eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
591 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
ادغام - استاد موسوی.mp3
609.5K
💡نکته تجویدی: 🔉 نکته تجویدی با بیان استاد سیدمحسن موسوی بلده 🔹 مقدمه ای بر ادغام و انواع آن ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٥٤﴾ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه‌ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم - قسمت نخست 🔹 رابطه حروف با هم ۴ نوع است: دو حرف یا مثل هم هستند و یا جنس هم هستند و یا نزدیک به هم هستند و یا از هم دور هستند. 🔸 اگر مثل هم باشند مِثلَین یا مُتَماثِلَین، اگر از یک جنس باشند مُتجانسین، اگر به هم نزدیک باشند مُتقاربین و اگر از هم دور باشند مُتباعدین گفته می‌شوند. ⬅️ دو حرف را متماثل گوییم اگر مخرجشان به اضافه صفاتشان یکی باشد. بنابراین هر حرف تنها با خودش متماثل است. 👈 به طور مثال دو حرف «ن» در عبارت «من نَشاء» و دو حرف «م» در «علیهم ما کانوا». ⬅️ دو حرف را متجانس گوییم هرگاه مخرجشان یکی، اما صفاتشان متفاوت باشد. 👈 مثلا حرف «ت» و «د» و «ط» متجانسند. 👈 همچنین «ث» و «ذ» و «ظ» نیز متجانسند. ☝️ نکته: برخی از حروف متجانس ندارند، مثلا حرف «ر» هیچ هم مخرجی ندارد و همچنین حرف «ض». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
هود رفعت تقلیدی.mp3
1.16M
🔉 قطعه زیبای تقلیدی از استاد محمد رفعت ۩ سوره مبارکه هود - آیات ۷۰ و ۷۱ 🗯 تحلیل: 🔹 فراز نخست در مقام صبا اجرا شده که در قفله روی درجه هفتم فرود می‌آید (یک نت پایین تر از قرار = زیرتنیک). 🔹 فراز دوم نیز با صبا آغاز اما در ادامه وارد حجاز می شود. اولین نمایش حجاز در این فراز، یک نت روی عبارت «انّا» است. بالاترین نت حجاز که در این فراز اجرا شده هم همان نت مذکور در «انّا» است، یعنی درجه سوم حجاز. 🔹 در ادامه جنس دوم حجاز نمایش داده می شود اما نه در بالای جنس اصل، بلکه نتهای مربوط به جنس دوم حجاز یک اکتاو پایین تر و در زیر جنس حجاز (اصل) قرار می گیرد. 🔹 مقام حجاز به دو فرم در منابع آمده: شکل اصیل حجاز که همان حجاز راست متصل است و شکل دوم آن حجاز نهاوند متصل. در اینجا فرم دوم حجاز اجرا شده و بنابراین باید نهاوند را بشنویم و احساس کنیم. اما چون استاد رفعت از قرار حجاز به سمت پایین حرکت می‌کند و نت فرود «درجه پنجم» حجاز است (یعنی درجه دوم نهاوند) کاملا یک جنس کرد را در زیر جنس حجاز می شنویم. 🔹 فراز سوم در مقام حسینی اجرا شده: جنس اصل بیات و جنس فرع راست به صورت متصل. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِ
💡نکته ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟ 🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَايُظْلَمُونَ ﴿٥٤﴾ 🔹 ترجمه آیه (حضرت آیت الله مکارم): و هر کس که ستم کرده، اگر تمامی آنچه روی زمین است در اختیار داشته باشد (همه را از هول عذاب) برای نجات خویش می‌دهد. و هنگامی که عذاب را ببینند (پشیمان می‌شوند امّا) پشیمانی خود را کتمان می‌کنند. و در میان آنها به عدالت داوری می‌شود و ستمی بر آنها نخواهد شد. 🔹 ترجمه آیه (استاد فولادوند): و اگر براى هر كسى كه ستم كرده است، آنچه در زمين است مى‌بود، قطعاً آن را براى [خلاصى و] بازخريد خود مى‌داد. و چون عذاب را ببينند پشيمانى خود را پنهان دارند. و ميان آنان به عدالت داورى شود و بر ايشان ستم نرود. ✅ گزینه1: وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «الْعَذَابَ»، «بِالْقِسْطِ» و «لَايُظْلَمُونَ» ✅ گزینه2: وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «الْعَذَابَ» و «لَايُظْلَمُونَ» و وصل «بِالْقِسْطِ» ⛔️ گزینه3: وصل «لَافْتَدَتْ بِهِ» و وقف در سایر مواضع ⛔️ گزینه4: وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «بِالْقِسْطِ» و «لَايُظْلَمُونَ» و وصل «الْعَذَابَ» 🗯تحلیل: با توجه به ترجمه ها، وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ» حتمی است و وصل آن توجیهی ندارد. زیرا ارتباط لفظی و معنوی بین این عبارت و مابعد وجود ندارد. علامت «قلی» هم در اینجا صحیح و مناسب به نظر می رسد. 🔹 ضمنا توصیه استاد «سعید رحمانی» نیز در اینجا راهگشاست: اولویت با وقف است مگر آن که برای وصل دلیل محکمی وجود داشته باشد. ☝️ نکته مهم دیگر این که وصل «الْعَذَابَ» صحیح نیست اگرچه علامت «صلی» خلاف این را نشان می دهد. 👈 دلیل این مطلب نکته ظریف ادبی است: «بیم از دخول لمّا بر سر قُضِیَ». بدین معنا که اگر وصل صورت بگیرد گویا «قُضِيَ» به «رَاَوُا الْعَذَابَ» عطف گردیده، جمله اینگونه می شود: «وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ وَ [لَمَّا] قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» یعنی «و هنگامی که عذاب را ببینند و در میان آنها به عدالت داوری شود، آنها پشیمانی خود را کتمان می‌کنند» و این یعنی فساد معنا. ✔️ بنابراین گزینه 1 و 2 مناسب و دو گزینه دیگر نادرست است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: مقدمه ای بر ادغام و انواع آن در قرائت عاصم - قسمت دوم ⬅️ حروف متقارب حروفی هستند که مخرجشان به هم نزدیک باشد. برای نزدیکی ملاک خاصی وجود ندارد. ⬅️ حروف متباعد حروفی هستند که مخرجشان از هم دور باشد و در دو موضع مختلف باشند. 🔸 مثلا حرف «ق» در دهان و همسایه حلق است و مخرجی حرف «غ» حلق است. این دو حرف نسبت به هم بعید هستند. 🔹 هرچه فاصله مخرج دو حرف کمتر باشد احتمال ادغام بیشتر است و بالعکس. دو حرف متباعد هیچ شانسی برای ادغام با هم ندارند. ◀️ پس ۴ نوع رابطه بین حروف داریم اما ۳ نوع ادغام وجود دارد یعنی ادغام متباعدین وجود ندارد. زیرا دو حرفی که از هم دور هستند هیچ نوع تنازعی با هم ندارند. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
عبدالباسط مریم.mp3
977.6K
🔉قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت نخست ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯تحلیل: استاد سوره را مانند تمامی تلاوتها با بیات می‌آغازد. 🔹 از فراز دوم فضا را آماده ورود به مقام جدید نموده، از فراز سوم با شروع از عبارت «و کانت امراتی» مقام «حسینی عشیران» برای مستمع آشکار می‌شود. 👈 «حسینی عشیران» عبارتست از دو جنس بیات به صورت متصل، بنابراین از خانواده بیات است و تنها درجه پنجم آن با مقام بیات اصلی ربع پرده تفاوت دارد. 🔹 این مقام، ترکیبی استثنایی و متفاوت در اختیار قاری قرار می‌دهد: انتقال از بیات به بیات! 🔸 یعنی با وجود این که قاری به مقام حسینی عشیران منتقل شده، اما قصد ندارد همین مقام را ادامه دهد. بلکه اکنون بیاتی را ادامه خواهد داد که در جنس دوم قرار دارد و در نتیجه عملا مقام تغییر نمی کند و مستمع فقط برای لحظاتی حسینی عشیران را می شنود. فقط قرار تلاوت به اندازه یک جنس یعنی ۲ و نیم پرده بالا می رود! 🔷 این انتقال مخصوص استاد عبدالباسط است لکن توسط برخی دیگر از اساتید از جمله راغب مصطفی غلوش (با روشی متفاوت) نیز به کار رفته است... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه آموزش صوت و لحن 3-2.mp3
3.05M
🔉آموزش لحن - جلسه سوم - قسمت دوم 🔹 تمرین و تکرار جنس های بدون ربع پرده: کرد، حجاز، صبازمرم ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
مصطفی فجربلد 1.mp3
902.5K
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت نخست ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ نحوه انتقال استاد از مقام بیات به رست را تحلیل کنید. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
عبدالباسط مریم.mp3
977.6K
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت دوم ۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰ 🗯تحلیل: ... بنابراین فراز سوم اگرچه در «بیات دوگاه» قرائت شده اما از بیات آغازین یک دانگ بالاتر است. 🔹 استاد در فراز چهارم (یا زکریا) مجددا وارد «حسینی عشیران» می‌شود و این بار نیز با همین ترفند بیات را ۲ و نیم پرده دیگر بالا می برد. 🔹 فراز ششم مجددا آماده سازی برای حسینی عشیران که در فراز هفتم (بغلام اسمه) آشکار می‌شود. 🔹 در فراز بعدی «بیات نوا» بسیار زیبا (قال رب اجعل لی ءایه) تلاوت شده است. اکنون شما بگویید: ❓ این بیات با بیات «اعوذ بالله» چند درجه فاصله دارد و چقدر از آن بالاتر است؟ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
مصطفی فجربلد 2.mp3
1.74M
🔉خلاصه تلاوت زیبا با صدای استاد مصطفی اسماعیل - قسمت دوم ۩ سور مبارکه فجر، بلد و حاقه 🗯تحلیل: ❓ انتقالات استاد را در این تلاوت تحلیل کنید. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته‌ای در وقف و ابتدا: ❓ وقف و ابتدا در آیه ۱۱۶ سوره بقره چگونه است؟ 🌿 وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ 🔸 در نحوه وقف و ابتدا در عبارت «وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ» برای وصل «ولدا» به «سُبْحَانَهُ» یا وقف آن دو نظر وجود دارد. 🔹 «سجاوندی» معتقد است چون جمله قبل از «سُبْحَانَهُ» کفرآمیز است باید بلافاصله «سبحانه» بعد از «ولدا» خوانده شود و وقف صحیح نیست، زیرا که باید خدا را بلافاصله تنزیه کرد. 🔹 اما نظر دوم که صحیح‎تر به نظر می‎رسد این است که «ولدا» به «سبحانه» وصل نشود، زیرا این شبهه ایجاد می‌شود که عبارت «سبحانه» نیز از کافران صادر شده است. 🔹 البته در مورد این آیه یک نظر دیگر نیز می‎توان داشت و آن این که در صورت وصل عبارت «ولداً سبحانه» بیم آن می‎رود که «سبحانه» صفت «ولداً» به نظر برسد: «گفتند: خداوند فرزندی گرفته که پاک و منزه است!» و این یعنی فساد معنا و مؤید لزوم وقف بر «ولداً». ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup