eitaa logo
کانال پرسمان دینی
841 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان 💢اثبات عدم تحریف درقرآن💢 قرآن کتاب هدایت بشر تا قیامت می باشد و با توجه به خاتمیت رسالت؛کتاب ایشان نیز تحریف ناپذیر و بدون تاریخ مصرف می باشد.وگرنه نقض غرض پیش خواهد آمد. تحریف به این معنا که چیزی برقرآن اضافه شده یا چیزی از آن کم و حذف شده به هیچ وجه قابل قبول نیست و موجب عدم حجیت همه کلام خدامی شود و همه آیات و مطالبش را تحت الشعاع احتمال تحریف و تغییر قرار خواهد داد @Porseman_channel 💢 فهرست ادله عدم تحریف قرآن💢 1- برهان حکمت 2- برهان اعجاز 3- برهان خاتمیت 4- برهان تحدی دائمی 5- برهان جامعیت 6- شیوه وحیانی قرآن 7- برهان تواتر 8- شیوه بیانی قرآن 9- شیوه نزول قرآن 10- شیوه تعلیم قرآن 11- اهتمام مسلمانان @Porseman_channel برای دریافت توضیح و تفصیل براهین مذکور به کتب مصونیت قرآن از تحریف ؛آیت الله معرفت قرآن هرگزتحریف نشده است؛ علامه حسن زاده آملی نزاهت قرآن از تحریف علامه جوادی آملی و...مراجعه فرمایید @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان با چه شرایطی لباس نجس در ماشین لباسشویی پاک می شود؟ @Porseman_channel ابتدا نظر شما را به چند مسئله جلب می کنم: 1. آب کر (مانند آب لوله کشی) با چهار شرط، د.چیز نجس را پاک می کن اول: آن که مطلق باشد پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بید، چیز نجس را پاک نمىکند. دوم: پاک باشد. سوم: وقتی چیز نجس را می شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. چهارم: بعد از آب کشیدنِ چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد.[1] 2. اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست - یک بار در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام آن برسد پاک می شود، ولی در لباس و مانند آن احتیاط واجب این است که طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود.[2] حال اگر لباسی که عین نجاست داشته باشد داخل ماشین لباسشویی گذاشته شود و آب ماشین در زمان آب کشی متصل به کر باشد، اگر با اولین شستن، عین نجاست پاک شود، قطعاً با سه بار شستن بعد از آن با آب کر، لباس پاک می شود، و همین طور است اگر با دفعات دوم و سوم عین نجاست بر طرف شود؛ زیرا بعد از برطرف کردن عین نجاست یک بار شستن با آب کر کافی است.[3] منظور از عین نجاست، چیزی است که اصالتاً نجس باشد؛ مانند خون، مدفوع، منی، (نه این که به واسطه برخورد با چیزی نجس شده است). اما استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمتهاى داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است. دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را مىشوید و آب آن را مىکشد پاک مىشود؟، فرموده اند: "(لباس های داخل ماشین لباسشویى ) پاک است، خواه در حال شستن لباس ها، اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند. [1] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص 99، م 149. [2] همان، م 159. [3] استفتاءات امام خمینی ، ج1، ص 169، س327 . نظر همه مراجع در لینک زیر👇👇 https://portal.anhar.ir/node/24625#gsc.tab=0 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢برف درقرآن💢 @Porseman_channel این که نام برف در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم برف موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است. "قرآن یک کتاب تربیت وانسان سازی است که برای تکامل فرد وجامعه در همه جنبه های معنوی ومادی نازل شده است وهر آنچه برای هدایت بشر لازم است درآن بیان شده است والا قرآن یک دایره المعارف بزرگ نیست که تمام جزئیات علوم ریاضی،جغرافیایی،شیمی،فیزیک وگیاه شناسی ومانند آن درآن آمده باشد " واژه‌ي فارسي «برف» در زبان عربي به معنا «ثلج» آمده است. اين واژه به صراحت در قرآن نيامده است. ولی در سوره اعراف آیه 130-134 ضمن بیان عذاب فرعونیان ؛کلمه رجز آمده که امام صادق ع آن را به برف قرمز که هرگز مشابه آن را ندیده بودند.معنا نموده است. عن الرضا عليه السلام في قوله: لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ قال: الرجز هو الثلج ثم قال: خراسان بلاد رجز. تفسیر نورالثقلین ج2ص60 عن أبي عبد الله عليه السلام انه أصابهم ثلج أحمر و لم يروه قبل ذلك، فماتوا فيه و جزعوا و أصابهم ما لم يعهدوه قبله. تفسیر مجمع البیان ج3-4ص723 و در سوره نورآیه 43 اشاره به واژه برد شده است که درلغت به معنای آب منجمد از سرما می باشد التحقیق ج1 ص247 وعلامه طباطبایی فرموده البردقطعات الجمدالنازل من السماء قطعات جامدیخی که ازآسمان فرود می آید المیزان ج15ص137 که این معنا اعم از برف و تگرگ می باشد... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تاثیر قرآن از فرهنگ زمانه💢 آیا قرآن متاثر از فرهنگ زمانه می باشد؟ @Porseman_channel ✅برخی از مستشرقان و خاورشناسان ومغرضان دین اسلام؛با القاء این شبهه در صدد تعیین تاریخ مصرف به دین اسلام بوده و کارکرد دین را برای این زمان بلکه هر زمانی غیر از زمان نزول منکر می شوند. با این شبهه که نزول قرآن و فرامین آن؛با توجه و ملاحظه زمان نزول بوده است. لذا از باغ و نهر آب به عنوان زیبایی طبیعت و حور العین به عنوان شاخصه زیبایی زن؛ونگاه به شتر به عنوان نمونه آیات افاقی ؛و شأن نزول آیات یاد کرده است.و مدعی هستند که اگر امروز نازل می شد به جای مثال به شتر به ادوات و آلات مدرن روز اشاره می کرد.... پاسخ واضح است. 👈همیشه تاریخ ؛ شتر به عنوان نمونه فکر و اندیشه برانگیز برای نگاه با تدبر؛ محفوظ است.وباغ و نهر و...زیبا ومأمول هستند. کلام زیبای معصوم نیز همین مطلب را بیان می کند: 🔴امام باقر «ع»: .. اگر بنا بود آيهاى كه در باره قومى نازل شده پس از مردن آن قوم بميرد، از قرآن چيزى برجاى نمىماند، ليكن تا زمانى كه آسمانها و زمين باقى است، سراسر قرآن در جريان خواهد بود. و هر قومى را آيهاى است از خير يا شر، كه آن را مىخوانند و خود اهل آنند. 📚 تفسير العياشي ج1 ص 10 اینکه با آداب جاهلی مثل ازدواج با عروس پسر خوانده؛ 📖احزاب37 و بت پرستی وشرابخواری...مخالفت کرده است؛نشانه عدم تاثیر و تبعیت از فرهنگ زمانه است.بلکه مخالفت با آن می باشد. 👌هرحکایت و شأن نزولی ؛بار تربیتی برای همه زمانها دارد.اگرخطابی به مومنان یا کفارآن زمان هست درواقع همه تا قیامت مخاطب آن هستند. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وطن اتخاذی💢 به غیر از وطن اصلى چند محل را مى‌توان به عنوان وطن انتخاب کرد؟ @Porseman_channel آیت الله خامنه ای : غیر از وطن اصلى(جایى که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذى اشکال ندارد ولى اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگى کند منوط به صدق ‏عرفى وطن است وگرنه وطن سوم اشکال داردی : محلّى را که انسان براى اقامت و زندگى خود اختیار کرده وطن اوست ، ولى اگر در آن جا به دنیا آمده و وطن پدر و مادرش باشد ، اختیار کردن براى زندگى معتبر نیست ، بلکه تا اعراض نکرده وطن اوست. ـ اگر قصد دارد در محلّى که وطن اصلیش نیست مدّتى بماند و بعد به جاى دیگر برود ، آن جا وطن او حساب نمى شود. ـ جایى را که انسان محلّ زندگى خود قرار داده و مثل کسى که آن جا وطن اوست در آن جا زندگى مى کند ، که اگر مسافرتى براى او پیش آید دوباره به همان جا بر مى گردد ـ اگر چه قصد نداشته باشد که همیشه در آن جا بماند ـ وطن او نیست ، ولى احکاموطن بر آن جارى مى شود. ـ کسى که در دو محلّ زندگى مى کند ـ مثلا شش ماه در شهرى و شش ماه در شهر دیگر مى ماند ـ هر دو محلّ وطن اوست ، و همچنین اگر بیشتر از دو محلّ براى زندگى خود اختیار کرده باشد ، به طورى که عرفاً گفته شود آن جا محلّ و مسکن دائمى اوست. ـ کسى که در محلّى مالک منزلى باشد که شش ماه متّصل را قصد ماندن در آن جا داشته و این مدّت را مانده باشد ، ولى فعلا صرف نظر کرده ، احکام وطن بر آن جارى نیست ، هر چند احتیاط مؤکّد آن است که هر وقت به آن جا برسد هم شکسته و هم تمام بخوان آیت الله مکارم شیرازی : هر فرد میتواند حداکثر سه وطن داشته باشد و به هر دلیل در وطن حاضر شود نماز و روزه کامل است ولی در بین راه حکم مسافر را دارد و چنانچه هفته ای سه روز در آن محل اقامت داشته باشید و حداقل دو سال ادامه یابد آنجا در حکم وطن شما و نماز و روزه شما کامل است همچنین اگر یک سال (دوازده ماه) در آن محل اقامت داشته باشید و یا اگر در محلی تصمیم به اقامت دائم داشته باشید و (هرچند به صورت پراکنده) حداقل چهار ماه در سال در آن محل اقامت داشته باشید @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢مفهوم اعراض از وطن💢 @Porseman_channel اعراض از وطن یعنی ترک وطن و تصمیم به عدم اقامت در آن یعنی دیگر قصد زندگی کردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنین مکانی شکسته است و روزه نیز صحیح نمی باشد، مگر اینکه قصد ده روز کند. ایت الله خامنه ای : مراد از اعراض، عدم علاقه به بازگشت نیست بلکه منظور خروج از وطن با تصمیم به عدم بازگشت به آن براى سکونت است و در صورت تحقق اعراض، دیگر حکم وطن مترتب نخواهد شد، مگر اینکه بازگردید و قصد زندگى در مدت قابل ملاحظه‌اى مثل حدود هفت، هشت سال در آنجا را داشته باشید. آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته): بدین معناست که کسی قصد بازگشت به وطن اصلی برای اقامت مستمر در آنجا ندارد. حال اگر این مثلاً برای دیدن اقوام و پدر و مادر خویش یا انجام دادن کاری به وطن اصلی مراجعه کنید، نمازش شکسته است و روزه اش صحیح نمی باشد، مگر اینکه قصد ده روز کند.ضمناً از نظر آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته) هر گاه شخصی قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد ولی عملاً مدّت طولانی گذشته (مثلاً 5 سال) و هنوز بازنگشته اعراض عملی حاصل شده و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. بعبارت دیگر : در صورتى که از آنجا اعراض کرده باشید، یعنى قصد نداشته باشید جهت سکونت مستمر به آنجا بازگردید، نماز و روزه شما در آنجا شکسته است. مگر اینکه هر سال، سه چهار ماه در آنجا اقامت داشته باشید. هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد. آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. بله اگر حضور شما در آن شهر زیاد باشد به حدی که هر ساله جمعا یک سوم سال (هرچند متفرقه) در آنجا بمانید حکم وطن را دارد. اگر مجموع حضورش در زادگاه سالیانه سه ماه باشد وطن او حساب می شود . آیت وحید خراسانی : کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافر را دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا آموزش و درآمد از کاشت ناخن اشکال دارد؟ @Porseman_channel ✅پاسخ 1. کاشت ناخن درصورتی که برای وضو و غسل نتوان آن را برداشت اشکال دارد. 2. بیشتر فقها کسب درآمد از این طریق را حرام نمی دانند ولی برخی مراجع (آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی) ، به این دلیل که این کار منجر به ایجاد مانعی برای وضو و غسل می شود، کسب در آمد از این راه را جایز ندانسته اند. ✅پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در آمد حاصله از این کار اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این کار شما حرام است. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید. در مواردی که کاشت ناخن اشکال ندارد درآمد شما از این راه نیز اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جواز آن چنانچه کاشت دائمی باشد و موجب وضوء و غسل جبیره ای باشد از جهت اعانه بر اثم محل اشکال است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ايمان ابوطالب💢 آيا ابوطالب ع مومن از دنيا رفت؟ @Porseman_channel ابوطالب فرزند عبدالمطلب و پدر بزرگوار علي ع و عموي پيامبر ص مي باشد. با توجه به اسناد روايي و تاريخي ، ايشان مردي مومن به رسالت رسول ص بوده و در همه مشكلات و تنگناها ياور و مدافع ايشان بوده است.... اما ⭕️دلائل ايمان ايشان⭕️ 1️⃣اولا قصائد و ابياتي از ايشان،وجود دارد كه حاكي از ايمان راستين شان به نبوت رسول خاتم ص مي باشد. ليعلم خيار النّاس انّ محمّدا وزير لموسى المسيح ابن مريم اتانا بهدى مثل ما اتيا به فكلّ بامر اللَّه يهدى و يعصم اشخاص شريف و فهميده بدانند كه محمد بسان موسى و مسيح پيامبر است، همان نور آسمانى را كه آن دو نفر در اختيار داشتند، او نيز دارد و تمام پيامبران به فرمان خداوند، مردم را راهنمائى و از گناه باز مىدارند. 📚الحجه ص57 ومستدرك حاكم ج2ص623 الم تعلموا انّا وجدنا محمّدا رسولا كموسى خطّ في اوّل الكتب و انّ عليه في العباد محبّة و لا حيف فيمن خصّه اللَّه بالحبّ قريش آيا نمىدانيد كه ما او (محمد) را مانند موسى پيامبر مىدانيم و نام و نشان او در كتابهاى آسمانى قيد گرديده است و بندگان خدا محبت مخصوصى به وى دارند و نبايد در باره كسى كه خدا محبت او را در دلها به وديعت گذارده تأسف خورد 📙تاريخ ابن كثيرج1ص42 و اشعار ديگر ايشان در 📚شرح نهج البلاغه ابي الحديد ج14ص78 تاريخ ابن عساكرج1ص275 فتح الباري ج7ص153 الاصابه ج4ص116 ذكر شده است كه حاكي از ايمان ايشان مي باشند. 2️⃣ثانيا طرز رفتار ايشان با رسول ص بيانگر ايمان اوست. ايشان بخاطر حراست از رسول ص ،سه سال آوارگي در شعب ابي طالب را به جان خريد ورياست بر قريش را رها نمود. 📕سيره حلبي ج1ص134 📗سيره ابن هشام ج1ص189 و فرزند خود علي ع را سفارش به همراهي ايشان نمود. 📘شرح نهج البلاغه ابي الحديدج14ص53 وواضح است كه اگر به هدف و مرام و آيين او اگر ايمان نداشت اينقدر ازخودگذشتگي و توصيه معنا نداشت... 3️⃣ثالثا وصيت ايشان ؛ گواه ايمانشان مي باشد. وصيت شان اين بود ـ ای خویشاوندان من، دوستدار و پیرو محمّد باشید و از حزب او (اسلام) حمایت کنید به خدا قسم وهر که از نور هدایت او پیروی نماید، سعادتمند می گردد. اگر زندگانی من ادامه می یافت و اجل مرا مهلت می داد، بی تردید گرفتاری ها و سختی ها را از وی برطرف می ساختم. این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم نمود. 📒تاریخ الخمیس، ج 1، ص 301- 300، 📘سیره حلبی، ج 1، ص 391، 4️⃣رابعا محبت رسول خدا نسبت به ابوطالب ،گواه ايمان اوست. رسول خدا (صلی الله علیه وآله)در مناسبتهای گوناگون از عموی خود ـ ابوطالب ـ تجلیل می نمود ودوستی خویش را نسبت به وی ابراز می داشت. پیامبر گرامی به عقیل بن ابی طالب فرمود: ـ من تو را به دو جهت دوست می دارم; یکی به خاطر خویشاوندیت با من و دیگر به خاطر این که می دانم عموی من (ابوطالب) تو را دوست می داشت. 📙تاریخ الخمیس، ج 1، ص 163. 📗 الاستیعاب، ج 2، ص 509 حضرت از مقام عموی خود ابوطالب تجلیل نموده مي فرمود: 📕سیره حلبی، ج 1، ص 391 ومي دانيم كه آيات قرآن،دستور به شدت عمل با كفار ومهرباني با مومنان داده است. 📚فتح: 29 مجادله: 22 ممتحنه:1 توبه :23و آیه‌های 81 و 54 از سوره مائده ... 5️⃣خامسا تصريح صحابه رسول ص به ايمان ابوطالب علي ع در مقابل ياوه گويي برخي فرمود: ـ ساکت باش، خدا دهانت را بشکند، سوگند به خدایی که محمد (صلی الله علیه وآله) را به پیامبری برانگیخت، اگر پدرم ـ ابوطالب ـ بخواهد شفاعت هر گنهکاری را برعهده بگیرد، خداوند او را شفیع می گرداند. 📙الحجه ص۲۴ و در جای دیگر می فرماید: ـ به خدا سوگند، ابوطالب، عبد مناف بن عبدالمطلب، مؤمن و مسلمان بود و ایمان خود را بر کفّار قریش پنهان می داشت تا با بنی هاشم دشمنی نکنند. 📗الحجّه، ص 24 ابوذر غفاری گفته: ـ سوگند به خداوندی که جز او خدایی نیست، ابوطالب رخت از جهان نبست مگر این که اسلام را اختیار نمود. 📙شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 71، عباس بن عبدالمطلب و ابوبکر نیزتصريح كرده اند: ـ ابوطالب از دنیا نرفت مگر این که گفت: لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول الله. 📗الغدیر، ج 7، ص 398، 6️⃣سادسا امامان اهل بیت، به ایمان استوار ابوطالب تصریح نموده اند امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «لَو وُضع ایمانُ أبی طالب فی کفّة میزان و ایمان هذا الخلق فی الکفّة الأخری لرجح ایمانه». اگر ایمان ابوطالب را در یک کفّه ترازو و ایمان این مردم را در کفّه 📘شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 68، @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا تجوید در نماز واجب است؟ @Porseman_channel آيت الله خامنه اي: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمىتواند به او اقتدا کند، لکن شرکت ظاهرى در نماز جماعت براى يک غرض عقلايى، اشکال ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: لازم نیست آنچه را علمای تجوید براى بهتر خوانى قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طورى بخواند که بگویند عربى صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است. آيت الله سيستاني: رعایت محسنات تجوید لازم نیست کافی است که قرائت صحیح باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌قطره چشم و بینی❌ @Porseman_channel پاسخ: رهبري: استفاده از قطره براي چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد حتي اگر تلخي آن در حلق احساس شود مکارم: اگر به حلق برسد، احتياط اجتناب است. زنجاني: اگر از طريق غيرمتعارف مثل گوش يا چشم هم اگر چيزي به حلق برسد و فرو برود مبطل روزه است. البته مبطليت آن در صورتي است که بداند فرو برده مي شود. و اين مختار مرحوم آيت الله خوئي نيز مي باشد صافي: اشکال ندارد سیستانی: قطره چشم روزه را باطل نمی کند، هرچند که مزه آن را حس کنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢شرايط وجوب امر به معروف و نهى از منكر💢 @Porseman_channel اين شرايط چند چيز است: [شرط] اوّل اينكه: امركننده و نهى‌كننده بداند كه آنچه را كه شخص مكلّف ترك كرده يا انجام داده معروف يا منكر است ، پس بر كسى كه معروف و منكر را نمى‌شناسد واجب نيست و علم (در امر به معروف و نهى از منكر) مانند استطاعت در حج، شرط وجوب است. [شرط] دوّم اينكه: احتمال تأثير امر يا نهى را بدهد ؛ پس اگر بداند يا اطمينان پيدا كند كه تأثير ندارد واجب نمى‌باشد. مسألۀ 1- با گمان به عدم تأثير و لو اينكه ظنّ قوى باشد وجوب (امر يا نهى) ساقط نمى‌شود. پس با وجود احتمال مورد توجه عقلاء (نسبت به تأثير) واجب مى‌باشد. [شرط] سوّم اينكه: شخص معصيت كار اصرار بر استمرار گناه داشته باشد ، پس اگر از حال او معلوم باشد كه گناه را ترك مى‌كند وجوب (انكار) ساقط مى‌شود. مسألۀ 1- اگر علامت ترك گناه از او آشكار شود كه از آن علامت يقين (به ترك گناه) حاصل شود بدون اشكال وجوب ساقط است ، و اطمينان در حكم يقين مى‌باشد. و همچنين است اگر بيّنه- در صورتى كه مستند آن امر حسّى يا نزديك به حسى باشد- بر ترك قائم شود. و همچنين است اگر اظهار پشيمانى و توبه نمايد. [شرط] چهارم اينكه: در انكار (و امر يا نهى) او مفسده‌اى نباشد. مسألۀ 1- اگر بداند يا گمان كند كه انكار او موجب ضرر جانى يا آبروئى يا مالى كه مورد توجّه است ، بر او يا بر يكى از مربوطين او مانند خويشان و ياران و همراهانش مى‌شود، (انكار) واجب نيست و از او ساقط مى‌شود؛ بلكه همچنين است اگر بخاطر احتمال كه عقلاء به آن اعتناء مى‌كنند ترس متوجه شدن چنين ضررى را داشته باشد، (واجب از او ساقط مى‌شود). و ظاهر آن است كه بقيۀ مؤمنين هم به خويشان و دوستانش ملحق مى‌شوند. مراتب امر به معروف و نهى از منكر همانا براى امر به معروف و نهى از منكر مراتبى است كه در صورت حصول مطلوب از مرتبۀ پائين‌تر- حتى با احتمال حصول آن- جايز نيست كه به مرتبۀ بالاتر تعدّى نمود. مرتبۀ اوّل- اين است كه كارى انجام بدهد كه از آن ناراحتى قلبى او از منكر آشكار گردد و اينكه از او مى‌خواهد كه معروف را انجام داده و منكر را ترك نمايد، و براى آن درجاتى است: مانند بر هم نهادن چشم و عبوسى و گرفتن صورت، و مانند روگرداندن يا پشت كردن به او و از او كنار كشيدن و ترك رابطه با او و مانند آن. مرتبۀ دوّم- امر كردن و نهى كردن با زبان. مسألۀ 1- اگر بداند كه مقصود با مرتبۀ اوّل حاصل نمى‌شود در صورت احتمال تأثير واجب است به مرتبۀ دوّم منتقل شود. مسألۀ 2- اگر احتمال دهد كه با موعظه و ارشاد و گفتار نرم، مقصود حاصل مى‌شود ، همان واجب است و تعدى از آن جايز نيست. مسألۀ 3- اگر بداند آنچه ذكر شد، اثر ندارد بايد به حكم كردن بوسيلۀ امر و نهى منتقل شود و‌ واجب است كه از آرام و آسان‌ترين درجۀ گفتار شروع نمايد و اگر تأثير نكرد به درجۀ شديدتر از آن با احتمال تأثير، منتقل شود و تجاوز كردن جايز نيست، مخصوصا اگر مورد طورى باشد كه فاعل (منكر) با گفتن آن هتك مى‌شود. مرتبۀ سوّم- اين است كه انكار با دست باشد. مسألۀ 1- اگر بداند يا مطمئن شود كه مطلوب با دو مرتبه سابق حاصل نمى‌شود واجب است به مرتبۀ سوم منتقل شود و آن (عبارت از) اعمال قدرت است؛ و البته بايد مراعات مختصر آن و- سپس بالاتر از آن را بنمايد. مسألۀ 2- اگر برايش ممكن باشد كه بين او و منكر حايل شود ، در صورتى كه جلوگيرى اين چنينى، محذور كمترى از غير آن داشته باشد، واجب است به آن اكتفا نمايد. اگر انكار موجب شود كه به مجروح شدن يا قتل كشانده شود بنابر اقوى بدون اذن امام (عليهم السّلام) جايز نيست، و در اين زمان فقيه جامع الشرائط- با وجود شرايط- جاى امام (عليهم السّلام) است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم مراجعه به فالگیر💢 @Porseman_channel 1 . رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد. 2 . حضرت آیت الله مکارم شیرازی: دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست. 3 . حضرت آیت الله سیستانی: شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد. 4 . حضرت آیت الله وحید خراسانی: کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند. 5. آیت الله علوی گرگانی: اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چکنیم غیبت نشنویم؟💢 @Porseman_channel نباید فراموش کرد که گاه ما غیبت نمی‌کنیم ولی با گوش دادن به غیبت در گناه آن شریک می‌شویم. در حدیث آمده است که اگر انسان در مجلسی باشد و غیبت برادر مسلمانش را بشنود و آن غیبت را رد کند خداوند عز و جل از او هزار باب شر در دنیا و آخرت از او رد می‌کند ولی اگر رد نکند بر او مثل گناه غیبت کننده است. بنابراین برای آن که از گناه غیبت و عقابی که به دنبال دارد پاک باشیم باید نه غیبت کنیم و نه به غیبت گوش دهیم و با این گوش دادن غیبت کننده را تشویق کنیم بلکه باید در چنین مواردی ضمن نهی از غیبت به یاری غیبت شونده بیاییم و از او دفاع کنیم، مثلاً اگر از عیب دنیایی او ـ از زشتی و نقص عضو او... ـ غیبت می‌کنند بگوییم این که عیبت نیست عیب چیزی است که خدا آن را عیب دانسته است که همان غیبت کردن تو باشد. و اگر از عیب دینی او ـ مثلاً در نماز سهل انگار است ـ غیبت می‌کنند سعی کنیم کار او را توجیه کنیم مثلا بگوییم تو که همیشه با او نیستی شاید خیلی مواقع نمازش را مرتب می‌خواند شاید عذری داشته که نمازش را به موقع نخوانده و امثال آن و اگر قابل توجیه نیست بگوییم بالاخره مؤمن گاهی مبتلا به گناه می‌شود تو هم داری گناه می‌کنی. تو که خودت گناه می‌کنی چرا از دیگران به خاطر آن غیبت می‌کنی. اگر تذکرات ما فایده نداشت و ترک مجلس غیبت دشوار نبود باید مجلس را ترک کرد، و الا با تذکر دادن و نهی از غیبت و دفاع از غیبت شونده ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. @Porseman_channel