پرسمان #روایی
💢رابطه گناه و حوادث طبیعی💢
آیا رابطه علت و معلولی بین زلزله وحوادث طبیعی و گناه وجوددارد؟؟
✅پاسخ
@Porseman_channel
در روایات به رابطه گناه با انواع بلایای طبیعی اشاره شده است.
بخصوص در مورد زلزله؛
در روایت است که با زیادشدن زنا مرگهای ناگهانی زیاد میشود...
📚بحارالانوارج۷۰ ص۳۶۸
وبا علنی شدن فراگیری آن ؛ زلزله ها ظاهرمیشود.
📚بحارالانوارج۷۶ص۲۰
دقت به چند نکته ضروری می باشد.
1⃣همه میدانیم که زلزله و حوادث طبیعی یک عامل و سبب مادی و زمین شناسی دارد.مثل روی گسل بودن منطقه...
لذا مناطقی که روی گسل بوده وشرائط مستعد زلزله دارند؛تجربه زلزله را میتوانندداشته باشند...
این عامل زمین شناسی استکه با حرکت مواد مذاب درزیر زمین تکانهایی روی زمین ایجاد و احساس میشود...
🍁🍁🍁🍁🍁
2⃣در شدت و ضعف و وقوع آن؛ طبق روایات؛ عوامل معنوی و ملکوتی نیز موثر هستند از جمله آن عوامل گناه است.
گناه یکی از زمینه سازهای زلزله میتواند باشد نه تنهاترین علت...
به اصطلاح فلسفی؛ گناه یکی از جزء العله های زلزله است نه تمام العله...
پس نمیتوان خدای ناکرده با تحقق زلزله در منطقه ای آن منطقه را گنهکار دانست و زلزله را مجازات قطعی آن...
میتواند گناه عامل معنوی زلزله باشد؛ولی اینکه همه زلزله ها بخاطر گناه است؛ پذیرفتنی نیست...
تکان خوردن زمین در مسیر گسل ؛ امری عادی است و مناطقی از زمین بیشتردرگیر است مثل ژاپن ...
⭕️لیکن در مواردی زلزله شدیدومتوالی شده و آسایش و آرامش را سلب کرده و موجب تخریب و کشتار وضایعاتی میشود.که میتواند آثارگناه؛ آثار نهی نکردن از گناه و کفاره گناهان و ارتقاء درجه مردم ؛ وسیله امتحان و آزمون آنها وتوجه دادن مردم به خدا و زدودن غفلت و بیداری از خواب غفلت باشد....
👇👇👇👇👇
بهرحال توصیه شده وقت زلزله و حوادث طبیعی رو بخدا بیاوریم او را یاد کرده و متوجه نعمت آرامشی که داشتیم ؛ شویم...
🔴نماز آیات یعنی نماز برای دیدن نشانه های خدا؛ زلزله نشانه خداست و با تکان جزئی ما را بیدار و متوجه خدامیکند و متذکر زلزله عظیم قیامت...
البته همانطور که عرض شد یکی از زمینه سازان حوادث طبیعی گناه است که با توبه و آشتی با خدا و وجود افرادصالح درزمین خیلی وقتها منع شده و به اذن خدا دفع میگردد....
همانطور که با وجود زکریا بن آدم از قم بلایا دفع میشده
📙بحارالانوارج۴۹ص۲۷۷
وطبق روایات؛وجود پیران کمر خمیده و کودکان شیرخوار و حتی حیوانات بی زبان ...موجبات دفع و رد حوادث مهلک الهی میشود....
📗وسائل الشیعه ج۱۵ ص۳۰۶
ما نمیدانیم چقدر حوادث و خطرات با صدقات و نیکی ها و خیرات و صله رحم و دعا میتواند دفع شود و دفع میشود وما غافلیم...
📚وسائل الشیعه ج۹ ص۴۰۱وص۳۸۷
وج۱۰ص۳۰۸
همچنین بخاطر وجود امام زمان ع.
📙بحارالانوار ج۵۲ ص۲۹
وحتی بواسطه وجود قبر شریف اهل بیت ع
📚وسائل الشیعه ج۱۴ ص۵۴۱
بلا و حوادث ؛ درمواردی دفع میگردد.
👌در نتیجه
روایات مذکور رابطه قطعی و علت تامه بودن را بیان نکرده اند.بلکه مقتضی بودن را بیان میکند و میدانیم که تاثیر مقتضی منوط به عدم مانع و جمع وجود اقتضاءات دیگر است...
پس
در مورد زلزله ؛ ابتدا باید توجه به خدا و غفلت زدایی مد نظر باشد.
ودرعین حال از سوء ظن به مناطق و افراد زلزله زده پرهیز شود...
وبدانیم که رابطه گناه با زلزله و دیگر حوادث طبیعی؛ طبق روایات؛ جزء العله و مقتضی بودن است.نه اینکه هر زلزله ای ناشی از گناه اهل آن منطقه باشد.....
@Porseman_channel
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍁🍁🍁
💢خشونت در دین اسلام💢
سوال
خیلیا میگن دین اسلام دین خشونت هستش
خدا تو قران بارها گفته برید بجنگید بکشید کافران و یهودی هارو و...
@Porseman_channel
✅پاسخ:
جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است
1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها :
می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد
2⃣جهاد دفاعی:
آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟
دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است
3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان:
در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است.
حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند
4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی:
اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت.
❗️از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد
@Porseman_channel
💢تخفیف عذاب قبر در مرگ روز پنجشنبه و جمعه💢
@Porseman_channel
بنابر روایات شیعه و اهل سنت، مردن در شب و روز جمعه دارای امتیازاتی است:
1. پیامبر خدا(ص): «هر کس در روز و یا شب جمعه بمیرد؛ از عذاب قبر رها میشود و در روز قیامت نشانِ شهیدان برای او خواهد بود».
2. پیامبر خدا(ص): «هیچ مسلمانی در روز و یا شب جمعه از دنیا نمیرود؛ مگر اینکه خداوند عذاب قبر را از او برمیدارد».
3. امام باقر(ع): «شب جمعه، شبى است نورانى و روز جمعه، منوّر است و بر روى زمین روزى نیست که آفتاب در آن غروب کند و بیش از جمعه، افرادی در آن روز از آتش دوزخ رها شوند. هر کس روز جمعه وفات یابد خداوند برایش برائت و دوری از عذاب قبر مینویسد، و هر کس روز جمعه درگذرد از آتش دوزخ آزاد میگردد».
2. امام صادق(ع): هرکس بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه جان سپارد خداوند او را از فشار قبر در امان میدارد.
با وجود این روایات؛ به جهات مختلف نمیتوان این روایات را به صورت کلی پذیرفت، بلکه باید آنها را مشروط به وجود شرایط مختلف کرد؛ زیرا اصل و قوام امور بر اعمال و اعتقادات انسانها پیریزی شده است و اگر امور دیگری دخیل میباشند؛ بر اساس این اصل هستند. مرگ در زمانی مشخص، یک امر اختیاری برای انسان نیست و انسان در آن نقشی ندارد؛ حال چگونه میتوان پذیرفت که امری غیر اختیاری چنین ثمراتی برای انسان داشته باشد. علاوه بر این؛ بسیاری از انسانهای فاسد و فاسق در شب و روز جمعه مردهاند؛ حال چگونه میتوان تنها به جهت مرگ در این زمان خاص، امتیازات مطرح شده در روایات را برای آنان نیز عمومیت داد.
حال که مشخص شد منظور از این روایات، مطلق انسانها نیستند؛ باید به دنبال مراد این دسته از احادیث باشیم.
امام باقر(ع) میفرماید: «شخصی که در روز جمعه بمیرد، در حالیکه به حق ما اهل بیت آگاه باشد؛ خداوند او را از آتش جهنم رهایی میبخشد و او را از عذاب دور میکند». این روایت که برخی آنرا از امام صادق(ع) نیز نقل کردهاندنشان میدهد که مرگ در این زمان، تنها کمککننده میباشد. اگر انسان در زندگی خود راه درست را پیموده باشد و در عین حال خطاهای اندکی از او سر زده باشد، مردن در این ایام به او کمک خواهد کرد. طبیعی است که برخی ایام دارای شرایطی هستند که خداوند آنها را مبارک گردانیده و در آن زمانها رحمت الهی، شامل افراد بیشتری میشود؛ لذا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «براى پروردگار شما در دوران عمرتان، نسیمهاى رحمتى است ...».
@Porseman_channel
💢سند حرز امام جواد علیه السلام و نمازش💢
@Porseman_channel
در مورد توسل به امام جواد(ع)؛ در کتابهای ادعیهی کهن ذکرها و دعاهایی نقل شده است. به عنوان نمونه و در یکی از این گزارشها فردی به نام یاسر روایت کرده است که روزی امام جواد(ع) از من خواست تا نزد ایشان بروم. هنگامی که خدمت حضرتشان رسیدم، ایشان پوست آهویى از زمین تهامه را طلبیدند و بر روی آن حرزی را به خطّ خود نوشتند.
📚ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 38،
✅روش استفاده از این حرز
بعد از انجام وضوی کامل و صحیح، چهار رکعت نماز بجاى آورده میشود که در هر رکعت آن، یک مرتبه سورهی «فاتحة الکتاب»(حمد) و هفت مرتبه «آیة الکرسى» و هفت مرتبه آیهی «شَهِدَ اللَّهُ» و هفت مرتبه سورهی «و الشّمس و ضحاها» و هفت مرتبه سورهی «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى» و هفت مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» خوانده میشود.
📚مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 38 – 39.
و بعد از پایان یافتن نماز، این حرز بر بازوى راست بسته میشود:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ ... (تا آخر سوره حمد) أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ وَ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْمَلِکُ [الدَّیَّانُ] یَوْمَ الدِّینِ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ بِلَا مُغَالَبَةٍ وَ تُعْطِی مَنْ تَشَاءُ بِلَا مَنٍّ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْکُمُ مَا تُرِیدُ وَ تُدَاوِلُ الْأَیَّامَ بَیْنَ النَّاسِ وَ تُرَکِّبُهُمْ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْمَجْدِ وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ السَّرَائِرِ السَّابِقِ الْفَائِقِ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ النَّضِیرِ رَبِّ الْمَلَائِکَةِ الثَّمَانِیَةِ وَ الْعَرْشِ الَّذِی لَا یَتَحَرَّکُ وَ أَسْأَلُکَ بِالْعَیْنِ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ بِالْحَیَاةِ الَّتِی لَا تَمُوتُ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی لَا یُطْفَأُ وَ بِالاسْمِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الَّذِی هُوَ مُحِیطٌ بِمَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ بِالاسْمِ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ الشَّمْسُ وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ سُجِّرَتْ بِهِ الْبُحُورُ وَ نُصِبَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ بِالاسْمِ الَّذِی قَامَ بِهِ الْعَرْشُ وَ الْکُرْسِیُ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَرْشِ وَ بِالاسْمِ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْبَهَاءِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْقُدْرَةِ وَ بِاسْمِکَ الْعَزِیزِ وَ بِأَسْمَائِکَ الْمُقَدَّسَاتِ الْمُکَرَّمَاتِ الْمَخْزُونَاتِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ وَ أَسْأَلُکَ مِنْ خَیْرِکَ خَیْراً مِمَّا أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ وَ مَا لَا أَحْذَرُ یَا صَاحِبَ مُحَمَّدٍ یَوْمَ حُنَیْنٍ وَ یَا صَاحِبَ عَلِیٍّ یَوْمَ صِفِّینَ أَنْتَ یَا رَبِ مُبِیرُ الْجَبَّارِینَ وَ قَاصِمُ الْمُتَکَبِّرِینَ. أَسْأَلُکَ بِحَقِّ طه وَ یس وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَکِیمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَشُدَّ بِهِ عَضُدَ صَاحِبِ هَذَا الْعَقْدِ وَ أَدْرَأُ بِکَ فِی نَحْرِ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ کُلِّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ وَ عَدُوٍّ شَدِیدٍ وَ عَدُوٍّ مُنْکَرِ الْأَخْلَاقِ وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ أَسْلَمَ إِلَیْکَ نَفْسَهُ وَ فَوَّضَ إِلَیْکَ أَمْرَهُ وَ أَلْجَأَ إِلَیْکَ ظَهْرَهُ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِی ذَکَرْتُهَا وَ قَرَأْتُهَا وَ أَنْتَ أَعْرَفُ بِحَقِّهَا مِنِّی وَ أَسْأَلُکَ یَا ذَا الْمَنِّ الْعَظِیمِ وَ الْجُودِ الْکَرِیمِ وَلِیَّ الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ وَ الْکَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الْأَسْمَاءِ النَّافِذَاتِ وَ أَسْأَلُکَ یَا نُورَ النَّهَارِ وَ یَا نُورَ اللَّیْلِ وَ یَا نُورَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ نُورَ النُّورِ وَ نُوراً یُضِیءُ بِهِ کُلُّ نُورٍ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ کُلِّهَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ وَ الْجِبَالِ وَ أَسْأَلُکَ یَا مَنْ لَا یَفْنَى وَ لَا یَبِیدُ وَ لَا یَزُولُ وَ لَا لَهُ شَیْءٌ مَوْصُوفٌ وَ لَا إِلَیْهِ حَدٌّ مَنْسُوبٌ وَ لَا مَعَهُ إِلَهٌ وَ لَا إِلَهَ سِوَاهُ وَ لَا لَهُ فِی مُلْکِهِ شَرِیکٌ وَ لَا تُضَافُ الْعِزَّةُ إِلَّا إِلَیْهِ لَمْ یَزَلْ بِالْعُلُومِ
عَالِماً وَ عَلَى الْعُلُومِ وَاقِفاً وَ لِلْأُمُورِ نَاظِماً وَ بِالْکَیْنُونِیَّةِ عَالِماً وَ لِلتَّدْبِیرِ مُحْکِماً وَ بِالْخَلْقِ بَصِیراً وَ بِالْأُمُورِ خَبِیراً أَنْتَ الَّذِی خَشَعَتْ لَکَ الْأَصْوَاتُ وَ ضَلَّتْ فِیکَ الْأَحْلَامُ وَ ضَاقَتْ دُونَکَ الْأَسْبَابُ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیْءٍ نُورُکَ وَ وَجِلَ کُلُّ شَیْءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیْءٍ إِلَیْکَ وَ تَوَکَّلَ کُلُّ شَیْءٍ عَلَیْکَ وَ أَنْتَ الرَّفِیعُ فِی جَلَالِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِیُّ فِی جَمَالِکَ وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لَا یُدْرِکُکَ شَیْءٌ وَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ الْعَظِیمُ مُجِیبُ الدَّعَوَاتِ قَاضِی الْحَاجَاتِ مُفَرِّجُ الْکُرُبَاتِ وَلِیُّ النِّعَمَاتِ یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سُلْطَانِهِ قَوِیٌّ وَ فِی مُلْکِهِ عَزِیزٌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْرُسْ صَاحِبَ هَذَا الْعَقْدِ وَ هَذَا الْحِرْزِ وَ هَذَا الْکِتَابِ بِعَیْنِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْهُ بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یُرَامُ وَ ارْحَمْهُ بِقُدْرَتِکَ عَلَیْهِ فَإِنَّهُ مَرْزُوقُکَ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ لَا صَاحِبَةَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ بِسْمِ اللَّهِ قَوِیِّ الشَّأْنِ عَظِیمِ الْبُرْهَانِ شَدِیدِ السُّلْطَانِ-مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ أَشْهَدُ أَنَّ نُوحاً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلُ اللَّهِ وَ أَنَّ مُوسَى کَلِیمُ اللَّهِ وَ نَجِیُّهُ وَ أَنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ کَلِمَتُهُ وَ رُوحُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ خَاتَمُ النَّبِیِّینَ لَا نَبِیَّ بَعْدَهُ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ السَّاعَةِ الَّتِی یُؤْتَى فِیهَا بِإِبْلِیسَ اللَّعِینِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یَقُولُ اللَّعِینُ فِی تِلْکَ السَّاعَةِ وَ اللَّهِ مَا أَنَا إِلَّا مُهَیِّجُ مَرَدَةٍ- اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْقاهِرُ وَ هُوَ الْغَالِبُ لَهُ الْقُدْرَةُ السَّابِقَةُ وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ کُلِّهَا وَ صِفَاتِهَا وَ صُوَرِهَا وَ هِیَ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْکُرْسِیَّ وَ اسْتَوَى عَلَیْهِ أَسْأَلُکَ أَنْ تَصْرِفَ عَنْ صَاحِبِ کِتَابِی هَذَا کُلَّ سُوءٍ وَ مَحْذُورٍ فَهُوَ عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ أَمَتِکَ وَ أَنْتَ مَوْلَاهُ فَقِهِ اللَّهُمَّ یَا رَبِّ الْأَسْوَاءَ کُلَّهَا وَ اقْمَعْ عَنْهُ أَبْصَارَ الظَّالِمِینَ وَ أَلْسِنَةَ الْمُعَانِدِینَ وَ الْمُرِیدِینَ لَهُ السُّوءَ وَ الضُّرَّ وَ ادْفَعْ عَنْهُ کُلَّ مَحْذُورٍ وَ مَخُوفٍ وَ أَیُّ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ أَوْ سُلْطَانٍ مَارِدٍ أَوْ شَیْطَانٍ أَوْ شَیْطَانَةٍ أَوْ جِنِّیٍّ أَوْ جِنِّیَّةٍ أَوْ غُولٍ أَوْ غُولَةٍ أَرَادَ صَاحِبَ کِتَابِی هَذَا بِظُلْمٍ أَوْ ضُرٍّ أَوْ مَکْرٍ أَوْ مَکْرُوهٍ أَوْ کَیْدٍ أَوْ خَدِیعَةٍ أَوْ نِکَایَةٍ أَوْ سِعَایَةٍ أَوْ فَسَادٍ أَوْ غَرَقٍ أَوِ اصْطِلَامٍ أَوْ عَطَبٍ أَوْ مُغَالَبَةٍ أَوْ غَدْرٍ أَوْ قَهْرٍ أَوْ هَتْکِ سِتْرٍ أَوِ اقْتِدَارٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ عَاهَةٍ أَوْ قَتْلٍ أَوْ حَرَقٍ أَوِ انْتِقَامٍ أَوْ قَطْعٍ أَوْ سِحْرٍ أَوْ مَسْخٍ أَوْ مَرَضٍ أَوْ سُقْمٍ أَوْ بَرَصٍ أَوْ جُذَامٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ فَاقَةٍ أَوْ سَغَبٍ أَوْ عَطَشٍ أَوْ وَسْوَسَةٍ أَوْ نَقْصٍ فِی دِینٍ أَوْ مَعِیشَةٍ فَاکْفِنِیهِ بِمَا شِئْتَ وَ کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ- إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً کَثِیراً وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ- وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» و این حرز داخل حرزدان نقره خالص قرار گرفته و بر روی آن نگاشته میشود: «یَا مَشْهُوراً فِی السَّمَوَاتِ یَا مَشْهُوراً فِی الْأَرَضِینَ یَا مَشْهُوراً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ جَهَدَتِ الْجَبَابِرَةُ وَ الْمُلُوکُ عَلَى إِطْفَاءِ نُورِکَ وَ إِخْمَادِ ذِکْرِکَ فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَکَ وَ یَبُوحَ بِذِکْرِکَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون».
📚مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 38 – 42
💢حکم عروسک 💢
@Porseman_channel
👈👈امام خمینی ره:
آيا در اسلام خريدوفروش عروسكهاى اسباب بازى اشكال دارد يا خير؟
ج
- مانع ندارداگر چه ساختن مجسمۀ ذى روح جايز نيست.
س 48
- ساختن عروسك و انجام نمايشهاى عروسكى شرعا چگونه است؟
ج
- ساختن عروسك جايز نيست و نمايش مانع ندارد.
س 49
- آيا ساختن و درست كردن عروسك اشكال دارد؟ آيا وجود عروسك در منزل براى بازى كودكان اشكال دارد؟ آيا كشيدن شكل عكس انسان كامل (نقاشى كردن) اشكال دارد؟
ج
- ساختن مجسّمۀ حيوان ذى روح، حرام است، ولى نگهداشتن آن در منزل حرام نيست.
و نقاشى هم اگر مجسمه نباشد حرمت ندارد.
👈👈رهبری:
س 1221:
ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟
ج:
ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بىروح اشكال ندارد و هم چنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد.
👈👈👈آیت الله تبریزی:
3
- ساختن مجسمۀ ذوى الارواح حرام است، آيا عروسكسازى بوسيلۀ پارچه يا مواد پلاستيكى يا مجسمههايى كه بوسيلۀ خميرى مخصوص ساخته مىشود را نيز شامل مىشود؟
بسمه تعالى
- ساختن مجسمه اگر از ذوى الارواح باشد بنابر مشهور حرام و اين قول مطابق با احتياط است و ساختن عروسك اگر عرفا اسباب بازى به حساب آيد مانعى ندارد، و اللّه العالم.
924
- حكم عروسكسازى و مجسمهسازى با وسايل مختلف چيست؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل ساخته شود؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل نباشد، مثل اينكه انگشت نداشته باشد؟
بسمه تعالى
- مجسمهسازى جاندار چنانچه به نحو كامل بوده باشد بنابر مشهور حرام است، و نداشتن يك دست و يا يك پا منافاتى با كامل بودن ندارد، و امّا ساختن عروسك مانعى ندارد، و اللّه العالم.
👈👈آیت الله فاضل لنکرانی:
سؤال 1016: آيا ساختن مجسمه و عروسك، بوسيله خمير توسط كودكان و يا خريدن آن براى كودك اشكال دارد؟
جواب: كودكان مكلّف نيستند. و امور مذكوره نسبت به آنها مانعى ندارد.
👈👈آیت الله مکارم شیرازی:
جواب: مجسّمهسازى اشكال دارد؛ ولى اگر از قبيل عروسك و بازيچه باشد، خواه نقشى بازى كند يا نه، اشكالى ندارد.
👈👈آیت الله سیستانی
پرسش: آیا ساختن عروسک پارچه ای جایز است؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
۱۰پرسش: اینجانب عروسکهائی با پارچه وپنبه درست می کنم این کار صرفا برای سرگرمی من است می خواستم حکمش را بدانم؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی نگهداری آنچه درست کرده اید مانعی ندارد.
@Porseman_channel
💢جهر و اخفات نماز احتیاط💢
@Porseman_channel
مسأله ۱۲۱۶ نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورند و احتیاط واجب آن است که سوره حمد و «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگویند
(سیستانی:) بنا بر احتیاط لازم، حمد را آهسته بخوانند و احتیاط مستحب آن است که «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگویند.
(گلپایگانی، خوئی، فاضل، صافی، تبریزی، نوری:) مسأله نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و باید آن را آهسته بخوانند و نیت آن را به زبان نیاورند، و احتیاط واجب آن است که «بسم اللّه الرحمن الرحیم» آن را هم آهسته بگویند.
(زنجانی:) احتیاط..
(بهجت:) مسأله نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و باید آن را آهسته بخواند بنا بر لزوم ِ آهسته خواندن در قرائت رکعت سوم و چهارم و نیّت آن را به زبان نیاورد.
(مکارم:) مسأله نماز احتیاط اذان و اقامه و سوره و قنوت ندارد، و حمد را باید آهسته بخواند حتّی احتیاط واجب آن است که «بسم اللّه» را نیز آهسته بگوید و در میان اصل نماز و نماز احتیاط، کاری که نماز را باطل می کند انجام ندهد.
@Porseman_channel
#سوال_مسابقه_شصت و دوم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅4بهمن 1402
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟
گزینه 1️⃣: به نظر همه مراجع تقلید فضولات لاک پشت اجتناب ندارد
گزینه 2️⃣: راه رفتن حین وضو موجب باطل شدن وضو میشود
گزینه 3️⃣: به فتوای مراجع تقلید پوشیدن کراوات حرام می باشدونمازباآن باطل است
گزینه 4️⃣:اگر تصویر بانوی فوتشده؛روی سنگ قبرش؛ با حجاب اسلامی باشد و مفسدهای هم نداشته باشد، اشکال ندارد.ولی بهرحال مناسب نیست
گزینه 5️⃣: به نظر همه مراجع تقلید بریدن نان با چاقو مطلقا(درهرحال) مکروه است.
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆
از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷
ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸
گروه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد...
لطف بفرمایید
فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید...
جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷
@Porseman_channel
موفق باشید🌷
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷
فقط گزینه ی 4⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
کاربر برنده این مسابقه؛ 1نفرند
مهرانپور
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷
💢حکم اخلاط سر و سینه💢
@Porseman_channel
✅پاسخ
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع[سیستانی و مظاهری] احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانستهاند.
اگر شخص روزهدار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزهاش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته است، کفاره ندارد.
با این حال، برخی فقها[سیستانی و مظاهری) روزهی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر[نوری همدانی]، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانستهاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بىاختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشتهاید، کفاره ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
کفاره جمع لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی مظاهری (مد ظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده، اشکال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود، بهتر است آن را فرو نبرد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است.
@Porseman_channel
💢اعتكاف و نماز جمعه💢
@Porseman_channel
براى رفتن به نماز جمعه، مىتوان از محل اعتكاف خارج شد؟
✅همه مراجع (به جز تبريزى، نورى و وحيد): آرى، جايز است
آيات عظام تبريزى و وحيد: بنابر احتياط واجب جايز نيست
آية اللّه نورى: جايز نيست
✅تبصره. بنابر فتواى كسانى كه رفتن به نماز جمعه را در ايام اعتكاف جايز مىدانند، بايد حداقل زمان لازم را رعايت كنند تا شكل و صورت اعتكاف، به هم نخورد.
@Porseman_channel