eitaa logo
کانال پرسمان دینی
892 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و دوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅4بهمن 1402 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1️⃣: به نظر همه مراجع تقلید فضولات لاک پشت اجتناب ندارد گزینه 2️⃣: راه رفتن حین وضو موجب باطل شدن وضو میشود گزینه 3️⃣: به فتوای مراجع تقلید پوشیدن کراوات حرام می باشدونمازباآن باطل است گزینه 4️⃣:اگر تصویر بانوی فوت‌شده؛روی سنگ قبرش؛ با حجاب اسلامی باشد و مفسده‌ای هم نداشته باشد، اشکال ندارد.ولی بهرحال مناسب نیست گزینه 5️⃣: به نظر همه مراجع تقلید بریدن نان با چاقو مطلقا(درهرحال) مکروه است. 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
با سلام وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 4⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربر برنده این مسابقه؛ 1نفرند مهرانپور 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم اخلاط سر و سینه💢 @Porseman_channel ✅پاسخ فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع[سیستانی و مظاهری] احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانسته‌اند. اگر شخص روزه‌دار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزه‌اش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌ است، کفاره ندارد. با این حال، برخی فقها[سیستانی و مظاهری) روزه‌ی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر[نوری همدانی]، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانسته‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌اید، کفاره ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): کفاره جمع لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمی‌شود. حضرت آیت الله العظمی مظاهری (مد ظله العالی): فرو بردن‌ اخلاط‌ سر و سینه‌ تا به‌ فضای‌ دهان‌ نرسیده‌، اشکال‌ ندارد، ولی‌ اگر داخل‌ فضای‌ دهان‌ شود، بهتر است‌ آن‌ را فرو نبرد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اعتكاف و نماز جمعه💢 @Porseman_channel براى رفتن به نماز جمعه، مى‏توان از محل اعتكاف خارج شد؟ ✅همه مراجع (به جز تبريزى، نورى و وحيد): آرى، جايز است آيات عظام تبريزى و وحيد: بنابر احتياط واجب جايز نيست آية اللّه‏ نورى: جايز نيست ✅تبصره. بنابر فتواى كسانى كه رفتن به نماز جمعه را در ايام اعتكاف جايز مى‏دانند، بايد حداقل زمان لازم را رعايت كنند تا شكل و صورت اعتكاف، به هم نخورد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ولادت امیرمومنان ع و عیسی ع💢 @Porseman_channel آیا درست است که امیرمومنان ع در کعبه متولد شد و از تولد عیسی ع در بیت المقدس ممانعت شد؟ ✅اینکه امیر مومنان ع در کعبه متولد شده اند؛قطعی و حتی به تصریح بزرگان اهل سنت؛متواتر می باشد. 📚الإرشاد مفید ج 1 ، ص 5 الحاکم: فقد تواترت الأخبار ولدت في جوف الكعبة. 📚 المستدرک. ج3 ص 550 📚الآلوسي الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينيةص15. و شکافته شدن کعبه نیز در کتب شیعه و سنی ذکر شده است. 📚روضه‌ الواعظین، ج1، ص 76 📚کشف الغمه ج1، ص 59 📚شیخ طوسی، امالی، ص 80، 📚علل الشرایع، ص 56. 📚محمد شریف خان شیروانی، ص 123، 📚مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی، «ظهیر البشر» ص 18 📚دکتر محمد شاه قادری، مصباح المقربین ص 16، هنگام ولادت حضرت عيسي بن مريم ـ عليهما السلام ـ در بيت المقدس بود كه ندايي غيبي او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أخرجي عن البيت فانّ هذه بيت العبادة لا بيت الولادة». 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار / ج2 / 136 / از اين خانه خارج شو كه همانا اينجا محل عبادت است نه محل ولادت. ولي زماني كه ولادت با سعادت علي ـ عليه السلام ـ نزديك شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد». 📚بحارالانوار، ج35، ص23. 📚روضة الواعظين، ص81. فاطمه بنت اسد در كنار كعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زايمان را بر او آسان گرداند كه يك باره ديوار خانه كعبه شكافته شد و ندايي برخواست: «يا فاطمه ادخلي البيت. اي فاطمه به خانه داخل شو». فاطمه داخل خانه شد و ديوار به حالت اوليه برگشت و موجب تعجب همگان گرديد. فاطمه بنت اسد سه روز در اندرون كعبه ماند. اهل مكّه از روي تعجب و حيرت در كوچه ها و بازارها اين قصه را نقل مي كردند تا روز چهارم رسيد. پس همان جايي كه قبلاً شكافته شده بود، دوباره شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي از خانه خدا بيرون آمد كه فرزندش علي بن ابي طالب را در آغوش داشت 📚منتهي الآمال، ج1، ص273. بهرحال؛اثبات یا نفی ولادت عیسی ع در بیت المقدس؛ از بزرگی و عظمت مقام امیرمومنان ع وقطعیت تولدشان در کعبه نمی کاهد بلکه مویدو مقوی آن می باشد. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غیبت اهل شهر💢 @Porseman_channel آيا انتساب القاب و خصوصيت های خاص به افراد يک شهر «غيبت» محسوب می شود؟ ✅پاسخ : «غيبت» چند صورت دارد؛ گاه، غیبت شخص معينی است كه مخاطب او را نمى شناسد، مثلا؛ در فلان شهر يك نفر شرب خمر می کرد، که در این مورد احكام غيبت جارى نيست. گاه غیبت جنبه عمومی دارد، مثلا به صورت شبهه محصوره بگويد: يكى از آن چهار نفر شرب خمر کردند، ظاهر ادلّه غيبت شامل چنين موردى مى شود و هتك احترام مؤمن نیز هست. در فرض دیگر، به تمام اهل يك شهر چيزى را نسبت دهد، بى شك در اينجا احكام غيبت و يا هتك احترام مؤمنين جارى مى باشد. مگر قرینه ای بیاورد که منظورش همه افراد نبوده و یا آن اوصاف نزد همگان آشکار باشد. گاه غيبت درباره شخص خاص يا اشخاص معين است، اما گاهى جنبه كلّى و عمومى پيدا مى كند. مثلا مى گويد: اهل فلان شهر خسيس، نادان و یا ساده لوح اند، و يا مى گويد: اهالى فلان آبادى دزدند، يا معتادند يا در مسائل ناموسى بى بند و بارند. آيا در تمام این موارد، احكام غيبت جارى مى شود؟ در پاسخ مى توان گفت غيبت داراى چند صورت است: 1ـ در جايى كه مورد غيبت، فرد يا افراد محدود و معدودى باشند كه مخاطبين، آنها را نمى شناسند، مثلا بگويد: در فلان شهر يا فلان آبادى يك يا چند نفر را در حال نوشيدن شراب يا اعمال زشت ديگرى مشاهده کرده، بى شك در این مورد، احكام غيبت جارى نيست، چرا كه با اين سخنان مطلب پنهانى آشكار نمى شود. 2ـ دیگر این كه، مطلبی را به صورت شبهه محصوره بيان كند (به اصطلاح شبهه قليل فى القليل يا كثير فى الكثير باشد) مثلاً بگويد: يكى از آن چهار نفر را مشغول شرب خمر ديدم (و نام آن چهار نفر را ببرد) يا بگويد: يكى از پسران زيد را ديدم كه فلان كار خلاف را انجام مى داد، يا اين كه بگويد گروه كثيرى از اهالى فلان آبادى يا فلان شهر، مرتكب اين عمل مى شوند به گونه اى كه انگشت اتهام به سوى همه آنها نشانه رود. در ظاهر ادلّه غيبت شامل چنين موردى مى شود، و اگر چه نام آن را غيبت نگذاريم، اما كشف سرّ ناقصى صورت گرفته، حرام بودن آن از جهت هتك احترام مؤمن و قرار دادن او در معرض اتهام، ثابت است. 3ـ در فرض دیگر، به تمام اهل يك شهر يا آبادى چيزى را نسبت دهد، بى شك در اينجا نيز احكام غيبت و يا لااقل هتك احترام مؤمنين جارى مى شود، خواه منظورش تمام اهل شهر و يا اكثريت آنها باشد. بنابراين، آنچه معمول است كه اهالى بعضى از بلاد يا آبادى ها را با اوصاف زشتى ياد مى كنند، که از نظر اسلام جايز نيست، مگر اين كه قرينه ای باشد كه منظورش افراد كمى از آنها است، و به اصطلاح شبهه قليل فى الكثير يا شبهه غير محصوره شود. و يا اين كه وجود آن اوصاف در نزد همگان آشکار باشد، و در عين حال قصد هتك و مذمت نيز نداشته باشد. 📚اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى چاپ اول‏، ج 3، ص 130. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
etekaf.pdf
1.03M
احکام اعتکاف رهبری @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غسل صبر💢 غسلی به نام غسل صبر حضرت زینب داریم؟ @Porseman_channel غسل هاي مستحبي چيزي به نام غسل صبر سراغ نداريم.لذا تنها به قصد رجا (یعنی به امید رسیدن به ثواب) می توان این کار را انجام داد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نذر مالى زن بدون اذن شوهر💢 آيا زن مى تواند بدون اذن شوهر از مال خودش نذر كند؟ @Porseman_channel آيات عظام امام و خامنه اى: خير، نذر زن در اموال خودش نيز بدون اذن شوهر صحيح نيست. آيه اللّه  بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست (حتى در اموال خودش). آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش). آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند. آيه اللّه  فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است كه با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد). آيه اللّه  نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحيح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ حکم قرائت زن ها در نماز♻️ @Porseman_channel ✅ در صورتیکه نامحرم صدایشان را نمی شنود مخیّرند که بلند یا آهسته بخوانند ◀️ و اگر نامحرم صدایشان را می شنود : 💠 مشهور : بنابر احتیاط واجب ، آهسته بخواند. 🔶آیات عظام رهبری ، مکارم ، زنجانی : بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند. 🔷 آیت الله بهجت : در صورت شنیدن نامحرم واجب است که آهسته بخواند. ✅ نکته: به نظر همه مراجع زنان نيز بايد حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته(اخفات) بخوانند 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @Porseman_channel ➖➖➖➖➖➖➖➖