انجمن علمی علوم قرآن و حدیث با همکاری کانون قرآن و عترت دانشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها)، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام و سایر انجمن های علمی کشور به مناسبت هفته بزرگداشت قرآن کریم و گرامیداشت مقام مفسر ارجمند علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) برگزار میکند:
💠وبینار علمی «در محضر علامه»
باحضور اساتید برتر علمی رشته علوم قرآن و حدیث
🗓 چهارشنبه ۲۳ آبان، ساعت ۲۰:۰۰
🔸دکتر محمد مرادی
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
💠زن در قرآن از نظر علامه طباطبایی
🔺لینک حضور مجازی:
https://webinar.hmu.ac.ir:443/rumxce9v4fg3/
•┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈•
✨ انجمن علمی قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شبا حال و هوای ِ
خونمون خیلی عجیبه:)💔!'
#ایام_فاطمیه .
هدایت شده از طومار نقد
انقلاب علامه طباطبایی در تفسیر، با نظریه «غرر قرآن» ( 01)
✍️ علی راد گزیده ای از نشست علمی «علامه طباطبایی و نظریه غرر قرآن» تقدیم می شود : تفسیر و تاریخ تفسیر مدیون علامه طباطبایی است زیرا او خودش را وقف قرآن کرد، گفت: متاسفانه ما از قرآن لذت لازم را نمیبریم و ما را مست نمیکند و زیبایی آن را نمیبینیم زیرا وقف قرآن نیستیم ولی چون وجود علامه وقف قرآن بود قرآن هم به او ظرایف ویژهای عطا کرد. حجتالاسلام والمسلمین علی راد، استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، شامگاه اول آذرماه در نشست علمی «علامه طباطبایی و نظریه غرر قرآن» با بیان اینکه حوزه مدیون زحمات قرآنپژوهانهعلامه طباطباییاست به مفهوم غرر پرداخت و گفت: در سده اخیر بحث سبک و نظم قرآن کریم و چگونگی پیوند و تناسب آیات با همدیگر و نظم درونی سورهها مدنظر قرنپژوهان مسلمان بوده و بحثی زنده و پویاست و خاورشناسان هم به این مسئله توجه کردهاند. چالش اصلی در این مباحث نظریات نظم و تناسب قرآن و اثبات چگونگی نظم قرآن است زیرا قرآن از ابتدا از این منظر مورد نقد بوده است. در دوره نزول و حضور پیامبر(ص) یهودیان به ایشان ایراد میگرفتند که چرا ساختار قرآن با تورات و انجیل اینقدر تفاوت دارد و حتی شاید در ذهن اعراب هم این مسئله وجود داشت که چرا ساختار قرآن متناسب با نثر مسجع عربی نیست.
وی با اشاره به نظریات مرتبط با اسلوب قرآن، افزود: این نظریات شامل دو الگوی خطی و فراخطی است. در الگوی خطی، قیاس صورت گرفته و متن قرآن همانند سایر کتب تولید بشر مدنظر قرار میگیرد، زیرا مثلا سخنرانیها و رمانها و کتب علمی و ... در امتداد یک موضوع حرکت کرده تا به نتیجه برسد ولی قرآن این سبکی نیست. واقعیت این است که اسلوب قرآن کریم هیچ تناسبی با هیچ الگوی خطی و غیرخطی بشری ندارد؛ قرآن نه نثر و نه شعر و نه کتاب است و خطای جدی ما این است که تلقی میکنیم قرآن، کتاب و شعر و ... است.
راد اضافه کرد: در ۵۰ سال اخیر عدهای متوجه این نقص در قیاس شده و دنبال کشف ابداعی قرآن رفته و الگوهایی مطرح کردهاند؛ برخی مقتبس از ریختشناسی متن است؛ مثلا سبک حلقوی در نقطه مقابل سبک خطی است و خط متوالی را مدعی نیست بلکه بر ارتباط حلقهوار متن بر یکدیگر تاکید دارد و البته این نظم حلقوی برای زبدگان متنشناسی قابل فهم است یا در نظم شبکهای، محتوا و آیات در یک شبکه منسجم قرار دارد؛ برخی قائل به سبک کروی در مورد قرآن هستند یا برخی از نظریات نظم موسیقایی در معرفی اسلوب قرآن بهره بردهاند.
ایده جمع پریشان مرحوم فولادوند
استاد دانشگاه تهران با اشاره به ایده «جمع پریشان» مرحوم فولادوند، بیان کرد: ما تصور میکنیم هر نوع پاشیدنی نظم منطقی ندارد ولی براساس این نظریه، هیچ پدیده بینظمی وجود ندارد و همه چیز منظم است یعنی فکر میکنیم پریشان است ولی دارای نظم است. بنابراین هیچ پریشانی و گسستگی در متن قرآن نداریم.
راد با اشاره به نظریه ابتکاری علامه طباطبایی در اینباره که مورد غفلت جامعه علمی حوزه و دانشگاه قرار گرفت بیان کرد: علامه شاید با اطلاع از نظریات رایج دوره خودش و یا بدون اطلاع از آنها اقدام به ارائه این نظریه کرده است که احتمال دوم بیشتر است و این نظریه هم در ساختارشناسی قرآن مفید است و هم میتواند انقلابی در تفسیر ایجاد کند و آن نظریه «غرر قرآن» علامه است.
وی اضافه کرد: علامه تا جایی که بنده بررسی کردهام، حداقل در ۱۲ جا در المیزان در جلد ۲، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ... از تعبیر غرر استفاده کرده است و جای سؤال است که چرا در مجلدات سه تا ده از این تعبیر استفاده نکرده است. غرر از واژگان اصیل عربی است که تاکنون دچار تغییر معنا نشده و به معنای درخشندهترین، برترین و برجستهترین، ممتازترین، خالصترین و ... است. مثلا به یک نقطه سیاهی در یک مجموعه سفید غره گفته شده یا به انسان زیبا، خوشرو و جذاب و رئیس قوم و قبیله و بزرگ یک خاندان هم گفته شده است و درباره قرآن، آیات ممتاز قرآن از جهت بیانی و محتوایی را غرر گویند.
راد در ادامه افزود : این آیات یکسری ویژگیهای ممتازی دارند که در همه آیات همانند آن وجود ندارد؛ آیتالله جوادی هم آیات غرر را آیات باهره و کلیدی قرآن معنا کرده است یا آن را پایه و میزان عدل و مصباح روشن برای حل پیچیدگی بسیاری از احادیث میداند.👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث با همکاری کانون قرآن وعترت دانشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها)، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام و سایر انجمن های علمی کشور به مناسبت هفته بزرگداشت قرآن کریم و گرامیداشت مقام مفسر ارجمند علامه طباطبایی رحمة الله علیه برگزار میکند.
💠وبینار علمی «درمحضر علامه»
باحضور اساتید برتر علمی رشته علوم قرآن وحدیث
🗓 پنجشنبه ۲۴ آبان، ساعت ۲۰:۰۰
🔸دکتر سیداحمد رهنمایی
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
💠 معیار بنیادین سنجش ارزش ها از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
🔺لینک حضور مجازی:
https://webinar.hmu.ac.ir:443/rumxce9v4fg3/
•┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈•
🍃 انجمن علمی قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
فاطمةُ بَضْعَةٌ مِنّي ، مَن سَرَّها فقد سَرَّني ومَن ساءها فقد ساءني ، فاطمةُ أعزُّ النّاسِ علَيَّ .
🥀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
فاطمه پاره تن من است، هر كه او را شاد سازد مرا شاد ساخته و هر كه او را ناراحت كند مرا ناراحت كرده است. فاطمه عزيزترين فرد براى من است.
📚 بحار الأنوار : ۴۳ / ۲۳ / ۱۷
#فاطمیه
┄┄┅═✧❁🏴🏴❁✧═┅┄┄
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
خاتون ملکوت؛ در ثنای فاطمه
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو واکند
از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
طوطى طبع شوخ من گر که شکر شکن شود
کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من زیک نغمه عاشقانهاى
گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
خامه مشکساى من گربنگارد این رقم
صفحه روزگار را مملکت ختا کند
مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهى
دائره وجود را جنت دلگشا کند
شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد
شاهد معنى من از جلوه دلربا کند
و هم به اوج قدس ناموس اله کى رسد؟
فهم که نعت بانوى خلوت کبریا کند؟
ناطقه مرا مگر روح قدس کند مدد
تا که ثناى حضرت سیده نسا کند
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه
چشم دل از نظاره در مبدأ و منتهى کند
صورت شاهد ازل معنى حسن لم یزل
و هم چگونه وصف آیینه حق نما کند
مطلع نور ایزدى مبدأ فیض سرمدى
جلوه او حکایت از خاتم انبیا کند
بسمله صحیفه فضل و کمال معرفت
بلکه گهى تجلى از نقطه تحت «با» کند
دائره شهود را نقطه ملتقى بود
بلکه سزد که دعوى لو کشف الغطا کند
حامل سر مستمر حافظ غیب مستتر
دانش او احاطه بر دانش ماسوى کند
عین معارف و کم بحر مکارم و کرم
گاه سخا محیط را قطره بى بها کند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا
صبح جمال او طلوع از افق علا کند
بضعه سید بشر ام ائمه غرر
کیست جز او که همسرى با شه لافتى کند؟
وحى نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب
قصهاى از مروتش سوره «هل اتى» کند
دامن کبریاى او دسترس خیال نى
پایه قدر او بسى پایه به زیر پا کند
لوح قدر به دست او کلک قضا به شست او
تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند
در جبروت، حکمران، در ملکوت، قهرمان
در نشئات کن فکان حکم به ماتشا کند
عصمت او حجاب او عفت او نقاب او،
سر قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند
نفخه قدس بوى او جذبه انس خوى او
منطق او خبر ز «لاینطق عن هوى» کند
قبله خلق، روى او، کعبه عشق کوى او
چشم امید سوى او تا به که اعتنا کند
بهر کنیزیش بود زهر کمینه مشترى
چشمه خور شود اگر چشم سوى سها کند
مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو
زانکه مس وجود را فضه او طلا کند
آیتالله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 از دور گنبدش شده تسکین دردها...
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
چارت درسی جدید علوم قرآن و حدیث (کارشناسی).pdf
3.06M
⭕️ چارت درسی کارشناسی علوم قرآن و حدیث تغییر کرد.
🔷برخی از سرفصلها جدید شده.
برخی دروس هم حذف و جایگزین شدند
(این تغییرات از ورودی ۱۴۰۳ به بعد اعمال خواهدشد).
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
#اینفوگرافیک
حضرت زهرا سلاماللهعلیها:
از دنیای شما محبت سه چیز در دل من نهاده شد...
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
#گزارش_تصویری
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار کرد:
📸بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)
و
📸برگزاری کلاس آموزشی با حضور دانشجویان علوم قرآن و حدیث
۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
وجوب حجاب در اندیشه فخرالاسلام ارموی
درنگی در انگیزه تالیف رساله وجوب احتجاب
✍️ علی راد
جدیدالاسلام میرزا محمد صادق فخرالاسلام ارومی یا موشه بن یوحنا بن وراده بن شموئیل بن پاتریس (متولد ۱۲۶۰ هـ.ق. روستای کلیسا کندی ارومیه - درگذشته ۱۳۳۰ هـ. ق در تهران) مجتهد، نویسنده و روزنامهنگار ایرانی بود. او که در ابتدا کشیشی آشوری اهل ارومیه بود در جوانی به اسلام گروید و پس از ۱۶ سال تحصیل در نجف و اخذ درجه اجتهاد به ایران برگشت و پس از مذاکره ناصرالدین شاه با وی دربارهٔ علل تغییر آیینش، از طرف شاه به فخر الاسلام ملقب گردید. او از پژوهشگرانی است که به مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت پرداختهاست و با تألیف چند کتاب رد اثبات راه و روش مباحثه دینی با پیروان ادیان دیگر را به طلاب مسلمان آموخت. در دوره مشروطیت او روزنامه تدین را منتشر کرد. ( https://B2n.ir/e22295 ) فخرالاسلام ارموی در رساله وجوب احتجاب و حرمت شراب به وجوب حجاب در همه شرایع ادیان ابراهیمی باورمند است. فخرالاسلام ارموی در آغاز این رساله درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب چنین می نویسد که روزی در خیابان ناصریه تهران چند نفر که ترک ظاهر الصلاح رسیدند و گفتند در مجلسی بودیم که شخص معمّمی گفت احتجاب و عصمت مخصوص زنان گبر است در اسلام و شرایع قبل نبوده و نیست زنان باید منکشفات الوجوه و آزاد باشند مثل زنان مسیحیه موافق شرایع قبل که اعتقاد به آن دارند و تعلیم تورات و انجیل (ص 3 چ سنگی). این تردید و پرسش زمینه و انگیزه ای شد که فخر الاسلام ارموی رساله وجوب احتجاب را بنویسد.
لینک دانلود چاپ سنگی رساله وجوب احتجاب: https://B2n.ir/b39634
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشا آنان که گمنام اند در عشق..♥️
شهید گمنام خوش آمدی...🥀
#مراسم_ضیافت_شهید_گمنام
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا گاهی اموات به فکر ما میآیند؟
حجت الاسلام #قرائتی: اگر یکدفعه به یاد میتی افتادید بدونید داره به شما التماس میکنه که براش دعا کنید...
🌹مرحوم آیت الله بها الدینی:
گاهی من برای #اموات صلوات را هدیه میکنم و اثرات عجیبی هم میبینم.
https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi
امام صادق علیه السلام:
🔹 إنْ شِئْتَ أَنْ تُكْرَمَ فَلِنْ وَ إِنْ شِئْتَ أَنْ تُهَانَ فَاخْشُنْ.
🔸 اگر مى خواهى گرامى باشى ملايم و مهربان باش و اگر مى خواهى خوار شوى خشن باش .
📚 اصول کافی (باب العقل و الجهل)
جلد ۱ صفحه ۲۶
#حدیث
#امام_صادق علیه السلام
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی که در قُمیم ، داریم تا حَرم
یک پنجره امید ، یک عمر آرزو
▪️◾️◼️◾️▪️
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
امام خامنه ای:
بسیجی اصلا احتیاجی به محافظه کاری ندارد و به دنبال از دست دادن چیزی نیست، یک کارت عضویت در بسیج دارد که آن هم سند شهادتش است...
#هفته_بسیج🌷🇮🇷
#بسیج_لشکر_مخلص_خداست
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✨
هدایت شده از طومار نقد
ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان (۳۳۶ یا ۳۳۸-۴۱۳ ق) مشهور به شیخ مفید و ابن المعلم، متکلم و فقیه و از چهرههای برجسته شیعه در جهان اسلام در قرن چهارم هجری قمری بود.
شیخ مفید از دیدگاه بزرگان شیعه و اهلسنت دارای جایگاهی رفیع است که از سخنان آنان به خوبی پیداست.
ابن شهرآشوب در مورد وی مینویسد: شیخ مفید ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان از شاگردان جعفر بن قولویه بود و حضرت ولی عصر او را به «شیخ مفید» ملقب فرمود و من علت آن را در کتاب مناقب آل ابیطالب ذکر کردهام. او مولف حدود دویست کتاب بزرگ و کوچک است.
(البته مرحوم خویی این مطالب را بعید میشمرد و میفرماید: اگر توقیع حضرت به شیخ مفید ثابت باشد، این در اواخر عمر ایشان بوده و حال آن که شیخ مفید از دوران جوانی ملقب به مفید بود.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
《انا لله و انا الیه راجعون》
▪️جناب آقای معراج شاه حسینی،دبیر دبیران انجمن های علمی
▪️ضایعه درگذشت پدر محترم و گرامی تان را از صمیم قلب تسلیت عرض میکنیم.
▪️خداوند تعالی روح پاک شان را با مولایمان علی(ع) و بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) محشور نماید.
▪️خداوند به بازماندگان صبر جزیل عنایت فرماید.
_دبیرانجمن علمی علوم قرآن و حدیث
هدایت شده از طومار نقد
در حال انتشار
1. دشواریهای فهم متن نهجالبلاغه (عبدالهادی مسعودی )
Challenges in Understanding the Text of Nahj al-Balagha
ʿAbdul-Hādī Masoʿūdī
2. مفهومشناسی فقهالحدیثی لعن و نسبت آن با سبّ (سعید فاقدی محمد عشایری منفرد)
Hadith (Fiqh al-Ḥadīth) and Its Relationship with Ṣabb
Saʿīd Fāqidī
Muhammad ʿAshāyirī Munfarid
3. اصول و مبانی تأویل در نظریه فقه الحدیثی آیت الله جوادی آملی (محسن نورایی طاهره ناجی صدره)
Principles of “Interpretation” in Ayatollah Jawadi Amoli's Theory of Understanding Hadith
Muḥsin Nūrāyī
Ṭāhira Nājī Ṣadrih
4. نگاهی نو به حدیث تردد( سید محمد کاظم طباطبایی فاطمه یزدی )
A New Perspective on the “Hadith of Hesitation”
Sayyid Muhammad Kāẓim Ṭabāṭabāʾī
Fāṭima Yazdī
5. بادیهنشینی بهمثابه کنشی سیاسی؛ خوانشی تازه از احادیث نکوهش اعراب( علی راد دهقانی فیروز ابادی)
Bedouinism as a Political Act; A New Interpretation of Hadiths Criticizing the Arabs
Alī Rād
Ḥāmid Dihqānī Fīrūzābādī
6. فرآیند تعیین متن معیار حدیث با تکیه بر حکمت هفتم از غرائب نهجالبلاغه (محمدجواد احمدی دستجردی)
the Rare Sayings in Nahj al-Balagha
Muhammad Jawad Aḥmadī Dastjirdī
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad