eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
48 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: « » موضوع: «» برای شب بیست و سوم، علاوه بر اعمالی که با «دو شب قدر گذشته» مشترک است، (هم‌چون: غسل کردن؛ خواندن دو رکعت نماز با هفت مرتبه «توحید» در هر رکعت و گفتن هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» پس از نماز؛ گرفتن قرآن به سر و خداوند را به چهارده معصوم قسم دادن؛ خواندن زیارت حضرت سید الشهّدا(ع)؛ احیاء و شب زنده‌داری به دعا و عبادت؛ خواندن دعای «جوشن کبیر» و پنجاه نماز دو رکعتی و بسیار صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد)؛ ✍️ اعمال مخصوصی دیگری نیز در مفاتیح‌الجنان آمده، ازجمله: 1️⃣ خواندن سوره‌های «عنکبوت» و «روم» و «دخان»؛ 2️⃣ هزار مرتبه خواندن «سوره قدر» 3️⃣ خواندن دعای سلامتی امام زمان: «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَن...» به دفعات در این شب؛ 4️⃣ خواندن چند دعای کوتاه که در مفاتيح الجنان آمده است؛ 5️⃣ و غسل مجدد در آخر شب، علاوه بر غسل اول شب؛ ✅ در پایان از همه‌ی عزیزان التماس دعای خیر داریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢١» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۴ ✍️ مناسبت روز: امشب، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است که طبق روایات بسیار «شب قدر» همین شب است که دعاها در آن مستجاب، و تمام امور بر پایه‌ی حکمت الهی مقدّر و به امضای حضرت صاحب الزمان (عج) می‌رسد؛ لذا ضمن تأکید بر احیاء و بهره‌گیری مضاعف از این شب بزرگ و پرفضیلت، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» که در رابطه با شب باعظمت قدر نازل گردیده، آغاز می‌نمائیم: 💠 «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَ‌بِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ‌🔹سلَامٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ‌»: «فرشتگان، با روح‌القدس (بزرگ آنها)، به فرمان پروردگارشان، (در شب قدر) براى (تقدیر) کل امور، فرود می‌آيند🔹این شب تا صبحگاه، سراسر (رحمت و) سلامت و تهنیت است.» (قدر/۴و۵) طبق نظر مفسرین، این آیات که در رابطه با شب قدر نازل شده‌اند، از دلایل بسیار روشن بر حضور حجت حی الهی در زمین هستند؛ چراکه «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وح»، دارای فعل مضارع است که دلالت بر استمرار دارد، لذا "شب قدر" فقط به زمان رسول خدا اختصاص نداشته و طبق این آیه، «شب قدر» در هر سال تکرار می‌گردد و در آن شب، هیئتی بلندپایه‌ از ملائکه آسمانی به محوریت «روح‌القدس» از سوی خداوند متعال برای ابلاغ مقدّرات عالم در همهٔ امور «مِنْ کلِّ أَمْرٍ» نازل می‌شوند و طبعاً این میهمانان بزرگ الهی، میزبانی بزرگ و با ظرفیتی عظیم در زمین می‌طلبند؛ در نتیجه لازم است در هر زمان، انسانِ کاملِ معصومی، همانند حضرت رسول (ص) به عنوان ولیّ و خلیفه حیّ الهی در زمین وجود داشته باشد تا محل نزول ملائکه الهی در شب قدر باشد؛ بر این اساس رسول اکرم (ص) فرمودند: «به "شب قدر" ايمان آوريد كه آن بعد از من، اختصاص به علی‌بن‌ابیطالب (ع) و يازده فرزند او دارد»: «آمِنُوا بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ إِنَّهَا تَكُونُ لِعَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ لِوُلْدِهِ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ بَعْدِی» (الکافی، ج١، ص۵٣٣) البته برخی از مفسرین گفته‌اند که نزول فرشتگان در شب قدر به جهت ابلاغ درود و سلام خدا به بندگان صالح، و طلب مغفرت برای آنان در این شب باعظمت است، اما با نظر به آیه بعد، به راحتی می‌توان اثبات نمود که این تفسیر قابل قبول نیست! چراکه این موضوع با تعبیر «مِنْ کلِّ أَمْر» هرگز سازگاری ندارد؛ افزون بر این‌که بیش از یکصد روایت در کتب روایی شیعه و سنی آمده که جزئیات کامل و نزول هر ساله ملائکه در این شب بر زمین را روشن نموده است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره فرمودند: «شب قدر در هر سال وجود دارد و امرِ سال در این شب نازل می‌شود و برای این امر، پس از رسول خدا، والیانی وجود دارد؛ پس ابن‌عباس پرسید: یا امیرالمؤمنین این والیان چه کسانی هستند؟ و حضرت فرمودند: آن والیان، من و یازده نفر از صلب من هستند» (الکافی، ج ١، ص۵٣٢)، لذا بدون تردید در این زمان، حضرت صاحب‌الامر (عج) محل نزول ملائکه الهی و صاحبِ شب قدر هستند. ضمناً از آنجا که فرشتگان در شب قدر برای ارائه تقدیر همه‌ی امور «مِنْ کلِّ أَمْرٍ»، خدمت حجت حیّ الهی می‌رسند؛ بر این اساس همه امور مادی و معنوی جهان به اذن خداوند به دست مبارک امام زمان (عج) است؛ و در واقع حضرت «صاحب‌الامر»، واسطه فیض الهی‌ بر تمامی زمینیان هستند. همچنین مفسرین «فَجْر» را نیز به امام زمان (ع) و ظهور و قیام ایشان، تفسیر کرده‌اند‌؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «مراد از "فجر" حضرت مهدى (عج) هستند»: «الفجر هو القائم» (تفسیر البرهان)؛ چراکه با ظهور خورشید ولایت، شب تاريك ظلم و فساد، در مطلع فجر برای همیشه برچيده خواهد شد. ✍️ و اما چند نکته درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ شرافت شب قدر به نزول قرآن صامت بر قرآن ناطق است؛ لذا هرچه انسان در این شب به قرآن صامت و ناطق، متوسل و نزدیکتر شود، بهره و نصیب بیشتری می‌برد؛ 2️⃣ به فرموده اهل بیت (ع) برای اثبات وجود امام حیّ، باید با این آیات با مخالفین احتجاج کرد، چراکه همهٔ امت اسلام بر وجود شب قدر تا قیامت اتفاق نظر دارند و به دلیل ضرورت نزول ملائکه بر «انسان کامل» در زمین، وجود حجت حیّ الهی در هر عصر ثابت می‌گردد؛ 3️⃣ توجه به این موضوع که تقدیرات یک‌ساله انسان در شب قدر به محضر حجت حیّ الهی ارائه و به امضای آن حضرت می‌رسد، باعث توجه و توسل بیشتر انسان به امام زمان (عج) می‌شود؛ ✍️ در پایان بجاست که تمامی شیعیان در شب رقم خوردن مقدّرات الهی، مهمترین خواسته خود را تعجیل در فرج قرار دهند، چراکه با آمدن منجی، تمامی سختی‌ها، مشکلات و تاریکی‌های بشریت محو شده و مطلع فجر و صبح روشن و نورانی برای انسان پدیدار می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و دوم » موضوع: « (٢١)» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٢۵ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الجمعة، ٢٣ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Friday 14 April 2023 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر(عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 روز قدر و نزول قرآن کریم 🌙 روز قدس ☀️ روز بزرگداشت عطار نیشابوری ☀️ سالروز شهادت رضا چراغی فرمانده لشکر ٢٧ رسول‌الله (١٣۶٢ش) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و چهارم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود؛ 🔻دعای روز بیست و سوم ماه رمضان: «اَللّـهُمَّ اغْسِلْنى فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنى فیهِ مِنَى الْعُیُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبى فیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ» «خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش، رتبه دل‌های اهل تقوی بخش، ای پذیرنده عذر لغزش‌های گناهکاران» 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر (ص): «لا تَزالُ عِصابَةٌ مِن اُمَّتي يُقاتِلونَ عَلى أبوابِ دِمَشقَ و ما حَولَهُ و عَلى أبوابِ بَيتِ المَقدِسِ و ما حَولَهُ لايَضُرُّهُم خِذلانُ مَن خَذَلَهُم ظاهِرينَ عَلَى الحَقِّ إلى أن تَقُومَ السَّاعَةُ» «پيوسته گروهى از امّت من بر دروازه‌هاى دمشق و پيرامونش، و بيت‌المقدّس و پيرامون آن، مبارزه مى‌كنند و يارى نكردن آنان، زيانى به آنها نمى‌رساند! آنان تا روز قيامت پشتيبان حقّ‌اند» 📚 مسند أبى يعلى، ج ۱۱، ص ۳۰۲ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ طبق نظر مراجع عظام تقلید، «اماله کردن با چیزهای روان»: یعنی وارد کردن مایع به بدن از راه مخرج؛ و همچنین «قی کردن عمدی» (استفراغ نمودن) روزه را باطل می‌نماید، چنانچه در رساله عمليه مراجع آمده: ⬅️ «اماله کردن با چیز روان» اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌کند؛ ولی استعمال شیاف‌هایی که برای معالجه است، اشکال ندارد؛ ⬅️ هرگاه روزه دار عمداً «قی» كند، اگر چه به واسطه‌ی مریضی (و مسمومیت) و مانند آن ناچار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود؛ ولی اگر سهواً يا بی‌اختيار «قی» كند، اشكال ندارد؛ (ولی نبايد آن را عمداً فرو ببرد). 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٢» روز جمعه، ١۴٠٢/٠١/٢۵ ✍️ مناسبت روز: امروز آخرین جمعه ماه رمضان و «روز قدس» است، لذا سخن امروز را با گرامیداشت این روز جهانی و دعوت از همه‌ی مؤمنین برای شرکت در راهپیمایی روز قدس آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ اما امروز، بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «هَلْ يَنْظُرُونَ‏ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»: «آيا جز اين انتظارى دارند كه قيامت ناگهان به‌ سراغشان آيد در‌ حالى‌ كه نمى‌فهمند؟!» (زخرف/۶۶) این آیه در وصف حالِ غافلان بی‌خبری است که منکر قیامت بودند، ولی قیامت برای آنها به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و خبر، رخ می‌دهد؛ ✍️ مفسرین «آیه ۶۶ سوره زخرف» را بر اساس روایات تبیینی اهل‌بیت (ع) از «آیات‌المهدی» دانسته‌اند و آن را علاوه بر قیامت، به وقوع ناگهانی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) تفسیر کرده‌اند؛ چنانچه در روایتی، زراره می‌گوید: از امام باقر (ع) درباره‌ی آیه‌ی «هَل ینظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیهُم بَغْتَةً» سؤال کردم؛ امام فرمودند: «منظور از این آیه، قیام حضرت قائم (عج) است که ناگهان به‌سراغ مردم می‌آید»: «... قَالَ هِیَ سَاعَة الْقَائِمِ (عج) تَأْتِیهِمْ بَغْتَة» (بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۶۴/ تفسیر البرهان) حضرت حجت (عج) نیز در نامه (توقیع) خود به شیخ مفید (ره) فرمودند: «پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه باعث ناپسندى و ناخشنودىِ ما می‌شود، بپرهيزد؛ چراكه امر قیام ما، ناگهانى و بدون آمادگى قبلی است و در آن هنگام، توبه سودى نمى‌بخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از عقوبت اعمالش رهايى نمى‌دهد»: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنْجِیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة» [الإحتجاج (للطبرسی)، ج٢، ص ۵٩۶]. ✍️ اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ وقوع «قيامت» ناگهانى است و زمان آن بر كسى معلوم نيست: «بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ» 2️⃣ از آنجایی که این آیه بر زمان قیام امام زمان نیز تطبیق داده شده، روشن می‌شود، ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) نیز مانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره است، و کسی از زمان آن خبر ندارد؛ 3️⃣ طبق این آیه، «توقیت» و معلوم نمودن وقت برای ظهور و قیام قائم آل محمد (عج) باطل و کذب است؛ چنانچه در روایات متعدد از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) آمده که «وقت‏گزاران برای ظهور دروغ می‌گویند»: «کَذَبَ الْوَقَّاتُون» (اصول کافی، ج١، ص٣۶٨)؛ البته گاهی شواهدی مبنی بر نزدیکی ظهور بیان می‌شود که به معنای ایجاد آمادگی برای ظهور است و اشکالی ندارد؛ 4️⃣ از آنجا که ظهور و قیام حضرت ولی‌عصر (عج) غیر منتظره است، منتظران باید هر لحظه آمادگی برای ظهور حضرت و یاری امام داشته باشند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «در ادبیّات نظامی یک‌ چیزی داریم به نام «آماده‌باش»؛ انتظار یعنی «آماده‌باش»؛ انسان مؤمن و منتظر، آن‌کسی است که در حال «آماده‌باش» است! اگر امام شما که مأمورِ به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کلّ جهان است، امروز ظهور بکند، باید من و شما آماده باشیم! این «آماده‌باش» خیلی مهم است... انتظار به معنای بی‌‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن، و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند این‌ها نیست! انتظار یعنی باید دائم در حال «آماده‌باش» باشیم...» (سخنان معظم‌له در ۱۳۹۶/۰۲/۲۰) https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و سوم » موضوع: « (٢٢)» روز جمعه، ١۴٠٢/٠١/٢۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٢۶ فروردین ١۴٠٢ 🌙 السبت، ٢۴ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Saturday 15 April 2023 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 مرگ ابولهب لعنت‌الله‌علیه (٢ ق) 🌙 مرگ مروان بن حکم لعنت‌الله‌علیه (۶۵ ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و پنجم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت یک بار سوره حمد و ده بار سوره توحید قرائت می‌گردد. 🔻دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان: «اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین» «خدایا در این روز از تو درخواست می‌کنم آنچه را که رضای تو در اوست، و به تو پناه می‌برم از آنچه تو را ناپسند است و از تو توفیق می‌خواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم، ای عطابخش سؤال‌کنندگان» 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «مَن فَطَّرَ صائما فلَهُ مِثلُ أجرِهِ» «هركه روزه‌دارى را افطارى دهد، اجرش همانند اجر او باشد» 📚 الكافی، ج۴‌، ص۶٨ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ اگر روزه دار سهواً يكى از كارهايى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، و به خيال اين كه روزه‌اش باطل شده عمداً دوباره يكى از کارهای باطل کننده را به جا آورد، روزۀ او باطل مى‌شود؛ ✅ اگر چيزى به زور در گلوى روزه‌دار بريزند، (يا سر او را به زور در آب فرو برند) روزۀ او باطل نمى‌شود؛ ولى اگر مجبورش كنند كه روزۀ خود را باطل كند مثلاً به او بگويند: اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مى‌زنيم و خودش براى جلوگيرى از ضرر چيزى بخورد، روزۀ او باطل مى‌شود؛ (و باید قضای آن را به جا آورد). ⬅️ روزه دار نبايد جايى برود كه مى‌داند چيزى در گلويش مى‌ريزند يا مجبورش مى‌كنند كه خودش روزۀ خود را باطل كند... 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٣» روز شنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۶ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روزهای گذشته، سخن امروز را نیز به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم اختصاص می‌دهیم: 💠 «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا...»: «و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن می‌گردد...» (زمر/۶٩) مفسرین در تفسیر «بِنُورِ رَبِّهَا» بر اساس آیات دیگر قرآن کریم و روایات تفسیری، نکات مختلفی را بیان کرده‌اند، ازجمله این‌که: 1️⃣ «نور ربّ» را به‌معنای «نور حقّ و عدالت» خداوند دانسته‌اند که در روز قیامت، زمین را نورانى مى‌كند. (تفسیر نور) 2️⃣ «نور ربّ» را نوری دانسته‌اند که به‌واسطه آن، كشف اسرار و حقايق در قيامت می‌شود. (تفسير الميزان) 3️⃣ «نور ربّ» را نورى دانسته‌اند كه از مؤمنان در قیامت بر مى‌خيزد، چراکه در قیامت نور خورشيد و ماه وجود ندارد؛ چنانچه خداوند در آیه ٨ سوره تحریم می‌فرماید: «...نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ...»: «(در آن روز) نور (ایمان و عبادت) آنها در پیش رو و سمت راست ایشان می‌رود (و راه بهشت را به آنها نشان می‌دهد)» (تفسير أطْیَبُ‌البَیان) 4️⃣ عده‌ای از مفسرین نیز «نور ربّ» را به نور امام و پیشوا در زمین تفسیر کرده‌ و این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چنانچه مفضّل‌ می‌گوید از امام صادق (ع) شنیدم که درباره‌ی «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» فرمودند: «پروردگار زمین، یعنی امام زمین»، پس عرض کردم: «وقتی امام بیرون آید، چه می‌شود»؟ حضرت فرمودند: «آنگاه مردم از تابش خورشید و نور ماه بی‌نیاز می‌شوند و به نور (هدایت) امام، راه می‌نوردند»: «رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ... یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَامِ» (بحارالأنوار، ج۷، ص۳۲۶/ البرهان/ نورالثقلین) ✍️ واما چند نکته درباره‌ی آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ «رَبِّ» واژه‌ای است که در زبان عرب بجز خداوند، به حاکم و مالک و ارباب نیز اطلاق می‌شود و در آیات دیگر قرآن نیز به غیر خدا اطلاق شده است، چنانچه در سوره يوسف، «رَبُّکَ» اشاره به «عزیز مصر» دارد، لذا در اینجا نیز «بِنُورِ رَبِّهَا» به این معناست که زمین، صاحبی دارد که آن حضرت صاحب‌الزمان (عج) است که با نور او ظلم و تاریکی برطرف، و زمین روشن و منور خواهد شد؛ 2️⃣ فرق واژه «اشراق» با «طلوع» این است که در مفهوم این واژه، علاوه بر طلوع، نورافشانی نیز گنجانده شده، به گونه‌ای که درخشندگی و تابش منبع نور بسیار زیاد بوده و در نقطه مرتفعی قرار دارد که همه جا را روشن می‌کند؛ 3️⃣ با ظهور امام زمان (عج) و حاکميت تمام عيار توحيد بر سراسر عالم، تاریکی و ظلمت رخت بر می‌بندد و نور علم و عدالت و شناخت حقایق، وضعیت عالَم را به گونه‌ای روشن خواهد ساخت که بشر تازه متوجه می‌شود که تا کنون در جهل و تاریکی بوده‌ است؛ 4️⃣ تنها راه نجات بشریت از تاریکی‌ها، ظهور خورشید ولایت، و نورافشانی منجی عالم بشریت است، بنابراین باید زمینه‌های طلوع خورشید را فراهم نمود؛ 5️⃣ از آنجا که امام زمان (عج)، «نور عالم‌تاب» است، در دوران غيبت نیز به ميزانی که با ایشان ارتباط نزدیکتر داشته باشیم، سرزمین وجودمان، نور و خير و برکت و رحمت می‌گیرد. https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و چهارم » موضوع: « (٢٣)» روز شنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ٢٧ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الأحد، ٢۵ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Sunday 16 April 2023 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: مناسبت خاصی نداریم. 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و ششم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت یک بار سوره حمد و صد بار سوره توحید قرائت می‌گردد. 🔻دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان: «اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ، و مُعادیاً لأعْدائِکَ، مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ، یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین» «خدایا قرار بده مرا در این روز، دوست دوستانت، و دشمن دشمنانت، و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت، ای نگهدار دل‌های پیامبران» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرُ مِنْ صِیَامِ اللِّسَانِ وَ صَوْمُ اللِّسَانِ خَیْرُ مِنْ صِیَامِ الْبَطْنِ» «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است» 📚 غررالحکم، ج ۱، ص ۴۱۷ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓آیا تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفه‏اش چیست؟ ✅ تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، اما اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است؛ ولی روزه آن روز قضا دارد؛ بنابراین جايز نيست به‌طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد. ❓اگر روزه‌دار جاهل باشد به این‌که تا به حد ترخص (که دیوارهای شهر را نبیند و صدای آن را نشنود) نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند، و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ و آیا فقط قضای روزه بر او واجب می‌شود، یا کفاره هم دارد؟ ✅ در فرض مرقوم، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند، لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده، کفّاره ندارد. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢۴» روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢٧ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، سخن امروز را نیز با یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم: 💠 «لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليما»: «اگر [كافر و مؤمن‏] از هم متمايز مى‏شدند، قطعاً كافران را به مجازات دردناكى عذاب مى‏کردیم» (فتح/٢۵) در این آیه خداوند به سنّت «تَزایُل» به معنای «ضرورت جدا شدن کامل دو گروه کافر و مؤمن از هم» اشاره می‌نماید، و آن را یکی از دلایل تأخیر در نزول عذاب الهی بر کافران می‌داند؛ چنانچه مفسرین آورده‌اند که در ماجرای صلح حدیبیه، مؤمنینی در مکه بودند که جبهه‌ی ایمان آنها را نمی‌شناختند یا به تعبیر دقیق‌تر، عده‌ای به ظاهر کافر بودند ولی در باطن مؤمن! لذا خداوند به پیامبر اکرم دستور صلح داد تا فرصت لازم برای جدایی کامل مؤمنان از کافران ایجاد شود و مؤمنین همراه کافران کشته نشوند. ✍️ البته مفسرین بنا بر روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) این آیه را از «آیات المهدی»، و «تزایل» را یکی از فلسفه‌های تأخیر در ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) دانسته‌اند؛ چنانچه در روایتی آمده که خدمت امام صادق (ع) عرض کردیم: «آیا امیرالمؤمنین (ع) در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبودند؟» حضرت فرمودند: «آری، چنین بودند»؛ پس عرض کردیم: «چرا (بعد از رحلت رسول خدا) گروهی بر ایشان غلبه کردند و حضرت از (حق مسلّم) خودشان در برابر آن‌ها دفاع نکردند؟ امام فرمودند: «یکی از آیات قرآن، مانع این کار شد» و سپس آیه «لو تَزَیَّلوا لعَذَّبْنَا الذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلیمًا» را تلاوت کرده و فرمودند: «خداوند در میان فرزندان کفّار و منافقان و (در صُلب آنها) مؤمنانی را قرار داده بود و آن حضرت بنا نداشتند تا زمانی‌که آن فرزندان به دنیا بیایند با آن‌ها بجنگند! (و آنها را نابود نمایند) لذا زمانی‌که آن‌ها به دنیا آمدند، حضرت علی (ع) با آن‌ها که دشمنی خود را ابراز کردند، (یعنی ناکثین و قاسطین و مارقین) جنگیدند» و سپس حضرت صادق (ع) اضافه نمودند: «درباره قائم ما اهل‌بیت نیز چنین است و آن حضرت، زمانی ظهور خواهند کرد که مؤمنانی که در نسل کفّار هستند، متولّد شده باشند؛ آنگاه آن حضرت قیام کرده و کافران را نابود می‌نمایند»: «...کَذَلِکَ قَائِمُنَا (عج) أَهْلَ الْبَیْتِ (ع) لَنْ یَظْهَرَ أَبَداً حَتَّی تَظْهَرَ وَدَائِعُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَی مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ» (کمال الدین، ج۲، ص۶۴۱/ البرهان/ نورالثقلین) همچنین صادق آل‌ محمد (ع) در روایتی دیگر، درباره‌ی آیه‌ی «لو تَزَیَّلوا...» فرمودند: «هرگاه خداوند، کفّاری را که از نسل مؤمنان و مؤمنانی را که از نسل کفّار متولّد می‌شوند به دنیا آورد، آنان را که کفر ورزیدند، عذاب خواهد کرد»: «...لَوْ أَخْرَجَ اللَّهُ مَا فِی أَصْلَابِ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الْکَافِرِینَ وَ مَا فِی أَصْلَابِ الْکَافِرِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ لَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا» (بحارالأنوار، ج۲۹، ص۴۳۷/ نورالثقلین/ البرهان) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ یکی از فلسفه‌های طولانی شدن غیبت امام عصر (عج)، جاری شدن سنّت «تزایل» است؛ بدین معنا که کافران و مؤمنان، کاملاً از هم جدا شوند، و حتی در نسل و صلب دشمنان امام زمان (عج) نور مؤمنی باقی نمانده باشد؛ تا در زمان ظهور و قیام حضرت کنند، مؤمنی ولو در صلب کافری از بین نرود؛ 2️⃣ کار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، پرورش انسان‌هاست، نه از بین بردن آن‌ها! لذا حضرات معصومین (ع) نه تنها به انسان‌های موجود توجه دارند، بلکه حتی به نسل‌های بعدی آن‌ها نیز توجه می‌نمایند؛ 3️⃣ هیچ‌گاه نباید درباره حکمت الهی و سیره حکیمانه پیامبران و امامان معصوم تردید و اعتراض کرد و قضاوت عجولانه نمود؛ چراکه فلسفه‌ی بعضی از افعال آن‌ها در ظاهر برای ما معلوم نیست؛ و خداوند و انبیاء و اولیاء الهی نکاتی را می‌دانند که ما نسبت به آنها جاهل هستیم! مثل وجود نور مؤمنین در اصلاب کافران. https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و پنجم » موضوع: « (٢۴)» روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ٢٨ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الإثنين، ٢۶ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Monday 17 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 شب رحلت علامه محمد باقر مجلسی (ره) در سال ١١١٠ قمری 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و هفتم ماه رمضان، چهار رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت یک بار سوره حمد و سوره ملک و یا بجای سوره ملک، بیست و پنج بار سوره توحید قرائت می‌گردد. 🔻دعای روز بیست و ششم ماه رمضان: «اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً، و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً، و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً، و عَملی فیهِ مَقْبولاً، و عَیبی فیهِ مَسْتوراً، یا أسْمَعِ السّامعین» «خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه، قدردانـی شده؛ و گناه مرا در این ماه، آمرزیده؛ کردارم را در آن، مورد قبول؛ و عیب مرا در آن، پوشیده‌؛ شنواترین شنوایان» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «مَن وقَّرَ عالمِاً وَقَّرَ رَبَّه» «کسی که عالمی را گرامی بدارد و تعظیم نماید، (مانند آن است که) پروردگارش را گرامی و بزرگ داشته است» 📚 تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص۴۷ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام پایانی » موضوع: « ١» ✅ زکات فطره يا «فطریه» یکی از واجبات دین اسلام است که باید در عید سعید فطر پرداخت گردد؛ . ❓مقدار فطریه چقدر است؟ ✅ شخص مسلمان بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب می‏شوند، برای هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اين‌ها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد. ❓زكات فطره را حتماً بايد از قوت غالب داد؟ ✅ اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند آن‌ها داده شود، كفايت می‏كند و منحصر به قوت غالب نيست. ❓زمان كنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟ ✅ بعد از اثبات حلول ماه شوال می‌تواند آن را کنار بگذارد؛ اما اگر روزه‌دار، نماز عيد فطر می‏خواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز پرداخت كند يا كنار بگذارد؛ و اگر نماز عيد نمی‏خواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢۵» روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢٨ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق تقویم قمری در شب رحلت علامه محمد باقر مجلسى (ره) فرزند عالم ربانی محمدتقى مجلسی (ره)، فقیه و محدث بزرگ شیعه در قرن یازدهم هجری قمری قرار داریم؛ عالم بزرگی که علاوه بر فعالیت‌های علمی بی‌نظیر همچون نوشتن بیش از ۶٠٠ جلد کتاب ارزشمند، منصب «شیخ الاسلامی» را در حکومت صفویه به عهده داشت و خدمات بسیاری را در زمینه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به ایران و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ارائه نموده است؛ علامه مجلسى (ره) آن چنان شهرتى در جهان اسلام دارد که محتاج هیچ بیان و توضیحى نیست و نام او هم‌چون خورشید در آسمان علم و عمل مى‌درخشد! به‌گونه‌ای که در اکثر علوم اسلامى مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه؛ و همچنین فلسفه، منطق، ریاضیات، ادبیات، لغت، جغرافیا، طب و نجوم، و علوم خفیه يا غریبه، ممتاز و بى‌نظیر است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند علامه مجلسی (ره) و پدر بزرگوارشان، و با تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم: 💠 «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ‏ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ»: «آيا براى كسانى كه ايمان آورده‌اند، زمان آن نرسيده كه دل‌هايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين به آنان كتاب آسمانى داده شد، پس زمان طولانى بر آنان گذشت و دل‌هايشان سخت گرديد و بسيار از آنها فاسق گشتند» (حدید/١۶) در این آیه، خداوند از مسلمانان می‌خواهد که از امت‌های گذشته، عبرت و درس‌ بگیرند تا مبادا مانند یهود و نصارا بشوند که (بر اثر طولانی شدن وعده الهی و بعثت خاتم‌الانبیاء در فاصله‌ای حدود ششصد سال)، دلهایشان سخت شد و دچار فسق گردیدند؛ ✍️ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند، چراکه در روايات آمده که این آیه، مصداق دوران غيبت حضرت مهدى (عج) است که این دوران به قدرى طولانى مى‌شود كه مردم، گروه گروه، از دين خارج می‌شوند. (تفسير نورالثقلين) چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «این آیه درباره‌ی مردم زمان غیبت نازل شده است و «اَمَد» در این آیه به معنای دوران طولانی غیبت است»: «... فِی أَهْلِ زَمَانِ الْغَیْبَه... و قال إنما الأمد أمد الغيبة» (الغيبة للنعمانی، ج١، ص۲۴/ البرهان» ✍️ اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ این آیه به ما هشدار می‌دهد که ای «منتظران خاتم الاوصیاء»، شما مانند «منتظران خاتم الانبیاء» نباشید و در دوران طولانی انتظار، دچار قساوت قلب و فسق نشوید؛ 2️⃣ طبق این آیه، تداوم غفلت، سبب قساوت قلب مى‌شود و سنگدلى، زمينه فسق را فراهم می‌کند: «فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ‏ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ» 3️⃣ تفاوت «اَمد» با «اَبد» آن است كه «اَبد» به معنى زمان غير محدود است ولی «اَمد» به معنى زمان محدود ولى مجهول‌الحدّ است. (قاموس قرآن، ج١، ص١٠٩) 4️⃣ دوران طولانی غیبت، آسیب‌های فراوان دارد، لذا باید نسبت به آنها از خود و خانواده و جامعه مراقبت کنیم تا دچار غفلت، شک، گناه و بالاخره قساوت قلب و فسق نشویم؛ 5️⃣ خداوند در این آیه برای مصونیت از آفات دوران غیبت نیز، دو راهکار ارائه نموده است: ⬅️ همیشه به یاد خدا باشیم: «لِذِكْرِ اللَّهِ» و بدانیم براساس آیه ١۴ سوره طه، برپايى نماز بالاترین ذکر است: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِی» و ذکر خدا موجب آرامش دل‌ها و دوری از گناه می‌شود: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد، ٢٨) چراکه ياد ما از خدا، سبب ياد خدا از ماست: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» (بقره، ١۵٢)؛ ⬅️ و به آنچه خداوند برای ما فرستاده، متمسک شویم: « وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ»؛ که پیامبر اکرم (ص) در همین زمینه به امت اسلامی وصیت فرمودند: «ِإِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی...»: «همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران‌بها می‌گذارم، که اگر به آن‌ها متمسک شوید، هرگز پس از من گمراه نشوید و آن‌ها «کتاب خدا» و «عترت و أهل بیت» من هستند...» (اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۳۷۰) https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و ششم » موضوع: « (٢۵)» روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠١/٢٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ٢٩ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء، ٢٧ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Tuesday 18 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز رحلت علامه محمد باقر مجلسی (١١١٠ قمری) ☀️ روز ارتش جمهوری اسلامی ایران 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و هشتم ماه رمضان، شش رکعت نماز وارد شده که به صورت سه نماز دورکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت یک بار سوره حمد، آیة‌الکرسی و سوره‌های کوثر و توحید هر کدام ده بار قرائت شده و بعد از سلام نماز، صد بار بر پیامبر(ص) و آل ایشان صلوات فرستاده شود. 🔻دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْر،ِ و صَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ، و اقْبَلْ مَعاذیری، و حُطّ عنّی الذّنب و الوِزْرِ، یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین» «خدایا روزی کن مرا در این روز، فضیلت شب قدر را؛ و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی؛ و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را، ای مهربان به بندگان شایسته خویش» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «الجُنُوُد بِإذنِ اللّه، حُصُونُ الرَّعیةِ وَ زَینُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیةُ إلاّ بِهِم» «قوای نظامی، به اذن خداوند، دژ محکم مردم، زینت زمامداران، مایه عزّت دین و امنیت‌اند؛ و کار مردم جز به آنان استوار نمی‌شود» 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۵٣ https://eitaa.com/ROOZBARG