سومین سوگواره عاشورایی
به میزبانی شاعران آیینی خراسان شمالی
با نوحهخوانی ستایشگران جوان:
کربلایی امیرعلی محمدنیا، طاها روحانی
پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
بجنورد، سالن ایثار
#پویش_مردمی_شعر_صَریا
سومین سوگواره عاشورایی
به میزبانی شاعران آیینی خراسان شمالی
با حضور ۳۰۰ نفر از شهروندان ارجمند بجنورد
پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
بجنورد، سالن ایثار
#پویش_مردمی_شعر_صَریا
من دلم میخواست تا پولی بیندازم، نشد
شعرهای سادهام را در ضریح انداختم
امیرعلی محمدنیا
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
سوگواره عاشورایی، روزنامه خراسان شمالی.pdf
1.59M
🌐 #بازتاب_خبری
سومین سوگواره عاشورایی
به روایتِ روزنامه خراسان شمالی
#پویش_مردمی_شعر_صَریا
[@RAHAN_POEM]
[@HEYAT_ALHADI]
🌐 #بازتاب_خبری
سومین سوگواره عاشورایی
به روایتِ روزنامه خراسان شمالی
مشاهده در سایت | PDF
#پویش_مردمی_شعر_صَریا
[@RAHAN_POEM]
[@HEYAT_ALHADI]
هدایت شده از فراخوان شعر
﷽
#معرفی_کتاب
«از صریا تا سامرا»
گزیدهی ارادتسرودههای شاعران
به ساحت امام هادی علیهالسلام
به کوشش؛
اباصلت رضوانی - سیدباقر سیدیزاده
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از فراخوان شعر
بهنام حضرت صاحبسخن
«از صریا تا سامرا»
یادداشتی کوتاه بر کتاب ارزشمند مجموعه اشعار ارسالی به کنگره سراسری امام هادی علیهالسلام
✍یکی ازموارد مهمی که همواره جزء درخواستهای اصلی شاعران -از جمله راقم این سطور- و مخاطبان رویدادهایادبی از برگزارکنندگان آن است، گردآوری و چاپ اشعار در قالب یک کتاب است. این کار ارزشمند علاوهبر نشاندادن سطح آثار ارسالی به دبیرخانهها و انعکاس بخشی از زحمات دستاندرکاران، فوایدی نیز برای جامعهی ادبی و فرهنگی دارد؛ هم برای شاعرانی که اشعارشان در کتاب چاپشده مایه دلگرمی و امید است و هم برای شاعران تازهکار نشاندهندهی مسیر درست. حال اگر رویداد برگزارشده در موضوعی خاص و کمتر کار شده هم باشد، اهمیت موضوع بیشتر از پیش جلوه خواهد داشت.
✍این روزها مشغول مطالعهی کتاب بسیار خوب؛ «از صریا تا سامرا» مجموعه اشعار ارسالی به کنگره سراسری شعر امام هادی علیهالسلام بودم. کتابی که بههمت دوتن از دوستان شاعرم؛ اباصلت رضوانی و سیدباقر سیدیزاده گردآوری شده است. گذشته از محتوای بسیار خوب و غنی که بهصورت مفصل در جای خود به آن خواهم پرداخت، نخست باید از زیباییهای ظاهری این مجموعه سخن گفت. کتاب با کیفیتی مطلوب از لحاظ ظاهر، طرح جلد، نوع کاغذ و... توسط انتشارات بیژن یورد خراسان شمالی در بهترین شکل به زیور طبع آراسته شدهاست. به طوریکه خواننده برای در دست گرفتن و مطالعهی آن احساس راحتی دارد. اینها برای شروع صحبت بسیار خوب است، اما موضوع اصلی محتوای کتاب است. محتوایی که باعث شده این کتاب -حداقل در بین کتابهایی از این دست که بنده از نظر گذراندهام و الحمدلله تعدادشان کم نبوده- نمرهی خوبی بگیرد.
✍ اولین موضوعی که در کتاب خوش جلوه کرده، نوع چینش اشعار است که براساس حرف ابتدای نام خانوادگی شاعر صورتپذیرفته و همین امر نیز سبب تنوع در موضوع و قالب اشعار شده است. بهطوریکه تا قبل از ورق زدن و دیدن صفحهی بعد، نمیدانیم شعر بعد در چهقالبیست و چه درونمایهای دارد. مسئلهی بعد -که البته در مقایسه با دیگر کتابها باید به آن اشاره کرد- برتری اشعار سالم از لحاظ سلامت فنی نسبتبه اشعار متوسط و ضعیف است. موضوع حائز اهمیت دیگر نیز، تعداد بالای اشعار شاعران گمنام تر نسبتبه شاعران پیشکسوت و مشهور است. این دو نکته شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشند، اما اگر اندکی بیشتر دقت کنیم، درمییابیم که موضوع اول نشاندهندهی دقت نظر بالای انتخابکنندگان اشعار و ملاک قرار دادن شعر شاعران برای انتخاب است. به خلاف برخی دیگر از افراد و جریانهای ادبی که متاسفانه به اسم یا عناوین شاعر بیشتر از شعر او توجه دارند. موضوع دوم نیز هنر استفاده از کتاب برای انگیزهبخشی و مطرح کردن شاعران جوان و آیندهدار را در پی دارد. همچنین قرار دادن محل سکونت شاعر در کنار نام او، کار بسیار خوبیست که علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر شاعران با یکدیگر، نموداری از گستردگی شرکتکنندگان در کنگره است. همین موضوعات به ظاهر ساده ظرفیت بسیار خوبی برای جذابتر شدن کتاب دارند و از غیرقابلدسترس بودن اشعار حکایت میکنند. معالاسف بنده بارها و بارها در کتابهای بعضی از کنگرهها دیدهام که اشعار صرفا از شاعران مطرح انتخاب شده و اغلب این شعرها نیز درفضای مجازی با جستوجویی ساده قابلدسترسی هستند.
✍مورد دیگر و شاید مهمترین موردی که در کتاب میتوان به آن اشاره داشت، ویراستاری بسیار خوب آن است. کاری که زحمت آن را هم شاعر عزیز آقای سیدیزاده کشیدهاند و انصافاً هم خوب از عهده کار بیرون آمدهاند. زیبایی و چشمنوازی ظاهری اشعار موجود در کتاب به خواننده کمک میکند تا با خیال راحت ذهن خود را روی لذت بردن از موارد فنی و محتوایی موجود در کتاب متمرکز کند. هرچند که اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم، قطعا میتوان نکات قابل تاملی را در کتاب -مانند هر کتاب دیگر- پیدا کرد که شاید حتی به سادگی قابل رفع باشند.
✍از جمله این موارد موجود در کتاب، میتوان به ۵مورد کوتاه اشاره کرد؛
۱. عدم بازبینی کتاب توسط کسی که چشم و ذهنش به متن اشعار آشنا نباشد و بتواند خطاهای احتمالی موجود را برطرف کند. البته چون بنده نیز سابقهی کار اجرایی را به لطف خدا داشتهام، انصاف حکم میکند که از خستگیها و زحمتهای فراوان برگزار کنندگان برای اجرای هرچه مطلوب این برنامهها غافل نمانم. اما به هرحال این مورد آنقدر اهمیت دارد که بیان شود و در گوشهی ذهنمان بماند تا انشاءالله بعدا به آن توجه بیشتری بشود. نبود ناظر فنی در مراحل چاپ کتاب باعث شده که به عنوان مثال؛ اولین شعر -البته اشعار از صفحه ۱۴ آغاز میشود- در صفحه ۴۳ نیز تکرار بشود.
هدایت شده از فراخوان شعر
۲. وجود برخی غلطهای املاییوتایپی که در مقایسه با دیگر کتب بسیار ناچیز و طبیعی به حساب میآیند، نیز از جمله مواردیست که میشد از ورود همین مقدار هم جلوگیری کرد. هرچند من سابقه خواندن کتابی از جشنوارهها را دارم که در ۶۰صفحهی اول آن بیش از ۱۰۰غلط املایی و تایپی وجود داشت؛ یعنی بهطور میانگین در هر صفحه ۲مورد، که اینها همه از اهمیت داشتن ویراستاری مناسب و دلسوز و همچنین ناظری نکتهسنج در چاپ کتاب حکایت دارد.
۳. مسئله سوم که بسیار هم حائز اهمیت است و در اکثر کتابهای امروز رعایت نمیشود، یا کمتر رعایت میشود و باعث سردرگمی خواننده برای درستیابی و فهم دقیق اشعار میشود عدم استفاده درست از علائم نگارشی است. بارها برای خود من پیش آمده که بیتی یا مصرعی از شعر، به دلیل نداشتن علائم نگارشی صحیح تا ساعتها ذهنم را درگیر کرده است. در آخر هم مجبور شدهام یکی از قرائتهای خودم را صحیح بدانم و از قرائت اصلی شاعر به دور بمانم.
۴. نیاز به برخی از اصلاحات ساده در متن یا محتوای اشعار که گوشزد کردن بهشاعر برعهدهی ویراستار است. البته ویراستار این اجازه را دارد که در صورت داشتن توانایی لازم، به اصلاح ایرادات جزئی پرداخته و در این مسیر کمکحال شاعر و ناشر کتاب باشد.
۵. آخرین موردی که به آن اشاره میشود، اهمیت مشورت با اهلفن در انتخاب اشعار، مخصوصاً شعر سپید و نیمایی بود. با توجه به علاقهی زیاد و دانش اندک بنده در این موضوع، احساس میکنم ذهنیت کلاسیکسرای هردو انتخابکنندهی اشعار این کتاب، ناگزیر در انتخاب اشعار غیرکلاسیک نیز تاثیر گذار بوده است. همین امر نیاز به دقت بیشتر و مشورت با اهلفن در انتخاب اشعار را بهخوبی نشان میدهد.
✍برای این که سخن به درازا نکشد و از حوصلهی مخاطب خارج نشود، از بقیه موارد مدنظرم صرفنظر کرده و به بیان آخرین ویژگی این نوع کتابها که همانا اهمیت بُعد آموزشی آنهاست، کلامم را به انتها میرسانم. به بیان دیگر شاعر یا مخاطبی که این کتاب را میخواند، خواسته یا ناخواسته دارد با برخی از محورهای ادبی آشنایی اولیه یا تکمیلی و در نهایت تحلیلی پیدا میکند. محورهایی از قبیل؛قالبهای شعری، وزنهای مختلف، کلمات تازه، دیدگاههای متفاوت و... که هرکدام از اینها میتواند برای خوانندگان و مخاطبین کتاب مخصوصا شاعران تازهکار بسیار حائز اهمیت باشد. بهعنوان نمونه یکی از موضوعاتی که در کتاب بهطور نسبی رعایت شده بود و نیاز به دقتنظر بیشتر داشت، بحث «پاورقیها» بود. پاورقیها میتوانند به تنهایی بار آموزشی کتاب را تا حد زیادی افزایش داده و همچنین باعث فهم راحتتر و گستردهتر شدن تعداد مخاطبان کتاب باشند.
✍در پایان به جرأت و با افتخار میتوانم اذعان کنم در بین کتابهایی که تا کنون از کنگرهها به دستم رسیده و موفق به خواندن بسیاری از آنان شدهام، کتاب خوب «از صریا تا سامرا» را الحق کتابی بسیار جامع و خواندنی در موضوع خود یافتم. انشاءالله که موضوع چاپ کتاب در دستور کار دیگر رویدادهای ادبی نیز قرار بگیرد. امیدوارم با فراهم شدن شرایط، این کتاب بهآسانی در اختیار شاعران و علاقهمندان به ادبیات آیینی قرار بگیرد و این دست از کارها ادامهدار باشد، انشاءالله.
🔹با آرزوی سلامتی و توفیق برای برگزارکنندگان و
دستاندرکاران کنگره شعر امامهادی علیهالسلام
#مجتبی_خرسندی
۵ شهریور ماه ۱۴۰۳
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
«ادراکی جدید از شاعری در حرم امام رضا(ع)»
به روایت غزلسرای برجسته؛ زندهیاد استاد محمدعلی بهمنی
📽ببینید:
https://telewebion.com/episode/0xeac766e
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای شعر امام رضاییِ زندهیاد استاد محمدعلی بهمنی
شرمندهام که همت آهو نداشتم
شصت و سه سال راه به این سو نداشتم
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
خوشا به حال كسى كه سر و صداى جهان
نكرده است گمش چون پى صداى رضاست
امیرعلی محمدنیا
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
🛎 #خبر
کسب مقام اول در مسابقات شعر دانشآموزی کشور
«سیدایلیا علوی» از شاعران نوقلم انجمن ادبی رَهان پس از کسب رتبه اول استانی شعر در بهار ۱۴۰۳، به مسابقات کشوری راه یافت و در رقابتی حرفهای موفق به کسب مقام اول شعر در «چهل و دومین دوره جشنواره امید فردا» شد.
این موفقیت ارزشمند را به ایشان و خانواده هیأت الهادی(ع) و مسجد امام حسن عسکری(ع) تبریک عرض میکنیم؛ تا باد چنین باد.
🔗مشروح خبر: http://mehrnews.com/x35Wwc
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
🛎 #خبر
به همّت انجمن ادبی رهان و به مناسبت هفته دفاع مقدس، 20 محفل شعرخوانی با عنوان «شبهای شعر پایداری» در مدارس، مساجد، هیأتها و مراسمات رسمی برگزار میشود.
این برنامهها از یکشنبه اول مهر 1403 تا پایان هفته دفاع مقدس با شعرخوانی نوجوانان تربیتیافته در انجمن ادبی رهان اجرا خواهد شد.
جدول برنامهریزی به صورت روزانه اعلام خواهد شد:
🕰 یکشنبه، 1403/7/1
#سنگر_اول: مسجد حجتبنالحسن(عج)، حدفاصل میدان کارگر و شهید، همزمان با نماز مغرب و عشا
#سنگر_دوم: هیأت فاطمهالزهرا(س)، سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد، ساعت 19:15
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
شــبهای شعــــــــر پــــــایــــــداری
به مناسبت هفته دفاع مقدس
#سنگر_اول:
مسجد حجتبنالحسن(عج)، حدفاصل میدان کارگر و شهید، همزمان با نماز مغرب و عشا
#سنگر_دوم:
هیأت فاطمهالزهرا(س)، سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد، ساعت ۱۹:۴۵
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]
#گزارش_تصویری
شبهای شعر پایداری
به مناسبت هفته دفاع مقدس
شب اول، ۱ مهر ۱۴۰۳
#انجمن_ادبی_رهان
#روایت_هویّت_ایرانیاسلامی_نوین
[@RAHAN_POEM]