eitaa logo
کانال پرسمان دینی
887 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ازهمه دوستانی که شرکت کردند کمال تشکر را داریم🌷 فقط گزینه 2⃣ صحیح می باشد... چرا که اهل بیت ع از کسانی که سوال از فلسفه و علل احکام کرده اند؛ نهی ننموده اند.وپاسخ های( ولو اقناعی و حکمت وجزء العله ای) داده اند لیکن باید دانست دراحکام اصل اولی تعبد و تسلیم است والبته علت و فلسفه برای احکام وجود دارد واحکام تابع مصالح و مفاسدواقعی است که فقط معصوم به آن اطلاع و اشراف دارد... که در زمان غیبت معصوم و عدم دسترسی به ایشان؛ وظیفه پرورش روحیه تعبد می باشد تا خدای ناکرده در ورطه قیاس و استحسان و تفسیربرأی نیفتیم. بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند🌷 👇👇👇👇👇 وپاسخ صحیح را دو نفر از دوستان ارسال کرده اند که هدیه شارژ 5⃣هزاری تقدیم شان میشود... کاربر یامهدی ع ادرکنی وکاربر Teymouri موفق باشید🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان حكم بازى با تخت نرد را بيان كنيد؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، تبريزى، خامنهاى، فاضل و مكارم: اگر از آلات قمار محسوب شود بازى با آن هر چند بدون برد و باخت حرام است. آيات عظام بهجت و وحيد: بازى با نرد، اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و بدون آن بنا بر احتياط واجب جايز نيست. آيات عظام سيستانى، صافى و نورى: حرام است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان چه كار و دعايى باعث تقویت حافظه مى شود؟ @Porseman_channel در ابتدا لازم به تذكر مى دانيم كه آنچه در مورد تقويت حافظه و هوش در كتب روايى و ادعيه بيان شده علت تامه محسوب نمى شود. بعضى از عوامل مربوط به هوش و حافظه در اختيار ما نيست و مربوط به عوامل ژنتيكى و وراثتى است. به عبارت ديگر هوش، حافظه و استعداد هر انسانى برآيندى از عوامل متعدد وراثتى و محيطى است كه بعضى از اين عوامل در اختيار ماست و بعضى از آنها (مانند نقش عوامل ژنتيكى اجداد گذشته) از حوزه اختيار انسان خارج است. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايند: سه چيز فراموشى را از بين مى برد و حافظه مى آورد: تلاوت قرآن، مسواك زدن و روزه. در حديث معتبر از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام منقول است كه 9 چيزموجب غلبه فراموشى است. خوردن سيب ترش و گشنيز جپنير جنيم خورده موش جبول كردن در آب ايستاده جخواندن نوشته قبرها- راه رفتن ميان دو زن- حجامت كردن در پشت گردن. دعاهاى مربوط به افزايش حافظه: در كتاب شريف مفاتيحالجنان در فصل اول از باب اول كه درباره تعقيبات است، آمده كه اين دعا را پيغمبر (ص) به اميرالمؤمنين (ع) براى حافظه تعليم نمود: «سبحان من لايعتدى على اهل مملكته، سبحان من لايأخذ اهل الارض بالوان العذاب، سبحان الرؤوف الرحيم، اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و بصرا و فهما و علما انك على كل شىء قدير». در كتاب باقيات صالحات كه در حاشيه مفاتيحالجنان و در بعضى از چاپهاى اخير در پايان مفاتيح چاپ شده است در اواخر باب پنجم از كتاب «مجتنى» سيدبن طاوس نقل مىكند كه براى احياى قلب اين دعا را سه بار بخواند: «يا حى يا قيوم يا لااله الا انت اسئلك أن تحيى قلبى اللّهم صل على محمد و آل محمد». در باب ششم مىگويد: نوزدهم و نيز در خلاصه الاذكار است كه در وقت مطالعه بخواند: «اللهم اخرجنى من ظلمات الوهم و اكرمنى بنور الفهم اللّهم افتح علينا ابواب رحمتك و انشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين». در شماره سى و نهم:... مؤلف گويد كه كسى كه مىخواهد حافظهاش زياد شود مسواك كند و قرآن بخواند و خصوص آيهالكرسى و استمرار خوردن مويز در ناشتا، به خصوص اگر سرخ و بيست و يك دانه باشد، براى فهم و ذهن و حافظه نافع است خوردن حلوا و گوشت نزديك گردن و عسل و عدس نيز مورث حفظ است... و هر روز بعد از نماز صبح پيش از آنكه تكلم كند بگويد: «يا حى يا قيّوم فلا يفوت شيئا علمُه و لايؤده...» و اجتناب كند از چيزهايى كه سبب نسيان مىشود و آن... و كثرت معاصى و كثرت هموم و احزان در امر دنيا و كثرت اشتغال و علائق و... است. در كتاب شريف كافى نيز از امام معصوم نقل شده است كه از خدا بخواه كه عقل تو را قوى بگرداند و از خدا طلب فهم و درك نما. علاوه بر دعاها و امور ذكر شده، بطور كلى به دست مىآيد كه امور معنوى و عبادى براى تقويت قواى ذهنى مؤثر است و امور گناه و مكروه براى قواى ذهنى و عقلى مضر است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان آيا در برزخ و سپس در آخرت هم امكان علم آموزي هست؟ @Porseman_channel علم آموزي به معني اكتساب اختياري علم منحصر در دنياست و در عالم برزخ و عالم آخرت راه ندارد؛ اما تكامل علمي به يك معنا درعالم برزخ و آخرت نيز وجود دارد. اولاً كسي كه در دنيا براي كسب علم تلاش كرده ولي به دلايلي مثل كندذهني يا كمبود حافظه يا نبود استاد يا كتاب يا ... نتوانسته است به علم دلخواه خود دست يابد در عالم برزخ به ميزان تلاش خود از علم بهره خواهد برد. حفص يكي از اصحاب امام هفتم (ع)مي فرمايد: شنيدم امام موسي بن جعفر(ع) از مردي پرسيدند: « آيا دوست داري هميشه در دنيا باشي؟» گفت: بلي. امام پرسيدند: « براي چه؟» گفت: براي اين كه سوره قل هوالله احد را قرائت كنم پس امام ساكت شدند و بعد از دقايقي فرمودند اي حفص هر كه از دوستان و شيعيان ما بميرد در حالي كه قرآن را خوب فرانگرفته است در قبر(برزخ) به او تعليم مي شود تا خدا به آن طريق درجه اش را بالا ببرد همانا درجات بهشت به قدر آيات قرآن است. به او گفته مي شود بخوان و بالا برو پس او مي خواند و بالا مي رود ... .»(كافي ج2 ص607) ثانيا اگر كسي به علوم حصولي و اكتسابي خود عمل كند در برزخ و قيامت اين علوم به شكل علم حضوري ظاهر مي شوند كه يك نوع ترقي و تكامل علمي است. ثالثا اعمال نيز نتيجه علمي دارند يعني انسان به واسطه اعمالش از نعمت هاي برزخي و اخروي بهره مند مي شود و نعمت هاي بهشتي همگي معرفت زا هستند ؛ يعني انسان بهشتي با مصرف نمودن نعمات بهشتي از نظر معرفت الهي تكامل مي يابد. كما اينكه در دنيا نيز عمل خالص، موجب افزايش معرفت است. بنابراين آدمي دائما در حال تكامل علمي است اما استكمال و تكامل اختياري فقط در دنياست و تكامل برزخي و اخروي نيز تابع استكمال دنيوي است. در واقع تكامل علمي برزخي و اخروي ظهور همين استكمال دنيوي است. استكمال دنيوي همواره با حركت جوهري بدن همراه است،‌ چون نفس به واسطه ارتباطش با بدن است كه اكتساب كمالات مي كند- حتي كمالات علمي- اين اكتساب تدريجي دنيوي در آخرت به صورت تجدد امثال ظاهر مي شود كه حركت نيست بلكه ظهور تجردي آن است.حتي ترقي حاصل ازشفاعت و ترقي حاصل از عذاب جهنم يا عذاب قبر نيز به نوعي در گرو اكتسابات دنيوي است . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢طاغوت در قرآن💢 @Porseman_channel طاغوت مصدر است ولی معنی فاعلی دارد یعنی طاغی.این کلمه هشت بار در قرآن کریم آمده ومراد از آن خدایان دروغین ومردمان متجاوز وطاغی است.سید علی اکبر قریشی,قاموس قرآن ج4ص224 طاغوت صیغه مبالغه از ماده طغیان بمعنی تعدی وتجاوز از حد ومرز است,وبه هر چیزی که سبب تجاوز از حد گردد گفته می شود,از این رو شیاطین,بتها,حکام جبار ومستکبروهر معبودی غیر از پروردگار وهر مسیری که به غیر حق منتهی می شود,همه طاغوت است.تفسیر نمونه ج2ص280 در قرآن كریم، واژه «طاغوت» در هشت مورد به كار رفته است. این كلمه در سوره بقره، آیات 256 و 257; نساء آیات 6، 7 و 51; مائده آیه 60; نحل آیه 36; و زمر آیه 17 آمده است.8 واژه «طاغوت» در این آیات، به صورت كلی، در دو معنای اصطلاحی به كار رفته است: یكی در مورد چیزهایی كه به عنوان معبود در مقابل خداوند مورد پرستش قرار می گیرد; مانند بت ها، شیطان، جن و مانند آن; همچون آیه 256 سوره بقره; آیات 76 و 51 سوره نساء; آیه 60 سوره مائده; آیه 36 سوره نحل; و آیه 17 سوره زمر. در این آیات، شیطان، بُت ها و اجنّه به عنوان معبودی در مقابل خداوند مورد مذمّت قرار گرفته و بر آنان «طاغوت» اطلاق شده است. كسانی را هم كه اینها را اطاعت می كنند و از خداوند اطاعت نمی نمایند، به عنوان اطاعت كنندگان و پرستشگران طاغوت، توبیخ نموده، مذمّت می كند. در اصطلاح قرآنی، معنای دیگری كه برای «طاغوت» شده، حاكم ستمگر و هر فرمانروای ظالمی است كه طغیان كننده از اطاعت الهی بوده و عمل كننده به غیر قوانین خداوند است. بنابراین بطور کلی می توان چنین گفت که در قرآن كریم، دو نوع آیه در رابطه با «طاغوت» موجود است: آیاتی كه «طاغوت» را به معنای تمامی معبودهای شیطانی در برابر خداوند به كار برده است; و آیاتی كه «طاغوت» را بر پیشوایان گم راهی و حاكمان غیر الهی اطلاق كرده. معنای دوم «طاغوت» همان نظام های سیاسی، كه حاكمیت سیاسی، حقوقی و اجرائی آنها مطابق دیدگاه اسلام و ملاك های اصیل دینی نیست، مصداق نظام طاغوتی است. از نظر قرآن كریم و فقه شیعه، این نوع نظام سیاسی، مخالف ارزش دینی و اسلامی تلقّی شده، خارج از دایره نظام های مشروع است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مدیریت روابط💢 در محیطی کاری و زندگی ما ، افراد متدین و بااخلاقی نیستند،چه پیشنهادی دارید؟ ✅پاسخ 1⃣اولا با توجه به مطالبی که ذکر کردید، زندگی در این فضاها بر روی تربیت خودتان و خانواده و بخصوص فرزندانتان تاثیر منفی خواهد داشت. لذا با وجود اینکه ظاهرا امکان تاثیرگزاری و تغییرآنها نیست، در صورت امکان هجرت نمایید از محله بد به محله خوب از شغل بد به شغل خوب و از شهر و منطقه بد به خوب... 📖نساء 97 2⃣ثانیا اگر امکان تغییر آنها یا هجرت به محیط شغلی و زندگی خوبی ندارید،سعی نمایید در انتخاب رفقای خوب کوشش نمایید و روابط اجتماعی سالم را با آنها داشته باشد و در عین حال روابط شغلی و خانوادگی و اجتماعی خود را با افراد غیرمتدین و لاابالی مدیریت نمایید. با آنها رفیق و صمیمی نشوید و فقط در حد رفع نیازهای شغلی و زندگی رابطه برقرار نمایید . بزرگان فرموده اند رفیق و دوست باید شما را به یاد خدا بیندازد و مایه رشد اخلاقی معنوی شما باشد در غیر اینصورت مثل دارو و دوا با او رفتار نمایید هیچ انسانی تا ناچار نباشد دوا مصرف نمیکند. استفاده و رفاقت با افراد جامعه نیز باید مدیریت شده باشد. حواريين بعيسى عليه السلام گفتند يا روح اللَّه با كه بنشينيم فرمود: با كسى كهديدارش شما را بياد خدا اندازد و سخنش دانشتان را زياد كند و كردارش شما را بآخرت تشويق كند. 📘أصول الكافي ج1 ؛ ص48 وقتی امردائرمدار تنهایی و مصاحبت با افراد ناباب باشد،پیشنهاد اسلام به تنهایی است. الْوَحْدَةُ خَيْرٌ مِنْ صَاحِبِ السَّوْء 📕الإختصاص ص337 @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢شک در تکبیره الاحرام💢 مسأله 956 اگر شک کند که تکبیره الاحرام را گفته یا نه چنانچه مشغول خواندن چیزی (1) شده، به شک خود اعتنا نکند و اگر چیزی نخوانده، باید تکبیر را بگوید. (1) (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) چیزی از قرائت.. (فاضل:) چیزی از قرائت یا ذکرهای مستحب قبل از آن مثل استعاذه.. @Porseman_channel [ اگر بعد از گفتن تکبیره الاحرام شک کند] @Porseman_channel مسأله 957 اگر بعد از گفتن تکبیره الاحرام شک کند که آن را صحیح گفته یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند (1). (1) (فاضل:) ولی مستحب ّ است نماز را تمام کند و دوباره بخواند. (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند. (گلپایگانی، صافی:) چنانچه مشغول خواندن چیزی شده به شک خود اعتنا نکند و هم چنین است اگر چیزی نخوانده و لکن احتیاط مستحب ّ آن است که در این صورت نماز را تمام کند و دوباره بخواند. (خوئی، تبریزی، سیستانی:) چه مشغول خواندن چیزی شده باشد یا نه، به شک خود اعتنا نکند. (زنجانی:) چه مشغول چیزی شده باشد یا نه، به احتیاط واجب تکبیره الاحرام او محکوم به بطلان است و احتیاط مستحب آن است که نماز را تمام کرده، و دوباره اعاده کند؛ ولی می تواند آن را قطع کرده، اعاده کند. رهبری: شک در تکبیره الاحرام:  اصل تکبیر (یعنی شک دارد که تکبیرة الاحرام گفته یا نه): الف) به اذکار قرائت مشغول شده: به شک خود اعتنا نکند و نماز را ادامه دهد. ب) به اذکار قرائت مشغول نشده: باید تکبیر را بگوید.  صحت تکبیر (یعنی پس از گفتن تکبیرة‌الاحرام شک دارد صحیح گفته یا نه) : باید به شک خود اعتنا نکند.          @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢عوامل نورانیت و زنده دلی؟💢 @Porseman_channel حضرت على(علیه السلام) به فرزندش امام حسن(علیه السلام) فرمودند: «أَحْىِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَأَمِتْهُ بِالزَّهادَةِ وَقَوّهِ بِالْیَقینِ، وَنَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ، وَذَلِّلْهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ; قلب را با موعظه و اندرز زنده کن و هواى نفست را با زهد و بى اعتنایى بمیران، دل را با یقین نیرومند ساز، و با حکمت و دانش نورانى نما، و با یاد مرگ رام کن». نهج البلاغه، نامه 31، راهکارهایی برای نورانیت قلب 1- علم و حکمت : امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «احی قلبك بالموعظه... و نوره بالحكمة؛ دلت را با موعظه زنده گردان... و آن را با حكمت روشنایی بخش» (میزان الحكمة/ ج10/ ح17053) یکی از مهمترین عوامل نورانیت انسان علم است . در روایت هست که العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء من عباده. علم نوری است که خدای متعال در قلب هر بنده ای که بخواهد می اندازد. همچنین همنشینی با علما در این زمینه موثر است. چه خوب است كه حداقل در هفته یک بار در مجلس سخنرانی علما شركت كنیم و گوش جان به آیات و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) دهیم و قلب خود را از تیرگی‌های جهل زدوده، آن را نورانی كنیم. 2- ایمان: امام علی (علیه السلام) فرمودند: «ان الایمان یبدو لمظة فی القلب كلما ازداد الایمان ازدادت اللمظة؛ ایمان چون نقطه ای سفید در دل پدیدار می‌شود. هر چه ایمان زیادتر شود آن نقطه بزرگتر می‌گردد». (همان/ح17054) انسان می‌تواند با مطالعه در زمینه‌های اعتقادی و عمل به آنچه می‌داند و می‌آموزد، رفته رفته بر ایمان خود بیافزاید؛ در این‌صورت به نورانیت قلب خود افزوده است. 3- یقین: امام علی (علیه السلام) فرمود: «الیقین نور؛ یقین، نور و روشنایی است». (همان/ ح17055) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: چهار چیز است كه هر كس داشته باشد در نور اعظم خدا غوطه‌ور باشد: كسی كه نگهبان كارش، شهادت دادن به این باشد كه معبودی جز خدا نیست و من فرستاده‌ی خدا هستم و كسی كه هرگاه مصیبتی به او رسد، گوید: انا لله و انا الیه راجعون و كسی كه هرگاه به خیر و نعمتی دست یابد، گوید: الحمد لله رب العالمین و كسی كه هرگاه گناه و خطایی كند، گوید: استغفر الله و اتوب الیه 4- اندیشیدن و گریستن كسی كه بخشی از روز خود را به تفكر در آیات انفسی و آفاقی بپردازد، و در خلوت خود بر گناهان خویش و از خوف خداوند بگرید، صفای دل یافته، قلبش نورانی می‌شود. امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «روشنایی دل را جستم و آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم...» (همان/ ج13/ ح20833). گریه از ترس و عشق به خداوند و ائمه اطهار ع به خصوص گریه برای سالار شهیدان حضرت حسین علیه السلام از منابع نورانیت انسان است. 5- خواندن نماز، بویژه شب پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «الصلاة نور؛ نماز نور است». و حضرت مسیح (علیه السلام) در اندرز به قوم خود ‌فرمودند: «حقیقتی را به شما بگویم، خوشا به حال آنان كه شب را به عبادت گذرانند. اینانند كسانی كه روشنایی همیشگی را به دست می‌آورند؛ زیرا كه در تاریكی شب برمی‌خیزند.(همان/ ح20836) خواندن نماز شب حتی چهره‌ی ظاهر انسان را نورانی می‌كند! امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «نماز شب چهره را سفید و نورانی می‌كند، نماز شب انسان را خوشبو می‌كند، نماز شب روزی می‌آورد».(همان/ ج7/ ح10763) 6- كم‌حرفی امام علی (علیه السلام) فرمودند: «بسیار خموشی گزین تا اندیشه‌ات بارور شود و دلت روشنایی گیرد و مردم از دست تو در امان مانند». (همان/ ح20837) چه خوب است كه حداقل در هفته یک بار در مجلس سخنرانی علما شركت كنیم و گوش جان به آیات و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) دهیم و قلب خود را از تیرگی‌های جهل زدوده، آن را نورانی كنیم 7- وضو نور است. در روایات داریم که وضو گرفتن باعث نورانیت می شود و دائم الوضو بودن در این زمینه بسیار موثر است و حتی داریم که وضو علی الوضو نور علی نور. یعنی کسی که وضو دارد و روی آن دوباره وضو می گیرد این کار او نوری بر نور دیگر است. و ذکر و یاد خدا و عبادت و انس با او بزرگترین عامل نورانیت قلب انسان می باشد. لذاتوصیه می‌كنیم سعی كنید دائم‌الوضو باشید و به نماز –بویژه نماز شب- و تلاوت قرآن اهمیت دهید زیرا همه‌ی عبادات نورند و همنشینی با آنها موجب نورانیت قلب می‌شود. تداوم در خواند سوره توحید و کم خوری و زیاد رفتن به مساجد و نماز جماعت خواندن ، روزه گرفتن و استغفار کردن به خصوص در سحر ها از عوامل دیگر نورانیت قلب انسان است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢تکرار و اضافه کردن به ادعیه؟💢 @Porseman_channel فراز های دعاها را چند بار تکرار کردن، اشکال ندارد و چه بسا در جاهایی که برای دعا کننده حالت تقربی ایجاد کند، خوب هم هست؛ حتی در عبادات توقیفی مثل نماز هم تکرار اذکار و آیات سوره حمد و سوره و گفتن ذکر در بین آیات حمد و سوره، اشکال ندارد و جایز است؛ اما نه به نيت جزئيت ( يعني تكرار را جزء دعا وسوره بدانيم). 2. هنگام خواندن دعاها در جمع، فرازهایی را ترجمه کردن و تلاوت کنندگان دعا را به مضمون دعا توجه دادن نیر اشکالی ندارد؛ زیرا دعا عبادت توقیفی نیست که موالات در اجزا لازم باشد و واقع شدن کلامی غیر از دعا در آن باعث بطلان گردد. 3. به همان دلیل، شعر خواندن و ذکر مصیبت هم اشکالی ندارد. این ها از باب جواز و عدم حرمت است؛ اما بهتر آن است که دعاها آن گونه که از معصوم روایت شده، بدون کم و زیاد و تکرار و... خوانده شوند. در روایتی آمده که امام صادق (ع) فرمود: گاهی گرفتار می شوید و هیچ یاور و راه نجاتی نمی یابید. در این حال، دعای غریق را بخوانید و بگویید: "يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك". راوی گوید من دعا را این گونه خواندم: "يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبي على دينك". (و عبارت "و الابصار" را در آن اضافه کردم.) امام فرمود: "إن الله عز و جل مقلب القلوب والابصار، ولكن قل كما أقول لك: "يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك". خداوند متحول کننده قلب ها و دیده ها هست (یعنی جمله ای که اضافه کرده ای، از لحاظ معنا درست است)، اما در دعا آن گونه که تعلیم داده ایم، بگویید (و چیزی اضافه یا کم نکنید). کمال الدین، ص 351-352 چه بسا بزرگانی دعاها را به دارو تشبیه کرده اند که باید آن چنان که دکتر تجویز کرده، خورده شود و کم و زیاد کردن آن، حداقل اثر گذاری را کم می کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان نماز خواندن در ماشین،‌ هواپیما، قطار و کشتی جایز است؟ @Porseman_channel 📤 پاسخ: 🔸الف) در حال توقف: اشکال ندارد. 🔸ب) در حال حرکت: ب.۱: به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگر: جایز است؛ اما باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخواند. ب.۲: در وسعت وقت (یعنی فرصت پیدا می کند که قبل از گذشتن وقت نماز، آن را خارج از هواپیما، قطار و مانند آن بخواند): لازم است نماز را تأخیر بیندازد و در حال حرکت جایز نیست. ✅ آیات عظام؛ سیستانی و مکارم: به طور کلی اگر وسایل نقلیه به حدی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن و انجام کارهای نماز به طور صحیح شوند، اشکال ندارد؛ چه در وسعت وقت یا تنگی آن. در غیر این صورت، اگر به واسطه تنگی وقت یا علتی دیگر ناچار باشد نماز را در چنین جایی با تکان های شدید بخواند، به قدری ممکن باید استقرار و قبله را رعایت کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢تعیین سوره قبل از بسم الله؟💢 آیا قبل از خواندن سوره در نماز، باید نیت کنیم که چه سوره‌ای می‌خواهیم بخوانیم؟ @Porseman_channel در این‌باره، بین مراجع تقلید اختلاف نظر است، برخی[1] تعیین سوره را در نیت، قبل از قرائت آن، لازم نمی‌دانند و برخی[2] می‌گویند، ابتدا باید معین شود چه سوره‌ای خوانده می‌شود و بعد شروع به بسم الله شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): بلی باید معین شود چه سوره‌ای خوانده می‌شود و بعد شروع به بسم الله شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): بنابر احتیاط بسم الله به نیت سوره‌ای که می‌خواهد بخواند گفته شود. [1]. آیات عظام خامنه‌ای و شبیری زنجانی. [2]. آیات عظام نوری همدانی و صافی گلپایگانی؛ آیت الله نوری: (بنا بر احتیاط). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سر ایمان💢 سر ایمان چیست؟ @Porseman_channel اهل بیت ع برای تفهیم مطالب متعالی و واژه های بلندبالای اسلام آنها را تشبیه به محسوسات نموده اند تا فهم آن حقائق راحتتر و همه فهم تر باشد. ازجمله این تشبیهات ؛تشبیه عده ای از فضائل اخلاقی به سر ایمان است. بنابر تعبیر روایات هر چیز سر دارد؛ 📘شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج16 / 100 یعنی مدیریت کننده و فرمان دهنده و سازمان دهی کننده که معظم ادراکات را مثل چشم و گوش و زبان و...در سر است و سر یک انسان معظم بدن اوست و بدن بدون سر؛ جسدی بیش نیست و بی فائده خواهد بود و حیات و زندگی نخواهد داشت. اگر ایمان را به صورت انسانی ترسیم و تصویر نماییم طبق فرمایش اهل بیت ع ؛ سر این هیکل و صورت؛ صبر- احسان-اخلاق نیکو-راستگویی و امانتداری ..بیان شده است رأس الایمان الاحسان/الصبر/الامانه/الصدق/حسن الخلق 📕غررالحکم ص288 البته دقت شود این روایات ؛ روایات اخلاقی هستند و از منظر اخلاق بیان کرده اند و این به آن معنا نیست که اگر کسی صبر یا احسان و...نداشته باشد کافر است یا هر کافری که اینها را داشته باشد, ایمان دارد. نه بلکه روایت درصدد بیان شدت اهمیت و جایگاه این امور است وطوری تقویت و بیان فرموده است تا انگیزه زیادی به عمل داده و تحریک به این فضائل نماید. پس از نظر اخلاقی یک انسان بی اخلاق ، گویا سر ندارد و بدون صبر و احسان و راستگویی گویا شاکله و ملکوتی برای خود ترسیم کرده و تراشیده ایم که بی سر است و اگر کسی چشم برزخی داشته باشد، صورت باطنی او را به صورت انسان و موجودی بی سر می بیند که قدرت ادراکه و تمییز حق از باطل و راه از چاه و...را ندارد. طی مسیر اخلاق و معنوین مرهون داشتن سر است .و آن این فضائل اخلاقی می باشد.... @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا