eitaa logo
کانال پرسمان دینی
846 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش زن و دختر در اسلام @porseman_sound
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تطهیر موکت💢 @Porseman_channel کیفیت تطهیر موکت چسبیده به زمین چگونه است؟ ج. بعد از زوال عین نجاست آب لوله را به جای نجس وصل کند به‌گونه‌ای که همه آن محل را فرا گیرد. و بنا بر احتیاط واجب با جابجا شدن آب در حین اتصال به کر هرچند با فشار آب و یا دست کشیدن، پاک می‌شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢افضلیت دعا بر تلاوت قرآن💢 @Porseman_channel به امام باقر (ع) عرض کردم: « فَأَیُّهُمَا أَفْضَلُ کَثْرَةُ الْقِرَاءَةِ أَوْ کَثْرَةُ الدُّعَاءِ فَقَالَ کَثْرَةُ الدُّعَاءِ أَفْضَلُ أَ مَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی لِنَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله (قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ) ؛ زیاد قرآن خواندن افضل است یا زیاد دعا کردن؟ فرمود: زیاد دعا کردن؛ آیا نشنیده‌ای که خداوند در قرآن به پیامبرش(ص) می‌فرماید : قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ ؛ سوره فرقان، آیه 77 . یا محمد (ص) بگو: اگر دعای شما نباشد پروردگار من ارزشی برای شما قائل نبود.» [ 📚وسائل الشیعة، ج 6، ص 333 ، باب 26 .] ✅اما پاسخ: يقينا مقصود از احاديثى كه دعا را بر قرائتْ ترجيح مى دهند ، اين نيست كه بهتر است پيروان قرآن به كلّى قرائت اين كتاب آسمانى را كنار بگذارند و يا نسبت به آن ، اهتمام بليغى نداشته باشند و به دعا كه فضيلت بيشترى دارد بپردازند ؛ بلكه مقصود ، آن است كه اگر هر يك از اين سه ، به ميزانى كه به طور واجب يا مستحبْ لازم است ، انجام گرفت و آن گاه در فرصتى ، امر ، داير بين يكى از اين سه بود ، دعا مقدّم است ؛ زيرا پرداختن به دعا ـ كه روح عبادت است و انسان را از استكبار ، دور مى كند و به فروتنى در برابر حق ، وا مى دارد ـ سخت تر از قرائت قرآن است و فضيلت بيشترى دارد . برخى در عين تأكيد بر نسبى بودن برترى هر يك از دعا يا نماز و قرآن ـ اين احتمال را مطرح مى سازند كه چه بسا مخاطبان اين سه دسته احاديث ، متفاوت بوده اند و پيشوايان ما ، متناسب با اين كه كسى دعا يا نماز يا قرآن را در جايگاه شايسته اش مورد عنايت و اهتمام قرار نمى داد ، با توصيه و تأكيدى فزون تر و به اصطلاح ، به روش « چكش تعادل» ، وى را مخاطب مى ساختند . از جمله قراين اين سخن ، آن است كه دعا ـ كه مستلزم فروتنى انسان در برابر حق و دورى از استكبار است ـ عملى است دشوارتر و نيازمند به حالى سخت تر از حال قرائت و نماز . از اين رو ، دعا ، جز در نزد خواصّ مؤمنان ، كمتر مورد توجّه و اهتمام بوده است ، به خلاف قرآن و نماز كه پيوسته مورد توجّه توده مسلمانان بوده اند ؛ زيرا توصيه هاى پيامبر صلى الله عليه و آله واهل بيت عليهم السلام از يك سو و تأكيدات برخى حكّام و خلفا براى جا انداختن شعار «حَسبُنا كتابُ اللّه »و كوشش هايى از اين قبيل از سوى ديگر ، موجب شده اند كه در ميان امّت اسلام ، اهتمام به قرآن و نماز ، بيش از دعا باشد . یک جهت اینکه دعا کردن و نیایش دستور خود قرآن است: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» خدای متعال می‌فرماید که دعا بکنید، من اجابت می‌کنم. «إن الذين يستكبرون عن عبادتی سيدخلون جهنم داخرين» خداوند دعا را به عنوان یک عبادت مهم به حساب آورده، می‌فرماید: کسانی که از عبادت من استكبار می‌ورزند، به‌زودی وارد جهنم خواهند شد. دعا اولاً عبادت است، ثانیاً دستور خود خداست «الدعاء مخ العبادة»؛ دعا مغز عبادت است. آن شکستگی که در دعا و تضرع و گدایی هست، در نماز و تلاوت قرآن نیست. انسان در تلاوت قرآن، خودش را مخاطب خدا قرار داده و خدا دارد با او صحبت می‌کند؛ اما در دعا و نیایش، حالت تضرع و گدایی دارد؛ آن شکستگی و ذلت نفسی که در دعا هست، در بقیه عبادت‌ها نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چرا سمت قبله نماز میخوانیم؟💢 @Porseman_channel قرآن كريم مىفرمايد: «ما فولّ وجهك شطر المسجد الحرام و حيث ما كنتم فولوا وجوهكم شطره...» «پس روى كن به طرف مسجدالحرام و شما مسلمين نيز هر كجا باشيد در نماز روى بدان جانب كنيد»، و نيز مىفرمايد: «و من حيث خرجت فول وجهك شطر المسجدالحرام و حيث ماكنتم فولوا وجوهكم شطره...» «و اى رسول از هر جا و به هر ديار بيرون شدى روى به جانب كعبه كن و شما مسلمين هم به هر كجا بوديد روى بدان جانب كنيد». بقره (2)، آيه. 144 با توجه به اين آيات، مىتوان برداشتهاى زير را به دست آورد: 1 همان خدايى كه فرموده است به هر طرف رو كنيد آنجا وجه خدا است و اينكه او از رگ گردن به انسان نزديكتر است، همو دستور داده است كه به هنگام نماز به طرف مسجدالحرام نماز بخوانيد. 2 (شطر» در آيه شريفه (شطر المسجد الحرام) به معناى سمت و جانب است. البته ايستادن دقيق در محاذات خانه كعبه و حتى مسجدالحرام براى كسانى كه از دور نماز مىخوانند بسيار مشكل است، اما ايستادن به سمت آن براى همه آسان است. همين دستور قرآنى به نوبه خود موجب پيشرفت علوم جغرافيا، هيئت، هندسه و رياضى در بين مسلمين گرديد زيرا براى قبلهيابى و تشخيص جهت آن، نيازمند اين علوم بودند. 3 اينكه «خدا همه جا هست و به هر طرف كه رو كنى روى او و سوى او است» اين نتيجه را نمىدهد كه پس به هر طرف مىتوان نماز خواند. در همه جا بودن خداوند يك مطلب است و جهت نماز مطلب ديگر. كما اينكه خدا همه زبانها را مىداند ولى بايد نماز را به زبان عربى خواند و يا اينكه خدا موجودى زمانى نيست ولى نماز بايد در زمان خاص خودش خوانده شود. حقتعالى به علل گوناگون، دستور داده است كه به طرف قبله واحد، به زبان واحد، و با شرايط مشترك ديگرى نماز گزارده شود و اين دستور علاوه بر پيشرفت و پيشبرد علم و دانش بشرى، مايه وحدت و هماهنگى بين مسلمانان نيز مىباشد و تأثيرات و آموزشهاى فرهنگى ديگرى نيز به دنبال دارد. از طرف ديگر در هر يك از اين دستورات اسرار عرفانى بزرگ نهفته است. ناگفته نماند براى راهيابى به «حقيقت» بايد دو مرحله «شريعت و طريقت» طى شود. يكى از نمونههاى پايبندى به احكام شريعت ايستادن رو به قبله است كه پرورش روحيه عبوديت و نهادينه شدن يك رفتار دينى به طور همگانى را به ارمغان مىآورد. همچنين پايبندى به احكام شرعى از مؤثرترين روشها براى فرهنگسازى در جامعه است. در غير اين صورت پراكندگى و ناهماهنگى و حتى ناهنجارىهاى فراوان در جامعه پديد خواهد آمد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وجه تسمیه عرفه💢 @Porseman_channel عرفه به معنای شناخت است و در عرفات انسان با راز و نیاز به درگاه الهی معرفت خود را بالا برده و شستشویی میکند شستشویی کن و آنگه به خرابات خرام ⭕️وجه تسميه آنرا چنين گفته اند كه جبرائيل عليه السلام هنگامى كه مناسك را به ابراهيم مى آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت عرفت و او پاسخ داد آرى، لذا به اين نام خوانده شد. و نيز گفته اند سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مى كنند و بعضى آن را جهت تحمل صبر و رنجى مى دانند كه براى رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا كه يكى از معانى عرف صبر و شكيبايى و تحمل است. 📘بحار، ج 45، ص 85- 86 آدم ع در عرفات به گناهان خود اعتراف کرد لذا عرفه نامیدند 📙علل الشرائع / ج2 / 400 / 142 همچنين در روايتي آمده كه آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكي در اين سرزمين يكديگر را يافتند و به همين دليل عرفات و اين روز عرفه نام گرفته است. امام باقر (ع) فرمود: هيچ نيك وبدى نباشد كه در اين كوههاى عرفات بايستد وخدا را بخواند جز اينكه دعايش باجابت رسد، اما نيكان دعاهاى مربوط بدنيا وآخرتشان واما بدان دعاهاى مربوط به دنياشان مستجاب گردد. 📚(بحار:99/261) 👌روز عرفه روزشناخت ومعرفت است. عرفه روز عرفان حقيقى خالق هستى از راه راز ونياز وتوبه است. در روايت از حضرت صادق (ع) چنين آمده است: «انه من لم يغفر له فى شهر رمضان لم يغفرله الى قابل الا ان شهيد عرفه اگر كسى در ماه رمضان آمرزيده و بخشوده نگردد تا رمضان آينده آمرزيده نمى شود مگر اين كه روز عرفه (نهم ذى الحجه) را درك كند» 📕الكافی/ ج4 / 65 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز عید فطر و قربان💢 @Porseman_channel طبق نظر مقام معظم رهبری: ۱. نماز عید فطر و قربان در عصر حاضر (که زمان غیبت کبری است) واجب نیست، بلکه مستحب است. ۲. نماز عید فطر و قربان دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید. ۳. کوتاه یا طولانی خواندن قنوت‌های نماز عید اشکالی ندارد و موجب بطلان نماز نمی‌شود، ولی کم یا زیاد کردن تعداد آنها جایز نیست. ۴. نماز عید اقامه ندارد و اگر امام جماعت برای نماز عید اقامه به جا آورد به صحت نماز او و مامومین ضرری نمی‌رساند. ۵. جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامه‌ی نماز عید هستند و همچنین ائمه‌ی جمعه‌ی منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر (که امام(عج) غایب است) به صورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط (وجوبی) این است که غیر آنان نماز عید را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجا نه به قصد ورود اشکال ندارد. بلی اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود بهتر است که غیر از امام جمعه‌ی منصوب از طرف ولی فقیه کسی متصدی اقامه‌ی آن نشود. ۶. نماز عید قضا ندارد. ۷. تکرار نماز جماعت به خاطر مأمومین دیگر در نماز عید اشکال دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قربانی و دفع بلا💢 @Porseman_channel ✅✅از روايات فهميده مي شود كه ذبح يا خون ريختن وقرباني كردن حيوان حلال گوشت و تقسيم آن بين فقرا و نيازمندان و يا با آن گوشت غذا پخته شود به همسايگان، اقوام و نيازمندان داده شود، عملي پسنديده و سنت است. از امام محمد باقر(ع) روايت شده كه همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، يكي اطعام و خوراندن غذا يا مهماني دادن دوم خون ريختن يعنى ذبح گوسفند، شتر و يا هر حيوان حلال گوشت ديگر و توزيع گوشت بين نيازمندان 📚بحار الانوار، ج‏1، ص 232. هم چنين عقيقه كردن براي فرزندان يكي از سنت هاي مستحبي است كه در روايات تأكيد زيادي بر اجرا و انجام آن شده است. عقيقه همانند صدقه دادن براي حفظ سلامتي و رفع بلا از فرزندي است كه به خاطر او به اصطلاح خون ريخته مي شود، يعني گوسفندي ذبح مي شود .اگر چه هر دو عمل(يعني خريد گوشت از قصابي و تقسيم آن بين فقرا، و يا قرباني كردن حيوان حلال گوشت و توزيع گوشت آن) مطلوب و پسنديده است، ليكن از روايات فهميده مي شود كه تأثير خون ريختن بيشتر از خريد گوشت و توزيع آن است. چنان كه در روايات آمده است كه به جاي عقيقه كردن گوسفند جهت سلامتي فرزند، نمي توان پول آن گوسفند و يا قرباني را به فقير داد، بلكه بايد عقيقه انجام بگيرد يعني ذبح و قرباني بشود و گوشت عقيقه را پخته و مردم را به خوردن آن دعوت كنند. و خوب است حداقل ده نفر را اطعام كنند 📚الاداب الدينيه للخزانه المعينيه، ، ص 306 و هر چه تعداد دعوت شدگان بيشتر باشد، بهتر است،و اگر غذا پختن براي وي ميسر نبود، جايز است گوشت را ميان فقرا تقسيم نمايند. سيره و روش بزرگان دين مثل حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه و آیت الله بهاء الدینی و دیگر بزرگان؛نيز همين بود. براي سلامتي و رفع بلا وگرفتاري پول مي دادند تا گوسفندي بخرند و ذبح كنند و گوشت آن را بين فقرا تقسيم كنند. 🛑دقت کنید این ریختن خون نیست که دفع بلا میکند، بلکه قربانی کردن در راه خدا است که دفع بلا مینماید. چنان چه در قرآن کریم تصریح مینماید که از این قربانیهای شما گوشت یا خونی که میریزید، به خدا نمیرسد، بلکه تقوا و نیت شماست که ارزشمند است: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ كَذلِكَ سَخَّرَها لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنينَ» (الحج، 37) ترجمه: هرگز گوشت‏ها و خون‏ها (ى قربانيان) به خدا نمى‏رسد. ولى تقوا و پرهيزكارى شما است كه به خدا مى‏رسد. خداى توانا اينگونه آن قربانيان را براى شما مسخر كرده تا شما خدا را براى اينكه هدايتتان نموده بزرگ بشمريد. [يا محمّد] تو اين بشارت را به نيكوكاران بده‏. و خداوند ابتدا فرمود: فرزندت را قربانی کن. یعنی ثمرهی حیات و زندگیات و بزرگترین دلبستگیهایت را قربانی کن. و هنگامی که بنده ـ حضرات ابراهیم و اسماعیل (ع) – پذیرفتند، فرمود: نیازی نیست، امتحان انجام شد. لذا قوچ را قربانی کن. یعنی کافیست که شما نفس حیوانی و سبوعیت را در راه خدا قربانی کنی تا انسان شوی. «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» (المائده، 27) ترجمه:و خبر دو پسر آدم را بحق برايشان بخوان آن گاه كه آن دو قربانى كردند پس، از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى [قابيل‏] پذيرفته نشد. گفت: بى‏گمان تو را مى‏كشم. [هابيل‏] گفت: خدا قربانيان را فقط از پرهيزگاران مى‏پذيرد. راجع به قربانی. قربان از «قرابت» است. یعنی کاری برای نزدیک شدن. وقتی هدف خدا باشد فکر نمیکنم نوع حیوان خیلی تفاوتی داشته باشد البته بسته به توانایی فرد قربانی کننده!چه بهتر که چیزی که برای خدا میدهیم بهترین نوع آن باشد اگر توانش را داشته باشیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «خداوند قربانی را قرار داده است تا مساکین از گوشت سیر شوند» 📚بحارالانوار، ، ج 96، ص 296ـ298 لذا سفارش شده که حیوان چاق را برای قربانی انتخاب و گوشت آن سه قسمت شود، یک بخش برای خودشان، بخش دوم را به فقرا بدهند، و بخش سوم را هدیه نمایند. 📚تحریر الوسیله ، امام خمینی ;، ج 1، ص 423ـ424، / بحارالانوار، همان ابوبصیر از امام صادق علیه السلام علت قربانی را پرسید، حضرت فرمودند: «هنگامی که اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود و به وسیله قربانی معلوم می شود چه کسی تقوای الهی دارد قربانی وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند است، که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: "اگر مردم می دانستند چه فوایدی در قربانی است ، هر آینه قربانی می کردند و لو با قرض گرفتن باشد بحارالانوار، ج 96، ص 296ـ298 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دعای روی چاقوی عید قربان...💢 سوال: دعای روی چاقوی عید قربان چیست؟؟@Porseman_channel جواب: یکی از سنت های اشتباه در روز عید قربان خواندن دعا بر روی چاقویی است که با آن قصد قربانی حیوان را دارند زیرا هیچ دعایی برای چاقو قربانی وجود ندارد. تنها دعایی که موجود است، دعایی است که هنگام قربانی مستحب است که ذابح آن را بخواند و این دعا در قسمت آداب عقیقه در کتاب مفاتیح الجنان موجود است و به این صورت است: وَجَّهْت ُ وَجْهِي َ لِلَّذِي ْ فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ حَنِيْفاَ مُسْلِماَ وَما أنا مِن َ الْمُشْرِكِيْنَ إنَّ صَلاتِي ْ وَ نُسُكِي ْ وَ محيايَ وَمَماتيِْ لِلّه رَبِّ الْعالَمِيْن َ لاشَريْك َ لَهُ‌ وَ بِذالِك َ اُمِرْتُ وَ أنا مِنَ الْمُسلِمِيْن َ، ألَّلهُمَّ مِنْك َ وَ لَكَ‌ بِسْمِ الله ِ وَالله ُ أكْبَرُ ،‌ پس از دعا و ذبح (اگر صاحب قربانی خودش ذابح است)، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّی و اگر کسی دیگر دارد ذبح می کند، ذابح بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّل مِن فُلانِ بنِ فُلان (یعنی نام صاحب قربانی برده شود) و البته گفته اند که اگر کسی دیگر ذابح است، صاحب قربانی در صورت امکان دستش را دست ذابح بگذارد و دعای فوق را بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم ازدواج با زن در زمان عدّه💢 @Porseman_channel پرسش :چنانچه مردی با زنی که در عده ی طلاق یا وفات می باشد ازدواج (موقّت یا دائم ) نماید،حکم آن چیست؟ ✅پاسخ آیت الله مکارم :هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند: 1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه. 2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود . 3- اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ازدواج و نصف دین💢 حضرت رسول خدا(ص) فرمود:« مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ- فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْبَاقِي‏ » هر كسی ازدواج كند، نصف دینش را از خطر سقوط حفظ می كند، نصف دیگرش از راه تقوا و پرهیزگاری حفظ نماید. @Porseman_channel روایات گفته شده که ازدواج نصف دین را کامل می‌کند نه این‌که اگر کسی ازدواج نکند، نصف دینش ناقص است؛ این بیان یعنی هم ازدواج نصف دین رو کامل می‌کند این تعابیر گویای ارزش و منزلت آن کار است. نکته دوم این‌که در خود روایت علت این بیان نیز روشن شده و بیان شده که انسانی که ازدواج می‌کند از بسیاری از گناهان دوری می‌کند و می‌تواند شهوت خود را کنترل کند، 📚(مستدرك الوسائل، ج‏14، ص 154) اما انسان مجرد در معرض خطر است و ممکن است یک لحظه دچار وسوسه شده و فریب شیطان را بخورد و دامن خود را به گناه آلوده کند. به همین خاطر گفته شده با ازدواج نصف دین حفظ می‌شود. بر این اساس اگر جوانی و لو این‌که مجرد باشد، دامان خود را از گناه پاک نگه‌ دارد و سراغ گناه نرود، و واجبات الهی را نیز انجام دهد، دین او کامل است و با دینی کامل از دنیا رفته است ولو این‌که ازدواج نکرده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نکوهش ناسزاگویی به دنیا💢 @Porseman_channel عن النبی صلی الله علیه و آله :لا تَسُبّوُا الدنیا فنِعمَت مَطیّةُ المومن فعلیها یَبلُغُ الخیر و بها یَنجو مِن الشرّ انّه اذا قال العبد لَعَنَ الله الدنیا قالت الدنیا لعن الله اعصانا لِربّه. 📚أعلام الدين في صفات المؤمنين ص : 335 (( به دنیا ناسزا نگوئید که دنیا نیکو مرکبی است برای شخص با ایمان زیرا با این مرکب مومن به خیر می رسد و از شر نجات پیدا می کند . به درستی وقتی انسان می گوید خدا دنیا را لعنت کند دنیا می گوید خدا لعنت کند هر یک از ما را که نا فرمان تر نسبت به پروردگارمان است . )) چند نکته در این روایت نورانی قابل توجه است : دنیا در این روایت به معنای امکانات مادی برای زندگی است یعنی انسان بی جهت این امکانات و وسایل را لعن و نفرین نکند زیرا دنیا به این معنا نه مستحق مدح است و نه مستحق ذم . ناسزا گفتن به دنیا نکوهیده است . دنیا مَرکَب است یعنی چیزی که انسان سوار آن می شود ، دنیا هم وسیله ای است که انسان سوار آن می شود تا به مقصد برسد این انسان است که این مرکب را هدایت می کند . اگر درست هدایت کرد دنیا مزرعه بهشت می شود و اگر درست هدایت نکرد دنیا مزرعه جهنم و شر می گردد. دنیا هویت و شخصیت مستقل دارد لذا اگر کسی او را لعن کند به او می گوید هرکس از ما دوتا از پروردگارمان نافرمان تر است لعنت خدا بر او باد . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نظر علماء غیرشیعه در مورد آیه55مائده💢 @Porseman_channel ✅علماء اهل سنت در مورد این آیه ؛تطبیق به امیرمومنان ع کرده اند طبری در تفسیر خود به نقل از مجاهد نوشته است: {إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ}الآیة. نزلت فی علی بن أبی طالب تصدق وهو راکع. 📚تفسیر الطبری ج 6 ص 390 این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است. همچنبن ابن أبی حاتم در تفسیر خود از عتبة بن أبی حکیم همین مطلب را نقل کرده است: 📚تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص1162. ابن تیمیه در باره تفسیر طبری و تفسیر ابن أبی حاتم گفته: تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر. 📚منهاج السنة، ج7، ص179. تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آن‌ها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند. آلوسی در باره شأن نزول این آیه گفته است: وغالب الأخباریّین على أنّ هذه الآیة نزلت فی‌علی‌کرّم اللّه‌وجهه. 📚روح المعانی، ج6، ص167. اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است. و همچنین گفته است: والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی. 📚روح المعانی، ج6، ص186. از دیدگاه بیشتر محدثین، این آیه در باره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است. {یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67. اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند. ابن أبی حاتم در تفسیر خود از ابو سعید خدری نقل کرده است: نزلت هذه الآیة... فی علی بن أبی طالب. 📚تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1172. این آیه در باره علی بن ابی طالب نازل شده است. 🔴آلوسی در تفسیر خود می‌نویسد: روی ابن مردویه عن ابن مسعود قال کنا نقرأ على عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیّاً ولیُّ المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚روح المعانی، ج6، ص193 ابن مردویه از ابن مسعود نقل می‌کند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه می‌خواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. و سیوطی این روایت را این چنین نقل کرده است: بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیاً مَولَی المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463. آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی مولای مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً}. 📖المائدة: 3 امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم. 🔴خطیب بغدادی با سند معتبر نقل کرده است که این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است: وَهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ?ص? بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ}. 📚تاریخ بغداد ج8 ص284 روز غدیر خم، زمانی که پیامبر دست علی بن ابی طالب را گرفت، سپس فرمود: آیا من سرپرست مومنان نیستم؟ گفتند: بله ای رسول خدا! فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبریک تبریک بر تو ای فرزند ابی طالب ؛ زیرا از این پس تو مولای من و مولای کل مسلمانان هستی، سپس این آیه نازل شد: امروز، دین شما را برایتان کامل کردم. 🔴ابن کثیر نقل کرده است که عمر خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: أصبحت الیوم ولی کل مؤمن. 📚البدایة والنهایة ج 7 ص350. تو از این پس، سرپرست تمام مومنان شدی. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا