eitaa logo
کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان
344 دنبال‌کننده
416 عکس
93 ویدیو
33 فایل
﷽ 🍃 وَلَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَىٰ عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🍃اعراف_۵۲ کانون قرآن و عترت دانشگاه زنجان تماس با ما: @Quranetrat_znu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال سیزدهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد از خصوصیات پیروان ولایت نیست؟ 1⃣ باعث ناامیدی دشمن هستند 2⃣ همواره بر دشمن غالب و پیروز هستند 3⃣ عدم پذیرش نظرات و دیدگاه های مختلف 4⃣ گزینه ۱و۲ 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز دوازدهم: «گزینه ۴»:گزینه ۲و۳ ( ایجاد ترس و ناراحتی،ایجاد ناامیدی) •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ أُولَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ ترجمه: ▪️براى كسانى كه پروردگارشان را اجابت كرده‏ اند پاداش بس نيكوست و كسانى كه وى را اجابت نكرده‏ اند اگر سراسر آنچه در زمين است و مانند آن را با آن داشته باشند قطعا آن را براى بازخريد خود خواهند داد آنان به سختى بازخواست‏ شوند و جايشان در دوزخ است و چه بد جايگاهى است. @darolghoran_znu
🔹️اذن ورود خُب رمضانکه با این همه حسن و زیبایی ما را مهمان خدا کرده است و خداوند متعال را میزبان ما قرار داده است؛ حالا چه احساسی نسبت به آن باید داشته باشیم؟ با چه دلی باید به سوی رمضان برویم؟ با توجه به آن همه وعده های خوب الهی، آیا تنها با شوق و شادی باید به سوی رمضان گام برداریم؟ یا خوف و هراس هم در این میانه جایی برای خود دارند؟ تردیدی نیست شوقِ لذت بار یافتن به چنین مهمانی کریمانه‌ای، اولین چیزی است که به خاطر خطور می‌کند. ولی همیشه اگر در کنار شوق، جایی برای خوف هم باشد، خوف خود را اول نشان میدهد و می‌گوید اول خیلی خودت را از من راحت کن بعد از آن به دنبال شوق خود شتاب کن. و خوب میدانید که از دلِ شوق، خوف برمی‌خیزد پ به شوقِ اشتیاق است که باید از عوامل خوف ترسید و با ات عاقلانه برخورد کرد.اگر حضور در محضر میزبان را در این ضیافت باور کرده باشیم و عظمت خدای رمضان را نیز دریافته باشیم، بی شک در کنار هوس ضیافت، هراس از بی ادبی نسبت به این بارگاه باشکوه هم به دلمون راه می‌یابد و حتی قبل از خیز برداشتن برای حضور در این بار عام، خوف ظهور آن همه عظمت در برابر وجود ناچیز ما، در جانمان جاری می‌شود. مگر امام سجاد (ع) در مناجات خود هنگام ‌وداع با ماه رمضان نمي فرمودند: (و [ما] اَهیَبَکَ فِی صُدُورِ المُومِنینَ؛ ای ماه رنضان، تو چقدر در قلب مؤمنان یا هیبت بودی.) این هیبت از کجاست؟ طبیعی است این هیبت یا ناشی از تقرب به محضر ربوبی است، و یا نشات گرفته از اهمیت رعایت آداب و به جا آوردن به‌جای اعمال مهم ماه رمضان است تا به سیاحت مقدس پروردگار یا به ساحت قدسی ضیافت کریمانه‌اش بی‌ادبی نشده باشد. وقتی رسول خدا(ص) به جابربن عبدالله درباره برکات ماه رمضان همراه با شروط و آداب آن می فرماید:يَا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ مَنْ صَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَيْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ كَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ اَلشَّهْرِ؛ای جابر! این ماه رمضان است (که بر ما وارد شده).هرکه روزهایش را روزه بذارد و ساعتی از شبش را به مناجات برخیزد و شکم و شهوت خود را از حرام حفظ کند و زبانش را (از زشتی‌ها) باز دارد با خارج شدن از این ماه از گناهانش هم خارج (منفک) میشود. جابر از ثمرات و وعده های شیرین ماه رمضان خوشحال میشود و میگوید: ( یارسول الله ما اَحسن هذا الحدیث؛ یا رسول الله! چه کلام زیبایی فرمودی!) به بشارت های رمضان اشاره میکند. ولی رسول خدا(ص) می‌فرمایند:(یا جابرُ و ما اَشَدَّ هذه الشُّروط؛ برای جابر چقدر این شروط سخت است.) در واقع به سختی های رعایت آداب رمضان تصریح می‌فرمایند و می‌خواهند توجه جابر را به حساسیت و اهمیت رمضان جلب کنند. واضح است که رسول خدا (ص) از پیروان خوب هود می‌خواهند که پیش از آنکه در لذت بردن از برکات رمضان غرق شوند، نگران دقت در رعایت آداب رمضان شوند. البته باید از تعبیر ضیافت متوجه برخی وجوه صعوبت و سختی ماه رمضان شده باشیم. چون انسان در ضیافت، هر چند پُر موهبت هم باشد، نمی‌تواند به راحتی خانه خودش باشد و به دلیل مؤدب بودن، نسبت به وقتی که در خانه‌ی خودش هست معذب‌تر است. آدم در مهمانی هر چه هم به او خوش بگذرد نمیتواند هر رفتاری که دلش می‌خواهد انجام دهد و بسته به درجه اهمیت و ابهت مهمانی، بیش از آنکه به فکر راحتی خود باشد در انديشه‌ی بهره برداری است. مگر رمضان یک فرصت طلایی نیست؟ مگر ما به‌شدت به آن اشتیاق و محتاج نیستیم؟ پس باید از خود خوفناک باشیم که مبادا این فرصت از ما فرار کند و مت در آن فرار نیابیم. هر چقدر این ضیافت عزیزتر باشد، نگرانی ما از ضایع شدن آن بیشتر خواهد بود و دل شوره‌ها، ما را به پرسش‌های بی پایان وا میدارند: آیا بهره‌ی ما از این ماه بهترین خواه بود؟ مبادا در این ماه مبارک رمضان جزء کسانی باشیم که از روزه چیزی جز گرسنگی عایدمان نشود؟ آیا نیازهای فراوان ما، در این ماه برآورده خواهد شد؟ و سوال های فراوانی از این قبیل که تنها برای انسان های بلند همت و مشتاق پدید می‌آید. مگر اینکه آن قدر از نعمات معنوی برخوردار باشیم که دیگر به بیش از آن،نیاز مبرم نداشته باشیم و برکات رمضان برای جنبه تفریح و تفنن داشته باشند. که این حرف انقدر سخیف و بی‌پايه و اساس است که قابل اعتنا نیست. چون وقتی اولیاء خدا برای دریافت ذره‌ای از عنایت خدای رحمان، با اینکه برای آنها جلب رضایت خدا به هیچ وجه دشوار نیست، آن قدر تمنا و تضرع می‌کنند، تکلیف دیگران معلوم است. ✍️ادامه دارد... @darolghoran_znu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال چهاردهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم،مهم‌ترین دلیل ضربه خوردن امت اسلامی کدام مورد بیان شده است؟ 1⃣ غفلت عموم مردم از شرایط موجود 2⃣ غفلت مسئولین از شرایط موجود 3⃣ غفلت نخبگان جامعه از شرایط موجود 4⃣ گزینه ۱و۳ 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز سیزدهم: «گزینه ۳»: عدم پذیرش نظرات و دیدگاه های مختلف •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ترجمه: ▪️بى‏ ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏ ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود. @darolghoran_znu
اما براي خالی نبودن عریضه، باید عرض کنم که در این صورت وضع ما از دوحالت خارج نیست؛ یا اهل عرفان و عبادتیم یا نیستیم.اگر نباشیم واضح است که خیلی مضطر و نیازمند خواهیم بود، گرچه خود تشخیص ندهیم.و اگر اهل آن باشیم؛ لابد آنقدر علاقه‌مند به خداوند و عنایت‌های او شده‌ایم که اصراری در حدّ اضطرار برای دريافت مابقی آن الطاف و مهربانی‌های خدا پیدا کرده باشیم. 🔸️رمضان برتر بنا شد از اول نگران آخر رمضان باشیم، تا کمتر حسرت فرصت های از دست رفته را بخوریم. و از ابتدا نگاه به اوج ضیافت داشته باشيم تا بیشتر از بالاترین مراتب آن بهره ببریم. هرچند حسرت عارفانه در هرحال باقی خواهد ماند و هرچه بیشتر تلاش کنیم، باز در آخر می‌بینیم نتوانستیم تمام آنچه را که دوست داشتیم و در ظرف رمضان برایمان آماده بود، به دست آوریم.این البته بیشتر نشانه قدر دانی از نعمت و معرفت به بی‌حد و نهایت بودن کرامت این ماه است. ولی باید از حسرت عارفانه جلوگیری کرد که نشانه‌ی کمیِ غیرت و کاستی همت است. پس چه باید کرد؟ نباید در رمضان بیارمیم و به رمضان بگوییم ما را با خود ببر. دستورات دینی هیچ یک به این صورت در انسان تأثیر تامّ خود را نخواهند گذاشت. مگر تبلیغات و تربیت دینی، به شیوه‌ی غربی است که بیاید و انسان را مسخ کند و با خود ببرد؟ روش دین این است که ابتدا انسان را بیدار می‌کند، بعد او را به حرکت فرا می‌خواند. آن هم باز نه به شیوه‌ای که استقلال و اراده‌ی انسان را به هر وسیله‌ای سلب نماید و او را وادار کند. اگر کسی به زندگی در مدل غربی عادت کرده که مثلا پای یک برنامه‌ی جذاب تصویری بنشیند و یا در آن برنامه شرکت کند و آن برنامه هم با تسخیر کردن عقل و احساس او، با وارد شدن از ناخودآگاهِ فرد، به روح او نفوذ کند و در او تاثیر بگذارد، چنین کسی باید فکر تاثیرپذیری از رمضان را از سر خود خارج نماید. شهر خدا، نعوذ بالله، شهرفرنگ یا شهربازی نیست که با فرو غلتاندن بازی خورده‌ی خود در غفلت، اد را سرمست کند و لبریز از شور بی‌شعوری نماید. رمضان ابتدا انسان را نگاه می‌دارد، سپس انسان را وادار به نگاه می‌کند، و بعد رها می‌کند تا به سوی آنچه از خوبی ها که خودت دیده‌ای و دریافت کرده‌ای بروی. معلوم است که ما در ماه مبارک رمضان، مهمان خدا هستیم و خدا خودش به عنوان میزبان، پذیرایی از بندگانش را به عهده گرفته است. هرکس در این مهمانی در هر مرتبه‌ای وارد شود، بدون پذیرایی خارج نخواهد شد. همه حداقلی از بهره را خواهند برد. اما بی‌شک کسانی بیشتر بهره می‌برند که بنا دارند بیشتر بهره ببرند و خود را برای این مهمانی مهیا کرده‌اند. حیف است که بدون آمادگی وارد این مهمانی بشویم و با حسرت فرصت‌های از دست رفته از آن خارج شویم. آدم‌های حداقلی که به تماشای این خوان پر نعمت بسنده می‌کنند و تا بهره‌ای ناچیز قانع میشوند، معمولا بسیار حسرت زده می‌شوند؛ چون ابتدا در خود نمی‌بینند که بتوانند زیاد بهره ببرند و این خودباوری را ندارند، و یا نیاز بالایی در خود احساس نمی‌کنند و حداقل فواید زا برای خود، کافی می‌دانند. و در انتها هم متاسف میشوند، چون می‌بینند: هم می‌توانسته‌اند بیشتر بهره ببرند و هم به آن فواید، بسیار نیاز داشته‌اند. معلوم نیست شیطان چگونه انسان بی‌نهایت‌طلب را فریب می‌دهد و او را به حداقل‌ها قانع می‌کند. آدم‌های حداقلی کم کم آنقدر بد میشوند که از چشم خدا هم می‌افتند و دیگر مخاطب خیلی از نصایح خداوندی هم قرار نمی‌گیرند. آدم‌های بد هم از اول آدم‌های بدی نبودند، ابتدا حداقلی شدند،بعد به اینجا رسیدند.اشکال آدم‌های حداقلی این است که معمولا در همان حداقل هم بافی نمی‌مانند و سقوط می‌کنند و از آن هم کمتر میشوند‌.در حالی که اگر چه حداقل را باید داشت و قدر آن را هم دانست ولی آن را آغازی برای صعود باید قرار داد، و قدم را برای جای بالاتری باید برداشت، نباید به کم بسنده کرد. ✍️ادامه دارد... @darolghoran_znu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⊰⊹✿‌‎‌‌‌‎‌‌‌﷽✿⊹⊱ امشب‌که‌فرشتگان‌سخن‌میگویند🕊 گویا سخن از زبان میگویند 🍃 ذکر‌لبشان‌شنیدنی‌تر‌شده است✨️ درارض‌وسما‌حسن‌حسن‌میگویند♥️ 💠ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر امام‌ زمان عجل الله تعالی فرجه ومنتظران حضرتش مبارک باد 🎉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال پانزدهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد از پیامدهای تسلیم شدن در برابر دشمن می‌باشد؟ 1⃣ لگدمال شدن 2⃣ خوار و ذلیل شدن 3⃣ بی هویت شدن 4⃣ همه موارد 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز چهاردهم: «گزینه ۳»: غفلت نخبگان جامعه از شرایط موجود •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوٓءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا ترجمه: ▪️اگر نیكی كنید، به خودتان نیكی می‌كنید؛ و اگر بدی كنید باز هم به خود می‌كنید. و هنگامی كه وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر می‌شود؛ و داخل مسجد (الاقصی) می‌شوند همان گونه كه بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند، در هم می‌كوبند. @darolghoran_znu
🔹️اقدام برای رسیدن به رمضان برتر: ۱_ آگاهی دانایی، خود یک اقدام است.راه اول این است که آگاهی های خود را افزایش دهیم.همین که بدانیم ماه خوب رمضان چیست و چگونه است و از اسرار و احوالش با خبر شویم، این خود بهره‌ی ما را از رمضان بالا می‌برد. وقتی نگاه ما به رمضان، نگاهی آشنا و عارفانه باشد و عالمانه تر دارد رمضان شویم، این خود، ثواب عمل ما را افزایش می‌دهد. اینکه رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:( یا علی نوم العالم افضل من عباده العابد الجاهل ؛ ای علی! خواب عالم از عبادت جاهل ارزشمندتر است.) منظور شاید همین باشد. یکی از تفاوت های نسخه های دینی با نسخه های دنیایی،برای درمان دردهای انسان،آیت است که اگر شما مثلا آثار آنتی بیوتیک و آثاری را که مصرف آن در بدن شما دارد،ندانید، صِرف مصرف انتی‌بیوتیک اثر خود را می‌گذارد کار خودش را انجام می‌دهد.نیازی به سواد و آگاهی شما ندارد. اگر دارو را بخورید،چه متخصص باشید،چه عامی باشید، دارو کارکرد یکسانی خواهد داشت.اما نسخه های دینی این جور نیستند.این نسخه ها را هرچه بیشتر بفهمیم،و داروهایش را هرچه بیشتر بشناسیم،بیشتر اثر خواهد داشت. معرفت در تاثیرگذاری رفتارهای دینی بویژه افعال عبادی نقش بالایی دارد. به حدی که انجام اعمال توصیه شده در دین، به قدر معرفت انسان، به قدر عقل آدم‌ها، و به قدر دقت آدم‌ها، برروی انسان اثر می‌گذارد. رمضان می‌آید و می‌رود و بالاخره ماهم، روزه می‌گیریم، قرآن و دعا می‌خوانیم و...، اما اگر بدانیم روزه و رمضان، چگونه می خواهند در ما اثر بگذارند، می‌توانیم پر ثمر و پر اثرتر بودن روزه در جان خود، کمک کنیم و استفاده‌ی بیشتری از این ماه ببریم. جان اگر کار خاصی را هم در اثر این آگاهی‌ها انجام ندهیم. همچنان که امام سجاد(ع) از خدا تقاضا داشتند: (و الهمنا معرفة فضله؛ خدایا شناخت برتری های رمضان را به ما الهام کن.) اگرچه دانایی کم و بیش در علاقه‌مند ساختن و انگیزه‌مند کردن انسان برای رفتار بهتر، تاثیرات طبیعی خود را دارد، و معمولا به طمع این تاثیرات است که به توسعه علم و آگاهی توصیه می‌شود، اما نباید به نور ذاتی و فی‌نفسه‌ی علم بی‌توجه باشیم. هم خدا برای علم و عالم ارزش قائل است هم آگاهی حان انسان را ارزشمند می‌سازد. باید در کنار آگاهی، از نگاه و نگرش هم سخن گفت. وقتی یک سلسله آگاهی‌ها در کنار هم به ترتیبی قرار بگیرند که بتوانند نگاه و برداشت کلی ما را تغییر بدهند و بهبود بخشند، اینجا اتفاق مهمتر و اساسی‌تر دیگری هم افتاده است؛ و آن اینکه ما نگرش مناسبی به رمضان پیدا کرده‌ایم. و این مهم‌تر از اضافه شدت صِرفِ چند آگاهی است. به حدی که باید گفت ارزش آگاهی‌ها، گاهی به این است که تا چه حد توانسته باشند موجب ایجاد یک نگرش صحیح یا اصلاح یک نگرش موجود شده باشند. شاید اولین اثر علم در میدان اندیشه همین باشد که بتواند با غرق نشدن در آگاهی‌های جزئی و با به دست دادن یک نگاه کلی به عالم یا مجموعه مربوط به موضوع مورد مطالعه، نگرش‌های اساسی و بنیادین انسان را تغییر داده و یا بهبود بخشد و در افقی مناسب، مایه‌ی درک بهتر حقایق عالم بشود. ✍️ادامه دارد... @darolghoran_znu
تا کدامین دل بیدار مرا دریابد چون شب قدر نهان در رمضانم کردند |اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج| ▫️مراسم احیای شبهای قدر و شهادت امیرالمومنین ع ▫️قرائت قرآن/دعای جوشن کبیر/سخنرانی/مداحی/قرآن به سر 📆 ۲۲،۲۰و۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🕰 ساعت ۲۱:۳۰ 🕌 مسجد باقرالعلوم دانشگاه زنجان [خواهران_برادران] 🔴به ساعت و تاریخ برگزاری مراسم توجه کنید @znu_maktab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال شانزدهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد از شروط عدم متضرر شدن اسلام و مسلمانان از جانب دشمنان است؟ 1⃣ صبر 2⃣ نماز 3⃣ تقوا 4⃣ گزینه ۱و۳ 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز پانزدهم: «گزینه ۴»: همه موارد «لگدمال شدن،خوار و ذلیل شدن،بی هویت شدن» •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُمْ بِعَذَابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَى ترجمه: ▪️و اگر ما آنان را قبل از [آمدن قرآن] به عذابى هلاك میکرديم قطعا مى گفتند پروردگارا چرا پيامبرى به سوى ما نفرستادى تا پيش از آنكه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم. @darolghoran_znu
باز در میدان اندیشه، هنوز به میدان علاقه و عمل نرسیده،قدم دیگری نیز وجود دارد،که آن تفکر است.مرور عاقلانه ی آگاهی‌ها و ایجاد ربط های مناسب بین آن‌ها، حتی اگر برای کشف مجهولی نباشد،جدا از افزایش و فربه ساختن علم موجود،وجود انسان را هم بسیار نورانی می‌کند. کما اینکه امام صادق(ع) فرموده است: ( کَانَ اَکثَر؛ عِبادَه ابی‌ذَر رحمه الله التفکر؛ اکثر عبادت ابوذر (رحمت خدا براو باد) تفکر بود) ودر قرآن کریم تفکر در هنگام عبادات و در مقدمه مناجات، از جایگاه ویژه ای برخوردار است:[ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ؛ همان کسانی که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده(در همه‌ی احوال) یاد می‌کنند، ودر خلقت آسمانها و زمین می‌اندیشند(و می‌گویند ) پروردگارا ! تو اینها را بیهوده نیافریده‌ای، تو منزهی، پس ما را از عذاب دوزخ حفظ فرما.] ببینید چقدر قشنگ خدا در میان ذکر و دعا، جای تفکر را باز کرده است؛ آن هم تفکر درباره‌ی خلقت آسمان‌ها و زمین و بیهوده نبودن انها، راستی، خوب است هنگام بیدار شدن برای نماز شب و عبادت سحر، ابتدا این آیه خوانده شود. از کسب آگاهی به سادگی عبور نکنیم، آیا ما درباره‌ی رمضان به‌قدر کافی آگاهی داریم؟ اجازه بدهید به جای پاسخ به این سوال از یک مانع یادگیری صحبت کنیم. و با نصیحت به خودمان بگوییم: ما نباید خیلی راحت خود را عقل کل و علم کامل بدانیم و با شنیدن بخشی از مطالب در ذیل هر موضوع، آن موضوع را دانسته شده و سخن درباره‌ی آن را برای خود تکراری تلقی کنیم‌. یکی از برخوردهای عوامانه با علم، همین است که عوام با کمترین شنیده ها در یک موضوع، احساس استغنا می‌کنند و دقت برای درک معارف فراوان باقی مانده را از دست می‌دهند، خصوصا درباره‌ی معاوف دینی مثلا یک چیزهایی از معاد می‌شنوند و بعد تا در جایی حرفی بشنوند که از کلمات آشنای شنیده شده درباره معاد، کلمه ای در آن باشد،می‌گویند ما از این حرف‌ها زیاد شنیده‌ایم و یا همه‌ی این‌هارا بلدیم. بهتر است را یادگیری را هیچگاه بر خود نبندیم و امکان ندانستن و کمی اطلاع را از هر احتمال دیگری بیشتر بدانیم. نباید آشنایی را با آگاهی اشتباه بگیریم؛ آشنایی به معنای سطحی کلمه و آگاهی به معنای عمیق کلمه. اساسا یک نگرش کامل و عمیق، خصوصا در زمینه معارف الهی و انسانی، به مرور به دست می‌آید، نمی‌شود راه صد ساله را یک شبه پیمود. حتی آنان که گاهی فکر می‌کنند این راه را یک شبه طی طریق کرده‌اند و با وقت گذاشتن، یه یکباره،حجم انبوهی از معارف را آموخته‌اند، در مقاطعی باید برگردند و آن را دوباره مرور کنند، و راه یک شبه طی شده را، در روز، آرام بپیمایند، و بر آنچه دریافته‌اند دقتی دوباره و چندباره بفرمایند. به بیانی دیگر، آنان که امسال برخی معانی را از معارف رمضان به خوبی درک میکنند، وقتی سال بعد در فراقت و دقتی دوباره به آن معارف بازمی‌گردند، بی‌تردید معانی متفاوت تازه و عمیق‌تری را دریافت خواهند کرد.این یکی از ویژگی‌های خاص معارف معنوی است.علامه طباطبایی، مفسر عظیم الشان، که هرروز برنامه قرائت قرآن داشتند، درباره‌ی دریافت‌های تازه‌ی خود از قرآن، قریب به این مضامین می‌فرمودند: من هر بار که قرآن را مطالعه می‌کنم، حتی اگر یک بخش را در فاصله‌ی نزدیک، چند بار مرور کنم،هر دفعه با مطالب تازه‌ای برخورد می‌کند و قرآن برایم حرف تازه‌ای دارد. نه تنها دوران آموزش معارف دینی به سهولت پایان نمیپذیرد و درک دقیق معنوی به سرعت شکل نمیگیرد،بلکه ما در هر مراجعه، معانی تازه ای از مطالب تکراری دریافت میکنیم.پس بهتر است از همین ابتدا، برنامه‌ای برای آموزش تدریجی و مداوم معارف دینی برای خود قرار دهیم و سهمی از اوقات و تدبر در آموخته ها و مرور اندوخته‌ها کنار بگذاریم. از سوی دیگر ما به کسب معارف جدید هم بسیار محتاجیم. و می‌دانیم هر سخن تازه‌ای، در ساختن انگیزه،نیرویی تازه به انسان می‌بخشد، و راه جدیدی را فراروی ما قرار میدهد.هر اگاهی‌ای می‌تواند غفلت دیگری را ازما سلب کند و دریافت نویی از حقایق عالم به ما ارائه کند. نور علم هم به جای خود،که جان ما هميشه نیازمند نور است و راه راحت کسب نور از علم و معرفت دینی، برای گشاده‌ترین راه است. ✍️ادامه دارد... @darolghoran_znu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال هفدهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، استقامت کردن به چه معناست؟ 1⃣ ثبات ورزیدن در راه 2⃣تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار نگرفتن 3⃣ سعی و تلاش فراوان 4⃣ گزینه ۱و۲ 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز شانزدهم: «گزینه ۴»: گزینه ۱و۳ «صبر،تقوا» •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ترجمه: ▪️همانا ما به سوی شما امت کتابی که مایه شرافت و عزت شماست فرستادیم، آیا نباید در این کتاب بزرگ تعقل کرده و حقایق آن را فهم کنید؟ @darolghoran_znu
ممکن است بپرسیم چطور خیلی از افراد عوام و بی‌سواد بوده‌اند که علی رغم ندانستن آثار تربیتی روزه و سایر عبادات،و تنها با انجام کارهایی که خدا گفته، به درجات بالایی رسیده‌اند؟ خُب، آنها از حداقل اثرات روزه استفاده کرده و به آن درجات بالایی رسیده‌اند.چون حداقل اثر روزه، باز هم خیلی زیاد است.اما آنها هم اگر علم بیشتری داشتند خیلی بیشتر رشد می‌کردند. از طرف دیگر بعضی‌ها با وجود اینکه با آثار تربیتی اعمال آشنایی دارند، نه تنها رشد کردند بلکه نسبت به دیگران تنزل و عقب گرد هم کرده‌اند، چرا دانستن این آثار برای آنها فایده نداشته است؟ باید گفت ضمن اینکه تشخیص درجات انسانها کار سختی است، اما درست است؛ انسانهایی بوده‌اند که با وجود دانستن،سقوط کرده‌اند. در قرآن هم به این گروه اشاره شده است، اما عیب اینها در علمی نبوده است که در سر دارند، عیب اینها مرضی است که در دل دارند.اینها قلبشان ایراد داشته که علمشان هم به دردشان نخورده است. ۲_ احساس مراد از راه عاطفی برای رسیدن به یک رمضان برتر، آن است که ما با ازدیاد احساس و علاقه‌های خود نسبت به ماه رمضان و آنچه مرتبط به اوست، قسمت رمضان خود را بالاتر ببریم و با بهتر کردن احساس خود به ماه خدا، بهره‌ی خویش را از آن بیشتر نماییم. کشش روحی، سطح علاقه، و نوه احساسی که انسان درباره‌ی این ضیافت و دستور الهی روزه پیدا می‌کند، و محبتی که نسبت به مبدا و منتهای این دستور دارد، مهم ترین عامل تعیین کننده ارزش رمضان هرکسی است. اگر قیمت هرکس به قدر قدرشناسی او از خدا، نعمات و اوامر اوست،قیمت رمضان هر روزه‌دار هم به میزان ارادت او به میزبانی خداست. و راه ارتقاء این قیمت هم، همان تعمیق تعلق خاطری است که به این ضیافت میتواند داشته باشد.مبادا جزء کسانی قرار بگیریم که خدا درباره آنان فرمود: (و ما قدروا الله حق قدره؛ آن چنان که باید قدر خدا را ندانستند.) اساسا میزان علاقه به خدا، میزان عمق عقیده آدمها را نشان می‌دهد و مقدار محبت به او، معیاری برای سنجش طهارت باطن است از تعلق خاطر به غیر خدا، علاقه به اوامر خدا هم در پی شدت ارادت به او پدید می‌آید. یا به این دلیل که این دستور ما را به او می‌رساند و یا در مرتبه‌ای بالاتر، به این دلیل که این دستور از جانب او آمده است. طبیعی است دوستی با خداوند هم مانند هر محبت دیگر به چیز‌هایی که به محبوب مرتبطند هم سرایت کند.عشق به عبادت، هم ناشی از علاقه عبد به معبود است، و هم شاخصی است برای ارزیابی میزان ارادت ما به خدا.همچنان که رسول خدا(ص) فرموده‌اند:برترین مردم کسی است که عاشق عبادت باشد،پس آن را در آغوش کشد و بدان محبت ورزد و بدنش را بدان مشغول دارد... ۳_ آداب برای اینکه ثمرات روزه و رمضان در انسان تقویت و تکثیر بشود،طبیعتا باید در کنار افزایش علم و علاقه، عملی هم انجام داد.به عبارتی دیگر،غیر از توجه و تمنا، باید تادب هم داشت.راه عملی برای افزایش بهره‌وری رمضان،رعایت آداب روزه‌داری است. همانطور که قبلا گفتیم، میزان بهره‌ی هرکس به مقدار معرفت و محبت اوست، و هم اکنون ادامه میدهیم: میزان بهره‌ی هرکس، به مقدار ادب او و رعایت رسومی است که هم عمق حضور رمضان را در دل و عقل انسان نشان میدهد، و هم ریشه‌های رمضان را در اندیشه و احساس فرد رشد می‌دهد. مردم هر شهر و دیاری برای خودشان آدابی دارند، که وقتی انسان برای میهمانی به آنجا سفر میکنو،طبیعی است کـه آداب آن شهر را هم باید لادن بگیرد. شهر رمضان هم برای خودش آدابی دارد، و کسانی که به مهمانی خدا میروند،طبیعی است دوست دارند از آداب این مهمانی خبر داشته باشند. @darolghoran_znu
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ ✳️ مسابقه برگ هویت ❇️ نکاتی از قرآن کریم پیرامون عفاف و حجاب 🧕🏻ویژه بانوان دانشگاهی دانشگاه زنجان (دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده اساتید و کارکنان) 🔰 علاقمندان میتوانند، با کلیک بر روی کلمه دانلود، ابتدا منبع سوالات را ملاحظه و سپس با کلیک بر روی کلمه سوالات و تکمیل پاسخنامه، در این مسابقه شرکت نمایند. 🎙️ منبع مسابقه: دانلود 🔗 لینک آزمون: سوالاتمهلت شرکت در آزمون: ۱۹ الی ۲۵ فروردین ماه 📌قابل ذکر است هر شخص، فقط یکبار امکان شرکت در آزمون را دارد. 🎁 از نفرات برتر آزمون، تقدیر خواهد شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔸 دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان 📱@nahad_znu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال هجدهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، اعتقاد ما چیست؟ 1⃣ مبارزه با استکبار جهانی 2⃣دفاع از مظلومان 3⃣ پایبندی به اصول و مبانی 4⃣ گزینه ۱و۲ 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز هفدهم: «گزینه ۴»: گزینه ۱و۲ «ثبات ورزیدن در راه،تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار نگرفتن» •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ترجمه: ▪️و هيچ كس را جز به قدر توانش تكليف نمى ‏كنيم و نزد ما كتابى است كه به حق سخن مى‏ گويد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت. @darolghoran_znu
روش‌های تربیتی رمضان آثاری که برای روزه واجب ماه رمضان در قران و روایات ذکر شده است بسیار عمیق و ماندگار است.اثاری نیست کخ یکی دو روزه از دست برود به سادگی هم به دست نمی‌آید. خیلی ها فکر می‌کنند در روزه ماه مبارک رمضان صرفا یک حال خوش معنوی ایجاد می‌کند و میرود؛ حال هم که پایدار نیست.درحالی کخ قرآن کریم تقوا را اثر روزه اعلام فرموده:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ روزه بر ماواجب شده است تا به تقوا برسیم‌.تقوا، خوبی سطحی و گذرایی نیست.تقوا به ملکه ای گفته میشود کخ از خداباوری عمیق نشأت می‌گیرد و به آسانی مانه گناه کردن فرد متقی ميشود. و یکی از خوبی‌ها نم نیست، برآیند همه‌ی خوبی‌ها و فضائل است. از طرف دیگر در روایات معصومين(ع) اثرات دیگری هم مانند اخلاص و حکمت برای روزه برشمرده شده است.نه اخلاص و نه حکمت،اموری نیستند که یک شبه به دست بیایند،و یک روزه هم از بین بروند.نیاز به ی یک روند طولانی و فرایند پیچیده تربیتی دارند. بنابراین می‌شود گفت آثار ماه رمضان، نشان می‌دهند که روزه‌ی رمضان تربیت کننده است، پختگی می‌آورد. تنها گرم نمیکند،بلکه تغییر هم می‌دهد. و اساسا این ماه مربی است برای ما باید خیلی مهم باشد که دریک روند تربیتی قرار بگیریم و برنامه ای پیدا کنیم که طی آن با رفتارهای ساده‌ای به نتایج مهمی برسیم. مردم برای تربیت بدنی حاضرند مبالغ قابل توجهی به یک مربی بدهند،تا بتوانند به سهولت به نتایج دلخواه برسند.سی روز گرسنگی و تشنگی کشیدن، برای به دست آوردن تقوا،هزينه‌ی بسیار کمی است.حالا این رمضان است که برای ما زمينه‌ی تربیت را فراهم آورده و می‌خواهد در ما تغییر ایجاد کند.ایا خواهد توانست؟ اگر دل بدهیم و دیده بدوزیم،بله.اگر تن آسایی نکنیم و دل آزرده نشویم،بله. اگر همراهی کنیم و آثار خوب روزه را با بدی ها تباه نسازیم، بله. اما چگونه یک روزه گرفتن ساده،کار تربیتی می‌کند و انسان را تغییر میدهد، و تکامل می‌بخشد؟ باید کمی درباره‌ی آن تامل کنیم.فکر میکنم قبلا به قدر کافی در این باره صحبت کرده‌ایم.که چرا باید از ساز و کار رمضان و نحوه‌ی عملکرد آن خبر داشته باشيم و از آیت طريق، اثر روزه را بر خود عمیقتر و ماندگارتر کنیم. روزه یک عمل جسمانی است و تقوا یک حالت روحانی.این اثر معنوی از یک عمل مادی چگونه به دست می‌آید؟ نخوردن و نیاشامیدن له عنوان مظاهر منم روزه چگونه آثار ماندگاری بر جای می‌گذارند؟ طبیعی است نیت روزه‌ی ماه رمضان است که به این نخوردن روح میدهد و امر خداست که آن را موثر قرار میدهد. ولی آیا خود این نخوردن و نیاشامیدن هم در روح ما اثر می‌گذارد؟ @darolghoran_znu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤال نوزدهم پویش مسابقه 💠 با توجه به مباحث ارائه شده در این فیلم، کدام مورد در رابطه با دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت؟ 1⃣ جنگ علیه باطل 2⃣دیدن توکل به خداوند در عمل 3⃣ دفاع از حق 4⃣ گزینه ۱و۳ 📣 لطفاً عدد گزینه مورد نظر خود را به همراه شماره سوال به آیدی @HRasoul در پیام‌رسان ایتا ارسال بفرمایید. ⏳مهلت پاسخ به سوال: تا ساعت ۲۴ هر روز ✅پاسخ سوال روز هجدهم: «گزینه ۳»: پایبندی به اصول و مبانی •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 🎁 به افرادی که بالاترین تعداد پاسخ های صحیح را ارسال نمایند، در انتهای ماه مبارک رمضان هدیه تقدیم خواهد شد‌
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ ترجمه: ▪️مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و خدا را بسيار به ياد آورده و پس از آنكه مورد ستم قرار گرفته‏ اند يارى خواسته‏ اند و كسانى كه ستم كرده‏ اند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت. @darolghoran_znu