eitaa logo
خانه قرآن نورالهدایه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
681 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم🌼
😇 😇 وَ أَمَّا الجِْدَارُ فَکاَنَ لِغُلَامَینْ‌ِ یَتِیمَینْ‌ِ فیِ الْمَدِینَةِ وَ کاَنَ تحَْتَهُ کَنزٌ لَّهُمَا وَ کاَنَ أَبُوهُمَا صَلِحًا فَأَرَادَ رَبُّکَ أَن یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَ یَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ وَ مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی(82- کهف) 👇👇👇 ✍️ و اما داستان دیوار که متعلق به دو پسر یتیم این شهر بود و زیر آن گنجی برای آن‌ها وجود داشت و پدرشان مرد صالحی بود. پروردگارت می‌خواست وقتی که آن‌ها شدند، آن گنج را از زیر دیوار خارج کنند. 💚 این لطفی از جانب پروردگارت بود و من این کار را از پیش خود نکردم.❌ 💚 این آیه، پرده از راز یکی از سه مأموریتی بر می‌دارد که موسی به همراه خضر علیهمالسلام و به رهبری او انجام دادند. آن‌ها در این مأموریت، دیوار در حال تخریبی را بازسازی کردند(1) و وقتی موسی علیه‌السلام از سرّ این کار سوال کرد؛ ❤️ خضر علیه‌السلام پاسخ داد: گنجی در زیر این دیوار نهفته که متعلق به دو بچه یتیم است. ✍️خدا اراده کرد تا زمانی که این‌ها بزرگ می‌شوند و آن را استخراج می‌کنند گنجشان محفوظ بماند. ✍️چون پدر آن‌ها مرد صالحی بود ما مأمور شدیم دیوار را بازسازی کنیم تا مبادا گنج ظاهر شود و اموال این یتیم‌ها به خطر افتد.(2) کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ در این داستان: 👇👇👇 ✍️ چون پدر این دو بچه یتیم، انسان صالحی بود خدا دو پیامبر را مأمور می‌کند تا از اموال فرزندان او محافظت کنند.👌 ⭐️ نکته اینکه: 👇👇👇 🌺 امام صادق علیه‌السلام فرمود: « انه کان بینهما و بین ذلک الأب الصالح سبعة آباء»(3) آن مرد صالح، جد هفتم این دو یتیم بود. 🌸 نتیجه اینکه: ✍️کسی چند صد سال قبل می‌زیسته؛ چون انسان صالح و متدینی بوده است خداوند متعال به پیامبر خود که یکی از آن‌ها نیز است می‌دهد تا از اموال دو یتیم در نسل او کنند و این امر بسیار شگفت انگیز است. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😱 چه ؟😱 قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً(103)الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُُمْ فیِ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَْسَبُونَ أَنهَّمْ یحُْسِنُونَ صُنْعًا(104- کهف) 🔰🔰🔰 🧡 بگو: [می‌خواهید] شما را از زیانکارترین مردم با خبر کنم؟ آن‌ها کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند. 💚 این آیه از کسانی خبر می‌دهد که در عمل از هر زیانکاری زیان کارترند و آن‌ها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند؛ 💜 چون «ضلال سعی» همان خسران و بی‌نتیجگی عمل است(4) 💙 و چون این‌ها علاوه بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقی می‌کنند از این رو به زیانکار ترین افراد لقب گرفته‌اند. 💛 خسران و خسارت در کسب و کارهایی صورت می‌گیرد که به منظور سود انجام می‌شود و وقتی خسران تحقق می‌یابد که کاسب به غرضی که از تلاش خود داشته، نرسد؛ 💖 بلکه مقداری از سرمایه هم نابود شود و یا حداقل منفعتی عاید او نگردد در نتیجه سعیش بی‌نتیجه شود. و این همان است که آیه شریفه آن را «ضلال سعی» خوانده است.(5) 💜 اگر کسی ضرر کرد و فهمید ضرر کرده است به فکر چاره افتاده و سعی می‌کند که جبران کند؛ اما بیچاره کسی که ضرر می‌کند و گمان می‌کند که دارد سود می‌برد. چنین کسی چون امیدی به بازگشت و جبرانش نیست پس در حقیقت زیانکار تر از او هم کسی پیدا نمی‌شود. 💙 آنگاه در دو آیه بعد ریشه این وارونه انگاری آن‌ها را چنین بیان می‌کند که: آن‌ها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان کافر شدند و دیدار [قیامت و محاسبه اعمال] را به وسیله او منکر شدند و آیات من و پیامبرانم را به باد استهزاء و تمسخر گرفتند. ادامه دارد.... کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ؛ ! ❤️ وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا(25- مریم سلام الله علیها) 👇👇👇 ✍️ تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد. 🔰 این سخن زمانی به مریم سلام الله علیها گفته می‌شود که او برای آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده است. 👶 وقتی به دنیا می‌آید به او گفته می‌شود تو این نخل خشکیده را تکان بده به قدرت این تنه، صاحب رطب شده و بر تو فرو می‌ریزد.(6) ⬇️⤵️⬇️⤵️⬇️ 🔴 نکته قابل توجه در این 🔻 برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده و آن را در یک چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازه می‌کند؛ 🔶 بی شک ریختن آن‌ها و در دسترس قراردادنشان نیز ممکن بود؛ 🔶 اما این جریان به ما می‌آموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی(7) 🔶از راه امدادهای غیبی اداره شود. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😘 😘 إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَُمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(96- مریم سلام الله علیها) 👇👇👇 ⛔️ بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد داد. ❗️ کلمه «وُدّ» و «مودّت» به معنای محبت است. ❗️ این آیه شریفه وعده‌ای زیبا از ناحیه خدای متعال است به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح می‌کنند که به زودی محبت آن‌ها را در دل‌ها قرار می‌دهد. ❓ همان‌گونه که در آیه نمایان است این بشارت را مقید به قیدی نکرده است از این رو دلیلی ندارد که ما آن را منحصر در فرد خاصی کنیم و یا آن را مربوط به بهشت یا قلوب همه مردم در دنیا و یا مقید به قیود دیگری کنیم.(8) ↩️ به عبارت دیگر آیه است و پیامش این است هر کس اهل ایمان و انجام عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دل دیگران انداخته و او بدون اینکه قدمی در این جهت برداشته باشد محبوب دیگران می‌شود. 🔻در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آ له آمده است: 🔵 هنگامی که خداوند کسی از بندگانش را دوست دارد به فرشته بزرگش جبرئیل می‌گوید من فلان کس را دوست دارم او را دوست بدار! 🔵 جبرئیل هم او را دوست خواهد داشت. 🔵 سپس در آسمان‌ها ندا می‌دهد که‌ای اهل آسمان! خداوند فلان کس را دوست دارد او را دوست بدارید! ⚪️ که به دنبال آن، همه اهل آسمان او را دوست می‌دارند؛ ⚪️ آنگاه پذیرش این محبت در زمین نیز منعکس می‌شود. ☑️ و هنگامی که خداوند کسی را دشمن بدارد به جبرئیل می‌گوید من از او متنفرم، او را دشمن بدار! جبرئیل هم او را دشمن می‌دارد. ☑️ سپس در میان اهل آسمان‌ها ندا می‌دهد که خداوند از او است او را دارید! ♥️ همه اهل آسمان‌ها از او می‌شوند؛ آنگاه این تنفر در زمین نیز منعکس می‌شود.(9) کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌 👌 قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعَا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُم مِّنیّ‌ِ هُدًی فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَ لَا یَشْقَی(123)وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً وَ نحَْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَی(124- طه) 👇👇👇 🌺 خداوند متعال به آدم و حوا فرمود: از بهشت به سوی زمین فرود آیید که برخی از شما دشمن برخی دیگرند. 🌺 زین پس هرگاه از سوی من هدایتی به شما رسید، اگر کسی از هدایتم پیروی کند، نه گمراه می‌شود و نه به مشقت و رنج می‌افتد و اگر کسی از هدایت من که سبب یاد نمودن من در همه امور است، روی بگرداند برای او زندگی تنگ و سختی خواهد بود و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم.✅ 🔰 از این فراز شریف چند مطلب فهمیده می‌شود:😊 🌸 1. اگر کسی از هدایتگران الهی که انسان را به سوی خدا و آن کمال مطلق هدایت می‌کنند پیروی کند؛ نه گمراه می‌شود و نه به مشقت و رنج می‌افتد. 🌸 2. اینکه به طور مطلق فرموده «گمراه و شقی نمی‌شود» می‌رساند که هم ضلالت و شقاوت دنیایی از او نفی شده هم آخرتی. 🌸 3. به جای اینکه بفرماید «و من لم یتبع هدای؛ و هر که هدایت مرا پیروی نکند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی» تا به علت حکم اشاره کند و معلوم شود که علت تنگی معیشت در دنیا و کوری در روز قیامت، فراموش کردن خدا و اعراض از یاد او است.(10) ‌ 🌸4. آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتی تن است و آرامش راحتی جان. پیام آیه ناظر به سلب آرامش در صورت غفلت از یاد خداست؛ چون بسیارند کسانی که از یاد خدا اعراض کرده‌اند؛ اما غرق در ثروت و امکانات و آسایشند؛ ولی همان‌طور که می‌بینیم و آیه به آن اشاره دارد این افراد از آن آرامش روحی «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »(11) بهره‌ای ندارند. 🌸5. اصولاً تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، دلیل آن هم عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود و وابستگی بیش از حد به جهان ماده است؛ ولی آن کس که به خدا ایمان دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانی‌ها در امان است.(12) پی نوشت ها : (1) آیه 77 سوره کهف(2) ر.ک به نمونه ج12 ص504(3) تفسیر نورالثقلبن ج3 ص291 (4) المیزان ج13 ص399(5) همان (6) برگرفته از المیزان ج14 ص43 (7) آیه 42 سوره آل عمران(8) المیزان ج 14 ص113(9) به نقل از نمونه ج13 ص146 (10) ر.ک به المیزان ج14 ص224 (11) آیه 28 سوره رعد(12) نمونه ج13 ص328امید پیشگربخش قرآن تبیان کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️⭕️⭕️ ⭕️⭕️ ⭕️ جزء 7️⃣1️⃣ 🔻🔻🔻
🔶 یا به 🔶 وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیرَْاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوةِ وَ إِیتَاءَ الزَّكَوةِ وَ كاَنُواْ لَنَا عَابِدِینَ(73- انبیاء ع) ⬇️⬇️⬇️ 🔴 و ما به آنها انجام كارهاى خیر و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنها تنها ما را عبادت می کردند. ⚪️ هر چند این آیه در توصیف پیشوایان هدایت است ولی حالتی در آن آمده که مراتب ضعیف ترش را می توان در دیگران نیز مشاهده کرد. ☑️ وحی همان الهام کردن و به دل انداختن است(1) 🔷چیزی که هست در وحی یا به دلیل سرعت زیاد یا به دلیل رمزی و سری بودن(2) 🔷 و یا به دلایلی دیگر، کسی جز موجود الهام شده از این فرایند و نیز محتوای آن با خبر نمی شود.❌ ⭕️ وحی به دو صورت ممکن است رخ دهد؛ وحی گزاره های علمی است که در این نوع گیرنده به چیزی که نمی دانست عالم می شود. 🛑 نوع دیگر وحی فعل عملی است به این صورت که فرد گیرنده در خود میل و اشتیاق شدید به کاری را پیدا کرده و درصدد انجام آن بر می آید.(3) 🔰 در آیه مورد بحث سخن از وحی فعل و کارهای خیر است. 🔰 نمونه های قابل درک این نوع وحی را همه می توانند در خود احساس کنند؛ زمانی که بدون مقدمه در خود میل شدیدی به انجام کار خیری پیدا می کنید و به تکاپو می افتید تا به هرترتیب که شده آن را انجام دهید؛ مصداق و نمونه ضعیف شده ای از وحی فعل خیر است. وحی به مادر موسی برای رها کردن او در آب(4) هم از نمونه های این نوع وحی است. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌 و 👌 وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ(80- انبیاء ع) 👇👇👇 ✍️ ما ساختن زره را به داود علیه السلام آموختیم، تا شما را در جنگهایتان حفظ كند. آیا شكر آن را به جا مى‏آورید؟ ✍️ «لبوس» بر اساس آنچه که صاحب تفسیر مجمع البیان می ‏گوید هر گونه اسلحه دفاعى و تهاجمى؛ مانند زره، شمشیر و نیزه را شامل می ‏شود(5)؛ ✍️ ولى عبارت « لِتُحْصِنَكُم؛ تا شمارا حفظ کند» قرینه خوبی است که نشان میدهد «لبوس» در اینجا به معنى زره است.(6) ✅ نکته ای که در این آیه وجود دارد این است که خداوند متعال می فرماید ما به داود علیه السلام یاد دادیم که چگونه زره بسازد ✅ بعد جمله ای دارد که معلوم می شود این تعلیم برای نفع شخصی نبوده است❌ چون نمی فرماید آموختیم تا با ساخت و پوشیدن زره از خود محافظت کند بلکه می فرماید تا شما را از خطر حفظ کند👌 🌺 این جمله نشان می دهد که تعلیم صنعت زره و ساخت آن به دست داود علیه السلام برای منفعتی عام و حفظ مومنان از خطر دشمنان بوده است. 🌺 آنگاه در پایان در قالب سوالی به جامعه ایمانی توصیه اکید می کند که قدر این نعمت را دانسته و نسبت به آن شکرگزار باشند. ✍️ زره امروز جامعه اسلامی ادوات نظامی و تدافعی و نیز هسته است که خداوند متعال دانش ساخت و تجهیز آن را به دانشمندان ما عنایت می کند ما نیز وظیفه داریم بر اساس دستور قرآن کریم قدردان آنها و سپاسگذار این نعمت الهی باشیم. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍 😍 وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى‏ فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىّ‏ِ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ(87)فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ(88- انبیاء ع) 👇👇👇👇 ❤️ و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را ‏ زمانى كه خشمناك از میان قومش‏ رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكى‏هاى شب، زیر آب و در دل ماهى‏، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این‏گونه مؤمنان را نجات مى‏دهیم. ➖➖➖➖➖➖➖ ✍️ «نون» در لغت به معنى ماهى عظیم یا به تعبیر دیگر نهنگ یا وال است‏.(7) ✍️ مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. ❣️ پس از مدتی که ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند. 😢یونس در حالی که از قومش غضبناک بود از میانشان بیرون شد و آنها را به عذاب خدا سپرد و رفت بدون اینكه از ناحیه خدا دستورى داشته باشد. اما همین كه نشانه ‏هاى عذاب نمودار شد قوم او توبه كردند و ایمان آوردند. 😊 پس خدا عذاب را از ایشان برداشت و خداوند صحنه‏اى به وجود آورد كه در نتیجه یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آنجا زندانى شد تا آنكه خدا آن بلیه را از او برداشته دو باره به سوى قومش فرستاد.(8) 👌جمله « كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ» نشان مى‏دهد نسخه ای که یونس علیه السلام آن را برای نجات خود به کار بست و خداوند او را از گرفتاری رهایش کرد جنبه اختصاصی نداشته است.❌ بسیارى از حوادث غم ‏انگیز و گرفتاریهاى سخت و مصیبت ‏بار مولود گناهان ماست. ✅ هر انسان مومنی می تواند با به کار بستن همان سه نكته‏اى كه یونس علیه السلام به کار بست، نجات و رهایى حتمى خود را از خداوند متعال طلب رکند: 🌸 1- توجه به حقیقت توحید و اینكه هیچ معبود و هیچ تكیه‏ گاهى جز خدای سبحان نیست. 🌸 2- پاك شمردن و تنزیه خدا از هر عیب و نقص و ظلم و ستم، و پرهیز از هر گونه گمان سوء در باره ذات پاك او 🌸 3- اعتراف به گناه و تقصیر خویش.(9) کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😱 از لحظه 😱 یَأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَ‏ْءٌ عَظِیمٌ(1) یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى‏ وَ مَا هُم بِسُكَارَى‏ وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ(2- حج) 👇👇👇 اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بی ‏تردید زلزله قیامت، واقعه ‏اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش می ‏دهد، غافل می شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست می ‏بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است. 🌺 این آیات تمام انسانها را از گناه و شکستن حریمهای الهی برحذر می دهد و به آنها هشدار می دهد که صحنه ای بسیار سخت و عجیبی در پیش است که اگر اهل تقوا نباشند به تلخی و رنج شگفت آور آن روز را با تمام وجود خواهند چشید.(10) 🌺 آنگاه صحنه هایی از آن واقعه را به تصویر می کشد: 👇👇👇 ✅1. در آن واقعه، تنها زمین نمی لرزد بلکه جهان به لرزه در می آید؛ آسمان و زمین، خورشید و ستارگان، کرات و کهکشانها همه دگرگون می شوند.(11) ✅2. « مُرْضِعَةٍ » به زنی گفته می شود که در حال شیر دادن به کودک است و سینه اش در دهان اوست. ذهول هم یعنی اینکه از روی ترس و دهشت از چیزی بگذری و بروی.(12) در آن واقعه مادرانی که در حال شیر دادن به کودکان خود هستند با اینکه عاطفی ترین حالت و قوی ترین دلبستگی عالم میان آن دو وجود دارد ولی با این حال کودک را از خود جدا کرده او را رها می کند و می رود. ✅3. هر بارداری طفل خود را سقط می کند. ✅4. مردم هراسان و وحشت را که می نگری گمان می کنی که مست اند و عقل از سرشان پریده؛ اما اینطور نیست؛ عذاب شدید خدا آنها را به این روز انداخته است. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😨 😨 كُلَّمَا أَرَادُواْ أَن یخَْرُجُواْ مِنهَْا مِنْ غَمّ‏ٍ أُعِیدُواْ فِیهَا وَ ذُوقُواْ عَذَابَ الحَْرِیقِ(22- حج) 👇👇👇 ✍️ هر گاه بخواهند از و و هاى آن خارج شوند آنها را به آن باز می‏گردانند، و به آنان گفته میشود، عذاب سوزان را 🔥 از آنجائیکه قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست(13)🔥 👌 و جهنم در واقع صورت باطنی گناه است؛ ✅ ➖ بنابر این می توان گفت این حالتی که آیه از آن سخن می گوید حقیقت و باطن همان حالت دنیایی این عده است که در دنیا چون به گناه عادت کرده بودند هرگاه تصمیم به ترک آن می گرفتند باز دوباره به سمت آن برگشته و جان به آتش گناه می سوزاندند؛ 🔥 همین حالت یعنی فاصله گرفتن و برگشتن به گناه در قیامت به شکل ظهور می کند که قرآن می گوید: 👇👇 🔰 هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوه هاى آن خارج شوند آنها را به آن باز می‏گردانند. کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💗 💗 إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ (38- حج) ؛ 🔰🔰🔰 ✍️ بدون تردید خداوند از اهل ایمان دفاع می کند. 💜 این آیه نویدی به رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ 💙 به آن حضرت در برابر تهدیدها و تعرضات دشمنان اسلام چنین بشارت می دهد: بگذار طوائف و قبائل عرب و یهود و نصارا و مشركان شبه جزیره دست به دست هم بدهند تا مؤمنان را تحت فشار قرار داده و به گمان خود نابود كنند، ولى خداوند وعده دفاع از آنها را داده است.(14) 💚 نکته قابل توجه این است که این وعده الهى مخصوص مؤمنان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر مشركان نبوده؛ 💛بلکه حكمى است که در تمام اعصار و قرون جریان دارد. 🧡مهم آن است كه اگر ما مصداق «الَّذِینَ آمَنُوا» باشیم؛ دفاع الهى از ما حتمى و تخلف ناپذیر خواهد بود. ❤️پی نوشت ها : (1) مجمع البحرین ج1 ص431(2) المفردات ج1 ص858(3) ر.ک به المیزان ج14 ص305(4) آیه 7 سوره قصص(5) مجمع البیان ج7 ص90(6) راغب هم در المفردات خود همین نظر را داده است.(7) همان ص485(8) ر.ک: المیزان ج14 ص314-315(9) ر.ک: همان ص488(10) ر.ک به المیزان ج14 ص339(11) آیات ابتدایی سوره تکویر و انشقاق گویای این حقیقت هستند.(12) المیزان ج14 ص339(13) آیه49 سوره کهف(14) نمونه ج14 ص111امید پیشگربخش قرآن تبیان کانال با قرآن خوشبخت شوید ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─ @Quran_rahe_khoshbakhti ─━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━─