eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
252 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بررسی آخرین تحولات علمی پژوهشی «اسلام و فضای مجازی» در راستای تقویت سیاست‌گذاری مبتنی بر دین در کانال‌های رسمی «دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی» ⬇️دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی را دنبال کنید. 🔻 رسمی 🌐 https://islamic.majazi.ir/ 🔻کانال 🌐 https://eitaa.com/oisc_majazi 🔻کانال 🌐 https://ble.ir/oisc_majazi 🔻کانال 🌐 https://rubika.ir/oisc_majazi 🔻کانال 🌐https://splus.ir/oisc_majazi 🔻کانال 🌐 https://www.aparat.com/oisc_majazi 🔻گروه مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/848691226C9d880671d0 👆به ما بپیوندید 👆
🌱« » 🔸نشست "معرفت شناسی سایبری" 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی ♦️معرفت شناسی سایبری عنوانی است که در زبان فارسی کم استفاده شده؛ و در زبان انگلیسی عناوین متناسب با آن چیزی که ما می خواهیم نیست. این بحث امروز یک ایده و نظریه جدید است و زیرشاخه ای جدید برای معرفت شناسی؛ دائما برای کاربران فضای مجازی معرفت هایی شکل میگیرد؛ باید بفهمیم این چه الگویی دارد و آیا می توانیم این الگو را تغییر دهیم. ♦️بحث مقدمه ای دارد؛ و مقدمه آن است که باید ساختار فعلی معرفت شناسی را تغییر دهیم؛ دغدغه اصلی معرفت شناسی این است که ما باورهایی داریم که با واقعیت مطابقت دارد؟ مثلا علم حضوری آیا با واقع مطابقت دارد. این نقطه آغاز معرفت شناسی است ولی باید بفهمیم که پایان این معرفت کجاست؟ ما ثابت کردیم که برخی معرفت ها با واقعیت مطابقت دارد؛ آیا مشکل من اینجا حل می شود یا ادامه؟ با بقیه معرفت ها چه کار کنیم؟ پس ما بیاییم گسترش دهیم معرفت شناسی را؛ برخی از یقین های من معتبر است ولو این که مطابق با واقع نباشد؛ این می شود توسعه جدید معرفت شناسی ♦️معرفت شناسی باید وارد حوزه مظنونات شود؛ درمورد معرفت های ظنی هم باید صحبت کنید؛ براساس دغدغه و غرضی که داریم می آییم علم را توسعه می دهیم. بخش مهمی از تصمیم گیری های من براساس مظنونات است؛ آیا نباید منطقی طراحی شود که من بفهمم کدام معتبر است کدام نیست؟ ♦️این اتفاق عملا در هر علمی افتاده؛ مثلا گزاره های تاریخی. تاریخ نویس می داند که گزاره ها یقینی نیست ولی آن هایی که ظنی است را مورخ می فهمد که کدام درست است و کدام درست نیست روند تشکیل آگاهی نیز باید در معرفت شناسی بحث شود و این هم ازجمله توسعه هایی است که باید در حوزه معرفت شناسی اتفاق بیافتد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🔻نشست علمی «جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام» برگزار شد. 🔵 حجت الاسلام دکتر رضائیان در نشست «جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام» از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: وقتی از فضای مجازی صحبت می‌کنیم، تلقی ابتدا این است که فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی است، آیا واقعاً این گونه است؟ 📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید ➡️ yun.ir/1d7fx4 📸گزارش تصویری ➡️ yun.ir/2qflxb 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
شماره یک 🎙 آیت‌الله احمد مبلغی 🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد ♦️علم پزشکی دونوع است؛ یک کار تحقیقاتی است و یک کار اجرایی؛ نتایج پژوهش هارو به اجرا می‌سپارند. ما یک اجتهاد پژوهشی هم لازم داریم. به‌کارگیری هوش مصنوعی در این نوع اجتهاد پژوهشی بسیار زیاد و مهم است. ♦️ یک قسم هم داریم اجتهاد منجر به فتوا یا قانون؛ این اجتهاد غیر از احتیاج پژوهشی است؛ محل بحث ما این اجتهاد دوم است. آیا ما می‌توانیم به هوش مصنوعی بسپاریم تا فتوا بدهیم؟ محل نزاع این‌جا است ♦️ هوش انسانی یک مختصاتی و توانایی هایی را دارد که شما نمی‌توانید این توانایی هارا در هوش مصنوعی پیدا کنید. بسیاری از ویژگی‌ها مختص انسان است و فقط انسان می‌تواند این ویژگی‌ها را داشته باشد؛ سپردن کل ویژگی به هوش مصنوعی غیرممکن است. ♦️این ویژگی‌ها عبارتند از: نقش تمثیلی: یعنی فرایندی در اجتهاد مطرح است که انسان باید جانشین عقلا و عرف شود. چون اجتهاد روی اعتبارات عقلایی است و باید اعتبار عقلا را کشف کنید و هوش مصنوعی نمی‌تواند این را بشناسد؛ مجتهد به عنوان جزئی از عقلا و انسان می‌تواند ولی هوش مصنوعی نمی‌تواند. ♦️اساسا اجتهاد بر روی ریل اعتبارات حرکت می‌کند. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
شماره دو 🎙 آیت‌الله احمد مبلغی 🔸کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد ♦️ ارتکازی که وجود دارد مجتهد چطور در مناسبات، حکم و موضوع را بشناسند؛ مجتهد دنبال آن است که استظهار عرفی کنید؛ اگر قرار است از جمعی استظهار پیدا کند باید این جمع را درک کند. این عمل استظهار را انسان است که انجام می‌دهد و ماشین نمی‌تواند انجام دهد؛ ♦️ محیط سازی عمل انسانی است؛ مثلا پیوندی میان این روایت و روایت‌های دیگر است، ولو این‌که در موضوع خاصی نیست. اینجا باید خودت را جای عرف بگذاری. این نکته و احتمالات آن برای فقیه رخ می‌دهد نه برای دستگاه؛ از دستگاه فقط برای افزایش دامنه می‌توانید استفاده کنید. ♦️ انسان محل شکل‌گیری قطع یا ظن معتبر است؛ در اجتهاد ما یا به قطع می‌رسیم یا ظن و این برای انسان موضوعیت دارد نه برای ماشین‌. اجتهاد برآیند مطالعه چندگانه است که این‌ها تخصصی هستند؛ ما در اجتهاد باید نتایج کیفی را بهم متصل کنیم. در اجتهاد، هم مطالعات تحلیلی هست هم فرا تحلیلی؛ مطالعات فراترکیبی در انسان فقط رخ می‌دهد. و فقط انسان می‌تواند این گمان‌ها را بهم مرتبط کند و به یک نتیجه کیفی برسد. حتی اگر شما بگویید بخش‌هایی را ماشین می‌تواند انجام دهد؛ شما نمی‌توانید حکم بدهید که همه را ماشین انجام دهد. ♦️اگر شما بپذیرید که اجتهاد بر اساس تطبیق و تفسیر حرکت می‌کند، اگر رابطه انسان با تفسیر را منقطع کنید آیا چنین نیست که بسیاری از ضررهایی که انسان در ذهن دارد را کنار گذاشته‌اید؟ پاسخ این است اگر انسان‌ها به‌خاطر اندیشه‌های پیشینی دچار خطا می‌شود نباید کل مبانی را قطع کنیم؛ بلکه باید فرآیندها را برای غلط کمتر مهیا کنیم. ممکن نیست همه آن چیزهای متراکمی که در ذهن فقیه است را به ماشین بدهید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | سوالات اساسی فلسفه فضای مجازی 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائیان؛ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید |تفاوت حکم بخاطر تفاوت اراده افراد در فضای واقعی و فضای مجازی! 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائیان؛ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🌱« 1⃣ » 🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی" 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه ♦️در گذشته دو مدل استعمار داشتیم، مدل اول حضور نظامی در کشورها بود. مدل دوم هم تربیت آدم هایی در دستگاه ها بود که در حکومت ها اثرگذار باشد. در حال حاضر هیچکدام از دو مدل اثرگذار نیست. ♦️امروز استعمار؛ استعمار نرم است؛ یک عده ای با هوش طبیعی خودشان مبانی ماتریالیسم، اومانیسم، سوبجکتویسم و سکولاریسم به میدان آمدند و هوش مصنوعی را خلق کردند تا هوش مصنوعی بتواند آدم‌ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد. حتی NGOهایی (انجمن‌های مردمی) در این کشورها شکل میگیرد، آدم‌هایی با هوش طبیعی هستند که با هوش مصنوعی تربیت شده‌اند؛ شما می‌بینید اصطلاح «زن، زندگی، آزادی» را بالا می‌آورند و از آزادی، برهنگی را می‌خواهند. ♦️شرکت هایی که امروز دارند در فضای مجازی حکمرانی می‌کنند حتی هویت ملی هم ندارند. این شرکت ها آدم‌ها را در مسیر فکری‌ای که می‌خواهند، قرار می‌دهند. این، «حکمرانیِ سکولارِ فضای مجازی» است. البته حکمرانی مشارکتی هم هست؛ حکمرانی مشارکتی‌ای که مردم عروسک خیمه شب بازی هستند. 🔺این نکات، به این معنا نیست که فضای مجازی هیچ ویژگی مثبتی ندارد، فضای مجازی ویژگی های مثبتی هم دارد اما محور این بحث حکمرانی است 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🌱« 2️⃣» 🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی" 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔺حکمرانی فضای مجازی در عرض فرهنگ و اقتصاد نیست؛ بلکه در طول آن‌ها است. مثلا علوم پایه‌ی علم پزشکی چیست؟ ریاضی و زیست و... . آیا جایگاهی در این علم برای روح است؟ در علم جدید هیچ جایی برای معنویت نمی‌گذارند. هالیوود ده‌ها فیلم برای علوم شناختی تولید می‌کند. علوم شناختی که مطرح می‌کنند هم چیزی بالاتر از نورون‌ها و مادیات نیست. 🔺این فضای مجازی دین‌داران بی‌هویت و مادی‌گرا تربیت می‌کند. طبق امار از هشت میلیارد جمعیت جهان، هفت میلیارد نفر موحد هستند ولی اکثراً سکولار هستند و این حکمرانی فضای مجازی روز به روز بشر را به سمت انحطاط و بی دینی می‌برد. 🔺همین فضای مجازی نیرو های انقلابی ما را منحرف کرده است. ⁉️حال راه حل چیست؟ یک ایده این است که بساط فضای مجازی را جمع کنیم. ایده دیگر این است که ما چاره ای نداریم و گرفتار جبر فضای مجازی هستیم. راه سومی هم هست که بیاییم از حکمرانی حکمی فضای مجازی استفاده کنیم. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🌱« 3️⃣» 🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی" 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔺 منظور از حکمرانی حکمی فضای مجازی در مقابل غیرحکمی چیست؟ حکمرانی سکولار با هوش طبیعی سکولار، هوش مصنوعی می‌سازد. ما هم باید با راهکارهای حکمی هوش مصنوعی بسازیم، مبتنی بودن بر حکمت یعنی چه؟ حکمت یک مفهوم قرآنی است و معادلی در زبان‌های دیگر ندارد. حکمت عبارت است از علم نافع مبتنی بر خرد ناب. 🔺مشکل حکمرانی فضای مجازی در دنیای مدرن این نیست که عقل معاش ندارد؛ مشکل غرب در فقدان معاد است؛ سکولاریسم. 🔺در این مبنا همه چیز در خدمت ثروت است؛ زن، آزادی و همه چیز در خدمت ثروت است. با هوش مصنوعی کاری می‌کنند که همه چیز به ماشین سپرده و مسخ می‌شود. 🔺اگر هوش مصنوعی حکمی ایجاد کردیم، دیگر نمی‌توانیم از هیچ علمی استفاده کنیم جز این که حکمی باشد. وقتی داریم از روانشناسی در هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، باید نسبت آن با انسان حکیم را بدانیم. یعنی رسماً هر تئوری در علوم شناختی؛ فلسفه ذهن؛ عصب شناسی؛ روان شناسی باید در نسبت با حکمت معنا شود. 🔺ما چگونه فضای مجازی را به سمت حکمرانی حکمی ببریم؟ اگر حکمرانی فضای مجازی بخواهد به حکمت پیوند بخورد باید میان مردم و مسئولین گفتمان سازی کرد. بسیاری از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جنگ شناختی خبر ندارند. حتی در برنامه‌های تلویزیون ما این را می‌بینیم. بدترین فیلم‌ها را در شبکه نمایش پخش می‌کنند. اصلا چیزی به عنوان اهمیت دادن به عقلانیت انسان در نهادهای ما وجود ندارد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🔰نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» برگزار شد 🟠حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیایی در نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» از سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت: معضل پایگاه‌های خبری در فضای مجازی این است که رقابتی بین نهادهای خبر دهنده در ذات خبر وجود دارد، عنصر سرعت بسیار اهمیت دارد که تعارضی میان سرعت و صحت در اینجا پیش می‌آید، هفته نامه یک هفته فرصت دارد، روزنامه نیز حدود 12 ساعت فرصت دارد؛ اما در فضای مجازی سرعت بسیار زیاد می‌شود و عنصر دقت نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین معرفت بخشی در فضای حقیقی با معرفت بخشی در فضای مجازی متفاوت است. ➖جهت مطالعه گزارش خبری این نشست به سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی مراجعه فرمایید. ➡️ yun.ir/o5f435 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi
🌱« 1️⃣» 🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی" 🎙استاد: آیت الله قائم مقامی 🔻قبل از بحث در مورد اینترنت در مورد غرب صحبت میکنم. 🔹راسل شخصیتی است که علی الظاهر ارتباطی با دین و خدا ندارد و بسیار اخلاق گراست. اینکه خودش غربی است و تعلق خاطر به دنیای جدید و مدرن دارد، در ابتدای کتاب «تاریخ فلسفه غرب» مسئله مهمی را درمورد غرب بیان و اعتراف عجیبی می‌کند. او تاریخ غرب را به سه دوره تقسیم می‌کند: 1- دوره روم و یونان 2- دوره حاکمیت کلیسا که حدود هزار سال طول کشید. 3- دوره مدرن که از قرن چهارده، پانزده آغاز شد. 🔹عامل نظم در دوره روم و یونان زور بود. در دوره دوم آنچه عامل نظم شد، کلیسا بود. غرب مدرن مجددا دارد به طرف زور می‌رود و این علامت نابودی و هرج مرج است. ایشان می‌پذیرد که علم مدرن عامل نظم نیست؛ چون این علم مدرن فقط فن است و دیگر علم نیست. 🔹دوران کلیسا دوران فکر بود و دوره سوم فاقد فکر است و فقط زور دارد و می خواهد با همان نظم ایجاد کند و این افق نابودیست. وضعیت غرب جوریست که انتهای دوران مدرن خودش دیگر فکر ندارد. ایشان می‌گوید که اگر قرار است ما بمانیم باید برویم سراغ فکر. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @oisc_majazi