که می کند،طرحی که می ریزد.برای افرینش و خلق خود،هدف دارد و مطالبه ای ازمخلوق خود دارد. خدایی که لال است و مطالبه ای ندارد چه خدایی است؟!! ولی خدای زهرای اطهر که خدای همه ماست؛صحبت می کند(وحی) 📖نساء164 پیامبرانی برای هدایت مردم می فرستد. مومنون44 کتابی به عنوان دستورالعمل و کاتالوک مخلوق خود دارد. (قرآن کریم) او حکیم است و به اقتضای حکمتش؛نسبت به آفریده خود غیرت داردبرای او هدفی در نظر گرفته و فردای قیامت،از او مطالبه اوامرش و محاسبه اعمالش خواهد کرد. 👈این همان معرفتی است که را عاشق صحبت به خدایش کرده و با عشق و جدیّت تمام به عبادت خدا وامی داشته. ما كان في هذه الأمة أعبد من فاطمة ، كانت تقوم حتى تورَّمت قدماها 📚مناقب (لابن شهرآشوب) / ج‏3 ص 341 اللّهمّ إنّى أسألك لذّة النّظر إلى وجهك 📚بحار الأنوارج‏43 ص 76 کسی که خدای خود را علیم و حکیم و قادر و زیبا ببیند؛صحبت با او و مناجات با او را به هر خواسته ای ترجیح خواهد داد.و زهرای اطهرس چنین بودند. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌾🌾🌾🌾🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال پرسمان دینی, [۲۷.۰۱.۲۰ ۱۶:۵۰] [Forwarded from کانال پرسمان دینی] باسلام دوستان همراه عنایت داشته باشند... 👇👇👇👇👇👇 درواقع این کانال؛ پشتیبان و آرشیو سوالات شما عزیزان در گروه پرسمان می باشد. 🍂🍂🍂🌸🌸🌸 🍃🍃🍃🍃 لذا اگر روزی مطلبی ارسال نمیشود و یا روزی چندین مطلب ارسال میگردد. متاثر از سوالات شما عزیزان در گروه های واتساپ و ایتا می باشد...🌷 🍃🍃🍂🍂🍁🍁 🌿🌿🌴🌴🌲🌲 بدینوسیله عذر ما را در عدم ارسال یا کثرت ارسال در ایام مختلف؛ پذیرا باشید...🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سن یائسگی💢 فقها درباره سن یائسگی زنان چه نظری دارند؟ @Porseman_channel الف- احتیاط در مورد سن یائسگی بر مبنای قول مشهور، آیت‌الله خامنه‌ای قائل به احتیاط هستند و در پاسخ به استفتائی چنین می‌فرمایند: «تعیین سن یائسگى محل تأمل و احتیاط است؛ بانوان مى‌توانند در این مسأله به مجتهد جامع‌الشرایط دیگر مراجعه کنند». ب- 60 سال عده‌ای از فقها، بدون تفاوت قائل شدن میان زنان سیده و غیرسیده، قرشی و غیرقرشی، سن یائسگی را 60 سال دانسته‌اند؛ البته با لحاظ کردن احتیاط بین پنجاه تا شصت سال برای انجام اعمالی که بر مستحاضه واجب است و ترک آن‌چه بر حائض حرام است. آیت‌الله وحیدخراسانی در رساله خود فاصله میان 50 تا 60 سالگی را برای همه زنان احتیاط واجب دانسته و فرموده‌اند: «زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه می‌شود، و چنان‌چه خونی ببیند حیض نیست و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیریائسه، چه قرشیه باشد و چه غیرقرشیه؛ بنابراین اگر در این فاصله با نشانه‌های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند، بنابراحتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه». آیت‌الله سیستانی نیز این فاصله را احتیاط قرار داده‌اند با این تفاوت که احتیاط ایشان مستحب است و برای زنان غیرقرشیه، ایشان فرمودند: «خونی را که زن‌ها پس از تمام شدت شصت سالگی می‌بینند حکم حیض را ندارد، ولی در فاصله پنجاه تا شصت سالگی زن حیض می‌بیند؛ گرچه احتیاط مستحب این است زن‌هایی که قرشیه (سیده) نیستند، در این فاصله در مواردی که قبلاً حیض به حساب می‌آمد، محرمات حائض را ترک و وظایف مستحاضه را انجام دهند». نکته مهمی که در احکام آیت‌الله سیستانی وجود دارد، تفاوت دیگری است که در مورد سن 50 و 60 و آثار متربت به آن قائل هستند؛ ایشان در جواب استفتائی که پرسیده بود: "سن واقعى یائسگى بانوان چند است؟" فرمودند: «در باب حیض شصت سالگى و در باب عده پنجاه سالگى، با فرض انقطاع خون». ج- 50 سال عده دیگری از فقها، سن یائسگی را 50 سال عنوان کرده‌اند. در مبنای بیشتر فقهای این دسته، احتیاط بین 50 تا 60 برای زنان سیده یا قرشی است که ناظر بر فتوای مشهور است. آیت‌الله نوری‌همدانی در این زمینه، بعد از بیان قول مشهور که ذکر شد، این‌گونه توضیح می‌دهند: «ولی این مطلب، محل تأمل است و برای حقیر ثابت نیست؛ و لذا احتیاط واجب آن است که زن‌های سیده در صورتی‌که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی در ایام عادت خود، یا با نشانه‌های حیض، خون ببینند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام می‌دهد از قبیل خواندن نماز با کیفیتی که ذکر می‌شود، و چیزهایی که حائض باید ترک کند از قبیل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر، تا سن شصت سالگی جمع کنند». آیت‌الله تبریزی نیز بر همین مسأله تأکید داشته و در رساله خود ذکر می‌کنند: «زن‌هایی که سیده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال و نیز زن‌های سیده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنان‌چه با نشانه‌های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند، احتیاط کنند». در میان مراجع، آیت‌الله مکارم‌شیرازی به صراحت بر پایان دوره حیض در پنجاه سالگی برای همه زنان تأکید داشته و می‌فرمایند: «زنان سیده و غیرسیده هر دو، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می‌شوند، یعنی اگر در این سن و سال خونی ببینند خون حیض نیست؛ مگر این‌که آن‌چه می‌بینند تمام شرایط حیض را داشته باشد که در این صورت باید مطابق آن عمل کنند». این عدم تفاوت قائل شدن میان زنان سیده و غیرسیده در استفتائی که پرسیده بود: «در تعیین سن یائسگی زنان سیده ملاک قریشی بودن آن‌هاست. من سیده‌ام از کجا بدانم قریشی هستم یا نه؟» مشهود است، زمانی که می‌فرمایند: «در امثال شما نیز معیار 50 سال است؛ مشروط بر این‌که عادت را مانند سابق به طور کامل نبینید». آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ استفتائی در مورد خون‌هایی که بعد از 50سال قمری دیده می‌شود، به نکته قابل‌تأملی اشاره می‌کنند: «خون‌هایی که زنان می‌بینند تا زمانی که علائم و شرایط حیض را دارد، حیض است و سن یائسگی مربوط به خون‌های مشکوک است». نشانه‌های خون حیض: :خون حيض در بیشتر اوقات نشانه‌هايى دارد: 1- غليظ است. 2- گرم است. 3-رنگ آن تيره يا سرخ است. 4- با فشار و كمى سوزش خارج می‌شود.5-استمرار سه روز @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اذیت مردم مدینه از ناله های حضرت زهراس💢 چرا حضرت زهرا(س) شب و روزگريه مي كردند؟ آيا اين گريه كردن مردم آزاري نيست؟ @Porseman_channel علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این باره می نویسد: " 1️⃣اول:گریه حضرت فاطمه زهرا(س) تنها برای از دست دادن پدر نبود، بلکه با آن گریه‏ها مردم را به یاد دردها و رنج‏هایی می‏انداخت که حضرت فاطمه زهرا(ص) از هیئت حاکمه دیده بود. همچنین حقیقت این است که مردم مدینه از گریه حضرت فاطمه ناراحت نمی‏شدند، بلکه این هیئت حاکمه بود که از این گریه‏ها رنج می‏بردند و هیئت حاکمه اعتراض می‏کردند، نه اهل مدینه .حضرت فاطمه (ع) بعد از رحلت پیامبر به فاصله کوتاهی به پدرش ملحق شدند. در این فاصله اندک گریه و حزن آن حضرت بر پدرش چیزی طبیعی و از طرف دیگر مردم نیز خود را در آن مصیبت عظمای بشری صاحب عزا می دانستند. پس چطور اعتراض می کردند؟ البته در برخی احادیث غیر قابل اعتمادی از جمله این حدیث آمده است که مردم آمدند و گفتند: یا علی! فاطمه هم شب گریه می‏کند و هم روز و ما راحتی و آسایش نداریم. شما از او بخواهید که یا شب گریه کند و یا روز. در باره این گونه روایات باید گفت: اولا این حدیث ( که معروف به حدیث فضه است) معلوم نیست از چه مأخذی است و برای همین قابل اعتماد نیست، 2️⃣دوم: بعضی از این روایات ضعیف و غیر قابل اعتماد می باشند. زیرا در هیچ منبع معتبر نیامده اند . 3️⃣سوم: این روایات قابل توضیح و تفسیر است. چنان که علامه مجلسی بعضی از این روایات را غیر قابل استناد و اعتماد دانسته و آن ها را توجیه کرده است. 4️⃣چهار: اینکه قائل بشویم حضرت زهرا(س) طوری گریه و جزع می کرد که موجب اذیت و سلب آسایش مردم می شد. با توجه به بزرگواری و عظمت و عصمت زهرا(ع ) غیر قابل تصور به نظر می رسد. همین خود دلیل است که این گونه روایات قابل اعتماد نیستد. وی در این باره می گوید: "ما تصور نمی کنیم که گریه زهرا(س ) در فراق پدرش آسایش مردم را به هم زد و موجب اعتراض آنان شد، بلکه آنچه آنان را ناراحت کرد و به واکنش واداشت، چیزی است که وجود زهرا(س ) در کنار قبر پدرش با حالتی از حزن و اندوه و دلتنگی و دل شکستگی برمی انگیخت (یعنی ) مظلومیت زهرا که بلافاصله پس از درگذشت پدرش به سراغ او آمده، نمایانگر حالت تحریک مداوم مردم پاک نهاد و مخلص و با ایمان و در نتیجه نابودی خطی بود که از انجام هیچ عملی در راه رسیدن به خواسته هایش فرو گذار نکرد. در باره صدای گریه حضرت باید گفت : گریه حضرت به گونه‌ای نبود که مردان نامحرم صدای حضرت را بشنوند. حضرت مدت محدودی در خانه خود گریه می‌کرد "و سپس امام علی(ع) برای حضرت در بقیع، بیت الاحزان ساخت. حضرت در آن جا می‌رفت گریه می‌کرد. گریه آن حضرت در بقیع آن هم در بیت الاحزان چه مشکلی برای همسایگان ایجاد می‌نمود؟ همچنین صرف گریه حضرت زهرا (س)و شنیدن مردان صدای حضرت اشکال ایجاد نمی کند، زیرا حضرت آواز نمی خواند که با مقام حضرت منافات داشته باشد. بلکه گریه می نمود. اگر صرف شنیدن صدای زن اشکال داشت، حضرت نباید خطبه می خواند ، زیرا مردان صدای وی را می شنیدند ، حضرت زهرا(س) بارها خطبه خواند. یکی از این خطبه ها خطبه بسیار بلند و پر محتوا ئی است که حضرت در مسجد النبی در حضور مردان و زنان ایراد کرد. 📚منابع: سید جعفر مرتضی عاملی، رنج های حضرت زهرا (س) ،(ترجمه مأساة الزهرا،) ص302-303 بحارالانوارج 43، ص 174، ح 15 . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرزندان حضرت زهراس فرزندان رسول الله ص💢 @Porseman_channel آیا فرزندان دختر؛فرزند انسان حساب می شوند؟درحالیکه نام خانوادگی دیگری را دارند؟! ✅پاسخ: 1️⃣اولا: در اموزه های دین مبین اسلام؛همان قدر برای دختر ارزش قائل شده که برای پسر؛بلکه در مواردی دختر را ارجح و مقدم داشته است. 📚ثواب الاعمال ص239ح1 📚تهذیب الاحکام ج8ص112ح387 📚کافی ج6ص7ح 12 2️⃣ثانیا: در نوه فرقی بین نوه دختر و پسر نیست و این تصور عرب جاهلی بود که تصور می کردند نسل انسان با نوه های پسری منتشر می شود نه دختری؛و قرآن به شدت آنرا نکوهش و ردّ کرد. 📖کوثر3 بنونا بنو أبنائنا و بناتنا بنوهن ابناء الرجال الاباعد پسران پسر ما پسرهاى مايند و دختران ما پسرانشان پسران مردان بيگانه‏اند لیکن این فکر جاهلی در فرمایش اهل بیت ع به شدت مردود اعلام شده و ادله ای قرآنی بر ردّ آن بیان شده است. 📖(سوره انعام آيه 84) 📖(سوره آل عمران آيه 61) 📖(سوره نساء آيه 23) 📚الكافي ج‏8، ص: 318 @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایتی خواندنی💢 @Porseman_channel 🔴ابو الجارود گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى ابا الجارود اينان (يعنى اهل سنت) در باره حسن و حسين عليهما السّلام بشما چه ميگويند؟ عرضكردم: آنها سخن ما را كه آن دو بزرگوار پسران پيغمبرند منكر هستند. فرمود: شما در برابر آنها چه دليلى مى‏آوريد؟ عرضكردم: ما بگفتار خداى عز و جل كه در باره عيسى بن مريم فرموده دليل مى‏آوريم آنجا كه فرمايد: (سوره انعام آيه 84) كه در اين آیه خداوند عيسى بن مريم را از نژاد نوح قرار داده (با اينكه نسب عيسى از طرف مادرش مريم به نوح رسد و پدرى نداشته، پس باين آيه قرآنى دخترزاده را پسرانشان ميخواند). حضرت فرمود: آنها در پاسخ اين استدلال شما چه ميگويند؟ عرضكردم: ميگويند: ممكن است فرزند دختر را فرزند بحساب آرند ولى فرزند صلبى نيست. فرمود: شما در برابر اين حرف آنها چه دليلى مى‏آوريد؟ عرضكردم: ما براى آنها دليل مى‏آوريم بگفتار خداى تعالى كه (در جريان مباهله) به پيغمبرش فرمود: (سوره آل عمران آيه 61) (كه بگفته همه مفسران مقصود از پسران خود كه رسول خدا (ص) بآنها فرمود حسن و حسين عليهما السّلام بودند). حضرت فرمود: آنها در برابر اين استدلال بشما چه ميگويند؟ عرضكردم: آنها ميگويند بسا باشد كه در كلام عرب فرزندان مردى را بخود آن مرد نسبت دهند (و بگويند فرزندان فلانى) و شخص ديگرى آنها را بخودش نسبت دهد و بگويد: فرزندان من (بطور مجاز). ابو الجارود گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: اى ابا الجارود اكنون من از كتاب خداى جل و تعالى آيه‏اى بدست تو دهم كه دليل است بر اينكه حسن و حسين عليهما السّلام از صلب رسول خدا (ص) هستند و آن دليل را جز شخص كافر رد نكند. عرض كردم: قربانت آن آيه در كجاست؟ فرمود: (سوره نساء آيه 23) پس اى ابا الجارود از آنها بپرس آيا براى رسول خدا (ص) حلال بود كه با زنهاى حسن و حسين ازدواج كند؟ اگر در پاسخ بگويند: آرى كه (مسلما) دروغ و هرزه گفته‏اند، و اگر بگويند: نه، پس آن دو پسران صلبى رسول خدا (ص) باشند. 📚الكافي ج‏8، ص: 318 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرار از خانه💢 جایگاه بودن در خانه در سیره حضرت زهراس چگونه بود؟ @Porseman_channel ✅متاسفانه در این زمانه؛(البته به تاثر از فرهنگ غرب)؛بودن زن در خانه اش،عار و ننگ به حساب می آید. و زنان نمیتوانند قبول کنند که خانه داری خود شغل مهمی است و نه تنها افتخار بلکه مایه ننگ و سرافکندگی خود می دانند که در پاسخ کسی که بپرسد: چه کاره ای؟ بگویند: لیکن اگر الگوی زن مسلمان حضرت زهرا س باشد؛باید بداند که خانه برای خانم؛یک مأمن بوده و کار و بودن در بیرون خانه را نمی پسندیدند. بلکه در مقام اضطرار و ضرورت اصلا(نه شرعا نه اخلاقا) اشکالی ندارد که زن در جامعه حاضر شود و برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی وبلکه اعلان مواضع سیاسی در جامعه ظاهر شود. لیکن چیزی که الان می بینیم نه حضور ضروری در محل کار و بازار و کوچه و خیابان بلکه به عنوان فرار از خانه اقدام می کنند. وقتی از دختری می پرسی چرا کار می کنی؟می گوید احتیاج مالی ندارم فقط می خوام خانه نباشم ...این یعنی دوری از سیره زهرای اطهر... 👈مسئولیت اصلی زن در خانه خود است و اقتضای مادری – وشوهرداری، این می باشد. برای همین بود که وقتی کار داخل خانه به زهرای اطهر واگذار شد،خوشحال و مسرورشدند. 📚 قرب الإسنادص 52 🔴آیا سیره زنان جامعه ما این است؟سرورشان در بودن در خانه است یا بودن در بیرون خانه؟ لازم به ذکر استکه:حتی این معضل،به زنان متدین نیزسرایت کرده و به شدت علاقه به بودن در بیرون منزل نشان می دهند و در تحت عناوینی چون روضه و سفره وسقاخانه و امامزاده و مساجد و...از خانه بیرون می زنند و شب برمی گردند. همین بس که بدانند سیره زهرای اطهر س این نبوده است وحتی گزارشی مبنی برشرکت ایشان؛در نمازجماعت پدرشان هم دردست نیست... @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا