eitaa logo
کانال پرسمان دینی
892 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تخفیف عذاب قبر در مرگ روز پنجشنبه و جمعه💢 @Porseman_channel بنابر روایات شیعه و اهل سنت،‌ مردن در شب و روز جمعه دارای امتیازاتی است: 1. پیامبر خدا(ص): «هر کس در روز و یا شب جمعه بمیرد؛ از عذاب قبر رها می‌شود و در روز قیامت نشانِ شهیدان برای او خواهد بود». 2. پیامبر خدا(ص): «هیچ مسلمانی در روز و یا شب جمعه از دنیا نمی‌رود؛ مگر این‌که خداوند عذاب قبر را از او برمی‌دارد». 3. امام باقر(ع): «شب جمعه، شبى است نورانى و روز جمعه، منوّر است و بر روى زمین روزى نیست که آفتاب در آن غروب کند و بیش از جمعه، افرادی در آن روز از آتش دوزخ رها شوند. هر کس روز جمعه وفات یابد خداوند برایش برائت و دوری از عذاب قبر می‌نویسد، و هر کس روز جمعه درگذرد از آتش دوزخ آزاد می‌گردد». 2. امام صادق(ع): هرکس بین ظهر پنج‌شنبه تا ظهر جمعه جان سپارد خداوند او را از فشار قبر در امان می‌دارد. با وجود این روایات؛ به جهات مختلف نمی‌توان این روایات را به صورت کلی پذیرفت، بلکه باید آنها را مشروط به وجود شرایط مختلف کرد؛ زیرا اصل و قوام امور بر اعمال و اعتقادات انسان‌ها پی‌ریزی شده است و اگر امور دیگری دخیل می‌باشند؛ بر اساس این اصل هستند. مرگ در زمانی مشخص، یک امر اختیاری برای انسان نیست و انسان در آن نقشی ندارد؛ حال چگونه می‌توان پذیرفت که امری غیر اختیاری چنین ثمراتی برای انسان داشته باشد. علاوه بر این؛ بسیاری از انسان‌های فاسد و فاسق در شب و روز جمعه مرده‌اند؛ حال چگونه می‌توان تنها به جهت مرگ در این زمان خاص، امتیازات مطرح شده در روایات را برای آنان نیز عمومیت داد. حال که مشخص شد منظور از این روایات، مطلق انسان‌ها نیستند؛ باید به دنبال مراد این دسته از احادیث باشیم. امام باقر(ع) می‌فرماید: «شخصی که در روز جمعه بمیرد، در حالی‌که به حق ما اهل ‌بیت آگاه باشد؛ خداوند او را از آتش جهنم رهایی می‌بخشد و او را از عذاب دور می‌کند». این روایت که برخی آن‌را از امام صادق(ع) نیز نقل کرده‌اندنشان می‌دهد که مرگ در این زمان، تنها کمک‌کننده می‌باشد. اگر انسان در زندگی خود راه درست را پیموده باشد و در عین حال خطاهای اندکی از او سر زده باشد، مردن در این ایام به او کمک خواهد کرد. طبیعی است که برخی ایام دارای شرایطی هستند که خداوند آنها را مبارک گردانیده و در آن زمان‌ها رحمت الهی، شامل افراد بیشتری می‌شود؛ لذا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «براى پروردگار شما در دوران عمرتان، نسیم‌هاى رحمتى است ...». @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سند حرز امام جواد علیه السلام و نمازش💢 @Porseman_channel در مورد توسل به امام جواد(ع)؛ در کتاب‌های ادعیه‌ی کهن ذکرها و دعاهایی نقل شده است. به عنوان نمونه و در یکی از این گزارش‌ها فردی به نام یاسر روایت کرده است که روزی امام جواد(ع) از من خواست تا نزد ایشان بروم. هنگامی که خدمت حضرتشان رسیدم، ایشان پوست آهویى از زمین تهامه را طلبیدند و بر روی آن حرزی را به خطّ خود نوشتند. 📚ابن طاووس، علی بن موسی، مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 38، ✅روش استفاده از این حرز بعد از انجام وضوی کامل و صحیح، چهار رکعت نماز بجاى آورده می‌شود که در هر رکعت آن، یک مرتبه سوره‌ی «فاتحة الکتاب»(حمد) و هفت مرتبه «آیة الکرسى» و هفت مرتبه آیه‌ی‏ «شَهِدَ اللَّهُ» و هفت مرتبه سوره‌ی «و الشّمس و ضحاها» و هفت مرتبه سوره‌ی «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى‏» و هفت مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» خوانده می‌شود. 📚مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 38 – 39. و بعد از پایان یافتن نماز، این حرز بر بازوى راست بسته می‌شود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ ... (تا آخر سوره حمد) أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ وَ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ‏ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْمَلِکُ [الدَّیَّانُ‏] یَوْمَ الدِّینِ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ بِلَا مُغَالَبَةٍ وَ تُعْطِی مَنْ تَشَاءُ بِلَا مَنٍّ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْکُمُ مَا تُرِیدُ وَ تُدَاوِلُ الْأَیَّامَ بَیْنَ النَّاسِ‏ وَ تُرَکِّبُهُمْ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْمَجْدِ وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ السَّرَائِرِ السَّابِقِ الْفَائِقِ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ النَّضِیرِ رَبِّ الْمَلَائِکَةِ الثَّمَانِیَةِ وَ الْعَرْشِ الَّذِی لَا یَتَحَرَّکُ وَ أَسْأَلُکَ بِالْعَیْنِ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ بِالْحَیَاةِ الَّتِی لَا تَمُوتُ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی لَا یُطْفَأُ وَ بِالاسْمِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الَّذِی هُوَ مُحِیطٌ بِمَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ بِالاسْمِ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ الشَّمْسُ وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ سُجِّرَتْ بِهِ الْبُحُورُ وَ نُصِبَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ بِالاسْمِ الَّذِی قَامَ بِهِ الْعَرْشُ وَ الْکُرْسِیُ‏ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَرْشِ وَ بِالاسْمِ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْبَهَاءِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْقُدْرَةِ وَ بِاسْمِکَ الْعَزِیزِ وَ بِأَسْمَائِکَ الْمُقَدَّسَاتِ الْمُکَرَّمَاتِ الْمَخْزُونَاتِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ وَ أَسْأَلُکَ مِنْ خَیْرِکَ خَیْراً مِمَّا أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ وَ مَا لَا أَحْذَرُ یَا صَاحِبَ مُحَمَّدٍ یَوْمَ حُنَیْنٍ وَ یَا صَاحِبَ عَلِیٍّ یَوْمَ صِفِّینَ أَنْتَ یَا رَبِ‏ مُبِیرُ الْجَبَّارِینَ وَ قَاصِمُ الْمُتَکَبِّرِینَ. أَسْأَلُکَ بِحَقِّ طه‏ وَ یس وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَکِیمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَشُدَّ بِهِ عَضُدَ صَاحِبِ هَذَا الْعَقْدِ وَ أَدْرَأُ بِکَ فِی نَحْرِ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ کُلِّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ وَ عَدُوٍّ شَدِیدٍ وَ عَدُوٍّ مُنْکَرِ الْأَخْلَاقِ وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ أَسْلَمَ إِلَیْکَ نَفْسَهُ وَ فَوَّضَ إِلَیْکَ أَمْرَهُ وَ أَلْجَأَ إِلَیْکَ ظَهْرَهُ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِی ذَکَرْتُهَا وَ قَرَأْتُهَا وَ أَنْتَ أَعْرَفُ بِحَقِّهَا مِنِّی وَ أَسْأَلُکَ یَا ذَا الْمَنِّ الْعَظِیمِ وَ الْجُودِ الْکَرِیمِ‏ وَلِیَّ الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ‏ وَ الْکَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الْأَسْمَاءِ النَّافِذَاتِ وَ أَسْأَلُکَ یَا نُورَ النَّهَارِ وَ یَا نُورَ اللَّیْلِ وَ یَا نُورَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ نُورَ النُّورِ وَ نُوراً یُضِی‏ءُ بِهِ کُلُّ نُورٍ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ کُلِّهَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ وَ الْجِبَالِ وَ أَسْأَلُکَ یَا مَنْ لَا یَفْنَى وَ لَا یَبِیدُ وَ لَا یَزُولُ وَ لَا لَهُ شَیْ‏ءٌ مَوْصُوفٌ وَ لَا إِلَیْهِ حَدٌّ مَنْسُوبٌ وَ لَا مَعَهُ إِلَهٌ وَ لَا إِلَهَ سِوَاهُ وَ لَا لَهُ فِی مُلْکِهِ شَرِیکٌ وَ لَا تُضَافُ الْعِزَّةُ إِلَّا إِلَیْهِ لَمْ یَزَلْ بِالْعُلُومِ
عَالِماً وَ عَلَى الْعُلُومِ وَاقِفاً وَ لِلْأُمُورِ نَاظِماً وَ بِالْکَیْنُونِیَّةِ عَالِماً وَ لِلتَّدْبِیرِ مُحْکِماً وَ بِالْخَلْقِ بَصِیراً وَ بِالْأُمُورِ خَبِیراً أَنْتَ الَّذِی خَشَعَتْ لَکَ الْأَصْوَاتُ وَ ضَلَّتْ فِیکَ الْأَحْلَامُ وَ ضَاقَتْ دُونَکَ الْأَسْبَابُ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ نُورُکَ وَ وَجِلَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ إِلَیْکَ وَ تَوَکَّلَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ عَلَیْکَ وَ أَنْتَ الرَّفِیعُ فِی جَلَالِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِیُّ فِی جَمَالِکَ وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لَا یُدْرِکُکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ الْعَظِیمُ مُجِیبُ الدَّعَوَاتِ قَاضِی الْحَاجَاتِ مُفَرِّجُ الْکُرُبَاتِ وَلِیُّ النِّعَمَاتِ‏ یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سُلْطَانِهِ قَوِیٌّ وَ فِی مُلْکِهِ عَزِیزٌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْرُسْ صَاحِبَ هَذَا الْعَقْدِ وَ هَذَا الْحِرْزِ وَ هَذَا الْکِتَابِ بِعَیْنِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْهُ بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یُرَامُ وَ ارْحَمْهُ بِقُدْرَتِکَ عَلَیْهِ فَإِنَّهُ مَرْزُوقُکَ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ لَا صَاحِبَةَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ بِسْمِ اللَّهِ قَوِیِّ الشَّأْنِ عَظِیمِ الْبُرْهَانِ شَدِیدِ السُّلْطَانِ-مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ أَشْهَدُ أَنَّ نُوحاً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلُ اللَّهِ وَ أَنَّ مُوسَى کَلِیمُ اللَّهِ وَ نَجِیُّهُ وَ أَنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ کَلِمَتُهُ وَ رُوحُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ خَاتَمُ النَّبِیِّینَ لَا نَبِیَّ بَعْدَهُ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ السَّاعَةِ الَّتِی یُؤْتَى فِیهَا بِإِبْلِیسَ اللَّعِینِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یَقُولُ اللَّعِینُ فِی تِلْکَ السَّاعَةِ وَ اللَّهِ مَا أَنَا إِلَّا مُهَیِّجُ مَرَدَةٍ- اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ وَ هُوَ الْقاهِرُ وَ هُوَ الْغَالِبُ لَهُ الْقُدْرَةُ السَّابِقَةُ وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ کُلِّهَا وَ صِفَاتِهَا وَ صُوَرِهَا وَ هِیَ‏ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْکُرْسِیَّ وَ اسْتَوَى عَلَیْهِ أَسْأَلُکَ أَنْ تَصْرِفَ عَنْ صَاحِبِ کِتَابِی هَذَا کُلَّ سُوءٍ وَ مَحْذُورٍ فَهُوَ عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ أَمَتِکَ‏ وَ أَنْتَ مَوْلَاهُ فَقِهِ اللَّهُمَّ یَا رَبِّ الْأَسْوَاءَ کُلَّهَا وَ اقْمَعْ عَنْهُ أَبْصَارَ الظَّالِمِینَ وَ أَلْسِنَةَ الْمُعَانِدِینَ وَ الْمُرِیدِینَ لَهُ السُّوءَ وَ الضُّرَّ وَ ادْفَعْ عَنْهُ کُلَّ مَحْذُورٍ وَ مَخُوفٍ وَ أَیُّ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ أَوْ سُلْطَانٍ مَارِدٍ أَوْ شَیْطَانٍ أَوْ شَیْطَانَةٍ أَوْ جِنِّیٍّ أَوْ جِنِّیَّةٍ أَوْ غُولٍ أَوْ غُولَةٍ أَرَادَ صَاحِبَ کِتَابِی هَذَا بِظُلْمٍ أَوْ ضُرٍّ أَوْ مَکْرٍ أَوْ مَکْرُوهٍ أَوْ کَیْدٍ أَوْ خَدِیعَةٍ أَوْ نِکَایَةٍ أَوْ سِعَایَةٍ أَوْ فَسَادٍ أَوْ غَرَقٍ أَوِ اصْطِلَامٍ أَوْ عَطَبٍ أَوْ مُغَالَبَةٍ أَوْ غَدْرٍ أَوْ قَهْرٍ أَوْ هَتْکِ سِتْرٍ أَوِ اقْتِدَارٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ عَاهَةٍ أَوْ قَتْلٍ أَوْ حَرَقٍ أَوِ انْتِقَامٍ أَوْ قَطْعٍ أَوْ سِحْرٍ أَوْ مَسْخٍ أَوْ مَرَضٍ أَوْ سُقْمٍ أَوْ بَرَصٍ أَوْ جُذَامٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ آفَةٍ أَوْ فَاقَةٍ أَوْ سَغَبٍ أَوْ عَطَشٍ أَوْ وَسْوَسَةٍ أَوْ نَقْصٍ فِی دِینٍ أَوْ مَعِیشَةٍ فَاکْفِنِیهِ بِمَا شِئْتَ وَ کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ- إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً کَثِیراً وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ- وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»‏ و این حرز داخل حرزدان نقره خالص قرار گرفته و بر روی آن نگاشته می‌شود: «یَا مَشْهُوراً فِی السَّمَوَاتِ یَا مَشْهُوراً فِی الْأَرَضِینَ یَا مَشْهُوراً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ جَهَدَتِ الْجَبَابِرَةُ وَ الْمُلُوکُ عَلَى إِطْفَاءِ نُورِکَ وَ إِخْمَادِ ذِکْرِکَ فَأَبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَکَ وَ یَبُوحَ بِذِکْرِکَ‏ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون‏». 📚مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 38 – 42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم عروسک 💢 @Porseman_channel 👈👈امام خمینی ره: آيا در اسلام خريدوفروش عروسكهاى اسباب بازى اشكال دارد يا خير؟ ج - مانع ندارد‌اگر چه ساختن مجسمۀ ذى روح جايز نيست. س 48 - ساختن عروسك و انجام نمايشهاى عروسكى شرعا چگونه است؟ ج - ساختن عروسك جايز نيست و نمايش مانع ندارد. س 49 - آيا ساختن و درست كردن عروسك اشكال دارد؟ آيا وجود عروسك در منزل براى بازى كودكان اشكال دارد؟ آيا كشيدن شكل عكس انسان كامل (نقاشى كردن) اشكال دارد؟ ج - ساختن مجسّمۀ حيوان ذى روح، حرام است، ولى نگهداشتن آن در منزل حرام نيست. و نقاشى هم اگر مجسمه نباشد حرمت ندارد. 👈👈رهبری: س 1221: ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟ ج: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بى‌روح اشكال ندارد و هم چنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد. 👈👈👈آیت الله تبریزی: 3 - ساختن مجسمۀ ذوى الارواح حرام است، آيا عروسك‌سازى بوسيلۀ پارچه يا مواد پلاستيكى يا مجسمه‌هايى كه بوسيلۀ خميرى مخصوص ساخته مى‌شود را نيز شامل مى‌شود؟ بسمه تعالى - ساختن مجسمه اگر از ذوى الارواح باشد بنابر مشهور حرام و اين قول مطابق با احتياط است و ساختن عروسك اگر عرفا اسباب بازى به حساب آيد مانعى ندارد، و اللّه العالم. 924 - حكم عروسك‌سازى و مجسمه‌سازى با وسايل مختلف چيست؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل ساخته شود؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل نباشد، مثل اينكه انگشت نداشته باشد؟ بسمه تعالى - مجسمه‌سازى جاندار چنانچه به نحو كامل بوده باشد بنابر مشهور حرام است، و نداشتن يك دست و يا يك پا منافاتى با كامل بودن ندارد، و امّا ساختن عروسك مانعى ندارد، و اللّه العالم. 👈👈آیت الله فاضل لنکرانی: سؤال 1016: آيا ساختن مجسمه و عروسك، بوسيله خمير توسط كودكان و يا خريدن آن براى كودك اشكال دارد؟ جواب: كودكان مكلّف نيستند. و امور مذكوره نسبت به آنها مانعى ندارد. 👈👈آیت الله مکارم شیرازی: جواب: مجسّمه‌سازى اشكال دارد؛ ولى اگر از قبيل عروسك و بازيچه باشد، خواه نقشى بازى كند يا نه، اشكالى ندارد. 👈👈آیت الله سیستانی پرسش: آیا ساختن عروسک پارچه ای جایز است؟ پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ۱۰پرسش: اینجانب عروسکهائی با پارچه وپنبه درست می کنم این کار صرفا برای سرگرمی من است می خواستم حکمش را بدانم؟ پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی نگهداری آنچه درست کرده اید مانعی ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جهر و اخفات نماز احتیاط💢 @Porseman_channel مسأله ۱۲۱۶ نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورند و احتیاط واجب آن است که سوره حمد و «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگویند (سیستانی:) بنا بر احتیاط لازم، حمد را آهسته بخوانند و احتیاط مستحب آن است که «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگویند. (گلپایگانی، خوئی، فاضل، صافی، تبریزی، نوری:) مسأله نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و باید آن را آهسته بخوانند و نیت آن را به زبان نیاورند، و احتیاط واجب آن است که «بسم اللّه الرحمن الرحیم» آن را هم آهسته بگویند. (زنجانی:) احتیاط.. (بهجت:) مسأله نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و باید آن را آهسته بخواند بنا بر لزوم ِ آهسته خواندن در قرائت رکعت سوم و چهارم و نیّت آن را به زبان نیاورد. (مکارم:) مسأله نماز احتیاط اذان و اقامه و سوره و قنوت ندارد، و حمد را باید آهسته بخواند حتّی احتیاط واجب آن است که «بسم اللّه» را نیز آهسته بگوید و در میان اصل نماز و نماز احتیاط، کاری که نماز را باطل می کند انجام ندهد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و دوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅4بهمن 1402 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1️⃣: به نظر همه مراجع تقلید فضولات لاک پشت اجتناب ندارد گزینه 2️⃣: راه رفتن حین وضو موجب باطل شدن وضو میشود گزینه 3️⃣: به فتوای مراجع تقلید پوشیدن کراوات حرام می باشدونمازباآن باطل است گزینه 4️⃣:اگر تصویر بانوی فوت‌شده؛روی سنگ قبرش؛ با حجاب اسلامی باشد و مفسده‌ای هم نداشته باشد، اشکال ندارد.ولی بهرحال مناسب نیست گزینه 5️⃣: به نظر همه مراجع تقلید بریدن نان با چاقو مطلقا(درهرحال) مکروه است. 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
با سلام وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 4⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربر برنده این مسابقه؛ 1نفرند مهرانپور 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم اخلاط سر و سینه💢 @Porseman_channel ✅پاسخ فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع[سیستانی و مظاهری] احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانسته‌اند. اگر شخص روزه‌دار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزه‌اش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌ است، کفاره ندارد. با این حال، برخی فقها[سیستانی و مظاهری) روزه‌ی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر[نوری همدانی]، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانسته‌اند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌اید، کفاره ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): کفاره جمع لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمی‌شود. حضرت آیت الله العظمی مظاهری (مد ظله العالی): فرو بردن‌ اخلاط‌ سر و سینه‌ تا به‌ فضای‌ دهان‌ نرسیده‌، اشکال‌ ندارد، ولی‌ اگر داخل‌ فضای‌ دهان‌ شود، بهتر است‌ آن‌ را فرو نبرد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اعتكاف و نماز جمعه💢 @Porseman_channel براى رفتن به نماز جمعه، مى‏توان از محل اعتكاف خارج شد؟ ✅همه مراجع (به جز تبريزى، نورى و وحيد): آرى، جايز است آيات عظام تبريزى و وحيد: بنابر احتياط واجب جايز نيست آية اللّه‏ نورى: جايز نيست ✅تبصره. بنابر فتواى كسانى كه رفتن به نماز جمعه را در ايام اعتكاف جايز مى‏دانند، بايد حداقل زمان لازم را رعايت كنند تا شكل و صورت اعتكاف، به هم نخورد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ولادت امیرمومنان ع و عیسی ع💢 @Porseman_channel آیا درست است که امیرمومنان ع در کعبه متولد شد و از تولد عیسی ع در بیت المقدس ممانعت شد؟ ✅اینکه امیر مومنان ع در کعبه متولد شده اند؛قطعی و حتی به تصریح بزرگان اهل سنت؛متواتر می باشد. 📚الإرشاد مفید ج 1 ، ص 5 الحاکم: فقد تواترت الأخبار ولدت في جوف الكعبة. 📚 المستدرک. ج3 ص 550 📚الآلوسي الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينيةص15. و شکافته شدن کعبه نیز در کتب شیعه و سنی ذکر شده است. 📚روضه‌ الواعظین، ج1، ص 76 📚کشف الغمه ج1، ص 59 📚شیخ طوسی، امالی، ص 80، 📚علل الشرایع، ص 56. 📚محمد شریف خان شیروانی، ص 123، 📚مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی، «ظهیر البشر» ص 18 📚دکتر محمد شاه قادری، مصباح المقربین ص 16، هنگام ولادت حضرت عيسي بن مريم ـ عليهما السلام ـ در بيت المقدس بود كه ندايي غيبي او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أخرجي عن البيت فانّ هذه بيت العبادة لا بيت الولادة». 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار / ج2 / 136 / از اين خانه خارج شو كه همانا اينجا محل عبادت است نه محل ولادت. ولي زماني كه ولادت با سعادت علي ـ عليه السلام ـ نزديك شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد». 📚بحارالانوار، ج35، ص23. 📚روضة الواعظين، ص81. فاطمه بنت اسد در كنار كعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زايمان را بر او آسان گرداند كه يك باره ديوار خانه كعبه شكافته شد و ندايي برخواست: «يا فاطمه ادخلي البيت. اي فاطمه به خانه داخل شو». فاطمه داخل خانه شد و ديوار به حالت اوليه برگشت و موجب تعجب همگان گرديد. فاطمه بنت اسد سه روز در اندرون كعبه ماند. اهل مكّه از روي تعجب و حيرت در كوچه ها و بازارها اين قصه را نقل مي كردند تا روز چهارم رسيد. پس همان جايي كه قبلاً شكافته شده بود، دوباره شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي از خانه خدا بيرون آمد كه فرزندش علي بن ابي طالب را در آغوش داشت 📚منتهي الآمال، ج1، ص273. بهرحال؛اثبات یا نفی ولادت عیسی ع در بیت المقدس؛ از بزرگی و عظمت مقام امیرمومنان ع وقطعیت تولدشان در کعبه نمی کاهد بلکه مویدو مقوی آن می باشد. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غیبت اهل شهر💢 @Porseman_channel آيا انتساب القاب و خصوصيت های خاص به افراد يک شهر «غيبت» محسوب می شود؟ ✅پاسخ : «غيبت» چند صورت دارد؛ گاه، غیبت شخص معينی است كه مخاطب او را نمى شناسد، مثلا؛ در فلان شهر يك نفر شرب خمر می کرد، که در این مورد احكام غيبت جارى نيست. گاه غیبت جنبه عمومی دارد، مثلا به صورت شبهه محصوره بگويد: يكى از آن چهار نفر شرب خمر کردند، ظاهر ادلّه غيبت شامل چنين موردى مى شود و هتك احترام مؤمن نیز هست. در فرض دیگر، به تمام اهل يك شهر چيزى را نسبت دهد، بى شك در اينجا احكام غيبت و يا هتك احترام مؤمنين جارى مى باشد. مگر قرینه ای بیاورد که منظورش همه افراد نبوده و یا آن اوصاف نزد همگان آشکار باشد. گاه غيبت درباره شخص خاص يا اشخاص معين است، اما گاهى جنبه كلّى و عمومى پيدا مى كند. مثلا مى گويد: اهل فلان شهر خسيس، نادان و یا ساده لوح اند، و يا مى گويد: اهالى فلان آبادى دزدند، يا معتادند يا در مسائل ناموسى بى بند و بارند. آيا در تمام این موارد، احكام غيبت جارى مى شود؟ در پاسخ مى توان گفت غيبت داراى چند صورت است: 1ـ در جايى كه مورد غيبت، فرد يا افراد محدود و معدودى باشند كه مخاطبين، آنها را نمى شناسند، مثلا بگويد: در فلان شهر يا فلان آبادى يك يا چند نفر را در حال نوشيدن شراب يا اعمال زشت ديگرى مشاهده کرده، بى شك در این مورد، احكام غيبت جارى نيست، چرا كه با اين سخنان مطلب پنهانى آشكار نمى شود. 2ـ دیگر این كه، مطلبی را به صورت شبهه محصوره بيان كند (به اصطلاح شبهه قليل فى القليل يا كثير فى الكثير باشد) مثلاً بگويد: يكى از آن چهار نفر را مشغول شرب خمر ديدم (و نام آن چهار نفر را ببرد) يا بگويد: يكى از پسران زيد را ديدم كه فلان كار خلاف را انجام مى داد، يا اين كه بگويد گروه كثيرى از اهالى فلان آبادى يا فلان شهر، مرتكب اين عمل مى شوند به گونه اى كه انگشت اتهام به سوى همه آنها نشانه رود. در ظاهر ادلّه غيبت شامل چنين موردى مى شود، و اگر چه نام آن را غيبت نگذاريم، اما كشف سرّ ناقصى صورت گرفته، حرام بودن آن از جهت هتك احترام مؤمن و قرار دادن او در معرض اتهام، ثابت است. 3ـ در فرض دیگر، به تمام اهل يك شهر يا آبادى چيزى را نسبت دهد، بى شك در اينجا نيز احكام غيبت و يا لااقل هتك احترام مؤمنين جارى مى شود، خواه منظورش تمام اهل شهر و يا اكثريت آنها باشد. بنابراين، آنچه معمول است كه اهالى بعضى از بلاد يا آبادى ها را با اوصاف زشتى ياد مى كنند، که از نظر اسلام جايز نيست، مگر اين كه قرينه ای باشد كه منظورش افراد كمى از آنها است، و به اصطلاح شبهه قليل فى الكثير يا شبهه غير محصوره شود. و يا اين كه وجود آن اوصاف در نزد همگان آشکار باشد، و در عين حال قصد هتك و مذمت نيز نداشته باشد. 📚اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى چاپ اول‏، ج 3، ص 130. @Porseman_channel