گنج سلیمان در اسپانیا
شعبی می گوید:
روزی عبدالملک بن مروان مرا فراخواند و گفت: موسی بن نصر - فرمانده ما در افریقا و امیر طارق بن زیاد فاتح اسپانیا - نامه ای برای من فرستاده و در آن نوشته است: به من خبر داده اند که حضرت سلیمان (علیه السلام) در زمان خود به گروه جن امر کرده است که شهری از مس برای او بسازند، و تمام عفریت های و جنیان برای ساختن آن گرد آمدند و آن را از چشمه غنی مسی که خداوند برای سلیمان پدید آورده بود، بنا کردند.
محل این شهر در بیابانی در اسپانیا است، و گنجهایی که سلیمان به ودیعه گرفته بود، در آن است. من می خواهم به طرف آن حرکت کنم.
یکی از کارگزاران نزدیکم مرا مطلع نموده است که مسیر منتهی به آن، بسیار ناهموار و دشوار است، بدون آمادگی و پشتیبانی لازم و آذوقه زیاد نمی توان این مسافت طولانی و دشوار را طی نمود، و هیچ کس جز دارا بن دارا - پادشاه ایران که به دست اسکندر مغلوب شد - نتوانسته است، به بخشی از آن برسد.
هنگامی که اسکندر او را کشت، گفت: قسم به خدا! تمام سرزمینها را به تصرف خود در آوردم و اهل هر سرزمین پیش تسلیم فرود آورده اند. هیچ زمینی نمانده که من در آن گام ننهاده باشم مگر این سرزمین که در اسپانیاست.
دارا آن را دیده است، به همین دلیل قصد آنجا نموده ام تا از دست یافتن به حدی که دارا بدان رسیده است باز نمانم.
یک سال طول کشید تا اسکندر نیز خود را آماده و مجهز نمود، هنگامی که فکر می کرد آمادگی این کار را یافته است گروهی از افرادش را برای تحقیق فرستاد. آنان پس از تحقیق به او اطلاع دادند که موانعی غیر قابل عبور در مسیر منتهی به آنجا وجود دارد. اسکندر نیز از رفتن منصرف شد.
عبدالملک بن مروان پس از گفت و گو با من، نامه ای به موسی بن نصر نوشت و به او دستور آمادگی و تهیه پشتیبانی لازم برای اجرای این کار را صادر کرد.
موسی بن نصر آماده گردید و به طرف آن شهر خارج شد، و آنجا را دیده و بر احوال آن آگاهی یافت و بازگشت.
او گزارشی برای عبدالملک تهیه کرد و در آخر گزارش چنین نوشت: بعد از گذشت روزهای زیادی و هنگامی که آذوقه ما به پایان رسید به دریاچه ای - که درختان زیادی در اطراف آن وجود داشت. رسیدم در آنجا به دیوار آن شهر برخوردیم.
من به کنار دیوار شهر رفتم. بر روی آن کتیبه ای به زبان عربی نوشته شده بود. ایستادم و آن را خواندم و دستور دادم از آن نسخه برداری نمودند. در آن کتیبه این شعر نوشته شده بود:
و آنان که صاحب عزت و مقام هستند بدانند؛
و آنان که آرزوی جاودانگی دارند: که هیچ موجود زنده ای جاودانه نیست.
اگر مخلوقی می توانست در این مسابقه به جاودانگی برسد،
سلیمان بن داود بود که بدان می رسید.
آن کسی که مس چون چشمه ای جوشان برای او جاری شد،
و فوران مس برای او بخششی نامحدود بود،
پس به گروه جنییان امر کرد با آن بنایی به یادگار بسازید؛
که تا قیامت باقی مانده و شکسته و فرسوده نشود.
آنها نیز در سطح وسیعی آغاز به کار کردند و به شکل هول انگیزی؛
بر اساس قواعد و اصول محکم، سر به آسمان کشید.
و مس را در قالبهای مستطیل شکلی ریخته و حصار آن را ساختند؛
آنچنان که از سخره های سخت و داغ استوار شد.
و تمام گنجینه های زمین را در آن جای داد.
و در آینده این گنج نامحدود آشکار خواهد شد.
آن گنج نامحدود آشکار خواهد شد.
آن گنجینه در اعماق زمین پنهان شد.
و در طبقات سخت زمینی انباشته ماند.
فرمانروایی گذشته او پس از او باقی نماند،
تا این که تبدیل به گوری شد ناپایدار؛
این برای آن است که دانسته شود که حکومت پایدار نیست؛
مگر حکومت پر از نعمت و بخشش خداوند،
هنگامی خواهد رسید که از نسل عدنان آن سرور متولد شود.
او از نسل هاشم و بهترین مولود خواهد بود.
خداوند او را با نشانه هایی که مخصوص می گرداند، بر می انگیزد؛
تا به سوی تمامی مخلوقات سفید و سیاه خدا برود.
کلیدهای تمامی گنجینه های زمین را داراست.
و جانشینان او همه آن کلیدها را خواهند داشت.
آنها خلفا و حجت های دوازده گانه هستند.
که پس از بعثت او، جانشینان و سروران والا مقام هستند.
تا این که قائم آنها به امر خداوند قیام می کند.
در آن هنگام از آسمان، او را به نام صدا می زنند.
ادامه دارد....
@qoranvamamhoosein
ادامه 👇
هنگامی که عبدالملک نامه را خواند و طالب بن مدرک، فرستاده موسی بن نصر او را به وضوح مطلع ساخت، به محمد بن شهاب زهری که آنجا حضور داشت گفت: نظرت درباره این موضوع عجیب چیست؟
زهری گفت: به گمان من گروه جنی که مسئولیت حفاظت از شهر را به عهده دارند هرکه را بخواهد به طرف شره برود به خیال و توهم می افکند.
عبدالملک گفت: راجع به کسی که از آسمان او را صدا می زنند اطاعی داری؟
زهری گفت: از این مطلب درگذر.
عبدالملک گفت: چگونه از این درگذرم که این امری است بزرگ و دور از ذهن؟ باید با صراحت آنچه که از آن می دانی بگویی، آیا مرا آزار می دهی یا چیزی را از من مخفی می نمایی؟
زهری گفت: علی بن الحسین (علیه السلام) به من گفته است: او مهدی و از نسل فاطمه (علیها السلام) دختر رسول خدا (صلی الله و علیه و آله و سلم) است.
عبدالملک گفت: هر دوی شما دروغ می گویید، سخنان هر دوی شما همیشه باطل و قول شما دروغ بوده است. او مردی از نسل ماست.
زهری گفت: من فقط سخن علی بن الحسین (علیه السلام) را نقل کردم، اگر می خواهی از خودش بپرس؛ چرا مرا ملامت می کنی؟ اگر دروغ است او دروغ گفته، و اگر راست می گوید یکی از دشمنان شما به شما کمک کرده است.
عبدالملک گفت: من نیازی به سئوال از فرزندان ابوتراب ندارم. ای زهری! این مطلب را پوشیده دار تا کسی از آن مطلع نگردد.
زهری گفت: به خاطر تو به کسی نخواهم گفت.
📚 بحار الانوار، ج 51، ص 164 - 166.
@qoranvamamhoosein
باز آی دلا هر آنچه هستی باز آی
ابو جعفر مروزی می گوید:
محمد بن جعفر با گروهی که امام حسن عسکری (علیه السلام) را در زمان زندگی آن حضرت ملاقات نموده بودند، و در میان آنها علی بن احمد بن طنین نیز حضور داشت، جهت زیارت مرقد مطهر امام حسن عسکری (علیه السلام) به محله عسکر شرفیاب شدند. محمد بن جعفر برای اذن دخول، اسامی زائرین را در نامه ای نوشت.
علی بن احمد گفت: نام مرا ننویس من اجازه نمی گیرم.
او هم نام او را ننوشت.
امام زمان (علیه السلام) در پاسخ نوشته بودند: تو و آن که اجازه نخواست هر دو داخل شوید.
📚 غیبت طوسی، ص 243، عله المانعه من ظهوره؛ بحار الانوار، ج 51، ص 293.
@qoranvamamhoosein
4_5906552665998885779.mp3
3.31M
#ترتیل #صفحه_57 سوره مبارکه #آل_عمران
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#پرسش
❓آیا #زیارت_آل_یاسین مستند می باشد ؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌#زیارت_شریف_آل_یاسین به صورت توقیعی شریف از ناحیه مقدسه امام عصر به محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری داده شده است .
👌در این توقیع امام عصر می فرماید :
« هر گاه خواستید به واسطه ما به سوی خدا توجه کنید و به سوی ما متوجه شوید به این دعا و زیارت متوجه شوید » « سلام علی آل یاسین السلام علیک یا داعی الله و ربانیه آیاته ...»
❗️این زیارت شریف در کتب معتبر و مورد استناد نقل شده است ؛
1⃣الاحتجاج ، طبرسی ، ج2 ص493
2⃣المزار الکبیر ، ابن المشهدی ،ص568
3⃣الایقاظ، شیخ حر عاملی ص351
4⃣بحار الانوار ، مجلسی ، ج99 ص81
5⃣مستدرک الوسائل ، محدث نوری ، ج 10 ص365
6⃣الزام الناصب ، حائری ، ج2 ص83
👌شیخ عباس قمی نیز در مفاتیج الجنان ، مقام دوم در آداب سرداب مطهر و کیفیت زیارت حجت ، ص523 این زیارت را به نقل از کتاب احتجاج طبرسی می آورد
🤔#پرسش
❔آیا راست است که اهل سنت #مهدویت را قبول ندارند و منکر خروج امام زمان علیه السلام هستند ❗️
💠#پاسخ💠
👌عقیده ظهور مردی از فرزندان پیامبر گرامی اسلام و حضرت زهرا سلام الله علیهم در آخر الزمان مورد اتفاق تمام مذاهب اسلام اعم از شیعه و اهل سنت است .
❕علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛
« اگر جز يك روز از روزگار نمانده باشد، خداوند، مردى از اهل بيتم بر مى انگيزد كه آن را از عدل پر كند، همان گونه كه از ستم پر شده است »
📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ المعجم الکبیر ج 10 ص 135
❕در نقل دیگری می آورند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« «مهدى از من است، با پيشانى بلند و بينى كشيده. زمين را از عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه از جور و ستم پر شده است »
📚سنن ابی داود ج 4 ص 107 _ کنزالعمال ج 14 ص 264
👌و در نقل دیگری می آورند ؛
« سعيد بن مسيّب می گوید نزد امّ سلمه بوديم و از مهدى سخن گفتيم. او گفت كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيده است: «مهدى، از فرزندان فاطمه است».
📚سنن ابن ماجة: ج 2 ص 1368 _ المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 601 _ التاريخ الكبير: ج 3 ص 346
👌و باز نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
«هرکس منکر خروج مهدی شود به انچه که بر محمد نازل شده کفر ورزیده است»
📚لسان المیزان ج5 ص 130 _ فرائد السمطین ج2 ص 334
👌 ابن حجر از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛
« انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل و اساس گردد سبب کفر میشود وهر کس چنین کند قتلش واجب است و اگر انکار او تنها به جهت عناد و دشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر آشکار نمود تا دست از اینکار بردارد»
📚البرهان ص 178
👌اهل سنت اگر چه اصل ظهور مهدی موعود علیه السلام از نسل پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما را در آخر الزمان پذیرفته اند اما معتقدند او هنوز به دنیا نیامده و در آخر الزمان به دنیا می آید ، اما ما معتقدیم که مهدی فرزند برومند امام عسکری علیهما السلام امام یازدهم شیعیان ، به دنیا آمده و هم اینک ذخیره الهی است که برای برقراری عدالتی عالمگیر انتظار می کشد .
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« نه امام پس از حسین بن علی علیه السلام هستند که نهمین آنها قائم ایشان است »
📚الکافی ج 1 ص 533
👌جالب آن است که برخی از علمای اهل سنت تصریح کرده اند که مهدی موعود همان امام دوازدهم شیعیان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است .
🔰محمد بن یوسف گنجی شافعی می نویسد ؛
« ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است »
📚کفایه الطالب ص312
🔰عبدالوهاب شعرانی حنفی می نویسد ؛
« در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) »
📚الیواقیت و الجواهر ج 2 ص 127
🔰نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید:
« او کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند »
📚شواهد النبوه ص404
🔰قاضی بهلول افندی می گوید ؛
«ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود و اسم مادرش نرجس است. برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد »
📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد، ص 246
🔰ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید:
«لقب او حجت، مهدی، خلف صالح، منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است"
📚الفصول المهمه ص ۲۸۲
✅دوست واقعی
✍امام علی(علیهالسلام) فرمودند:
دوست حقيقى آن است كه برادرش
را در سه موضع حفظ و حمایت كند:
1⃣در سختی و گرفتارى او
2⃣در غياب او
3⃣و پس از مرگش
📚وسائلالشیعة ؛ج ۱۲ ص ۲۶
5b84be78ff8bdc3afaaccbd8_-8497460216960942258.mp3
4.1M
#ترتیل #صفحه_58 سوره مبارکه #آل_عمران
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
✨🌷﷽🌷✨
⁉از نعمت ولایت سوال میشود
🍀مرحوم شيخ صدوق به نقل از حاكم بيهقى حكايت كند روزى حضرت امام علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام در جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمايشاتى فرمودند: در دنيا هيچ نعمت واقعى و حقيقى وجود ندارد.
🍃بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند:يا ابن رسول اللّه ! پس اين آيه شريفه قرآن «لتسئلنّ يومئذٍ عن النّعيم» كه مقصود آب سرد و گوارا مى باشد، را چه مى گوئى ؟
🍃🍀🍃حضرت رضا علیه السلام با آواى بلند اظهار نمود: شما اين چنين تفسير كرده ايد؛ و عدّه اى ديگرتان گفته اند منظور طعام لذيذ است ؛ و نيز عدّه اى ديگر، خواب راحت و آرام بخش تعبير كرده اند.
✨ سپس حضرت رضا علیه السلام افزودند: به درستى كه پدرم از پدرش ، امام جعفر صادق عليه السلام روايت فرموده است كه خداوند متعال نعمت هائى را كه در اختيار بندگانش قرار داده است ، همه به عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده و بهره قرار دهند و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤال و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برايشان نمى گذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است .
✨🌺✨ بنابر اين ، منظور از آيه شريفه قرآن ، محبّت و ولايت ما اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم است كه خداوند متعال در روز محشر، پس از سؤال پيرامون توحيد و يكتاپرستى ؛ و پس از سؤال از نبوّت پيغمبر اسلام ، از ولايت ما ائمّه ، نيز سؤ ال خواهد كرد و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآيد و درمانده نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاويد آن بهره مى برد، كه زايل و فاسد شدنى نخواهد بود.
🍃🍀🍃سپس امام رضا عليه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش عليهم السلام حكايت فرمود، كه رسول خدا صلى الله عليه و آله خطاب به علىّ بن ابى طالب عليه السلام فرمود اى علىّ! اوّلين چيزى كه پس از مرگ از انسان سؤال مى شود، يگانگى خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از ولايت و امامت تو و ديگر ائمّه خواهد بود، با كيفيّتى كه خداوند متعال مقرّر و تعيين نموده است .
✨💖✨پس اگر انسان ، صحيح و كامل اقرار كند و پاسخ دهد، وارد بهشت جاويد گشته و از نعمت هاى بى منتهايش بهره مند مى گردد.
🕋سوره مبارکه تکاثر آیه 8
📚تفسيرالبرهان : ج 4، ص 502، ح 5، به نقل از توحيد شيخ صدوق .
💖✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💖✨وآلِ مُحَمَّدٍ
💖✨وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
____🍃🌸🍃____
4_293413254921716588.mp3
3.98M
#ترتیل #صفحه_59 سوره مبارکه #آل_عمران
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تبت #قسمت_اول
#تفسیر_المیزان
﴿ سورة المسد - سورة ١١١ - تعداد آیات ٥ ﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ ﴿٢﴾ سَیَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿٣﴾ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿٤﴾ فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿٥﴾
🍁ترجمه آيات در تفسیرالمیزان🍁
به نام خداى رحمان و رحيم.
بريده باد دو دست ابى لهب (مرگ بر او باد)1⃣
مال وى و آنچه را به دست آورده دردى را از او دوا نكرد 2⃣
به زودى وارد آتشى شعله ور شود3⃣
با زنش كه باركش هيزم است4⃣
و طنابى تابيده (از ليف خرما) به گردن دارد5⃣
✅اين سوره #تهديد_شديدى است به #ابولهب
تهديدى است به #هلاكت خودش و عملش،
تهديدى است به #آتش جهنم براى خودش و #همسرش.
✅ اين سوره در #مكه نازل شده است.
🍁بیان آیه 1⃣ 🍁
تبت يدا ابى لهب و تب1⃣
🔹(تب) و (تباب) بنابر آنچه #جوهرى معنى كرده به معناى #خسران و #هلاكت است.
و #راغب آن را به #دوام خسران معنا كرده. #بعضى هم گفته اند به معناى #خيبت و #نوميدى است. بعضى ديگر آن را به معناى #تهى_دستى از همه #خيرها دانسته اند.
🍁🍁🍁🍁🍁
ولى - به طورى كه #ديگران هم گفته اند - همه اين معانى #نزديك به همند، و بنابر اين كلمه (#يد) در آيه نيز به معناى لغويش نيست، بلكه #كنايه است از #قدرت آدمى، چون دست در انسان عضوى است كه #مقاصدش به وسيله آن انجام مى شود، و #بيشتر كارهاى آدمى را به دست او #نسبت مى دهند، و تباب و #خاسر_شدن دست به معناى بى #نتيجه شدن اعمال آدمى ، و بلكه نتيجه #معكوس دادن آن است، و يا به عبارت ديگر به معناى #باطل شدن اعمال او و به نتيجه نرسيدن آن است، به طورى كه زحماتش #هدر رود و مورد استفاده اش قرار نگيرد، اين معناى #تباب دست انسان بود. و معناى تباب خود آدمى، #خسران او در #نفس و #حاق ذاتش است، به طورى كه از #سعادت دائميش #محروم شود، و اين همان هلاكت #دائمى او است.
🍁🍁🍁🍁🍁
پس اينكه فرمود: (تبت يدا ابى لهب و تب)
#معنايش در حقيقت (#تب ابولهب) است، و اين #نفرينى به او به هلاكت خودش و بطلان و بى #اثر گشتن #توطئه هايى است كه به منظور #خاموش كردن نور #نبوت مى كرد، و يا #قضايى است از خداى تعالى به اين هلاكت و #بطلان توطئه ها.
🍁🍁🍁🍁🍁
و اين #ابولهب كه مورد نفرين و ياقضاى حق تعالى قرار گرفته، #فرزند_عبدالمطلب و #عموى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است، كه #سخت با رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) دشمنى مى كرد و در #تكذيب گفته ها و دعوت او و نبوتش و در آزار و اذيتش #اصرار مى ورزيد، و در اين راه از هيچ گفته و عملى #فروگذار نمیكرد، و او همان كسى بود كه وقتى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) او و ساير #عشيره_اقربين خود را براى #اولين بار دعوت كرد، با كمال بى شرمى در #پاسخش گفت (تبا لك - خسران و هلاكت بر تو باد) و اين سوره #نازل شد و گفتار او را به خودش #رد كرد كه خسران و هلاكت بر او باد.
⬅️وجه اينكه در اين نفرين از ابولهب به #كنيه ياد شده
#بعضى ها گفته اند: نام او همين #ابو لهب بوده، هر چند كه به شكل #كنيه است. بعضى ديگر گفته اند كلمه (ابولهب) كنيه او بوده و نامش #عبدالعزى بوده. بعضى ديگر گفته اند #عبد_مناف بوده. و از همه #اقوالى كه در پاسخ اين سؤال (چرا اسم او را نياورد) گفته شده:
اين قول است كه خواسته است او را به #آتش نسبت دهد، چون ابولهب، اشعارى به #انتساب به #آتش دارد، وقتى مى گويند فلانى #ابوالخير است، #معنايش اين است كه:
با #خير رابطه اى دارد، و همچنين #ابوالفضل و #ابوالشر، و چون در آيات بعد مى فرمايد:
(سيصلى نارا ذات لهب - به زودى در آتشى #زبانه_دار مى سوزد) از آن فهميده مى شود كه #معناى (تبت يدا ابى لهب ) هم اين است كه:
از #كار افتاده باد دو دست مردى جهنمى، كه هميشه #ملازم با شعله و زبانه آن است.
🍁🍁🍁🍁🍁
#بعضى ديگر گفته اند: نام او #عبد_العزى بوده، و اگر قرآن كريم نامش را #نبرده، بدين جهت بود كه كلمه (عبدالعزى) به معناى بنده (#عزى) است، و عزى نام يكى از #بتها است، خداى تعالى #كراهت داشته كه بر حسب #لفظ نام عبدى را ببرد كه عبد او نباشد، بلكه عبد #غير او باشد، و خلاصه با اينكه در #حقيقت عبدالله است عبدالعزى اش بخواند، اگر چه در اسم #اشخاص معنا مورد نظر نيست، ولى همانطور كه گفتيم قرآن كريم خواست از چنين نسبتى حتى بر حسب #لفظ خوددارى كرده باشد.