eitaa logo
کانال پرسمان دینی
900 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
84 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مقام نبوت و رسالت💢 @Porseman_channel چه فرقی بین نبوت و رسالت وجود دارد؟ ✅پاسخ بین نبوت و رسالت ،فرق وجود دارد و هرکدام تعریف خاص خود را دارند. نبوت درمرتبه اول ورسالت درمرتبه بالاتر از آن می باشد. در نبوت شخص پیامبربرای خانواده و قوم خود بوده و دریافت وحی در خواب ومرتبه ضعیف آن دارد. دررسالت شخص فراتر از نبوت مسئولیت داشته و به هدایتگری فرامنطقه ای موظف می باشد. رسول بمعنى حامل پيام است و نبى از انباء بمعنى حامل خبر ميباشد. آیه 52 سوره حج ،صريح دارد در اينكه رسول و نبى غير هماند. در كتاب 📕اختصاص مفید ص 328 اززراره از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه از آنحضرت درباره «كانَ رَسُولًا نَبِيًّا» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود نبى آنست كه در خواب مىبيند و صدا را مىشنود ولى ملك را نمىبيند و رسول ملك را آشكارا مىبيند و با او سخن ميگويد گفتم منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مىشنود و در خواب نمىبيند و ملك را مشاهده نميكند سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ» نظير اين روايت در اختصاص از بريد بن معاويه از امام باقر و از زراره از امام صادق و از معروفى از امام رضا عليهم السلام نقل شده و نيز درج اول 📚كافى ص 176 باب فرق بين رسول و نبى و محدث. چهار روايت در اين باره كه قريب بهماند نقل شده است و در بعضى از آنها فرموده كه بعضى از انبياء مقام نبوت و رسالت هر دو را داشتهاند. ميان رسول و نبى عموم و خصوص مطلق است هر رسول نبى است و اگر كسى نبى نباشد رسول هم نيست. و هر نبی رسول نیست... مثلا عیسی ع هم نبی است و هم رسول «مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» 📖 مائده:. 75 و «قالَ إِنِّى عَبْدُ اللَّهِ آتانِىَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِى نَبِيًّا» 📖مريم:. 30 نشان ميدهد عيسى هم رسول و هم نبى است همچنين آيه «وَ اذْكُرْ فِى الْكِتابِ مُوسى إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا-... وَ اذْكُرْ فِى الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا» 📖مريم: 51 که نشان میدهد؛موسی ع و اسماعیل ع ؛ هم نبی و هم رسول بوده اند... @Porseman_channel 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرق رسول و امام چیست؟💢 بیان شد که مقام رسالت برتر و بالاترازمقام نبوت می باشد. و در این متن اثبات میشود که مقام امامت اصطلاحی برتر و بالاتر از رسالت است. شاهد قرآنی این مطلب،کلام وحی است که در قرآن به صراحت بیان شده که ابراهیم خلیل ع بعد از سربلندی از امتحاناتی که در متن رسالتش داشت شایستگی اخذ مقام امامت را به دست آورد و در حالی که رسول بود تاج امامت نیز بر سر ایشان نهاده شد... وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين 📖بقره 124 (به خاطر آوريد) هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمىرسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند، شايسته اين مقامند)» مقام رسالت- يعنى مقام ابلاغ وحى و تبليغ و نشر احكام خداوند و تربيت نفوس از طريق تعليم و آگاهى بخشيدن، بنا بر اين رسول كسى است كه موظف است در حوزه ماموريت خود به تلاش و كوشش بر خيزد و از هر وسيلهاى براى دعوت مردم به سوى خدا و ابلاغ فرمان او استفاده كند، و براى يك انقلاب فرهنگى و فكرى و عقيدتى تلاش نمايد. قام امامت- يعنى رهبرى و پيشوايى خلق، در واقع امام كسى است كهبا تشكيل يك حكومت الهى و بدست آوردن قدرتهاى لازم، سعى مىكند احكام خدا را عملا اجرا و پياده نمايد و اگر هم نتواند رسما تشكيل حكومت دهد تا آنجا كه در توان دارد در اجراى احكام مىكوشد. به عبارت ديگر وظيفه امام اجراى دستورات الهى است در حالى كه وظيفه رسول ابلاغ اين دستورات مىباشد، و باز به تعبير ديگر، رسول" ارائه طريق" مىكند ولى امام" ايصال به مطلوب" مىنمايد (علاوه بر وظائف سنگين ديگرى كه قبلا اشاره شد). ناگفته پيدا است كه بسيارى از پيامبران مانند پيامبر اسلام ص هر سه مقام را داشتند هم دريافت وحى مىكردند، هم تبليغ فرمانهاى الهى، و هم در تشكيل حكومت و اجراى احكام تلاش مىكردند و هم از طريق باطنى به تربيت نفوس مىپرداختند. 📚تفسير نمونه، ج1، ص 441 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رسول خاتم ص برترازهمه پیامبران هستند؟💢 @Porseman_channel به نظر ما رسول خاتم ص از همه انبیا و مرسلین حتی اولوالعزم ها و کسانی مثل ابراهیم که امامت هم داشته اند برتر می باشند... چرا که ایشان مقام امامت را نیز داشتند و برترین رتبه آنرا داشتند.. اما اثبات امامت برای نبی اکرم به آیه 124 سوره مبارکه بقره ممکن است چه اینکه در این آیه شریفه خدای متعال وعده می فرماید که به پاکان از ذریه ابراهیم ع امامت عنایت کند و این در مورد نبی اکرم قطعی است چه اینکه نبی اکرم ص پاک پاکان بود و وعده الهی هم تخلف نمی کند لذا او امام است و به تصریح آیه مباهله امیر مومنان ع جان پیامبر ع می باشد.و همه کمالات جز وحی را دارد. 📖آل عمران61 «تلک الرّسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ آن پیامبران، برخی را نسبت به برخی برتری دادیم. 📖بقره / 253. نیز می فرماید: «لقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعض» ؛ مطمئنّاً ما بعضی از پیامبران را بر برخی دیگر برتری دادیم. 📖اسراء / 55. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «انّ اللّه تعالی فضّل انبیائه المرسلین علی الملائکة المقرّبین و فضّلنی علی جمیع الأنبیاء و المرسلین... خدای متعال، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان...» 📒تفسیر صافی، ج 3، ص 198. «آدم و من دونه تحت لوائی یوم القیامة». 📘بحارالانوار، ج 39، ص 213. رسول خدا صلی الله علیه و آله سیّد الأوّلین و الآخرین است؛ چنان که می فرماید: «انا سیّد ولد آدم و لافخر. انا خاتم النّبیّین و امام المتّقین و رسول ربّ العالمین» 📚همان، ج 9، ص 294. از جمله اسامی رسول خدا صلی الله علیه و آله «شاهد» است؛ چون آن حضرت در روز قیامت گواهی می دهد که پیغمبران وظیفه تبلیغ خویش را نسبت به امّتهای خود انجام داده اند. «فکیف اذا جِئنا من کلّ امّةٍ بشهید و جئنا بک علی هؤلاء شهیداً»؛ 📕نساء41 حال آنها چگونه خواهد بود آن روزی که از هر امّتی شاهد و گواه و تو را نیز بر آنان به عنوان گواه می آوریم؟ @Porseman_channel 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امام زمان ع برتر از عیسی ع می باشد؟💢 طبق روایات اهل بیت ع برتر از بالاتر از همه پیامبران می باشند. 1⃣رسول خدا (ص) خطاب به امير مؤمنان فرمود: «فضلني علي جميع الانبياء و المرسلين و الفضل بعدي لك و للائمة من بعدك»؛ 📘عيون اخبار الرضا، ج 1، باب 23، ح 22، ص 262 «خداوند مرا بر همه انبيا و فرستادگان خود برتري داده و آن برتري بعد از من، از آن تو و امامان بعد از توست». 2⃣ از رسول خدا (ص) نقل شده كه فرمود: «واعلمو ان لله عزو جل عبادا ليسو بانبياء يغبطهم الانبياء علي مجالستهم و قربهم من الله»؛ 📚مسند احمد، ج 5، ص 343، «بدانيد كه براي خداوند بندگاني است كه پيامبر نيستند؛ ولي پيامبران به مقام قرب و منزلت شان غبطه مي خورند». بي ترديد، مصداق اين حديث غير از امامان اهل بیت هيچ كسي نمي تواند باشد؛ چون ساير مردم داراي مقام عصمت نيستند و نمي توانند بر انبيا كه داراي مقام عصمت اند، برتر بوده و مورد غبطه آنان باشد. 3⃣در روايات آمده كه هنگام ظهور مهدي، حضرت عيسي از آسمان فرود مي آيد و مردم از او استقبال مي كنند. عيسي (ع )به مردم مي گويد: «انطلقو الي امامكم فليصل بكم فانه نعم الامام فيصلي بهم امامهم فيصلي عيسي معهم»؛ 📘امام مهدي، ص 683، 📙التشريف بالمنن في التعريف بالفتن / / 175 / الباب 188 «هان اي مردم! شما به سوي امام خويش برويد تا او براي شما به عنوان امام نماز بخواند؛ چرا كه او خوب امام و شايسته پيشوايي است». آن گاه مردم با حضرت عيسي پشت سر حضرت مهدي نماز به جا مي آورند. از اين روایت معلوم مي شود كه حضرت مهدي برتر از عيسي است. از این رو، عيسي به امامت آن حضرت نماز مي خواند؛ چه اين كه در روايات ديگر آمده كه حضرت عيسي به مهدي مي گويد: «بعثت وزيرا و لم ابعث اميرا»؛ 📔إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات / ج5 / 245 شما بنده شايسته و حجت خدایید و من به عنوان وزير شما مبعوث شده ام و نه امير و پيشوا. از مجموع اين گونه روايات به دست مي آيد كه حضرت مهدي(ع) بر انبيای پيشين حتی اولو العزم آنها و حتی کسانی از آنها که امامت نیز داشتند؛ برتري و فضيلت دارد.لذا عملا عیسی ع به ایشان اقتدا کرده و خود را ماموم و تابع می داند... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم شرکت در قرعه کشی پیامکی💢 در تلویزیون مسابقه پیامکی اجرا می‌شود که در آن برای حمایت مالی از تیم مورد علاقه خود پیامک می‌زنید و به خاطر حمایت و جمع شدن پول بیشتر، 200 تومان از شما کم می‌شود. قسمتی از پول را به تیم داده و قسمتی هم برای اپراتور صدا و سیما است. در آخر هم به خاطر این پیامک زدن، قرعه کشی می‌کنند و به افرادی جایزه می‌دهند. آیا این کار و جایزه در صورت برنده شدن اشکال شرعی دارد؟ اگر همه پرداخت کنندگان راضی به استفاده از جایزه باشند چطور؟ @Porseman_channel برخی فقها معتقدند با توجه به اینکه جایزه‌ٔ برنده‌ی قرعه‌کشی، از مبلغ پرداختی شرکت‌کنندگانی که برنده نشده‌اند پرداخت می‌شود، این کار حکم قمار را داشته و جایز نیست، مگر آنکه شرکت‌کنندگان، ابتدا و بدون هیچ پیش شرطی، مبلغ پرداختی را به ملکیت نهاد برگزارکننده درآورند و سپس آن نهاد، جوایز را از مال خود تهیه کند. در هر حال، با توجه به رضایت شرکت‌کنندگان، فرد برنده می‌تواند از جایزه استفاده نماید. ضمن اینکه برخی از فقها این نوع مسابقه را عرفاً از موارد شرط‌بندی و قمار خارج دانسته و بر آن ایراد شرعی نمی‌گیرند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت کنند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بدهند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): این کار جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار اشکال شرعی دارد؛ هر چند همه راضی باشند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢راهکارهای حضور قلب در نماز💢 @Porseman_channel 1- دقت در انجام مقدمات نماز، مانند وضوى با معنویت، انجام مستحباتى چون اذان، اقامه و... در کتابهاى حدیث آمده است: شخصى از پیامبر(ص) درخواست کرد که راهى به او بنمایاند تا حضور قلب بیشترى در نماز پیدا کند حضرت او را به شاداب گرفتن وضو فرمان دادند. بنابراین وضوى شاداب و با آداب خود در حضور قلب انسان در نماز مؤثر است. 2- گزینش مکان مناسب، دورى ازجاهاى شلوغ و پر سر و صدا و پرهیز از هر آنچه که موجب انحراف توجه از خداوند شود. 3- گزینش وقت مناسب و تا آن جا که ممکن است اول وقت خواندن نماز. 4- تا حد امکان در مسجد و با جماعت نماز خواندن و دعا کردن (به ویژه در جماعاتى که بعد معنوى بیشترى دارد). 5- نماز را با طمأنینه و دقت در مفاهیم و معانى آن خواندن و دعا را با توجه به عظمت خداوند و کوچکی خود به جا آوردن. 6- در نماز در حال ایستاده به مهر نگریستن و در رکوع پایین پا و در تشهّد به دامن خود نظر نمودن. 7- تخلیه دل از حب دنیا و امور دنیوى وآن را مالامال از عشق خدا ساختن. توضیح: ذهن انسان همواره متوجه چیزى است که به آن عشق مىورزد؛ همانند عاشقى که آنى از فکر معشوق خود بیرون نمىرود. این که ما در نمازهایمان همواره به فکر مسائل دیگر هستیم، به خاطر تعلق شدید نفس به دنیا و حب آن است. اما آن که عاشق حق شد، در هر حال و در هر کارى به یاد خدا خواهد بود به طورى که گویى همیشه در نماز است. 8- توجه به این که مبدأ و منتهاى انسان خداوند است وآنچه در این بین است براى امتحان آدمى و ابزارى جهت رشد و کمال اوست. 9- ضبط قوه خیال. توضیح : پرنده لجام گسیخته خیال، چکاوکى است که هر آن بر شاخسارى مىنشیند. ازاینرو همیشه افکار انسان به این طرف وآن طرف متوجه است و قرار و آرامى ندارد؛ اما اگر آدمى با دقت و هوشیارى در کنترل آن بکوشد، پس از چند صباحى رام و مطیع شده و به هر سو که اراده شود متوجه مىگردد. بنابراین انسان باید در نماز ازاول با قاطعیت بنا را بر این بگذارد که تمام توجه خود را به سوى پروردگار معطوف دارد و هر گاه پرنده خیال از چنگ او گریخت، بلافاصله آن رابه همان جهت برگرداند. اگر چندین مرتبه در ایام متوالى چنین کند، کمکم ذهنش عادت خواهد کرد. 10- توجه به عظمت و هیبت پروردگار و فقر و فاقه خود. روشن است اگر آدمى بداند با چه بزرگى روبهرو است و خود در مقابل او هیچ بلکه عین احتیاج و فقر و فاقه است، با تمام وجود و ذهن و اندیشه خاضع خواهد گردید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا