eitaa logo
کانال پرسمان دینی
843 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حيض در اعتكاف💢 @Porseman_channel اگر زن در حال اعتكاف عادت ماهانه شود، تكليف چيست؟ همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد): اعتكاف او باطل مى شود و بايد در اسرع وقت از مسجد خارج شود و چنانچه عادت ماهانه در روز سوم اتفاق بيفتد، بايد قضاى آن را به جاى آورد. آيات عظام تبريزى و وحيد: اعتكاف او باطل مى شود و بايد در اسرع وقت از مسجد خارج شود و چنانچه عادت ماهانه در روز سوم اتفاق بيفتد بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن را به جاى آورد. [آیت الله خامنه ای:با پيداشدن حيض ولو در بعض روز سوم اعتكاف باطل مى‌شود و قضا ندارد ] @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢رحلت یا شهادت پیامبرص💢 @Porseman_channel آنچه كه در تاريخ آمده و محدثين آن را نقل كردهاند و مشهور است، مسأله رحلت است نه شهادت. محدث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمى بعد از آن كه كيفيت رحلت آن حضرت را از شيخ مفيد و طبرسى نقل مىكند، در پايان همان باب احاديثى را كه ناظر به شهادت آن حضرت مىباشد آورده است. مىگويد: «در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت، چنان كه صفار به سند معتبر از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه در روز خيبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله چون حضرت لقمهاى تناول فرمود آن گوشت به سخن آمده و گفت يا رسول الله مرا به زهر آلودهاند. پس حضرت در مرض موت خود مىفرمود كه امروز پشت مرا درهم شكست آن لقمه كه در خيبر تناول كردم و هيچ پيغمبر و وصى پيامبرى نيست مگر آن كه به شهادت از دنيا بيرون برود. در روايت ديگر فرمود كه زن يهوديه آن حضرت را زهر داد.... اين روايات ناظر بر اين است كه اثر سمها موجبات شهادت و رحلت آن حضرت را فراهم كرده است يعنى رحلت آن حضرت مستند به همان مسموميتها است. در نتيجه قول مشهور كه پيامبر اسلام (ص) در سال دهم هجرت در اواخر عمر خود در اثر بيمارى رحلت فرمودند منافاتى با قول سوم شهادت حضرت ندارد زيرا ممكن است و بيمارى حضرت در اثر همان زهر باشد چنانچه از روايت مذكور نيز فهميده مىشود. @Porseman_channel براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- منتهىالامال، شيخ عباس قمى 2- بحارالانوار، ج 22، ص 455 3- اصول كافى، ثقهالاسلام كلينى، ج 2، ص 323 و 324، نشر فرهنگ اهلالبيت 4- فروغ ابديت، جعفر سبحانى، ج 2، ص 501 5- ناسخالتواريخ، ميرزا تقى لسانالملك، ج 3، ص 443، انتشارات محمدى @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال آیا جویدن آدامس و خوردن تخمه در ایام شهادت معصومین ع گناه داره؟ پوشیدن لباس مشکی لازمه یا نه؟ ــــــــــــــــــــــ @Porseman_channel ✍پاسخ خوردن تنقلات و آدامس و شيرينی در ایام عزاداری شرعاً حرام نيست و ملازم با تظاهر به خوشحالی هم نيست و آنچه در ايام عزاداری خلاف ادب است و ترک آن مطلوب است تظاهر به خوشحالی است. پوشيدن لباس سياه در دو ماه محرم و صفر واجب نیست، ولی اگر براى تعظيم شعائر باشد داراى اجر و ثواب خواهد بود. —--------------------------------- @Porseman_channel j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢مژده خروج ماه صفر💢 آیا روایتی در مژده خارج شدن ماه صفر وجود دارد؟ @Porseman_channel چنین روایتی نه در منابع و نه در جوامع روایی وجود ندارد چیزی که هست روایتی است که کاملا غریبه از این برداشت اشتباه مردم می باشدوهیچ اشاره و دلالتی بر مژده بر خروج ماه صفر ندارد... @Porseman_channel ابن عبّاس گويد: روزى پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به چند تن از اصحابشان كه در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستين شخصى كه اكنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون اين سخن را از آن بزرگوار شنيدند، گروهى از ايشان برخاسته و بيرون رفتند، و هر يك از آنان قصد داشت كه سريعتر مراجعت نمايد تا خود نخستين واردشونده باشد و در نتيجه بهشتى گردد، پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به نيّت آنان پىبرد، و به باقى مانده اصحابش كه نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چندتن بر شما وارد مىشوند كه از جهت زودتر رسيدن در حال سبقت از يك ديگرند، پس هر كدام از آنان كه مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان كه بيرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نيز همراهشان بود، آنگاه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به ايشان فرمود: ما اكنون در كدام يك از ماههاى رومى بسر مىبريم؟ أبو ذر گفت: يا رسول اللَّه آذر بپايان رسيده است. پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: اى أبا ذرّ آن را مىدانستم و ليكن دوست داشتم قوم من بفهمند كه تو مردى از اهل بهشت مىباشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنكه پس از من بدليل علاقهات به اهل بيتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى كه عهده دار مراسم كفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى كه به پرهيزگاران نويد داده شده همراه من خواهند بود. معاني الأخبار، النص، ص: 205 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زدن درب مساجد پایان ماه صفر @ahkam_pictures
پرسمان 💢افراط در عزاداري و دهه سازي💢 @Porseman_channel طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. آيت الله شبيري زنجاني: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جلوگیری پدر یا شوهر از قسم خوردن فرزند💢 @Porseman_channel مسأله ۲۶۷۲ اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلو گیری کند، یا شوهر از قسم خوردن زن جلوگیری نماید، قسم آنان صحیح نیست. (گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر پدر آنچه را فرزند قسم خورده بجا بیاورد، بگوید بجا نیاورد و آنچه را قسم خورده بجا نیاورد بگوید بجا آور، قسم او بی اثر می‌شود. (بهجت): مسأله اگر پدر، فرزند را از قسم خوردن نهی کند و یا شوهر همسرش را از قسم خوردن نهی نماید، قسم آنان صحیح نیست بلکه اگر پسر بدون اذن پدر و زن بدون اذن شوهر قسم بخورد، قسم آنان نیز منعقد نخواهد شد. (زنجانی): مسأله قسم فرزند بدون اجازه پدر و قسم زن بدون اجازه شوهر صحیح نیست، بنا بر این اگر پدر یا شوهر از قسم خوردن، یا عمل به کاری که به آن قسم خورده می‌شود، قبل از قسم خوردن نهی کند، قسم صحیح نخواهد بود. رهبری: اذن پدر در مورد قسم فرزند، و اذن شوهر در مورد قسم زن، لازم است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زمان دقیق حمله به خانه حضرت صدیقه طاهره س💢 @Porseman_channel زمان دقيقي را نمي توان در اين باره ارائه داد. چرا كه حتي در زمان شهادت آن بانو نيز چند ديدگاه است. اما ماجراى حمله به خانه حضرت فاطمه زهرا(س) قبل از ماجراى غصب فدك و پس از بيعت با ابوكر در سقيفه بود يعني همان روزهاي اول بعد از رحلت رسول خدا اتفاق افتاد .و فاصله چنداني وجود نداشته است. ابن ابى الحديد مى گويد: چون ابوبكر به خلافت رسيد، على و زبير و جماعتى از بنى هاشم در خانه فاطمه بودند. عمر به نزد ايشان آمد و گفت: قسم به آن كسى كه جانم در دست او است ! اگر بيرون نيايى و با ابوبكر بيعت نكنى، خانه را بر شما آتش مىزنم. زبير با شمشير كشيده از خانه بيرون آمد. مردى از انصار او را گرفت و شمشير از دستش افتاد. عمر بر سر زبير فرياد كرد و شمشير را بر سنگ زد و آن را شكست. 📕شرح نهج البلاغة، ج 2، ص 21. همچنين نقل شده كه: عمر با بسيارى از اطرافيان خود در خانه زهرا(س)جمع شدند. فاطمه پشت در آمد و عمر گفت: براى بيعت با ابوبكر از خانه خارج شويد و گرنه خانه را آتش مى زنم. فاطمه اجازه نداد وارد خانه شوند. عمر دستور داد هيزم بياورند و فرياد زد: يا على ! از خانه بيرون بيا. .. على (ع) را به اجبار به مسجد براى بيعت با ابوبكر بردند. 📚المصنف، ابن أبي شيبة الكوفي، 1409 - 1989 م ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت - لبنان، ج 8، ص572؛ انساب الأشراف، چ دار معارف، قاهره،ج 1،ص586؛ الامامة و السياسة، چ مكتبة تجارية كبرى، مصر، ص 12. ماجراي بيعت با ابو بكر در سقيفه در همان روز رحلت پيامبر صورت گرفت و ماجراي هجوم به خانه حضرت زهرا نيز در امتداد بيعت گرفتن براي ابوبكر و تحصن مخالفان در خانه حضرت در همان روزها بوده است . 📘مروج الذهب و معادن الجوهر، أبو الحسن على بن الحسين بن على المسعودي (م 346)، تحقيق اسعد داغر، قم، دار الهجرة، چ دوم، 1409، ج 2، ص 298. البته برخی روزشمار حوادث فاطميه بدين گونه است: دوشنبه 28 صفر سال دهم هجري: رحلت جانگداز خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله، و تشكيل سقيفه بني ساعده و آغاز غصب خلافت. سه شنبه: اخذ بيعت اجباري از ساكنين مدينه (بيعت عمومي) و احتجاج اميرالمؤمنين علي عليه السلام درباره خلافت در مسجد النبي و مراجعه به منزل و تدفين غريبانه خاتم الانبياء در نيمه شب. چهارشنبه: اولين روز از ايام جمع آوري قرآن توسط اميرالمؤمنين علي عليه السلام و اولين روز از ايام تحصن در بيت حضرت فاطمه سلام الله عليها. پنج شنبه: دومين روز از ايام جمع آوري قرآن و دومين روز از ايام تحصن در بيت حضرت فاطمه سلام الله عليها. جمعه: سومين روز از ايام جمع آوري قرآن و دومين روز از ايام تحصن در بيت حضرت فاطمه سلام الله عليها و هجوم اول به خانه وحي و اولين نوبت از استنصارهاي شبانه حضرت علي عليه السلام و حضرت زهرا سلام الله عليها. شنبه: ايام مطالبه ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها و دومين نوبت از استنصارهاي شبانه. يك شنبه: ايام مطالبة ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها و سومين نوبت از استنصارهاي شبانه. دوشنبه: ايام مطالبة ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها و بي وفايي صحابه در ياري رساندن به اميرالمؤمنين علي عليه السلام و عرضه قرآن توسط اميرالمؤمنين و ايراد خطبة «وسيله». سه شنبه و چهارشنبه: ايام مطالبة ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها. پنج شنبه: خطابة فاطمه زهرا سلام الله عليها معروف به خطبة فاطمي در مسجد النبي. جمعه: سخنراني دوازده نفر از ياران اميرالمؤمنين عليه السلام در مسجد النبي و احتجاج آن ها با ابوبكر دربارة خلافت پس از كسب اجازه از اميرالمؤمنين علي عليه السلام. شنبه يكشنبه و دوشنبه: ايام سه روزة انزواي سياسي ابوبكر. سه شنبه: تثبيت دوبارة پايه هاي حكومت ابوبكر توسط عناصر مسلح كودتا و اخراج كارگزاران حضرت زهرا سلام الله عليها از فدك. چهارشنبه: رسيدن خبر غصب فدك به صديقة طاهره سلام الله عليها در مدينه. پنج شنبه و جمعه و شنبه: ايام مطالبة فدك. يك شنبه و دوشنبه: ايام مطالبة فدك و احتمال وقوع اصلي هجوم در اين روزها و پس از آن به خانة وحي و اهل بيت رسالت و جسارت به فاطمة زهرا سلام الله عليها كه منجر به شهادت آن حضرت شد. ( برگرفته شده از 📙دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غریب الغرباء💢 @Porseman_channel غریب الغربا به معنای غریب غریبان است و كسی را گویند كه از همه غریب تر است. در خصوص علت بروز و شیوع این لفظ(غریب الغربا) در مورد امام رضا( در لسان عامة مردم پس از شهادت ایشان، اساس آن همان روایاتی است كه در خصوص شهادت و مكان دفن ایشان وارد شده است. از رسول خدا( روایت گردیده : "پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد و هر غمناكی كه او را زیارت كند، خداوند غمش رابرطرف گرداند وهرگناهكاری كه او را زیارت كند،‌البته گناهانش را بیامرزد." امیرالمؤمنین علی( نیز در این باره می فرماید : "به زودی مردی از فرزندان من در خراسان بوسیله زهر كشته خواهد شد، كه نام او همنام من و نام پدرش نام پسر عمران(موسی() است، آگاه باشید كسی كه او را درغربتش زیارت كند،‌خداوند گناهان او را بیامرزد." در حدیث معتبر از امام رضا( روایت گردیده كه فرمود : "زود باشد كه كشته شوم به زهر، به ظلم و ستم و مدفون شوم در كنار هارون الرشید، و بگرداند خداوند تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من، پس هر كه مرا در این غربت زیارت كند، واجب شود بر او كه من او را زیارت كنم در روز قیامت." ، امام طی اقامت كوتاه خویش در خراسان، پیوسته دچار درد و رنج و اندوه بود و آرزوی مرگ می كرد. و نیز نقل گردیده كه روزهای جمعه، هرگاه از مسجد بازمی گشت، می فرمود : "پروردگارا اگر گشایش كارم از‌ آنچه در آن قرار دارم، مرگ است، هر چه زوتر مرگم را فرا برسان." تحمل مأمون و اطرافیانش و آمد و شد میان آنها و نشست و برخاست با آنان و سوء استفاده مأمون از وجود مقدس امام، در جهت اغراض و مصالح حكومت، همه اینها مایة دل آزردگی و ناراحتی و ناخشنودی امام، تا سرحدّ مرگ بود. امام(ع) در موقعیتی قرار داشت، كه هم از بُعد مكانی غریب بود و هم از بُعد عقیدتی. هم مجبور بود از دوری خانواده و یاران و مكانی كه به آن علاقه مند بود(مدینه)‌، دلتنگ باشد، و هم در میان گروهی بسر برد، كه هیچ سنخیّتی از نظر فكر و مرام و عقیده به آنان احساس نمی كرد و در عین حال ناظر اعمال ریاكارانة‌شان بود، و از نیرنگ و نفاق درونی آنان نیز به خوبی آگاه بود. اینها وجود مقدس امام را بشدت آزار می داد. لذا عنوان غریب الغربا، مصداق چنین غربتی است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢غسل جنین💢 @Porseman_channel مسأله 558 بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد (1) باید (2) غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد (3)، باید (4) در پارچه ای به پیچند و بدون غسل دفن کنند. (1) (گلپایگانی، صافی: ) یا اگر چهار ماه ندارد ولی خلقتش تمام باشد.. (اراکی: ) اگر چهار ماه بیشتر دارد.. (2) (بهجت: ) باید بنا بر احتیاط واجب.. (3) (گلپایگانی، صافی: ) و خلقتش هم تمام نشده.. (سیستانی: ) بلکه اگر چهار ماه هم ندارد ولی ساختمان بدنش تمام شده، باید بنا بر احتیاط واجب او را غسل دهند و در غیر این دو صورت باید بنا بر احتیاط در پارچه ای به پیچند و بدون غسل، دفن کنند. (4) (خوئی، تبریزی: ) باید بنا بر احتیاط.. (مکارم: ) باید بنا بر احتیاط واجب... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سقط كردن جنينى كه ناقص الخلقه به دنيا مى آيد، چه حكمى دارد؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز فاضل و مكارم): ناقص بودن بچه مجوز شرعى براى سقط جنين محسوب نمىشود. آيةاللَّه مكارم: اگر در مراحل ابتدايى جنين باشد و به صورت انسان كامل در نيامده (هنوز روح در آن دميده نشده باشد) و تولد ناقص آن باعث مشقت و حرج شديد براى پدر و مادرش گردد اشكال ندارد و بنابر احتياط ديه را هم بايد بدهند . آيةاللَّه فاضل: سقط آن جايز نيست مگر در موارد ضرورت. مقام معظم رهبری: ناقص الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعى براى سقط جنين حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى شود، ولى اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشك متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشكال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢عمر طولاني امام زمان ع 💢 برخي انكار ميكنند كه مگر ميشود كسي بيش از هزار سال عمركند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ 1⃣اولا سوال ميكنيم آيا مستشكل خدا را قادر مي داند يا نه؟ به نظر او خدا به هر امري قادر است يا عاجز و ناتوان مي باشد؟ً! قطعا خدا قادر است و طولاني بودن عمر موجودي از حيطه قدرت خدا خارج نيست و عقلا امكان دارد. در قرآن در مورد حضرت يونس ع است كه اگر استغفار نمي كرد تا قيامت در شكم ماهي زنده نگه داشته ميشد.واين خود شاهد قرآني بر امكان آن و تعلق گرفتن قدرت خدا بر آن در صورت لزوم مي باشد. 📗صافات144 2⃣ثانيا وقتي كسي اولين بار روي آب راه رفت همه متعجب ميشوند و سر و صدا ميكند و وقتي نفر دوم راه رفت بازتاب كمتري خواهد داشت و همينطور اگر افراد زيادي اينكار را بكنند عادي شده و جاي هيچ تعجب و انكاري وجود نخواهد بود. در مورد طولاني بودن عمر حضرت هم همين است. حضرت يكي از مخلوقات است كه عمر طولاني دارند و سابقا و لاحقا اين امر آنقدر تكرار شده و ميشود كه حد و حصرندارد.پس نبايد مورد اعجاب و انكار قرار گيرد. 3⃣ثالثا معمرين زيادي بوده اند كه عمرهاي طولاني داشته اند. كه اسم برخي آنها دركتاب 📚بحار الانوار ج51 ص14ذكر شده است. ازجمله آنها نوح ع بوده كه طبق روايات 2500 سال عمر كرده و اين عمر كمتر از خودش را بي اشكال و منطقي مي نمايد. به تصريح قرآن 950 سال پيامبري كرده اند 📒عنكبوت14 و طبق روايات عمر بسيار طولاني داشته اند. 📙تاريخ طبري ج1ص93 و عمرطولاني امام زمان ع به عنوان شباهتي به نوح ع ذكر شده است. 📘كمال الدين ج2ص524 از معمرين ديگر حضرت خضر 📙بحار الأنوار ج13 ؛ ص299 امام رضا عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: خضر عليه السّلام از آب حيات نوشيد و او زنده است و تا نفخ صور نخواهد مرد و او نزد ما مىآيد و سلام مىكند و آوازش را مىشنويم امّا شخصش را نمىبينيم و او هر جا كه ياد شود حاضر مىشود و هر كه او را ياد كند بايستى بر او سلام كند و او همه ساله در موسم حجّ حاضر مىشود و همه مناسك را به جا مىآورد و در بيابان عرفه وقوف مىكند و بر دعاى مؤمنين آمين مىگويد و خداوند بواسطه او تنهائى قائم ما را در دوران غيبتش به انس تبديل كند و غربت و تنهائيش را با وصلت او مرتفع سازد. 📗كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج2 ؛ ص391 وبه صراحت راز طول عمر خضرع ؛ حجتي بر نفي استبعاد طول عمر امام زمان ع ذكر شده است. «امّا طول عمر خضر... چون در علم ازلى خداوند مقدار عمر قائم ما و طول غیبت او تقدیر شده بود و می دانست که بندگانش طول عمر او را انکار می کنند، از این رو عمر خضر را طولانى گردانید، تا در اثبات طول عمر قائم ما به وسیله ی آن استدلال شود ؛ و بدان وسیله ایراد دشمنان از میان برود و مردم را بر خدا حجّت و ایرادى نباشد.» 📚بحارالأنوار ،ج51 ،ص221 و عيسي ع كه به تصريح قرآن كريم نمرده و به صليب كشيده نشده بلكه به آسمان برده شده و زنده است. 📗نساء157 👌در نتيجه طول عمر امام زمان ع هيچ استبعادي ندارد و سابقه داشته و هم امكان علمي و عقلي دارد و هم سابقه تاريخي و طبيعي ؛وقوع آن را تاييد ميكندوضمنا مصادقي از مصاديق اعجاز الهي است. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال پرسمان دینی: پرسمان 💢فلسفه غیبت💢 چرا امام زمان ع غايب است؟ @Porseman_channel گاهى صلاح معلم در اين است كه موقتاً از كلاس بيرون برود. چون تا سر كلاس است بچهها خوب شناخته نمىشوند. بايد ديد در غياب معلم چه مىكنند و از بيرون آنها را كنترل كرد. اصلًا پليس را بر مىداريم و ببينيم مردم خودشان چگونه رانندگى مىكنند؟ والا سر چهار راه ترمز كردى از ترس جريمه است. اينكه هنر نيست. بايد ببينيم چقدر قانونمند شدهايم. قانون در نهاد تو رفته يا از ترس پليس قانون را رعايت مىكنى؟ پس غيبت ضرورت دارد و اين غيبت را امامان يكى يكى تمرين مىدادند. اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچهاى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى به آن زد، ولى بچههاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مىزند. چنانچه مجدداً بچهها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مىنمايد. حال اگر براى بار سوم بچههاى بىادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مىكنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟ در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند، خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهرهگيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند. بيان علت حقيقى و اصلى غيبت امرى دشوار و شايد دور از دسترس باشد. درباره غيبت مىتوان، هم نگاه تاريخى داشت و هم نگاه روايى: يك. نگاه تاريخى: وقتى به تاريخ صدر اسلام و حتى قبل از آن مىنگريم، به خوبى مىبينيم كه جبهه كفر و باطل براى مقابله با جبهه حق و نابودى آن، از هيچ اقدامى فروگذارى نكرده و در اين راه حتى از كشتن پيشوايان دين نيز ابايى نداشته است. از اين رو خلفاى معاصر امام حسن عسكرى (ع) ايشان را به شدت تحت نظر داشتند تا وقتى فرزند ايشان به دنيا مىآيد، او را در همان ابتداى زندگى به شهادت برسانند. بنابراين بسيار طبيعى است كه خداوند آخرين حجت خود را در پرده غيبت قرار دهد تا جان او حفظ شود و در موعد مقرر و زمانى كه مردم آمادگى ظهور داشتند ظهور كرده و جهان را پر از عدل و داد نمايد. دو. نگاه روايى: در روايات به علت و حكمتهاى متعددى اشاره شده است از جمله: الف. غيبت سرى از اسرار الهى: پيامبر (ص) فرمود: ان هذا لامر من امر الله و سر من سر الله اين امر الهى و سرى از اسرار خداوند است. (بحار الانوار، ج 51، ص 73). ب. آزمايش مردم: امام على (ع) فرمود: به خدا قسم من و دو فرزندم شهيد مىشويم. خداوند در آخر الزمان مردى از فرزندانم را به خون خواهى ما بر خواهد انگيخت و او مدتى غايب مىشود تا مردم آزمايش شوند و گمراهان جدا گردند تا جايى كه افراد نادان مىگويند: خداوند ديگر به آل محمد كارى ندارد. (غيبت نعمامى، ب 10). ج. ستم پيشه بودن انسانها: امير مؤمنان (ع) فرمود: زمين از حجت خدا خالى نمىماند، ولى خداوند به دليل ستم پيشه بودن و زيادهروى انسانها، آنان را از وجود [ظاهرى] حجت خود محروم مىسازد (غيبت نعمانى، ب 10). د. حفظ جان امام: امام باقر (ع) فرمود: براى قائم ما قبل از آنكه به پا خيزد غيبتى است. راوى پرسيد چرا، حضرت فرمود: مىترسد [از قتل]. برخى بر اساس روايت اول مىگويند: علت اصلى غيبت، روشن نيست و آنچه از علتها گفته شده (مانند حفظ جان) از آثار غيبت است، نه علت اصلى (فصلنامه انتظار، ش 4، مقاله استاد طبسى). به هر حال غيبت امام مهدى (عج) يكى از پديدههايى است كه با اراده و تدبير خداوند رخ داده و داراى حكمت ها و مصلحتى مهم و قابل توجه است. عبداللَّه بن فضل هاشمى مىگويد: عرض كردم: «حكمت و فايده اين غيبت چيست؟» فرمود: «حكمت غيبت او، همان حكمت غيبت آن عده از حجتهاى خداوند است كه قبلاً از آنها ياد شده است حكمت اين غيبت نيز تا بعد از ظهور آن حضرت، بر مردم معلوم نخواهد شد همان طور كه حكمت كارهايى كه خضر انجام داد، تا قبل از جدا شدنش از موسى، معلوم نشد. اى پسر فضل اين امرى الهى است و سرّ آن و جهات پنهانى آن نيز، الهى و به خدا مربوط است و هنگامى كه ما مىدانيم خداوند عزّوجل حكيم است، قبول و اعتراف مىكنيم كه تمام كارهايش، عين حكمت و درستى است هر چند كه علت و چرايى آن كارها، براى ما روشن نشده باشد» اثبات الهداه، ج 3، ص 488، ج. 217 بر اساس اين حديث، علّت و حكمت اصلى «غيبت»، براى ما معلوم نيست و پس از ظهور مهدى (عج) آشكار مىگردد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا