eitaa logo
کانال پرسمان دینی
848 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لغت اهل بهشت و جهنم💢 @Porseman_channel 1. هرچند روایاتی وجود دارند که عربی را زبان اهل بهشت می دانند، اما روایت معتبر و قابل استنادی وجود ندارد که زبان اهل جهنم را فارسی یا ترک قلمداد نماید و اگر هم حدیثی در این ارتباط وجود داشته باشد، قابل استناد نخواهد بود، چون قرائن و شواهد بسیاری بر خلاف این ادعا وجود دارد. برخی با استناد به روایات زیر، ادعا می کنند که زبان اهل بهشت، عربی است و زبان اهل جهنم، عجمی، فارسی، جدیدا ترکی و... است: ✔️ از حضرت علی (ع) در مورد زبان اهل بهشت سوال شد فرمود به عربی صحبت می کنند. ودر مورد زبان اهل جهنم سوال شد؟ فرمود به زبان مجوس صحبت می کنند. (علل الشرایع ج2 ص597، عیون أخبارالرضا، ج1 ص246، بحارالانوار ج8 ص286) ✔️ از سیوطی نیز نقل شده که: لسان یوم القیامةسریانیّةومن دخل الجنّةتکلم بالعربیّة، زبان روز قیامت سریانی است وهر کس که داخل بهشت شود به عربی صحبت می کند. (الدرالمنثور،ج4ص70) اولا در پاسخ باید گفت، سند روایی برخی از این احادیث، ضعیف است و ثانیا، منظور از زبان عجمی، مجوسی، یا سریانی و... آن است که اهل جهنم به زبانی گنگ و نامفهوم سخن می گویند. گويا از شدت عذاب به لالى و گنگى مى افتند و زبانى نامفهوم مى يابند! ️ 2. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻧﮑﺘﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻫﻢ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺁﯾﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﮔﻔﺘﮕﻮﯼ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﺟﻬﻨﻢ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🎀 و بهشتیان، دوزخیان را ندا میدهند که :ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود درست یاﻓﺘﻴﻢ؛ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ [ﻧﻴﺰ] ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ؟» ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺁﺭﻯ.» ﭘﺲ نداﺩﻫﻨﺪﻩﺍﻯ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ندا ﺩﺭﻣﻰﺩﻫﺪ ﻛﻪ: «ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﺩ.» (ﺍﻋﺮﺍﻑ/44) 🎀 ﻭ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ، ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺭﺍ ندا ﻣﻰﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ: «ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯﻯِ ﺷﻤﺎ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﺮ ﻣﺎ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﻳﺪ.» ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺧﺪﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺣﺮﺍﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.» (ﺍﻷﻋﺮﺍﻑ/50) ✔️ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻬﺸﺘﯿﺎﻥ ﻭ ﺟﻬﻨﻤﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﯾﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﻟﯿﻞ براین ﺑﺎﺷﺪ که ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ.💥 3. در سیره اهل بیت موارد چندی وجود دارد که آنها با زبان فارسی سخن گفته اند و این زبان را بدین طریق تکریم کرده اند. از جمله: ✔️ گروهی از ایرانیان در محضر امام صادق (ع) بودند در حالی که ایشان مشغول موعظه بود. آنها با خود گفتند که ما به دلیل ناآشنایی با زبان عربی، متوجه سخن ایشان نمی شویم، امام با شنیدن این سخنان، نصیحت خود را با زبان نیز تکرار نمود که 🌹"هرکه درم اندوزد، جزایش دوزخ باشد". 