eitaa logo
کانال پرسمان دینی
843 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا خرید و فروش موی سر، اشکال دارد؟ @Porseman_channel پاسخ: مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد. آیت الله مکارم: خرید و فروش مو اشکالی ندارد. آیت الله سیستانی: خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. آیت الله فاضل: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم پوشیدن کفش صدادار توسط خانم ها💢 @Porseman_channel آيا پوشيدن كفش هاى صدادار براى بانوان اشكال دارد؟ همه مراجع: اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم و مفسده شود، پوشيدن آن اشكال دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢قهر كردن درروایات💢 @Porseman_channel از اموری كه در روایات اسلامی خیلی مذمت شده مسأله قهر كردن مسلمان با برادر مسلمان است . به طوری كه در كتاب میزان الحكمه (ج 13 ص 6616 به بعد) حدود 25 روایت در مذمت این كار نقل شده است كه ما به ذكر یكی از آنها بسنده می كنیم پیامبر خدا فرمود: هر دو مسلمانی كه با هم قهر كنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتی نكنند هر دو از اسلام بیرون روند و میان آنان هیچ پیوند دینی نباشد و هر كدام از آنها پیش از دیگری با برادرش حرف بزند در روز حسابرسی جلوتر به بهشت رود. البته منظور از خروج از اسلام این نیست كه كافر و مرتد گردند و احكام ارتداد بر آنها اجرا گردد بلكه مراد این است كه از مسلمانی كامل عملی خارج شده اندو اسلامشان ناقص گشته است . جدایى برادران ایمانى موجب خشم خداوند و شادى شیاطین است. بنابراین لازم است پیروان سیره اهلبیت عصمت و طهارت(ع) در این امور بیندیشند و اجازه ندهند دوستى و الفت با برادران به كینه و قهر كردن و جدایى بیانجامد و چنان چه گاهى كدورت و رنجش و قهرى پیش آمد، خود را بر آن دارند كه در رفع آن بكوشند و بر یكدیگر پیشى گیرند. در حدیث‌هایی که در مورد بیش از سه روز قهر کردن‌، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده‌، تعبیر به گناهان کبیره ندارد، بلکه‌، به شدّت‌، مذمّت شده است‌. آثار سوء قهر کردن : 1- خسران: « الَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روی زمین فساد میکنند؛ اینها زیانکارانند. از مصادیق این قطع رابطه‌، قطع رابطه با خویشان است‌. در همین آیه‌، چنین عملی را، نشانه فسق و از مفاسد در زمین می‌داند. 2- سزاوار آتش: پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) میفرمایند: «یا أَبَاذَرٍّ أَنْهَاكَ عَنِ الْهِجْرَانِ وَ إِنْ كُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیامٍ كَمَلًا فَمَنْ مَاتَ فِیهَا مُهَاجِراً لِأَخِیهِ كَانَتِ النَّارُ أَوْلَى بِهِ » اى اباذر نهى میكنم ترا از قهر كردن و دورى نمودن اگر چه ناچارى دورى مكن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر كس بمیرد در حال دورى كردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد. 3- خروج از اسلام: حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمود: «أَیمَا مُسْلِمَینِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا یصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَینِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ یكُنْ بَینَهُمَا وَلَایةٌ فَأَیهُمَا سَبَقَ إِلَى كَلَامِ أَخِیهِ كَانَ السَّابِقَ إِلَى الْجَنَّةِ- یوْمَ الْحِسَاب» هر دو نفر مسلمانى كه از همدیگر قهر كنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نكنند هر دو از اسلام بیرون روند و میانه آنها پیوند و دوستى دینى نباشد، پس هر كدام از آن دو بسخن گفتن با برادرش پیشى گرفت، او در روز حساب پیشرو به بهشت باشد. 4- سزاوار بیزاری و لعنت: حضرت صادق علیهالسلام میفرمود: « لَا یفْتَرِقُ رَجُلَانِ عَلَى الْهِجْرَانِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ أَحَدُهُمَا الْبَرَاءَةَ وَ اللَّعْنَةَ وَ رُبَّمَا اسْتَحَقَّ ذَلِكَ كِلَاهُمَا » از هم جدا نشوند دو مرد بصورت قهر كردن جز اینكه یكى از آن دو سزاوار بیزارى (خدا و رسولش از وى) و لعنت (یعنى دورى از رحمت حق) گردد و چه بسا كه هر دوى آنها سزاوار آن شوند. 5- مثل قاتل بودن: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله میفرمایند: « من هجر أخاه سنة فهو كسفك دمه ». هر كه یک سال از برادر خویش قهر كند چنانست كه خون وى را ریخته است. 6- رد عمل: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله می فرمایند: «یا أَبَا ذَرٍّ إِیاكَ وَ هِجْرَانَ أَخِیكَ فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَانِ » اى اباذر بپرهیز از دورى كردن از برادرت. زیرا كه عمل انسان با قهر پذیرفته نمىشود ] (جهت اطلاع بیشتر می‌توانید به چند حدیثی که در این رابطه‌، در اصول کافی‌، کتاب ایمان و کفر، باب هجرة (قهر کردن‌) آمده‌، مراجعه کنید.) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مرگ مومن💢 اینکه فرمودند مومن هر روز هفتاد بار می میرد؛به چه معناست؟ @Porseman_channel بله طبق روایتی: يَمُوتُ النَّاسُ مَرَّةً وَ يَمُوتُ أَحَدُهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعِينَ مَرَّةً مِنْ مُجَاهَدَةِ أَنْفُسِهِمْ وَ مُخَالَفَةِ هَوَاهُم 📚بحار الأنوار ج74 ؛ ص24 مومن واقعی هر روز هفتاد بار می میرد. باید دانست که مرگ چیست؟ وچه حالتی برای انسان وقت مرگ رخ می دهد؟ مرگ بریده شده همه تعلقات دنیوی است ناامیدی از دنیاست .چشم حسرت به دنیا دوختن است. مرور همه خاطرات گذشته است.مرگ رها کرده همه دارایی هاست. مرگ پشت پا زدن به همه ی منم منم ها ،همه ساخته ها ؛همه عشق ها و ارادتها ؛همه دوستی ها ؛همه دارایی ها؛ هرچه برنامه ریخته و هرچه آرزو کرده است... 🔴مرگ جدا شدن از محبوب ها و عزیزان خود است؛کنده شدن از دلبستگی ها و وابستگی هاست. برای همین بسیار سخت است. مومن وقتی به گناه نه می گوید به لذتهای مقطعی که بسیار شیرین و لذیذ می نمایند؛نه می گوید. وقتی پای احساس و عاطفه پیش می آید و شخص بین انجام به وظیفه و احساسات پدرانه و مادرانه و ...خود می ماند. وقتی تحت فشار اقتصادی کمرش خرد شده و از گرفتن ربا کناره می گیرد وقتی به پارتی بازی و راندخواری و دزدی نه می گوید. وقتی با وجود امکان گناه ،ترک می کند وقتی با فوران آتش شهوت جنسی عفت ورزیده و بخاطر خدا ترک می کند وقتی در اوج غضب و خشم ؛آرام می گیرد وقتی در کمال نا داری و فقر ،امانت داری می کند. وقتی در کمال زیبایی عفت دارد وقتی با وجود تمنای دورنی بر تخریب دیگران و آرام کرده خود،با ریختن آبروی دیگری ،غیبت را ترک می کند وقتی شماتت ها را به جان می خرد و شبانه روز از همسر سرکوفت می شنود که چرا تو از نظر مالی و اقتصادی عقب مانده ای؛وصبر میکند در معرض نگاه شوهری در فضای حقیقی خلوت یا فضای مجازی باز،قرار می گیرد و وارد گروهها و کانالهای جنسی نشده و سریع لفت می کند. وقتی در برابر پیشنهادات میلیونی و میلیلیاردی ،سست نمی شود وقتی مراقب گوش و چشم و دست و پا و قلبش هست. در معرض لذتهای دنیوی قرار می گیرد و تمنای شدید او را آزار می دهد و او دست می کشد. وقتی با وجود محرکات بسیار قوی جنسی و نبود شرائط برای ازدواج از انحرافات جنسی مثل خودارضایی و زنا و لواط و...خودرا دور نگه می دارد وقتی وقتی وقتی.... همه اینها تجربه تلخ مرگ هستند که در شبانه روز می کند. این مومن است که با نه گفتن به هوای نفس ، هر روز جان می کَنَد. ✅و این حقیقت آن روایت شریف است که مومن با مجاهدت نفس همه جانبه ای که دارد و صبری که بر گناه و عبادت و مصیبت می کند؛هر روز هفتاد با می میرد و تلخی برابر تلخی مرگ را تجربه می کند. تعلقات خاطرش را رها می کند و پشت پا به همه داشته ها و آرزوها و آنچه می خواهد داشته باشد؛می زند... آیا واقعا ما چنین هستیم؟!! واقعا ما مومن هستیم؟!! واقعا این مرگ را در شبانه روز داریم و تجربه کرده ایم؟ چقدر در برابروسوسه های نفس و شیطان توانسته ایم بایستیم و نه بگوییم؟؟ آیا اینکه همیشه در معرض تلخی ها و نداشته های غیر اختیاری بودیم و هستیم ...شده مواردی ،فقط بخاطر خدا ؛به حالت کاملا اختیاری خودرا محروم سازیم تا گناه نکرده باشیم و تجاوز به حق دیگران نکنیم؟؟ @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢افضلیت علماء 💢 آیا علماء شیعه ،افضل از پیامبران بنی اسرائیل هستند؟ @Porseman_channel 👌طبق حدیثی که پیامبر خاتم ص فرمودند: «علماء أمّتي أفضل من أنبياء بني إسرائيل» كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد) ص 6 علماء امت من افضل و برتر از پیامبران بنی اسرائیل هستند. البته برخی نسخ تعبیر(کانبیاء بنی اسرائیل) دارد 📚تحرير الأحكام ج 1 ص 3. 📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ج4 ص 77 پاسخ روشن می شود و میتوان گفت که این مطلب مورد تایید احادیث معصومین ع است. اما چند نکته در این بین وجود دارد اول اینکه= مراد از علماء کیستند؟ دوم اینکه=وجه توجیه این افضلیت چیست؟ ✅اما مطلب اول اینکه: قدر متیقن از علماء در این حدیث؛اهل بیت ع می باشند و قطعا اهل بیت ع که امیرمومنان ع و فرزندان معصوم ایشان که ائمه اثنی عشر ما می باشند؛افضل از پیامبران می باشند. اما اینکه آیا علماء و فقهاء شیعه که (صائنا لنفسه و مخالفا لهواه و مطیعا لامر مولاه) بوده و هستند . آیا شامل این افضلیت هستند؟ به نظر ما هستند واطلاق این حدیث"علماء" شامل آنها نیز میشود. 🔴اما وجه توجیه این افضلیت اگر اهل بیت ع معصوم ، باشند که حرفی در آن نیست و در جای خود ثابت شده که چنین می باشند.چراکه از پیامبر ص بلکه جان پیامبر ص بوده اند. 📖آل عمران61 📚كامل الزيارات ص52 اما علماء ربانی شیعه ؛نیز به نظر ما بالا و افضل هستند.چراکه متصل بع اهل بیت ع بوده و به مقام معیت با ایشان رسیده اند.وبا همرنگ شدن و همراهی وذوب شدن در ولایت اهل بیت ع ؛ به تصریح خود اهل بیت ع به درجه ایشان رسیده و با ایشان هم درجه خواهند بود و چون اهل بیت ع برتر از انبیاء هستند پس ایشان هم با اتصال به اهل بیت ع بالا رفته و برتر از پیامبران می شوند. روایت از ميثم (رضى)است كه امير مؤمنان (ع) مرا خواست و فرمود: اى ميثم چگونه باشى چون بىپدر بنى اميه عبيد الله بن زياد تو را بخواند كه از من بيزارىجوئى ؟ من گفتم: بخدا از تو بيزارى نخواهم جست يا امير المؤمنين، فرمود: در اين صورت بخدا تو را ميكشد و بدار ميكشد، گفتم: صبر ميكنم اين در راه خدا كم است، فرمود: در اين صورت تو همراه منى در درجهام. 📚رجال الكشي ج1 ص 296 📚الهداية الكبرى ص 133 دختر رشید هجری گوید به پدرم گفت شما چقدر تلاش و مجاهدت در راه حق دارید؟گفت : کسانی خواهند آمد که افضل از ما باشند 📚الإختصاص ص78 روى أحمد بن حنبل في «مسنده»، أنّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلم أخذ بيد الحسن و الحسين و قال: «من أحبّني و أحبّ هذين و أباهما و أمّهما كان معي في درجتي يوم القيامة» . 📚مسند أحمد 1/ 77، 📚فضائل الصحابة- لأحمد- 2/ 863 ح 1185، 📚زوائد عبد اللّه بن أحمد: 420 ح 203، 📚سنن الترمذي 5/ 599- 600 ح 3733، 📚المعجم الكبير 3/ 50 ح 2654، 🔴در نتیجه ؛ولو چه بسا از نظر سندی؛سند قابل دفاعی نداشته باشد لیکن مشکل دلالی ندارد. و قابل توجیه بوده و با توجه به اصول و مبانی شیعه ، قابل طرح و حل می باشد. @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢من کیستم؟💢 @Porseman_channel ✅این یک سوال اصلی و اساسی است که باید همه ما از خودمان بپرسیم؛واقعا من کیستم؟ من ماشین مدل بالایی که دارم هستم؟ من عمارت و کاخی که ساخته ام هستم؟ من موقعیت و میز ریاستی که دارم هستم؟ من گوشی موبایلم که دارم؟ من فرزند و همسرم هستم؟ من دکور خانه یا لباس شیکی هستم که دارم؟ من صورت زیبایی هستم که دارم؟ من فن و هنری هستم که دارم؟ واقعا من کیستم؟؟ 👌خیلی از ما ؛خودمان را نمی شناسیم و من واقعی خود را گم کرده ایم و بیراهه رفته و چیزی که ما نیستیم را من به حساب می آوریم. وقتی می گویی : کتاب من – ماشین من- خانه من- همسر من- کار من- ریاست من- لباس و وسائل من.... یعنی اینها من نیستند اینها اضافات هستند اینها نسبتهایی هستند که ما به خودمان می دهیم . من واقعی نیستند. من واقعی ؛ آن است که همیشه با ماست . با تغییر سن و رفتن زیبایی و ورشکستگی از ما سلب نمی شود و همیشه با ماست. آنرا باید پیدا کرد و آن منِ واقعی ماست. نشانی داده‌اندت از خرابات که «التوحید اسقاط الاضافات» 🌺شیخ محمود شبستری = گلشن راز بله توحید این است که من واقعی خود را بیابی و برای آن بکوشی . نه اینکه خود واقعی را گم کرده و به دنبال غریبه ای افتاده و به فکر آراستن غیر خودت باشی. منِ واقعی در واقع روح ماست و درون ماست.شخصیت ماست که بی هیچ نسبت و اضافه ای بیان میشود آن منم ... ولی خانه و ماشین و گوشی و ریاست من نیستم .اضافه به من هستند. اندیشه در من و من را یافتن ؛ابتدای سیر بوده و شروع کمال نفس خواهد بود. که من واقعی خود را بشناسم و به آن برسم و به آن ببالم. من واقعی در خشم و شهوت و گرسنگی و تنگناها ظهور و بروز پیدا می کند.این من ؛شخصیت مرا می سازد و همیشه با من است . اگر فقیر شوم یا غنی ؛اگر رئیس باشم یا مرئوس؛اگر موفق باشم یا شکست خورده؛غرق مشکلات باشم یا بی مشکل ... در خلوت وجلوت با من است . در حمامی که لخت باشم در بیابانی که تنها باشم و یا اسیر موج دریا .در حضور و غیبت در جمع و خلوت... 🔴نتیجه اینکه ما به هرچه می رسیم به این عنوان که بالا برویم و آنرا خود می پنداریم.اشتباه است بلکه باید خود واقعی را پیدا کرده که با ماشین مدل بالا و گوشی گران و لباس فاخر و کاخ و عمارت تعریف نمی شود و قبر و قیامت و برزخ با ماست و ما با او.... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا شده است؟ @Porseman_channel ✅ماجرای نجاست سگ خود قصه ای شده است و تاویلات و تفسیرهای ادعایی بسیاری بر علت نجاست این مطرح شده و گاه آن راسیاسی و گاه تامین منافع قشر خاص ذکر میکنند... چه قدر باید مستاصل شده باشد که با ادعاهای کاملا بی دلیل و غیرمستند که بافته ذهن مغرض و لجوج خود است مساله نجاست سگ را چنین بزرگ نموده است قرآن کتاب هدایت بشر است و همه جزئیات در آن ذکر نشده است وخود قرآن تبیین جزئیات را به اهل بیت ع حواله داده است.انبیاء/7 و 📖نحل/44 ودلیل نجاست سگ نه اعراب از سگهای ایرانی بوده و نه آماده کردن شرائط برای دزدی وبدناموسی درشب که باخیال راحت دزدکی کنند... بلکه دلیل آن کلام معصومین ع می باشد 📚_وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚_مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚_بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ضمنا معمولا مسلمانان از سگ ها براى سه منظور استفاده مى كردند: پاسبانى خانه، پاسبانى باغ، و پاسبانى از گلّه. و در كتب فقهى ما درباره اين سه نوع سگ بحث شده، و به عنوان «كلب الحارس» و «كلب الماشيه» و «كلب الحائط» از آنها ياد شده است. و اسلام برای برخی کارها همچون نگهبانی ، شکار اجازه استفاده داده و خرید و فروش این نوع سگ هم به علت استفادۀ عقلایی که دارد، در اسلام شمرده شده است. پس نگهداری به عنوان نگهبان خانه و باغ و ...هیچ اشکالی ندارد و ادعای هردو مستشکل کاملا واهی وغیر واقعی می باشد. @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آسیبهای فقر و نداری @Porseman_channel ✅دین اسلام، دین کسب و کار و تلاش است. دین تنبلی و کسالت و رکود و خمود نیست. مومن همیشه فعال بوده و از پا نمی نشیند.بلکه با نیتهای متعالی که از آموزه های دینی اخذ کرده؛اهتمام به کسب و کار کرده و سعی می کند،نانخور کسی نبوده و سربار دیگران نباشد. قال النبی (ص): ملعون من ألقى كله على الناس، 📚جامع السعادات ج2ص16 پس دین اسلام دین فقر و ناداری نیست بلکه در کنار ترغیب به کسب و کار که سربار دیگران نباشیم توصیه به کمک کردن به دیگران و ایجاد شرائطی برای دستگیری نیز دارد. اسلام همان ابتدا با ثروت خدیجه س قوت گرفت و درتقویت اسلام با ثروت هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد. حتی توصیه شده اگر با دادن مقداری زکات به کفار؛ تالیف قلوب کفار هم می شود؛چنین بکنید. 📖توبه60 اصل اولی در اسلام ، فقر نیست و هیچ آیه و روایتی ترغیب به فقر ندارد. و اگر روایاتی فقر را فخر شمرده،مثل: وَ قَالَ نَبِيُّنَا مُحَمَّدٌ ص: الْفَقْرُ فَخْرِي وَ بِهِ أَفْتَخِرُ. 📚عدة الداعي و نجاح الساعي ص 123 مراد فقردر برابر خداست که فرمود: انتم الفقراء الی الله 📖فاطر15 البته اسلام توصیه زیادی به ایثار کرده است و اگر کسی بتواند درآمد خود را در مسیر آسایش دیگران خرج کرده وایثار نمایدو خود زاهدانه زندگی کند؛مطلوب می باشد. و همچنین اگر شخص در شرائطی ناخواسته قرار گرفت باید در برابر فقر ناخواسته صبور باشد ودر کنار تلاش و تدبیر برای تامین معاش خود؛اگرشخص فقیر بود و با فقر امتحان شد؛باید صبور و شاکر باشد. 📖بقره155 اما آسیب های فقر؛بسیار زیاد است و غالب آن متاثر از فرهنگ جامعه است. 🔴به این روایت دقت بفرمایید. على عليه السّلام به فرزندش حسن ع فرمود: انسانى را كه دنبال غذاى روزانه خود مىباشد سرزنش نكنيد، هر كس خوراك روزانه نداشته باشد خطاهايش زياد مىشود، اى فرزندم فقير حقير است و كسى به سخنان او گوش نمىدهد و مقام او شناخته نمىگردد. اى فرزند اگر فقير راستگو باشد مردم او را دروغگو مىدانند، اگر زاهد باشد او را نادان و جاهل مىدانند، اى فرزند من هر كس گرفتار فقر شد او به چهار خصلت گرفتار مىگردد، ضعف در يقين، نقصان در عمل، رقّت در دين، و كمى حيا در صورت، اينك از فقر و تهيدستى به خداوند پناه مىبرم. 📚جامع الأخبار(للشعيري)ص 110 @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مخالفت با فلسفه 💢 @Porseman_channel ✅مخالفت با فلسفه از طرف اشخاص مختلف و با انگيزههاي متفاوتي انجام گرفته است، ولي مخالفت دانشمندان آگاه و بي غرض مسلمان، در واقع به معناي مخالفت با مجموعه انديشه هاي فلسفي رايجي بوده كه بعضي از آنها دست كم به نظر ايشان - با مباني امي موافق نبوده است و اگر روايات معتبري هم در نكوهش فلسفه رسيده بود، قابل حمل بر اين معنا بود، اما منظور ما از تلاش فلسفي عبارت است از به كار گرفتن عقل در راه حل مسائلي كه تنها با روش تعقلي قابل حل است آموزش فلسفه، استاد محمد تقي مصباح يزدي، ج1،ص123. دلايل مخالفتها با فلسفه نيز مختلف است كه به برخى از آنها اشاره مى شود. 1 يكى از عوامل، وجود رواياتى در مذمت فلاسفه است كه با توجه به شواهد تاريخى مراد از فلاسفه، دراين روايات كسانى هستند كه تحت تأثير كتب يونانى ويا فلسفه هاى الحادى گرفتار سفسطه شده بودند يا با فلسفه در مقابل دين دكان باز كرده بودند ولى مخالفين فعلى متوجه اين مطلب نشده اند. 2 نداشتن ذوق در علوم عقلى، چرا كه همه، استعداد هر علمى را ندارند و «الناس اعداء ما جهلوا» (نهج البلاغه) 3 برخى مخالف بودند با فلسفه خواندن كسانى كه استعداد فلسفه نداشتند به عبارت ديگر مخالفت آنها با عمومى شدن فلسفه بود نه با خود آن. 4 مخالفت برخى هم تقليديست يعنى چون برخى علماى نامدار مخالفت كرده اند اينها نيز مخالفت مى كنند. 5 برخى نيز مانند ظاهرگرايان اهل سنت اساسا با عقل و تعقل در دين مخالف بودند و معتقد بودند كه دين را نمى توان با عقل فهميد. 6 برخى نيز با آميختگى دين و فلسفه مخالفند لذا اينها با فلسفه مشاء مشكلى ندارند ولى با حكمت متعاليه مخالفند. 7 برخى نيز معتقدند كه خلفاى عباسى با ترويج فلسفه قصد داشتند كه روايات اهل بيت (ع) را از رونق بيندازند لذا از اين جنبه با آن مخالفند. 8 برخى نيز فلسفه را ره آورد فرقه معتزله مى دانند و مخالفت با فلسفه را مخالفت با تفكر معتزلى مى دانند. 9 برخى نيز عقايد فلاسفه را مخالف با قرآن و سنت قلمداد مى كنند در حالى كه درمواردى پاره اى ازعقائد فلاسفه مخالف با فهم آنان از كتاب و سنت است نه لزوما مخالف با كتاب و سنت. البته در مواردى نيز چه بسا انديشه فيلسوفى در يك مطلب خطا باشد اما نمى توان به اين دليل به طور كلى فلسفه را مردود انگاشت. ✅پس نتيجه ميگيريم: علت مخالفت علماء اسلام با فلسفه و عرفان، گذشته از افراطي گري هايي كه صورت گرفته، به خاطر رواياتي است كه در اين باب وارد شده و نيز به خاطر اعتقاداتي است كه در فلسفه (غير اسلامي) بوده و با مباني فقهي سازگار نبوده و در عرفان (تصوف) نيز عقايد و افكاري وجود دارد كه گاهي سر از كفر در ميآورد. 🔴در پايان لازم است كه اشاره شود كاربرد آموزه‌هاي فلسفي كه خاستگاه عقلي دارد مثل دلايل اثبات وجود خدا، و اصل ضرورت نبوت و مانند آن. بهترين شاهد بر درست بودن روش فلسفي است و اگر مباني فلسفي پذيرفته نشود بسياري از مسايل اعتقادي (مثل دلايل عقلي اثبات وجود خدا و مسئله اصل نبوت) با چالش جدي مواجه خواهد شد. زيرا ممكن است كسي قرآن و روايات را قبول نداشته باشد، براي چنين فردي تنها برهان فلسفي مي‌تواند مفيد و مؤثر باشد. به همين جهت بزرگاني چون امام خميني، جوادي آملي و مصباح و امثال آنها با استفاده از مباني فلسفي عميق‌ترين معارف توحيدي را مطرح كرده‌اند كه براي توضيح بيشتر به كتاب‌هاي نظير «براهين اثبات وجود خدا» و آموزش فلسفه ج 2 و مانند آن مراجعه شود. و بالاخره بايد توجه داشت كساني كه با فلسفه مخالف‌اند براي نقد و رد روش فلسفي از روايات استفاده نمي‌كنند تا سؤال شود كه اگر فلسفه خوب است پس چرا در روايات مدح نشده است. 🔴تذکر حدیثی را که در پرسش درباره بد بودن فلسفه به آن اشاره شده است؛ مقدّس اردبیلی(متوفای 993ق) در «حدیقة الشیعة» از سید مرتضى بن داعی حسینی رازی از شیخ مفید با ذکر سلسله سند نقل کرده است. درباره مقصود از این روایت و چیستی فلسفه و نکوهش آن؛ باید گفت: فلسفه دارای تعاریف مختلفی است از جمله این‌که فلسفه علمی است که از احوال موجود بما هو موجود یا احوال کلی وجود بحث می‌کند. تعبیر به بد بودن فلسفه تعبیر رایجی نیست، بلکه در طول تاریخ علم، کسانی به مخالفت با فلسفه پرداخته‌اند از جمله غزالی در کتاب «تهافت الفلاسفه» ایراداتی به فلاسفه وارد کرده و در مقابل او ابن رشد با نوشتن کتاب «تهافت التهافت» آن ایرادها را جواب داده که عمده این مخالفت‌ها را معارضت مسائل و مبانی فلسفه با دین می‌دانند در حالی‌که این‌گونه نیست و فلاسفه بزرگی مانند ملاصدرا تصریح دارند فلسفه با مبانی دینی تعارض و مخالفتی ندارد لذا نه تنها ما نباید با فلسفه مخالفت کنیم بلکه برای فهم بهتر دین باید خوب آن‌را یاد بگیریم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی ؛ امشب ؛ سوال مسابقه ؛از ساعت ۲۰ ؛ در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سفیانی کیست؟ @Porseman_channel قبلا عرض کردیم طبق تصریح روایات؛خروج سفیانی جزء علائم حتمی ظهور می باشد. 📚الغیبه نعمانی ص301 درمورد معرفی و حرکتها و فتنه های سفیانی روایات مطالب زیادی بیان کرده اند و ادعا شده روایات درمورد سفیانی به 300 روایت می رسد. اما او کیست؟ طبق روایات اسمش عثمان و از نوادگان و نسل ابوسفیان است لذا سفیانی گفته میشود. واینکه لقب سفیانی و در کتب اهل سنت گاهی لقب صخری(صخر پدر ابوسفیان) به او داده میشود اشاره و داشتن محبت ابوسفیان و از نوادگان او بودن و مسیر خط فکر ابوسفیان را پیمودن دارد. سیمای او به صورت مردی؛چهارشانه و زشت رو و آبله رو و سرخ و سفید و زاغ چشم؛تبیین شده است. 📚بحارج52ص206 دشمن اهل بیت ع است و محبان اهل بیت ع را میکشد و دشمنی و عداوت خاصی با آنها دارد. الزام الناصب ج2ص164 شخص جنایتکار و خشن و بی رحم است. 📚همان ص110 خروج او 15 ماه طول میکشد و 6 ماه ماه در جنگ سپری میکند. 9 ماه حکومت میکند. 5منطقه دمشق و فلسطین و حمص و اردن و حلب را مالک میشود. 📚الغیبه نعمانی ص300 از وادی یابس خروج کرده و وارد دمشق میشود.بعد لشکری به بغداد و کوفه و لشکر دیگر به مدینه و مکه می فرستد. لشکرکوفه با خراسانی برخورد و شکست میخورد و لشکر مکه در منطقه بیداء به زمین فرو می رود. اواز بلاد روم خارج میشود در حالیکه گردنش صلیب دارد. 📚همان ص463 مبتلا به جنگ قرقیسیا شده و با ابقع و اصهب(که دشمن مشترک سفیانی و شیعیان هستند) میجنگد و بسیاری از لشکر خود را از دست می دهد ولی بر آنها پیروز میشود. 📚بحارج52ص237 طبق روایتی عاقبت توبه میکند و با امام زمان ع بیعت میکندولی توبه خود را می شکند و با حضرت جنگیده و به دست خود حضرت کشته میشود. 📚همان ص344 @Porseman_channel
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅6اسفند 97 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛ صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣: تکرار اذکار ؛همراه امام جماعت؛در نماز میت؛توسط مامومین؛مستحب می باشد گزینه 2⃣:خواندن نماز ظهر در روز جمعه، دراول وقت؛(برای کسی که در نمازجمعه شرکت نکرده)؛باطل می باشد گزینه 3⃣: خالکوبی و تاتو؛حرام بوده و وضو وغسل با آن باطل می باشد گزینه 4⃣: اگر گوسفند از شير سگ بخورد، گوشت آن نجس و حرام می شود گزینه 5⃣: عروس همسر(زن)؛ محرم نیست 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 12ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel