eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از حضور بسیارپرشور دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 2️⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و به قید🌺قرعه 🌺؛برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربران برنده این مسابقه؛5نفرند 👇👇👇👇👇👇👇 سیده فاطمه زهرااا یاغفارالذنوب Eshgh1001 محمداروجلو 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تکتف در نماز💢 @Porseman_channel شيعه با اعتقاد به ولايت و وصايت ائمه هدى (ع) معتقد است كه احكام فقهى مربوط به هر بخشى از زندگى از جمله نماز و وضو با هدايت اهل بيت معصوم رسول گرامى (ع) همان است كه تاكنون باقى مانده است، اين مطلب را منابع اهل سنت هم تأييد مى كند. به عنوان مثال، حذف «حى على خير العمل» در اذان صبح، دست بستن در حال قيام و قرائت نماز و يا تحريم ازدواج موقت، از امورى كه اهل سنت هم قبول دارند كه برخلاف سنت رسول خدا (ص) در عصر خلافت خليفه دوم (عمر) و با سليقه او به وجود آمده است. از اين رو بايد گفت، اهل سنت به دليل پشت كردن به امامت امير مؤمنان و فرزندان معصومين (ع) دچار تحريفات جدى در امر عقيده و عمل اسلامى شده اند كه در جاى خود براى اهل تحقيق روشن و آشكار است. در اين باره مطالعه كتاب 11 جلدى الغدير مرحوم علامه امينى و يا كتاب «المراجعات» مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدين كه به فارسى هم برگردانده شده است (ترجمه محمد جعفر امامى) مفيد خواهد بود. با اين مقدمه مى گوييم: پيامبر اسلام، دست بسته نماز نمى خواندند و اگر دست بسته نماز مى خواندند و سنت هميشگى پيامبر آن گونه بود، در اين صورت، همه آن طور مى خواندند و كسى در آن اختلاف نمى كرد. از خصوصيات شيعه پاى بندى به سنت پيامبر است. 🔴اگر پيامبر اسلام دست بسته مى خواندند: 1️⃣اولا، شيعيان قطعا دست بسته مى خواندند. هيچ كدام از امامان معصوم شيعه نگفته اند كه پيامبر دست بسته نماز مى خوانده است، (مستند العروه، آيت الله شيخ مرتضى بروجردى، ج، 4 ص 445). 2️⃣ثانيا، اگر عمل پيامبر مى بود، اهل سنت نيز دست بسته خواندن را واجب مى دانستند در حالى كه هيچ كدام از چهار فرقه فقهى اهل سنت اين عمل را واجب نمى دانند حتى مالكى ها آن را مستحب هم نمى دانند، (الفقه على المذاهب الخمسه، مغنيه، ص 109). آنان كه اولين بار دست بسته نماز خواندن را رسم كردند چنين فكر كردند كه چنين حالتى به خود گرفتن، يك نوع احترام و تواضع در برابر خداوند است و براى همين، دستور دادند كه از آن به بعد در نمازها دست بسته باشند. دست روى دست گذاشتن و هر دو دست را روى شكم گذاشتن، در اصطلاح فقهى تكتيف ناميده مى شود. در اين كه از چه زمانى دست بسته نماز خواندن سنت شد اختلاف نظر هست. برخى معتقد هستند كه در زمان خليفه اول ابوبكر چنين رسمى رواج يافت و بعضى ها معتقدند كه در زمان خليفه دوم عمربن خطاب، اين سنت رواج يافت. بنابراين، اهل سنت نيز اين عمل را عمل پيامبر نمى دانند، بلكه عمل صحابه پيامبر بعد از رحلت نبى اكرم (ص) مى دانند و داستان آن را چنين آورده اند كه وقتى كه اسيران ايرانى را نزد عمر بن خطاب آوردند، عمر بن خطاب آنها را دست بسته ديد و پرسيد: چرا چنين كرده ايد؟ گفتند: رسم ما ايرانيان اين است كه در برابر پادشاهانمان چنين مى ايستيم. عمر بن خطاب از اين حالت خوشش آمد و دستور داد از اين پس در نماز چنين بايستند و مردم هم مطابق دستور عمل كردند و به اين ترتيب، تكتف، سنت شد، (مستند العروه، ج، 4 ص 445- جواهر، ج، 11 ص 19). 🔴شيعيان براساس رواياتى كه از امامان معصوم رسيده، به تكتف معتقد نيستند و به جاى آن، دست ها را روى ران ها مى گذارند و پايين مى اندازند. برخى از روايات چنين است: الف) به امام صادق (ع) يا امام باقر (ع) گفته شد: كسى دست خود را روى دست ديگر مى گذارد و نماز مى خواند، حكم اين چيست؟ جواب داد: اين، تكتف است و انجام نشود. ب) على (ع) فرمود: مسلمان با گذاشتن دست خود روى دست ديگر، خود را به مجوس تشبيه نمى كند. ج) امام باقر (ع) فرمود: در نماز تكتف نكن كه اين كار مجوس است. د) در روايتى آمده است كه تكتف، كار شايسته اى نيست، (وسايل الشيعه، ج، 4 ص، 1264 ابواب قواطع الصلوه، باب 15). ه) امام باقر (ع) فرمود: وقتى به نماز برمى خيزى، دست هايت را رها كن، آنها را روى ران هايت بگذار و انگشتانت را باز نكن. و) از امام صادق (ع) نقل شده كه آن حضرت فرمود: در نماز دست ها را روى ران ها بگذاريد و آن ها را رها كنيد و انگشتان دست را به هم بچسبانيد، (مستند العروه، ج، 4 ص 445).) (وسائل الشيعه، ج، 4 ص، 710 باب 17 از ابواب قيام و ص، 674 باب، 1 افعال الصلوه، ح 1). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خشنودی و رضایت خداوند 💢 برخی از صفاتی که برای خداوند به‌کار می‌روند، در مورد انسان هم استفاده می‌شوند؛ مانند رضایت و خشنودی - رضی الله عنهم- که به دفعات در مورد برخی از افراد به کار رفته است؛ به عنوان نمونه قرآن در باره راست‌گویان می‌فرماید: «قالَ اللَّهُ هذا یوْمُ ینْفَعُ الصَّادِقینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً رَضِی اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْه»؛ خدا گفت: این روزى است که راست‌گویان را راستى گفتارشان سود دهد. از آن آنها است بهشت‌هایى که در آن نهرها جارى است. همواره در آن جاویدان خواهند بود. خدا از آنان خشنود است و آنان نیز از خدا خشنودند. و این کامیابى بزرگى است. یا در باره اولین گروندگان در ایمان به خدا و رسولش(ص) فرموده است: «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیم»؛ از آن گروه نخستین از مهاجرین و انصار که پیش‌قدم شدند و آنان که به نیکى از پى‌‏شان رفتند، خدا خشنود است و ایشان نیز از خدا خشنودند. برایشان بهشت‌هایى که در آنها نهرها جارى است و همیشه در آن‌جا خواهند بود، آماده کرده است. این است کامیابى بزرگ». اما همان‌گونه که می‌دانیم خشنودی به معنایی که برای ذات باری تعالی به کار رفته با خشنودی انسان فرق می‌کند. خشنودی در انسان یک نوع، توجّه قلبى و جاذبه روحى است، در حالى‌که خداوند نه قلب دارد و نه روح، و ذات خداوند از هر تغییری منزّه است؛ لذا تأثیر پذیری و انفعال، در ذات خدا راه ندارد و محال است مخلوقات در ذات خدا تأثیر بگذارند. بنابراین نه رضایت خدا، از سنخ تأثیر پذیری و انفعال است و نه غضب او. خشنودی و غضب خدا، از صفات فعلی او هستند و صفات فعلی خدا، از نسبتی که بین خدا و فعل او(مخلوقات) وجود دارد انتزاع می‌شوند. همان‌گونه که صفات و اسمای فعلی انسان نیز از رابطه بین انسان و فعلش انتزاع می‌شوند. به عنوان مثال وقتی کسی کارش درست کردن وسائلی؛ مانند در و پنجره و ... از چوب است، به اعتبار فعلش به او نجّار گفته می‌شود، امّا نجّار بودن جزو ذات انسان نیست. نجّاری در اصل صفت انسان نیست، بلکه صفت فعل او است؛ لذا ما از فعل انسان – نه از ذات او- نامی مانند نجّار را انتزاع نموده و به انسان نسبت می‌دهیم. انتزاع صفات و اسمای فعلی خدا نیز به همین ترتیب از نسبت خدا به فعلش انتزاع می‌شوند؛ و افعال خدا، مخلوقات خدا هستند. بنابراین، با صرف نظر از وجود مخلوقات، نه رضا برای خدا معنا دارد و نه غضب. به عبارت دیگر، رضای خدا و غضب او در واقع به گونه‌ای تحقق عینی خود مخلوق است، ولی از آن جهت که این مخلوق، رابطه‌ای با خدا دارد، از آن مخلوق، صفت و اسمی فعلی برای خدا انتزاع می‌کنیم. بنابر این، رضایت خدا از اوصاف فعلیه او است، نه ذاتیه، او در ذاتش متصف به صفتى نمی‌شود که قابل تغییر و تبدل است، و در نتیجه ذاتش هم با آن تغییر و تبدل یابد، اگر بندگانش یک روز نافرمانیش کنند، دچار خشم گردد، و در روز دیگرى اطاعتش کنند راضى شود، اگر مى‏‌گوییم خدا راضى مى‏‌شود، معنایش این است که او با بنده خود معامله رضایت مى‏‌کند؛ بر او رحمت مى‌‏فرستد و نعمتش را ارزانی‌اش مى‏دارد. او را به پاس بندگی و اطاعتش بهشت و نعمت‌های بهشتی ارزانی می‌دارد. و اگر مى‏‌گوییم غضب مى‌‏کند، معنایش این است که او با بنده‏‌اش معامله غضب مى‏‌کند؛ یعنى رحمت خود را از او دریغ نموده، او را دچار عذاب مى‌‏سازد؛ از این‌رو، ممکن است که نخست راضى شود، و بعد به جهت نافرمانى بنده‌‏اش غضب کند، یا بر عکس، ابتدا غضب کرده و بعد به دلیل اطاعتى که از بنده‌‏اش سرزد از او راضى شود. 📚المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏9، ص 376، به بیان دیگر، اگر رضای خدا از صفات ذاتیه او بود و خداوند در ذاتش متصف به رضا بود، البته این صفت تغییر نمی‏پذیرفت و در هیچ حالی زایل نمی‏شد، در حالی‌که انسان اگر امروز کار خوبی کند خدا از او راضی است و اگر فردا کار بدی کرد خدا از او ناراضی است، اگر بعداً توبه کرد باز خدا از او راضی است، پس صفت ذات نیست، بلکه صفت فعل است. 📚تفسیر أحسن الحدیث، ج ‏4، ص 302 نتیجه این‌که: الف. رضایت و خشنودی خدا از صفات افعال خدا است، نه از اوصاف ذاتی او. ب. صفات افعال خدا از رابطه بین خدا و فعل خدا انتزاع می‌شوند و در حقیقت برگشت آنها در اصل به مخلوق است. ج. و در حقیقت خوشنودی و رضایت خدا از بنده، ارزانی داشتن بهای جاودان نعمت‌های بهشتی در برابر بندگی است. و در یک کلام راضى بودن خدا از بندگان خود، عطا کردن بهشت، نعمت و مقام کرامت می‌باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا به خانه، طلا و سکه، خمس تعلق می‌گیرد؟ @Porseman_channel 1. به اموالی که جزو مؤونه‌اند، خمس تعلق نمی‌گیرد. مؤونه عبارت از مخارج و هزینه‌های متعارف زندگی، از قبیل؛ خوراک، پوشاک، خانۀ مسکونی، وسایل زندگی، وسیلۀ نقلیه و ...، البته در صورتی که مناسب با شأن فرد باشد. پس اگر انسان خانه‌ای فراتر از شأنش بخرد، به مقدار بیشتر از آنچه که در شأنش است، خمس تعلق می‌گیرد. یا اگر وسیلۀ نقلیه را نه برای استفاده شخصی‌اش، بلکه جهت کسب درآمد تهیه کند، به آن خمس تعلق می‌گیرد. بنابراین، با توضیحاتی که گذشت، به منزل مسکونی خمس تعلق نمی‌گیرد. 2. اگر منظور از طلا، زیور آلات زنان است، تا جایی که در شأن زن و متعارف باشد، خمس ندارد، ولی در مورد سکۀ طلا با توجه به این‌که به عنوان سرمایه بوده و جزو مؤونه زندگی شمرده نمی‌شود؛ در سر سال خمسی، باید خمس آن پرداخت شود. البته اگر دریافت سکه - در حد شأن فرد – به عنوان هدیه باشد، طبق نظر مراجعی که خمس هدیه را واجب نمی‌دانند، آن سکه، خمس ندارد. 3. بر یک پنجم اموال، خمس تعلق می‌گیرد. پس اگر به پنج قواره مذکور، خمس تعلق گرفته، چنانچه ارزش همۀ آنها یکسان باشد، می‌توانید یک قواره از آن‌را به عنوان خمس پرداخت کنید. در غیر این صورت، بهتر است قیمت همه را محاسبه نموده و یک پنجم مبلغ آن‌را به عنوان خمس بپردازید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هشدار ویروسی خطرناک تر از کرونا💢 @Porseman_channel ✅آیا کسی را می شناسید که مشتاق مبتلا شدن به باشد؟! کسی را می شناسید که بخواهد برای قدرت نمایی و اینکه بدن قوی دارد و نباید پاستوریزه بود بلکه باید دافعه نداشت واتفاقا رشددر معرض بیماری قرار دادن خود است،،خودرادر معرض این ویروس قرار دهد و بی مهابا با شعار اوپن بودن وآزادی وبرآوردکردن مقاومت بدن و سنجش میزان صحت بدنش و محک قدرت بدنش در برابر ویروس وبهانه ها و توجیه های دیگر،خود را مبتلا کند؟ یا نه کسی که کمترین درصدعقل و آگاهی دارد نه تنها از این ویروس بلکه از ویروس های ضعیف تر از این هم دوری می کند و درصدد پیشگیری و تقویت بدن و مقاوم سازی بنیه دفاعی بدن در برابر حملات احتمالی این ویروس برمی آید؟ استفاده از ماسک -شستن مداوم دست وصورت با آب وصابون- عدم حضور در جاهای شلوغ وحتی تعطیلی فعالیت ها و اشتغالات و قرنطینه کردن و... همه این موارد پیشگیری را انجام می دهیم،چرا؟ برای اینکه مبتلا نشویم و در صورت ابتلای ناخواسته مقاوم باشیم... این ویروسی ناشناخته است واسم ویروس دارد یعنی عامل تهدید سلامتی بلکه تهدیدی برای حیات مادی بدن انسان است. اما متاسفانه چندی است گرفتارویروسی بدتروخطرناکتر شده ایم که نه تنها پرهیزواحتیاط نمی شود بلکه افراد خود اقدام به وارد کردن آن به سیستم ایمنی روح و روان خود می کنند ونه امساک و مراقبت و مداوا پیشگیری می کنیم ونه مطالبه ای برای قرنطینه و نه مسئولی برای پاسخگویی به آن می یابیم!!!.... 👈اگر این ویروس کرونا ،کودکان و نوجوانان را-خداراشکر-تهدید نمی کند آن ویروس مخرب،کودکان و نوجوانان و جوانان را هدف می گیرد وهمه غافلیم و کسی به فکر پیشگیری و درمان ودرصدد جلوگیری از انتشار آن نیست بلکه متاسفانه خود دامن به آن می زنیم!! این ویرورس خطرناک ،ویروس مخرب دین و ایمان و اخلاق است که در قالبهای مختلف و جذابی چون فیلم-بازی-کلیب – موسیقی- پیامرسان و استیکر و اینستا و...ما را تهدید می کند. نه با اسم ویروس بلکه با اسم پیشرفت و تکنولوژی ونمادترقی و تمدن مطرح می شود. 👈👈این تهدید نه تهدید بدن وحیات مادی بلکه تهدیدکننده روح و جان است و شایسته است همانطور که مراقب و محتاط در عدم ابتلا به ویروس کرونا هستیم ومطالبه گریم وصرف هزینه می کنیم ومی ترسیم واز هر عامل احتمالی انتقالش دوری می کنیم؛ از این ویروس که روح و جان،دین و ایمان وابدیت ما را تهدید می کند نیز اجتناب کنیم. ولی متاسفانه خانواده ها خود این ویروس را به خانه و خلوت خود و بچه های خود بلکه به فکر و اندیشه آنها وارد می کنند. کسی که بنیه اعتقادی قوی دارد حق نداردکتب ضاله بخواند در سایتهای ضد دین وشبهه پراکن عضو شود آن هم به بهانه محک قدرت ایمان خود- آزادی فکر-اندیشه و... چه رسد به نوجوانان و جوانانی که الفبای دین را نمی دانند و اعتقاداتشان نهالی بیش نیست . چگونه و با چه استدلالی ما که در مورد ویروسی که بدن مان را تهدید می کنیم چنین تدافعی عمل می کنیم و البته حق هم همین است. 👈متاسفانه در مورد ویروس های شبهات اعتقادی و دینی و اخلاقی جاذبه داریم ونه تنها بد بلکه تهدید هم نمی دانیم. اگراین ویروس تازه پیدا شده و تلفات دارد بدانیم که برخی شبهات اعتقادی دینی هم تازه طراحی و پراکنده می شوند که چه بسا هنوز پاسخ مستدلی به آنها داده نشده است. آیا می توان ویروس را خوب دانست ومدافع آن شد و دنبالش بود؟ آیا میتوان هوادار ویروس بود وتوصیه به جذب آن وانتشارش کرد؟ پس چگونه شایعات وشبهات در سطح کلان رسانه ای در فضاهای حقیقی ومجازی؛منتشر می شوندوتهدید شناخته نمی شوند؟ اگر زهری پادزهر نداشت یعنی زهر خوبی است؟ اگر شبهه ای پاسخی نداشت یعنی شبهه درست و حق است و باید اجازه بدهیم همه بافت ها و سیستم های فکر و باورمان را تخریب کند؟ 🔴این ویروس کرونا هشدارایمنی ایجاد کرده وهمه را به بهداشت و مراعات نظافت متوجه کرده یعنی بیشتر مراقب باشند و حواس شان به سلامتی شان بیشتر باشد. ویروسهای شبهات و شایعات هم درفضاهای مجازی قربانیان زیادی گرفته اند و می گیرندبلکه آنجا قتلگاه جوانان شده است آیا شایسته نیست که هشدار ایمنی باور و اندیشه و فکروایمان خود را فعال کنیم وبیشترمراقب این ویروس خطرناک و شیوع آن باشیم؟! @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷
💢پرداخت ردمظالم به واجب النفقه💢 @Porseman_channel پرسش :آیا رد مظالم را می توان به واجب النفقه داد؟ پاسخ مطابق با نظر امام خمینی وآیت الله خامنه ای: بله می توان رد مظالم را به بستگان نیازمند داد. اما به واجب النفقه نمی شود داد. مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تفاوت شیعه جعفری با شیعه اثنی عشری 💢 @Porseman_channel شیعه جعفری با شیعه دوازده امامی تفاوتی ندارد. شیعه ی جعفری یا شیعه دوازده امامی، کسانی هستند که نه تنها امامت بلافصل علی (ع) را قبول دارند، بلکه یازده فرزند او را نیز امام می دانند. اینها را جعفری گفته اند چون اوّلاً بیشترین معارف این فرقه از امام جعفر صادق (ع) رسیده است و ثانیاً این مذهب، مذهب شاگردان خاصّ امام صادق (ع) بود. زمانی که بعد از امام صادق (ع) شیعیان به چند فرقه تقسیم شدند، شاگرادان مخصوص آن حضرت به توصیه ی ایشان، به امامت امام موسی کاظم (ع) گرویدند و موسویّه یا مفضّله نامیده شدند. امتداد همین فرقه است که امروزه مشهورترین شاخه ی شیعه را تشکیل داده و شیعه ی جعفری یا اثناعشری یا دوزاده امامی نامیده می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فلسفه ی پرداخت خمس و تخصیص نصف آن به سادات💢 @Porseman_channel پرداخت خمس ممکن است علل و حکمت زیادی داشته باشد که در این جا به بعضی از آنها اشاره می کنیم 1. در هر جامعه ای رهبر و امام آن جامعه برای احیاء دین خدا و پیاده کردن احکام اسلام و پیشبرد نظام و کشور هزینه هایی دارد که باید تامین شود. پیامبر اسلام(ص) و بعد از او امامان معصوم (ع)و در زمان غیبت فقهاء شیعه که جانشینان ائمه (ع) می باشند نیز به عنوان رهبر جامعه اسلامی همواره دارای هزینه های مختلفی از جمله کمک به مستمندان، ساخت مسجد، تجهیز سپاه و کار های خیر دیگر بوده اند که با پرداخت خمس این هزینه ها تأمین می شود. ائمه (ع) فرموده اند: خمس کمک ما در پیاده کردن دین خدا است. 2. خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان محسوب می شود با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا نیز وظیفه اش را انجام داده و خود را از گناهان پاک نموده و به سوی کمال ترقی می کند. امام رضا (ع) می فرمایند: ان اخراجه (خمس) مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم. «پرداخت خمس کلید جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است» 📚وسائل الشیعه، ج 6، ابواب الانفال، باب 3، ج 2. و اما در باره علت تخصیص نصف مبلغ خمس به سادات محترم باید گفت: خمس و زکات از مالیات های اسلامی هستند که به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده است. «میان خمس و زکات این تفاوت مهم وجود دارد که زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود، لذا مصارف آن عموماً در همین قسمت می باشد،‌ ولی خمس از مالیات هایی است که مربوط به حکومت اسلامی است،‌ یعنی مخارج دستگاه حکومت اسلامی و گردانندگان این دستگاه از آن تأمین می شود. محروم بودن سادات از دست یابی به زکات در حقیقت برای دور نگه داشتن خویشاوندان پیامبر(ص) از این قسمت است تا بهانه ای به دست مخالفان نیفتد که بگویند پیامبر(ص) خویشان خود را بر اموال عمومی مسلط ساخته است،‌ ولی از سوی دیگر نیازمندان سادات نیز باید از طریقی تأمین شوند. در حقیقت خمس نه تنها یک امتیاز برای سادات نیست،‌ بلکه یک نوع کنار زدن آنها، به خاطر مصلحت عموم و به خاطر این که هیچ گونه سوء ظنی تولید نشود می باشد». آیا می توان باور کرد که اسلام برای از کار افتاده ها و ایتام و محرومان غیر بنی هاشم فکری کرده باشد و از راه زکات مخارج سال آن ها را تأمین کرده باشد،‌ ولی نیازمندان بنی هاشم را بدون هیچ گونه تأمین رها سازد؟ پس قانون خمس هیچ گونه امتیاز طبقاتی برای سادات ایجاد نمی کند و از نظر جنبه های مادی هیچ گونه تفاوتی با زکات که برای سایر فقرا است ندارد، «در حقیقت دو صندوق وجود دارد: صندوق خمس و صندوق زکات هر کدام از نیازمندان تنها حق دارند از یکی از این دو صندوق استفاده کنند آن هم به اندازه مساوی، یعنی به اندازه نیازمندی یک سال». فقرای غیر سادات از صندوق زکات و فقرای سادات از صندوق خمس بهره مند می شوند. نیازمندان سادات حق ندارند چیزی از زکات مصرف کنند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دختري كه بر اثر زنا بكارت را از دست داده است، آيا در ازدواج به اذن پدر يا جد پدري نياز دارد؟ @Porseman_channel ۱-از نظر حضرت امام(ره)، آیت الله وحید خراسانی, ایت الله فاضل لنکرانی: ازدواج بادختری که باکره نباشد اذن پدر لازم نیست فرق نمی کند از هرراهی که بکارت خود را از دست داده باشد. ۲- از نظر ایت الله سیستانی و مکارم شیرازی در صورتی که پرده بکارت از غیر راه ازدواج از بین رفته باشد هرچندباکره نباشد اذن پدر و جد پدری لازم است ۳- به نظر ایت الله بهجت و مقام معظم رهبری: اگر با جماع کردن بکارت از بین رفته باشد هرچند با زنا باشد یا وطی به شبهه اذن پدر لازم نیست، واگر با غیر جماع مانند پرش از بین رفته باشد بنابراحتیاط اذن پدر لازم است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قم شهر گرفتار ویروس کرونا 💢 @Porseman_channel ❌شبهه: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْمراضُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها.». «هنگامی که بیماری ها همه ی شهرها را فرا بگیرد، به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است.». حدیث بالا در بیش از پنج منبع مادر معتبر فقهی شیعه از امام جعفر بن صادق (ع)نقل شده است. !اکنون قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است، و مردم دارند از قم فرار می کنند و به شهرهای دیگر می روند. ✅پاسخ: ❇️نکته اول: می دانیم که مولد این ویروس و اولین شهر قم نیست بلکه از چین منتشر شده است. واما اینکه چرادر ایران از قم آنهم نزدیک انتخابات سربرآوردچه بسا دستهایی در کار باشدو الله اعلم وضمنا مردم فرار نمی کنند و هستند البته همیشه اشخاصی هستند که تمایل به مسافرت در ایام تعطیل دارند و افرادی محتاط ونگران...این به معنای ترس وهراس از زندگی در قم وفرار از آن نیست. ❇️نکته دوم: 1️⃣اولا: این روایت در کتاب بحارکه از جوامع روایی ماست نه از منابع روایی؛واز کتب متاخر است نه متقدم؛نقل شده و ضمنا به صورت ناجوانمردانه ای تحریف شده است. طوری که واژه فتن به مراض ،تحریف شده است 🔰عنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ‏ الْبُلْدَانَ‏ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا. چون فتنه همه بلاد را در برگيرد بر شما باد كه بقم و اطرافش پناه بريد كه بلاء از آن بدور است. 📚بحار الأنوار ؛ ج‏57 ؛ ص 214 2️⃣ثانیا: سند روایت صحیحه نیست چراکه مفضل بن صالح تضعیف شده است به اینکه بسیاردروغگو و جاعل حدیث بوده است. 📚ابن‏الغضائري /ج 1 /ص‏88 : ضعيف كذاب يضع الحديث 📚الخلاصةللحلي /ص‏258 : ضعيف كذاب يضع الحديث وضمنا تعبیر "رجل"دارد که معلوم نیست، کیست،موجب ضعف آن روایت می باشد. 3️⃣ثالثا: معنای فتنه واضح است که وقتی آشوب و اختلافات و ناامنی های سیاسی ایجاد شد قم مامن ازبلای فتنه است و البته چنین می باشد و شبهه ای در این وجود ندارد. 🔴پس این متن شبهه ،از جهات عدیده ای مخدوش می باشد. از جهت تحریف روایت- ازجهت صحیحه تلقی کردن آن- ازجهت اینکه ادعا شده در 5منبع روایی ذکر شده درحالیکه حتی در یک منبع روایی هم ذکر نشده- @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕ @Porseman_channel 💠💠 👌اولین شب جمعه ماه رجب را « » می گویند . 🔶پیامبر فرمود: « از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... » 📚وسائل الشیعه ج8 ص99 ❗️لیله الرغائب به معنای شب نمی باشد . 🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های است . ✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » . 📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635 👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این ذکر کردند: « روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» ❗️و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی . 🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است . ✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» 📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632 📚بحار الانوار ج95 ص395 ❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد. 🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب نمی شود. 👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد: « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 ❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛ ? https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال ماه رجب @ahkam_pictures