🌹 (بحارالانوار، ج 47، ص 119، ح 162) ✔️ ابو هاشم جعفری نقل می کند: با امام هادی (ع) نشسته بودم و او با برخی غلامانش به و صقلبی (زبان یکی از اقوام موجود در قفقاز) سخن می گفت. (بحارالانوار، ج 49، ص 87، ح 2) ✔️ شخصی از اهل خراسان نزد امام دهم آمده و با زبان عربی، با آن امام سخن می گفت، اما امام پاسخ او را با زبان فارسی می داد که این موضوع، باعث تعجب آن فرد ایرانی شد. (کا فی، ج 1، ص 285، ح 7) ◀️ 4. ضمنا ذکر این نکته لازم است که برتری یک زبان (مثل عربی در انزال وحی) به معنی برتری قوم آن زبان نیست. همچنانکه قرآن بارها اعراب را به دلایل مختلف، توبیخ کرده است.: 🎀«هر گاه ما آنرا بر بعضى از عجم [غیر عرب] ها نازل مى‌کردیم و او آنرا بر ایشان مى‌خواند، به آن ایمان نمى‌آورند.» (شعراء، 198 و 199) اینکه زبان عربی، زبانی دقیق و فصیح است، ارتباطی با برتری نژاد عرب و یا کم ارزشی سایر اقوام و نژادها ندارد. اسلام مخالف نژادپرستی و برتری قومی بر قومی دیگر است. و همه انسانها برابرند و تنها ملاک برتری انسانها در نزد خداوند، تقواست و بس. ◀️ 5. درباره مرحوم آیت الله نیز باید گفت، ایشان از علمای اخلاق و مهذبین روزگار بوده اند که البته بسیار شوخ طبع و خوش خلق بوده اند و در این کلیپ صوتی بریده شده، به درستی مشخص نیست، ایشان از کسی نقل قول کرده اند؟ شوخی کرده اند؟ و ... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢فرق انشاء الله و ان شاء الله💢 @Porseman_channel اصل این مطلب که تلفظ اشتباه یا غیر صحیح بعضی الفاظ موجب تغییر معنا می شود، صحیح است اما شاهد مثال شما اشتباه است و مطلبی که در مورد إن شاء الله نوشتید، صحیح نیست. اولا بحث شما درباره الفاظی است که بر زبان جاری می کنیم نه نوشتار ثانیا در نوشتار هم، انشاء الله چه به صورت متصل نوشته شود (إنشاء الله) و چه به صورت منفصل (إن شاء الله)، در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند (به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن) بنابراین در هر دو صورت تغییری در معنا ایجاد نمی شود. در هر دو حالت، همزه در إن شرطیه، با کسره تلفظ می شود اما همزه اول در أنشأ (به معنای ایجاد کردم)، با فتحه تلفظ می گردد. أنشأ باید به فتح همزه اول و ضم همزه آخر تلفظ شود تا معنای «ایجاد کردم» بدهد. ضمن اینکه در این فعل یک همزه در آخر کلمه وجود دارد که با عث می شود هم از نظر معنا و هم از نظر تلفظ و هم از نظر نوشتار با کلمه إنشاء الله فرق داشته باشد. اگر طبق یک احتمال، انشاء در«انشاء الله» را مصدر فرض کنیم،به ترجمه ای مبهم می رسیم! (ایجاد خدا یا ایجاد کردن خدا)! می بینید که معنای عبارت ناتمام است و ناقص؛ تصدیق یا تکذیب ناظر به یک قضیه کامل است که موضوعی دارد و محمولی و بعد متکلم محمول را بر موضوع حمل می کند و بدان استناد می دهد، آنگاه شما می توانید بگویید: این استناد و حمل، صحیح است یا نه. در انشاء الله، اگر انشاء را مصدر فرض کردیم، موضوع داریم اما محمولی در کلام وجود ندارد لذا استنادی وجود ندارد لذا تصدیق یا تکذیبی نمی توان بدان نسبت داد لذا یک ترکیب اضافی با معنای ناقص می شود. نکته دیگر اینکه انشاء الله (به معنای ایجاد خدا) و ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد)، به یک صورت تلفظ می شوند لذا اگر اشکالی هم وارد باشد، دست کم به بخش خواندن و تلفظ آندو وارد نیست چون هر دو یکجور تلفظ می شوند؛ پس اشکال را به بخش نوشتار وارد نموده اید اما به یک بیان، این اشکال بر نوشتار هم وارد نیست چون قرینه مقامیه و سیاق کلام متکلم، دال بر معنای مورد نظر اوست و توهم اشکال را برطرف می کند. البته اصل این فرمایش دوستان که ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد) را جدا بنویسیم، خوبست و بنده منکر قواعد درست نویسی نیستم چون إن در اینجا، حرف شرط است و شاء فعل است و دو کلمه اند و قاعدتا باید جدا نوشته شوند و انشاء (به معنای مصدری) چون یک کلمه است، قهرا باید به صورت متصل نوشته شود اما خواستم عرض کنم که استدلال ها و اشکالات دوستان، وارد نیست که توضیح دادم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢راهکارهای ترک خودارضایی( استمناء)💢 @Porseman_channel در مورد ترک این عمل ، همت باید از ناحیه خودتون باشد و تنها راهکارارائه میشود و این شما هستید که باید عمل کنید تا ان شالله به مرور ترک بکنید.و مطمئن باشید همت و اراده که بکنید و متوسل به اهل بیت شوید می شود به راحتی ترک کرد و البته بچه های مذهبی به راحتی می توانند ترک کنند. @Porseman_channel اما مواردی که ان شالله باید دقت کنید و انجام دهید عبارتند از: @Porseman_channel 1. اولین مسئله ای که در این زمینه است ارتباط معنویی بیشتر با خداست ،یعنی در طول روز سعی کنید: الف: نمازهاتون اول وقت. ب: خواندن روزی دو تا چند صفحه از قرآن کریم. ج: خواندن زیارت عاشورا در هر روز. این سه کار رو هر روز انجام بدید و زیارت قبل از خواب شب هم قرآن رو بخونید.حتما و حتما این کار رو بکنید اگر واقعا قصد ترک دارید. 2. با عواملی که باعث می شود تحریک شوید و خود ارضایی کنید مواجه نشوید مثلا ماهواره است اصلا نگاه نکنید فیلم یا اینترنت و...هر چی هست اصلا به سمتش نرید و اگر می تونید از بین ببرید اونها رو که آینده شما رو تباه می کند.لذا از هر چیزی که باعث تحریک می شود دوری کنید مثل لباس تنگ پوشیدن،لخت بودن در حمام،دیدن زنان در تلوزیون یا زنان بد حجاب در بازار و... @Porseman_channel 3. سعی کنید حتما در طول روز ورزشی سنگین برید و فعالیت جسمی داشته باشید و اجازه ندید که بدن آسوده و آرام باشد لذا حتما یک باشگاهی برید و ورزش کنید که فوائد فراوان دیگری هم دارد. 4. تا خسته نشدی رختخواب نرو و وقتی کامل خوابتون می اومد باید بخوابید که در بستر به فکر گناه نیفتید. 5. در خانه یا محیطی خلوت اصلا تنها نمانید و سعی کنید حتما خارج شوید و در کنار خانواده و یا دوستان باشید 6. خود رو جریمه کنید که هر وقت مرتکب این عمل شدید مثلا روزه بگیرید تا بوسیله این جریمه ها عاملی برای ترک آن شود. 7. ذکر لاحول و لا قوه الا بالله را زیاد بگید مخصوصا زمانی که افکار جنسی به سراغتون میاد. 8. اگر دوستانی هم دارید که ناباب هستند یا ممکنه باعث تحریک شما و شما رو تشویق به گناه کنند حتما دوری کنید و دوستان خود رو از افراد مذهبی ونماز خوان و مومن قرار دهید تا باعث به گناه افتادن شما نشوند. 9. در ضمن با مضرات این کار هم آشنا شویید و مطالعه کنید که استمنا چقدر ضرر جسمی و در موارد مختلف هم این ضرر وجود داردمثلا: الف: پيامدهاى جسمانى: ضعف چشم و بينايى، تحليل رفتن قواى جسمانى، عقيم شدن و ناتوانى در توليد مثل، پيرى زودرس، ضعف مفاصل، لرزش دست، زشتى چهره و از بين رفتن طراوت صورت. ب: پيامدهاى روحى و روانى: ضعف حافظه و حواسپرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشهگيرى، افسردگى، بىنشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى و بداخلاقى و تندخويى، كسالت دائمى، ضعف اراده. ج: عوارض اجتماعى: ناسازگارى خانوادگى، بى ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، بىغيرت شدن، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزت، پاكى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك. اين پيامدها برگرفته ازنامه هاي كساني است كه با ما مكاتبه داشته و از اين بيماري رنج و سختي بسياري متحمل شده اند و نظريات علمي و پزشكي نيز آنها را تأييد مي كند. 10. مهمتر از همه این مباحث ؛اینکه ازدواج رو سخت نگیرید و اگر در سنی هستید که موقعه ازدواج هست تعلل نکنید و با توکل به خدا جلو برید و با انتظارات کم ان شالله ازدواج کنید چرا که وقتی انسان به گناه بیفته ازدواج بر او واجب می شود.خیلی از توقعات و رسم و روسوم ها رو کنار بگذارند خانواده ها به راحتی می شود ازدواج کرد. این ها مواردی بودند که تاثیر زیادی در ترک این عمل دارند ان شالله اراده و همت کنید و عمل کنید تا ترک کنید . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رضایت مردم💢 @Porseman_channel جلب و کسب رضایت مردم برای حیات اجتماعی هر شخص لازم می باشد و چون انسان یک موجود اجتماعی است لذا مراعات مردم و عرف در محدوده خود و برای به دست آوردن مقبولیت اجتماعی ضروری به نظر می آید. لیکن مساله موردی است که رضایت خدا با رضایت خدا، در تناقض و تعارض باشد در این صورت کدام مقدم است؟ آموزه های دینی توصیه اکید به رعایت و ملاحظه رضایت خدا و مقدم داشتن آن بر هر رضایتی است. متاسفانه در کف جامعه شاهدیم که رضایت والدین و همسر و دوست و همسایه و رئیس و کارفرما و معشوق و...مقدم شده و شخص بخاطر جلب رضایت کذایی آنها مرتکب معصیت میشود. درحالیکه آموزه دینی توصیه میکند که مردم را مرده حساب کنید و خدا را مدنظر گرفته و اگر برای مردم هم مواقعی حساب باز میکنید حساب استقلالی نباشد بلکه چون خدا فرموده باشد. بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةُ خَيرْ وَ أَبْقَى ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مىگزينيد؛ با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است. 📖اعلی16-17 تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاه از مردم مىترسيدى، با آنكه خدا سزاوارتر بود كه از او بترسى. 📖احزاب37 امام كاظم عليه السّلام به فضل بن يونس فرمود: خير را برسان و خير بگو و امّعة نباش. عرض كردم: امّعة چيست؟ فرمود: نگو «من با مردم هستم» و «من يكى از مردمم». همانا رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله، فرمود: اى مردم! به راستى فقط دو راه آشكار وجود دارد، راه خير و راه شرّ، پس نبايستى راه شرّ در نزد شما از راه خير محبوبتر باشد. 📚تحف العقول ص413 وَ قَالَ الصَّادِقُ ع وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ. هر كه رضاى خدا جويد در برابر خشم مردم خدا امورش را كفايت كند و هر كه رضاى مردم جويد در برابر خشم خدا، خدا او را بمردم واگذارد و السلام. 📘الإختصاص ص225 النَّاسُ عِنْدَهُمْ مَوْتَى وَ اللَّهُ عِنْدَهُمْ حَيٌّ كَرِيمٌ مردم در نظراولیاء خدا؛ مرده هستند خدا زنده است 📕إرشاد القلوب / ج1 / 202 یعنی نگرش مردم برای آنها مهم نیست بلکه خدا برای آنها مهم و مقدم بر همه چیز می باشد @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چند مرد حلاجیم💢 @Porseman_channel وقتی همه چیز عادی و عالی است و شرائط به وفق مراد ماست.مشکلی نیست و آرامش نسبی داریم.... غالبا قدرت تسلط بر افعال و اقوال خود داریم. و البته در همین حالت عادی نیز همه ما عالی و خوش اخلاق و اهل کمالات نیستیم. چه رسد به حالات اورژانسی و ویژه و خاص.... لیکن در شرائط عادی، تسلط و مدیریت بر خود داریم.ولی خود واقعی ما در صورتی ظاهر میشود که تحت فشار و استرس و زیر بار مشکلات هستیم. آن وقت ؛ معلوم میشود ملکات نفسانی و حالات واقعی روحی ما چگونه است. در سختی ها و مشکلات و فشارها اینکه چند مرد حلاجیم واضح میگردد. و خود واقعی ظهور و بروز میکند. همیشه در شرائط عادی همه چیز خوب است و اعصاب آرام و زندگی بر وفق مراد...لیکن وقتی شرائط سخت شد؛جوهر انسانها خود را نشان داده و جلوه گری میکند. لذا در اسلام توصیه شده؛ برای شناخت افراد با آنها به مسافرت بروید تا خود واقعی در مشکلات سفر خودنمایی کند. معیار دوست خوب؛ در خشم او معلوم میشود.فرموده اند دوست خود را خشمگین نمایید تا خود واقعی او را در این آزمون ببینید در حین رانندگی و مصائب و تصادف و بی پولی ومشکلات حاد جوهر انسانها خودرا لو داده و برملا خواهد شد. خوافى الاخلاق تكشفها المعاشرة. پوشيده هاى خصلتها ظاهر ميكند آنها را معاشرت. يعنى خصلتهاى پنهانى هر كس ظاهر نمىشود مگر بمعاشرت با او، پس تا كسى با كسى معاشرت نكند بمجرّد حسن ظاهر حكم بخوبى او نمىتواند كرد. 📘غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج3 ؛ ص466 شش چيزست كه آزمايش كرده مىشود به آنها عقلهاى مردمان، بردبارى نزد خشم، و شكيبائى نزد ترس، و قصد نزد خواهش، و ترس از خدا در هر حال، و نيكوئى مدارا و سازش، و كمى جدال و ستيزه. مراد به «ترس» چيزى چند است كه مردم ترس از آنها داشته باشند از بلاها و مصيبتها، و مراد به «قصد» ميانه رويست يا راست روى يعنى اين كه نزد خواهش أمرى ميانه روى كند در آن و در طلب آن، و افراط نكند، يا از راه راست بدر نرود و مرتكب گناهى نگردد. 📙غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج4 ؛ ص140 قويترين مردم كسى است كه قوى باشد بر نفس خود يعنى مسلّط باشد بر او و او را در فرمان خود دارد و تابع هوا و هوس او نباشد. 📚غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج2 ؛ ص406 قوىترين مردم كسى است كه غلبه كند بر خواهش خود يعنى مسلّط باشد بر آن و تابع آن نباشد. 📘غرر الحكم و درر الكلم ؛ ج2 ؛ ص413 چنانچه خواهى اندازه راستى دوستت را بدانى او را خشمگين نما؛ پس اگر بر دوستى با تو پايدار ماند دوست توست . به دوستى كسى اطمينان منما مگر آن كه سه بار خشمگين ش ساخته باشى. 📙تحف العقول ص647 @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هر چیز را نخور💢 @Porseman_channel هر حیوانی برای خوردن خود حد و مرزی دارد و حتی همه چیزخواران هم محدودیتهایی در خوردن از طرف تکوین برایشان تعریف شده است و تبعیت میکنند. پوزه برای یک حیوان،وجه انتخاب است و حیوانی که پوزه دارد نه که هر چه به آن بخورد را میخورد حیوانات غالبا چیزی که برایشان ضرر دارد که به صورت طبیعی می شناسند و دوری میکنند حتی مرغ و خروس های خانگی نیز قوه تشخیص دارند و هر چه در اختیارشان گذاشته بشود را مصرف نمیکنند. لیکن گاهی انسان که اشرف مخلوقات است چنین نمیکند و هرچه می بیند مصرف میکند. لذا می بینیم که بدون هیچ حد و مرزی غذاهای حرام و غیرمجاز هم مصرف میشود.و معیارشان فقط لذت بردن است وآیا میشود به حیوانی که فقط بخاطر لذتش بدون توجه به مضرات آن همه چیز را مصرف میکند؛ عاقل گفت؟!! فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ 📖عبس/24 خداوند توصیه میکند که مراقب خوراک خود باشیم و هر چیز را به صرف لذیذ بودن نخوریم.یکی از دستورات اسلام اینست که انسان باید به غذایی که میخورد نگاه کند تا نکند مسموم و مضر و حرام باشد این یک روی سکه و یک طرف قضیه است. روی دیگر سکه؛دقت انسان به خوراک فکری و اندیشه ها و باورهایی است که برای او سرو میشود. نباید هر دست پختی را مطلوب دانست و هر پیشنهادی را پذیرفت. متاسفانه مسلمانان که معتقد بخدا وقرآن هستند واردات فکری و اندیشه ای شان و خوراک معنوی شان؛از ماهواره و شبکه های ضد دین می باشد و غذای فکری که از اتاق فکرهای استعمار و استثمار و سکولار سرو و آماده میشود؛می باشد و این آسیب بزرگی می باشد اگر غذای مسموم و آلوده به ویروس و میکروب و فاسد مصرف شود؛سلامتی جسمانی انسان به خطر خواهد افتاد لیکن با مصرف غذاها و خوراک فاسد و مفسد فکری کار سختتر شده و فکر و اندیشه شخص مسخ شده و نه تنها دنیا بلکه ابدیت او تحت تاثیر قرار گرفته و نابود میشود. به مقدار شرافتی که روح نسبت به جسم دارد؛خوراک روح مهمتر از جسم است.ما چقدر در انتخاب غذای جسم حساسیم و در خریدن میوه و خوراکی وسواس می باشیم...آیا حداقل همین قدر به خوراک فکر و اندیشه خود هم حساسیم؟!!! هر حرف و حدیثی میشنویم و خود را درمعرض هر شبهه ای قرار میدهیم..آیا واکسن زده ایم ؟خود را ایمن کرده ایم؟!!! در حدیثی که از معصومين نقل شده نيز آمده است كه منظور از" طعام" در اينجا" علم و دانشى" است كه غذاى روح انسان است، بايد بنگرد كه آن را از چه كسى گرفته؟ از جمله از امام باقر ع نقل شده كه در تفسير اين آيه فرمود:" علمه الذى ياخذه عمن ياخذه"؟ نظير همين معنى از امام صادق ع نيز نقل شده است 📕تفسير" برهان" جلد 4 صفحه 429. پس زیبنده است لااقل به اندازه حساسیت و دقت مان در مورد خوراک و تغذیه جسم فرزندانمان؛به تغذیه و خوراک روح و اندیشه فرزندان خود نیز حساس باشیم... @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لذتهایی که نچشیده ایم💢 @Porseman_channel آیا غیر از لذتهای مادی و جسمانی لذتهای دیگری نیز وجود دارد؟ ✅پاسخ قطعا وجوددارد. ما نسبت به جسم و روحی که داریم لذتهایی هم خواهیم داشت و هر چه ملائم با طبع ان دو باشد مایه حظ و لذت خواهد بود. لیکن علماء اخلاق فرموده اند لذتهای جسمانی ؛ لذت حقیقی نیستند بلکه در واقع فرونشاندن درد و رنج و رفع آنها می باشند . مثلا وقتی گرسنه یا تشنه ایم دچار درد و رنج کم آبی و احتیاج به تغذیه میشویم و با خوردن و آشامیدن در واقع درد گرسنگی و تشنگی تسکین می یابد و ما احساس لذت می یابیم. لیکن لذتهای روحانی لذتهای ماندگار و حقیقی هستند که افول ندارند و پایدار هستند و در اوج می باشند. و متاسفانه چون ما توجه به جسم داریم و از روح غافلیم لذا دنبال لذتهای آن بوده و آنرا هدف قرار داده ایم.وخوشبخت کسی را میدانیم که بیشتر متوغل در این لذتها باشد. لذا حیواناتی که در خور و خواب و خشم و شهوت و آسایش برتر از انسان باشند،گوی سبقت را از انسان برده اند و نهایت رشد یک انسان این خواهد بود که وارد مسابقه لذت گرایی مادی با حیوانات باشد و در خور و خواب و شهوت و غضب با آنها خود را مقایسه نماید.... ولی قرآن و اهل بیت ع ما را به چشید لذتهایی مافوق این لذتها دعوت کرده اند.که مختص انسان است اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس لذت ندانی لذتهایی چون لذت محبت به دیگران- احسان-دوست داشتن دیگران-یافتن راه حل مسائل علمی –اطعام-ایثار-عبادت و مناجات با خدا-داشتن فرزند و محبت به او-نوع دوستی-دستگیری از مظلوم-ایجادفرح و شادی در دیگران-سخن گفتن با معشوق-تماشای مناظرزیبا-کشف و اختراع چیزی-گذشت و بخشش-همجواری با معصومین ع-خواندن قرآن-فهم احادیث اهل بیت ع-تعلیم و تعلم-مفیدبودن-ترک گناه-ترک لذتهای کذایی مادی-وگریه برای اهل بیت ع و در فراق معشوق حقیقی وانتظار........ اینها نمونه هایی از لذتهای روحانی می باشد که به تعبیر قرآن؛رضوان خدا و درک قرب الهی فوق همه لذتهاست و رضوان من الله اکبر 📖توبه72 لَذَّةُ الْكِرَامِ فِي الْإِطْعَامِ وَ لَذَّةُ اللِّئَامِ فِي الطَّعَام لذّت كريمان در خوراندن است و لذّت لئيمان در خوردن، 📕غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص377 این لذت معنوی است که در وقت بازشدن گره های علمی فریاد بزندکه أين الملوک و أبناء الملوك من هذه اللذة. 📙سفينة البحارج4 ؛ ص344 @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه چه روزی است؟ @Porseman_channel برخلاف تصور ما که جمعه را روز تفریح و استراحت و سرگرمی و سفر و خواب می دانیم. در تعالیم و آموزه ها ی اسلامی جمعه روز ؛ تلاش و فعالیت معنوی و اخلاقی است. فرصتی است که شخص به بهداشت و نظافت فردی خود برسد و با گرفتن ناخن و آرایش و پیرایش و غسل جمعه کردن این امر را محقق کرده و به ثواب اعمال هم نائل شود. فرصتی برای صله ارحام است تا اقوام و عزیزان دور هم جمع شوند فرصتی برای اجتماع عظیم مسلمین در نماز جمعه است تا آن روز روز بیداری سیاسی و همدردی اجتماعی باشد روزی است که توصیه شده به خانواده رسیدگی بیشتری شود و خرید میوه و گوشت در این روز توصیه شده است عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که ایشان توصیه فرمودند: "روز جمعه، گوشت و یا میوه ای برای خانواده خود تهیه کنید، تا آنان از آمدن این روز خوشحال شوند 📚الكافي ؛ ج6 ؛ ص299 روزی است که توصیه به نیکی و نیکوکاری شده و ثواب حسنات در این روز مضاعف می شود روز عید است و از اعیاد اسلامی جمعه می باشد روز انتظار است انتظار منجی بشریت و اتصال قلبی به آن حضرت و خانه تکانی دل... روز جمعه شاهد اعمال است و شهادت به نفع عمل کنندگان در آن روز خواهد داد 📕مجمع البیان ج10ص466 در مورد روز جمعه از حضرت رسول ص سوال کردند؛ گریست و فرمود ملائکه این روز را روز مزید یعنی روز زیادی و برکت می نامند 📙بحار الأنوار ج86، ص: 281 جمعه روز آزادی از آتش است. طبق روایتی در هر ساعت آن ؛ششصدهزارنفر را از آتش جهنم آزاد میکند 📘وسائل الشیعه ج5ص66 👌اما روایت آخر نبى اكرم ص روايت شده كه فرمود خداى تعالى فرشتهاى در زير عرش آفريده كه خدا را با تمام زبانهاى مختلفه تسبيح و تقديس مىكند پس هر گاه كه شب جمعه فرا رسيد او را فرمان دهد كه بر آسمان دنيا فرود آيد و بر اهل زمين آگاه مىشود و ميگويد اى جوانان بيست ساله دنيا شما را فريب ندهد، آهاى سى سالهها بشنويد و بگوش بگيريد آهاى چهل سالهها سعى و كوشش كنيد. اى پنجاه سالهها دگر عذرى براى شما نيست، اى كسانى كه شصت سال از عمرتان گذشته از دنيا چه چيز براى آخرتتان پيش فرستاديد آهاى هفتاد سالهها شما مانند كشت و زراعتى باشيد كه هنگام دروش رسيده، اى هشتاد سالهها خدا را در زمين اطاعت كنيد آهاى نود سالهها هنگام كوچ كردن شما ازين دنيا نزديك شده بفكر زاد و توشهى آخرت باشيد و توشه برگيريد آهاى صد سالهها ساعت حركت شما رسيد و شما نميدانيد. 📙 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج1، ص: 193 @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شرط صحت اعمال💢 @Porseman_channel همیشه دغدغه متدینین و افراد مذهبی این بوده و هست که آیا کارهای خیری که میکنند صحیح است یا نه؟ البته معنای صحت باید واضح گردد چراکه گاهی با قبولی عمل خلط میشود معنای صحت عمل این است که یک عمل با شرائط اسلام و ایمان و اخلاص وشرائطی که در شرع مقدس بیان شده و در رساله های عملیه منعکس شده مطابق باشد برای صحت یک عمل عبادی؛1⃣ اسلام شرط اولیه می باشد هیچ عمل عبادی از غیرمسلمان قبول نیست چراکه او کافر است و عمل کافرباطل می باشد. پس ابتدا باید مسلمان شد 2⃣قدم دوم:ایمان است. مومن درجه ای بالاتراز مسلم است .او علاوه بر اقرار به شهادتین؛ اقرار به ولایت امیرمومنان و اهل بیت عصمت و طهارت نیز دارد. 3⃣قدم سوم: اخلاص است. عملی که بدون اخلاص انجام شود باطل می باشد و اگر عباداتی چون خمس و زکات و نماز و روزه و حج و...بدون اخلاص و با قصد ریا انجام شودبی اثر و بی فائده خواهد بود عمل باید قربه الی الله باشد نه قربت به غیر خدا... پس اگر ما کارهای خیر میکنیم باید متوجه باشیم که در کنار شرط اسلام و ایمان؛؛محتاج اخلاص هم هستیم% عمل عبادی بدون اخلاص زحمت دادن به خود و عمل رای غیر است که بالطبع برای خدا نبوده و انتظار مزد از خدا هم نباید داشته باشیم. و البته خدا بهترین شریک است و اگر عملی با دو نیت انجام شود؛خدا سهم خود را به شریکش می بخشد .لذا باید عمل خالص باشد تا صحیح گردد.وگرنه باطل خواهد بود. أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلٍ لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا كَانَ لِي خَالِصاً من شریک خوبی هستم اگر دیگری را در آن با من شریک کنید قبول نمیکنم . 📕المحاسن (للبرقي)؛ ج‌1، ص: 252 @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شرط قبولی اعمال💢 @Porseman_channel ما وقتی هدیه ای به یک بزرگی می بریم مثلا به یک حاکم و سلطان و پادشاه... یک عمل این است که هدیه را در کاغذ کادو مناسب و هیئت خوبی در آورده و پیشکش سلطان کند. مرحله دوم و بعدی اینست که سلطان هدیه ما را بپذیرد و مورد قبول ایشان واقع شود. این مهمتر است چراکه انجام کار خوب یک چیز و مقبول شدن در درگاه خدا چیز دیگری است. ما چه بسا خیرات و عبادات اعم از مستحب و واجب را به صورت صحیح انجام دهیم لیکن باید دید که مورد قبول خدا هم واقع میشود یا نه؟!!! دغدغه اصلی افراد متدین باید این باشد و هست ؛ که نذورات و احسانها و زیارات و خیرات و قرائت قرآن و نماز شب و ...که میکنند مورد قبول خدا واقع شده یا نه؟؟ 👌در روایات معصومین ع شرائطی برای قبولی اعمال نیک بیان شده است. از جمله آنها مال حلال-عدم اذیت دیگران بخصوص شوهر و والدین و همسایه – بی ا حترامی به فقراء- غیبت –بد خواهی برای مسلمانان- قطع رابطه با برادر دینی.-سبک‌شمردن نماز-شرب خمر-ندادن زکات... به طور کلی گناهان مانع میشوند و ما به صورت قطع نمی دانیم که چه عمل زشتی مانع قبولی می باشد لذا باید از همه آنها پرهیز نمود ⭕️قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : الطاعة بعد الطاعة علامة قبول الطاعة والمصية بعد الطاعة علامة رد الطاعة ، والطاعة بعد المعصیة علامة غفران المعصية ، و المعصية بعد المعصية علامة خذلان العبد. اطاعت انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه قبول شدن اطاعت است ، و گناه انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه مقبول واقع نشدن اطاعت است ، و اطاعت پس از معصيت نشانه آمرزش گناهان است ، و معصيت انجام دادن بعد از معصيت ، علامت گمراهى و هلاكت بنده است ! 📕عوالي اللآلي ج : 1 ص : 284 فردی به امام صادق علیه السلام گفت دوست دارم که بدانم کارهایم را خدا قبول کرده و یا قبول نکرده است. «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِلصَّادِقِ علیه السلام أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ عَلَامَةَ قَبُولِی عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ عَلَامَةُ قَبُولِ الْعَبْدِ عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» 📙(أعلامالدین، ص283) «فَقَالَ لَهُ» علامت قبولی عمل این است که : «عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» علامت کار قبول این است که آدم بجا کار کند. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شرط کمال اعمال💢 @Porseman_channel برای هر عملی که انسان انجام میدهد.آدابی وجود داردو هر عملی حدود و اندازه خود را دارد. عبادات هم مثل دیگر اعمال ؛نیازمند شرائط کمالی با رعایت آداب می باشد. اسلام برای هر عبادت و عمل خیری ؛ آدابی وضع کرده و تشریع نموده است.که با رعایت آنها میتوان عمل را آراست و زینت داد. مثل اینکه برای داده کادو و هدیه ای که اصل ماده و هیئت کالای هدیه را باید رعایت کرد.جنس مناسب با هیئت زیبا تهیه کرد و در کنار آن باید آداب را هم رعایت کرده و عمل را زینت ببخشیم. این زینت و آراستن عبارتست از رعایت آداب عمل ... اسلام برای همه جزءی ترین اعمال و رفتار انسان از مهمانی و مسافرت و غذا خوردن و معاشرت و همسایگی و خیرات و زیارات و نماز و روزه وپوشیدن لباس و زینت کردن و حرف زدن و نشستن و خوابیدن و ...هر عمل و رفتار و گفتار از هر نوع حرکت و سکونی را شامل میشود و آدابی دارد. و اسلام برای جزءی ترین چیزها؛ حرف برای گفتن دارد و آدابی وضع کرده است که با رعایت آن میتوان عمل را زیبا کرد و آراست تا مقبول خدا واقع شود.و هیبت و جلوه نیکویی در آخرت و صورت ملکوتی اش بیابد.... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢خواندن شعر برای روزه دار و محرم💢 @Porseman_channel شعر و شاعری در بین همه ملت‌ها بخصوص عرب‌زبانان جایگاه رفیعی داشته و دارد. اسلام؛ ضمن تایید چنین فرهنگی، اما سعی دارد تا انسانها را از تلف کردن وقت و احیاناً گمراه‌کردن مردم به وسیله سرودن اشعار بی‌محتوا یا دروغ، بر‌حذر دارد و این خصلت و هنر انسانی را در راستای تعالی نوع بشر قرار دهد. توصیه بزرگان دین به سرودن اشعار حکمت‌آمیز و پرهیز از سرودن اشعاری که در خدمت منافع ظالمان و شهوترانان است از جمله این سفارش‌هاست. از طرفی در برخی از زمانها و مکانها که وقت و مکان مناسبی برای ارتباط برقرار کردن بهتر و سریعتر با خداوند است، اشتغال به اشعاری که در راستای این ارتباط الهی نباشد، مکروه به شمار آمده و نهی شده است تا چنین فرصت‌هایی از دست نرود اما واضح است که سرودن و خواندن اشعار حکمت‌آمیز در این ایام و غیر آن اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): دلیلی بر کراهت مطلق شعر در شب جمعه و روز آن و سایر شب‌ها وجود ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نگاه به مجموع روایاتى که در این زمینه وارد شده، نشان مى‌دهد که مراد از شعر مکروه، اشعار باطلى است که به خصوص در زمان‌هاى جاهلیّت براى هجو و بدنام‌کردن کسى به کار گرفته مى‌شده و یا خیال‌‌پردازى‌هایى بود که در زمینه عشق‌هاى مجازى و در وصف زیبارویان از زنان و در راستاى ارضاى شهوترانی‌هاى غیرمجاز سروده و یا خوانده مى‌شد. بنابراین، مقصود از «مکروه‌بودن شعر حق»، اشعار غیر دروغ و مطابق واقع است. یعنى راوى سؤال مى‌کند: اگرچه دروغ نباشد و محتواى شعر واقعیّت داشته باشد؟ حضرت جواب مى‌دهد: آرى، شعرى که خالى از حکمت باشد و بى‌هدف سروده یا خوانده شود، مکروه است اگرچه دروغ نباشد، و الّا چگونه مى‌توان پذیرفت خواندن اشعار فراوانى که سراینده آن خود اهلبیت عصمت(ع) هستند در شب یا روز جمعه کراهت داشته باشد؟! برای مطالعه بیشتر در این زمینه، می‌توانید به کتاب «مفاتیح نوین» ذیل عنوان «اعمال شب جمعه» مراجعه فرمایید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا