eitaa logo
کانال پرسمان دینی
864 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا به امام زمان ع قائم‏ گفته میشود؟ @Porseman_channel يكى از مهم‏ترين و مشهورترين القاب حضرت مهدى (عج) «قائم» (قيام كننده و به پا خيزنده) است. اين عنوان رسا و گويا، در بعضى از روايات مربوط به آن حضرت آمده و اشاره به قيام، مبارزه و جهاد بزرگ او و آمادگى استقامت وى دارد. روايات متعددى راجع به اين لقب وارد شده است؛ از جمله: امام صادق عليه السلام فرمود: «اذا توالت ثلاثة اسماء: محمد و على و الحسن، فالرابع القائم» «هنگامى كه سه اسم محمد و على و حسن دنبال هم آمدند، پس چهارمين آنان قائم است». امام جواد عليه السلام نيز مى‏فرمايد: «انّ القائم منّا هو المهدى الّذى يجب ان ينتظر فى غيبته و يطاع فى ظهوره» ؛ «به راستى كه قائم از ما، مهدى است كه در ايام غيبت، انتظار او و در دوران ظهور، اطاعت او واجب است». از آن جهت كه امام مهدى در برابر وضعيت اسفناك سياسى، اجتماعى و اقتصادى به وجود آمده براى مردم قيام كرده، عليه ظالمان و مفسدان و زرمداران وارد عمل خواهد شد؛ به آن حضرت قائم گفته مى‏شود. از طرفى در اين مدت طولانى، آن حضرت آماده انقلاب جهانى و مبارزه مسلّحانه (قيام به شمشير) بوده و هميشه در حال انتظار براى قيام به سر مى‏برد. امام صادق عليه السلام فرموده است: «سمّى القائم لقيامه بالحق» ؛ «قائم ناميده شده، به جهت اينكه قيام به حق خواهد كرد». امام رضا عليه السلام نيز فرموده است: «تمام الامر بقائم آل محمد» ؛ «تمام امر به دست قائم آل محمد صلى الله عليه و آله است». از امام جواد عليه السلام نيز سؤال شد: چرا او را قائم مى‏نامند؟ امام فرمود: «لأنّه يقوم بعد موتِ ذكرِه و ارتدادِ اكثرِ القائلين بأمامته» ؛ «چون پس از آن قيام مى‏كند كه از يادها رفته است و بيشتر معتقدان به امامتش برگشته‏اند». اما اينكه موقع سلام به امام زمان (عج) و رسيدن به نام مبارك «قائم» مى‏ايستيم؛ به جهت ابراز احترام و بزرگداشت نام و ياد آن حضرت و اظهار پيوند و انتظار ظهور او است؛ يعنى، اين كار در زمان امام صادق عليه السلام در ميان شيعيان معمول بوده؛ حتى نقل شده است: در حضور امام رضا عليه السلام كلمه قائم ذكر شد، آن حضرت برخاست و دست بر سر نهاد و فرمود: «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه» . امام صادق عليه السلام نيز فرموده است: «سزاوار است كه وقت برده شدن نام قائم (براى احترام)، به پاخيزند و از خداوند تعجيل در فرجش را بخواهند» . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تکرار امام جماعت شدن در یک نماز دو مکان💢 @Porseman_channel مسأله ۱۴۰۴ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند (۱) در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (۲) اشکال ندارد. (۱) (اراکی:) اشکال دارد مگر آن که در نمازی که خوانده مأموم بوده و در نمازی که دوباره می خواند، امام جماعت باشد. (خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشکال دارد مگر این که اماماً اعاده نماید به شرطی که در مأمومین کسی باشد که نماز واجب را نخوانده باشد. (سیستانی:) هر چند استحبابش ثابت نیست ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد. (بهجت:) جواز جماعت، محل ّ تأمّل است ولی در صورتی که جماعت دوّم دارای مزایایی باشد که در شرع، رجحان داشته باشد و کسی بخواهد به امید مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جایز است. (زنجانی:) در صورتی که برخی از افراد جماعت دوم امام یا مأمومین افراد دیگری باشند اشکال ندارد. (۲) (فاضل:) و او امام باشد.. گلپایگانی، (صافی:) مسأله اگر امام یا مأموم بخواهد در نمازی که به جماعت خوانده دوباره برای مأموم دیگری که جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جایز است ولی اگر بخواهد برای دفعه سوّم باز با جماعت بخواند اشکال دارد. (مکارم:) مسأله جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگری دوباره بخواند، اما بیش از دو بار اشکال دارد، بنا بر این یک امام جماعت می تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. رهبری: س ۵۶۹: آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده ‏دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟ ج: تکرار نماز جماعت براى يکبار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلکه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشکل است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کفاره عذر و تاخیر💢 @Porseman_channel کفاره تاخير و عذر، به ازاء هر روز يک مد طعام(معادل 750 گرم گندم و مانند آن) و يا اطعام يک فقير (حدود 16000تومان) که بايد به مصرف نان يا طعامي برسد که يک انسان را سير کند، همچنين پرداخت پول بجاي کفاره کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد که فقير، آن را صرف نان میکند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پرسمان صوتی تصویری
فلسفه احکام.amr
3.26M
فلسفه تراشی نسبت به احکام @porseman_sound
💢خانه تکانی💢 وظیفه ما در این ایام چیست؟ @Porseman_channel وظیفه خانه تکانی است. این روزها روزهای خانه تکانی است . هم خانه تکانی عید نوروز و هم خانه تکانی عید رجب وشعبان و فصل بندگی... چه زیباست در کنار خانه تکانی ظاهری که دنبال زدودن خاک و خل ،گرد و غبار و پیدا کردن و بیرون کردن آشغالها و درصدد رفع کثافات و اهتمام به تمیزی هستیم . تا هم خانه تمیز شود وهم مهیای تشریف فرمایی مهمانان... یک خانه تکانی دل و بیرون کردن آشغالها و گردو غبار تعلقات و کینه و نفرت ها باشیم. درصدد رفع کثافات اخلاق رذیله و اهتمام به تمیزی دل کنیم... خانه دل را از کدورات یکسال غفلت و گناه تمیز کرده و آماده ورود به مهمانی ماه رمضان شویم. وظیفه ؛تخلیه و تجلیه و تحلیه است... «آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب» @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وجه تسمیه شعبان💢 @Porseman_channel ماه هشتم از ماههای قمری؛که بین رجب و ماه رمضان واقع شده؛ ماه شعبان می باشد. طبق روایتی ؛ رسول الله ص فرمود: شَعْبَانُ شَهْرِي وَ رَمَضَانُ شَهْرُ اللَّهِ. ماه شعبان؛ ماه من رسول الله است و ماه رمضان ماه خداست. 📚دعائم الإسلام ج1 ص 283 اما اینکه چرا این ماه را شعبان نامیده اند؟ گفته شده؛شعبان از "شعبا" گرفته شده است. که به معنای پراکنده شدن است. در زمان نامگذاری این ماه، اعراب برای طلب آب به صحرا پراکنده شده بودند؛لذا نام این ماه شعبان گذاشته شده است. 📚حوادث الایام ص7 ✅البته در برخی روایات وجه تسمیه دیگر برای آن ذکر شده است. رسول الله ص: انما سمی شعبان؛لانه تتشعب فیه ارزاق المومنین 📚ثواب الاعمال ص130 ماه شعبان را شعبان نامیده اند؛چون در آن ماه ؛روزی مومنان تقسیم و شعبه شعبه می شود. مرحوم نیشابوری در کتاب📚 روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج2 / 402 /فرموده است: تتشعب فیه الخیرات لشهر رمضان «خیرات در این ماه آماده و بسته بندی برای ماه رمضان؛ می شود» 🔴ضمنا اسم دیگری که برای این ماه بیان شده؛"شهرغفران" (ماه بخشش ) است. اسم دیگر آن (شهر شفاعت)است . سُمِّيَ شَهْرُ شَعْبَانَ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَكُمْ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ يُصَلِّي عَلَيْهِ فِيه 📚النوادر؛ ص18 اسم این ماه را ماه شفاعت گذاشته اند چون هر کس در این ماه به پیامبر ص زیاد صلوات بفرستد به شفاعت آن حضرت می رسد @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢یوم الشک💢 @Porseman_channel ✅روزى كه انسان شك دارد آخر ماه شعبان است يا اول ماه رمضان، «يوم‏الشك» مى‏نامند. با توجه به اينكه در بين مردم، گفت‏وگو مى‏شود كه در شب آن روز، ماه ديده شده يا نه و يا كسانى كه شهادت به ديدن ماه مى‏دهند شرايط لازم را ندارند، باعث شك و ترديد مى‏شود آن روز به اين عنوان، نام گرفته است. گرفتن روزه آن روز نه تنها واجب نيست بلكه اگر كسى به نيت ماه رمضان روزه بگيرد، كار حرامى انجام داده است و چنانچه كسى بخواهد آن روز را روزه بگيرد، بايد به نيت ماه شعبان يا روزه قضا (اگر به ذمه داشته باشد)، بگيرد. 📚توضيح المسائل مراجع، م. 1568 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سند ناد علیا💢 @Porseman_channel منظور از دعای ناد علی، شعر "ناد علیا مظهر العجائب* تجده عونا لک فی النّوائب * کلّ غمٍّ و هَمٍّ سَینجَلی *بِوَلایَتِکَ یا علیّ یا علی یا علی" است که در جلد 20 بحار الانوار ص 73 از قول میبدی، یکی از شارحان اهل سنت دیوان امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است که متن روایت چنین است: و گفته شده است که به پیامبر در روز ا حد ندا شد: "ناد علیا مظهر العجائب * تجده عونا لک فی النّوائب کلّ غمٍّ و هَمٍّ سَینجَلی* بِوَلایَتِکَ یا علیّ یا علی یا علی." و به همین مقدار اکتفا شده و مطلبی که دلالت داشته باشد که می توان از این شعر به عنوان دعا استفاده کرد، نقل نشده است. از طرفی، با آنکه باید هر دعا را بر همان اساسی خواند که در روایت مرتبط وارد شده، اما باید در نظر داشت که برخی دستوراتی که در ارتباط با کیفیت خواندن "ناد علیا" بیان می شود، منشأ روایی نداشته و در کتب معتبر حدیثی چنین دستوراتی مشاهده نمی شود. به هر حال، خواندن آن به امید ثواب یا "قصد رجاء" اشکال ندارد . خواندن دعاهایی که اعتبار سندش معلوم نشده، به امید ثواب، نه به قصد ورود اشکال ندارد. یعنی به امید ثواب خوانده شود، نه به این قصد که از معصوم(ع) وارد شده است. نکته دیگر آن است که در عبادات، آنچه در مرحله اول اهمیت دارد، استناد آن به یکی از منابع معتبر است، اما در خصوص ادعیه، بر اساس روایات وارده از معصومان، ایرادی ندارد که هر فردی با انشاء خود و به شرط عدم تعارض با آموزه های اسلامی، به مناجات با پروردگار بپردازد اما نمی توان اصلی کلی را مورد پذیرش قرار داد که اگر شخصی با خواندن دعا و یا پرداخت نذری به حاجت خویش رسید، دیگران نیز آن دعا را مانند دعایی مأثور و منقول از امامان (ع) دانسته و آن را به مجموعه دعاها و اعمال موجود اضافه کنند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢چرا از آمدن ماه رمضان ناراحت هستيم؟؟💢 @Porseman_channel وقتي نيمه شعبان مي رسد غالب مردم متدين ؛آه و واي شان بلند ميشود كه خدايا ماه رمضان دارد مي رسد و احساس اندوه و ناراحتي ميكنند... اما واقعا علت اين امر چيست؟ و آيا واقعا ماه رمضان ماه ناراحتي ونگراني و مشقتهاست؟؟ وقتي به متون اسلامي و روايات و سيره اهل بيت ع نگاه ميكنيم مي بينيم كه نگاه آنها به ماه رمضان كاملا متفاوت تر از نگاه ماست... آنها ماه رمضان را ماه مبارك ؛ ماه رحمت؛ ماه مغفره مي دانند. 📘امالي صدوق ص 93 اين ماه را ماه غل و زنجير شدن شياطين مي دانند... 📕فضائل الأشهر الثلاثة ؛ ص 79 اين ماه را عيد ميدانند.. 📒مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / ج2 / 644 و در خطبه هايي كه رسول خاتم ص و اميرمومنان ع قبل از رسيدن ماه رمضان و ابتداي آن بيان فرموده اند؛بياناتي مملو از فضيلت و كمالات بي بديل اين ماه نموده اند... 📙فضائل الأشهر الثلاثة ؛ ص74و 107 كه تحت همين عنوان در كتاب مستقلي، شيخ صدوق ره تاليف نموده است. اما اينكه چرا ما چنين نيستيم و انها چه چيزي ديده اند كه چنين بوده اند و ما از آن محروميم... به نظر مي رسد اشكال كار در معرفت و يقين است. ما به عمق فضائل اين ماه ،معرفت نداريم لذا تكليف را نه تشريف بلكه مشقت دانسته پوسته ظاهري مطلب را ديده و عمق حكمت و فضيلت آن غافليم... ما وليً خدا نشده ايم لذا ماه رمضان ماه عيد ما نيست ماه عزاي ماست... بي معرفتي بلاي خانمان سوزي است كه دامن ما را گرفته لذا از عالم و آدم شاكي بوده و دچار كجي ها ميشويم... حضرت رسول ص فرمود: اگر مردم ميدانستند ماه رمضان چه فضيلتي داردآرزو ميكردند اي كاش همه ماهها ماه رمضان ميشد... 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج7 / 424 / طبق اين روايت؛مشكل در عدم علم اليقين ماست چه رسد به عين و حق اليقين...مشكل در نبود معرفتِ كافي است... امام سجاد ع فرمود: َ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْرَمَ وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَاءِ [اللَّهِ] الْأَعْظَم 📕📕مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / ج2 / 644 طبق اين روايت ؛ مشكل ما در ولي خدا نبودن ماست.ولي الله نيستيم كه ماه رمضان براي ما عيد نيست... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مراسم چهار شنبه سوری 💢 دیدگاه اسلام و عقل به مراسم چهارشنبه سوری چیست؟ @Porseman_channel ✅چهارشنبه یکی از روزهای هفته است و سوری به معنای سرخی است. در نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه=شب چهارشنبه ؛آتشی درست می کنند و از روی آن پریده و می گویند.زردی من از تو و سرخی تو از من یعنی زردی و بیماری و کسالت و نگرانی من به تو منتقل شود و سرخی تو ؛زیبایی و نشاط و گرمی و روشنایی تو به من منتقل شود. مراسم دیگری چون فال گوش وایستادن ؛وهیچ مبنای شرعی بلکه عقلی نیز ندارد. اینها چهارشنبه را روز نحسی تصور کرده اند و با شادی و آتش درست کردن و...از پلیدی آن اجتناب کنندو مانع آن شوند.و از بین ببرند. برخی این آتش زدن را به ماجرای مختار و عملکرد او ؛ نسبت داده اند که دستور داد شیعیان موافق او؛ آتش در پشت بام خود درست کنند تا به این طریق موافق و مخالفش را بشناسد. بهرحال هیچ مبنای شرعی و عقلی به تکرار این عمل در هر سال وجود ندارد. مورد توصیه دین و شریعت و عقل نیست. و چه آسیبهای جسمی و روحی و اقتصادی که این خودسوزی ها و آتش زدن ها به دنبال دارد. به هدر رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی بسیار با خرید موارد منفجره و محترقه می شود. ایجاد ترس و دلهره و اختلال نظم واختلال امنیت اجتماعی و صدمات جسمانی مثل کوری و سوختگی و معلولیت و حتی مرگ سوغات شوم این حرکت می باشد. و متاسفانه هر سال دررسانه ها منعکس میشود. ضمنا تبلیغ و ترویج خرافه است.چیزی که مبنای عقلی ندارد تبلیغ میشود. لذا چهارشنبه سوری از دو جهت مشکل دارد یکی مشکل اعتقادی و ترویج خرافه است و از طرف دیگر آسیبهای اقتصادی و از بین رفتن سرمایه انسانی و...است. از این رو؛ مورد نهی مراجع تقلید واقع شده و فتوا به عدم جواز آن داده اند. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نیت روزه ماه رمضان💢 @Porseman_channel انسان مي تواند در هر شب از ماه رمضان 1براي روزه فرداي آن نيّت كند2 و بهتر است كه شب اول ماه هم، نيّت روزه همه ماه را بنمايد3. 1- مظاهری: تا اذان صبح... 2- سيستاني: [پايان مسأله] بهجت: و همچنين جايزاست كه شب اول ماه نيّت همه ماه را بنمايد و احتياط به تجديد نيّت در هر شب ترك نشود. وحید: و همچنین می تواند شب اول ماه نيّت روزه همه ماه را بنماید و تجدید نيّت هر شب لازم نیست و بقای همان نيّت کفایت می کند. سبحانی: باید در هر شب از ماه رمضان داعی بر امساک فردا را داشته باشد ... 3- فاضل: و آنچه مهم است اين است كه مقارن اذان صبح هر روز نيّت روزه ولو ارتكازاً داشته باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حرمت ماه رمضان💢 ماه رمضان حرمت دارد؟ @Porseman_channel در مورد حرمت این ماه،همان روایات و مطالبی که در باب معرفت این ماه بیان کردیم؛قاضی وکافی است و ضمنا بیان می کنیم که: ماه رمضان ماه محترمی است و واجب الاحترام می باشد. حرمت شکنی آن با روزه خواری علنی و...جایز نیست.چراکه 1-1️⃣در روایات از بردن اسم ماه رمضان بدون قید ماه؛نهی شده است: سعد خفّاف، از امام ابو جعفر عليه السّلام روايت کرده است كه گفت : ما هشت نفر مرد در محضر آن امام بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم، آن حضرت عليه السّلام فرمود: مگوئيد: اين رمضان است، يا رمضان رفت، يا رمضان آمد، زيرا رمضان نامى از نامهاى خداى عزّ و جلّ است، كه نه مىآيد، و نه مىرود، بلكه اين امر زوال پذير است كه مىآيد و مىرود، بلكه بگوئيد ماه رمضان، زيرا ماه اضافه به اسم است، و اسم اسم خداى عزّ و جلّ است، و آن ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است، و خداى عزّ و جلّ آن را مَثَلى- يعنى حجّتى- و عيدى قرار داده است. 📚من لا يحضره الفقيه ؛ ج2 ؛ ص 526 2-2️⃣تنها ماهی که در قرآن اسم آن آمده؛ "شهر رمضان" است. 3-3️⃣توصیه شده با روزه داری به استقبال و بدرقه آن برویم. چند روز قبل و بعد ماه رمضان هم روزه بگیریم. 4-4️⃣اگر کسی جسارت به این ماه کندو حرمت شکنی کند 20 شلاق تعزیر دارد. نزد امير المؤمنين عليه السّلام شاعرى را آوردند بنام نجاشى حارثى و وى در ماه رمضان شراب نوشيده بود، حضرت او را هشتاد تازيانه بزد، و يك شب او را بازداشت كرد و صبح فردايش او را بخواند و بيست تازيانه ديگر او را بزد، مرد گفت: يا امير المؤمنين هشتاد تازيانه مرا زدى اين بيست ضربه ديگر براى چه؟ فرمود: براى اين جسارت كه در ماه رمضان مرتكب اين عمل حرام و ناشايسته شدهاى. 📚من لا يحضره الفقيه، ج5، ص: 392 5-5️⃣این ماه ظرف ؛نزول قرآن است و حرمت ماه رمضان؛حرمت به قرآن است 66️⃣- در مواردی؛ولو شخص روزه دار نیست(معذور است) ولی امساک برای او واجب است و باید تا شب چیزی نخورد. مثل اینکه بدون تحقیق سحری خورده معلوم شود؛اذان گفته شده... و مواردی امساک مستحب می باشد مثل اینکه بعد از اذان صبح؛نابالغی بالغ شود یا کافری مسلمان یا دیوانه ای عاقل یا زنی از حیض پاک شود.... 👌همه این مطالب حاکی از حرمت این ماه دارد؛امید که با دهن کجی به قرآن و اجتناب از روزه خواری از هتک حرمت این ماه عزیز بپرهیزیم.... @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌قطره چشم و بینی❌ @Porseman_channel پاسخ: رهبري: استفاده از قطره براي چشم و گوش در هنگام روزه اشکال ندارد حتي اگر تلخي آن در حلق احساس شود مکارم: اگر به حلق برسد، احتياط اجتناب است. زنجاني: اگر از طريق غيرمتعارف مثل گوش يا چشم هم اگر چيزي به حلق برسد و فرو برود مبطل روزه است. البته مبطليت آن در صورتي است که بداند فرو برده مي شود. و اين مختار مرحوم آيت الله خوئي نيز مي باشد صافي: اشکال ندارد سیستانی: قطره چشم روزه را باطل نمی کند، هرچند که مزه آن را حس کنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا