eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
44 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ طبق نظر مراجع عظام تقلید، «اماله کردن با چیزهای روان»: یعنی وارد کردن مایع به بدن از راه مخرج؛ و همچنین «قی کردن عمدی» (استفراغ نمودن) روزه را باطل می‌نماید، چنانچه در رساله عمليه مراجع آمده: ⬅️ «اماله کردن با چیز روان» اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌کند؛ ولی استعمال شیاف‌هایی که برای معالجه است، اشکال ندارد؛ ⬅️ هرگاه روزه دار عمداً «قی» كند، اگر چه به واسطه‌ی مریضی (و مسمومیت) و مانند آن ناچار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود؛ ولی اگر سهواً يا بی‌اختيار «قی» كند، اشكال ندارد؛ (ولی نبايد آن را عمداً فرو ببرد). 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٢» روز جمعه، ١۴٠٢/٠١/٢۵ ✍️ مناسبت روز: امروز آخرین جمعه ماه رمضان و «روز قدس» است، لذا سخن امروز را با گرامیداشت این روز جهانی و دعوت از همه‌ی مؤمنین برای شرکت در راهپیمایی روز قدس آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ اما امروز، بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای گذشته، به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «هَلْ يَنْظُرُونَ‏ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»: «آيا جز اين انتظارى دارند كه قيامت ناگهان به‌ سراغشان آيد در‌ حالى‌ كه نمى‌فهمند؟!» (زخرف/۶۶) این آیه در وصف حالِ غافلان بی‌خبری است که منکر قیامت بودند، ولی قیامت برای آنها به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و خبر، رخ می‌دهد؛ ✍️ مفسرین «آیه ۶۶ سوره زخرف» را بر اساس روایات تبیینی اهل‌بیت (ع) از «آیات‌المهدی» دانسته‌اند و آن را علاوه بر قیامت، به وقوع ناگهانی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) تفسیر کرده‌اند؛ چنانچه در روایتی، زراره می‌گوید: از امام باقر (ع) درباره‌ی آیه‌ی «هَل ینظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیهُم بَغْتَةً» سؤال کردم؛ امام فرمودند: «منظور از این آیه، قیام حضرت قائم (عج) است که ناگهان به‌سراغ مردم می‌آید»: «... قَالَ هِیَ سَاعَة الْقَائِمِ (عج) تَأْتِیهِمْ بَغْتَة» (بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۶۴/ تفسیر البرهان) حضرت حجت (عج) نیز در نامه (توقیع) خود به شیخ مفید (ره) فرمودند: «پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه باعث ناپسندى و ناخشنودىِ ما می‌شود، بپرهيزد؛ چراكه امر قیام ما، ناگهانى و بدون آمادگى قبلی است و در آن هنگام، توبه سودى نمى‌بخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از عقوبت اعمالش رهايى نمى‌دهد»: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنْجِیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة» [الإحتجاج (للطبرسی)، ج٢، ص ۵٩۶]. ✍️ اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ وقوع «قيامت» ناگهانى است و زمان آن بر كسى معلوم نيست: «بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ» 2️⃣ از آنجایی که این آیه بر زمان قیام امام زمان نیز تطبیق داده شده، روشن می‌شود، ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) نیز مانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره است، و کسی از زمان آن خبر ندارد؛ 3️⃣ طبق این آیه، «توقیت» و معلوم نمودن وقت برای ظهور و قیام قائم آل محمد (عج) باطل و کذب است؛ چنانچه در روایات متعدد از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) آمده که «وقت‏گزاران برای ظهور دروغ می‌گویند»: «کَذَبَ الْوَقَّاتُون» (اصول کافی، ج١، ص٣۶٨)؛ البته گاهی شواهدی مبنی بر نزدیکی ظهور بیان می‌شود که به معنای ایجاد آمادگی برای ظهور است و اشکالی ندارد؛ 4️⃣ از آنجا که ظهور و قیام حضرت ولی‌عصر (عج) غیر منتظره است، منتظران باید هر لحظه آمادگی برای ظهور حضرت و یاری امام داشته باشند؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «در ادبیّات نظامی یک‌ چیزی داریم به نام «آماده‌باش»؛ انتظار یعنی «آماده‌باش»؛ انسان مؤمن و منتظر، آن‌کسی است که در حال «آماده‌باش» است! اگر امام شما که مأمورِ به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کلّ جهان است، امروز ظهور بکند، باید من و شما آماده باشیم! این «آماده‌باش» خیلی مهم است... انتظار به معنای بی‌‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن، و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند این‌ها نیست! انتظار یعنی باید دائم در حال «آماده‌باش» باشیم...» (سخنان معظم‌له در ۱۳۹۶/۰۲/۲۰) https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و سوم » موضوع: « (٢٢)» روز جمعه، ١۴٠٢/٠١/٢۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٢۶ فروردین ١۴٠٢ 🌙 السبت، ٢۴ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Saturday 15 April 2023 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 مرگ ابولهب لعنت‌الله‌علیه (٢ ق) 🌙 مرگ مروان بن حکم لعنت‌الله‌علیه (۶۵ ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و پنجم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت یک بار سوره حمد و ده بار سوره توحید قرائت می‌گردد. 🔻دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان: «اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین» «خدایا در این روز از تو درخواست می‌کنم آنچه را که رضای تو در اوست، و به تو پناه می‌برم از آنچه تو را ناپسند است و از تو توفیق می‌خواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم، ای عطابخش سؤال‌کنندگان» 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «مَن فَطَّرَ صائما فلَهُ مِثلُ أجرِهِ» «هركه روزه‌دارى را افطارى دهد، اجرش همانند اجر او باشد» 📚 الكافی، ج۴‌، ص۶٨ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «‌» موضوع: «» ✅ اگر روزه دار سهواً يكى از كارهايى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، و به خيال اين كه روزه‌اش باطل شده عمداً دوباره يكى از کارهای باطل کننده را به جا آورد، روزۀ او باطل مى‌شود؛ ✅ اگر چيزى به زور در گلوى روزه‌دار بريزند، (يا سر او را به زور در آب فرو برند) روزۀ او باطل نمى‌شود؛ ولى اگر مجبورش كنند كه روزۀ خود را باطل كند مثلاً به او بگويند: اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مى‌زنيم و خودش براى جلوگيرى از ضرر چيزى بخورد، روزۀ او باطل مى‌شود؛ (و باید قضای آن را به جا آورد). ⬅️ روزه دار نبايد جايى برود كه مى‌داند چيزى در گلويش مى‌ريزند يا مجبورش مى‌كنند كه خودش روزۀ خود را باطل كند... 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٣» روز شنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۶ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روزهای گذشته، سخن امروز را نیز به تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم اختصاص می‌دهیم: 💠 «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا...»: «و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن می‌گردد...» (زمر/۶٩) مفسرین در تفسیر «بِنُورِ رَبِّهَا» بر اساس آیات دیگر قرآن کریم و روایات تفسیری، نکات مختلفی را بیان کرده‌اند، ازجمله این‌که: 1️⃣ «نور ربّ» را به‌معنای «نور حقّ و عدالت» خداوند دانسته‌اند که در روز قیامت، زمین را نورانى مى‌كند. (تفسیر نور) 2️⃣ «نور ربّ» را نوری دانسته‌اند که به‌واسطه آن، كشف اسرار و حقايق در قيامت می‌شود. (تفسير الميزان) 3️⃣ «نور ربّ» را نورى دانسته‌اند كه از مؤمنان در قیامت بر مى‌خيزد، چراکه در قیامت نور خورشيد و ماه وجود ندارد؛ چنانچه خداوند در آیه ٨ سوره تحریم می‌فرماید: «...نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ...»: «(در آن روز) نور (ایمان و عبادت) آنها در پیش رو و سمت راست ایشان می‌رود (و راه بهشت را به آنها نشان می‌دهد)» (تفسير أطْیَبُ‌البَیان) 4️⃣ عده‌ای از مفسرین نیز «نور ربّ» را به نور امام و پیشوا در زمین تفسیر کرده‌ و این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چنانچه مفضّل‌ می‌گوید از امام صادق (ع) شنیدم که درباره‌ی «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» فرمودند: «پروردگار زمین، یعنی امام زمین»، پس عرض کردم: «وقتی امام بیرون آید، چه می‌شود»؟ حضرت فرمودند: «آنگاه مردم از تابش خورشید و نور ماه بی‌نیاز می‌شوند و به نور (هدایت) امام، راه می‌نوردند»: «رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ... یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَامِ» (بحارالأنوار، ج۷، ص۳۲۶/ البرهان/ نورالثقلین) ✍️ واما چند نکته درباره‌ی آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ «رَبِّ» واژه‌ای است که در زبان عرب بجز خداوند، به حاکم و مالک و ارباب نیز اطلاق می‌شود و در آیات دیگر قرآن نیز به غیر خدا اطلاق شده است، چنانچه در سوره يوسف، «رَبُّکَ» اشاره به «عزیز مصر» دارد، لذا در اینجا نیز «بِنُورِ رَبِّهَا» به این معناست که زمین، صاحبی دارد که آن حضرت صاحب‌الزمان (عج) است که با نور او ظلم و تاریکی برطرف، و زمین روشن و منور خواهد شد؛ 2️⃣ فرق واژه «اشراق» با «طلوع» این است که در مفهوم این واژه، علاوه بر طلوع، نورافشانی نیز گنجانده شده، به گونه‌ای که درخشندگی و تابش منبع نور بسیار زیاد بوده و در نقطه مرتفعی قرار دارد که همه جا را روشن می‌کند؛ 3️⃣ با ظهور امام زمان (عج) و حاکميت تمام عيار توحيد بر سراسر عالم، تاریکی و ظلمت رخت بر می‌بندد و نور علم و عدالت و شناخت حقایق، وضعیت عالَم را به گونه‌ای روشن خواهد ساخت که بشر تازه متوجه می‌شود که تا کنون در جهل و تاریکی بوده‌ است؛ 4️⃣ تنها راه نجات بشریت از تاریکی‌ها، ظهور خورشید ولایت، و نورافشانی منجی عالم بشریت است، بنابراین باید زمینه‌های طلوع خورشید را فراهم نمود؛ 5️⃣ از آنجا که امام زمان (عج)، «نور عالم‌تاب» است، در دوران غيبت نیز به ميزانی که با ایشان ارتباط نزدیکتر داشته باشیم، سرزمین وجودمان، نور و خير و برکت و رحمت می‌گیرد. https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و چهارم » موضوع: « (٢٣)» روز شنبه، ١۴٠٢/٠١/٢۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ٢٧ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الأحد، ٢۵ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Sunday 16 April 2023 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: مناسبت خاصی نداریم. 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب بیستم و ششم ماه رمضان، هشت رکعت نماز وارد شده که به صورت چهار نماز دورکعتی خوانده می‌شود و در هر رکعت یک بار سوره حمد و صد بار سوره توحید قرائت می‌گردد. 🔻دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان: «اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ، و مُعادیاً لأعْدائِکَ، مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ، یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین» «خدایا قرار بده مرا در این روز، دوست دوستانت، و دشمن دشمنانت، و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت، ای نگهدار دل‌های پیامبران» 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرُ مِنْ صِیَامِ اللِّسَانِ وَ صَوْمُ اللِّسَانِ خَیْرُ مِنْ صِیَامِ الْبَطْنِ» «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است» 📚 غررالحکم، ج ۱، ص ۴۱۷ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ❓آیا تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفه‏اش چیست؟ ✅ تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، اما اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است؛ ولی روزه آن روز قضا دارد؛ بنابراین جايز نيست به‌طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد. ❓اگر روزه‌دار جاهل باشد به این‌که تا به حد ترخص (که دیوارهای شهر را نبیند و صدای آن را نشنود) نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند، و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ و آیا فقط قضای روزه بر او واجب می‌شود، یا کفاره هم دارد؟ ✅ در فرض مرقوم، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند، لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده، کفّاره ندارد. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG