eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
589 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
202030_1181378508.mp3
1.81M
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شعبان عبدالعزیز صیاد 📖 سوره مبارکه علق – آیات 1 تا 16 🌿 اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ بخوان به نام پروردگارت که آفرید. 🌿 خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ انسان را از علق به وجود آورد. 🌿 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ بخوان که پروردگارت کریم‌ترین است. 🌿 الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ همان که به وسیله قلم آموخت. 🌿 عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ به انسان آنچه را نمی‌دانست تعلیم داد. 🌿 كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ ﴿٦﴾ این چنین نیست، مسلماً انسان سرکشی می‌کند. 🌿 أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰ ﴿٧﴾ برای اینکه خود را بی‌نیاز می‌پندارد. 🌿 إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ ﴿٨﴾ بی‌تردید بازگشت به سوی پروردگار توست. 🌿 أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ ﴿٩﴾ مرا خبر ده، آیا آن که باز می‌دارد، 🌿 عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰ ﴿١٠﴾ بنده‌ای را هنگامی که نماز می‌خواند، 🌿 أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَىٰ ﴿١١﴾ مرا خبر ده، اگر این بنده نمازگزار بر راه راست باشد، 🌿 أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَىٰ ﴿١٢﴾ یا به پرهیزکاری امر کند؟ 🌿 أَرَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ ﴿١٣﴾ مرا خبر ده، اگر تکذیب کند و روی برگرداند؟ 🌿 أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ ﴿١٤﴾ مگر ندانست که قطعاً خدا می‌بیند؟ 🌿 كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ ﴿١٥﴾ اینچنین نیست، اگر باز نایستد به شدت موی جلوی سرش را می‌گیریم. 🌿 نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿١٦﴾ موی جلوی سر دروغگوی خطاپیشه را. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وهفتم باب همزه – همزه مزدوج 2⃣ دو همزه غیرهم‌علامت (مختلف‌الحرکه) 🔹 در این صورت یکی از این ۶ حالت ممکن است: 📌 همزه اول مفتوح و دومی مکسور مانند: جـآءَ إخوَةُ 📌 همزه اول مفتوح و دومی مضموم مانند: جـآءَ اُمَّـةً 📌 همزه اول مکسور و دومی مضموم نمونه‌ای ندارد 📌 همزه اول مکسور و دومی مفتوح هَؤُلآءِ أَهْدَى 📌 همزه اول مضموم و دومی مفتوح یا سَمـآءُ أقـلِعی 📌 همزه اول مضموم و دومی مکسور یا زَکَرِیّـآءُ إنّـا 🖊 در دو حالت نخست (که همزه اول مفتوح است) ورش به تسهیل (بین‌بین) همزه دوم روایت نموده‌است. 🖊 در حالت چهارم و پنجم (که همزه دوم مفتوح است) روایت ورش عبارتست از ابدال همزه دوم به «یاء مفتوح» و «واو مفتوح». 🖊 در حالت ششم ورش به هر ۲ وجه تسهیل و ابدال همزه دوم از نافع روایت نموده‌است. 🔉 نمونه‌های صوتی ان‌شاءالله در آینده نزدیک ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1999949521.mp3
1.8M
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سی‌وهشتم باب همزه – همزه مزدوج – نمونه‌ها 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ ... ﴿هود - ۴۰﴾ 🌿 أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ ۚ بَنَاهَا ﴿نازعات - ۲۷﴾ 🌿 يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا ﴿مریم - ۷﴾ 🌿 وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ... ﴿هود - ۴۴﴾ 🌿 إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ ﴿شعراء - ۴﴾ 🌿 حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ﴿مومنون - ۹۹﴾ 🌿 وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ ﴿زخرف - ۸۴﴾ 🌿 ... وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ... ﴿نور - ۳۳﴾ 🌿 ... فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره - ۳۱﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1465905951.mp3
14.06M
🔉 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱ 🌿وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١٢١﴾ 🌿 إِذْ هَمَّتْ طَائِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَاللَّهُ وَلِيُّهُمَا ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١٢٢﴾ 🔵 تلاوت زیبای مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷ 📝 تحلیل: 1️⃣ تحلیل صوتی 📌 تلاوت از پرده G# آغاز شده که برای صداهای تنور، پرده‎ای بسیار مناسب است. زیرا کار قاری را برای اجرای پرده‎های اوج راحت‎تر می‎کند (البته در صورتی که قاری بر پرده‎های بم مسلط باشد و ایجاد صوت تصنعی ننماید، که در مورد قاری ارجمند، آقای دهقان، صادق است). 📌 اختتام تلاوت در پرده D# بوده که نسبت به پرده شروع دارای اختلاف است (۳ و نیم پرده بالاتر) و مستلزم نمره منفی می‎باشد. 📌 محدوده صوتی تلاوت «۲ اکتاو» می‎باشد. پایین‎ترین نت در استعاذه روی هجای اول کلمه «رجیم» نت G (این نت در فراز ۲۵ در نهاوند نیز تکرار شده است) و بالاترین نت در چند نقطه از جمله در فراز شماره ۱۸ در اوج مقام بیات روی کلمات «یشاء» و «و الله غفور» نت G#. 🔹 توضیح: عبارت استعاذه کمی پایین‎تر از G# اجرا شده و عبارت بسمله با اندکی ناکوکی دقیقا روی G# افتاده است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1465905951.mp3
14.06M
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱ 🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷ 📝 ادامه تحلیل: 📌 صوت قاری ارجمند از شدت مناسب در ۳ طبقه قرار، جواب و جواب‎جواب برخوردار است. 📌 طنین و رنگ صوت قاری محترم، خاص و کمیاب و البته زیبا و مورد توجه است. 📌 از لحاظ نرمی و انعطاف، صوت قاری را می‎توان «عالی» ارزیابی نمود. 📌 انواع تحریرهای صعودی و نزولی، پله‎ای، خطی و ویبره (لرزش صوت) با سرعت‎های مختلف و در طبقات صوتی متفاوت در این تلاوت اجرا شده و تقریبا همه از کیفیت مناسب برخوردار است. نمونه عالی انواع تحریر و ویبره و ترکیب آنها را می‎توان در عبارت «الملــئکه» در فراز ۱۲ و همچنین فراز ۲۶ «الذین ینفقون ... عن الناس» دید. ☝️یک نکته منفی اصرار بر برخی تحریرهای اضافی است که در چند مورد دیده می‎شود. تحریرهایی که در «عرض» تلاوت است نه در «طول» آن و تنها برای نشان دادن توانایی قاری اتفاق می‎افتد و هرچند به ظاهر ممکن است خوشایند مستمعین قرار بگیرد اما از دید اهل فن «زائد» و مشمئز کننده است و از زیبایی و اصالت تلاوت می‎کاهد. نمونه این گونه حرکات در قفله «و اتقوا الله» در فراز ۲۰ و فراز ۲۸ «و الذین اذا فعلوا ... لذنوبهم» مشاهده می‎شود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت هفتم – همزه‌ها 🔹 در تحقیق، حذف، تسهیل یا ابدال همزه‌های مفرده یا مزدوج در میان طرق مختلف روایت حفص هیچ اختلافی وجود ندارد و تمامی آن‌ها مطابق رسم‌الخط رایج، کتابت و تلاوت می‌شود. مگر در ۳ مورد: 1️⃣ ءَآلذَّکَرَین (۲ مورد: انعام ۱۴۳ و ۱۴۴) 2️⃣ آللَّهُ (۲ مورد: یونس ۵۹ – نمل ۵۹) 3️⃣ آلْآنَ (۲ مورد: یونس ۵۱ و ۹۱) 👈 در این ۳ مورد، طرق حفص در تسهیل یا ابدال همزه دوم (همزه وصل) اختلاف نموده‌اند. اکثر آنها به ابدال همزه وصل به الف مدی همراه با مد اشباع خوانده‌اند و گروهی نیز به تسهیل آن. ☝️ نکته: در طریق شاطبیه (مد منفصل به توسط یا فوق‌توسط) هر ۳ مورد به دو وجه ابدال یا تسهیل صحیح است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱ 🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷ 📝 ادامه تحلیل: 2️⃣ تحلیل لحنی 🔸 این تلاوت شامل ۳۹ فراز (بدون احتساب عبارات استعاذه، بسمله و تصدیق) به این شرح می‎باشد: 📌 شروع با بیات نوا (مقام بیات با تاکید روی درجه چهارم) و در ادامه بیات حسینی (مقام بیات با تاکید روی درجه پنجم) و عجمی (ششم). 📌 اشاره به اکتاو بیات در فراز ۵ و در ادامه مقام شوری (بیات حجاز متصل) 📌 در فراز ۷ نخستین انتقال انجام می‎شود: انتقال به رست در درجه چهارم (یعنی قرار رست روی درجه چهارم بیات قرار می‎گیرد و تلاوت ۲ و نیم پرده بالا می‎رود). 📌 در فراز ۸ «راست نیریز» اجرا می‎شود که «رست بیات منفصل» است و سپس قاری از همان جنس فرع (بیات) استفاده نموده، قرار را به درجه پنجم رست و مقام را به بیات منتقل می‎کند. اکنون تلاوت ۱ اکتاو از شروع بالاتر رفته است (یعنی روی G# جواب) و قاری محترم همین قرار را تا آخر تلاوت (تا قبل از فرود) حفظ می‎کند ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم قسمت هشتم – سکت و ادراج 1️⃣ سکت‌های چهارگانه 🔸 موارد چهارگانه عبارتند از: «عِوَجاً قَیِّماً» (کهف ۱ و ۲)، «مَرْقَدِنَا هَذَا» (یس ۵۲)، «بَلْ رَانَ» (مطففین ۱۴) و «مَنْ رَاقٍ» (قیامه ۲۷) که طرق مختلف حفص در «سکت» یا «ادراج» آنها اختلاف نموده‌اند: 👈 سکت در هر ۴ مورد، سکت در ۲ مورد نخست، سکت در ۲ مورد آخر، سکت در غیر «مَرْقَدِنَا هَذَا». 📌 «عِوَجاً قَیِّماً» (کهف ۱ و ۲) در بیشتر طرق به سکت خوانده شده و البته تعداد قابل توجهی نیز به ادراج خوانده‌اند. 📌 «مَرْقَدِنَا هَذَا» (یس ۵۲) بیشتر طرق به سکت و تعدادی نیز به ادراج خوانده‌اند. 📌 «بَلْ رَانَ» (مطففین ۱۴) در تعدادی از طرق به سکت و در تعدادی دیگر بدون سکت خوانده شده و هیچیک برتری محسوسی ندارد. 📌 «مَنْ رَاقٍ» (قیامه ۲۷) در تعدادی از طرق به سکت و در تعدادی دیگر بدون سکت خوانده شده و هیچیک برتری محسوسی ندارد. ☝️ نکته: در طریق شاطبیه (مد منفصل به توسط یا فوق‌توسط) هر ۴ مورد به سکت آمده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا
🔈 تلاوت زیبا با صدای مختار دهقان نفر برگزیده مسابقات سراسری قرآن 📖 سوره مبارکه آل‌عمران آیات ۱۲۱ تا ۱۴۱ 🔵 تلاوت مختار دهقان نماینده خراسان رضوی و نفر برگزیده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در سال ۱۳۹۷ 📝 ادامه تحلیل: 📌 در فراز ۱۰ تا ۱۲ بیات نوا و در فراز ۱۴ مقام شوری هر دو در «دیوان اساسی» اجرا می‎شود. 📌 بم‎خوانی در بیات نوا و سپس بیات حسینی و در فراز ۱۸ بالاخره نت جواب‎الجواب در مقام بیات اجرا می‎شود. البته به صورت جنس راست (مقام حسینی = بیات راست متصل). 📌 مقام حجاز با ردیف‎های نوا و حسینی از فراز ۱۹ تا ۲۳. 📌 مقام نهاوند از فراز ۲۴ تا ۳۱. 📌 فراز ۲۹ «و من یغفر الذنوب الا الله» با عشاق مصری (نهاوند بیات منفصل) شروع و به فرح‎فزا (نهاوند کرد منفصل) ختم می‎شود. 📌 در فراز ۳۰ به «مرصّع» نیز اشاره می‎شود و فراز ۳۱ هم مجددا فرح‎فزا. 📌 از فراز ۳۲ ورود به مقام رست. در فراز ۳۶ مقام «سوزناک» در دیوان ماقبل اساسی اجرا می‎شود (راست حجاز منفصل). 📌 فراز ۳۷ در نغمه موسوم به «رهاوی» به زیبایی اجرا می‎شود ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: انواع وقف – قسمت نخست 🔹 اقوال در زمینه انواع و اقسام وقف، فراوان است و اهل فن طرق متعدد و متفاوتی را گزیده‌اند. 👈 لکن بنا بر قول مشهور که مورد پذیرش جمهور علمای معاصر نیز هست، قرآن‌پژوهان جایگاه و نوع وقوف را بر اساس انواع ارتباط بین کلمات و جملات قرآنی تعیین، تعریف و اولویت‌بندی نموده‌اند. 🔸 به این ترتیب که ارتباط بین یک عبارت با مابعد یا ماقبلش می‌تواند یا «لفظی» باشد یا «معنوی» و بر این اساس رابطه دو عبارت خارج از ۳ حال نیست: 🖊 عدم ارتباط معنوی و لفظی 🖊 وجود ارتباط معنوی و عدم ارتباط لفظی 🖊 وجود ارتباط لفظی (و تبعا معنوی) 👈 صورت چهارم یعنی وجود ارتباط لفظی و عدم ارتباط معنوی امری محال و ممتنع است. 🔹 توضیحات بیشتر و نمونه‌ها ان‌شاءالله در آینده ... ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 🔉 ترتیل آیاتی از جزء یکم با اجرای قاری ارجمند «محمد یعقوبی» 📖 سوره مبارکه فاتحه و سوره مبارکه بقره آیات 1 تا 5 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم﴿١﴾ ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾ أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
🌸 گلبرگی از مصحف 🌸 📖 سوره مبارکه فاتحه 📌 این سوره به این جهت که اولین سوره قرآن است و قرآن با آن گشوده می‌گردد «فاتحة‌الکتاب» نام دارد. 🔹 ارزش و اهمیت خاص این سوره باعث شده بیش از بیست نام برای آن ذکر شود که مشهورترینِ آنها عبارتند از: حمد، ام‌القرآن، سبع‌المثانی، کنز، اساس، مناجات، شفاء، دعا، کافیه، وافیه، راقیه (پناه‌دهنده). ▪️ بنا بر برخی روایات، سوره حمد دو بار نازل شده است، یک بار ابتدای بعثت در مکه و بار دیگر پس از تغییر قبله در مدینه. به همین جهت به آن «مثانی» هم می‌گویند. البته از آن رو که اولین بار در مکه نازل شده آن را «مکی» می‌خوانند. 🔸 این سوره، نخستین سوره به ترتیب مصحف و بر اساس برخی روایات پنجمین سوره به ترتیب نزول و اولین سوره کامل نازل شده است. 👈 محتوای اصلی سورهٔ فاتحه، توحید، سپاس خداوند، عبادت، استعانت و طلب هدایت از خدا است. در این سوره از اوصاف خدا، اوصاف و نشانه‌های بندگان صالح خدا، تبیین مسئله هدایت و صراط مستقیم در قالب دعا و ابراز تنفر از کج‌روی و گمراهی سخن به میان آمده است. 🖊 اين سوره را می‌توان به دو بخش تقسيم کرد: بخشى که از حمد و ثناى خدا سخن می‌گويد و بخشى که نيازهاى بنده را مطرح می‌کند. در حدیث قدسی آمده است: من سوره حمد را ميان خود و بنده‌‏ام تقسيم كرده‌ام، نيمى از آن براى من و نيمى براى بندهٔ من است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup