eitaa logo
کانال پرسمان دینی
841 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢كاهش ارزش پول💢 @Porseman_channel شخصى ده سال پیش مبلغى را به دیگرى قرض داده ؛ آیا جایز است به عنوان تورم و كاهش ارزش پول، بیش از آن از او بگیرد؟ @Porseman_channel آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، فاضل، نورى و وحید: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض، از او دریافت كند. آیات عظام بهجت و خامنه ‏اى: خیر، طلبكار تنها باید اصل طلب خود را دریافت كند و حق ندارد قیمت كاهش ارزش پول را بگیرد ؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در این صورت بنا بر احتیاط واجب، باید مصالحه كنند. آیه‏اللّه‏ صافى: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض از او دریافت كند ؛ ولى اگر قرض ‏دهنده، مطالبه مى‏ كرده و قرض گیرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهى خود، كوتاهى كرده است ؛ باید ضرر قرض دهنده را از این جهت جبران كند و احتیاط آن است كه با هم مصالحه كنند. آیات عظام مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زیاد باشد كه ارزش پول فوق ‏العاده كاهش یابد – به طورى كه در نظر عرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى‏ هاى مربوط به ده، بیست سال قبل) – باید معادل روز در نظر گرفته شود و یا لااقل مصالحه گردد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رنگ حنا برای وضو و غسل اشكالی ایجاد می‌‌كند؟ @Porseman_channel اگر بر ناخن‌ها یا رو و كف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشكالی ایجاد نمی‌‌كند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غنیمت شمردن فرصت ها💢 جایگاه اغتنام فرصت در کربلا چیست؟ @Porseman_channel ✅در طول مدت عمر انسان،فقط اوقات خاصی نسیم رحم الهی می وزد و فرصتی برای بهره مندی فراهم می گردد. انسان موفق کسی است که از این فرصت ها کمال استفاده را ببرد.و با سستی و تنبلی وبی تفاوتی عمری حسرت نبرد. رسول الله (ص) فرمودند: «براى پروردگار شما در دوران عمرتان نسيمهاى رحمتى است، بهوش باشيد و خود را در معرض آنها در آوريد». 📖📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية / ج‏1 ص 296 کربلا نیز فرصت بزرگ کمال و ترقی در مراتب قرب الهی بود. و کسانی که هشیاری لازم و بصیرت کافی داشتند،توانستند خود را در معرض آن قرارداده و مستفیض گردند. کربلا یعنی شهادت در رکاب سیدالشهداء (ع)؛فرصت بسیار نابی و در رحمتی بود که حتی مثل ابن عباس و عبدالله بن جعفر و محمد حنفیه و کمیل و میثم ومختاروسلیمان بن صرد... هم محروم شدند. به هر حال انسان میمیرد ومیثم و مختارها هم شهید شدند.لیکن این کجا و آن کجا... آرزوی همه شهداست که فُزْتُمْ وَ اللَّهِ، فُزْتُمْ وَ اللَّهِ‏ ، فَلَيْتَ أَنِّي‏ مَعَكُمْ‏، فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً. 📚كافي ؛ ج‏9 ؛ ص314 همه شهدا در آرزوی شهادت در رکاب سیدالشهدا بودند و هستند. 🔴البته برای هر یک از ما انسانها؛در هر برهه ای از زمان نیز،از این نسیم های رحمانی و فرصت های نورانی پیش می آید.فقط باید سبکبال بود و مترصد اوج گرفتن...بالها را آماده پرواز و اوج گرفتن کرد؛تا کی نسیم رحمت ما را نیز به مراتب مقربین پرواز دهد. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تبلیغ معروف💢 راهکار تبلیغ معروف چیست؟ @Porseman_channel ✅هر معروفی نسبت به خصوصیات و جایگاهی که تبلیغ و مبلغ دارد.میتواند راهکارهای متفاوتی داشته باشد و فضای تبلیغ و نوع مخاطبین در کم و کیف تبلیغ موثر می باشد. ببینیم امام حسین (ع)؛معروف خود را چگونه تبلیغ نمود.آن هم تبلیغی به درازا و ماندگاری هزاران ساله... ایشان از همه ابزار و آلات تبلیغ استفاده و بهینه کردند و از همه ظرفیت ها استفاده کردند. در هر فرصتی ؛اقدام به افشاگری کردند و ظلم های یزیدیان را بیان نموده و هدف خود از حرکت را به وضوح بیان فرمودند. ایشان با حرکت بسیار سنجیده ای که ناشی از عصمت شان بود.کاری کردند که خون و شهادت شان بیشترین اثر را گذاشت و با تبلیغات دشمن تحریف نشد. 🔴حرکت ایشان مثل بمبی منفجر شد و همه دانستند که امام حسین (ع)؛هجرت می کنند. اینکه حج را تا پایان ادامه نداند خود عاملی برای ایجاد سوال مهمی در اذاهان مسلمین شد؛چرا حضرت –با آن همه اعتقاد و باور و علاقه به حج-حج را تمام نکردند؟مگر کجا می روند ؟وچه تهدیدی وجود دارد؟ حرکت حضرت مخفیانه نبوده بلکه با فریاد و اعلام بوده تا همه بفهمند و توجه همه را به خود جلب کنند. خطبه هایی که طول مسیر خواندند و خطبه هایی که در کربلا برابر صفوف دشمنان ایراد کردند و حتی رجزهایی که داشتند.همه فریاد معروف بود. و اوج قضیه در شهادت ایشان؛بود. ولی با شهادت ایشان آن اوج فروکش نکرد بلکه پیغام رسانان و مبلغانی که حضرت با خود برده بودند-اهل حرم شان- این اوج را ادامه داده و تا قیامت ادامه دارد. 👌تبلیغ برتر اثرگذار ؛این است. که موجی همه جانبه و برای همه قرون و اعصار ،ایجاد نمود.و چنان بود که تبلیغات مسموم یزیدیان در همه اعصار هم نتواسته آنرا از اوج به فرود تنزل دهد. این بهترین راهکار تبلیغ معروف است. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هدف امام حسین (ع)💢 هدف امام حسین (ع)از رفتن به کوفه چه بود؟ @Porseman_channel ✅امام حسین(ع) به عنوان یک امام معصوم اهداف متعدد متعالی برای قیام خود داشته اند. و چه بسا این اهداف در اهداف مقدمه و متوسط و عالی بشود تقسیم نمود. به نظر می رسد؛هدف عالی ایشان که بقیه اهداف در شعاع آن قرار گرفته،و هدف اعلای قیام هست؛تشکیل حکومت اسلامی است. با تشکیل حکومت اسلامی،اهداف دیگر متوسط و مقدماتی قیام؛معنا پیدا کرده و محقق خواهند شد و بدون حکومت اسلامی همه دستورات اسلام و منویات شارع مقدس برآورده نخواهد بود. 🔴تحقق همه اهداف دیگر منوط به تشکیل حکومت هست. از این رو پیامبر اسلام (ص)قبل از هر امری اقدام به تشکیل حکومت اسلامی کردند. این حکومت اسلامی است که در سایه آن؛نهی از منکر وبلکه اقامه همه حدود الهی از نماز و حج و زکات وجهاد و...گرفته تا تعزیرات و قصاص ودیات و..معنا یافته و بستر تحقق می یابند. و اگر در خطبه های حضرت اهدافی برای قیام ترسیم شده است؛همه عبارت اخرای تشکیل حکومت اسلامی است. در بستر این حکومت همه اهداف متعالی محقق می شود همانطور که در بستر حکومت طاغوت؛همه شرارتها واهداف شوم آنها؛محقق می شود. 👈👈«من از شهر و ديار خويش نه براى راحت‏طلبى و وانهادن مسئوليت به راه افتاده‏ام و نه براى خوشگذرانى و بيهودگى؛ نه انگيزه‏ام ستم كارى و بيدادگرى است و نه تبهكارى؛ بلكه مى‏خواهم جامعه و امت را از نگونسارى و اسارت نجات دهم و به خواست خدا كارش را به سامان آورم و اصلاح كنم؛ مى‏خواهم زورمداران را به قانون‏گرايى و عمل به قانون دعوت كنم و از ستم و بيداد و تجاوز به حقوق مردم هشدار دهم. » 📚مثير الأحزان ص28 📚مجموعة ورام / ج‏2 ص 11 📚بحار الأنوار / ج‏44 ص9 / باب 37 @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اهمیت و جایگاه حکومت اسلامی💢 آیا درست است که ؛ حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر(ع) باشد - اهمیتش بیشتر است؟ @Porseman_channel ✅شاید ابتدا امر جایگاه رفیع امام معصوم به عنوان قرآن ناطق و نماینده انتصابی خدا در روی زمین؛تصویرو تصور این سوال را غیرممکن کندو شخص را به انکار وادارد. لیکن همانطور که در متن ارسالی قبل؛بیان شد.تشکیل حکومت اسلامی قوام احکام و اسلام می باشد و هدف عالی بلکه اعلی رسولان؛ همین بوده است. 👌در سایه این حکومت است که دین معنا می یابد جان می گیرد و انذار و تبشیر؛تعلیم و تذکیه ؛هدایت و رشددر سطح کلان خود محقق می شود.دین اسلام دین فردی نیست بلکه دین جمع و جامعه است.وتعالیم آن فقط در سایه تشکیل حکومت محقق می شود. برای این مهم بود که امیرمومنان (ع)در صفین و جمل و نهروان جنگید و تا حد شهادت جلو رفت. برای تشکیل حکومت و حفظ آن بود که امام حسین(ع)و امیرمومنان (ع)جان خود را فدا کردند وهمه فدایی تحقق اسلام درقالب حکومت اسلامی بودند. 🔴امام راحل چه زیبا فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر - ولو امام عصر باشد - اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پيامبر اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى‏ها را كردند؛ همه براى حفظ اسلام است. » 📚صحیفه امام خمینی (ره)ج 15 ص 365 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تبرج از معنا تا مفهوم!💢 @Porseman_channel تبرج واژه اي قرآني است. ريشه اين واژه در کاربرد زبان عرب از واژه برج است و برج ساختمان بلندي است که از دور به آساني بتوان آن را ديد. بنابراين واژه تبرج نيز به اين دليل به کار گرفته مي شود که زنان براي خودنمايي و جلب توجه به شکلي خود را بيارايند که از دور مورد توجه ديگران قرار گيرند. واژه تبرج به معناي خودآرايي زن و آشکارنمودن‌زينت براي مردان است به نحوي که موجب جلب نگاه و حتي ايجاد شهوت در مرد شود. زنان به دليل ويژگي زنانه خود مبني بر طنازي و ميل به زيبا ديده شدن سعي مي کنند در جامعه به نحوي حاضر شوند که مورد توجه و پسند سايرين واقع گردند اما مسئله اينجاست که آراستگي و زيبايي تا چه حد مورد قبول عرف است و چه نوع آراستگي را تبرج مي گويند؟! در دين اسلام بسيار بر پوشش و حجاب زنان در جامعه تأکيد شده و دليل اين تاکيد نيز طبق فرموده خداوند متعال در مرحله اول حفظ امنيت وکرامت زن است. مطمئناً حفظ حريم و امنيت زن که يک رکن اساسي تشکيل خانواده مي باشدموجب تحکيم بنيان خانواده و جامعه است. زناني که مي کوشند تا به هروسيله اي خودنمايي کنند متبرج نام دارند. اين افراد با افراط در آراستگي به نحوي خود را مي آرايند که بيشتر از اشخاصي که پوشش و آراستگي معمولي و معتدل دارند جلب توجه مي کنند. در اينکه گرايش به زيبايي در هر انساني يک ميل فطري و غريزي است شکي نيست اما اگر در آن افراط شود تبديل به يک معضل و عامل ايجاد شهوت شده و خطرات جبران ناپذيري به بار مي آورد. 🔴مصاديق تبرج: تبرج و خودآرايي مصاديق مختلفي دارد. در گذشته به پا کردن خلخال و آرايش صورت و نوع لباس به شکلي که نازک باشد و قسمتهايي از بدن را نمايان کند تبرج محسوب مي شد امروز تبرج مصداق هاي گسترده تر و مختلفي دارد از جمله: استفاده از عطرهاي تند، رنگ هاي زننده، آرايش غليظ، لباس بدن نما، خنده بلند و تغيير لحن هنگام صحبت با نامحرم، موي رنگ شده و ناخن لاک زده. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آيا هرنوع آراستگي تبرج است؟ @Porseman_channel برخي فکر مي کنند که هرنوع آراستگي تبرج محسوب مي شود به همين علت عطر نمي زنند، به سرووضع خود رسيدگي نمي کنند، به دنبال پوشيدن لباس هاي مناسب نيستند و به قول خودشان ساده و بدون هرگونه خودنمايي در جامعه ظاهر مي شوند و آراستگي و شيک پوشي را با تبرج اشتباه مي گيرند اما نکته مهم اينجاست که همان‌طور که افراط در آراستگي موجب تبرج مي شود، تفريط در آن نيز موجب ايجاد شلختگي در شخص شده و ديگر براي وي اهميتي ندارد که چگونه در جامعه حضور يابد. اين امر نيز در دين اسلام مورد مذمت قرار گرفته است. چرا که حتي ائمه بزرگوار(ع) نيز همواره با لباس هاي آراسته در جمع حاضر مي شدند و هرگز آراستگي را ممنوع نکردند. بنابراين نبايد مفهوم تبرج را با تميزي و زيبايي اشتباه گرفت. 🔴آسيب هاي فردي و اجتماعي تبرج: 1️⃣آسيب به زن متبرج در مرحله نخست: تبرج در مرحله اول به شخص متبرج آسيب مي رساند زيرا فضايي را براي سودجويي افراد ناپاک و چشم چراني آنها فراهم مي کند و حتي در مراحل بعدي موجب ايجاد روابط نامشروع نيز مي شود.حدومرزها را مي شکند و به راحتي آبرو و حرمت زن را از بين مي برد. 2️⃣تزلزل خانواده: زني که با ظاهري نامتعارف در کوچه و خيابان ظاهر مي شود نه تنها به خانواده خود خيانت مي کند و زيبايي هايي را که بايد تنها براي همسرش آشکار کند در معرض ديد همگان قرار مي دهد بلکه با اين کار موجب از هم گسستگي زندگي ديگران نيز مي شود.چرا که باعث به هوس و گناه افتادن مردان ديگر مي گردد. اين مردان صرفا افراد لاابالي نيستند،چه بسا بسياري از مردان خانواده دار که حتي فکر چنين اتفاقي هم به ذهنشان خطور نمي کند با ديدن بدن نمايان و صورت آرايش کرده زني دچار گناه شوند و حتي به خاطر همين مسئله خانواده خود را نيز از دست بدهند. درست است که مردان هم بايد چشمان خود را از نگاه کردن به زنان فروببندند اما وقتي زني با پوشيدن لباس هاي نامناسب و ارايش هاي آنچناني در ميان مردان جولان مي دهد سخت است که بتوان مردان را وادار به چشم پوشي کرد زيرا چنين زني به عمد اين گونه رفتار مي کند و حتي براي يک لحظه‌هم که شده موجب جلب توجه ديگران مي شود 3️⃣ناامني در جامعه و افزايش محدوديت براي زنان: هنگامي که برخي زنان در جامعه با بي بندوباري و بدون توجه به عرف حاضر مي شوند زمينه ايجاد خطر را نه تنها براي خود بلکه براي ساير بانوان نيز ايجاد مي کنند زيرا به مردهاي هوسباز اين اجازه را مي دهند که چشمان خود را بر هر زني بدوزند و قباحت اين عمل برايشان از بين مي رود و در نتيجه جامعه به فساد کشيده مي شود از طرفي زنهايي که مي خواهند خود را از اين معضل دور کنند نيز با محدوديت هاي بسياري در نوع پوشش و بيرون رفتن از خانه به منظور خريد،کار يا هر برنامه ديگر مواجه مي شوند. 🔴سخن آخر: زن در جامعه اسلامي همواره مورد کرامت قرار گرفته است.بخصوص زن ايراني که از همان ابتدا حتي در زمان سلاطين نيز نجيب و عفيف بوده است و ماجراي همسر خشايارشا را که بارها در تاريخ خوانده ايم گواهي بر اين ادعاست. اما متاسفانه تهاجم فرهنگي اين بارهم با نشانه گرفتن حجاب و حياي زنان مسلمان ايراني سعي در نابودي اين فرهنگ عظيم و زيرسئوال بردن و تضعيف دين اسلام دارد. اگر در زنان زيبايي و ميل به آراستگي و جلوه گري وجود دارد به اين علت است که موجب جلب محبت همسرشان و بقاي زندگي آنها شود نه اينکه با در معرض ديد عموم قرار دادن اين زيبايي ها موجب تباه شدن زندگي خود و ديگران شوند. يادمان باشد تبرج علاوه بر نافرماني از دستورالهي و نهادن حق ا... بر ذمه شخص ، حق الناس را نيز در پي دارد و زن متبرج بايد پاسخگوي چشماني که به گناه انداخته و زندگي هايي که نابود کرده است باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خون شهدا و مداد علماء💢 @Porseman_channel در حدیث شریفى که از امام صادق(ع) وارد شده فرمود: «إذا کان یوم القیامه جمع الله عزّ و جلّ الناس فى صعیدٍ واحدٍ و وضعت الموارین فتوزن دماء الشهدا مع مداد العلماء فیرحجّ مداد العلماء على دماء‌الشهداء؛ « چون روز قیامت فرا رسد، خداوند اولین و آخرین مخلوقات را در یک سرزمین گرد مى آورد و ترازوها بر قرار مى گردد، سپس خون شهیدان با مرکب قلم عالمان سنجیده مى شود و این نتیجه به دست مى آید که مداد عالِمان از خون شهیدان سنگین تر است». 📚بحارالانوار، ج 2، ص 14، ح 26. از این حدیث شریف استفاده مى شود که مرکب قلم عالِم با خون شهیدى که در راه خدا مى جنگد در روز قیامت وقتى با هم سنجیده مى شود، مرکّب قلم عالِمان سنگین تر مى باشد. 📚گفتار فلسفی، ج3، ص 142. زیرا این عالمان دین هستند که با قلم خود فرهنگ شهادت طلبی را نهادینه می نمایند و روح آزادی خواهی و عزت مندی را در مردم و جوانان تقویت می نمایند.روشن است که نهادینه نمودن فرهنگ شهادت طلبی اساس و پایه این حرکت است ، از این جهت مداد علماء بردماء شهداء برتری دارد. البته باید توجه داشت که این قلم هر قلمى را شامل نمى شود ، بلکه قلمى را شامل مى شود که در مسیر شهید و شهید پرورى باشد و با آن قلم،انسان های زیادى تربیت شوند و در مسیر الهى و برای حفاظت از دین الهی گام بردارند . اما دیگر قلم ها آن قدر ارزش ندارد که با خون شهیدان مورد مقایسه قرار گیرند؛ یعنى همان طورى که خون شهید ابزارى است براى اعتلاى کلمه حق و توحید و هدایت مردم، قلمى که در راه این مسئولیت به کار افتد و چنین نقشى را ایفا کند، ارزشمند است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منظور از اینکه خداوند «لطیف» است چیست؟ @Porseman_channel آیات قرآن یکى از اوصاف خدا را «لطیف» ذکر کرده اند، و «لطیف» از ماده «لطف» است. هنگامى که درباره اجسام به کار مى رود، به معنى سبکى در مقابل سنگینى. هنگامى که درباره حرکات (حرکت لطیفه) به کار مى رود، به معنى یک حرکت کوچک و زودگذر. و گاهى نیز در مورد موجودات و کارهاى بسیار دقیق و باریک ـ که با حسّ قابل درک نیستند ـ به کار مى رود. و اگر خدا را به عنوان لطیف توصیف مى کنیم نیز به همین معنى است، یعنى او خالق اشیاى ناپیدا و داراى افعالى است که از محیط قدرت استماع بیرون است، بسیار باریک بین و فوق العاده دقیق مى باشد. حدیث جالبى در این زمینه از «فتح بن یزید جرجانى» از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نقل شده که یک معجزه علمى محسوب مى شود، حدیث چنین است: امام مى فرماید: «این که مى گوئیم: خداوند لطیف است به خاطر آن است که مخلوقات لطیف آفریده. و به خاطر این است که از اشیاء لطیف و ظریف و ناپیدا آگاه است. آیا آثار صنع او را در گیاهان لطیف و غیر لطیف نمى بینى؟ و همچنین در مخلوقات و حیوانات کوچک و حشرات ریز و چیزهائى که از آن هم کوچک تر است، موجوداتى که به چشم هرگز نمى گنجند، و از بس کوچکند و نر و ماده و تازه و کهنه آنها نیز شناخته نمى شود. هنگامى که این گونه موضوعات را مشاهده مى کنیم... و آنچه در اقیانوس ها و درون پوست درختان و بیابان ها و صحراها وجود دارد به نظر مى آوریم... و این که موجوداتى هستند که هرگز چشم ما آنها را نمى بیند، و با دست خود نیز نمى توانیم آنها را لمس کنیم. از همه اینها مى فهمیم که آفریننده آنها، لطیف است». حدیث فوق، که اشاره به میکروب ها و حیوانات ذره بینى است و قرن ها قبل از تولد «پاستور» بیان شده، تفسیر لطیف را روشن مى سازد. این احتمال نیز در تفسیر این کلمه وجود دارد که منظور از لطیف بودن خداوند آن است که ذات پاک او چنان است که هرگز با احساس کسى درک نمى شود. بنابراین، او لطیف است؛ زیرا هیچ کس از ذات او آگاه نیست، و خبیر است چون از همه چیز آگاه است. این معنى، نیز در بعضى از روایات اهل بیت(علیهم السلام) به آن اشاره شده است و باید توجه داشت که: هیچ مانعى ندارد که هر دو معنى از این کلمه اراده شده باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا بین دو سجده نماز، باید کاملا نشست؟ @Porseman_channel نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده واجب مى‌باشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است. @Porseman_channel
پرسمان 💢نحوست ماه صفر💢 @Porseman_channel ما درباره نحوست ماه صفر روایتی ندیده ایم اما برخی علما نحوست این ماه را به شهرت نسبت داده اند وفرموده اند طبق مشهور این ماه شوم ونحس است.چنان که علامه مجلسی می گوید: "هذا الشهر مشهور بالنحوسه والشوم" "ماه صفر مشهور است به نحوست وشوم بودن" زاد المعاد،ص274 شیخ عباس قمی می گوید: "بدانکه این ماه معروف به نحوست است" مفاتیح الجنان،ص508 ودر برخی روایات، اهل بیت برای شهرت اهمیت ویژه ای قائل شده اند چنان که امام صادق فرمود: "خذ ما اشتهر بین اصحابک" "به آنچه بین علمای شیعه مشهور است عمل کن" عوالی اللئالی،ج3 ص129 روی این جهت، افرادی که می خواهند چنین اظهار کنند که از آنجایی که ماه صفر نحوستش به مشهور نسبت داده شده لذا قابل اعتنا نیست احساس می شود طریقه خوبی را در پیش نگرفته اند. اما درمورد چرایی این نحوست: ایت الله مکارم تصریح می کند که در موارد متعدد، ایام به نحوست نسبت داده شده به دلیل اتفاقاتی که درآن واقع شده است، البته افرادی در این مساله راه افراط را پیموده اند وبه هرکاری که دست می زنند قبلا به سراغ سعد ونحس بودن ایام می روند وشکست های خودرا به گردن ایام می اندازند،این خرافه ای است که جدا باید از آن پرهیز کرد وتصریح می کنند که در روایات اهل بیت آمده است که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده است، شما می توانید با دادن صدقه، یا خواندن دعا و استمداد از لطف الهی وتوکل بر خدا به دنبال کارها بروید وپیروز باشید تفسیر نمونه،ج23 ص44 شیخ عباس قمی نیز تصریح می کند برای دفع نحوست ماه صفر،هیچ چیز بهتر از تصدق وادعیه واستعاذات نیست مفاتیح الجنان،ص508 علامه مجلسی نیز روایاتی را ذکر می کند که انسان می تواند با پرداخت صدقه وتوکل بر خدا نحوست ایام را برطرف کند بحار الانوار،ج56 ص18 باب 15 حاصل آنکه، به هیچ وجه نباید درباره نحوست ماه صفر راه افراط را پیمود واگر نحوستی نیز برای این ماه است با پرداخت صدقه،دعا،وتوکل بر خدا رفع میشود @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ذکر رکوع و سجود اگر فقط یک سبحان الله بگوییم کافی است یا خیر؟ @Porseman_channel در مورد ذکر رکوع و سجود باید گفت انسان هر ذکری که در رکوع و سجود بگوید کافی است و احتیاطاً (این احتیاط از دیدگاه امام خمینی (ره) احتیاط واجب است.) آن ذکر به اندازه سه مرتبه "سبحان الله" یا یک مرتبه "سبحان ربی العظیم و بحمده" باشد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 562. در باره اذکاری که می توان در رکوع و سجود گفت روایاتی به ما رسیده است: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: "من از قرائت در رکوع و سجود نهی شده ام. پس در رکوع خداوند را بزرگ بدارید و در سجده زیاد دعا کنید که سزاوار است مستجاب شود". امام صادق (ع) از پدر بزرگوارشان و او از امیرالمؤمنین (ع) روایت کرده: "قرائتی در رکوع و سجود نیست. در رکوع و سجود تنها مدح خدای عز وجل است و بعد از آن درخواست و دعا، پس قبل از دعا با مدح و ثنای خدای عزوجل شروع کنید، سپس دعا کنید". بنابر این می توان گفت هر ذکری در رکوع و سجود مطلوب است. علامه مجلسی ذیل این حدیث فرموده اند: این حدیث دلالت بر استحباب ذکر و دعا در رکوع دارد.و گفتن ذکر صلوات نیز در رکوع و سجود مستحب است بعد از ذکر یا قبل از آن و این هم خود نوعی دعا است. سخن آخر این که اگر می دانیم عارف یا عالمی در نماز خود عملی را با استناد به روایات صحیح انجام می دهد و رعایت کرده است که از نظر فتوای مراجع تقلید در رساله های عملیه منعی نداشته باشد، اشکالی ندارد و گر نه نمی توان به آن استناد و بر طبق آن عمل کرد. 🔴 مسأله 1028 انسان هر ذكرى در ركوع بگويد كافى است ولى احتياط واجب آن است كه (1) به قدر سه مرتبه (2) «سُبْحٰانَ اللّٰهِ» يا يك مرتبه «سُبْحٰانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحمْدِهِ» كمتر نباشد. (1) اراكى: كافى است به شرط آن كه .. (2) فاضل: ولى بايد از سه مرتبه .. گلپايگانى: مسأله احتياط آن است كه در ركوع سه مرتبه «سبحان اللّٰه» يا يك مرتبه «سبحان ربّي العظيم و بحمده» بگويد و سزاوار است به قدر امكان، مراعات اين احتياط بشود اگر چه مطلق ذكر از تحميد و تسبيح و تهليل كافى است به شرط آن كه به قدر سه «سبحان اللّٰه» مثلًا باشد ولى در تنگى وقت و در حال ناچارى، گفتن يك «سبحان اللّٰه» كافى است. خوئى، تبريزى: مسأله بهتر آن است كه در حال اختيار در ركوع سه مرتبه «سبحان اللّٰه» يا يك مرتبه «سبحان ربّي العظيم و بحمده» بگويد و ظاهر اين است كه گفتن هر ذكرى كه به اين مقدار باشد كفايت مى‌كند ولى در تنگى وقت و در حال ناچارى گفتن يك «سبحان اللّٰه» كافى است. سيستانى: گرچه گفتن هر ذكرى كفايت مى‌كند و بنا بر احتياط واجب بايد به همين مقدار باشد، ولى در تنگى وقت و در حال ناچارى گفتن يك «سبحان اللّٰه» كافى است. و كسى كه نمى‌تواند «سبحان ربي العظيم» را خوب ادا كند بايد ذكرى ديگر مانند سه بار «سبحان اللّٰه» را بگويد. مكارم: مسأله در ركوع، واجب است ذكر بگويد؛ ذكر ركوع بنا بر احتياط واجب سه مرتبه «سبحان اللّٰه» يا يك مرتبه «سبحان ربّى العظيم و بحمده» است كه بايد به عربى صحيح گفته شود و مستحبّ است آن را سه يا پنج يا هفت مرتبه تكرار كند. بهجت: مسأله كافى بودن هر ذكرى كه خواست بگويد در ركوع خالى از وجه نيست ولى احتياط مستحبّ آن است كه سه مرتبه «سبحان اللّٰه» يا يك مرتبه «سبحان ربّى العظيم و بحمده» بگويد. صافى: مسأله احتياط مستحب آن است كه در ركوع، سه مرتبه «سبحان اللّٰه» يا يك مرتبه «سبحان ربي العظيم و بحمده» بگويد، هر چند ظاهر اين است كه گفتن هر ذكرى كه به اين مقدار باشد مثل سه مرتبه «اللّٰه أكبر» كفايت مى‌كند ولى در تنگى وقت و در حال ناچارى گفتن يك «سبحان اللّٰه» كافى است. زنجانى: مسأله لازم است كه در حال اختيار سه مرتبه"" سُبْحٰانَ اللّٰهِ" يا يك مرتبه" سُبْحٰانَ رَبِّيَ الْعَظيٖمِ وَ بِحَمْدِهِ" يا ذكر ديگرى به اين مقدار بگويد؛ ولى به احتياط واجب در ركوع" سُبْحٰانَ رَبِّيَ الْأَعْلىٰ وَ بِحَمْدِهِ" نگويد و در تنگى وقت و در حال ناچارى گفتن يك" سُبْحٰانَ اللّٰهِ" كافى است. نظرآیت الله بهجت: مسئله کافى بودن هر ذکرى که خواست بگوید در رکوع خالى از وجه نیست، ولى احتیاط مستحبّ آن است که سه مرتبه "سبحان اللَّه" یا یک مرتبه "سبحان ربّى العظیم و بحمده" بگوید. وی در مورد ذکر سجده می گوید: کفایت هر ذکرى که در سجده بگوید، خالى از وجه نیست، ولى احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه سبحان اللَّه یا یک مرتبه سُبْحانَ رَبِّیَ الْأَعْلى‏ وَ بِحَمْدِهِ بگوید. رهبری:ذکر واجب در رکوع عبارت است از یک‌بار گفتن «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» یا سه بار گفتن «سُبْحَانَ اللهِ» و اگر به جای آن، ذکر دیگری از قبیل «اَلْحَمْدُ لِلّهِ» و «اَللهُ اَکْبَرُ» و غیر آن را به همان مقدار بگوید نیز کافی است. @Porseman_channel