🔰شرح دعای روز #بیستم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
⬅️ اللهم افتح لی فیہ ابواب الجنان
خدایا درهای بهشت را بر روی من بگشای
🌹منظور این است ڪہ خداوند ما را از گناهانی ڪہ در طول عمر خویش انجام دادہ ایم پاڪ سازد و حسنات و ڪارهای نیڪ ما را افزون سازد،
چرا ڪہ تا انسان گنهڪار باشد و از خیرات و حسنات بہ دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامی دربهای بهشت روی او گشودہ میشود ڪہ هیچ گناهی بر او نباشد و اینڪہ میگوئیم درهای بهشت را بر روی ما بگشای، بہ این خاطر است ڪہ خداوند بہ ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی ڪنیم ڪہ بتوانیم در آخرت از هر دری ڪہ خواستیم وارد بهشت شویم.
⬅️«اغلق عنے فیہ ابواب النیران»
🌸 خداوند عز و جل در قرآن ڪریم فرمود: «الم یعلموا انہ من یحاد اللہ و رسولا فان لہ نارجهنم خالدا فیها»
📖سورہ توبه، آیہ 64
یعنے «آیا نمیدانند ڪہ هر ڪس با خداوند و رسولش دشمنی نماید، آتش جهنم برای اوست ڪہ در آن جاودان خواهد ماند»
🌿 با توجہ بہ این آیہ شریفہ در مییابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند میخواهیم ما را جزء ڪسانی قرار دهد ڪہ از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامیاش پیروی ڪنیم چرا ڪہ پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.
⬅️ و وفقنی فیہ لتلاوہ القرآن یا منزل السڪینہ فی قلوب المومنین
و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورندہ وقار و سڪینہ بر دلهای اهل ایمان
✍از پیامبر اڪرم صلی الله علیه توصیہ هائی در مورد تلاوت قرآن دارند.
رسول گرامی اسلام فرمودند:
✨نوروا بیوتڪم بتلاوہ القرآن اولا تتخذوها قبورا ڪما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فے لڪنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا ڪثر فیہ تلاوہ القرآن ڪثر خیرہ و انسع اهلہ و اضاء لاهل السماء ڪما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا✨
📗اصول ڪافی، جلد 4
✨یعنے «خانہ های خود را بہ تلاوت قرآن روشن ڪنید و آنها را گورستان نڪنید چنانچہ یهود و نصارا ڪردند،
در ڪلیساها و عبادتگاہ های خود نماز ڪنند ولی خانہ های خویش را معطل گذاردہ اند و در آنها عبادتی انجام ندهند
زیرا ڪہ هرگاہ در خانہ بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برڪتش زیاد شود»
و اهل آن بہ وسعت رسند و آن خانہ برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنانچہ ستارگان آسمان برای اهل زمین مے درخشند
🌳و ما نیز میدانیم ڪہ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماہ مبارڪ رمضان است.
💠🔹چنانچہ امام باقر علیه السلام فرمودند: «لڪل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»
یعنی «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماہ مبارڪ رمضان است»
👈پس با این حال ما نیز از خداوند در این روز میخواهیم ڪہ بہ ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم ڪلام نورانیش را تلاوت ڪردہ و بہ آن جامہ عمل بپوشانیم.
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
Doaye Roze 20 Mahe Ramazan.mp3
567.3K
صوت و ترجمه دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
15_Mashari_Tartil_J20(www.rasekhoon.net).mp3
6.8M
#ترتیل #جزءبیستم
استاد مشاری #العفاسی
نکات کلیدی از تفسیر جزء بیستم قرآن کریم
سوره نمل
سه شرط کلیدی برای استجابت دعا
أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)
[آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده اى او را بخواند اجابت مى كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى نماید؟
قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.
قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ یعنى بداند كه دیگر هیچ كس و هیچ چیز نمى تواند گره از كارش بگشاید. آن وقت است كه حقیقتا متوجه خدا مىشود و در کمال صداقت تنها او را مىخواند.[1]
دو نکته ای که از آیه به دست می آید:]
1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مىتواند قفل مشكلات او را بگشاید و بنبستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.[2]
تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8]
و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم
2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.
سوره قصص
تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!
فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(24- قصص)
پس موسى، دامهای آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مىكنى، نیازمندم.
وقتی موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم.[3]
دعا
نکته قابل توجه در این دعا این است که موسی(ع) با وجود نیازهای متعدد اعم از مسکن، خوراک، همسر و از همه مهمتر محل امنی که بتواند از دست فرعونیان در امان بماند و نیازهای دیگر؛ اما هیچ کدام از اینها را بر زبان جاری نکرد و فقط از خداوند متعال طلب خیر کرد. که یعنی خدایا تو بهتر و بیشتر از من عالم به نیازمندیهای من و توانا به برآوردن آنهایی و نیز جز خیز از تو نازل و صادر نمی شود. حال که اینگونه است من نسبت به آنچه که به خیر و صلاح من است اعلام نیاز می کنم.
ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.
پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم
چرا که « عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون»[4] اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد.
عاقبت پیروی از دل
فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِین
َ(50- قصص)
پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچكس گمراهتر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمكار را هدایت نمى كند.
در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراهترین مردم گروهى معرفى شده اند كه رهبر خود را هواى نفس خویش قرار دادهاند که این عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درك حقایق را از او می گیرد.
در روایات، آیه فوق به كسانى تفسیر شده است كه امام و رهبر الهى را نپذیرفته اند و تنها به آراى خویش تكیه مىكنند.[5]
این روایات كه از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مىشود و گاه در وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد. مهم آنست كه انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این انوار هدایت بهرهمند گردد.[6]
روح قارونی در فرهنگ ما
قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمٍ عِندِى (78- قصص)
قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آوردهام.
قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.
در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ فَبَغَى عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق آنها تجاوز كرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم كه حمل كلیدهاى آنها جماعتى نیرومند را خسته مى كرد.
آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تكبر و طغیان در زمین، فساد نکنی.(مضمون آیه 77)
او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و كاربلدی خود به دست آورده ام؛[7] من خودم زحمت کشیده ام، رنج بردهام، خون جگر خوردهام تا این ثروت را اندوختهام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت.
متاسفانه این فکر قارونی که من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم؛ تاجر شدم، دکتر شدم، مهندس شدم، کاره ای شدم و ... فکر رایجی است که مبنای برخی از عملکردها قرار گرفته و عده ای آن را مجوزی برای بخشی از تصمیم های نادرست خود می دانند.
راه درمان
تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8] و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم.
سوره عنكبوت
ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند
أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْكُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ(3- عنکبوت)
دعا
آیا مردم گمان كرده اند، همین كه بگویند: ایمان آوردیم، رها مى شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟ در حالى كه یقیناً كسانى را كه پیش از آنان بودند، آزمایش كرده ایم [پس اینان هم بىتردید آزمایش مى شوند]، و بىتردید خدا كسانى را كه [در ادعاى ایمان] راست گفته اند مىشناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مىشناسد.
آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان كردهاند به صرف اینكه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبتها آزمایش نمىشوند؟ آزمایشى كه با آن آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟
این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) ک
ه متناسب با این بحث است به پایان می بریم:
«وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»
پی نوشت:
[1] ر.ک: المیزان ج15 ص381
[2] نمونه ج15 ص520-521
[3] برگرفته از نمونه ج16 ص55-58
[4] بسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بد است وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مىداند و شما نمىدانید.آیه 216 سوره بقره
[5] بصائرالدرجات ص13 روایات باب 8
[6] ر.ک به نمونه ج16 ص106
[7] ر.ک به المیزان ج16 ص78
[8] قربالإسناد ص175
[9] آیه 7 سوره ابراهیم ع
🌙🌟نماز شــ🌙ــب
🔰بیستم و یڪم ماه مبارڪ رمضان
✍هشت رڪعت است
🔻۴ تا دو رڪعتی
🔹در هر رڪعتی بعد از حمد
🔸هر سوره ای ڪہ بخواهد خوانده میشود.
📘وسائل الشیعہ، جلد۵
〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
💠 صلوات خاصه امام علی علیه السلام
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ
🔸خدايا بر امير مؤمنان على بن ابى طالب درود فرست،برادر پيامبرت و ولىّ و برگزيدهاش،و وزير و جايگاه سپردن دانشش،و موضع راز و درگاه حكمتش،و گوياى به حجّت،و دعوتكننده به شريعتش و جانشين او در امّتش،و برطرف كننده رنج و اندوه از چهرهاش،و درهم شكننده كافران،و به خاك مالنده بينى بدكاران،آنكه او را نسبت به پيامبرت به منزله هارون از موسى قرار دادى.خداى دوست بدار هركه دوستش دارد،و دشمن بدار هركه دشمنش دارد،و يارى كن هر كه يارىاش نمايد،و خوار كن هركه او را واگذارد،و لعنت كن هركه به دشمنىاش برخاست،از پيشينيان و پسينيان،و بر او درود فرست برترين درودى كه بر يكى از جانشينيان پيامبرت فرستادى،اى پروردگار جهانيان.
📚 مفاتيح الجنان
🍃امیرالمؤمنین علیه السلام
✨تعَطَّروا بالاستغفار لا تفضحکم روائح الذنوب
🔻خود را با #استغفار معطّر کنید
تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند.
📗 امالی شیخ طوسی صفحه۳۷۲
●☜ #کــــــــــبــزرگــانـــــلام☟
✍مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی
علی علیه السّلام یعنی محبّت
و محبّت یعنی علی علیه السّلام
یک ذرّه از محبّت علی علیه السّلام اگر به قلبتان بیفتد، شما را دگرگون میکند و بهترین وسیلهی نجات شماست.
مقبول واقع شدن اعمال، منوط به محبّت است.
اگر نماز بدون محبّت بخوانی، ملائکه آن را بو میکنند و چون عطر محبّت علی علیه السّلام را ندارد، آن را بر میگردانند و اجازه نمیدهند بالا برود.
امّا اگر محبّت همراه نماز باشد، ملائکهی هفت آسمان که آسمان به آسمان عمل را رسیدگی میکنند، آن را به بالا میفرستند.
📗 مصباح الهدی
✍تٱلیف استاد مهدی طیّب
〰❁🍃❁🍃❁🍃❁〰
❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
4_6023881362820300822.mp3
1.78M
🌺پنج ویژگی عبودیت خدا 🌺
#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
امیرالمومنین علی علیه السّلام:
العبودیةُ خمسةُ اشیاء: خَلاءُ البطْنِ و قرائةُ القرآنِ و قیام اللیل و التضُّرُع عند الصُّبح و البکاءُ من خشْیة الله.
🍃عبودیت بر پنج رکن استوار است:
🔻1.خالی ساختن شکم (از حرام)
🔻2.قرائت قرآن
🔻3.تهجّد و شب زنده داری
🔻4.زاری و راز و نیاز با پروردگار در هنگام صبح
🔻5.گریه از خوف خداوند.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت بسیار زیبای شهید محسن #حاجی_حسنی
در سن یازده سالگی
🌟شب قدر 🌟
✴️«قَدْر» کلمهای عربی به معنای اندازه، تقدیرو سرنوشت است.[۱]
درباره اینکه چرا این شب را «قدر» نامیدهاند، دلایلی ذکر شده است:
✳️عدهای میگویند: چون مقدرات انسانها و اندازه و قدر رویدادهای سال، در این شب تعیین میشود، آن را شب قدر مینامند.[۲]
✳️گروهی معتقدند اگر کسی این شب رااحیا بدارد، صاحب قدر و منزلت میشود.[۳]
✳️گروهی دیگر نیز میگویند: علت نامگذاری، شرافت و قدر والای این شب است.[۴]
✳️از شب قدر به نامهای «لیلةالعظمه» و «لیلةالشرف» نیز یاد شده است.[۵]
📚پانویس
۱- شاکر، «شبی برتر از هزار ماه»، ص۴۸
۲- طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۳۶۳ش، ج۲۰، ص۵۶۱
۳- قدمیاری، «شب قدر در غزلیات حافظ»، ص۱۸۰
۴- مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۵ش، ج۲۷، ص۱۸۸.
۵- مجیدی خامنه، «شبهای قدر در ایران»، ص۱.
┄┄┅┅┅❅❁ ❁❅┅┅┅┄┄
🌱
لَیلَةُ القَدرِ
دقت کن! "لیل"، شب است. "لیله" هم شب است.
اما در جهانِ سالکان، معنایِ وجودی این دو یکسان نیست.
چه "لیل"، مذکر است و "لیله" مؤنث.
و تمام داستان از همینجا آغاز می شود.
در سوره ی قدر، "لیله" را بکار می بَرَد.
مؤنث را.
و این شبی است که آبستن حوادث شگرف است.
چه تمام اتفاقات در وجود او می افتد.
در "لیل"، که مذکر است، داستان، پوشندگی است.
به تاریکی رفتن است، "وَ اللَّیلِ اِذا یَغشَی" ( قسم به شب آنگاه که می پوشاند).
اما در "لیله"، داستان نزول نور است، حکایت حیات و بالندگی است.
در "لیل"، سکون و به خواب رفتن است، در "لیله"، بیداری و احیاء است.
و این "لیله" است که از هزار ماه بهتر است، چرا که "قدر"، مضاف الیه او شده است.
از این منظر، "لیله" اشاره به نیروی مؤنث کل است.
آن نفس پاکِ پذیرا.
همانکه قدرت پرورش دهندگی را به وفور در خود دارد.
همان وجودی که مهبط ملائکه و روح است.
وجودی که "کل امر"، در جهان او به وقوع می پیوندد و انسان های کامل از وجود اوست که به منصه ظهور می رسند.
"لیله" اشاره به وجه هستی ساز وجود است، هر شبی نیست.
نمی تواند باشد، زیرا یکی است، فرد است.
"لیله"، تسلیم محض است.
جز این باشد، نزولی در کار نیست.
خیر و برکت کجا فرود آیند؟!
ای دوست، وجودت را با تسلیم محض، برای نزول بهترین ها آماده کن.
در این چند روز باقیمانده، با مراقبه ای جانانه بیدار باش.
اَحیاء را اِحیاء کن.
شب زندگان را دریاب
و بدان آنچه در عالَم کبیر اتفاق افتد، در عالَم صغیر نیز که تو باشی، اتفاق خواهد افتاد.
"لیله" خود را آماده کن و امسال از او خواستش را بخواه.
دست از خواست خود بر دار،
تا او هر آنچه که خود صلاح می داند بر تو فرود آرد.
جز صلاحش چیزی مخواه.
در دعاهایت دستور نده،
چون گذشته آرزوهایت را لیست نکن.
بلکه تمام وجودت را تسلیم وار در اختیارش بگذار.
یکبار هم که شده حرف گوش کن و در برابرش یک پذیرش تام باش.
چون "لیله" باش، آرام و پذیرا.
و نترس، زیرا آن، "سلام" است تا طلوع سپیده دم.
و
هشیار باش وقتی قرآن می فرماید که؛ خداوند بین آدمی و قلبش است، وقتی می فرماید؛ "اِنَّ مَعِیَ رَبّی"، پس دریاب که این عظمت ها از کجا به کجا نازل می شود و مرکزش کجاست.
" قدر این لیله ات را بدان."
در لحظه توسل به بارگاه رحمت الهي مارا هم از فيض دعا محروم نفرماييد
🌱
#امام_صادق عليه السلام:
هر كس دو سوره عنكبوت و روم را در ماه رمضان ، در شب بيست و سوم بخواند ، به خدا قسم ـ اى ابو محمّد ـ او از اهل بهشت است
📚 تهذيب الأحكام ج۳ ص۱۰۰
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_قدر قسمت اول
#تفسیر_المیزان
﴿ سورة القدر - سورة 97 - تعداد آیات 5 ﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾
🍁 ترجمه آيات سوره #قدر 🍁
💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠
ما اين قرآن عظيم الشان را (كه رحمت واسع و حكمت #جامع است ) در شب #قدر نازل كرديم1⃣
و تو چه مى دانى شب قدر چيست؟2⃣
شب قدر (در #مقام و مرتبه ) از #هزار ماه بهتر و بالاتر است3⃣
در اين شب فرشتگان و #روح (يعنى جبرئيل ) به #اذن خدا از هر فرمان (و دستور الهى و سرنوشت خلق ) نازل مى شوند4⃣
اين شب رحمت و #سلامت و تهنيت است تا #صبحگاه5⃣
🍁 بيان آيات سوره #قدر 🍁
✅اين سوره #نزول قرآن در شب #قدر را بيان مى كند، و آن شب را #تعظيم نموده از #هزار ماه بالاتر مى داند، چون در آن شب #ملائكه و #روح نازل مى شوند.
✅اين سوره، هم #احتمال_مكى بودن را دارد، و هم مى تواند #مدنى باشد، و رواياتى كه درباره سبب نزول آن از #امامان اهل (عليهم السلام) و از #ديگران رسيده خالى از #تأييد_مدنى بودن آن نيست.
و آن #رواياتى است كه دلالت دارد بر اينكه اين سوره بعد از #خوابى بود كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) ديد، و آن خواب اين بود كه ديد #بنى_اميه بر #منبر او بالا مى روند، و سخت #اندوهناك شد، و خداى تعالى براى #تسليتش اين سوره را نازل كرد (و در آن فرمود:
شب قدر #بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميه است ).
🍁بیان آیه1⃣ سوره قدر از تفسیر المیزان🍁
🔸 انّا انزلنا فى ليلة القدر
🔸اينست كه همه قرآن در شب قدر نازل شده است
🔸انا انزلناه فى ليله القدر
ضمير در #انزلناه به #قرآن برمى گردد، و #ظاهرش اين است كه:
🔸 مى خواهد بفرمايد همه #قرآن را در شب #قدر_نازل كرده، نه بعضى از #آيات آن را، #مويدش هم اين است كه تعبير به #انزال كرده، كه #ظاهر در اعتبار يكپارچگى است، نه #تنزيل كه ظاهر در #نازل كردن #تدريجى است.
🍁🍁🍁🍁🍁
🔸و در معناى آيه مورد #بحث آيه زير است كه مى فرمايد: (و #الكتاب #المبين انا انزلناه فى ليله مباركه )، كه #صريحا فرموده همه كتاب را در آن #شب_نازل كرده، چون #ظاهرش اين است كه نخست سوگند به همه كتاب خورده، بعد فرموده اين #كتاب را كه به #حرمتش سوگند خورديم، در يك شب و يكپارچه نازل كرديم.
🍁🍁🍁🍁🍁
🔸پس #مدلول آيات اين مى شود كه قرآن كريم دو #جور نازل شده، يكى يك #پارچه در يك شب #معين، و يكى هم به #تدريج در طول #بيست_و_سه سال #نبوت كه آيه شريفه (و قرآنا فرقناه لتقراه على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا)، #نزول_تدريجى آن بيان مى كند، و همچنين آيه زير كه مى فرمايد: (و قال الذين كفروا لو لا نزل عليه القرآن جمله واحده كذلك لنثبت به فوادك و رتلناه ترتيلا).
🍁🍁🍁🍁🍁
🔸و بنابر اين، ديگر نبايد به گفته بعضى اعتنا كرد كه گفته اند:
🔸 معناى آيه (انزلناه ) اين است كه شروع به #انزال آن كرديم، و منظور از انزال هم انزال چند آيه از قرآن است، كه در آن شب #يكباره نازل شد نه همه آن.
🍁🍁🍁🍁🍁
🔸و در كلام خداى تعالى آيه اى كه بيان كند #ليله مذكور چه شبى بوده ديده نمى شود بجز آيه (شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن ) كه مى فرمايد:
🔸 قرآن يكپارچه در ماه رمضان نازل شده، و با انضمام آن به آيه مورد بحث معلوم مى شود #شب_قدر يكى از شبهاى ماه رمضان است، و اما اينكه #كداميك از #شب هاى آن است در قرآن چيزى كه بر آن دلالت كند نيامده، تنها از اخبار استفاده مى شود، كه ان شاء اللّه در بحث روايتى آينده بعضى از آنها از نظر خواننده مى گذرد.