eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
245 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
خبرنامه اسلام و فضای مجازی آبان و آذر.pdf
5.52M
📥 نسخه الکترونیکی دومین شماره از خبرنامه اسلام و فضای مجازی 💠 این بولتن خبری به مهم‌ترین رویدادهای حوزه اسلام و فضای مجازی در بازه دو ماهه آبان و آذر 1399 پرداخته است. ✔️پیام مراجع در مورد استفاده از هوش مصنوعی ✔️گزارشی از دروس خارج فقه فضای مجازی ✔️ گزارشی از آخرین کنفرانس‌های بین المللی در مورد اسلام و فضای مجازی ✔️ رصد آخرین تحولات داخلی و بین المللی فضای مجازی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
مصاحبه حجت الاسلام حاج حسینی با خبرگزاری رسا قسمت اول تعریف ❓◀️ این روزها یکی از کلیدواژه‌هایی که زیاد شنیده می‌شود، "حکمرانی فضای مجازی" است. بفرمایید اساسا حکمرانی فضای مجازی چیست؟ ✅ فارغ از تعاریف علمی و آکادمیک از حکمرانی فضای مجازی، به بیان ساده می‌شود حکمرانی فضای مجازی را به نوعی "مدیریت رفتار جامعه از طریق فضای مجازی" دانست که البته برای مدیریت رفتار مردم از طریق فضای مجازی، لازم است. این کار با مدیریت سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها و هم مدیریت محتوا تحقق پیدا می کند. در نتیجه به کشوری که بتواند از طریق مدیریت سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوا به مدیریت رفتار کاربر برسد، می‌توان نسبت حکمران فضای مجازی داد. 🔹 اما امروزه به تعبیری در عصر فضای مجازی قرار داریم و جامعه کم کم به سمتی می‌رود که تمامی ساحت ها آن از جمله سیاست، اقتصاد، امنیت، فرهنگ، آموزش، کسب و کار و... در فضای مجازی رتق و فتق پیدا می‌کند و شکل جدیدی به خود می‌گیرد. 🔹در این زمان به میزانی که تسلط و مالکیت بر سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوا در ارتباط با کاربر تقویت و توسعه پیدا کند، به همان میزان حکمرانی فضای مجازی توسعه پیدا کرده است. 🔹اگرچه چنین احتمالی هم می‌توان داد که مدیریت رفتار کاربر، از طریق یکی از آن سه رکن فضای مجازی یعنی سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوا صورت بگیرد و حظی از حکمرانی را با خود به همراه دارد، اما باز حکمرانی تام نیست. مثلا شاهد بودیم که محتوای یک کانال تلگرام (آمدنیوز)، رفتار بخش قابل توجهی از جوانان را مدیریت می‌کند و آن‌ها رو به این سو و آن سو می‌کشاند، یا یک نرم‌‎افزار خاص مثل اسنپ و تپسی و...، سبک تاکسیرانی و رفتار تاکسیرانان را متناسب با سیاست‌های اتخاذ شده صاحبان آن تغییر می‌دهد. حکمرانی تام، حکمرانی‌ای‌ است هر سه رکن را تحت تسلط و مدیریت خود قرار دهد. مشروح این مصاحبه را در نشانی زیر بخوانید: 🌐 https://b2n.ir/811456 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رونمایی از تیزر بازی "ژنرال در سایه" 🔹نخستین تیزر بازی رایانه‎ای "ژنرال در سایه" با موضوع وقایعی که در منطقه آمرلی در طول محاصره داعش رخ داده و رشادت مدافعان حرم به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی، منتشر شد. 🔹این بازی جدی‎ترین محصول موسسه منادیان در حوزه بازی‎های رایانه‎ای در سبک اکشن اول شخص بوده و عرضه عمومی آن طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزارش خبر ساعت ۲۱ سیما از دروس ✅ارزهای رمزپایه و بیت کوین ✅هوش مصنوعی ✅شبکه های اجتماعی و پیام رسان دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 چهارمین وبینار آموزش خادمین فضای مجازی هیأت‌های حسینی 🔰 با موضوع : کپشن و یادداشت‌نویسی در اینستاگرام 🔶 مدرس: آقای سید پویان حسین‌پور (کارشناس و فعال فضای مجازی) 🗓 زمان: سه شنبه ۲۳ دی ماه ⏱ ساعت: ۱۹:۳۰ 💠 وبینار آموزش خادمین فضای مجازی هیأت‌های حسینی 🌐 لینک حضور در جلسه: https://online.lmskaran.com/ch/277-2974 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✅ برگزاری نشست علمی "فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی" 🔵 به همت پژوهشگاه فضای مجازی، نشست علمی «فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی»، در قالب بخشی از پنجمین دوره همایش تمدن نوین اسلامی، روز 24 دی ماه 1399، از ساعت 10 الی 12 برگزار خواهد شد. 🔹 در این نشست حجت الاسلام حسنی به تبیین موضوع "مصلحت حفظ عقل در شریعت با نگاه تمدنی" می پردازد. 💡مشروح خبر: b2n.ir/533510 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐@oisc_majazi
✅ ششمین 🔸 با حضور حجت الاسلام مهدیزاده 🔹 با موضوع: "نسبت فضای مجازی با گفتمان دینی"آیا فضای مجازیِ محصول غرب, ذاتا بد است؟ 🕗 پنجشنبه 25 دی ، ساعت 21:30 (لازم بذکر است این موضوع در قالب یک سلسه گفتگو, به تضارب آرا بین کارشناسان در این زمینه می پردازد.) 🔴 در گروه «مطالعات اسلامی فضای مجازی» منتظر حضورتان هستیم.🔽 https://eitaa.com/joinchat/848691226C9d880671d0 ✔️ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
💠ضوابط کيف الکترونيک پول در شورای فقهی بانک مرکزی تایید شد. 🔹 موضوع "کيف الکترونيک پول" در سی و چهارمین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی بررسی و در نهایت مورد تأييد قرار گرفت. 🔹 بر اساس ضوابط شورای پول و اعتبار, بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غيربانکي می‌توانند به منظور تسهيل پرداخت‌های ریزمقدار (خُرد)، کیف الکترونیک پول مبتنی بر حساب صادر و برخی از خدمات پرداخت را در شبکه پرداخت کشور از طريق اين ابزار عرضه کنند. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
📗کتاب «تحول در عصر فضای مجازی» منتشر شد ✅ کتاب «تحول در عصر فضای مجازی» به کوشش سید ابوالحسن فیروزآبادی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام و با همکاری انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی، به چاپ رسید. 💡 مشروح خبر: 🌐 yun.ir/h0gx59 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
هوش مصنوعی.pdf
9.16M
📥 نسخه الکترونیکی مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
📝 مروری بر چهارمین جلسه درس خارج فقه «رمزارزها و بیت‌کوین» آیت الله مروی ✔️ چگونگی ایجاد پول الکترونیک ✔️ بررسی فقهی قبض و اقباض در معاملات با پول الکترونیک ✔️ تعریف رمزارز و خصوصیات آن 💡مشروح خبر: 🌐 b2n.ir/543743 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
مصاحبه حجت الاسلام حاج‌حسینی با خبرگزاری رسا بخش دوم : اهمیت مسأله ❓چرا مسأله حکمرانی فضای مجازی اهمیت دارد؟ ✅ اوج اهمیت مسأله حکمرانی فضای مجازی آن زمانی است که در یکی از ساحت‌های زندگی، استقبال مردم از فضای مجازی، بیشتر از فضای فیزیکی آن شود که در آن صورت، تسلط شرکت‌ها بر مردم، بیش از تسلط دولت‌ها خواهد شد. 🔹 به عنوان مثال زمانی که استقبال مردم از آموزش مجازی، بیشتر از آموزش فیزیکی شود، عملا وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، دور زده خواهد شد و قوانین تعریف شده در پلتفرم‌های آموزشی است که حکمفرما خواهد بود. به همین ترتیب اگر دیگر عرصه‌ها نیز، مورد استقبال کاربران قرار بگیرد، نقش دولت‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود تا جایی که به گفته اندیشمندان غربی، دولت‌ها به مثابه پلیس‌های محلی خواهند شد که تنها موظفند از قوانین تعریف شده شرکت‌ها یا به تعبیر بهتر حکمرانان فضای مجازی مراقبت کنند. 💠 مشروح این مصاحبه را در نشانی زیر بخوانید: 🌐 https://b2n.ir/811456 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️اسماء، همسر جعفر طیّار نقل می‌کند که: در لحظه‌های پایانی عمر حضرت زهرا علیهاسلام دیدم آن حضرت دستها را به سوی آسمان برآورده، و چنین دعا می‌کند: «اِلهی وَ سَیِّدی اَسْئَلُکَ بِالذَّیِنَ اصْطَفَیْتَهُمْ وَ بِبُکاءِ وَلَدَیَّ فی مُفارَقَتِی اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاةِ شیعَتِی وَ شیعَةِ ذُرِّیَتِی» 🤲 «پروردگارا! بزرگوارا! به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریه‌های حسن و حسین در فراق من، از تو می‌خواهم گناهکاران از شیعیان من و شیعیان فرزندان من را ببخشائی...» 📚 کوکب الدری ج1 ص 254 و عوالم العلوم ج ۱۱ ص 891 ⚫️ ٣ جمادي الثاني، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، تسلیت باد. 🏴 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 پوشش مسائل اسلامی در سایت‌های عربی 🔷 به گزارش سایت میدل ایست آنلاین، اولین بررسی علمی پژوهشی، پایگاه‌های عربی اسلامی در اینترنت توسط دکتر زینب حامد انجام شد. این پژوهشگر در اثر خود محتوای علمی این پایگاه‌ها را تحلیل و بررسی کرد. 🔷 وی با بررسی پایگاه‌های «اسلام آنلاین»، «اخوان آنلاین»، «دلیل الشیعه» و... ، ابعاد مختلف تصویری را که این پایگاه‌ها از اسلام ارائه می‌دهند، بررسی کرده است. 🔷 زمان حضور در پایگاه: 🔸 یک ساعت یا کمتر: 33.3% 🔸 هر وقت فرصت پیش آمد: 29% 🔸 دو ساعت: 18.5% 🔸 پنج ساعت و بیشتر 10.5% 🔸 سه ساعت: 5.3% 🔸 چهار ساعت 3.5% 🔷 عوامل مراجعه به پایگاه: 🔸 اخبار جهان اسلام 59.6% 🔸 مشارکت در حل مشکلات کشورهای اسلامی 56.8% 🔸 استفاده از فتواهای منتشرشده 38.6% 🔸 آموزه‌های دینی 35.3% 🔸 شرکت در نظرسنجی این پایگاه‌ها 16.4% 🔸 دانلود و گوش دادن به سرودهای اسلامی 11.5% 🔸 عوامل دیگر مانند: همدردی با مسلمانان عرب در مشکلاتشان، شناخت مشکلات و راه‌های حل آن، جستجوهای تخصصی علمی و حمایت مادی از پایگاه‌ها. 🔷 مهم‌ترین مطالبی که می‌خوانند: 🔸 اخبار جهان اسلام 63.4% 🔸 فتوا 46.6% 🔸 سخنرانی و دروس دینی 41.6% 🔸 مسائل و مشکلات جوانان 42.1% 🔸 مسائل روز 41.2% 🔸 قرآن كريم 36.5% 🔷 مهم‌ترین پایگاه‌های عربی اسلامی: 🔸 اسلام آنلاین 🔸 عمرو خالد 🔸 مشاري راشد 🔸 اخوان آنلاین 🔸 دليل الشيعة 📡 میدل ایست آنلاین 🗓 14 آبان 1399 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی ✍️ سعید مهدیان دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
ِ 💠 اعلام امادگی نخبگان دانشگاهی برای حمایت از دورس خارج فقه معاصر 🔹 ۳۵ تن از مدیران علمی و تقنینی و سیاستگذاری کشور به همراه اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر داخلی و خارجی در نامه ای مهم به مدیر حوزه های علمیه، با اعلام حمایت و علاقه به همکاری در حوزه های تخصصی مربوط به ، فصلی نو در همکاری های پژوهشی مشترک را آغاز نمودند. 🔹در میان امضا کنندگان این نامه از نخبگان و اندیشمندانی در حوزه های اقتصاد، کامپیوتر، و ، حقوق، فیزیک، فلسفه علم، ، ، ، کارآفرینی، مدیریت، سرمایه گذاری و ، جز متخصصین و مدیران مطرح ملی حضور دارند. 🔹 امضاکنندگان این نامه با اشاره به آسیب شناسی روش‌های سابق همکاری حوزوی ـ دانشگاهی، با ارائه پیشنهادهایی آمادگی خود را برای همکاری در جهت انتقال به‌روزترین دانش‌های تخصصی جهان به اساتید و فقهای حوزه‌های علمیه اعلام نموده و عملا بستری مهم برای اقدامات بلندتر حوزه‌های علمیه در اثرگذاری دقیق‌تر در ادبیات دانش را فراهم آورده اند. این همکاری می تواند آینده علمی درخشان‌تری را در رقم بزند. 📜 متن نامه 👇
1_765791629.pdf
168.9K
✉️ متن نامه ۳۵ تن از اساتید و متخصصان مطرح ملی به آیت الله اعرافی در حمایت از دروس خارج فقه معاصر + اسامی امضاکنندگان دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💻 رویداد آنلاین «ارز دیجیتال بانک مرکزی؛ تهدید، فرصت یا ضرورت؟» 🔵به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، رویداد آنلاین «ارز دیجیتال بانک مرکزی؛ تهدید، فرصت یا ضرورت؟»، روز چهارشنبه مورخ 1 بهمن، به صورت برخط برگزار خواهد شد. 💡مشروح خبر: 🌐 b2n.ir/638680 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 آیین رونمایی از کتاب «بازی آغاز شده» با حضور مؤلف کتاب محمدحسن یادگاری پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه، مجید سلیمانی ساسانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سید محمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در تاریخ چهارشنبه اول بهمن‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ به میزبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌شود. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐@oisc_majazi
آیت الله عباسی خراسانی: بیت کوین و رمز ارز در صورت ارزش‌گذاری از سوی عقلاء، قابل معامله هستند 💠بیع، مبادله مال به مال است و تعریف مال این است: «ما یمیل الیه الانسان و ما یرغب الیه». به تعبیر امروزی چیزی که قابل ارزش‌گذاری باشد، قابل معامله است. 🔹 ما به این نتیجه رسیدیم که آنچه مالیت داشته باشد قابل خرید و فروش هست. مالیت یعنی این‌که قابل ارزش‌گذاری باشد. در مالیت مبنای ما عرف و سیره عقلا است. منفعت قابل خرید و فروش است چون منفعت بر اساس مالیت است و مالیت چیزی است که عقلاء برایش ارزش گذاری کردند. 🔹 به طور مثال در مسئله بورس: آیا بورس و سهام بورس ارزش‌گذاری می‌شود یا خیر؟ سیره عقلایی به ارزش‌گذاری است در نتیجه قابل معامله هست. با این بیان معاملات بورس قابل ارزش‌گذاری هست. بحث ما کلی است و اثبات کلی، منافات با نفی جزئیت در بعضی مصادیق جزیی ندارد. 🔹 رمزارزها و بیت کوین هم همین‌طور است. یعنی اگر عقلاء برای آن ارزش گذاری قائل باشند چه محقق باشد، چه مقدر باشد، قابل خرید و فروش است. دلیل این مطلب هم آن است که ما مالیت را مطرح می‌دانیم نه عینیت و تشخص و کسب و خرید و فروش را. 📌 مشروح درس خارج در: https://b2n.ir/302104 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✅ کارگاه علمی «حکمت بازی‌های دیجیتال» برگزار شد 🔷 نهمین کارگاه آموزشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه، با همکاری حوزه علمیه امام کاظم علیه‌السلام و با موضوع «حکمت بازی‌های دیجیتال» توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدمحسن میرمرشدی کارشناس و طراح بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد. ✔️چیستی و اهمیت بازی های رایانه ای ✔️ مؤلفه‌های بازی‌های دیجیتال ✔️تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای ✔️آمارهایی از وضعیت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در ایران ✔️کاربرد بازی‌های رایانه‌ای ✔️مسائل معرفت‌شناسانه و هستی شناسانه بازی‌های رایانه‌ای ✔️سؤالات انسان شناختی و اخلاقی بازی‌های رایانه ای 💡گزارش مشروح کارگاه: 🌐 yun.ir/bciejf 📷گالری تصاویر: 🌐 yun.ir/atuuu دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💢۱۰ راهکار برای آنکه از کودکان تان در شبکه های اجتماعی محافظت کنید: 1⃣ مراقب باشید کودکان کم سن بدون نظارت از شبکه های اجتماعی استفاده نکنند. 2⃣ تنظیمات امنیت و حریم خصوصی دستگاههای قابل اتصال و همراه را به طور مرتب بررسی کنید. 3⃣ تنظیمات حریم خصوصی حسابهای کاربری را به صورت مداوم بررسی کنید. 4⃣ از نرم افزارهای فیلترینگ و مانیتورینگ استفاده کنید. 5⃣ برای استفاده از شبکه های اجتماعی و دستگاههای متصل، قانون بگذارید. 6⃣ سعی کنید عادتهای کودکان و نوجوانان خود را بشناسید. 7⃣ الگوی مناسبی برای کودکانتان باشید. 8⃣ سعی کنید در مورد فناوریهای جدید به روز باشید. 9⃣ مراقب تصاویر و مطالبی که کودکانتان در شبکه های اجتماعی ارسال می کنند باشید. 0⃣1⃣ اتصال به اینترنت برای کودکان در اتاق خصوصی ممنوع دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔍 گوگل و پایان علم 🌐آیا گوگل تلقی از علم و نحوه‌ علم‌ورزی سنتی ما را دگرگون خواهد کرد؟ 📌تهیه شده در گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡مشروح یادداشت: b2n.ir/264242 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
📚 برگزاری مسابقات اینترنتی 💠 سؤال: بازی هایی اینترنتی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر برنده شدید جایزه به شما تعلق می گیرد، آیا چنین بازی هایی حکم دارد؟ ✅ جواب: اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکت‌کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دريافت کند و بعد از مالكيت، با مال خود جايزه پرداخت کند، اشکال ندارد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 بانوی مسلمان، چهره مغرب در هوش مصنوعی 🔷 «هاجر المصنف» استاد یادگیری ماشین (یکی از رشته های هوش مصنوعی) و تحلیل کلان‌داده، جایزه نخست گروه هوش مصنوعی موسسه بین‌المللی «ویمن تیک» را کسب کرد. جایزه این موسسه به زنانی اهدا می‌شود که دستاوردهایی را در زمینۀ فناوری بدست می‌آورند. 🔷 «ویمن تیک»، زنان پیشگام در فناوری، هندسه و ریاضیات را از آفریقا، آسیای میانه و آمریکا با هدف راهنمایی و تبادل تجربه گرد هم می‌آورد. 🔷 این پژوهشگر مغربی موفق به کسب حق ثبت اختراع تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های موجود در تلفن همراه شد. وی در گفتگو با سایت «اسکای نیوز عربیه» گفت: این اختراع به گوشی توانایی می‌دهد که بر اساس شرایط روحیمان احساسات ما را تشخیص داده، از راه پیام‌های شخصیمان با ما تعامل کند. 📡 اسکای نیوز عریيه 🗓 19 آذر 1399 ✍️ علی آران دشتی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
✅ گفتگوی اختصاصی دفتر مطالعات اسلامی با آیت الله ملک زاده 🔷فقه و فقها موظف هستند که علی‌الاقل برای پاسخگویی به مسائلی که در حوزه فضای مجازی مطرح می‌باشند، مانند هر موضوع یا مسأله شرعیِ دیگری که برای بشر مطرح است ورود نمایند و به این مسائل جواب دهند. پاسخگو بودن فقه به پرسش‌های شرعیِ مطرح برای انسان و جوامع انسانی، پایین‌ترین سطح انتظاری است که می‌توان و باید از فقه داشت. اما انتظارات سطح بالاتری نیز از فقه و دستگاه فقاهت وجود دارد. 📌 برای مطالعه مشروح این گفتگو بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 b2n.ir/746859 کانال دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi