هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۰
🔻سؤال دهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، توقع حکومت اسلامی پس از تشکیل در دوران سیطره حکومت های مادی در دنیا چیست؟
1⃣ پذیرش اسلام از جانب تمامی حکومت ها
2⃣ حمله همه جانبه از سوی مادیون دنیا
3⃣ صلح با تمام حکومت های مادی دنیا
4⃣ پذیرش تمام خواسته های حکومت های مادی توسط حکومت اسلامی
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز نهم:
«گزینه ۴»: همه موارد
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ ها را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_دهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
ترجمه:
▪️و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى شناسيدشان و خدا آنان را مى شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى شود و بر شما ستم نخواهد رفت.
#ماه_رمضان
#سوره_انفال_آیه_60
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
#کتاب_شهر_خدا_۱۰
🔹️مهمانی اجباری
اگرچه در تشبیه لازم دو طرف تشبیه تماما عین هم باشند و میتوان از کنار تفاوت ها عبور کرد، ولی بیایید به تفاوتهایی که رمضان با نوع مهمانیهای ما دارد توجه کنیم و از تفاوتهای این تشبیه هم سود ببریم.اساسا گاهی از اوقات امری را به چیزی تشبیه میکنند تا از توجه به تفاوت آن سود ببرند و حرفهای اصلی خود را به اشاره در بخش تفاوت ها بیان کنند. شاید این اتفاق اینجا هم افتاده باشد.
حداقل سه تفاوت اساسی بین رمضان و مهمانیهای رایجی که ما میشناسیم وجود دارد.رمضان در کنار آن همه لطف و صفا،یک مهمانی اجباری است نه اختياری. اما مگر مهمانی هم اجباری میشود؛ شما در بستر و گذر زمان به ناچار در این مهمانی وارد خواهید شد. و این اجبار تکوینی همه را در بر میگیرد. این تفاوت اول.
به اضافه اینکه در این ضيافت، میزبان با واجب کردن صیام و امر کردن به روزه، مهمانان خود را به نوعی اجبار تشریعی نیز وادار مینماید، درحالی که عادتا مرسوم نیست مهمان را به کاری مجبور کنند؛ و این تفاوت دوم.
و تفاوت سوم آنکه با وجوب روزه،که گرسنگی خوردن است و تشنگی کشيدن، مهمانی در سختیهای خاصی شکل میگیرد که معمول نيست.
خدایا! اگر مهمانی دادهای، پس دیگر چرا حضور در این مهمانی پر مهر را قهری و الزامی کردهای؟ میگذاشتی هرکس حواست بیاید. مانند آنچه در احرام حج و اعتکاف در مسجد است. هیچکس نمیتواند به این مهمانی وارد نشود. چون این مهمانی در ظرف زمان است، خواه ناخواه به این ظرف زمانیِ مبارک وارد میشویم؛ چه از آن بهره ببریم و چه از آن غافل باشیم.مانند اعتکاف و حج نیست که شرکت کردن در آن، اراده بخواهد و به میل افراد بستگی داشته باشد.
پاسخ به سوال اول دربارهی تفاوت اول روشن است. گاهی یک رفیقی که خیلی دوست دارد آدم راهمان کند، انگار میخواهد انسان را مجبور کند و اختیار را از انسان سلب کند و او را به زور به مهمانی ببرد. به او میگوید:( فردا مهمان من هستی، اما و اگر هم ندارد! فلان ساعت هم آماده باش! خودم با ماشین میآیم دنبالت، خداحافظ! ) و اگر خیلی بیشتر او را دوست داشته باشد،میگوید: (اگر نیای میکشمت.)
در واقع خدا هم میفرماید: ای انسان! چه بخواهی و چه نخواهی، چه بیدار باشی و چه خواب، ماه رمضان، ضیافت من میآید و با برکت و رحمتِ خودش تو را فرا میگیرد پ مجبور هستی در ضیافت و مهمانی من شرکت کنی. این اجبار تکوینی خدا، از شدت علاقهاش به مهمان کردن بندگانش است. اینقدر علاقه داشته بندگانش را مهمان کند،که حضور در مهمانی را برهمه ضروری کرده است، و مهلت تصمیم گیری هم به ایشان نداده است.
خدایی که همیشه منتظر میشد تا ما خود به سوی او برویم،دیگر در این ماه منتظر اراده و اقدام بندههای خودش نشده و با وجوب تکوینی رمضان، انگار ناز خودش را کم کرده و دست همه را گرفته و بر سر سفرهی رحمتش آورده است.
البته بزرگی کرده است و بزرگان با کوچکترها از این گونه رفتارها بسیار دارند. درست است که ما در دنیای معاصر، رابطهی بزرگتر با کوچکتر را کمتر دیدهایم و یا اگر شنیدهایم به دلیل آنکه ما آدمها چون با هم مساوی هستیم، این گونه رابطهها از سر ظلم و تعدّی بوده است و به دلمان ننشسته است، اما از بزرگترها نه تنها چنین رفتارهایی برای محبت کردن به کوچکترها، شور نیست بلکه بسیار شیرین هم هست.
مهمانی اجباری ترکیبی از محبت و عظمت خداوند متعال است که نسبت به بندگان خود روا داشته است.خدا به قدر کافی به ما آزادی و اختیار برای خوب شدن داده است و ما هم به اندازهی کافی خراب کردهایم، که دیگر وقت آن شده باشد بپذیریم خدا ما را قدمی به سوی خود بکشاند، و الته کمی بعد دوباره رها میکند.
اگر کسی فکر میکند این مهمانی اگر اختیاری بود بهتر میبود؛ هنگام وداع با رمضان بیاید و جلوی اشک و آه روزهداران و مهمانان اجباری خدا را بگیرد. با این همه تشکر مهمانان از میزبان چه خواهد کرد؟اینطور نیست که همه جا اجبار زیبا و زیبنده نباشد.در زندگی ما آدمها هم گاهی د اوج محبت، اجبار زیباست.از این گونه رفتارها در ارتباط بین مادران و کودکان بسیار میشود دید.
✍️ادامه دارد...
#علیرضا_پناهیان
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۱
🔻سؤال یازدهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، شرط یاری انسان توسط خداوند متعال چیست؟
1⃣ یاری خداوند
2⃣ قیام علیه حکومت های مادی دنیا
3⃣ حمایت از مظلومین
4⃣ نفی طاغوت
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز دهم:
«گزینه ۲»: حمله همه جانبه از سوی مادیون دنیا
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ ها را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_یازدهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
ترجمه:
▪️در حقيقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى جنگند و مى كشند و كشته مى شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله اى كه با او كرده ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است.
#ماه_رمضان
#سوره_توبه_آیه_111
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
#کتاب_شهر_خدا_۱۱
البته اگر بخواهیم دقیق تر به پاسخ بپردازیم باید به حقيقت رابطهی مولا و عبد نگاه کنیم و ببینیم آنچه از مولا برای عبد بسیار دلنشین است،چیست؟ آیا یک عبد از مولای خود همان انتظاری را دارد که از دوست خود دارد؟ هرچند مولا او را هم بسیار دوست داشته باشد. گفتهاند از شیر حمله خوش بُوَد، از غزال رم.نباید خوب و با محبت رفتار کردن را همهجا یکسان ببینیم و بخواهیم.
البته دربارهی چنین موضوعی باید در مجال دیگری مفصّل به گفتگو نشست و به تبیین حقیقت رابطهی عبد و مولا پرداخت. آنچه از مولا برازنده است،امر است و جبر،و آنچه برای عبد زیبنده است بیخودی و بیاختیاری است. مولا وقتی با عبد خود مشورت نمیکند و او را مختار نمیگذارد و با او آمرانه به امر تکوینی یا تشریعی برخورد میکند، ولایت و سرپرستی خود را تجلی داده است. و برای عبد چه لحظه ای نابتر از رؤیت تجلی این ولایت؟ حتی آن لحظههایی که مولا عبد را از اسارت اوامر تکوینی و تشریعی خود آزاد میگذارد، عبد، آن لحظات را به عشق رسیدن به لحظههای اسارت،بردباری و تحمل میکند.
تازه یک عبد، سعی میکند تمام فرصت های اختیاری خود را هم به اجبارِ مولایش تشبه یابد و به همین دلیل این قدر اهل اطاعت است و معصیت نمیکند، و مدام به دنبال تشخیص تثلیف است. آنان که مزهی اطاعت را چشیدهاند، شیرینی همهی این مطالب را در وجود خود دیدهاند.
پاسخ به سوال از تفاوت دوم و سوم هم، به این جواب ملحق میشود. وجوب روزه یک امر تشریعی است که باز هم تجلی خدایی کردن خداست. اگرچه در ضرورتهای تکوینی ما بیاختیارتریم و امکان تمرّد تنها در اوامر تشریعی وجود دارد، ولی به دلیل همین قرابت که میبینید، امر واجب از اوامر مستحبی بسیار بافضیلتتر و دلنشینتر است. و الا شما میتوانید تمام سال را روزه بگیرید، اما چرا صفای رمضان را ندارد؟
درواقع خدا به امر واجب تکوینی و تشریعی رمضان و روزه،ما را مهمان کرده است و از ما با الوهیت خود پذیرایی میکند. چه ضیافتی از این بالاتر؟ و برای آنکه معلوم شود این یک ضیافت خدایی است و برای بندگانی که از او همین را میخواهند، امرِ به روزه کرده است تا در این امر خود، خلاف طبع و نياز عادی انسان ها فرمان داده باشد، و نمایش رابطهی عبد و مولا، که حقیقت این ضیافت است، به خوبی انجام پذیرد.
اینجا دیگر به فواید روزه و آثار آن نمیپردازیم و در جای خود باید بجث بشود که این امر به روزه داری دارای چه حسن ذاتیای است و این گرسنگی چقدر طبع انسان را لطیف و آمادهی بهرهبرداری از ضیافت معنوی رمضان مینماید؟ و چرا اساسا خورد و خوراک فراوان با تعالی معنوی منافات دارد؟
البته از وجوب تکوینی رمضان تا وجوب تشریعی روزه و گرسنگی کشیدنها،همه،مقدمات یک مهمانی و ضیافت عرفانی هستند، که هرکسی را به آن راه نمیدهند و برای رسیدن به آن باید خون جورهای فراوان نورد. و اگر بخواهیم بهتر بگوییم هر کسی به آن راه نمییابد.
هر چقدر حضور در این بار عام، ابتدائا اجباری و سهل است، حضور در آن بار خاص، اختیاری و سخت است . و خوبان عالم برای راهیابی به آن بارگاه عظیم تمنّآها و تضرّعهای فراوان دارند.
✍️ادامه دارد...
#علیرضا_پناهیان
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۲
🔻سؤال دوازدهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، تلاش دشمنان در جنگ نرم در چه زمینه هایی میباشد؟
1⃣ مسائل اقتصادی و معیشتی
2⃣ ایجاد ترس و ناراحتی
3⃣ ایجاد ناامیدی
4⃣ گزینه ۲و۳
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز یازدهم:
«گزینه ۱»: یاری خداوند
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ ها را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_دوازدهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ
ترجمه:
▪️ما نيكوترين سرگذشت را به موجب اين قرآن كه به تو وحى كرديم بر تو حكايت مى كنيم و تو قطعا پيش از آن از بى خبران بودى
#ماه_رمضان
#سوره_یوسف_آیه_3
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۳
🔻سؤال سیزدهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد از خصوصیات پیروان ولایت نیست؟
1⃣ باعث ناامیدی دشمن هستند
2⃣ همواره بر دشمن غالب و پیروز هستند
3⃣ عدم پذیرش نظرات و دیدگاه های مختلف
4⃣ گزینه ۱و۲
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز دوازدهم:
«گزینه ۴»:گزینه ۲و۳
( ایجاد ترس و ناراحتی،ایجاد ناامیدی)
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_سیزدهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ أُولَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
ترجمه:
▪️براى كسانى كه پروردگارشان را اجابت كرده اند پاداش بس نيكوست و كسانى كه وى را اجابت نكرده اند اگر سراسر آنچه در زمين است و مانند آن را با آن داشته باشند قطعا آن را براى بازخريد خود خواهند داد آنان به سختى بازخواست شوند و جايشان در دوزخ است و چه بد جايگاهى است.
#ماه_رمضان
#سوره_رعد_آیه_18
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
#کتاب_شهر_خدا_۱۲
🔹️اذن ورود
خُب رمضانکه با این همه حسن و زیبایی ما را مهمان خدا کرده است و خداوند متعال را میزبان ما قرار داده است؛ حالا چه احساسی نسبت به آن باید داشته باشیم؟ با چه دلی باید به سوی رمضان برویم؟ با توجه به آن همه وعده های خوب الهی، آیا تنها با شوق و شادی باید به سوی رمضان گام برداریم؟ یا خوف و هراس هم در این میانه جایی برای خود دارند؟
تردیدی نیست شوقِ لذت بار یافتن به چنین مهمانی کریمانهای، اولین چیزی است که به خاطر خطور میکند. ولی همیشه اگر در کنار شوق، جایی برای خوف هم باشد، خوف خود را اول نشان میدهد و میگوید اول خیلی خودت را از من راحت کن بعد از آن به دنبال شوق خود شتاب کن. و خوب میدانید که از دلِ شوق، خوف برمیخیزد پ به شوقِ اشتیاق است که باید از عوامل خوف ترسید و با ات عاقلانه برخورد کرد.اگر حضور در محضر میزبان را در این ضیافت باور کرده باشیم و عظمت خدای رمضان را نیز دریافته باشیم، بی شک در کنار هوس ضیافت، هراس از بی ادبی نسبت به این بارگاه باشکوه هم به دلمون راه مییابد و حتی قبل از خیز برداشتن برای حضور در این بار عام، خوف ظهور آن همه عظمت در برابر وجود ناچیز ما، در جانمان جاری میشود.
مگر امام سجاد (ع) در مناجات خود هنگام وداع با ماه رمضان نمي فرمودند: (و [ما] اَهیَبَکَ فِی صُدُورِ المُومِنینَ؛ ای ماه رنضان، تو چقدر در قلب مؤمنان یا هیبت بودی.) این هیبت از کجاست؟ طبیعی است این هیبت یا ناشی از تقرب به محضر ربوبی است، و یا نشات گرفته از اهمیت رعایت آداب و به جا آوردن بهجای اعمال مهم ماه رمضان است تا به سیاحت مقدس پروردگار یا به ساحت قدسی ضیافت کریمانهاش بیادبی نشده باشد.
وقتی رسول خدا(ص) به جابربن عبدالله درباره برکات ماه رمضان همراه با شروط و آداب آن می فرماید:يَا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ مَنْ صَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَيْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ كَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ اَلشَّهْرِ؛ای جابر! این ماه رمضان است (که بر ما وارد شده).هرکه روزهایش را روزه بذارد و ساعتی از شبش را به مناجات برخیزد و شکم و شهوت خود را از حرام حفظ کند و زبانش را (از زشتیها) باز دارد با خارج شدن از این ماه از گناهانش هم خارج (منفک) میشود.
جابر از ثمرات و وعده های شیرین ماه رمضان خوشحال میشود و میگوید: ( یارسول الله ما اَحسن هذا الحدیث؛ یا رسول الله! چه کلام زیبایی فرمودی!) به بشارت های رمضان اشاره میکند. ولی رسول خدا(ص) میفرمایند:(یا جابرُ و ما اَشَدَّ هذه الشُّروط؛ برای جابر چقدر این شروط سخت است.) در واقع به سختی های رعایت آداب رمضان تصریح میفرمایند و میخواهند توجه جابر را به حساسیت و اهمیت رمضان جلب کنند.
واضح است که رسول خدا (ص) از پیروان خوب هود میخواهند که پیش از آنکه در لذت بردن از برکات رمضان غرق شوند، نگران دقت در رعایت آداب رمضان شوند.
البته باید از تعبیر ضیافت متوجه برخی وجوه صعوبت و سختی ماه رمضان شده باشیم. چون انسان در ضیافت، هر چند پُر موهبت هم باشد، نمیتواند به راحتی خانه خودش باشد و به دلیل مؤدب بودن، نسبت به وقتی که در خانهی خودش هست معذبتر است. آدم در مهمانی هر چه هم به او خوش بگذرد نمیتواند هر رفتاری که دلش میخواهد انجام دهد و بسته به درجه اهمیت و ابهت مهمانی، بیش از آنکه به فکر راحتی خود باشد در انديشهی بهره برداری است.
مگر رمضان یک فرصت طلایی نیست؟ مگر ما بهشدت به آن اشتیاق و محتاج نیستیم؟ پس باید از خود خوفناک باشیم که مبادا این فرصت از ما فرار کند و مت در آن فرار نیابیم. هر چقدر این ضیافت عزیزتر باشد، نگرانی ما از ضایع شدن آن بیشتر خواهد بود و دل شورهها، ما را به پرسشهای بی پایان وا میدارند:
آیا بهرهی ما از این ماه بهترین خواه بود؟ مبادا در این ماه مبارک رمضان جزء کسانی باشیم که از روزه چیزی جز گرسنگی عایدمان نشود؟ آیا نیازهای فراوان ما، در این ماه برآورده خواهد شد؟ و سوال های فراوانی از این قبیل که تنها برای انسان های بلند همت و مشتاق پدید میآید.
مگر اینکه آن قدر از نعمات معنوی برخوردار باشیم که دیگر به بیش از آن،نیاز مبرم نداشته باشیم و برکات رمضان برای جنبه تفریح و تفنن داشته باشند. که این حرف انقدر سخیف و بیپايه و اساس است که قابل اعتنا نیست. چون وقتی اولیاء خدا برای دریافت ذرهای از عنایت خدای رحمان، با اینکه برای آنها جلب رضایت خدا به هیچ وجه دشوار نیست، آن قدر تمنا و تضرع میکنند، تکلیف دیگران معلوم است.
✍️ادامه دارد...
#علیرضا_پناهیان
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۴
🔻سؤال چهاردهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم،مهمترین دلیل ضربه خوردن امت اسلامی کدام مورد بیان شده است؟
1⃣ غفلت عموم مردم از شرایط موجود
2⃣ غفلت مسئولین از شرایط موجود
3⃣ غفلت نخبگان جامعه از شرایط موجود
4⃣ گزینه ۱و۳
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز سیزدهم:
«گزینه ۳»: عدم پذیرش نظرات و دیدگاه های مختلف
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_چهاردهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
ترجمه:
▪️بى ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود.
#ماه_رمضان
#سوره_حجر_آیه_۹
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
#کتاب_شهر_خدا_۱۳
اما براي خالی نبودن عریضه، باید عرض کنم که در این صورت وضع ما از دوحالت خارج نیست؛ یا اهل عرفان و عبادتیم یا نیستیم.اگر نباشیم واضح است که خیلی مضطر و نیازمند خواهیم بود، گرچه خود تشخیص ندهیم.و اگر اهل آن باشیم؛ لابد آنقدر علاقهمند به خداوند و عنایتهای او شدهایم که اصراری در حدّ اضطرار برای دريافت مابقی آن الطاف و مهربانیهای خدا پیدا کرده باشیم.
🔸️رمضان برتر
بنا شد از اول نگران آخر رمضان باشیم، تا کمتر حسرت فرصت های از دست رفته را بخوریم. و از ابتدا نگاه به اوج ضیافت داشته باشيم تا بیشتر از بالاترین مراتب آن بهره ببریم. هرچند حسرت عارفانه در هرحال باقی خواهد ماند و هرچه بیشتر تلاش کنیم، باز در آخر میبینیم نتوانستیم تمام آنچه را که دوست داشتیم و در ظرف رمضان برایمان آماده بود، به دست آوریم.این البته بیشتر نشانه قدر دانی از نعمت و معرفت به بیحد و نهایت بودن کرامت این ماه است. ولی باید از حسرت عارفانه جلوگیری کرد که نشانهی کمیِ غیرت و کاستی همت است. پس چه باید کرد؟
نباید در رمضان بیارمیم و به رمضان بگوییم ما را با خود ببر. دستورات دینی هیچ یک به این صورت در انسان تأثیر تامّ خود را نخواهند گذاشت. مگر تبلیغات و تربیت دینی، به شیوهی غربی است که بیاید و انسان را مسخ کند و با خود ببرد؟ روش دین این است که ابتدا انسان را بیدار میکند، بعد او را به حرکت فرا میخواند. آن هم باز نه به شیوهای که استقلال و ارادهی انسان را به هر وسیلهای سلب نماید و او را وادار کند.
اگر کسی به زندگی در مدل غربی عادت کرده که مثلا پای یک برنامهی جذاب تصویری بنشیند و یا در آن برنامه شرکت کند و آن برنامه هم با تسخیر کردن عقل و احساس او، با وارد شدن از ناخودآگاهِ فرد، به روح او نفوذ کند و در او تاثیر بگذارد، چنین کسی باید فکر تاثیرپذیری از رمضان را از سر خود خارج نماید.
شهر خدا، نعوذ بالله، شهرفرنگ یا شهربازی نیست که با فرو غلتاندن بازی خوردهی خود در غفلت، اد را سرمست کند و لبریز از شور بیشعوری نماید. رمضان ابتدا انسان را نگاه میدارد، سپس انسان را وادار به نگاه میکند، و بعد رها میکند تا به سوی آنچه از خوبی ها که خودت دیدهای و دریافت کردهای بروی.
معلوم است که ما در ماه مبارک رمضان، مهمان خدا هستیم و خدا خودش به عنوان میزبان، پذیرایی از بندگانش را به عهده گرفته است. هرکس در این مهمانی در هر مرتبهای وارد شود، بدون پذیرایی خارج نخواهد شد. همه حداقلی از بهره را خواهند برد. اما بیشک کسانی بیشتر بهره میبرند که بنا دارند بیشتر بهره ببرند و خود را برای این مهمانی مهیا کردهاند. حیف است که بدون آمادگی وارد این مهمانی بشویم و با حسرت فرصتهای از دست رفته از آن خارج شویم.
آدمهای حداقلی که به تماشای این خوان پر نعمت بسنده میکنند و تا بهرهای ناچیز قانع میشوند، معمولا بسیار حسرت زده میشوند؛ چون ابتدا در خود نمیبینند که بتوانند زیاد بهره ببرند و این خودباوری را ندارند، و یا نیاز بالایی در خود احساس نمیکنند و حداقل فواید زا برای خود، کافی میدانند. و در انتها هم متاسف میشوند، چون میبینند: هم میتوانستهاند بیشتر بهره ببرند و هم به آن فواید، بسیار نیاز داشتهاند. معلوم نیست شیطان چگونه انسان بینهایتطلب را فریب میدهد و او را به حداقلها قانع میکند.
آدمهای حداقلی کم کم آنقدر بد میشوند که از چشم خدا هم میافتند و دیگر مخاطب خیلی از نصایح خداوندی هم قرار نمیگیرند. آدمهای بد هم از اول آدمهای بدی نبودند، ابتدا حداقلی شدند،بعد به اینجا رسیدند.اشکال آدمهای حداقلی این است که معمولا در همان حداقل هم بافی نمیمانند و سقوط میکنند و از آن هم کمتر میشوند.در حالی که اگر چه حداقل را باید داشت و قدر آن را هم دانست ولی آن را آغازی برای صعود باید قرار داد، و قدم را برای جای بالاتری باید برداشت، نباید به کم بسنده کرد.
✍️ادامه دارد...
#علیرضا_پناهیان
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از شنبههای اعتقادی
فلسفه گرسنگی.mp3
47M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⊰⊹✿﷽✿⊹⊱
امشبکهفرشتگانسخنمیگویند🕊
گویا سخن از زبان میگویند 🍃
ذکرلبشانشنیدنیترشده است✨️
درارضوسماحسنحسنمیگویند♥️
💠ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه ومنتظران حضرتش مبارک باد 🎉
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۵
🔻سؤال پانزدهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد از پیامدهای تسلیم شدن در برابر دشمن میباشد؟
1⃣ لگدمال شدن
2⃣ خوار و ذلیل شدن
3⃣ بی هویت شدن
4⃣ همه موارد
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز چهاردهم:
«گزینه ۳»: غفلت نخبگان جامعه از شرایط موجود
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_پانزدهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوٓءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا
ترجمه:
▪️اگر نیكی كنید، به خودتان نیكی میكنید؛ و اگر بدی كنید باز هم به خود میكنید. و هنگامی كه وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر میشود؛ و داخل مسجد (الاقصی) میشوند همان گونه كه بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود میگیرند، در هم میكوبند.
#ماه_رمضان
#سوره_اسرا_آیه_7
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
#کتاب_شهر_خدا_۱۴
🔹️اقدام برای رسیدن به رمضان برتر:
۱_ آگاهی
دانایی، خود یک اقدام است.راه اول این است که آگاهی های خود را افزایش دهیم.همین که بدانیم ماه خوب رمضان چیست و چگونه است و از اسرار و احوالش با خبر شویم، این خود بهرهی ما را از رمضان بالا میبرد. وقتی نگاه ما به رمضان، نگاهی آشنا و عارفانه باشد و عالمانه تر دارد رمضان شویم، این خود، ثواب عمل ما را افزایش میدهد. اینکه رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:( یا علی نوم العالم افضل من عباده العابد الجاهل ؛ ای علی! خواب عالم از عبادت جاهل ارزشمندتر است.) منظور شاید همین باشد.
یکی از تفاوت های نسخه های دینی با نسخه های دنیایی،برای درمان دردهای انسان،آیت است که اگر شما مثلا آثار آنتی بیوتیک و آثاری را که مصرف آن در بدن شما دارد،ندانید، صِرف مصرف انتیبیوتیک اثر خود را میگذارد کار خودش را انجام میدهد.نیازی به سواد و آگاهی شما ندارد. اگر دارو را بخورید،چه متخصص باشید،چه عامی باشید، دارو کارکرد یکسانی خواهد داشت.اما نسخه های دینی این جور نیستند.این نسخه ها را هرچه بیشتر بفهمیم،و داروهایش را هرچه بیشتر بشناسیم،بیشتر اثر خواهد داشت. معرفت در تاثیرگذاری رفتارهای دینی بویژه افعال عبادی نقش بالایی دارد. به حدی که انجام اعمال توصیه شده در دین، به قدر معرفت انسان، به قدر عقل آدمها، و به قدر دقت آدمها، برروی انسان اثر میگذارد.
رمضان میآید و میرود و بالاخره ماهم، روزه میگیریم، قرآن و دعا میخوانیم و...، اما اگر بدانیم روزه و رمضان، چگونه می خواهند در ما اثر بگذارند، میتوانیم پر ثمر و پر اثرتر بودن روزه در جان خود، کمک کنیم و استفادهی بیشتری از این ماه ببریم. جان اگر کار خاصی را هم در اثر این آگاهیها انجام ندهیم. همچنان که امام سجاد(ع) از خدا تقاضا داشتند: (و الهمنا معرفة فضله؛ خدایا شناخت برتری های رمضان را به ما الهام کن.)
اگرچه دانایی کم و بیش در علاقهمند ساختن و انگیزهمند کردن انسان برای رفتار بهتر، تاثیرات طبیعی خود را دارد، و معمولا به طمع این تاثیرات است که به توسعه علم و آگاهی توصیه میشود، اما نباید به نور ذاتی و فینفسهی علم بیتوجه باشیم. هم خدا برای علم و عالم ارزش قائل است هم آگاهی حان انسان را ارزشمند میسازد.
باید در کنار آگاهی، از نگاه و نگرش هم سخن گفت. وقتی یک سلسله آگاهیها در کنار هم به ترتیبی قرار بگیرند که بتوانند نگاه و برداشت کلی ما را تغییر بدهند و بهبود بخشند، اینجا اتفاق مهمتر و اساسیتر دیگری هم افتاده است؛ و آن اینکه ما نگرش مناسبی به رمضان پیدا کردهایم. و این مهمتر از اضافه شدت صِرفِ چند آگاهی است. به حدی که باید گفت ارزش آگاهیها، گاهی به این است که تا چه حد توانسته باشند موجب ایجاد یک نگرش صحیح یا اصلاح یک نگرش موجود شده باشند.
شاید اولین اثر علم در میدان اندیشه همین باشد که بتواند با غرق نشدن در آگاهیهای جزئی و با به دست دادن یک نگاه کلی به عالم یا مجموعه مربوط به موضوع مورد مطالعه، نگرشهای اساسی و بنیادین انسان را تغییر داده و یا بهبود بخشد و در افقی مناسب، مایهی درک بهتر حقایق عالم بشود.
✍️ادامه دارد...
#علیرضا_پناهیان
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از هیئت دانشجویی مکتب الزهراء(س) دانشگاه زنجان
تا کدامین دل بیدار مرا دریابد
چون شب قدر نهان در رمضانم کردند
|اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج|
▫️مراسم احیای شبهای قدر و شهادت امیرالمومنین ع
▫️قرائت قرآن/دعای جوشن کبیر/سخنرانی/مداحی/قرآن به سر
📆 ۲۲،۲۰و۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۲۱:۳۰
🕌 مسجد باقرالعلوم دانشگاه زنجان
[خواهران_برادران]
🔴به ساعت و تاریخ برگزاری مراسم توجه کنید
#هیئت_دانشجویی_مکتب_الزهرا
#دانشگاه_زنجان
@znu_maktab
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۶
🔻سؤال شانزدهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد از شروط عدم متضرر شدن اسلام و مسلمانان از جانب دشمنان است؟
1⃣ صبر
2⃣ نماز
3⃣ تقوا
4⃣ گزینه ۱و۳
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز پانزدهم:
«گزینه ۴»: همه موارد
«لگدمال شدن،خوار و ذلیل شدن،بی هویت شدن»
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_شانزدهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُمْ بِعَذَابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَى
ترجمه:
▪️و اگر ما آنان را قبل از [آمدن قرآن] به عذابى هلاك میکرديم قطعا مى گفتند پروردگارا چرا پيامبرى به سوى ما نفرستادى تا پيش از آنكه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم.
#ماه_رمضان
#سوره_طه_آیه_134
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
#کتاب_شهر_خدا_۱۵
باز در میدان اندیشه، هنوز به میدان علاقه و عمل نرسیده،قدم دیگری نیز وجود دارد،که آن تفکر است.مرور عاقلانه ی آگاهیها و ایجاد ربط های مناسب بین آنها، حتی اگر برای کشف مجهولی نباشد،جدا از افزایش و فربه ساختن علم موجود،وجود انسان را هم بسیار نورانی میکند. کما اینکه امام صادق(ع) فرموده است: ( کَانَ اَکثَر؛ عِبادَه ابیذَر رحمه الله التفکر؛ اکثر عبادت ابوذر (رحمت خدا براو باد) تفکر بود) ودر قرآن کریم تفکر در هنگام عبادات و در مقدمه مناجات، از جایگاه ویژه ای برخوردار است:[ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ؛ همان کسانی که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده(در همهی احوال) یاد میکنند، ودر خلقت آسمانها و زمین میاندیشند(و میگویند ) پروردگارا ! تو اینها را بیهوده نیافریدهای، تو منزهی، پس ما را از عذاب دوزخ حفظ فرما.]
ببینید چقدر قشنگ خدا در میان ذکر و دعا، جای تفکر را باز کرده است؛ آن هم تفکر دربارهی خلقت آسمانها و زمین و بیهوده نبودن انها، راستی، خوب است هنگام بیدار شدن برای نماز شب و عبادت سحر، ابتدا این آیه خوانده شود.
از کسب آگاهی به سادگی عبور نکنیم، آیا ما دربارهی رمضان بهقدر کافی آگاهی داریم؟ اجازه بدهید به جای پاسخ به این سوال از یک مانع یادگیری صحبت کنیم. و با نصیحت به خودمان بگوییم: ما نباید خیلی راحت خود را عقل کل و علم کامل بدانیم و با شنیدن بخشی از مطالب در ذیل هر موضوع، آن موضوع را دانسته شده و سخن دربارهی آن را برای خود تکراری تلقی کنیم.
یکی از برخوردهای عوامانه با علم، همین است که عوام با کمترین شنیده ها در یک موضوع، احساس استغنا میکنند و دقت برای درک معارف فراوان باقی مانده را از دست میدهند، خصوصا دربارهی معاوف دینی مثلا یک چیزهایی از معاد میشنوند و بعد تا در جایی حرفی بشنوند که از کلمات آشنای شنیده شده درباره معاد، کلمه ای در آن باشد،میگویند ما از این حرفها زیاد شنیدهایم و یا همهی اینهارا بلدیم.
بهتر است را یادگیری را هیچگاه بر خود نبندیم و امکان ندانستن و کمی اطلاع را از هر احتمال دیگری بیشتر بدانیم. نباید آشنایی را با آگاهی اشتباه بگیریم؛ آشنایی به معنای سطحی کلمه و آگاهی به معنای عمیق کلمه.
اساسا یک نگرش کامل و عمیق، خصوصا در زمینه معارف الهی و انسانی، به مرور به دست میآید، نمیشود راه صد ساله را یک شبه پیمود. حتی آنان که گاهی فکر میکنند این راه را یک شبه طی طریق کردهاند و با وقت گذاشتن، یه یکباره،حجم انبوهی از معارف را آموختهاند، در مقاطعی باید برگردند و آن را دوباره مرور کنند، و راه یک شبه طی شده را، در روز، آرام بپیمایند، و بر آنچه دریافتهاند دقتی دوباره و چندباره بفرمایند.
به بیانی دیگر، آنان که امسال برخی معانی را از معارف رمضان به خوبی درک میکنند، وقتی سال بعد در فراقت و دقتی دوباره به آن معارف بازمیگردند، بیتردید معانی متفاوت تازه و عمیقتری را دریافت خواهند کرد.این یکی از ویژگیهای خاص معارف معنوی است.علامه طباطبایی، مفسر عظیم الشان، که هرروز برنامه قرائت قرآن داشتند، دربارهی دریافتهای تازهی خود از قرآن، قریب به این مضامین میفرمودند: من هر بار که قرآن را مطالعه میکنم، حتی اگر یک بخش را در فاصلهی نزدیک، چند بار مرور کنم،هر دفعه با مطالب تازهای برخورد میکند و قرآن برایم حرف تازهای دارد.
نه تنها دوران آموزش معارف دینی به سهولت پایان نمیپذیرد و درک دقیق معنوی به سرعت شکل نمیگیرد،بلکه ما در هر مراجعه، معانی تازه ای از مطالب تکراری دریافت میکنیم.پس بهتر است از همین ابتدا، برنامهای برای آموزش تدریجی و مداوم معارف دینی برای خود قرار دهیم و سهمی از اوقات و تدبر در آموخته ها و مرور اندوختهها کنار بگذاریم.
از سوی دیگر ما به کسب معارف جدید هم بسیار محتاجیم. و میدانیم هر سخن تازهای، در ساختن انگیزه،نیرویی تازه به انسان میبخشد، و راه جدیدی را فراروی ما قرار میدهد.هر اگاهیای میتواند غفلت دیگری را ازما سلب کند و دریافت نویی از حقایق عالم به ما ارائه کند.
نور علم هم به جای خود،که جان ما هميشه نیازمند نور است و راه راحت کسب نور از علم و معرفت دینی، برای گشادهترین راه است.
✍️ادامه دارد...
#علیرضا_پناهیان
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu
هدایت شده از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سی_روز_سی_آیه
#تفسیر۱۷
🔻سؤال هفدهم پویش مسابقه #سی_روز_سی_آیه
💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، استقامت کردن به چه معناست؟
1⃣ ثبات ورزیدن در راه
2⃣تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار نگرفتن
3⃣ سعی و تلاش فراوان
4⃣ گزینه ۱و۲
📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز
✅پاسخ سوال روز شانزدهم:
«گزینه ۴»: گزینه ۱و۳
«صبر،تقوا»
#قرآن_کتاب_زندگی
#کانون_ثقلین_دفتر_نهاد_رهبری_دانشگاه_زنجان
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد
#روز_هفدهم
#کتاب_هدایت
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
ترجمه:
▪️همانا ما به سوی شما امت کتابی که مایه شرافت و عزت شماست فرستادیم، آیا نباید در این کتاب بزرگ تعقل کرده و حقایق آن را فهم کنید؟
#ماه_رمضان
#سوره_انبیا_آیه_10
#کانون_دارالقرآن_دانشگاه_زنجان
@darolghoran_znu