eitaa logo
کانال پرسمان دینی
851 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تعريف دقيق شهادت و شهيد از نظر شارع مقدس اسلام چيست؟✅ @Porseman_channel پاسخ: شهادت در فرهنگ دين مقدس اسلام به معناي كشته شدن در راه خدا ميباشد و علتنامگذاري چنين كشته شدني به شهادت به خاطر آن است كه شهيد در واقع نمرده بلكه زنده و حاضر است; چنانكه قرآنكريم ميفرمايد: "]اي پيامبر[ هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند مردگانند; بلكه آنها زندهاند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند." (آل عمران، 169) و برخي نيز گفته اند : كشته شدگان در راه خدا را از آن جهت شهيد گويند چون فرشتگان رحمت بر محل شهادت او حاضر ميشوند شهيدان راه خدا، جايگاه والايي در بهشت دارند و مورد آمرزش و بخشش و رحمت خداوند قرار ميگيرند. (ر.ك: تفسير نمونه، آيةاللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 168 ـ 173، دارالكتب الاسلامية.) (آل عمران، 157 ; نسأ، 69 و 74) شهادت در فرهنگ اسلام دو معناي متفاوت دارد: يكي معناي "خاص" و ديگري معناي گسترده و "عام". معناي خاص شهادت، همان كشته شدن در معركة جنگ، در راه خداست كه احكام خاصي در فقه اسلامي دارد; از جمله اینکه: شهيد نياز به غسل و كفن ندارد; بلكه با همان لباس خونين دفن ميشود; اما معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام دادن وظيفة الهي كشته شود و يا بميرد; بنابراين، هر كس در حين انجام دادن چنين وظيفه اي به هر صورت از دنيا برود، "شهيد" است; لذا در روايات اسلامي آمده است كه چند گروه شهيد از دنيا ميروند: 1. كسي كه در طريق تحصيل علم از دنيا برود (سفينة البحار، ج 1، مادة "شهيد".) 2. كسي كه در بستر از دنيا برود، ولي معرفت حق پروردگار و معرفت واقعي پيامبر اكرم ص و اهلبيتش را داشته باشد. (نهج البلاغه، خ 190، آخر خطبه.) 3. كسي كه براي دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ايستادگي كند و كشته شود (سفينة البحار، همان،) و همچنين كساني كه در مسير حق كشته ميشوند و يا ميميرند; بنابراين، از همين جا عظمت اين فرهنگ اسلامي و گسترش آن روشن ميشود. بنابراين، افرادي كه هدف گلولة قرار ميگيرند; ظاهراً شهيد محسوب ميشوند; هر چند كه زمان دادرسي، انگيزه ها و نيّتها شرط است (ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 21، ص 408 / حماسه و عرفان، آية الله جوادي آملي، ص 313، نشر اسرا.) رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فرمودند: جز كشته شدگان در راه خدا، شهيدان هفت گروه هستند: كسى كه با دل درد بيمرد. کسیکه با سوخته و زير آوارو غرق شدن و كسى كه با سينه پهلو بميرد. كسى كه با طاعون بميرد.و زنى كه هنگام زايمان بميرد. المواعظ العددية ؛ ج‏2 ؛ ص341 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لکنت زبان حضرت موسی ع💢 آیا حضرت موسی ع ؛لکنت زبان داشت؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا: این مطلب دلیل قطعی ندارد.و روایات نقل شده ما را به قطعیت نمی رسانند 📚تاریخ طبری؛تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم،ج 1 ص 390 . 📚التبیان فی تفسیر القرآن ،ج7ص170، 3️⃣ثانیا: اگر بوده؛با اجابت دعایش؛رفع شده است. وَ ٱحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی يَفْقَهُوا۟ قَوْلِی (طه ۲۷ و ۲۸) و خدای متعال نیز تمام خواسته‌های آن حضرت را پذیرفت و اجابت فرمود: قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَٰمُوسَیٰ (طه ۳۶) بنابراین در آن زمان اصلاً در زبان حضرت موسی(ع) لکنتی نبود 🔴 آیت الله مکارم شیرازی: لكنت زبان موسى عليه السلام مربوط به گذشته بود و بعد از مبعوث شدن طبق تقاضائى كه از خداوند كرد و خداوند خواسته او را اجابت فرمود لكنتش برطرف گرديد 📚اخلاق در قرآن، ج‏3، ص: 21 📚برگزيده تفسير نمونه، ج‏4، ص: 375 4️⃣ثالثا: لکنت نیست و قرآن هیچ صراحتی در لکنت ندارد بلکه افصح بودن هارون ع را بیان فرموده/قصص34 ومعنای افصح بودن یکی نسبت به دیگری؛نه لکنت اوست بلکه فصیح بودن اوست لیکن هارون افصح(افعل تفضیل)بود 4️⃣رابعا چیزی که در موسی ع بود منافات با کمال پیامبران ندارد. پیامبران حتی نقص ظاهری و فیزیکی نداشتند ، نه که اینها نقص است نه .. اینها نقص نیست .. این به خاطر آن است که مثلاً یکی نیاید بگوید چرا تو که پیامبری خدا یکی از دست هایت را ازت گرفته ؟ چرا نابینایی و چرا ... ؟ نمی شود گفت لکنت به معنای امروزی داشته است از طرفی مشکل حرف زدن زبانی موسی نقص ظاهری و فیزیکی که نبوده بلکه شاید قدرت سخنوری و فن خطابه را خوب نداشته 🔴شهید مطهری ره: «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانى» گرهى را (يا گره را) از زبان من باز كن. بعضى چنين فكر مى‏كنند كه مقصود از اينكه «گره از زبان من باز كن» اين است كه موسى اندكى زبانش مى‏گرفته و مثلًا «سين» را خوب تلفظ نمى‏كرده است. حتى گفته‏اند آن وقتى كه بچه بود و فرعون مى‏خواست امتحانش كند و آتش سرخ شده به دهانش گذاشت [زبانش دچار لكنت شد]. خيال نمى‏كنم اينها اساسى داشته باشد. «گره را از زبان من باز كن» ظاهراً همان است كه قرآن مكرر روى آن تأكيد مى‏كند كه پيغمبر ابلاغش بايد ابلاغ مبين و پيام رساندنش بايد روشن و آشكار و آشكاركننده و راهنمايانه باشد، چون بعدش مى‏فرمايد: «يَفْقَهوا قَوْلى» تا سخن مرا درك كنند، من بتوانم پيام تو را وارد فهم مردم كنم و مردم بفهمند. فهم كردن يعنى روشن شدن، درك كردن، واضح شدن مطلب براى شخص. 📚 مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏16، ص: 137 5️⃣خامسا: البته برخی از مفسران، با استناد به آیاتی که دلالت بر وجود بلیغ بودن حجت‌ الهی تأکید دارند،معتقدند که پیامبر خدا نیز باید در نهایت بلاغت و فصاحت و عاری از هرگونه عیب در تکلم باشد تا بتواند رسالت خود را به طور کامل به انجام برساند؛ چرا که مهم‌ترین ابزار یک پیامبر برای رساندن پیامبر الهی، ابزار تکلم و سخن گفتن است؛ از این‌رو منظور از آن گره‌ای که در آیات از آن یاد شده، «تقیه» است و نه «لکنت زبان»! یعنی موسی(ع) به این دلیل که در خانه فرعون پرورش یافته و نیز شخصی از قوم فرعون را به طور غیر عمد کشته بود، به نوعی مأخوذ به حیا شده و نمی‌توانست به صراحت سخن خود را بیان کرده و نسبت به فرعونیان موضع بگیرد. از این جهت، به خدا چنین عرض می‌کند: «سینه‌ام تنگ است و زبانم حرکت نمی‌کند»از این آیه چنین به نظر می‌رسد که علت عدم حرکت زبان، تنگ بودن سینه است و ارتباطی با مشکل تکلم ندارد. 📚الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج 19، ص 75 - 77، @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تسبیحات به جای حمد💢 @Porseman_channel اگر در نماز سهوا به جای حمد و سوره تسبیحات بخوانیم چه حکمی دارد؟ 🔴نظر به این که قرائت حمد و سوره در نماز از واجبات غیر رکنی است؛ لذا اگر حمد و سوره را فراموش کند و در رکوع متوجه شود نمازش صحیح است، امّا اگر پیش از خم شدن برای رکوع بفهمد باید حمد و سوره (و در جماعت فقط حمد) را بخواند و به رکوع برود و در جماعت اگر به سجده امام جماعت در آن رکعت برسد جماعتش صحیح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تسلی تحمل در داغ عزیزان💢 @Porseman_channel 🔴مصیبت‏ها كلیدهای پاداشند تا به حال عزیزی را از دست داده‌ای؟ پدر یا مادر، برادر یا خواهر، همسر یا فرزند، شاید هم بهترین دوستت. در این هنگام سخت پریشان می‌شوی. اول باور نمی‌کنی. منتظری کسی بگوید این خبر دروغ است؛ یا اشتباهی شده! یا لااقل هنوز امیدی به بازگشتش هست! شاید آرزو کنی ای کاش این‌ها همه خواب باشد. حاضری همه چیزت را بدهی تا او را برگردانی. حتی شاید آرزوی مرگ کنی. اما افسوس ... ! باید با واقعیت کنار بیایی. تو چگونه این کار را می‌کنی؟ امیرالمؤمنین علیه السلام هنگامى كه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را مى‏خواستند به خاک بسپارند، كنار قبر، فرمودند: صبر زیبا است ولى نه در مورد (مرگ) تو، و بی‌تابى زشت و قبیح است اما نه بر فراق تو. مصیبت مرگ تو سخت بزرگ و سنگین است و هر مصیبتى پیش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچک و حقیر است 🔴اجرتان با خدا كسى كه مصیبتى به او رسد، ... پاداش او از خداى تعالى بهشت است. خدا برای مؤمن بد نمی‌خواهد. اگر عزیزتان را از دست داده‌اید اولاً بدانید جدایی شما موقت است و در دیار باقی دوباره در کنار هم خواهید بود. ثانیاً ناراحتی کوتاه شما در دنیا پاداش ابدی خواهد داشت. این پاداش آن‌قدر بزرگ است که اگر مؤمن بداند كه خداوند چه پاداش بزرگى در برابر بلا برایش آماده كرده آرزو مى‏كند كه در دنیا او را با قیچی‌ها تكه تكه كنندبه عنوان مثال یک فرزند كه قبل از فوت پدر بمیرد، بهتر است براى او از هفتاد فرزند كه پس از او بمانند و درک سعادت ركاب حضرت قائم- عجل الله فرجه- را نمایند . 🔴خدا صبرتان دهد در بهشت درختى است كه به آن درخت ابتلاء مى‏گویند و آن در روز قیامت به اهل بلا و مصیبت داده مى‏شود و هیچ گونه محكمه و میزانى جهت بررسى‏ اعمال آنها تشكیل نمى‏شود و مانند باران بر آنها ثواب و پاداش فرو مى‏ریزند. إِنَّما یوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسابٍ‏؛ خدا صابران را به حد كمال و بدون حساب پاداش خواهد داد. هر كه بر مصیبت صبر كند تا آن را به بهترین وجه با آرامش بگذارند، خداوند سیصد درجه برایش مى‏نویسد كه میان هر درجه تا درجه دیگر به اندازه فاصله میان آسمان و زمین باشد. اما در مقابل، بی‌صبری اجر مصیبت را از بین می‌برد. حتی گفته شده مصیبت‌زده‌ای که دستش را بر روی رانش بزند یا دست راستش را پشت دست چپش بزند(آن‌گونه که نشانه بی‌تاب شدن است) از پاداش مصیبت محروم می‌شود. امام صادق علیه السلام فرمودند: آن مصیبتى را كه تو در برابر آن صبر نمودى و مستوجب ثواب الهى گردیدى مصیبت مشمار، بلكه مصیبت آن است كه صاحب آن بر اثر بى‏صبرى و بى‏تابى از اجر و ثواب آن محروم گردد. 🔴گریه کن، اما بی‌تابی نکن رسول خدا صلی الله علیه وآله دست یکی از اصحاب را گرفتند و به نزد فرزندشان ابراهیم بردند؛ ابراهیم در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشتند و فرمودند: اى فرزند عزیزم! من در این حال مالک اختیار تو نیستم، هیچ كارى از دست من براى تو ساخته نیست و اشک از دیدگان مبارک حضرت جارى شد. آن صحابی به حضرت عرض كرد: یا رسول اللَّه! آیا شما گریه مى‏كنید؟ مگر خود شما گریه كردن در مصیبت را نهى نفرمودید؟ حضرت فرمودند: من از دو نوع صدا و ناله زشت نهى كردم. 1- صداى آوازه‏خوانى لهو و لعب و موسیقى شیطانى. 2- صدایى به هنگام مصیبت كه توأم با خراشاندن صورت و پاره كردن گریبان و ناله اعتراض آمیز شیطانى باشد. اما گریه من بر مرگ ابراهیم گریه رحمانى است، «و من لایرحَم لا یرحَم»؛ «كسى كه ترحم ندارد، مورد مرحمت واقع نمى‏شود.» آن گاه حضرت خطاب به فرزندشان فرمودند: اگر نه این بود كه مرگ حق است و وعده خدا راست و مرگ راهى است به سوى خدا و این كه آخرین ما به اولین ملحق مى‏شوند، هر آینه حزن ما در مرگ تو اى ابراهیم بسیار شدید مى‏شد. ولى چون راهى‏ است كه همه باید سیر كنیم فراق تو قابل تحمل است و ما بر مرگ تو اندوهناكیم. و فرمودند: دیده مى‏گرید و قلب اندوهناك مى‏شود ولى چیزى كه باعث غضب پروردگار گردد نمى‏گوییم . هیچ بنده‌ای به مصیبتى گرفتار نشود كه هنگام به یاد آوردن آن مصیبت«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ‏» گوید و هنگام وقوع آن صبر کرده باشد، جز این كه پروردگار گناهان گذشته او را خواهد بخشید. و هر گاه یاد آن مصیبت افتد و این كلام را بر زبان جارى سازد، خداوند گناهانى را كه در میان این دو استرجاع(یعنی خواندن این آیه) از او سر زده، می‌آمرزد 🔴صبر زیباست، اما نه در فراق تو ...
امیرالمؤمنین علیه السلام هنگامى كه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را مى‏خواستند به خاک بسپارند، كنار قبر، فرمودند: صبر زیبا است ولى نه در مورد (مرگ) تو، و بی‌تابى زشت و قبیح است اما نه بر فراق تو. مصیبت مرگ تو سخت بزرگ و سنگین است و هر مصیبتى پیش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچک و حقیر است مصیبت همه خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله در واقع مصیبت ایشان است و بی‌تابی و فریاد و شیون و لطمه در مصیبت آن‌ها پسندیده است و روش خود اهل بیت علیهم السلام و شیعیان در طول تاریخ این‌گونه بوده است. 👈امیرالمؤمنین علیه السلام در تسلیت به «اشعث ابن قیس» در مرگ فرزندش چنین فرمود: اى اشعث اگر برای پسرت اندوهناکی، چون پدر هستی این اندوه شایسته است؛ امّا اگر شكیبا باشى هر مصیبتى را نزد خدا پاداشى است. اى اشعث اگر صبر كنى مقدرات بر تو جارى مى‏شود و تو پاداش خواهى داشت و اگر ناشكیبائى و بی‌تابى كنى باز هم مقدرات مسیر خود را طى می‌كند و وزر و گناه بر تو خواهد بود. اى اشعث فرزندت تو را شاد می‌نمود در حالى كه آزمایش و امتحان بود و مرگ او تو را محزون کرد در حالى كه براى تو پاداش و رحمت است. درگذشت عزیزتان را تسلیت عرض می‌کنیم🥀 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معرفت و شناخت امام زمان ع 💢 @Porseman_channel يكى از وظايف شيعه نسبت به امام زمان (عج) به دست آوردن شناخت و معرفت مى‏باشد. زيرا آن حضرت، امامى است واجب الاطاعه و هركس‏ كه اطاعتش واجب است بايد صفاتش را شناخت تا با مدعيان دروغين، اشتباه نگردد. بنابراين شناخت و دانستن صفات حضرت واجب است. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: به درستى كه بهترين و واجب‏ترين فريضه‏ها بر انسان، شناخت پروردگار و اقرار به بندگى او است ... و پس از آن شناخت فرستاده خدا و گواهى دادن به پيغمبرى اوست ... و بعد از آن، شناختن امامى است كه به صفت و نامش در حال سختى و راحتى به او اقتدا مى‏نمايى. همچنين مى‏فرمايد: اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّر و در سخنى ديگر مى‏فرمايد: مَن عَرف امامَه ثمَّ مات قَبلَ ان يَقومُ صاحبُ هذا الامر كان بِمنزلة مَن كان قاعِداً فى عسكره لا بل بِمنزلة مَن قَعَد تَحت لِوائه آن كس كه امامش را شناخت و قبل از قيام امام زمان از دنيا رفت بسان كسى است كه در سپاه آن حضرت خدمتگزارى كند، بلكه مانند كسى است كه زير پرچم آن‏حضرت باشد. (و حاصل اين شناخت ارتباط روحى و سنخيت با امام است). پيامبر (ص) فرمود: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية هركس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است. نويسنده كتاب شريف مكيال المكارم درباره معرفت امام مى‏گويد: بدون‏ترديد مقصود از شناختى كه امامان ما تحصيل آن را امر فرموده‏اند اين است كه ما آن‏حضرت را آنچنان‏كه هست بشناسيم وچنين شناختى جز به دو امر حاصل نمى‏گردد: 1. شناخت شخص به نام و نسب 2. شناخت صفات و ويژگى‏هاى او. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: من مات و هو عارف لِامامه لم يَضرُه تقدم هذا الامر او تأخر و من مات عارفاً بامامه كان كمن كان مع القائم فى فسطاطه هركه بميرد و امام زمانش را بشناسد تأخير يا تقدم ظهور امام زمان به او ضرر نرساند و هركس بميرد و امام خود را بشناسد مثل كسى است كه با امام زمان در خيمه اش باشد. امام زمان (عج) مى‏فرمايد: وليعلموا انَّ الحقّ معنا و لا يقول ذلك الّا كذاب مفتر و لا يَدَّعيه غيرنا الا ضالٍ غوىّ بدانيد حق با ما و در خاندان ماست و اين را ديگرى به زبان نمى‏آورد مگر كسى كه دروغگو و گمراه باشد. امام صادق عليه السلام درباره شناخت امام مى‏فرمايد: ادنى مَعرفةِ الامام انَّهُ عِدلُ النبى الا درجة النبوة و وارثُهُ و انَّ طاعَته طاعَةُ الله وَ طاعةُ رسول اللّه و التسليم له فى كلّ امر و الاخذُ بقوله كمترين حد معرفت به امام آن است كه بدانى امام مساوى با پيامبر (ص) است مگر در درجه نبوّت، امام وارث پيامبر است و اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و بايد در هر امرى تسليم او بود و به سخن و فرمان او عمل كرد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس شهریه💢 شهریه‌ای که به طلاب داده می‌شود خمس دارد؟ @Porseman_channel در این‌باره نظر اکثر مراجع تقلید، آن است که اگر در آخر سال خمسی از شهریّه طلبگی مقداری زیاد بیاید یا چیزهایی که با آن خریداری شده است باقی بماند، خمس آنها واجب نیست؛ اما برخی از فقها در این‌ مورد خمس را واجب دانسته و بعضی نیز بنا بر احتیاط، پرداخت آن را واجب شمرده‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شهریه طلبگی خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر به عنوان تملیک باشد (مانند شهریه آیت الله سیستانی) جزو درآمد سال است و از خمس مستثنا نیست، اما اگر اباحه تصرف باشد خمس ندارد . حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شهریه خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر از سهمین مبارکین باشد خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خمس ندارد. امام خمینی (رحمة الله ‌علیه): در زیادى شهریّه، خمس واجب نیست. حضرت آیت الله تبریزی (رحمة الله ‌علیه): در شهریه اگر محرز شود که از سهم مبارک امام(ع) است و عین آن تا آخر سال باقى بماند، خمس ندارد، و در غیر این صورت خمس دارد حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله ‌علیه): به زیادى شهریّه، خمس تعلق نمى‌گیرد. حضرت آیت الله بهجت (رحمة الله ‌علیه): تخمیس، موافق احتیاط است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
که بود؟ @Porseman_channel ✅لازم است این نکته تذکر داده شود، این سردار سلیمانی که این همه مردم از جان و دل و خودجوش؛عاشقش بودند.سردار دلها بود.همه در سوگش گریستندو در تشییع پیکرشان؛شاهد رستاخیز بودیم.. خرد و کلان؛کوچک و بزرگ؛دولت و ملت،از هر قشر ، هر زبان ، هرشهر و کشور و با هرسلیقه ای ؛طرفدارش بودندو به عنوان انسانی نمونه ستایشش می کردند... این سلیمانی؛سلیمانی نشد مگردر آن هم از نوع شیعه اثنی عشری... ایشان پرورش یافته مکتبهای شرق و غرب؛منکر خدا و بی خدا و چندخدایی ،سکولار،لائیک،آتئیست ،کمونیست،بهایی،وهابی،مسیحی و زرتشتی و...نبودند. بلکه فارغ التحصیل مکتب و دانشگاه اسلام ناب و خروجی این دین بودند. چیزی که سلیمانی را ساخت؛عشق به خدا و قرآن و اهل بیت ع و وطنش بود. اینکه برخی فائده دین و خروجی آن را زیر سوال می برند وشبهه میکنندکه شماقهرمانی ندارید.. و کارایی دین را در تربیت انسان،منکر می شوند. باید بیایند و بینند که خروجی دین مبین اسلام این سردار قهرمان ولایی است.درواقع ایشان بودند. 👈اسلام همیشه تاریخ ؛در تربیت افراد مفید و کارآمد وپرورش اسطوره ها؛موفق بوده و اگر کسی واقعا به دستورات اسلام عمل کند و در این مسیر،جدیت تمام داشته باشد؛سردار دلها می شود و دلهای همه مردم را ناخواسته تسخیر می کند. باید گفت : این است قدرت اسلام و دین؛ و این است خروجی ونمونه واضح و بارزی ازیک دیندارولایی... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 🌺🌺🌺🌺 🌸🌸 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فاطمه بهترین نام دخترانه 💢 @Porseman_channel ✅نامگذاری فرزندان؛نه فقط یک مراسم ساده برای هویت اجتماعی بخشیدن به فرزند؛بلکه نشانه فرهنگ،اندیشه،علاقه و باورهای والدین است. به طوری که غالبا با شنیدن یک نام،شما می توانیدبه فرهنگ و زبان واعتقاد شخص پی ببرید.مثلا اسمی چون مایکل و جانسون و ماری و...مشخص کننده غربی بودن او و اسامی چون زید و بکر وعمرو و...نشانه عرب بودن و اسامی چون احمد و محمد و...نشانه اسلام و عمر و ابوبکر و عثمان و...نشانه سنی بودن شخص است. وقتی یک اسم این قدرت را دارد که هویت و باور شخصی را ابراز کند و نشانگر اعتقادات و باورهای او باشد؛شایسته است که مسلمانان دنبال اسامی باشند که با دین و آیین شان در تضاد نباشد و حاکی از اصالت دینی شان باشد. خدا وقتی می خواهد برای دردانه خلقت و دختر رسول ختمی مرتبت خود؛اسم تعیین کند؛به حقیقت وجودی او اشراف دارد و اسمی با مسمی تعیین می کند. 📚علل الشرائع / ج‏1 /ص 178 / 142 باب العلة التي من أجلها سميت فاطمة ع فاطمة ..... ضمنا روش نامگذاری را برای محبین ایشان؛تعلیم می دهد. از این رو؛برای کسانی که دوستدار اهل بیت ع و حضرت زهراس می باشند؛شایسته است که در نامگذاری فرزندان خود کمال دقت را بکنند تا نکند در قیامت شرمنده حضرت زهرا س باشند. و این،توصیه اهل بیت ع می باشد. 📚کافی ج6ص19ح8 در روایتی شخصی از معصوم پرسید اینکه نام شما را به فرزندان خود می گذاریم آیا فایده ای هم دارد؟؟؟ حضرت فرمود: حتما فایده دارد.. (هل الدین الا الحب و البغض) دین همین است که اهل بیت ع را دوست بداری و دشمنان آنها را دشمن 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏15 ص 129 نامگذاری؛ یکی از مظاهر و نمادهای محبت و دینداری است...... @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زهرا(سلام الله علیها) وفضای مجازی💢 اگر حضرت زهراس ،زنده بودند از فضای مجازی استفاده می کردند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: 1️⃣اولا: اینکه زنان مسلمان و عفیفه میتوانند مثل فضای حقیقی-با رعایت موازین شرعی-در فضای مجازی حضور داشته باشند،جای تردید نیست. 2️⃣ثانیا: اما در مورد عملکرد حضرت؛ما دقیق و به ضرس قاطع نمی توانیم بگوییم بله یا خیر... لیکن با مطالعه زندگی حضرت؛ و اینکه ایشان مثل سائر اهل بیت ع ، دغدغه دین داشتند واز هر فرصت معقول و مشروعی برای ترویج دین و اعتلای کلمه الله،استفاده می کردند. و حتی در مسجد؛برای روشنگری واحقاق حق حضور پیدا کرده وسخنرانی نمودند. 📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ج‏1 ص 98 / احتجاج فاطمة الزهراء ع همراه زنان دیگر؛به پیشوازمجاهدین رفته و مشغول تداوی می شدند. الكافي ج‏5 ص 45 / 📚واقدي-المغازي ج 1ص 249 به سوالات دینی مردم،پاسخ می دادند. وحتی از شرم و خجلت سائل؛ در پرسیدن های متتابع؛نهی کردند. 📚بحارالانوار ج 2 ص 3 👈به طور کلی؛ هر وقت احساس می کردند که حضورشان در مسئله ای و واقعه ای ضروری است،حضورپیدا می کردند وبه خاطر شرم و عفت زنانگی کنار نمی کشیدندو... همه حاکی از این واقعیت است که اگر در این برهه از زمان؛زندگی می کردند؛و ضرورتی بر حضور در این فضاها می دیدند؛قطعا شرکت می کردند و از روشنگری های سیاسی،شرعی،اجتماعی و...دریغ نمی فرمودند. پس-باتوجه به تاریخ و سیره این معصومه س- هیچ بُعدی در جواب مثبت دادن به سوال مذکور؛نمی بینیم.همانطور که در زمان خودشان؛ این وظیفه را متناسب با شرائط آن زمان،ادا فرمودند. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢الگوی ائمه معصومین علیهم السلام💢 @Porseman_channel آیا حضرت زهرا س،الگوی زنان است؟ ✅پاسخ باید سوال؛تصحیح شود؛چراکه به نظر ما؛حضرت زهراس نه تنها الگوی زنان همه عوالم؛بلکه الگوی همه مردان و بلکه الگوی فرزندان معصوم خود نیز بودند. این قدرت یک مکتب است که میتواند زنی را بپروراند که نه تنها الگوی زنان بلکه الگوی همه باشد. البته این سخن؛ریشه قرآنی هم دارد که مریم س و آسیه س؛الگوی مردان مومن معرفی شده اند. 📖تحریم11-12 تعجب نکنید؛از اینکه معصومینی ع ؛-که در مرتبه بالاتری از عصمت و معنویت هستند.طوری که از همه مخلوقات اعم جن و انس بلکه حتی از فرشتگان و انبیاء نیز بالاترند-تابع و مرید حضرت زهراس باشند و او را الگوی خود قرار دهند. 👈چراکه امام زمان ع فرمود: فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة ص286 / حضرت زهراس را الگوی نیکوی خود دانستند. 👈و امام عسکری ع فرمودند: فاطمة حجّة علينا 📚تفسير أطيب البيان ج 13ص 225 حضرت زهرا برای ما ائمه ع،حجت می باشد. 🔴از این مطالب چند نکته استفاده میشود: 1️⃣اول:همه انسانها نیاز به الگو دارند حتی اهل بیت ع که در درجه اعلای ایمان ویقین هستند. 2️⃣دوم:حضرت زهراس؛برتر از همه انس و جن بلکه انبیاء و فرزندان خود هستند. 3️⃣سوم:زن بودن مانع تکامل و رشد معنوی نیست بلکه یک زن میتواند چنان در معنویات و قرب الهی صعود کند که برتر ازبرترین های عالم شود. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ج‏1ص 175 @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خدای حضرت زهراس💢 حضرت زهراس خدا را چگونه می دیدند؟ @Porseman_channel پاسخ:✅ 1️⃣اولا: خدا را با چشم بصر؛یعنی چشم حیوانی و مادی نمی توان،دید. و بالطبع حضرت زهراس نیز جمال و جلال خدا را نه با چشم ظاهر بلکه با چشم باطن و بصیرت مشاهده می کردند. 📚كفاية الأثر ص260 2️⃣ثانیا: برخی ادعا می کنند که فقط و فقط خدا را قبول دارند و قرآن و پیامبر را قبول ندارند.این نوع نگاه؛معرفت علیل و ناقص به خداست. بلکه درواقع منجر به انکارخدا می شود، چراکه: 🔴خدایی که حکیم و عالم و علیم و بصیر و خبیر و سمیع و بصیر و قادر و...نباشد که خدا نیست. و اگر خدایی این اوصاف کمالیه را داشته باشد؛نمیتواند لال یا ساکت باشد. هر حکیمی نسبت به کاری که می کند،طرحی که می ریزد.برای افرینش و خلق خود،هدف دارد و مطالبه ای ازمخلوق خود دارد. خدایی که لال است و مطالبه ای ندارد چه خدایی است؟!! ولی خدای زهرای اطهر که خدای همه ماست؛صحبت می کند(وحی) 📖نساء164 پیامبرانی برای هدایت مردم می فرستد. مومنون44 کتابی به عنوان دستورالعمل و کاتالوک مخلوق خود دارد. (قرآن کریم) او حکیم است و به اقتضای حکمتش؛نسبت به آفریده خود غیرت داردبرای او هدفی در نظر گرفته و فردای قیامت،از او مطالبه اوامرش و محاسبه اعمالش خواهد کرد. 👈این همان معرفتی است که را عاشق صحبت به خدایش کرده و با عشق و جدیّت تمام به عبادت خدا وامی داشته. ما كان في هذه الأمة أعبد من فاطمة ، كانت تقوم حتى تورَّمت قدماها 📚مناقب (لابن شهرآشوب) / ج‏3 ص 341 اللّهمّ إنّى أسألك لذّة النّظر إلى وجهك 📚بحار الأنوارج‏43 ص 76 کسی که خدای خود را علیم و حکیم و قادر و زیبا ببیند؛صحبت با او و مناجات با او را به هر خواسته ای ترجیح خواهد داد.و زهرای اطهرس چنین بودند. @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌾🌾🌾🌾🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال پرسمان دینی, [۲۷.۰۱.۲۰ ۱۶:۵۰] [Forwarded from کانال پرسمان دینی] باسلام دوستان همراه عنایت داشته باشند... 👇👇👇👇👇👇 درواقع این کانال؛ پشتیبان و آرشیو سوالات شما عزیزان در گروه پرسمان می باشد. 🍂🍂🍂🌸🌸🌸 🍃🍃🍃🍃 لذا اگر روزی مطلبی ارسال نمیشود و یا روزی چندین مطلب ارسال میگردد. متاثر از سوالات شما عزیزان در گروه های واتساپ و ایتا می باشد...🌷 🍃🍃🍂🍂🍁🍁 🌿🌿🌴🌴🌲🌲 بدینوسیله عذر ما را در عدم ارسال یا کثرت ارسال در ایام مختلف؛ پذیرا باشید...🌺