eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قمر در عقرب💢 @Porseman_channel در برخي از روايات اسلامي كه از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ نقل شده است براي قرار گرفتن قمر در عقرب احكام خاصي وضع شده است و از انجام برخي كارها مثل ازدواج و مسافرت در اين اوقات نهي شده است. از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده است كه حضرت فرمودند: «من سافر او تزوج و القمر في العقرب لم ير الحسني / يعني كسي كه در هنگام قرار گرفتن ماه در عقرب مسافرت كند يا ازدواج نمايد نيكويي و زيبايي كه در كار بايد باشد، از بين مي رود، الكافي / ج8 ص : 267 هم چنين طبرسي در روايتي از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نقل مي كند كه حضرت از حجامت در روز چهارشنبه و هنگامي كه ماه در عقرب قرار گرفته است نهي فرمودند. «انه نهي عن الحجامة في يوم الاربعا اذا كانت الشمس في العقرب». طبرسي، مکارم الاخلاق، ص75 و بر اين اساس علماي اسلام و فقها ازدواج و مسافرت در چنين زماني را مكروه دانسته اند. ابن حمزه طوسي از فقهاي شيعه معتقد است: وقتي كه مرد اراده ازدواج نمود روزي كه قمر در عقرب است مكروه است كه عقد كند الوسيله،ص291. يحيي بن سعيد حلي هم مي نويسد: مكروه است در زماني كه قمر در عقرب است مسافرت كردن و ازدواج نمودن و اگر كسي چنين كند به مطلوب نمي رسد. جامع للشرايع ص453 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى. محمد بن حمران از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: هر كه سفر كند و يا ازدواج كند در وقتى كه قمر در عقرب است خوبى نه بيند. الأصول الستة عشر ص : 337 يكره عند التزويج أمور. منها إيقاع العقد و القمر في العقرب العروة الوثقى (المحشى)؛ ج‌5، ص: 486؛ (مسألة 6): يكره عند التزويج أمور ؛ ج‌5، ص : 486 از جمله موارد کراهت در عقد ازدواج خواندن وقت قمر در عقرب است يكره التزويج و القمر في العقرب لأنه من فعل ذلك لم ير الحسنى الهداية في الأصول و الفروع؛ ص: 261 ازدواج در این وقت مکروه است چون روایت دارد(لم ير الحسنى) سوم: عقد كردن در وقتى كه قمر در برج عقرب باشد. جامع عباسى و تكميل آن ص: 619؛ فصل اول در بيان مقدمات نكاح: ؛ ص : 615 باب افتتاح السّفر بالصدقة‌ (روى الحسن بن محبوب عن عبد الرّحمن بن الحجّاج قال قال ابو عبد اللّٰه صلوات اللّٰه عليه تصدّق و اخرج أيّ يوم شئت) اين بابى است در آن كه پيش از سفر تصدق مستحب است مرويست به اسانيد صحيحه كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه فرمودند كه تصدق كن و هر روزى كه خواهى بيرون رو يعنى اگر چه قمر در عقرب باشد على أيّ حال كسى خلاف نكرده است در كراهت سفر در عقرب و هم چنين تزويج لوامع صاحبقرانى؛ ج‌7، ص: 300 بدان كه سفر كردن و تزويج كردن در قمر در عقرب كراهتى دارد. کتاب بيست و پنج رساله فارسى؛ ص: 212 فتوای امام خمینی ره « واقع ساختن آن در وقتى كه قمر در برج عقرب است و در آخر ماه قمرى و در يكى از روزهاى نحس هر ماه كه در زبانها به «كوامل» ماه شهرت يافته‌اند مكروه مى‌باشد. و «كوامل» هفت تا مى‌باشد: سوم و پنجم و سيزده و شانزده و بيست و يكم و بيست و چهارم و بيست پنجم ماه.ـ» تحرير الوسيلة - ترجمه؛ ج‌3، ص: 425؛ فتوای آیت الله مکارم دام عزه سؤال:حکم ازدواج و خواندن خطبه عقد درقمردرعقرب؟ پاسخ:کراهت دارد و برای برطرف کردن تاثیر سوء آن می توان از صدقه و دعا استفاده کرد. پس روایات کراهت عقد ازدواج- همبستري براي بچه دار شدن، -مسافرت-حجامت آمده است که زیبنده است مراعات شودوالا به فرمایش معصومین علیهم السلام با صدقه دادن می توان آنرا دفع نمود در هر ماه دو روز و چند ساعت ماه در برج عقرب مىباشد ولى روزهاى معين ثابتى نمىباشد براى تعيين آن به تقويمهاى نجومى و يا تقويم قدس كه توسط آستان قدس رضوى منتشر مىشود مراجعه كنيد هنگامي كه ماه در حركت خود در برج عقرب قرار گرفت، گفته مي شود كه "قمر در عقرب" است. عقرب، يكي از صورتهاي فلكي است كه ستارگان زيادي دارد. وقتي كه ماه در مقابل اين صورت فلكي قرار بگيرد، تأثيرات آن روي زمين با ساير اوقات متفاوت است. در علم هيئت، احكامي در خصوص اين وقت ذكر شده است. در بعضي از روايات، از انجام برخي كارها (مثل ازدواج و خواندن خطبه عقد، آمیزش جنسی و معامله) نهي شده است كه فقها و علماي ما حمل بر كراهت مي كنند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢زمان اعدام💢 @Porseman_channel پس در قانون آیین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام آمده، زمان اجرای حکم اعدام، قبل از طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند (و قاضی نیز این موضوع را تایید کند). شاید اشاره به این موارد قانونی بتواند یکی از پاسخ‌های سئوال مطرح شده باشد. تصریح قانون، زمان اجرای حکم را تعیین کرده است و در صورتی که قبل یا بعد از بازه زمانی اذان صبح تا طلوع آفتاب قرار داشته باشیم، اجرای حکم به دلیل منع قانونی، میسر نیست. به بیان دیگر محکوم به اعدام، پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود بهآن دلیل که فرد اعدامی قانوناً و با هدف اجرای حکم د رتاریخ مقرر، نباید صبح روز بعد را ببیند. یک نکته را در این مورد باید مد نظر داشت که تمامی احکام قانونی که حاصل رای دادگاه هستند، شیوه اجرای مختص به خود را دارند. در مورد حکم اعدام به علت وجود حساسیت بسیار بالا، جزئیات چگونگی اجرای آن در "آیین‌نامه نحوه اجرای احکام" با شرح کامل و دقیق آمده و احتمالات، در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر فرد محکوم به اعدام، یک زن باردار باشد و یا آنکه زمان چندانی از زایمان وی سپری نشده باشد، اجرای حکم دست‌کم تا سه ماه بعد از وضع حمل متوقف خواهد شد. 💢نظر فقه درباره زمان اعدام 💢 معروف است که افراد اعدامی هنگام سحر حکمشان اجرا می‏شود. فرقی نمی‏کند که قبل از اذان صبح یا بعد از اذان سحر باشد. البته این کار حتماً علت خاص خود را دارد که از آن بی اطلاعیم. شاید انتخاب تاریکی به این دلیل باشد که مردم مطلع نشوند و اجتماع نکنند مگر در موارد خاصی که اعدام فردی موجب عبرت سایرین شود. در کتب فقهی و روایات وقت خاصی برای اجرای حکم اعدام مشخص نشده است، ولی در قانون آیین نامه نحوه اجرای احکام اعدام و در ماده 134 آمده است موقع اجرای حکم اعدام اول طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند. بخشی از حقوق‌دانها معتقدند که اجرای حکم اعدام در هنگام یا پیش از طلوع آفتاب دلیل فقهی ندارد و تنها برای ایجاد یک رویه واحد، این زمان جهت اجرای حکم تعیین شده است؛ بنابر این اگر به هر دلیلی اجرای حکم تا پیش از طلوع آفتاب ممکن نشد، تاخیر در انداختن اجرای حکم تا روز بعد دارای پیامدهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی باشد پس بهتر است در همان روز حتی پس از طلوع آفتاب، حکم اجرا شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد به دلیل فضایل ذکر شده درباره بازه زمانی بین اذان صبح و طلوع آفتاب این زمان برای اجرای حکم الهی انتخاب شده است. احادیث متعددی درباره تقسیم رزق هر روز انسان در زمان بین‌الطلوعین و فضیلت بیداری در این زمان وجود دارد. در کنار این موارد حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است که می‌فرمایند: «اقامه حد بهتر از باران چهل صبح است» و حدیثی دیگر از امام محمدباقرعلیه‌السلام نیز نقل شده است که فرموده‌اند:‌«حدی که در زمین اقامه می‏گردد با برکت تر از باران چهل شبانه روز است». با توجه به این احادیث می‌توان حدس زد که شاید اجرای حکم قصاص با امید بارش رحمت الهی بر افراد جامعه ( به سبب اجرای حکم الهی قصاص) و با هدف مورد رحمت قرار گرفتن فرد محکوم به اعدام، در بازه زمانی بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب انجام می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ادله ولادت امام زمان ع💢 @Porseman_channel برای اثبات تولد امام زمان ع از امام عسکری ع ؛ (علی رغم شرائط سیاسی سخت و اختناق ها و جو تقیه ای که بوده وولادت حضرت در فشارسیاسی بی سابقه ای دچار سانسور بوده وحتی بردن نام ایشان حرام اعلام میشود تا اسباب ظاهری بر اختفاء تولد و وجود حضرت مهیا شود.اصل تولد مخفیانه بوده و موضع سیاسی نا مطلوبی از طرف حکام جور وجود داشته...) باوجود این شرائط خاص وحساسیت حکام و تضییقات سیاسی آنها بر جلوگیری ازتولد نور الهی، اگر روایات وشواهد تاریخی با سانسور وحذف و اختفا عجین شده جای تعجب نیست و دور از انتظار نمی باشد. با این وجود؛احادیثی که دلالت مطابقی برولادت حضرت و بشارت تولد او دارند،214حدیث در منابع شیعه است. 📚کمال الدین ص408-407-426-430-433و... 👌روایاتی که سال ولادت را بیان کرده 📚بحار الانوار ج51ص4و15و17و22 👌خصوصیات فردی را بیان کرده 📘کمال الدین ص475 📗الغیبه طوسی ص253و255و266و271و298 👌نص بر امامت حضرت دارد 📕کمال الدین ص435 ✅وتوقیعات ناحیه مقدسه و وکلای ناحیه و مشرف شدگان به خدمت حضرت و اعتراف علمای انساب به ولادت ایشان واجماع شیعه و مدعیان دروغین سفارت ایشان؛و شهادت هر یک از معصومین ع به ولادت ایشان...مجموع ادله و شواهد و مویداتی است که وجود ایشان و ولادتشان را ثابت میکنند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ودوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅5اسفند-1402 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣: بین الطلوعین خواندن نمازهای مستحبی و قضای نمازهای واجب، مکروه هست. گزینه 2⃣: اگر طلبکاربمیردبدهکار میتواند پولی که بدهکار بودرا خیرات دهد گزینه 3⃣: قرآن خواندن در حالت جنابت جایز است گزینه 4⃣:میتوان تربت را در نمکدان ریخت واز آن؛استفاده مستمر کرد گزینه 5⃣: ورزش ودویدن و پیاده روی در حال روزه؛ حق النفس دارد 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 3⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربر برنده این مسابقه؛ 4نفرند یه هم وطن ای امید ناامیدان یک منتظر سیده فاطمه 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢احادیث ولادت امام زمان ع💢 @Porseman_channel مجموع روایات ولادت حضرت؛که از نظر سندی شامل روایات صحیح وحسن و موثق میباشند.همدیگر را تایید و تقویت کرده و تواتر را اثبات میکنند. وجود احادیث صحیح السند کافی است که روایات دیگر را که از نظر سندی صحیح نیستندتقویت نماید.واین مورد تایید علماء شیعه و سنی است 📕سلسله الاحادیث الصحیحه البانی ج4ص358 ✅وقتی حدیث به حد تواتر رسید یعنی علم آور شد ؛حجت خواهد بود و بی نیاز از بررسی سندی می باشد.چراکه با دلالت مطابقی وتضمنی و التزامی و نقل جماعتی که اتفاقشان بر دروغ محال است؛با تراکم احتمالات به یقین می رسیم.. پس نیازی به بررسی سندی تک تک روایات نداریم و با کثرت روایات و نقلها(یی که صحیح السند همراهی شان میکند)کار تمام بوده و ولادت اثبات میگردد.... 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 👌اما برخی روایات صحیح السند... ابو هاشم جعفرى گويد: بامام حسن عسگرى عليه السلام عرضكردم: جلالت و بزرگى شما مرا از پرسش از شما بازمىدارد، اجازه مىفرمائيد از شما سؤالى كنم؟ فرمود، بپرس، عرضكردم: آقاى من! شما فرزندى داريد؟ فرمود: آرى 📚کافی ج1ص330حدیث1 وص178 حدیث1وحدیث2و حدیث13 و ص328 حدیث2وحدیث1وحدیث13 وص337حدیث5 که مجموع روایاتی تحت عناوین (باب الإشارة و النص على أبي محمد ع باب في النهي عن الاسم باب في الغيبة باب الإشارة و النص إلى صاحب الدار ع باب أن الأرض لا تخلو من حجة باب في تسمية من رآه ع) مبوَّب گردیده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تغییر حکم شطرنج💢 اگر حکم شطرنجی که حرام بود تغییرکردوحلال شد؛پس هر حکم دیگری مثل دست دادن با نامحرم دیپلمات ها و ورزشکارها هم میتواند؛تغییر کند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: از باب مثال ؛سگ نجس است. وقتی سگ به نمکزار افتاد و نمک شد؛دیگر سگ نیست تا حکم نجاست را داشته باشد؛بلکه نمک شده است. در این حال نمی توان گفت که سگ پاک شده و حکم سگ تغییر کرده است.بلکه در واقع موضوع آن عوض شده و این؛یک موضوع دیگری شده است.لذا حکم دیگری پیدا کرده است. در مورد شطرنج هم ؛همین است.شطرنج وقتی به عنوان آلات قمار باشد؛حکم حرمت را پیدا می کند و وقتی که از آلات قمار بودن افتاد؛قمار نبود؛حرام نخواهد بود. 👈پس چنین نیست که فقیه حکم را عوض کرده باشد؛بلکه موضوع عوض شده ... این مایع،اگر خون باشد،نجس و اگر آب باشد؛پاک است. حکم تابع صدق موضوع است و وقتی موضوع عوض شد،حکم عوض خواهد شد. ماهی بی پولک حرام است اگر ماهی پولک دار شد؛حلال خواهد شد.. اینها مثالهایی برای تبدّل موضوع بود. یعنی موضوع تبدیل به موضوع دیگری شده لذا حکم او هم تبدیل و عوض شده... 🔴شطرنج در زمان سابق؛ازآلات قمار بوده واگر در زمان ما از آلات قمار بودن بیفتد و در مسابقات بین المللی به عنوان یک ورزش فکری بازی شود؛بدون برد و باختش؛حکم حرمت را نخواهد داشت. حکم شرعی در این موارد؛دائر مدار صدق و عدم آلت قماربودن در عرف جامعه است.ومثلا پاسور باز از آلات قمار است.لذا حرمت را دارد. 👈باید توجه داشت که وظیفه مکلف؛تقلید از مرجع تقلیدخوداست و باید هر مقلدی ببینید مرجع تقلید او در مورد احکام شرعی چه نظری دارد؛وبه آن عمل کند. در مورد شطرنج نیز اختلافی بین مراجع تقلید است که هرکس موظف به عمل بر طبق نظر مرجع تقلیدش می باشد. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شرکت در انتخابات💢 @Porseman_channel آيةالله العظمي امام خميني (ره ): همه ما؛ زن و مرد؛ هر مکلف؛ همان طور که باید نماز بخواند؛ همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند. آيةالله العظمي امام خأمنه اي (مدظله ): شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است... و اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است. آيةالله العظمي سبحاني (مدظله ): امیدوارم مردم ایران... در انتخابات شرکت و بدون توجه به هیاهوها، دقت کنند و افراد واجد شرایط و کسانی را که به هیچ شکل از اسلام و قانون تجاوز نمی‌کنند، برگزینند. آیةالله العضمي نوري همداني (مدظله ): مشارکت در انتخابات همانند نماز و روزه واجب است چون مربوط به عظمت نظام اسلامی است. آيةالله العظمي جوادي آملي (مدظله ): همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند و افرادی را به مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بفرستند که از هرلحاظ پاک باشند و بتوانند پرچم این انقلاب را به دست صاحب اصلی اش برسانند. آيةالله العظمى مكارم شيرازي (مدظله): شرکت در انتخابات شرعا و اخلاقا لازم است... شرکت مردم در انتخابات میزان علاقه مندی آنها را به نظام و کشور نشان خواهد داد. آيةالله العظمي علوي گرگانی (مدظله ): همانطور که رأی دادن، وظیفه ملی و دینی است، انتخاب افراد مومن و متقی و دلسوز برای اسلام و کشور وظیفه‌ای بس بزرگتر است. آيةالله العظمي سيستاني (مدظله ): شرکت در انتخابات واجب شرعي و عدم شرکت در آن امري نابخشودني است. اگر کسي نتواند نماز بخواند يا روزه بگيرد ميتواند قضاي آن را ادا کند اما شرکت نکردن در انتخابات امري است که قضاي آن ادا نمي شود. آیةالله العظمی صافی (مدظله ): باید برای حفظ دین و انقلاب در انتخابات شرکت و بدین وسیله هر چه بیشتر به ساحت دین و حجت بن الحسن(عج) خدمت کرد. آیةالله العظمی فاضل لنكرانی (ره ) به نقل از فرزند بزرگوارش آیةالله زاده حاج آقا جواد: شرکت در انتخابات يک واجب شرعي، و گامي بزرگ در راه خدمت به اسلام و يک عبادت بزرگ است. آیةالله العظمی بهجت (ره ) به نقل از فرزند بزرگوارش آیةالله زاده حاج آقا علی: شرکت نکردن در انتخابات حرام است - کسانی که در انتخاب متحیرند، ببینند کدامیک، با ولایت علی(علیه السلام) موافق با موافق تر است... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢التماس اندکی بصیرت💢 @Porseman_channel ✅وقتی به عملکرد برخی از مردم و حتی افراد متدین نگاه میکنیم؛جای بسی شگفتی و غفلت از موقعیت اجتماعی سیاسی می بینیم. کسی که حداقل اطلاعی از دشمن داشته باشد؛نه اینکه یک واحد دشمن شناسی پاس کند؛بلکه یک گشت و گذاری در فضاهای مجازی که زید دست ماست بکند؛ میبیند که چه تبلیغات بی رحمانه و همه جانبه و گسترده ای را دشمن شروع کرده و هر روز بر دوز آن افزوده وبه آن سرعت می دهد. چه معنا دارد که در برابر عملکرد آشکار دشمن و دشمنی های علنی او ؛ ما عملکرد ضعیفی داشته باشیم و پا عقب بگذاریم از اصول خود دست بکشیم یا به فکر مداهنه و تسامح بیفتیم. 📖قلم9 در صدر اسلام نیز ابرقدرت های آن روز سرمخالف و ناسازگاری با اسلام داشتند ولی چه معنا داشت که تحمل شعب ابی طالب نکنند و تسلیم شوند؟ 📖انفال30 چه معنا داشت که متحمل جنگهای بدر و احد و خندق و خیبر و...نشوند و پا پس بکشند؟ بحث جهاد در هر دو جنبه ی اکبر و اصغرش که هم حضور در جبهه و هم مقاومت اقتصادی سیاسی باشد؛عملکرد اهل بیت ع بوده است و نباید پا پس کشید و هراسید. 👌حداقل حضور در صحنه سیاسی یک کشور، حضور و شرکت در راهپیمایی ها و انتخابات هست و معنا ندارد اشخاص با هر فکر و اندیشه حتی غیراسلامی؛پا پس بکشند. وقتی دشمنی مشترک ؛ ملیت و آب و خاک را تهدید کرده و منتظر و مترصد عملکرد و عکس العمل های ماست؛چه معنا دارد که حضورنداشته باشیم و مثل خواجه ربیع بن خثیم ، در جامه زهد و عبادت پیچیده و از دفاع حق ؛ کنج عزلت اختیار نماییم. وبه ولی خدا بگوییم: إِنَّا شَكَكْنَا فِي هَذَا الْقِتَال 📚وقعة صفين ص 115 این نیست مگر بی بصیرتی،کم بصیرتی و نداشتن علم به زمانه... ✅این آیه قرآن را ببینید وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصير 📖بقره120 و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمىشوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى. بگو: «در حقيقت، تنها هدايتِ خداست كه هدايت [واقعى] است.» و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد، باز از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت. این حقیقت ابرقدرتهای استعمار و استکبار می باشد. و اگر کم بیاوری و تسلیم جزئی از زورگویی آنها بشویم تا انتها پیش خواهند رفت. 🔴توصیه قرآن برای ما به قیام و استقامت و صبر و توصیه به صبر است؛نه تسلیم و تسامح و مداهنه ... 📖سبأ46 📖آل عمران200 📖توبه7 📖احقاف13 📖آل عمران175 لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ في شَيْءٍ 📖آل عمران28 مؤمنان نبايد كافران را- به جاى مؤمنان- به دوستى بگيرند؛ و هر كه چنين كند، در هيچ چيز [او را] از [دوستىِ] خدا [بهرهاى] نيست @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نشانه های رضای خدا💢 @Porseman_channel پیرامون موجبات رضایت خداوند و نشانه های راضی بودن خدا از خلق نکات مختلفی در روایات مطرح گردیده است. ۱. اطاعت الهی روایت شده که موسی(علیه السلام) گفت: پروردگارا مرا از نشانه خشنودی خود از بنده ات خبر ده خدای تعالی به او وحی فرمود: هر گاه دیدی که من بنده ام را برای طاعت خود آماده و از معصیتم روی گردان می کنم این نشانه خشنودی من است. در روایتی از امام علی(علیه السلام) نقل شده که خدای تبارک و تعالی چهار چیز را در دل چهار چیز نهفته است: خشنودی خود را در طاعتش نهفته است، پس هیچ طاعتی را کوچک نشمارید زیرا بسا که آن طاعت با خشنودی خدا همراه باشد و تو بی خبر باشی- برای کسب رضایت الهی هر کار خیر و پسندیده را انجام دهید و لو کوچک باشد زیرا احتمال دارد رضایت الهی با او کسب شود. ۲. استغفار, تواضع و صدقه دادن سه چیز است که بنده را به خشنودی خدا می رساند: استغفار زیاد،‌ فروتنی و صدقه دادن زیاد. نفس , انسان را به تن پروری و جمع مال و... تشویق می کند؛ اما آن کس که در پی کسب رضای الهی است, جسم و نفس خویش را به زحمت استغفار و پرهیز از مال اندوزی می کند. امام علی(علیه السلام) فرمود: هر که بدن خود را ناخشنود سازد پروردگارش را خشنود کند و هر که بدن خود را ناخشنود نکند پروردگارش را نافرمانی کرده باشد. با راحتی بدن و تأمین خواسته های جسمانی و پیروی از خواهشها رضایت خدا تأمین نمی شود. بنابراین استغفار زیاد- صدقه دادن زیاد و انجام هر اعمال خیر و مخالفت با هوا و هوسها سبب رضایت خداوند می شود. ۳. راضی به قضای الهی نقل شده که حضرت موسی(علیه السلام) عرض کرد: ای پروردگار مرا به کاری که خشنودی تو از من در آن است راهنمایی فرما تا بدان عمل کنم؟ خداوند به او وحی فرمود, که همانا خشنودی من در ناخشنودی تو است و تو بر آنچه ناخوشش داری صبر نتوانی کرد. موسی عرض کرد: پروردگارا مرا به آن کار راهنمایی فرما. خداوند فرمود: خشنودی من در خرسندی تو به قضای من است. در نتیجه راضی و تسلیم بودن در برابر قضای الهی ولو بر خلاف میل انسان باشد خشنودی خدا را در پی دارد. نکته دیگر آن است که مقام «رضوان» از بزرگترین مواهب و مقاماتی است که خداوند به مؤمنان و مجاهدان می بخشد و این رضوان چیزی غیر از باغ های بهشت و نعمت های جاویدان و غیر از رحمت گسترده پروردگار است و رضوان من الله اکبر. هیچ کس نمی تواند آن لذت معنوی و احساس روحانی را که به یک انسان به خاطر توجه رضایت و خشنودی خدا از او دست می دهد توصیف کند. رضایت خدا از همه برتر و بزرگتر است. قرآن کریم اسماعیل(علیه السلام) را با صفت «مرضی» توصیف نموده است؛ «وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا» (سوره مریم/۵۵) و همواره مورد رضایت پروردگارش بود. اسماعیل (علیه السلام) ظاهر امر خدا را ندید (کارد گذاشتن به گلویش توسط ابراهیم خلیل علیه السلام) بلکه ایمان و یقین داشت که خداوند بر خلاف مصلحت او و پدرش, امر نمی کند. این در واقع اشاره به این حقیقت است که او در کل برنامه هایش رضایت خدا را جلب کرده است. اصولا نعمتی از این بالاتر نیست که معبود و مولا و خالق انسان از او راضی و خشنود باشد؛ به همین دلیل در بعضی از آیات بعد از آنکه نعمت بهشت جاویدان را برای بندگان خاص خدا بیان می کند در پایان می گوید: «رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» (سوره مائده/۱۱۹)؛ خداوند از آنها خشنود و آنها نیز از او خشنود خواهند بود و این فوز عظیم و رستگاری بزرگی است. و این نشان می دهد تا چه اندازه این رضایت دو جانبه واجد اهمیت است(رضایت پروردگار از بندگان و رضایت بندگان از پروردگار). زیرا ممکن است انسان غرق عالی ترین نعمتها باشد، ولی هنگامی که احساس کند مولی و معبود و محبوب او از او ناراضی است تمام آن نعمتها و مواهب در کام جانش تلخ می گردد و نیز ممکن است انسان واجد همه چیز باشد ولی به آنچه دارد راضی و قانع نباشد. بدیهی است آن همه نعمت با این روحیه او را خوشبخت نخواهد کرد و ناراحتی مرموزی دائما او را آزار و شکنجه می دهد و آرامش روح و روان را که از بزرگترین مواهب الهی است از او می گیرد. لذا بالاترین نعمت این است که خداوند از انسان خشنود و او نیز از خدایش راضی باشد. در جریان واقعه کربلا شنیده ایم که امام حسین (علیه السلام) با آنهمه رنج از دست دان فرزندان و یاران و تشنگی و... هر چه به زمان شهات نزدیک تر می شد, صورت مبارکش برافروخته تر میشد و در کمال آرامش و اطمینان می فرمود: رضا بقضائک, تسلیما لامرک, لا معبود سواک و... حضرت زینب (سلام الله علیه) در مجلس یزید (لعنةالله علیه) فرمود: ما رایت الا جمیلا من جز زیبایی ندیدم! این جز رسیدن به مقام رضی الله عنهم و رضوا عنه نیست و این است ثمره خرسندی از خداوند؛ یعنی زندگی کردن در دنیا و آخرت در کمال آرامش و اطمینان قلبی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا