eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
839 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
726 ویدیو
364 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتباط بين حوادث کربلا و ظهور مهدي‌ عج روايت شده است که ظهور حضرت مهدي (عج‌) با حوادث کربلا رابطه خاصي پيدا کرده‌، که از آن جمله است‌: 1 ـ در تمام ايام مربوط به حضرت ولي عصر (عج‌) زيارت امام حسين (ع) وارد شده است‌، چون شب نيمه شعبان و شب قدر؛ 2 ـ آغاز قيام جهاني حضرت مهدي (عج‌) طبق روايات فراواني در روز عاشورا خواهد بود؛ 3 ـ در بيشتر احاديث که از وجود مقدس رسول اکرم (ص) در خصوص آن مصلح جهاني وارد شده به وسيله امام حسين (ع) به عناويني‌، چون (از تبار پسرم حسين (ع))، (از نسل اين پسرم‌)، (نهمين فرزند پسرم حسين‌) معرفي شده است‌؛ 4 ـ سفر تاريخي امام (ع) که از مکه معظمه به مقصد کوفه آغاز شد و به مقصد نرسيد، توسط فرزند رشيدش تکميل مي‌شود و پايتخت حکومت جهاني آن حضرت‌،شهر کوفه خواهد بود؛ 5 ـ وجود مقدس ولي ا... اعظم طبق روايات همواره به ياد جد بزرگوارش امام‌حسين (ع) هر صبح و شام اشک مي‌ريزد. از جمله عبادت‌هاي بسيار مهم و با فضيلت در شب نيمه شعبان زيارت حضرت سيدالشهدا (ع) است و البته در اين جا اين سؤال پيش مي‌آيد که ولادت حضرت مهدي‌(عج‌) چه ارتباطي با زيارت امام حسين (ع) دارد که در شب تولد امام زمان (عج‌) زيارت حضرت اباعبدالله حسين (ع) مستحب است‌؟ ممکن است‌، گفته شود: چون امام‌حسين‌(ع) جد بزرگوار آن حضرت است با اين زيارت‌، ولادت فرزندش را به ايشان تبريک‌مي‌گوييم‌، ولي اين سخن از جهاتي نمي‌تواند درست باشد، زيرا که در اين صورت زيارت حضرت امام حسن عسکري (ع) مناسب‌تر بود، چرا که آن حضرت پدر بلا واسطه و امام‌حسين (ع) پدر با واسطه امام زمان (عج‌) است و اگر گفته شود امام حسين (ع) چون پدربزرگ است‌، زيارتش‌، زيارت بقيه ائمه معصومين‌: مانند امام حسن عسکري (ع) نيزهست‌. در اين صورت گوييم زيارت حضرت اميرالمؤمنين و يا زيارت رسول الله (ص) مناسب‌تر خواهد بود. زيرا آن دو بزرگوار پدر ائمه‌اند، پس با اين مقدمات بايد گفت‌: حقيقت مهم‌تر از اينها است‌. زيارت امام حسين (ع) در اين شب حاکي از رابطه مخصوص و پيوند آسماني قيام کربلا و نهضت امام حسين (ع) با حضرت مهدي (عج‌) است‌، زيرا در اين قيام مقدس آسماني رهبر و پيشواي نهضت حسين بن علي (ع) بر خاک و خون کشيده مي‌شود و دراين جهاد مقدس اصحاب و ياران سلحشور و با وفايش به لقاء ا... مي‌پيوندند و همه مي‌دانيم که انتقام خون مقتول بر عهده وصي و فرزند مقتول است‌. خداوند مي‌فرمايد: (و من قتل مظلوما جعلنا لوليه سلطانا)؛ کسي که مظلوم کشته شد و به دست ستمگران و مردم جفا پيشه از پاي درآمد، براي ولّي‌ِ او سلطنت و قدرت قرار داديم‌». لذا ولي‌ّ دم‌ِ امام حسين (ع) حضرت مهدي است و امر انتقام و خون خواهي به دست آن حضرت مي‌باشد. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسين (ع) فرمود: «اگر مهدي آل محمد (ص) قيام کند، مردم او را نشناسند، زيرا او به سوي آنان مي‌آيد، در حالي که جواني رشيد است و از بزرگ ترين آزمون ها اين است که صاحب مردم (امام زمان‌)، جوان ظهور مي‌کند، در حالي که آنان مي‌پندارند، او پيرمردي کهن سال است‌.» از احمد بن محمد بن احمد بن طلحه خراساني از علي بن حسين از اسماعيل بن مهران از عمرو بن ايان از عمرو بن ثمر از جابر از ابي جعفر (ع) مثل اين حديث روايت شده است‌. و در تفسير آيه (اقترب الساعه‌) صاحب تفسير از احمد بن ادريس و از ابي عبدا... از ابن نويد از حسين بن احمد سنقري از يونس بن حسين و از ابي عبدا... (ع) در قول خداي تعالي (مدهامتان‌) روايت کرده که آن حضرت فرمود که در مابين مکه و مدينه نخلستان‌ها به هم متصل مي‌شوند، يعني در وقت ظهور. (يريدون ليطفئوا نورالله بافواههم و الله مُتّم‌ُ نوره‌)؛ اراده مي‌کنند که با دهان‌هاي خود نور خدا را خاموش نمايند و حال آن که خدا نور خود را تمام کننده است‌». صاحب تفسير گويد: خدا با قائم اتمام نور خواهد نمود. او را بر همه مذاهب و اديان غالب مي‌کند. در آن وقت کسي غير از خدا عبادت نمي‌شود. اين است معناي حديث که زمين را پر از عدل مي‌کند؛ چنان که پراز ظلم و جور کرده است‌: (و اُخري تحبّونها نصرمن الله و فتح قريب‌) را به فتح قائم تاويل کرده‌. (حتي اذا رأوا ما يوعدون‌)؛ وقتي که قائم (عج‌) و امير المؤمنين را که به ايشان وعده مي‌شود، مي‌بينند. (فسيعلمون من اضعف ناصراً واقل عددا)؛ پس به زودي مي‌داند که کيست ضعيف تر و کمتر از حيث ياور و ناصر». (انهم يکيدون کيدا و اکيد کيدا فمهّل الکافرين أمهلهم رويدا)؛ به درستي که ايشان حيله مي‌کنند، حيله کردني‌، و من حيله مي‌کنم‌، حيله کردني و ايشان را ـ يا محمد ـ اندکي مهلت بده‌. صاحب تفسير گفته که هر آيينه قائم مبعوث مي‌شود و انتقام از ظالمان بني اميه و قريش مي‌گيرد. صاحب تفسير از احمد بن ادريس از محمد بن عبدالجبار از ابن ابي عمير از حماد بن عثمان از محمد بن مسلم روايت کرده که مي‌گويد: از ابي جعفر پرسيدم‌: از قول‌خدا (والليل اذا يغشي‌) آن حضرت فرمود: مراد اميرالمومنين است که در دولت باطل ظلمت‌ِ نفس ستم به او احاطه نمود و نور ديده‌اش را خاموش کرد و مامور گرديد که صبر نمايد، گفتم‌: (والنهار اذا تجلّي‌) فرمود: نهار عبارت از قائم است‌، زماني که قيام کرد، بردولت باطل غالب مي‌شود. خداي تعالي در قرآن براي خلق مثل‌ها آورده و با آنها با پيغمبرخود خطاب نموده غير از او کسي آنها را نمي‌داند: (قل ارايتم ان اصبح ماءکم غوراً فمن ياتيکم بماء معين‌) صاحب تفسير گويد: اگر خود امام شما غايب شود، پس چه کسي براي شما امامي مي‌آورد که مانند او باشد. شيخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال‌» از ابن وليد از صفا از عباد بن سليمان از محمد بن سليمان و او از پدرش روايت کرده‌: به ابي عبدالله (ع) گفتم (هل أتيک حديث الغاشيه‌) فرمود: مراد قائم (ع) است‌، ظالمان را با شمشير احاطه مي‌کند. راوي مي‌گويد که گفتم‌: (وجوه يومئذ خاشعه‌) آن حضرت فرمود: به قائم (عج‌) خضوع مي‌کنند و طاقت ابا و امتناع ندارند، گفتم‌: (عامله‌) فرمود: عمل به غير از ظهور قائم ايمان به اونياورد، هر چند که به ساير ائمه ايمان آورده باشد. ايمان آوردنش به قائم (عج‌) در وقت ظهور سودي نخواهد داشت‌. کمال الدين از ابن متوکل از محمد عطار از ابن عيسي از عمربن عبدالعزيز از جماعتي از اصحاب ما، ايشان از داود رقي از ابي عبدالله (ع) در خصوص قول خداي تعالي‌: (الذين يؤمنون بالغيب‌) روايت کرده آن حضرت فرمود: ايمان به غيب اعتقاد به قيام قائم است‌. و در کتاب «الامام الحجه ابن الحسن العسکري‌» از حضرت امام باقر از پدرش امام علي بن الحسين از پدرش امام حسين رسيده : «آن گاه که ائمه معصومين درگير و گرفتار جور مخالفان قرآن و خلفاي جابر شدند، مردي از ما به حق قيام کند و 313 نفر از مردان جانباز و ياران مخلص‌، او را ياري دهند، با تأييد الهي و پرچم پيغمبر به جانب مدينه روان مي‌گردد، از ميان بيداء که مي‌گذرد، مي‌گويد: اين جا همان مکاني است که خداوندِ قوي (حنيف‌) عذابش را بر زمين فرو مي‌بارد». امام حسين (ع) فرمود: «خدا قائم ما آل محمد (ص) را آشکار مي‌کند، تا ازستمکاران انتقام بگيرد؛ عرض شد: اي فرزند رسول خدا قائم شما کيست‌؟ فرمود: نهمين فرزند از فرزندان پسرم‌، محمد بن علي (ع)، او حجه بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي‌، فرزندم مي‌باشد و او همان کسي است که زماني طولاني غايب مي‌شود. سپس ظهور مي‌کند و زمين را پر از عدل و داد مي‌سازد، به همان سان که از ظلم وجور پر شده است‌». کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(هل اتيک حديث الغاشيه - وجوه يومئذ خاشعه - عامله ناصبه - تصلي نارا حاميه‌.) سهل بن محمد از حضرت ابي عبدالله نقل مي‌کند: مراد از حديث غاشيه‌، قائم مهدي است که با شمشير خروج مي‌کند و کساني که به غير حق بر مردم سلطنت مي‌کنند،مي‌جنگند. (والفجر- وليال عشر - والشفع والوتر - والليل اذا يسر) حضرت ابي عبدالله فرمود: مراد از فجر، فجر ظهور قائم است و شب‌هاي عشر،دولت ائمه تا دولت قائم است‌. (والشمس و ضُحيها - و القمر اذا تليها - و النهار اذا جلّيها - و الليل اذايغشيها) سليمان ديلمي از ابي عبدالله نقل مي‌کند: که در اين سوره معناي شمس و قمر سوال کردند، فرمود: شمس شخصيت رسول خدا (ص) و قمر امير المؤمنين و نهار فاطمه الزهرا و مراد «جلّيها» نسل فاطمه زهرا مخصوصاً مهدي قائم است و «وضحيها» قيام‌قائم است‌. (والليل اذا يغشي - و النهار اذا تجلي‌) از حضرت ابي عبدالله روايت شده که مراد از شب‌، تاريکي دولت ابليس است و نهار، متجلي دولت قائم آل محمد(ص) است‌. (امن يجيب المضطر اذا دعاه‌ُ و يکشف السوء و يجعلکم خلفاء الارض‌) از حضرت ابي عبدالله (ع) روايت است که فرمود: قائم ما وقتي خروج مي‌کند، وارد مسجد الحرام مي‌شود و رو به قبله مي‌ايستد و پشت به ديوار کعبه مي‌دهد و دو رکعت نماز مي‌خواند و با صداي بلند مي‌گويد: «ايها الناس انا أولي الناس بآدم يا ايهاالناس انا أولي الناس بابراهيم يا ايهاالناس انا اولي الناس باسماعيل يا ايهاالناس انا اولي الناس بمحمدثم يرفع يده الي السماء و يدعو و يتضرع حتي يقع علي وجهه و هو قول ا... عز و جل (امن‌يجيب المضطر اذا دعاه و يکشف السوء و يجعلکم خلفاء الارض أءله مع الله قليلا ما تذکرون‌)؛ اي مردم‌! من اکنون اولي‌تر از آدم و از ابراهيم و از اسماعيل و از محمد (ص) به شما هستم‌. آن گاه دست بلند کند و دعا و تضرع نمايد و مي‌خواند آيا کسي هست اجابت‌کند مضطر را، و بدي‌هاي وارده بر او را برطرف کند. آري‌، قرار داد خداوند خلفاي خود را در زمين‌. آيا با وجود خداي يکتا، خدائي هست‌، ليکن مردم اندکي يادآور اين حقيقت‌اند. در کتاب مسطور از علي بن احمد از عبدالله بن موسي از برقي از پدرش از محمدبن سليمان از ابي بصير از ابي عبدالله در آيه معروف (يعرف المجرمون بسيماهُم‌) روايت کرده که آن حضرت فرمود: خدا مجرمان را مي‌شناسد، ليکن قائم (عج‌) ايشان را از سيما و صورت مي‌شناسد و با شمشير ايشان را مي‌زند. مفصل بن عمر روايت کرده که از ابي عبدالله تأويل آيه‌: (ولنذيقنهم من العذاب‌الادني دون العذاب الاکبر) را پرسيدم‌، فرمود: عذاب ادني گراني نرخ‌ها و قحط‌، و عذاب اکبر شمشير مهدي است‌. در تفسير مزبور از پدر قائم (عج‌) از ابن ابي عميد از ابن مکان از ابي عبدالله (ع) در تاويل آيه شريفه‌. (اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علي نصرهم لقدير) روايت کرده که آن حضرت فرمود: اهل سنت مي‌گويند که اين آيه در شأن رسول خدا و آل او نازل شد وقتي که قريش آن حضرت را از مکه بيرون کردند. نه‌، چنين نيست‌، بلکه مراد از آيه قائم (عج‌) است که براي خون خواهي امام حسين (ع) خروج خواهد کرد. حاصل و مضمون آيه اين است کساني که مظلوم شده‌اند، در قتال مأذون مي‌شوند و خدا به ياري ايشان قادر است‌. ايضاً در تفسير (و من عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغي عليه لينصرنه الله) ذکر کرده که هر کس اراده کشتن پيغمبر و ستم بر او نمايد، هر آيينه خدا او را با قائم (عج‌) ياري خواهد کرد. هم چنين در کتاب مذکور آمده است‌: (الذين اءن مکناهم في الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة‌)؛ هر گاه ايشان را در روي زمين متمکن نمائيم‌، اقامه نماز و اداي زکات مي‌کنند. از ابي الجارود از ابي جعفر (ع) روايت کرد، که آن حضرت فرمود: اين آيه در شأن آل محمد است تا آخر ائمه و مهدي و احجاب او. خداي تعالي ايشان را به مشرق و مغرب زمين ملک گرداند و دين را ظاهر مي‌کند و بدعت و باطل را محو مي‌کند؛ چنان که سفيهان‌، حق را مضمحل کردند و در آن وقت ظلم و ستم اصلاً ديده نمي‌شود و امر به معروف و نهي از منکر مي‌کنند؛ در تغيير مذکور (ان نشأننزل عليهم من السماء آيه فظلت اعناقهم لها خاضعين‌)؛ هرگاه بخواهيم از آسمان بر ايشان آيتي نازل مي‌کنيم‌، آيتي که گردن‌هاي ايشان در مقابل آن ذلت و فروتني قبول مي‌کنند. از صالح بن سهل از ابي عبدالله (ع) روايت کرده که آن حضرت فرمود: آيه‌: (وقضينا الي بني اسرائيل في الکتاب لتفسدُن في الارض مرتين‌)؛ ما به بني اسرائيل درکتاب ـ تورات ـ اعلام کرديم که دوبار در زمين فساد خواهيد کرد، عبارت از کشته شدن امير مؤمنان (ع) و ضربت خوردن حسن بن علي (ع) است (و لتعلن علوا کبيرا)؛سرکشي بزرگي مي‌کنيد، عبارت از کشتن امام حسين (ع) (فاذا جاء وعد اوليهما)؛هنگامي که وعده اولي (وقت انتقام‌) فرا رسد وقتي است که وعده خونخواهي امام‌حسين‌(ع) رسيد (بعثنا عليکم عبادا لنا اولي باس شديد فجاسوا خلال
الديار) در آن وقت خداي تعالي پيش از خروج قائم قومي بر مي‌انگيزاند که اگر به هر يک از دشمنان آل‌محمد (ص) دست يابند او را مي‌کشند، (و کان وعدا مفعولا) اين وعده‌اي است که پيش از قيام قائم (عج‌) خواهيد رسيد، (ثم رددنا لکم الکره عليهم و امددناکم باموال وبنين و جعلناکم اکثرا نفيرا) بار ديگر شما را بر آنان پيروز مي‌گردانيم‌، منظور خروج امام حسين است که در ميان هفتاد و دو تن از ياران خود قرار دارد و هر يک از آنان‌شمشيرهاي زرفام دو لبه‌اي بر دست دارند. و به مردم روي مي‌کنند و مي‌گويند: اين‌امام‌حسين‌(ع) است با اصحاب خود خروج کرده تا مؤمنين شک نکنند و او دجال و شيطان نيست‌، و اين در حالي است که امام زمان (عج‌) پشت سر آنان است‌. و زماني که به اعتقاد مومنين رسوخ نمود که او امام حسين (ع) است ديگر شک درخصوص آن نمي‌کنند. بعد از آن امام حسين (ع) به مردم مي‌رسد که حجت قائم (عج‌) ميان آنان ظاهرترين مردم است‌؛ آن گاه مومنين قول او را تصديق مي‌کنند. وقتي که حجت (عج‌) را وفات مي‌رسد امام حسين او را غسل و کفن و حنوط کرده و در قبرش داخل لحد مي‌گذارد.چرا که کارهاي وصي را جز وصي نبايد انجام دهد. ابراهيم در حديث خود افزوده‌، امام حسين (ع) آن قدر سلطنت مي‌کند که ابروهايش پيش چشم هايش مي‌افتد. محمد بن ابراهيم در کتاب «الغيبه‌» از ابي علي اشعري از محمد بن علي از عبدالله بن قاسم از مفضل از ابي عبدالله (ع) روايت کرده که از آن حضرت در مورد آيه‌: (واذا نقر في الناقور) سؤال کردند، فرمود: از ما امامي است مخفي‌، زماني که خدا اراده ظهور او نمود، به دلش وحي مي‌گذارد. پس آن وقت ظاهر مي‌شود و به امر خدا قيام مي‌کند در کتاب مذکور، از ابن بطائني از پدرش وهب‌، ايشان از ابي بصير از ابي عبدالله (ع) از آيه‌:(وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدونني لايشرکون بي شيئا) روايت کرده که آن حضرت فرمود: کساني که خدا ايشان‌ را خليفه مي‌کند، قائم و اصحاب اويند. در اين کتاب‌، از ابن عقده از احمد بن زياد از علي بن صباح از حسن بن محمد خضرمي از جعفر بن محمد از ابراهيم ابن عبدالحميد از اسحاق ابن عبدالعزيز از أبي عبدالله (ع) در آيه‌: (ولئن اخرنا عنهم العذاب الي امه معدوده‌)؛ روايت کرده که حضرت فرمود: عذاب عبارت است از خروج قائم (عج‌) و امت معدوده‌، اصحاب آن حضرتند که به عدد اصحاب «بدر»اند. از ابن عقده از احمد بن يوسف از ابراهيم مهران از حسن بن علي از پدرش از وهب از ابي بصير از ابي عبدالله در آيه‌: (فاستبقوا الخيرات اينماتکونوا يأت بکم الله جميعاً) روايت کرده که حضرت فرمود: اين آيه در شأن قائم (عج‌) نازل شده است‌، او واصحابش جمع مي‌شوند در وقتي که پيش از ظهور حضرت‌؛ آن وقت‌، تعيين نشده است‌. از علي بن حسن مسعودي از محمد عطار از محمد بن حسن از محمد بن کوفي از ابن بخران از قاسم ابي بصير از ابي عبدالله (ع) در آيه (اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا وان الله علي نصرهم لقدير) روايت کرده که اين آيه در شان قائم (عج‌) و اصحابش نازل شده است‌. علي بن الحسين به اسناد خود از ابي عبدالله (ع) روايت مي‌کند که فرمودند: «يقوم القائم و ليس في عنقه بيعه لاحد». مهدي قيام مي‌کند، در حالي که در گردنش بيعت کسي نيست‌، تا مجبور به اطاعت و رعايت شود و لذا قانون اسلام را کاملا اجرا مي‌فرمايد و دين را زنده مي‌کند. حضرت ابي عبدالله (ع) فرمود: «يخرج القائم يوم السبت يوم عاشورا يوم الذي قتل فيه الحسين‌». روز خروج امام زمان‌، روز شنبه عاشوراي حسين (ع) خواهد بود و بين رکن و مقام ظاهر شود و جبرئيل او را ملامت نمايد و در روايت ديگر فرمود: در روز وتر روز فرد 1،3، 5،7،9 خواهد بود. ابن فضال به اسناد خود از حضرت ابي عبدالله (ع) نقل مي‌کند که فرمودند: از علامات مصلح‌: صيحه آسماني‌، خروج سفياني و خسف بيداء، خروج يماني‌، قتل نفس زکيه و غيره است‌. حديث بن مفيده انصاري گفت‌: از ابي عبدالله حسين بن علي (ع) پرسيدم‌: مهدي را به چه علامت بشناسيم‌؟ فرمود: با راستي و سنگيني‌. باز پرسيدم‌: به چه چيزها فرمودند: به شناختن حلال و حرام و نيازمندي مردم به او و بي نيازي او از مردم‌. رهبر آزادگان‌، امام حسين (ع) نيز در وصيت خود به محمد بن حنفيه مي‌نويسد: «و اني لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لا ظالما و لکن خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي رسول الله و اريد أن امر باالمعروف و انهي عن المنکر و اسير بسيره جدي وابي‌؛ من براي جاه‌طلبي و نشاط شوق به مقام و رياست خارج نشدم‌، نه درصدد فساد و خرابکاري ام و نه قصد ستم کاري دارم و لکن خارج شدم‌، براي اصلاح امت جدم و تصميم من اين است که امر به معروف و نهي از منکر کنم و به سيره و روش جدم و پدرم رفتار کنم و راه و خط مشي آنان را تعقيب و پيروي کنم‌.
اکنون ولي عصر امام زمان (عج‌) از همين دودمان است و خط مشي او ادامه راه و روش پدران گرامي و اجداد طيبش خواهد بود، براساس اين آيه که‌: (الذين ان مکنا هم في الارض اقاموا الصلاة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور)؛ کساني که اگر به آنان در زمين تمکن و قدرت قرار داديم‌، نماز را بر پا مي‌دارند و زکات مي‌دهند و امر به معروف و نهي از منکر مي‌کنند و عاقبت کارها از آن خداوند است‌. بر حسب روايات شريفه‌، اين آيه کريمه‌، نظر به حکومت اسلامي و دولت آسماني امام زمان و ياران او دارد و يا بهترين نمونه و مصداقش‌، آن است‌. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜10 / 204 - قالت حکیمة: فلمّا أن صلّیت المغرب والعشاء الآخرة أتیت بالمائدة، فأفطرت أنا وسوسن وبایّتها فی بیت واحد، فغفوت غفوة، ثمّ استیقظت فلم أزل مفکّرة فیما وعدنی أبومحمّدعلیه السلام من أمر ولیّ اللَّه‌علیه السلام فقمت قبل الوقت الّذی کنت أقوم فی کلّ لیلة للصلاة، فصلّیت صلاة الّلیل حتّی بلغت إلی الوتر، فداک یا سیدی! الخلف ممّن هو؟ قال: من سوسن. فأدرت طرفی فیهنّ فلم أر جاریة علیها أثر غیر سوسن. فوثبت سوسن فزعة وخرجت (فزعة) [وخرجت]وأسبغت الوضوء ثُمّ عادت فصلّت صلاة اللّیل وبلغت إلی الوتر، فوقع فی قلبی أنّ الفجر (قد) قرب، فقمت لأنظر فإذا بالفجر الأوّل قد طلع، فتداخل قلبی الشکّ من وعد أبی محمّدعلیه السلام، فنادانی من حجرته: لا تُشَکِّی وَکَأَنَّکَ بِالأَمْرِ السّاعَةَ قَدْ رَأَیْتِهِ إِنْ شآءَ اللَّه تَعالی قالت حکیمة: فاستحییت من أبی محمّدعلیه السلام وممّا وقع فی قلبی، ورجعت إلی البیت وأنا خجلة فإذا هی قد قطعت الصلاة وخرجت فزعة فلقیتها علی باب البیت فقلت: بأبی أنت (وأمّی) هل تحسّین شیئاً؟ قالت: نعم یا عمّة! إنّی لأجد أمراً شدیداً. قلت: لا خوف علیک إن شآء اللَّه تعالی وأخذت وسادة فألقیتها فی وسط البیت، وأجلستها علیها وجلست منها حیث تقعد المرأة من المرأة للولادة، فقبضت علی کفّی وغمزت غمزة شدیدة، ثمّ أنت أنّة وتشهّدت ونظرت تحتها، فإذا أنا بولیّ اللَّه‌علیه السلام متلقّیاً الأرض بمساجده. فأخذت بکتفیه فأجلسته فی حجری فإذا هو نظیف مفروغ منه، فنادانی أبومحمّدعلیه السلام: یا عمّة هلمّی فأتینی بابنی فأتیته به، فتناوله وأخرج لسانه فمسحه علی عینیه ففتحها، ثمّ أدخله فی فیه فحنّکه ثمّ [أدخله فی أذنیه وأجلسه فی راحته الیسری، فاستوی ولیّ اللَّه جالساً، فمسح یده علی رأسه وقال له: یا بُنَیَّ اَنْطِقْ بِقُدْرَةِ اللَّه، فَاسْتَعاذَ وَلِیُ اللَّهِ‌علیه السلام مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ وَاسْتَفْتَحَ: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ» و صلّی علی رسول اللَّه‌صلی الله علیه وآله وعلی أمیر المؤمنین والأئمةعلیهم السلام واحداً واحداً حتی انتهی إلی أبیه، فناولنیه أبومحمّدعلیه السلام وقال: یا عَمَّةَ رَدِّیهِ إِلی أُمِّهِ؛ حَتّی تَقَرَّ عَیْنُها وَ لا تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ. فرددته إلی أمّه و قد انفجر الفجر الثانی، فصلّیت الفریضة و عقبت إلی أن طلعت الشمس، ثمّ ودعت أبا محمّدعلیه السلام وانصرفت إلی منزلی. فلمّا کان بعد ثلاث اشتقت إلی ولی اللَّه، فصرت إلیهم فبدأت بالحجرة الّتی کانت سوسن فیها، فلم أر أثراً ولا سمعت ذکراً فکرهت أن أسأل، فدخلت علی أبی محمّدعلیه السلام فاستحییت أن أبدأه بالسؤال، فبدأنی فقال: (هُوَ) یا عَمَّةُ فِی کَنَفِ اللَّهِ وَحِرْزِهِ وَسِتْرِهِ وَغَیْبِهِ حَتّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَهُ، فَإِذا غَیَّبَ اللَّهُ شَخْصِی وَتَوَفّانِی وَرَأَیْتِ شِیعَتِی قَدِ اخْتَلَفُوا فَأَخْبِرِی الثِّقاتِ مِنْهُمْ، وَلیکِنْ عِنْدَکَ وَعِنْدَهُمْ مَکْتُوماً، فَإِنَّ وَلِیَّ اللَّهِ یَغِیبُهُ اللَّهُ عَنْ خَلْقِهِ وَیَحْجُبُهُ عَنْ عِبادِهِ فَلا یَراهُ أَحَدٌ حَتّی یُقدِّمُ لَهُ جَبْرَئِیلُ‌علیه السلام فَرَسَهُ «لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً» ادامه مطلب (ترجمه)👇👇
📝ابوعبداللَّه مطهری از حکیمه نقل کرده که گفت: در شب نیمه شعبان سال 255 ه.ق امام ابو محمّد عسکری به سراغ من فرستاد، و فرمود: عمه جان! افطار امشب را با ما باش که خداوند به زودی به وسیله ولی و حجتش بر خلق و جانشین من، تو را خوشحال و مسرور می‌فرماید. حکیمه گفته: به خاطر این مژده خیلی خوشحال شدم، لباس هایم را پوشیده و فوراً از منزل خارج شدم و به محضر ابی محمّدعلیه السلام رسیدم. دیدم امام در صحن خانه نشسته و کنیزان ایشان در اطرافشان ایستاده بودند، گفتم: جانم به فدای شما، جانشین شما از کدام زن متولد می‌شود؟ فرمودند: از سوسن. با دقت به کنیزان نگاه کردم، در هیچ کدام اثر حمل را ندیدم به جز سوسن. وقتی که نماز مغرب و عشاء را ادا کردم، غذا آورده، من و سوسن افطار کردیم، و شب هم در یک اتاق بودیم، مقدار کمی خوابیدم، امّا بعد بیدار شدم و در مورد مسأله ولی خدا و وعده‌ای که امام به من داده فکر می‌کردم، بنابراین زودتر از سایر شب‌ها برخاسته و شروع به نماز شب کردم. به نماز وتر رسیدم، ناگهان سوسن با اضطراب و نگرانی بیدار شد، وضو گرفته و مشغول به اقامه نماز شب شد، او هم به نماز وتر رسید، در قلبم این گذشت که وقت فجر شده است، بلند شدم و دیدم فجر اوّل طلوع کرده، یک لحظه در دلم در مورد وعده‌ای که امام حسن عسکری‌علیه السلام داده بودند شکّ کردم. حضرت در حجره خودشان مرا صدا زدند و فرمودند: شک نکن، گویا امر [تولد] نزدیک است و اگر خدا بخواهد او را می‌بینی. حکیمه گوید: من نسبت به شکی که در دلم واقع شده بود از امام ابی محمّدعلیه السلام حیا کردم، به خانه و اطاقی که بودیم برگشتم و از فکرم خجالت می‌کشیدم، یکدفعه دیدم سوسن نمازش را قطع کرده و با اضطراب بیرون آمد، جلوی درِ اتاق به او رسیدم. گفتم: پدر و مادرم به فدای تو، چیزی [دردی] احساس می‌کنی؟ گفت: بله، در درونم درد شدیدی احساس می‌کنم. گفتم: خطری تو را تهدید نمی‌کند، بالین و رختخوابی را در میان خانه برایش گذاشتم و او را روی آن نشاندم و خودم هم در جایی که قابله‌ها وقت ولادت می‌نشینند، نشستم. [سوسن از شدت درد و فشار] دستم را گرفت و ناله‌ای زدو شهادتین گفت، ❣در همان حال در بستر، ولی خدا را دیدم که به سجده افتاده بود، شانه‌هایش را گرفتم و کنار خودم آوردم، دیدم کاملاً پاک و پاکیزه است. امام حسن عسکری‌علیه السلام به من فرمودند: عمه جان! پسرم را برایم بیاور، او را به محضر حضرت بردم، امام او را از من گرفت و زبان خود را بیرون آورده و به چشم‌های او مالید، چشمانش را باز کرد، بعد حضرت زبانش را به دهان و بعد به گوشش گذاشت، بعد در کف دست چپ خودش نشاند، و ولی خدا در دست آن حضرت نشست، حضرت دست مبارکش را به سر او کشیده و فرمودند: پسرم! با قدرت خداوندی، سخن بگو. ❣در همین وقت ولی خداعلیه السلام از شیطان رجیم به خداوند پناه برد و [گفت: اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم] ❣و این گونه آغاز کرد: به نام خداوند بخشنده مهربان «اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین منّت بخشیده و آن‌ها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم. حکومتشان را پا برجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریان آن‌ها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم.» ❣آن‌گاه بر پیامبر و امیرالمؤمنین و سایر ائمّه تا پدر بزرگوارش یکی پس از دیگری صلوات فرستاد. ✨بعد طفل را به من داده و فرمودند: عمه جان! او را به مادرش برسان «تا این‌که محزون و ناراحت نشود و بداند که وعده خداوند متعال حقّ است، لکن اکثر مردم نمی‌دانند». ✨بچه را در حالی که فجر ثانی طلوع کرده بود [و وقت ادای نماز صبح بود] به مادرش سپردم. فریضه صبح را ادا کرده، تا طلوع آفتاب مشغول تعقیبات شدم، پس از آن با حضرت خداحافظی کرده و به منزل خودم رفتم. ✨بعد از سه روز شوق زیارت ولی خدا را داشتم، پس به طرف آن‌ها و به سراغ حجره‌ای که سوسن در آن بود رفتم، نه اثری دیدم و نه صدایی شنیدم [اثری از طفل نبود] با این حال سختم بود سؤالی بپرسم، بعد به محضر ابی محمدعلیه السلام رسیدم، حیا کردم که ابتدا به سؤال کنم. خود حضرت شروع به صحبت کرده و فرمودند: ✨عمه جان! او در کنف و حفظ و امان خداوند تبارک و تعالی است و در غیب خدا است تا زمانی که برای [ظهور] او اجازه داده شود، [عمه جان] زمانی که من از دنیا بروم و خداوند جسمم را غایب کند، و دیدی که شیعیان من اختلاف می‌کنند، آن وقت به افراد مورد اعتماد آن‌ها خبر [ولی خدا] را برسان، ولی نزد خودت و آن‌ها مخفی نمایید، تحقیقاً خداوند ولی اش را از دیده‌ها پنهان کرده و غایب خواهد نمود، تا زمانی که جبرئیل‌علیه السلام اسب او را پیش او بکشد، «برای آن است که خداوند کاری را که می‌بایست انجام شود تحقق بخشد». 📚غیبت/شیخ طوسی/ ص ۴۱۸ کانال الدولة الزهرائیة (عج) https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah کانال دولت زهرائیه ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقامات حسینی 📝کعبه مقام ابراهيم و مقام حسين کتف پيغمبر يازدهم: در آن جا مقام ابراهيم (عليه‏السلام) که اثر قدم ابراهيم (عليه‏السلام) بر سنگ باقي است، و حسين (عليه‏السلام) مقام حبيب خدا است که دهان مبارکش در چند عضو او اثر نموده، و آن پيشاني و گلوي مبارکش بود که از بوسه‏ي پيغمبر (عليه‏السلام) هميشه مي‏درخشيدند [1] ، و اگر مقام بدن خليل در نزد بيت است، پس به تحقيق که مقام حسين (عليه‏السلام) کتف پيغمبر (صلي الله عليه و آله)، و پشت و سينه‏ي آن سرور بوده، و اگر کسي تتبع در اخبار و آثار نمايد، خواهد ديد که، پيغمبر (صلي الله عليه و آله) گاهي آن جناب را بر دوش مبارک مي‏گرفت و راه مي‏رفت، و گاهي که خوابيده بود بالاي سينه مي‏نشانيد، و در سجده بر پشت مبارکش سوار مي‏شد، پس سجده را طول مي‏داد تا او به ميل خود فرود آيد، و از اينها معلوم مي‏شود چه قدر محبت و علاقه داشته است به حسين (عليه‏السلام)، که احدي را با أحدي چنين محبت و علاقه‏اي اتفاق نيفتاده، و نخواهد افتاد. [2] . 📚 [1] بحار 188 - 187 :44 - منتخب طريحي 117:1 - مناقب ابن شهر آشوب 230:3. [2] بحار 286:43 و 296 - مناقب ابن شهر آشوب 227 - 226 :3. خصائص الحسینیه شوشتری مقام امام حسین ع کعبه و امام حسین ع ابراهیم و امام حسین ع پیامبر و امام حسین ع گلوی امام حسین ع پیشانی امام حسین ع بوسه های پیامبرص بر امام حسین ع کتف و دوش پیامبر ص محل مهمانی امام حسین ع محبت شدید پیامبرص به امام حسین ع کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜مفضل به امام جعفر صادق (ع) عرض کرد آقا تأويل «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» چيست‌؟ (يعنى چگونه امام زمان بر همه اديان غالب مى‌شود) 💎حضرت فرمود: تأويل آن اين آيه است: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ»: يعنى: چندان از مشركان بكشيد كه ديگر فتنه‌اى در ميان مردم نباشد و همۀ دين براى خدا باشد. 🌺اى مفضل بخدا قسم! اختلاف را از ميان ملل و اديان برميدارد و همۀ دينها يكى مى‌شود چنان كه خدا فرموده: 🔅 «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ» و هم فرموده: 🔅«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» يعنى هر كس دينى جز دين اسلام را بپذيرد هرگز از وى پذيرفته نميشود و او در عالم آخرت از زيانكاران خواهد بود. ❓مفضل گفت: آقا! آيا دينى كه پدران او ابراهيم و نوح و موسى و عيسى و محمد داشتند، همان دين اسلام بود؟ 🔶فرمود: آرى همين دين اسلام بود، نه غير آن! عرض كردم: دليلى از قرآن بر اين مطلب داريد؟ فرمود: آرى از اول تا آخر قرآن پر از دليل است. از جمله آيه: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ» ميباشد. و ديگر اين آيه: «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ هُوَ سَمّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ» يعنى اسلام دين پدر شما ابراهيم است و اوست كه شما را مسلمان ناميد. 🔷و ديگر آيه ايست كه خداوند در داستان ابراهيم و اسماعيل از زبان آنها نقل ميكند كه گفتند: «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً»يعنى: خدايا ما دو نفر را دو تن مسلمان و تسليم‌شدۀ خود قرار ده، و از اولاد ما نيز مردمى مسلمان بيرون آور . 🔶و ديگر اين آيه در داستان فرعون است كه ميفرمايد: «حَتّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» يعنى: وقتى فرعون ميخواست غرق شود، گفت: ايمان آوردم كه جز خداوند يگانه‌اى كه بنى اسرائيل باو ايمان آوردند، خدائى نيست و اينك من از مسلمانان هستم. 🔷و در داستان سليمان و بلقيس ملكه سبا ميفرمايد: «وَ أْتُونِي مُسْلِمِينَ» يعنى: در حالى كه تسليم شده‌ايد، نزد من بيائيد، و چون بلقيس بنزد سليمان آمد گفت: «أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» يعنى من با سليمان در پيشگاه خداوند جهانيان اسلام آورديم 🔶و از زبان عيسى بن مريم عليهما السلام ميفرمايد: «مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللّهِ» يعنى عيسى گفت: كسانى كه ميخواهند با پذيرش دين خدا مرا يارى نمايند كيستند؟ «قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ آمَنّا بِاللّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنّا مُسْلِمُونَ» يعنى حواريون گفتند: ما ياوران دينى تو هستيم ما ايمان بخدا آورديم و شاهد باش كه ما مسلمان هستيم! 🔷و در آيه ديگر ميفرمايد: «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً» يعنى: آنچه در آسمانها و زمين است با ميل و بى‌ميلى اسلام آوردند 🔶و در داستان لوط ميفرمايد: «فَما وَجَدْنا فِيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ» يعنى: ما در آنجا بيشتر از يك خانه از مسلمانان نيافتيم 🔷 و در آيۀ ديگر ميفرمايد: «قُولُوا آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا..» «لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» يعنى: بگوئيد: ايمان آورديم بخدا و آنچه از طرف خدا براى ما نازل شده و بين هيچ يك از پيغمبران فرق نميگذاريم و ما براى او اسلام آورديم. 🔶و در آيۀ ديگر ميفرمايد: «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ» الى قوله «وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» يعنى: آيا شما حاضر بوديد هنگامى كه مرگ يعقوب فرا رسيد تا آنجا كه فرمود: و ما همه براى او اسلام آورديم. 📗مهدی موعود، صفحه 1148 علامه محمدباقرمجلسی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشيد! [دوستان و] اولياى خدا، نه ترسى بر آن‌هاست و نه اندوهگين مى‌شوند (یونس/ ۶۲) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- طُوبَی لِشِیعَهًِْ قَائِمِنَا (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون. 📝امام صادق (علیه السلام)- خوشا به حال شیعیان قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما! کسانی که در غیبتش منتظر ظهور او هستند و درحال ظهورش نیز فرمانبردار اویند. آنان اولیای خدا هستند که لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ نه خوفی بر آن‌هاست و نه اندوهگین می‌شوند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۰ نور الثقلین 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَخْفَی أَرْبَعَهًًْ فِی أَرْبَعَهًٍْ أَخْفَی ... وَ أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ. 📝امام علی (علیه السلام)- خداوند تبارک‌وتعالی چهار چیز را در چهار چیز مخفی و پنهان داشته است: اولیاء و دوستان خود را در میان بندگان خود پنهان داشته. پس مبادا بنده‌ای از بندگان خدا را تحقیر کنی که چه بسا او از اولیاء خدا باشد و تو این را ندان! 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۰ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۳۶۳/ نور الثقلین کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْويلَهُ يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ آيا آن‌ها جز انتظار ظهور آيات [و فرا رسيدن تهديدهاى الهى] را دارند؟! آن روز كه ظهور آن‌ها فرا رسد، [كار از كار گذشته، و پشيمانى سودى ندارد؛ و] كسانى كه قبلاً آن را فراموش كرده بودند مى‌گويند: «فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند؛ آيا [امروز] براى ما شفاعت‌كنندگانى وجود دارند كه براى ما شفاعت كنند، يا [به ما اجازه داده شود به دنيا] بازگرديم، و اعمالى غير از آنچه انجام مى‌داديم، انجام دهيم»؟! [ولى] آن‌ها سرمايه‌ی وجود خود را از دست داده‌اند؛ و معبودهايى را كه به دروغ ساخته بودند، همگى از نظرشان گم مى‌شوند. [نه راه بازگشتى دارند، و نه شفاعت‌كننده‌اى]. (اعراف/ ۵۳) 🌤✨🌤✨🌤 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا مَا تَأْوِیلُهُ بَعْدَ تَنْزِیلِهِ فَهِیَ الْأُمُورُ الَّتِی أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهَا سَتَکُونُ بَعْدَهُ مِثْلُ مَا أَخْبَرَ بِهِ مِنْ أُمُورِ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَ الْخَوَارِجِ وَ قَتْلُ عَمَّارٍ جَرَی ذَلِکَ الْمَجْرَی وَ أَخْبَارُ السَّاعَهًِْ وَ الرَّجْعَهًِْ وَ صِفَاتُ الْقِیَامَهًِْ مِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ. لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً وَ قَوْلِهِ تَعَالَی: یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ الْآیَهًْ. 📝امام علی ( امّا آیاتی که تحقّق و تأویل آن‌ها پس از نزول آیه‌ی قرآن واقع می‌شود، این‌ها شامل اموری است که خدای عزّوجلّ به رسول خدا (خبر می‌دهد که بعد از او اتّفاق خواهد افتاد، مانند آنچه در مورد قاسطین، مارقین و خوارج و کشته‌شدن عمّار گفته شده است و همچنین اخبار قیامت و و اوصاف قیامت. خدای متعال می‌فرماید: آیا آن‌ها جز انتظار ظهور آیات [و فرا رسیدن تهدیدهای الهی] را دارند؟! آن روز که ظهور آن‌ها فرا رسد. و می‌فرماید: ایمان‌آوردن افرادی که قبلًا ایمان نیاورده‌اند، یا در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده‌اند، سودی به حالشان نخواهد داشت! بگو: «[اکنون که شما چنین انتظارات نادرستی دارید]، انتظار بکشید ما هم انتظار [کیفر شما را] می‌کشیم»! (انعام/۱۵۸) و نیز می‌فرماید: هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ ... 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۷۷
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سَلَّامِ‌بْنِ‌الْمُسْتَنِیرعَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: لَقَدْ تَسَمَّوْا بِاسْمٍ مَا سَمَّی اللَّهُ بِهِ أَحَداً إِلَّا عَلِیَّ‌بْنَ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ مَا جَاءَ تَأْوِیلُهُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی یَجِیءُ تَأْوِیلُهُ قَالَ إِذَا جَاءَتْ جَمَعَ اللَّهُ أَمَامَهُ النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) وَ الْمُؤْمِنِینَ حَتَّی یَنْصُرُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ إِذْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ إِلَی قَوْلِهِ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ فَیَوْمَئِذٍ یَدْفَعُ رَسُولُ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) اللِّوَاءَ إِلَی عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) فَیَکُونُ أَمِیرَ الْخَلَائِقِ کُلِّهِمْ أَجْمَعِینَ یَکُونُ الْخَلَائِقُ کُلُّهُمْ تَحْتَ لِوَائِهِ وَ یَکُونُ هُوَ أَمِیرَهُمْ فَهَذَا تَأْوِیلُهُ. 📝امام صادق ( سلام‌بن‌مستنیر گوید: امام صادق (فرمود: «آن‌ها خود را به نامی که خداوند جز علیّ‌بن‌ابی‌طالب (را بدان موسوم نگردانید خواندند [مقصود لقب امیرالمؤمنین (است] و تأویل [امیرالمؤمنین (] هنوز نیامده است. من عرض کردم: «فدایت شوم! تأویل آن کی خواهد آمد»؟ فرمود: «موقعی‌که تأویل آن نزدیک شد خداوند پیامبران و مؤمنین را در پیش‌روی آن حضرت جمع می‌کند تا از وی یاری نمایند و این است معنی آیه: و [به خاطر بیاورید] هنگامی را که خداوند، از پیامبران [و پیروان آن‌ها]، پیمان مؤکّد گرفت، که هرگاه کتاب و دانش به شما دادم، ... و من نیز با شما از گواهانم». (آل عمران/۸۱) در آن روز خداوند پرچم خود را به علیّ‌بن‌ابی‌طالب (می‌دهد و آن حضرت فرمانده‌ی جهانیان است و جهانیان نیز در زیر پرچم او خواهند بود، و او امیر و فرمانده آنهاست و این است تأویل کلمه‌ی امیرالمؤمنین (. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۷۰ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[١٩٠]أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ‌،في مسند فاطمة عليها السّلام،قال:أخبرنا أبو المفضّل،قال:حدّثني عليّ‌ بن الحسن المنقريّ‌ الكوفيّ‌،قال:حدّثني أحمد بن زيد الدّهّان،عن مكحول بن إبراهيم،عن رستم بن عبد اللّه بن خالد المخزوميّ‌، عن سليمان الأعمش،عن محمّد بن خلف الطّاهريّ‌ ،عن زاذان،عن سلمان،قال: قال لي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم:«إنّ‌ اللّه تبارك و تعالى لم يبعث نبيّا و لا رسولا إلاّ جعل له اثني عشر نقيبا.»فقلت:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)لقد عرفت هذا من أهل الكتابين،فقال«يا سلمان هل علمت من نقبائي و من الاثنا عشر الّذين اختارهم اللّه للأمّة من بعدي‌؟»فقلت:اللّه و رسوله أعلم.فقال: «يا سلمان خلقني اللّه من صفوة نوره و دعاني فأطعته و خلق من نوري عليّا عليه السّلام و دعاه فأطاعه و خلق(منّي و)من نور عليّ‌ فاطمة عليها السّلام فدعاها فأطاعته،و خلق منّي و من عليّ‌ و فاطمة الحسن عليه السّلام فدعاه فأطاعه و خلق منّي و من عليّ‌ و فاطمة الحسين عليه السّلام فدعاه فأطاعه. ثمّ‌ سمّانا بخمسة أسماء من أسمائه،فاللّه المحمود و أنا محمّد،و اللّه العليّ‌ فهذا عليّ‌،و اللّه الفاطر فهذه فاطمة،و اللّه الإحسان و هذا الحسن،و اللّه المحسن و هذا الحسين.ثمّ‌ خلق منّا و من نور الحسين تسعة أئمّة فدعاهم فأطاعوه قبل أن خلق اللّه ١سماء مبنيّة و(لا)أرضا مدحيّة و لا ملكا و لا بشرا (دوننا)[و كنّا]نورا نسبّح اللّه و نسمع له و نطيع.» قال سلمان:فقلت:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)بأبي أنت و أمّي!فما لمن عرف هؤلاء؟فقال:«يا سلمان!من عرفهم حقّ‌ معرفتهم و اقتدى بهم و والى وليّهم و تبرّأ من عدوّهم فهو-و اللّه-منّا،يرد حيث نرد و يسكن حيث نسكن.» فقلت:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)فهل يمكن إيمان بهم بغير معرفة بأسمائهم و أنسابهم‌؟فقال:«لا يا سلمان.» فقلت:يا رسول اللّه فأنى لي بهم و قد عرفت إلى الحسين عليه السّلام‌؟قال: «ثمّ‌ سيّد العابدين عليّ‌ بن الحسين عليه السّلام،ثمّ‌ ابنه محمّد بن عليّ‌ عليه السّلام باقر علم الأوّلين و الآخرين من النّبيّين و المرسلين،ثمّ‌[ابنه]جعفر بن محمّد لسان اللّه الصّادق عليه السّلام،ثمّ‌[ابنه]موسى بن جعفر(عليه السّلام)الكاظم غيظه في(سبيل)اللّه عزّ و جلّ‌، ثمّ‌[ابنه]عليّ‌ بن موسى الرّضا لأمر اللّه(عليه السّلام)،ثمّ‌[ابنه]محمّد بن عليّ‌(عليه السّلام) المختار من خلق اللّه،ثمّ‌[ابنه]عليّ‌ بن محمّد الهادي إلى اللّه،ثمّ‌[ابنه] الحسن بن عليّ‌(عليه السّلام)الصّامت الأمين لسرّ اللّه،ثمّ‌ ابنه محمّد بن الحسن الهادي المهديّ‌ النّاطق القائم بحقّ‌ اللّه(عليه السّلام).» ثمّ‌ قال(صلّى اللّه عليه و آله و سلم):«يا سلمان إنّك مدركه و من كان مثلك و من تولاّه بحقيقة المعرفة.» قال سلمان:فشكرت اللّه كثيرا ثمّ‌ قلت:يا رسول اللّه و إنّي مؤجّل إلى عهده‌؟قال: «يا سلمان اقرأ: ✨ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ‌ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ‌ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ‌ الدِّيارِ وَ كانَ‌ وَعْداً مَفْعُولاً، ثُمَّ‌ رَدَدْنا لَكُمُ‌ الْكَرَّةَ‌ عَلَيْهِمْ‌ وَ أَمْدَدْناكُمْ‌ بِأَمْوالٍ‌ وَ بَنِينَ‌ وَ جَعَلْناكُمْ‌ أَكْثَرَ نَفِيراً قال سلمان:فاشتدّ بكائي و شوقي،ثمّ‌ قلت:يا رسول اللّه،أ بعهد منك‌؟فقال: «إي و اللّه الّذي أرسل محمّدا بالحقّ‌ منّي و من عليّ‌ و فاطمة و الحسن و الحسين و التّسعة،و كلّ‌ من هو منّا[و معنا]و مضام فينا.إي و اللّه يا سلمان، ليحضرنّ‌ إبليس و جنوده و كلّ‌ من محض الإيمان محضا و محض الكفر محضا، حتّى يؤخذ بالقصاص و الأوتار و لا يظلم ربّك أحدا،و يحقّق تأويل هذه الآية: ✨وَ نُرِيدُ أَنْ‌ نَمُنَّ‌ عَلَى الَّذِينَ‌ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌ وَ نَجْعَلَهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ وَ نَجْعَلَهُمُ‌ الْوارِثِينَ‌، وَ نُمَكِّنَ‌ لَهُمْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ وَ نُرِيَ‌ فِرْعَوْنَ‌ وَ هامانَ‌ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ‌ ما كانُوا يَحْذَرُونَ‌ .» قال سلمان:فقمت من بين يدي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم و ما يبالي سلمان متى لقي الموت أو الموت لقيه. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى در كتاب مسند فاطمه عليها السّلام گويد:ابو المفضّل به ما خبر داد،گفت:علىّ‌ بن الحسين منقرى كوفى حديث‌ام داد،وى گفت:احمد بن زيد دهّان، از مكحول بن ابراهيم،از رستم بن عبد اللّه بن خالد مخزومى،از سليمان اعمش،از محمّد بن خلف طاهرى،از زاذان،از سلمان حديث‌ام داد كه گفت: ✴️رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم به من فرمود:«خداوند-تبارك و تعالى-هيچ پيغمبر و رسولى را مبعوث نفرمود؛مگر اينكه دوازده نقيب برايش قرار داد.» عرض كردم:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)،اين را از اهل دو كتاب دانسته بودم. فرمود:«اى سلمان،آيا دانسته‌اى كه نقباى من كيان‌اند و آن دوازده تنى كه خداوند آنان را براى امّت پس از من برگزيده چه كسانى‌اند؟» عرضه داشتم:خدا و رسولش داناترند. 🌠فرمود:«اى سلمان،خداوند مرا از برگزيده‌ى نورش آفريد و دعوت‌ام كرد.پس او را اطاعت كردم و از نور من على عليه السّلام را آفريد و دعوت‌اش فرمود.پس على او را اطاعت كرد و(از من)و از نور على،فاطمه عليها السّلام را خلق و او را دعوت فرمود كه از او اطاعت كرد و از من و از على و فاطمه،حسن عليه السّلام را آفريد.پس فراخواندش كه دعوت خداوند را پذيرفت و از من و از على و فاطمه،حسين عليه السّلام را آفريد و او را فراخواند كه دعوت او را اطاعت كرد. ❇️سپس ما را به پنج اسم از نام‌هاى خود ناميد:خداوند محمود است و من محمّد و خداوند علىّ‌ است و اين هم علىّ‌ بن ابى طالب و خداوند فاطر است و اين فاطمه و خداوند احسان است و اين حسن و خداوند محسن و اين هم حسين است. 🌠آن‌گاه از ما و از نور حسين،نه امام آفريد و ايشان را دعوت فرمود كه اطاعتش كردند. پيش ازآن‌كه خداوند آسمانى بنا كرده و زمينى گسترانيده باشد و فرشته‌اى يا بشرى را(غير از ما)خلق كند،نورى بوديم و خداى را تسبيح مى‌گفتيم و از او مى‌شنيديم و اطاعت مى‌نموديم.» ❓سلمان گويد:عرضه داشتم:اى رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)،پدر و مادرم فدايتان باد! كسى كه ايشان را بشناسد،چه پاداشى خواهد داشت‌؟فرمود: ❣«اى سلمان،هركس آنان را به راستى بشناسد و ايشان را الگوى خود قرار دهد و دوستانشان را دوست بدارد و از دشمنانشان بيزارى جويد،چنين كسى-به خدا سوگند-از ما خواهد بود.هركجا وارد شويم،او نيز وارد خواهد شد و هرجا مسكن كنيم،او هم سكنى يابد.» ❓عرض كردم:اى رسول خدا،آيا مى‌توان بدون شناختن نام‌ها و نسب‌هايشان به آنان ايمان داشت‌؟فرمود:«نه،اى سلمان.»عرضه داشتم:يا رسول اللّه،چگونه به شناخت ايشان دست يابم درحالى‌كه تا حسين عليه السّلام را شناخته‌ام‌؟ 🌺فرمود: «پس از او،سيّد العابدين علىّ‌ بن الحسين(عليه السّلام)است؛سپس پسرش محمّد بن على (عليه السّلام)،شكافنده‌ى علم اوّلين و آخرين از پيغمبران و رسولان؛سپس[پسرش]جعفر بن محمّد(عليه السّلام)،زبان راست‌گوى خداوند؛سپس[پسرش]موسى بن جعفر(عليه السّلام)،آن فرونشانندۀ خشم خود در راه خداوند-عزّ و جلّ‌-؛سپس[پسرش]علىّ‌ بن موسى،آن راضى به امر خدا(عليه السّلام)؛سپس[پسرش]محمّد بن على(عليه السّلام)،آن برگزيده‌ى خلق خداوند؛سپس[پسرش]علىّ‌ بن محمّد،آن هدايت‌كننده به‌سوى خداوند؛سپس حسن بن على(عليه السّلام)،آن صامت امين سرّ خداوند؛سپس پسرش محمّد بن الحسن هادى مهدى(عليه السّلام)،آن بيانگر و به‌پادارندۀ حقّ‌ خدا.» ‼️آن‌گاه(رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم)فرمودند:«اى سلمان،تو او را درك خواهى كرد و هركس مانند تو باشد و نيز هركه با معرفت راستين از او پيروى كند،او را درك خواهد كرد.»
سلمان گويد:پس خداى را(بسيار)شكر كردم. ❓سپس گفتم:يا رسول اللّه،آيا من تا عهد و زمان او خواهم بود؟ ✅فرمود: «اى سلمان،بخوان:(پس چون هنگام(انتقام)اوّل فرارسد،بندگان سخت جنگجوى خويش را بر شما برانگيزيم تا درون خانه‌هايتان را نيز جست‌وجو كنند و اين وعده حتما تحقّق خواهد يافت.سپس بار ديگر شما را بر آن‌ها مسلّط‍‌ گردانيم و به وسيله‌ى مال و فرزند مدد رسانيم و تعدادتان را افزايش دهيم).» سلمان گويد:در اين هنگام،گريه و اشتياقم شدّت يافت. ❓آن‌گاه عرض كردم:يا رسول اللّه،آيا اين جريان در زمان شما خواهد بود؟ فرمود: ♻️«آرى،سوگند به خداوندى كه مرا به حق فرستاد،در روزگار من و على و فاطمه و حسن و حسين و آن نه(معصوم ديگر)و هركسى كه از ماست[و با ما]و در راه ما ستم‌ديده است. 💎آرى،به خدا قسم-اى سلمان-ابليس و لشكريانش گرد آورده مى‌شوند و تمامى آنان كه ايمانشان ناب بوده و نيز همه‌ى كافران خالص آورده شوند تا از يكديگر قصاص كشند و خون‌خواهى كنند و خداوندگار تو بر احدى ظلم نمى‌كند 🔆 و تأويل اين آيه تحقّق مى‌يابد كه:(و مى‌خواهيم بر آنان كه در زمين مستضعف شدند منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم و ايشان را در زمين مكنت و توان بخشيم و به فرعون و هامان و لشكريانشان آنچه را مى‌ترسيدند نشان دهيم).» 🕯سلمان گويد:پس،از محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم برخاستم؛درحالى‌كه اهمّيّت نمى‌دهم كى به آغوش مرگ روم يا مرگ مرا در كام خود بركشد.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 364 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا