eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
17.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: سالروز شهادت (ره) موضوع امروز: «»         روز سه‌شنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه - ٢١ تیر ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء، ٢٣ ذی‌الحجه ١۴۴۴ 🌲م Wednesday 12 July 2023 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 منازل امام حسین تا کربلا «کربلا» (۶٠ ق) ☀️ قيام خونین مردم در مسجد گوهرشاد عليه كشف (١٣١۴ ش) ☀️ بناى قم (١٣٣٣ش) ☀️ 🤲 اعمال روز: 🔹 عمل خاصی برای امروز وارد نشده است. 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «صِيانَةُ المرأةِ أنعَمُ لِحالِها و أدوَمُ لجَمالِها» «حفظ (حجاب) به حال زن، بهتر و زيبايى‌اش را پايدارتر مى‌نماید» 📚 غررالحكم، ح۵۸۲۰ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
218K
💠 مناسبت: قيام خونین مردم در مسجد گوهرشاد عليه موضوع: ❓منظور از «زینت» که خانم‌ها باید از نامحرم بپوشانند، چیست؟ ✅ (زینت بر سه قسم است:) 1️⃣ (زینت) به زيورآلاتی گفته می‌شود که جزء بدن شخص به شمار نمی‌رود؛ (و آنها را به خود می‌آویزد، مانند انواع طلا و جواهرات اصلی و بدلی)؛ 2️⃣ (زینت) به آرایش‌هایی گفته می‌شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه، لاک، انواع رُژ و...)؛ 3️⃣ و خود زیبایی‌های طبیعی بدن (یعنی اندام زیبای زن) نیز زینت به شمار می‌رود؛ 👈 و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد، بانوان باید آن‌ را در برابر نامحرم بپوشانند؛ البته صورت و دست‌ها تا مچ بدون زینت، از این حکم مستثنی می‌باشند. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز قیام مردم متدین مشهد علیه کشف حجاب در سال ١٣١۴ شمسی است که دژخیمان رضا شاه، با هتک حرمت حرم رضوی، مردم پاسدار حریم عفاف و حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده و بیش از دو هزار نفر را به شهادت رساندند؛ لذا این روز را به عنوان «» نامگذاری نمودند و به همین مناسبت، سخن امروز را با عنوان «خیانت بزرگ کشف حجاب» آغاز می‌نمائیم؛ بی‌شک یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه کشف حجاب در ایران است که به دستور رضاخان پهلوی در سال ١٣١۴ شمسی اجرا گردید؛ او که با طرح کودتای سوم اسفند ١٢٩٩ و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمده بود، از ابتدا درصدد اجرای طرح اسلام زدایی و جایگزینی نظام لیبرالیستی در جامعه‌ی اسلامی ایران بود؛ «پهلوی اول» برای آماده ساختن زمینه کشف حجاب در ایران، ابتدا پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی برای مردانِ ایران را الزامی نمود؛ سپس برنامه‌ریزی کرد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده و به‌ویژه زنان درباری به صورت بدحجاب و بی‌حجاب در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند؛ او در سال ١٣١٣ با عزیمت به ترکیه و مشاهده تغییرات رژیم لائیک این کشور به رهبری «کمال آتاتورک» در جهت غربی کردن جامعه مسلمان ترک، تحت تأثیر وی قرار گرفت و پس از بازگشت از این سفر، در افتتاح دانشگاه تهران به دختران دانشجو گفت که بدون حجاب به دانشگاه بیایند؛ این اقدامات رضاخان در جهت زدودن حجاب و عفاف جامعه اسلامی ایران با واکنش و مخالفت های گسترده مردمی و بالأخص روحانیت روبرو شد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به سرکوب قیام مسجد گوهرشاد و کشتار زائرین مظلوم رضوی در چنین روزی اشاره کرد؛ ولی شاه قلدر و بی‌سواد ایران با بی‌اعتنایی به اعتراضات مردمی، بالاخره در روز ١٧ دی ١٣١۴ در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای دختران تهران، قانون کشف حجاب زنان را به طور رسمی اعلام کرد و همسر و دختران شاه، بدون حجاب در این جشن شرکت نمودند و از این زمان، دوره‌ای سیاه برای زنان ایران آغاز شد. از آن روز، مأموران حکومت شاهنشاهی در اجرای این قانون بی‌شرمانه، شب و روز در خیابان‌ها گشت می‌زدند و هر جا زن باحجابی را می‌یافتند، با خشونت چادر و روسریش را برمی‌داشتند و مردان غیور ایران را مجبور می‌کردند تا همسران و دختران خود را سر برهنه به خیابان‌ها و مجالس ببرند؛ هرچند که این دوران سیاه، با سقوط پهلوی‌اول و روی کار آمدن محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲٠ شمسی با فشار علماء و مردم متدین ایران و نامه مرجع عظیم‌الشأن جهان تشیع حضرت آیت‌الله سید حسین طباطبایی به پهلوی دوم به ظاهر پایان یافت؛ اما متأسفانه در آن زمان، حجاب و عفت و غیرت مردم ایران، سال‌ها تحت‌الشعاع فرهنگ مبتذل غرب قرار گرفته بود و برگشت این اصول اخلاقی و واجبات دینی، نیاز به برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی بلند مدت داشت که هنوز آثار شوم آن در جامعه اسلامی ما کاملاً نمایان است. ✍️ لازم بذکر است که «حجاب» از ضروریات دین مبین اسلام است که در آیات و روایات بسیاری بر وجوب آن تأکید شده و در باور مسلمانان نیز ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی خانواده و جامعه از حکمت‌های اصلی این فریضه‌ی الهی است؛ چنانچه خداوند متعال در آیه ٣١ سوره نور، در اهمیت آن می‌فرماید: «و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از هر نامحرمی‌] فرو بندند و پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند، مگر آنچه كه طبعاً از آن پیداست؛ و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان...آشكار نكنند...» همچنین در حدیث نبوی آمده: «هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد، دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است...» (مستدرک، ج ۲، ص ۵۴۹) همچنین بر اساس روایات اسلامی برای دختران و زنان مسلمان جایز نیست که مچ پای خود را در برابر مردان نامحرم آشکار سازند و اگر مرتکب چنین عملی شوند، فرشتگان الهی و خداوند سبحان، آنها را لعنت کرده و دچار خشم و غضب خداوند بزرگ در دنیا و عذاب دردناک در روز قیامت می‌شوند». (همان) ✍️ البته ما در ایام فاطمیه در رابطه با «ادله عقلی و نقلی عفاف و حجاب» طی چند روز سخن گفتیم که عزیزان برای دسترسی به این مباحث و آیات و روایات حجاب و عفاف می‌توانند به لینک‌های زیر مراجعه نمایند👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/12123 https://eitaa.com/ROOZBARG/12128 https://eitaa.com/ROOZBARG/12133 https://eitaa.com/ROOZBARG/12138 https://eitaa.com/ROOZBARG/12158
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: سالروز قيام خونین مردم در مسجد گوهرشاد عليه موضوع امروز: «» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه - ٢٢ تیر ١۴٠٢ 🌙 الخمیس، ٢۴ ذی‌الحجه ١۴۴۴ 🌲م Thursday 13 July 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار روز: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 منازل امام حسین (ع) تا کربلا: «القاع» (۶٠ ق) 🌙 سالروز پيامبر (ص) با نصارای نجران و نزول آیه تطهیر (٩ ق) 🌙 سالروز (ع) و نزول آيه ولايت (١٠ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 «غسل» 🔹 «روزه» 🔹 «خواندن دو ركعت نماز»، كه در وقت و كيفيت و ثواب مانند نماز روز عيد غدير است و در مفاتیح‌الجنان آمده؛ 🔹 «خواندن دعاى مباهله»، كه شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است‌؛ 🔹 همچنین در اين روز دادن صدقه به تهيدستان و احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولاى متقیان و زيارت حضرت امیر (ع)، مستحب است. 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «وَ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ إِلَی قَوْلِهِ وَ هُمْ راکِعُونَ وَ علی‎بن‎ابی‎طالب (ع) أَقَامَ الصَّلَاهًَْ وَ آتَی الزَّکَاهًَْ وَ هُوَ رَاکِعٌ یُرِیدُ وَجْهَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِی کُلِّ حَال» «همانا که خداوند تبارک‌وتعالی در کتابش چنین نازل فرمود: إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله... وَ هُمْ راکِعُونَ، و علیّ‌بن‌أبی‌طالب (ع) است که نماز به پای داشته و در حالت رکوع زکات پرداخته، و اوست که پیوسته و در همه حال متوجّه خداوند بوده و در تمام امور خدا را درنظر می‌گیرد» 📚 وسائل‌الشیعه، ج۹، ص۴۷۸ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) موضوع: ❓اگر صدقه جمع شده را با رضايت خودم به كسى قرض دهم تا مشكل طرف مقابل حل شود و بعد از حل مشكل به من برگرداند و براى صدقه استفاده كنم، حكم آن چيست؟ ✅ اگر مبلغ صدقه از خودتان بوده و جمع كرده‌ايد و هنوز به فقير نداده‌ايد، از ملك شما خارج نشده و اختيار آن دست خود شماست مگر اينكه در صندوق كميته امداد ريخته باشيد. ❓‪وظیفه انسان در برابر گدایانی که در برابر دیگران دست دراز می‏کنند و زندگی خود را با گدایی اداره می‏نمایند و چهره جامعه اسلامی را مشّوه جلوه می‏دهند، به‌خصوص بعد از اقدام دولت اسلامی به جمع آوری آنان، چیست؟ آیا کمک به آنان جایز است؟ ✅ سعی کنيد صدقات را به فقرايی که متديّن و عفيف هستند بدهيد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»        روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠۴/٢٢ ✍️ مناسبت روز: بیست و چهارم ماه ذی‌الحجه، برابر با روز بزرگ مباهله در سال نهم هجری قمری است که انشاالله در روز آینده درباره این ماجرا و نزول آیه ۶١ سوره آل‌عمران به عنوان سند حقانیت عقاید شیعه و افضلیت حضرت امیر (ع) بر تمامی امت پیامبر (ص) با شما سخن خواهیم گفت؛ اما مورخین آورده‌اند که دقیقاً یک سال بعد از ماجرای مباهله، در همین روز در تاریخ اسلام، اتفاق مهم و سرنوشت ساز دیگری نیز افتاده است و در پی آن، حضرت علی (ع) انگشتری خود را در بین نماز به سائلی بخشیدند و خداوند به پاس این کار به ظاهر کوچک، آیه (ولایت) ۵۵ سوره مائده را بر پیامبر اعظم (ص) نازل نمود و به روشنی، پرده از مسئله‌ی بسیار بزرگ ولایت و جانشینی بعد از حضرت رسول (ص) برداشت؛ لذا سخن امروز را به این موضوع مهم خاتم‌بخشی حضرت امیر (ع) اختصاص می‌دهیم؛ راویان و مفسران بسیاری از شیعه و اهل‌سنت چنین روایت کرده‌اند که در چنین روزی «سائلی به مسجد حضرت رسول (ص) وارد شد و از مردم تقاضای کمک نمود، امّا هر چه درخواست کرد، کسی به او کمکی نکرد و او مأیوس رو به آسمان کرد و گفت: خدایا! من به مسجد پیامبرت آمدم و از مردم تقاضای کمک کردم، امّا کسی به من کمک نکرد! در این حال، امیرمؤمنان (ع) که در حال رکوع نماز بودند به دست خود اشاره فرمودند و سائل، انگشتری حضرت را از دستشان بیرون آورد و (و با خوشحالی) از مسجد خارج شد...» (مجمع البیان، ج ٣، ص ٣٢۵ و تفسیر المیزان، ج ۶، ص ٢٣ و...) «شیخ صدوق» این ماجرا را در «امالی» خود از قول امام محمد باقر (ع) چنین روایت نموده است: «گروهی از یهودیان که مسلمان شده بودند به خدمت پیامبر (ص) آمدند و عرضه داشتند: ای رسول خدا! حضرت موسی (ع)، یوشع بن نون (ع) را وصی خود قرار داد، پس وصی و جانشین شما کیست؟ در این هنگام، آیه ۵۵ سوره مائده نازل شد: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»: «ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند، همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می دهند»؛ سپس با دستور پیامبر (ص) همه به همراه حضرت به مسجد رفتند؛ سائلی را دیدند (که با خوشحالی) از درب مسجد در حال خارج شدن است؛ پس رسول خدا به وی فرمودند: کسی در مسجد به تو چیزی داده است؟ او انگشتری امیرالمؤمنین (ع) را نشان داد و گفت: آن مردی که در حال نماز است، این را به من داد؛ حضرت فرمودند: وقتی این انگشتر را به تو داد، در چه حالتی بود؟ مرد گدا گفت: در حال رکوع؛ این جا بود که رسول خدا «تکبیر» گفتند، و مسلمانان حاضر در مسجد نیز تکبیر گفتند؛ و در این هنگام، پیامبر فرمودند: «ای مردم، بدانید که پس از من، علی‌بن‌ابیطالب (ع) ولی شما است» (الأمالی، ص ١٢۴؛ تفسیر نورالثقلین، ج ١، ص ۶۴٧ و ...) ابن شهر آشوب در ادامه این روایت آورده که: در این هنگام، خداوند متعال نزد فرشتگان، به حضرت علی (ع)، فخر و مباهات کرده و فرمود: «فرشتگانم! آیا به بنده‌ام نگاه نمی‌کنید که چگونه بدنش در عبادت و قلبش در اختیار من است و در همان حال، برای خشنودی من با مال خود انفاق می‌کند و صدقه می‌دهد؟ شما را شاهد می‌گیرم که من از او و فرزندانش راضی هستم» (مناقب ابن شهر آشوب، ج٣، ص۴) ✍️ نکته قابل توجه در این موضوع آن است که تقریباً تمامی مفسران شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مصداق این آیه و تنها کسی که انگشتری خود را در حال رکوع به سائل داده، حضرت علی (ع) بوده‌اند؛ (مناقب ابن شهر آشوب، ج ٣، ص ٣) و بر همین اساس شیعیان به این آیه برای اثبات ولایت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین (ع) استناد نموده‌اند؛ ولی متأسفانه در تفسیر این آیه نیز مفسرین و علمای اهل‌سنت مانند «حدیث غدیر» در معنای کلمه «ولیّ» تشکیک کرده و آن را به معنای «دوستی» یا «نُصرت» دانسته‌اند؛ اما علمای شیعه، کلمه «ولیّ» را مشتق از «ولایت» و به‌معنای «سرپرست» و «صاحب اختیار» دانسته‌ و آورده‌اند که «دوستی» حكمی عمومى در اسلام است و فقط مخصوص كسانى نیست که در حال ركوع، زکات می‌دهند، لذا در دین مبین اسلام همه مسلمانان بايد يكديگر را دوست داشته و همدیگر را يارى كنند؛ در حالی که بر اساس نظر مفسرین شیعه و سنی، شأن نزول این آیه، در رابطه با شخص حضرت علی (ع) است و خداوند ولایت ایشان را در رديف ولايت پیامبر (ص) و خودش قرار داده، پس قطعاً «ولیّ» در این آیه به‌معنای ولایت و سرپرستی است، نه دوستی و یاری! و این آیه یکی از مهمترین دلایل قرآنی، ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) است. [تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۲۳] ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا