eitaa logo
کانال پرسمان دینی
843 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عرق جنب از حرام💢 @Porseman_channel مسأله ۱۱۶ عرق جنب از حرام، نجس نیست، ولی احتیاط واجب آن است که با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده، نماز نخوانند. (اراکی:) مسأله عرق جنب از حرام گر چه نجس بودن آن، محل ّ اشکال است ولی با بدن یا لباسی که به آن، آلوده شده نمی‌توان نماز خواند. (خوئی:) مسأله عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط مستحب ّ نماز با آن نخوانند و نزدیکی با زن در حال حیض، حکم جنابت از حرام را دارد. (گلپایگانی، صافی:) مسأله عرق جنب از حرام پاک است چه در حال جماع بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد یا از لواط یا از وطی و نزدیکی کردن با حیوانات یا استمناء؛ (و استمناء آن است که انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید) لکن بنا بر احتیاط واجب با بدن یا لباسی که آلوده به آن است، نمی‌شود نماز خواند. (بهجت:) مسأله عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنا بر أظهر و أحوط، با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده تا خشک نشده است نماز نخوانند. (تبریزی:) مسأله عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط نماز با آن جائز نیست و بعید نیست احتیاط در این مسأله واجب نباشد و نزدیکی با زن در حال حیض حکم جنابت از حرام را دارد. (سیستانی:) مسأله عرق جنب از حرام پاک است و نماز با آن صحیح است. (زنجانی:) مسأله عرق جنب از حرام پاک است، ولی بنا بر احتیاط مستحب از آن اجتناب کنند، چه عرق در حال نزدیکی بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد، یا از لواط، یا از نزدیکی کردن با حیوانات، یا استمناء. (مکارم:) مسأله کسی که از طریق حرام جنب شود، خواه به واسطه زنا باشد یا لواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولی ما دام که بدن یا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنا بر احتیاط واجب. احتیاط مستحب ّ آن است که از عرق جنب از حرام پرهیز شود و برای رعایت این احتیاط، بهتر است با آب ملایم غسل کند که به هنگام غسل بدن او عرق نکند، این در صورتی است که با آب قلیل غسل نماید و اگر با آب کر و مانند آن باشد اشکال ندارد، امّا بعد از پایان غسل یک بار همه بدن را آب بکشد (بنا بر احتیاط مستحب ّ). مسأله ۳۷۳ عرق جنب از حرام نجس نیست (۱) و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند صحیح است (۲). (۱) (اراکی:) نجس بودن عرق جنب از حرام محل ّ اشکال است.. (۲) (مکارم:) ولی بهتر است با آب ملایم غسل کند که عرق ننماید. (گلپایگانی:) مسأله گذشت که عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنا بر قول به نجاست آن، کسی که از حرام جنب شده و اگر بخواهد با آب گرم غسل کند عرق می‌کند، باید با آب سرد غسل کند و اگر آب سرد پیدا نکند یا برای او ضرر داشته باشد، نمی‌تواند در بیرون آب غسل ترتیبی کند و چنانچه بعد از آن که تمام بدن زیر آب رفت، نیّت غسل ترتیبی کند و به نیّت سر و گردن بدن را حرکت دهد بعد یک مرتبه به نیّت طرف راست و مرتبه دیگر به نیّت طرف چپ، بدن را حرکت دهد، غسل او صحیح است. (خوئی، سیستانی، زنجانی:) مسأله کسی که از حرام جُنُب شده چنانچه با آب گرم غسل کند اگر چه عرق می‌کند غسل او صحیح است (خوئی، زنجانی: و احتیاط مستحب ّ آن است که با آب سرد غسل کند). (صافی:) مسأله گذشت که عرق جُنُب از حرام نجس نیست، بنا بر این اگر با آب گرم غسل کند، غسل او صحیح است و احتیاط مستحب آن است که با آب سرد غسل کند. (تبریزی:) مسأله کسی که از حرام جُنُب شده و بخواهد با آب گرم غسل کند عرق می‌کند، مانعی ندارد. مطابق نظر آيت الله خامنه اي پاک است و لکن احتياط واجب آن است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود، بله اگر عرق موجود در لباس مذکور خشک شده و يا شسته شده باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد. استفتائات جديد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢علت عزاداری💢 چرا به اهل بیت ع که با شهادتشان به بهشت رفته اند؛ عزاداری میکنیم؟ @Porseman_channel ✅اینکه شخص در فقدان عزیز از دست رفته خود ناله و مویه و عزاداری نماید کاملا طبیعی و مطالبق طبع و فطرت هر انسانی است و هر انسان به اقتضاء وجود احساس و عواطفی که نسبت به عزیزان خود دارد؛در فقدان آنها عزادازی میکند. این کاملا طبیعی است و کسانی که این اشکال را مطرح میکنندنیز قطعا اقرار و اعتراف دارند که عزاداری برای فقدان عزیز جگر سوز و داغ سنگینی بوده و جای پرسش ندارد. اینکه کسی اعتراض به مادر فرزند از دست داده کند که چرا میگریی؟بسیار عجیب است و همه به او اعتراض میکنند که نمی بینی داغ دیده؟مگر داغ دیده میخندد و شادی میکند؟؟ ما محبان اهل بیت ع ؛ بیش از عزیزان خود ،اهل بیت ع را دوست داریم و حتی همین عزیزان خود را قربانی و فدای اهل بیت ع میکنیم؛لذا کاملا طبیعی است و جای پرسش ندارد که چرا عزاداری؟ چون داغ عزیز دیده ایم و این طبیعی است. البته قطعا جای شهدا بهشت است و اهل بیت ع سروران شهدا هستند لیکن این از داغ ما نمیکاهد بلکه می افزاید که چنین خوبانی را بشریت قدر ندانست و از دست داد. گریه ما بخاطر خود اهل بیت ع ؛ بلکه بخاطر داغی که به فقدان آنها ما بر دل داریم؛می باشد. ضمنا ادامه این عزاداری ها در طول سالیان و قرنها ؛ در واقع تجدید داغ است . احیاء این مکتب مرهون تذکر و یادآوری و عزاداری است. ایام شهادت اهل بیت ع؛ فرصتی برای تجدید پیمان با آنها و بزرگداشت آنها و اعلام همبستگی و سلم با آنها و حرب با دشمنانشان است (انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم) در واقع این عزاداری ؛ مصداق بارز فروع دین (تولی و تبری) است و مکتب و کلاسی است که در آن تجلیل دوست و دشمن شناسی را می آموزیم. پس عزاداری به اهل بیت ع؛ عزاداری خشک و خالی و شعار بی شعور نیست بلکه یک مکتب است یک متد و روش احیاگر سنت و سیره اهل بیت ع و آموزه های آنهاست.... لذا سوال از چرایی عزاداری علی رغم بهشتی بودن آن ذوات مقدسه ؛ واضح میشود.وروشن میگردد که فلسفه احیاگری و روشنگری و تربیت و ترویج آرمانها در آن نهفته است وروحیه ظلم ستیزی و دشمن شناسی را بارور می نماید.... 👌چه زیبا فرموده سید بن طاووس : و اگر در پوشيدن شعار بىتابى و مصيبت زدهگى در زمينه از بين رفتن نشانههاى هدايت و تأسيس پايههاى گمراهى و از تأسف بر سعادتى كه از دست ما رفته، و از تأثر بر اين شهادتى كه اقدام بر آن شده غرض ما امتثال امر سنّت پيغمبر و كتاب خدا نبود، ما در مقابل اين نعمت بزرگ جامههاى سرور و بشارت بتن ميكرديم، ولى چون در ناليدن باين مصيبت، پادشاه روز معاد را رضايت حاصل، و نيكوكاران از بندگان را غرضى مترتب است لذا ما هم جامه گريستن پوشيديم و با اشك ريختن انس گرفتيم 📕لهوف ص 75 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حيض در اعتكاف💢 @Porseman_channel اگر زن در حال اعتكاف عادت ماهانه شود، تكليف چيست؟ همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد): اعتكاف او باطل مى شود و بايد در اسرع وقت از مسجد خارج شود و چنانچه عادت ماهانه در روز سوم اتفاق بيفتد، بايد قضاى آن را به جاى آورد. آيات عظام تبريزى و وحيد: اعتكاف او باطل مى شود و بايد در اسرع وقت از مسجد خارج شود و چنانچه عادت ماهانه در روز سوم اتفاق بيفتد بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن را به جاى آورد. [آیت الله خامنه ای:با پيداشدن حيض ولو در بعض روز سوم اعتكاف باطل مى‌شود و قضا ندارد ] @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢رحلت یا شهادت پیامبرص💢 @Porseman_channel آنچه كه در تاريخ آمده و محدثين آن را نقل كردهاند و مشهور است، مسأله رحلت است نه شهادت. محدث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمى بعد از آن كه كيفيت رحلت آن حضرت را از شيخ مفيد و طبرسى نقل مىكند، در پايان همان باب احاديثى را كه ناظر به شهادت آن حضرت مىباشد آورده است. مىگويد: «در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت، چنان كه صفار به سند معتبر از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه در روز خيبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله چون حضرت لقمهاى تناول فرمود آن گوشت به سخن آمده و گفت يا رسول الله مرا به زهر آلودهاند. پس حضرت در مرض موت خود مىفرمود كه امروز پشت مرا درهم شكست آن لقمه كه در خيبر تناول كردم و هيچ پيغمبر و وصى پيامبرى نيست مگر آن كه به شهادت از دنيا بيرون برود. در روايت ديگر فرمود كه زن يهوديه آن حضرت را زهر داد.... اين روايات ناظر بر اين است كه اثر سمها موجبات شهادت و رحلت آن حضرت را فراهم كرده است يعنى رحلت آن حضرت مستند به همان مسموميتها است. در نتيجه قول مشهور كه پيامبر اسلام (ص) در سال دهم هجرت در اواخر عمر خود در اثر بيمارى رحلت فرمودند منافاتى با قول سوم شهادت حضرت ندارد زيرا ممكن است و بيمارى حضرت در اثر همان زهر باشد چنانچه از روايت مذكور نيز فهميده مىشود. @Porseman_channel براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- منتهىالامال، شيخ عباس قمى 2- بحارالانوار، ج 22، ص 455 3- اصول كافى، ثقهالاسلام كلينى، ج 2، ص 323 و 324، نشر فرهنگ اهلالبيت 4- فروغ ابديت، جعفر سبحانى، ج 2، ص 501 5- ناسخالتواريخ، ميرزا تقى لسانالملك، ج 3، ص 443، انتشارات محمدى @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال آیا جویدن آدامس و خوردن تخمه در ایام شهادت معصومین ع گناه داره؟ پوشیدن لباس مشکی لازمه یا نه؟ ــــــــــــــــــــــ @Porseman_channel ✍پاسخ خوردن تنقلات و آدامس و شيرينی در ایام عزاداری شرعاً حرام نيست و ملازم با تظاهر به خوشحالی هم نيست و آنچه در ايام عزاداری خلاف ادب است و ترک آن مطلوب است تظاهر به خوشحالی است. پوشيدن لباس سياه در دو ماه محرم و صفر واجب نیست، ولی اگر براى تعظيم شعائر باشد داراى اجر و ثواب خواهد بود. —--------------------------------- @Porseman_channel j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢مژده خروج ماه صفر💢 آیا روایتی در مژده خارج شدن ماه صفر وجود دارد؟ @Porseman_channel چنین روایتی نه در منابع و نه در جوامع روایی وجود ندارد چیزی که هست روایتی است که کاملا غریبه از این برداشت اشتباه مردم می باشدوهیچ اشاره و دلالتی بر مژده بر خروج ماه صفر ندارد... @Porseman_channel ابن عبّاس گويد: روزى پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به چند تن از اصحابشان كه در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستين شخصى كه اكنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون اين سخن را از آن بزرگوار شنيدند، گروهى از ايشان برخاسته و بيرون رفتند، و هر يك از آنان قصد داشت كه سريعتر مراجعت نمايد تا خود نخستين واردشونده باشد و در نتيجه بهشتى گردد، پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به نيّت آنان پىبرد، و به باقى مانده اصحابش كه نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چندتن بر شما وارد مىشوند كه از جهت زودتر رسيدن در حال سبقت از يك ديگرند، پس هر كدام از آنان كه مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان كه بيرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نيز همراهشان بود، آنگاه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به ايشان فرمود: ما اكنون در كدام يك از ماههاى رومى بسر مىبريم؟ أبو ذر گفت: يا رسول اللَّه آذر بپايان رسيده است. پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: اى أبا ذرّ آن را مىدانستم و ليكن دوست داشتم قوم من بفهمند كه تو مردى از اهل بهشت مىباشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنكه پس از من بدليل علاقهات به اهل بيتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى كه عهده دار مراسم كفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى كه به پرهيزگاران نويد داده شده همراه من خواهند بود. معاني الأخبار، النص، ص: 205 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زدن درب مساجد پایان ماه صفر @ahkam_pictures
پرسمان 💢افراط در عزاداري و دهه سازي💢 @Porseman_channel طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. آيت الله شبيري زنجاني: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جلوگیری پدر یا شوهر از قسم خوردن فرزند💢 @Porseman_channel مسأله ۲۶۷۲ اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلو گیری کند، یا شوهر از قسم خوردن زن جلوگیری نماید، قسم آنان صحیح نیست. (گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر پدر آنچه را فرزند قسم خورده بجا بیاورد، بگوید بجا نیاورد و آنچه را قسم خورده بجا نیاورد بگوید بجا آور، قسم او بی اثر می‌شود. (بهجت): مسأله اگر پدر، فرزند را از قسم خوردن نهی کند و یا شوهر همسرش را از قسم خوردن نهی نماید، قسم آنان صحیح نیست بلکه اگر پسر بدون اذن پدر و زن بدون اذن شوهر قسم بخورد، قسم آنان نیز منعقد نخواهد شد. (زنجانی): مسأله قسم فرزند بدون اجازه پدر و قسم زن بدون اجازه شوهر صحیح نیست، بنا بر این اگر پدر یا شوهر از قسم خوردن، یا عمل به کاری که به آن قسم خورده می‌شود، قبل از قسم خوردن نهی کند، قسم صحیح نخواهد بود. رهبری: اذن پدر در مورد قسم فرزند، و اذن شوهر در مورد قسم زن، لازم است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زمان دقیق حمله به خانه حضرت صدیقه طاهره س💢 @Porseman_channel زمان دقيقي را نمي توان در اين باره ارائه داد. چرا كه حتي در زمان شهادت آن بانو نيز چند ديدگاه است. اما ماجراى حمله به خانه حضرت فاطمه زهرا(س) قبل از ماجراى غصب فدك و پس از بيعت با ابوكر در سقيفه بود يعني همان روزهاي اول بعد از رحلت رسول خدا اتفاق افتاد .و فاصله چنداني وجود نداشته است. ابن ابى الحديد مى گويد: چون ابوبكر به خلافت رسيد، على و زبير و جماعتى از بنى هاشم در خانه فاطمه بودند. عمر به نزد ايشان آمد و گفت: قسم به آن كسى كه جانم در دست او است ! اگر بيرون نيايى و با ابوبكر بيعت نكنى، خانه را بر شما آتش مىزنم. زبير با شمشير كشيده از خانه بيرون آمد. مردى از انصار او را گرفت و شمشير از دستش افتاد. عمر بر سر زبير فرياد كرد و شمشير را بر سنگ زد و آن را شكست. 📕شرح نهج البلاغة، ج 2، ص 21. همچنين نقل شده كه: عمر با بسيارى از اطرافيان خود در خانه زهرا(س)جمع شدند. فاطمه پشت در آمد و عمر گفت: براى بيعت با ابوبكر از خانه خارج شويد و گرنه خانه را آتش مى زنم. فاطمه اجازه نداد وارد خانه شوند. عمر دستور داد هيزم بياورند و فرياد زد: يا على ! از خانه بيرون بيا. .. على (ع) را به اجبار به مسجد براى بيعت با ابوبكر بردند. 📚المصنف، ابن أبي شيبة الكوفي، 1409 - 1989 م ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت - لبنان، ج 8، ص572؛ انساب الأشراف، چ دار معارف، قاهره،ج 1،ص586؛ الامامة و السياسة، چ مكتبة تجارية كبرى، مصر، ص 12. ماجراي بيعت با ابو بكر در سقيفه در همان روز رحلت پيامبر صورت گرفت و ماجراي هجوم به خانه حضرت زهرا نيز در امتداد بيعت گرفتن براي ابوبكر و تحصن مخالفان در خانه حضرت در همان روزها بوده است . 📘مروج الذهب و معادن الجوهر، أبو الحسن على بن الحسين بن على المسعودي (م 346)، تحقيق اسعد داغر، قم، دار الهجرة، چ دوم، 1409، ج 2، ص 298. البته برخی روزشمار حوادث فاطميه بدين گونه است: دوشنبه 28 صفر سال دهم هجري: رحلت جانگداز خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله، و تشكيل سقيفه بني ساعده و آغاز غصب خلافت. سه شنبه: اخذ بيعت اجباري از ساكنين مدينه (بيعت عمومي) و احتجاج اميرالمؤمنين علي عليه السلام درباره خلافت در مسجد النبي و مراجعه به منزل و تدفين غريبانه خاتم الانبياء در نيمه شب. چهارشنبه: اولين روز از ايام جمع آوري قرآن توسط اميرالمؤمنين علي عليه السلام و اولين روز از ايام تحصن در بيت حضرت فاطمه سلام الله عليها. پنج شنبه: دومين روز از ايام جمع آوري قرآن و دومين روز از ايام تحصن در بيت حضرت فاطمه سلام الله عليها. جمعه: سومين روز از ايام جمع آوري قرآن و دومين روز از ايام تحصن در بيت حضرت فاطمه سلام الله عليها و هجوم اول به خانه وحي و اولين نوبت از استنصارهاي شبانه حضرت علي عليه السلام و حضرت زهرا سلام الله عليها. شنبه: ايام مطالبه ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها و دومين نوبت از استنصارهاي شبانه. يك شنبه: ايام مطالبة ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها و سومين نوبت از استنصارهاي شبانه. دوشنبه: ايام مطالبة ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها و بي وفايي صحابه در ياري رساندن به اميرالمؤمنين علي عليه السلام و عرضه قرآن توسط اميرالمؤمنين و ايراد خطبة «وسيله». سه شنبه و چهارشنبه: ايام مطالبة ميراث و سهم ذي القربا توسط حضرت فاطمه سلام الله عليها. پنج شنبه: خطابة فاطمه زهرا سلام الله عليها معروف به خطبة فاطمي در مسجد النبي. جمعه: سخنراني دوازده نفر از ياران اميرالمؤمنين عليه السلام در مسجد النبي و احتجاج آن ها با ابوبكر دربارة خلافت پس از كسب اجازه از اميرالمؤمنين علي عليه السلام. شنبه يكشنبه و دوشنبه: ايام سه روزة انزواي سياسي ابوبكر. سه شنبه: تثبيت دوبارة پايه هاي حكومت ابوبكر توسط عناصر مسلح كودتا و اخراج كارگزاران حضرت زهرا سلام الله عليها از فدك. چهارشنبه: رسيدن خبر غصب فدك به صديقة طاهره سلام الله عليها در مدينه. پنج شنبه و جمعه و شنبه: ايام مطالبة فدك. يك شنبه و دوشنبه: ايام مطالبة فدك و احتمال وقوع اصلي هجوم در اين روزها و پس از آن به خانة وحي و اهل بيت رسالت و جسارت به فاطمة زهرا سلام الله عليها كه منجر به شهادت آن حضرت شد. ( برگرفته شده از 📙دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غریب الغرباء💢 @Porseman_channel غریب الغربا به معنای غریب غریبان است و كسی را گویند كه از همه غریب تر است. در خصوص علت بروز و شیوع این لفظ(غریب الغربا) در مورد امام رضا( در لسان عامة مردم پس از شهادت ایشان، اساس آن همان روایاتی است كه در خصوص شهادت و مكان دفن ایشان وارد شده است. از رسول خدا( روایت گردیده : "پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد و هر غمناكی كه او را زیارت كند، خداوند غمش رابرطرف گرداند وهرگناهكاری كه او را زیارت كند،‌البته گناهانش را بیامرزد." امیرالمؤمنین علی( نیز در این باره می فرماید : "به زودی مردی از فرزندان من در خراسان بوسیله زهر كشته خواهد شد، كه نام او همنام من و نام پدرش نام پسر عمران(موسی() است، آگاه باشید كسی كه او را درغربتش زیارت كند،‌خداوند گناهان او را بیامرزد." در حدیث معتبر از امام رضا( روایت گردیده كه فرمود : "زود باشد كه كشته شوم به زهر، به ظلم و ستم و مدفون شوم در كنار هارون الرشید، و بگرداند خداوند تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من، پس هر كه مرا در این غربت زیارت كند، واجب شود بر او كه من او را زیارت كنم در روز قیامت." ، امام طی اقامت كوتاه خویش در خراسان، پیوسته دچار درد و رنج و اندوه بود و آرزوی مرگ می كرد. و نیز نقل گردیده كه روزهای جمعه، هرگاه از مسجد بازمی گشت، می فرمود : "پروردگارا اگر گشایش كارم از‌ آنچه در آن قرار دارم، مرگ است، هر چه زوتر مرگم را فرا برسان." تحمل مأمون و اطرافیانش و آمد و شد میان آنها و نشست و برخاست با آنان و سوء استفاده مأمون از وجود مقدس امام، در جهت اغراض و مصالح حكومت، همه اینها مایة دل آزردگی و ناراحتی و ناخشنودی امام، تا سرحدّ مرگ بود. امام(ع) در موقعیتی قرار داشت، كه هم از بُعد مكانی غریب بود و هم از بُعد عقیدتی. هم مجبور بود از دوری خانواده و یاران و مكانی كه به آن علاقه مند بود(مدینه)‌، دلتنگ باشد، و هم در میان گروهی بسر برد، كه هیچ سنخیّتی از نظر فكر و مرام و عقیده به آنان احساس نمی كرد و در عین حال ناظر اعمال ریاكارانة‌شان بود، و از نیرنگ و نفاق درونی آنان نیز به خوبی آگاه بود. اینها وجود مقدس امام را بشدت آزار می داد. لذا عنوان غریب الغربا، مصداق چنین غربتی است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢غسل جنین💢 @Porseman_channel مسأله 558 بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد (1) باید (2) غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد (3)، باید (4) در پارچه ای به پیچند و بدون غسل دفن کنند. (1) (گلپایگانی، صافی: ) یا اگر چهار ماه ندارد ولی خلقتش تمام باشد.. (اراکی: ) اگر چهار ماه بیشتر دارد.. (2) (بهجت: ) باید بنا بر احتیاط واجب.. (3) (گلپایگانی، صافی: ) و خلقتش هم تمام نشده.. (سیستانی: ) بلکه اگر چهار ماه هم ندارد ولی ساختمان بدنش تمام شده، باید بنا بر احتیاط واجب او را غسل دهند و در غیر این دو صورت باید بنا بر احتیاط در پارچه ای به پیچند و بدون غسل، دفن کنند. (4) (خوئی، تبریزی: ) باید بنا بر احتیاط.. (مکارم: ) باید بنا بر احتیاط واجب... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سقط كردن جنينى كه ناقص الخلقه به دنيا مى آيد، چه حكمى دارد؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز فاضل و مكارم): ناقص بودن بچه مجوز شرعى براى سقط جنين محسوب نمىشود. آيةاللَّه مكارم: اگر در مراحل ابتدايى جنين باشد و به صورت انسان كامل در نيامده (هنوز روح در آن دميده نشده باشد) و تولد ناقص آن باعث مشقت و حرج شديد براى پدر و مادرش گردد اشكال ندارد و بنابر احتياط ديه را هم بايد بدهند . آيةاللَّه فاضل: سقط آن جايز نيست مگر در موارد ضرورت. مقام معظم رهبری: ناقص الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعى براى سقط جنين حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى شود، ولى اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشك متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشكال ندارد. @Porseman_channel