eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
51 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: روز هشتم الحرام موضوع: ❓در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است... سؤال من این است که آیا نقل این وقایع صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅ نقل مطالب به‌ صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد، مگر آن‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. ❓آیا بیان زبان حال در مداحی ها و روضه ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ ✅ اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان می کند و مناسب با شأن اهل بیت (ع) باشد، مانع ندارد. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز هشتمین روز از ماه الحرام است که در تاریخ آمده که در چنین روزی لشکر عمر بن سعد از سی هزار نفر فراتر رفته بود و آب همچنان بر امام و یاران ایشان بسته و در خیمه‌های حسینی قحطی آب بود، در این زمان دیداری بین امام حسین (ع) و عمر بن سعد برگزار شد که امام به او نهیب زدند و او را امر به معروف و نهی از منکر نموده و دعوت به حق کردند؛ البته درباره زمان این ملاقات اقوال مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه درست به نظر می‌رسد این است که دیدار پیش از آمدن شمر در روز نهم به کربلا بوده است؛ زیرا طبق نقل مشهور، او در مجلس ابن‌زیاد افشا کرده که عمر بن سعد، شب‌ها بین دو لشکر با حسین بن علی (ع) دیدار می‌کند! [تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۴] در محتوای این دیدار نیز اقوال مختلفی نقل شده که همین موضوع متأسفانه موجب سوءاستفاده برخی از افراد و مخصوصاً سیاستمداران طرفدار مذاکره با استکبار قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که سعی کرده‌اند گفتمان "هیهات من الذله" امام حسين (ع) را به گفتمان "مذاکره و سازش" با دشمن تبدیل نمایند و سپس طوری وانمود کنند که گویی امام حسین (ع) بعد از سرباز زدن از بیعت با یزید، در کربلا به اشتباه خویش آگاه شده‌اند و از این‌رو پس از مذاکره با عمرسعد، حاضر به دست دادن و بیعت با یزید شدند که به نظر می‌رسد این تحریف بزرگ از همه‌ی تحریفات و شبهات دیگر واقعه کربلا خطرناک‌تر است چراکه خط بطلانی بر تمامی اهداف قیام بزرگ عاشورا می‌کشد! ✅ در پاسخ به این ادعا، باید عرض کنیم که هر چند در اصل این ملاقات شکی نیست و در منابع تاریخی شیعه و اهل‌سنت آمده، اما از آنجا که این ملاقات خصوصی بوده و کسی سخنان آنها را مستقیماً نشنیده است: «فَانكَشَفنا عَنهُما بِحَيثُ لا نَسمَعُ أصواتَهُما ولا كَلامَهُما» لذا براساس افواه اصحاب، دو قول کاملاً متفاوت درباره این دیدار وجود دارد که یکی از اقوال ظاهراً از جانب سپاه امام منتشر شده و قول دیگر از جانب شخص عمرسعد در نامه به ابن زیاد ملعون منشر گردیده است؛ ⬅️ در قول اول، ابن اعثم كوفی نقل می‌كند كه امام حسین(ع) با ابن سعد بین دو اردوگاه ملاقات كردند و حضرت به او نهیب زدند که: "وای بر تو" ای پسر سعد! آیا از خداوندی كه بازگشت تو به سوی اوست نمی‌ترسی كه می‌خواهی با من بجنگی؟ در حالی كه می‌دانی من پسر كیستم! اینان را رها كن و به من بپیوند، من تو را به درگاه خداوند نزدیك می‌كنم؛ پس ابن سعد بهانه‌های مختلفی آورد و امام تمامی بهانه‌های او را جواب دادند، ولی متأسفانه عمر سعد (که عشق حکومت بر «ری» او را کور کرده بود، دعوت امام را نپذیرفت و) بازگشت؛ امام نیز او را نفرین نمودند. (الفتوح، ج٢، ص١۴٧) ⬅️ اما نقل دوم، متن نامه عمر بن سعد به ابن زیاد پس از این ملاقات است که در آن اظهار خوشحالی کرده که غائله به صلح پایان یافت و ادعا نموده که امام از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده و فرموده‌اند که «يكى از سه پيشنهاد مرا بپذيريد: يا به همان جايى كه از آن جا آمده‌ام، باز گردم؛ يا دستم را در دست يزيد بن معاويه بگذارم تا ميان من و خود حكم كند؛ و يا مرا به هر يك از مرزهاى مسلمانان كه مى‌خواهيد، بفرستيد و من هم مانند يكى از ساكنان همان‌جا مى‌شوم و با همان وظايف و حقوق زندگی می‌کنم» (تاریخ الطبری، ج ۵، ص ۴١٣؛ و ارشاد شیخ مفید،ج٢، ص٨٧) ✍️ البته هر چند که قول صحیح کاملاً هویداست اما توجه شما را به دو نکته جلب می‌نمائیم: 1️⃣ اولاً چگونه می‌توان به قول «عمربن سعد» جنایتکار که قاتل امام است و حتی علمای بزرگ اهل‌سنت هم او را «ثقه» و قابل اطمینان نمی‌دانند، اعتماد کرد! لذا به نظر می‌رسد این بسته پیشنهادی از اکاذیب و ساخته‌های عمربن سعد بوده تا به قول معروف با جمع «خدا و خرما» بتواند هم از جنگ با امام (ع) و از دست دادن آخرتش پرهیز نماید، و هم به حکومت ری و مطامع دنیایش برسد؛ و البته با شایعه‌پراکنی و خبرسازی درباره این ملاقات و ایجاد یک جنگ روانی و تبلیغاتی، به ایجاد شکّ، تضعیف روحیه، و سست کردن عزم راسخ امام و اصحاب حضرت در مبارزه و پیکار با جبهه نفاق و کفر و فساد یعنی بنی‌امیه بپردازد و به دروغ عقب‌نشینی و سازشکاری امام حسین (ع) را به طرفداران و پیروان آن امام همام القاء نماید؛ 2️⃣ ثانیاً امام قبل و بعد از این ملاقات خصوصی، هدف و مشی خود را کاملاً تبیین نموده‌اند لذا با نیم نگاهی به سیره گفتاری و رفتاری حضرت می‌توان دریافت که ادعای عمرسعد کاملاً کذب است‌‌... ✍️ ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/13305
✍️ ادامه مبحث https://eitaa.com/ROOZBARG/13304 ✅ سخنانی از امام حسین (ع) مانند: 🔹 سخن حضرت با ولیدبن عُتْبَه، حاکم مدینه: «یزید مردی فاسق، شرابخوار، قاتل نفس محترم و آشکار کننده فسق و فجور است، مانند من با مثل یزید بیعت نمی‌کند...» (الفتوح، ج۵، ص۴۱۴)؛ 🔹 پاسخ قاطع امام به مروان در مدینه که ایشان را به بیعت با یزید امر کرده بود: «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون! باید با اسلام خداحافظی کرد آن هنگام که امّت مسلمان به سرپرستی چون یزید گرفتار شود... از رسول خدا شنیدم که فرمودند: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است...» (الفتوح، ج۵، ص۱۷)؛ 🔹 سخن امام به محمّد حنفیه در مدینه: «ای برادرم! به خدا سوگند! اگر در دنیا هیچ پناهگاهی نباشد، باز هم هرگز با یزیدبن معاویه بیعت نمی‌کنم...» (الفتوح،ج۵،ص۲۱)؛ 🔹 و سخنان آتشین امام در کربلا و روز عاشورا: «آگاه باشید! که زنازاده فرزند زنازاده، مرا میان شمشیر کشیده، و در خواری و ذلت، مخیّر کرده است! و چه دور است از من، گزینش ذلّت و خفّت: هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» (الاحتجاج، ج۲، ص۳۰۰) ✍️ و بالاخره سخن خود را با کلام گهربار رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم و مثل همیشه قضاوت را به شما واگذار می‌نمائیم؛ «یک عدّه‌ در مسئله‌ی مذاکره، سهل‌انگاری و سهل‌اندیشی می‌کنند، مطلب را درست نمی‌فهمند...عمق مسائل را نمی‌فهمند! وقتی صحبت مذاکره می‌شود، می‌گویند آقا شما چرا با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفت می‌کنید؟ (خب امیرالمؤمنین و امام حسین (ع) هم مذاکره کردند) خب این‌ها نشان‌دهنده‌ی سهل‌اندیشی است! نشان‌دهنده‌ی نرسیدن به عمق مسئله است! این‌جور نمی‌شود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمی‌شود به مصالح کشور رسید... امیرالمؤمنین(ع) که با زبیر، یا امام حسین(ع) که با ابن‌سعد حرف می‌زنند، آنها را نصیحت می‌کنند؛ بحث مذاکره‌ی به معنای امروزی نیست! مذاکره‌ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر... تاریخ را این‌جور می‌فهمید؟ زندگی ائمّه را این‌جور تحلیل می‌کنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد و گفت از خدا بترس...» (۱۳۹۴/۰۷/۱۵) 🏴 : اما امشب نهمین شب از ماه محرم‌الحرام یا است که شیعیان آن را مختص به قمر بنی‌هاشم، علمدار کربلا و بزرگ‌ترین یار و یاور امام حسین (ع) می‌دانند، لذا سخن خود را با این شرح حال به پایان می‌بریم؛ مرحوم مجلسی (ره) روایت کرده: آن‌گاه که عباس (ع) تنهایی امام خود را مشاهده نمود، نزد ایشان آمد و اجازه میدان خواست؛ امام فرمودند: تو پرچمدار من هستی و اگر بروی سپاه از هم پاشیده می‌شود؛ پس عرضه داشت: مولای من، سینه‌ام تنگ شده و از زندگی سیر شده‌ام و می‌خواهم از این منافقین، انتقام سخت بگیرم؛ امام فرمودند: پس مقداری آب برای این کودکان تهیه نما؛ عباس (ع) بی‌درنگ مشک را برداشت و بر اسب سوار شد و راهی فرات گردید، و بعد از جنگی نمایان، وارد شریعه فرات شده و مشک را پر از آب کرد؛ اما دشمن راه را بر او بست و ابتدا دست راست و چپ حضرت را قطع نمود و سپس به مشک و سینه و چشم مبارک قمر بنی هاشم تیر زده و عمود آهنین بر فرق حضرت فرود آوردند و بالاخره پورحیدر را از اسب واژگون نمودند؛ در اینجا حضرت، برادر را صدا زدند: «ای برادر، برادرت را دریاب» [بحارالانوار، ج۴۵، ص۴۰-۴۱]؛ پس امام حسین (ع) بی‌درنگ به طرف برادر رفتند و چون عباس (ع) را در کنار شریعه فرات با آن وضعیت بر زمین دیدند، به شدت گریسته و با حالت انکسار فرمودند: «الْآنَ انْکَسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ‌ حِيلَتِی؛ اکنون کمرم شکست و رشتهٔ تدبیرم گسسته شد» [مقتل الحسین خوارزمی، ج۲، ص۳۴] «و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢۵ تیر ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٠٩ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 15 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 رهایی حضرت (ع) از شکم ماهى 🌙 ولادت حضرت (ع) 🌙 ولادت حضرت (س) 🌙 روز 🌙 ورود بن ذی‌الجوشن به كربلا 🌙 امتناع حضرت (ع) از پذيرش شمر 🌙 فرمان ملعون برای حمله به خيام حسینی 🌙 درخواست امام (ع) برای به تعویق انداختن جنگ 🌙 دهه احيای ونهی از منکر 💠 حدیث روز: 💎 امام سجاد (ع): «أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّه مَنزِلَةٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَةِ» 💎 «همانا (عمویم) عبّاس را نزد خداوند منزلتى است که در روز قیامت همه شهیدان بر آن رشک مى برند» 📚 بحارالأنوار، ج۴۴، ص٢٧٩. ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: شب موضوع: اعمال ✅ احیای شب عاشورا به دعا و نیایش، مخصوصاً در کنار قبر امام حسین (ع) در کربلا سفارش شده است؛ چنانچه در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است که «هر کس شب عاشورا را بیدار بماند (و به عبادت بپردازد)، گویا عبادت فرشتگان را انجام داده است». ✅ خواندن چهار رکعت نماز در شب عاشورا، به‌صورتی که در هر رکعت پس از سوره حمد، هر کدام از آیةالکرسی و سوره‌های توحید و فلق، و ناس را ده مرتبه خوانده و پس از سلام نماز، صد مرتبه سوره توحید را قرائت کند. ⬅️ نماز دیگری نیز در شب عاشورا وارد شده که مانند نماز امیرالمؤمنین (ع) است، یعنی چهار رکعت است و در هر رکعت سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود و پس از نماز، ذکر خدا و صلوات بسیار گفته و بر دشمنان اهل‌بیت (ع) لعن نمایند. ⬅️ همچنین خواندن صد رکعت نماز نیز در شب عاشورا وارد شده، که هر دو رکعت با یک سلام و در هر رکعت، یک مرتبه «حمد» و سه بار سوره «توحید» را خوانده و پس از پایان این نمازها، هفتاد بار بگوید: «سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ پس رسول خدا(ص) فرمودند: «کسی که این نماز را بخواند وقتی که بمیرد، خداوند قبرش را معطّر و خوشبو می‌کند و هر روز تا هنگام دمیدن صور، نوری وارد قبرش می‌شود» 📚 مفاتيح الجنان، اعمال شب عاشورا. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، پاسداشت وفاداری حضرت (ع)» ✍️ مناسبت روز: امروز نهمین روز از ماه الحرام و منسوب به تاسوعای حسینی است که در روایات آمده، یکی از سخت‌ترین روزها برای اهل‌بیت امام حسین (ع) بوده، چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «تاسوعا روزی است که حسین (ع) و اصحاب ایشان در کربلا محاصره شدند و سپاه (عظیم) شامیان بر ضد آنان گرد آمدند و ابن زیاد و عمر سعد از فراهم آمدن آن همه سوار خوشحال شدند؛ و در آن روز، حسین (ع) و یاران ایشان را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر یاوری برای امام نخواهد آمد و عراقی‌ها ایشان را پشتیبانی نخواهند کرد» (سفینه البحار، ج١، ص٣١٢) ⬅️ یکی از وقایع مهم روز تاسوعا، ورود شمر ملعون به کربلاست؛ او که در دشمنی با اهل‌بیت زبانزد است، نامه ابن‌زیاد را در این روز به دست عمر بن سعد رساند و به او هشدار داد که یا باید بلادرنگ با امام حسین (ع) نبرد کند و یا فرماندهی را به او واگذار نماید و برای همیشه حکومت بر ری را فراموش کند! مورخین آورده‌اند در این هنگام عمر سعد که حُب ریاست و هوای نفس بر او غلبه کرده بود، بدون در نظر گرفتن خدا و جایگاه فرزند رسول خدا و اهل‌بیت گرامی ایشان، با دست‌پاچگی تمام فرمان حمله عمومی به سوی خیمه‌های حسینی را صادر نمود و گفت: «اى رزم‌آوران خدا، سوار شويد و به بهشت شادمان باشيد»؛ پس سپاهیان نفاق، يكپارچه به سوى خيمه‌هاى حسینی حركت کردند؛ (بحارالانوار، ج۴۴، ص٣٩٠) امام که خيل عظيم سپاهيان دشمن را در روبروى خيمه‌ها مشاهده نمودند، برادرشان حضرت عباس (ع) را طلبيدند و ایشان را به همراه بيست تن از ياران شجاع و فداكارشان به سوى سپاه دشمن فرستادند، تا از علت آتش‌افروزى آنان جويا گردند؛ پس آنها به طرف لشگر دشمن رفتند و از عمر سعد ملعون علت تحرک لشگر را پرسیدند، و او در جواب گفت از امیر عبيدالله فرمان فوری آمده كه يا بايد در طاعت او درآييد و با وى بيعت كنيد و يا آماده نبرد و جنگ شوید! حضرت عباس (ع) به نزد برادر بزرگوارشان آمدند و امام حسين (ع) پس از شنیدن ماجرا فرمودند: «از عمر سعد بخواهید كه امشب را مهلت دهد و كار را به فردا واگذار نماید، تا با خدای خود راز و نیاز کنیم و به درگاهش نماز بگزاریم؛ خدا می‌داند که من نماز و تلاوت قرآن را بسیار دوست دارم»؛ پس حضرت ابوالفضل (ع) پيام امام را به عمرسعد رساندند، اما او كه مظنون به مسامحه كارى شده بود و شمر را رقيب سرسخت خود مى‌ديد، ابتدا از درخواست حضرت، سرباز زد؛ اما پس از اعتراض شدید برخى از فرماندهان سپاه، ناگزير به پذیرش درخواست امام شد؛ پس پيام داد كه فقط يك شب شما را مهلت می‌دهم ولى اگر بامدادان بر فرمان امير، سر طاعت فرود نياوريد، كار را با شمشير تمام خواهم کرد! و بدین ترتیب هر دو سپاه به خيمه‌گاه خويش برگشته و منتظر فرارسيدن روز خونین عاشورا شدند. (ارشاد شيخ مفيد، ج٢، ص۴۴٠، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۷) ⬅️ همچنین آورده‌اند که در عصر روز تاسوعا، شمر ملعون که از قبیله مادر حضرت عباس (ع) بود، برای چهار فرزند رشيد و دلاور حضرت ام‌البنین (س) که همگی در کربلا بودند، امان‌نامه آورد و با صداى بلند فرياد زد: خواهرزادگان من كجايند؟ پس حضرت اباالفضل (ع) كه كانون وفادارى و معدن غيرت بودند، با شنیدن صدای نحس شمر، بانگ برآوردند که بريده باد دست‌هاى تو، و لعنت خدا بر تو و بر امان نامه‌ی تو باد! اى دشمن خدا! آيا ما را امان مى‌دهید ولى فرزند رسول خدا را امان نمی‌دهید؟! (بحارالانوار، ج۴۴، ص٣٩١) ✍️ لذا آنها که همواره این سؤال را داشته‌اند که چرا تاسوعا را به حضرت عباس منسوب نموده‌اند، باید بدانند که این نام‌گذاری به پاسداشت وفاداری، ولایت‌یاوری و رشادت‌های فراوان پورحیدر، حضرت قمربنی‌هاشم (ع) در روز تاسوعا انجام شده تا با یاد این قهرمان بزرگ کربلا، همواره خوبی‌ها و فضیلت‌های انسانی و اسلامی در جهان، زنده و پایدار بماند. 🏴 اما امشب، شب عاشورای حسینی است و در روایتی امام سجاد (ع) می‌فرمایند: من شب عاشورا نشسته بودم و عمه‌ام از من پرستاری می‌کردند، در آن هنگام پدرم به خیمه خود می‌رفتند و این اشعار را می‌خواندند: «"ای روزگار! اف بر دوستی تو! چه بسا یاران و طالبانی را که در بامداد و شامگاهت کُشتی؛ آری! روزگار بجای آنان دیگری را نپذیرد؛ به راستی که پایان کار در دست خدای بزرگ است و هر زنده‌ای باید این راه را طی کند»؛ پس من فهمیدم که کار تمام است و پدرم فردا به شهادت می‌رسد و بغض گلویم را گرفت ولی خودم را نگه داشتم، اما صدای ناله و گریه عمه‌ام زینب (س) بلند شد... (بحارالانوار، ج۴۵، ص٢) امشبی‌را، شه‌دین درحرمش مهمان‌است ظهر فردا، بدنش زیر سم اسبان است مکن ای‌صبح طلوع مکن ای‌صبح طلوع... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢۶ تیر ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٠ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 16 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اخراج حضرت و از 🌙 خروج حضرت (ع) از کشتى 🌙 ملاقات حضرت (ع) با حضرت (ع) پس از سالیان دراز 🌙 روز و واقعه جانگداز در (۶١ ق) 🌙 به درک واصل شدن ملعون (۶٧ ق) 🌙 دهه احيای ونهی از منکر 🌙 انفجار بمب در حرم امام‏ (ع) توسط منافقین (١۴١۵ ق) ☀️ سالروز تأسیس شورای نگهبان 💠 حدیث روز: 💎 امام رضا (ع): «مَنْ کانَ یَوْمُ عاشورا یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکائِهِ جَعَلَ اللّهُ عَزّوَجَلّ یَوْمَ القیامَةِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ» 💎«هر کس که روز عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه‏اش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى‏دهد» 📚 بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۴ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: روز موضوع: اعمال روز 1️⃣ ترک کارهای روزمره دنیا: شایسته است شیعیان در این روز، دست از کسب و کار بکشند و به عزاداری و نوحه‌سرایی بپردازند و غم‌زده و اندوهگین باشند؛ 2️⃣ تسلیت گفتن به یکدیگر: امام باقر (ع) فرمودند: «شیعیان در روز عاشورا به یکدیگر تسلیت بگویند و چه بهتر که با این جمله‌ها باشد: «بزرگ گرداند خدا، پاداش ما را در سوگواریمان بر حسین علیه‌السلام و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدی از خاندان محمّد (ع) » 3️⃣ امساک از خوردن و آشامیدن بدون قصد روزه؛ 4️⃣ زیارت قبر امام حسین (ع) در کربلا و کمک کردن و آب دادن به زائرین حرم حسینی؛ 5️⃣ فرستادن لعن و نفرین بر قاتلان امام حسین(ع): در این روز شایسته است هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کرده و بگوید: «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ(ع)» 6️⃣ خواندن سوره توحید: خواندن هزار مرتبه سوره «توحید» در این روز فضیلت فراوانی دارد؛ چنانچه امام صادق(ع) فرموده‌اند: «هر کس در روز عاشورا، هزار مرتبه سوره «توحید» را بخواند، خداوند رحمان به وی نظر (رحمت) افکند... و او را مجازات نکند» 7️⃣ خواندن زیارت عاشورای معروفه و غیرمعروفه از دور و نزدیک‌‌‌؛ 8️⃣ خواندن زیارت وارث؛ 9️⃣ خواندن مقتل‌ و مصیبت خوانی: شایسته است در این روز محبان آن حضرت، مقتل بخوانند و یکدیگر را بگریانند؛ 🔟 همچنین شایسته است که در این روز از مزاح و خنده و دیگر سرگرمی‌های مسرّت بخش دنیوی دوری نمائيم. 📚 مفاتيح الجنان، اعمال روز عاشورا. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز، روز دهم ماه محرّم و منسوب به «روز » و روز شهادت سید و سالار شهیدان عالم، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان و اصحاب گرانقدر ایشان در کربلا است، که ائمه اطهار (ع) بر زنده نگه داشتن و اقامه عزا در این روز تأکید فراوان نموده‌اند و شیعیان و محبین اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هزار و چند صد سال است که در این روز به عزا و ماتم و سوگواری پرداخته و پیام‌های بزرگ عاشورا را بازگو می‌کنند؛ به راستی «عاشورا» را باید تبلور زنده‌ی نماز، مناجات، حماسه، عدالت و شهادت دانست؛ حادثه‌ای عظیم که سال‌ها در مورد آن سخن گفته شده، و علماء و دانشمندان در رابطه با ابعاد گوناگون انسانى و اجتماعى آن قلم‌فرسایی نموده‌اند تا گوشه‌ای از درس‌ها و پيام‌های انسان‌ساز و حماسه‌‎آفرين آن را به تصویر بکشند، و شور و شعور عاشورایی را در بین مردم ترویج نمایند، بر این اساس سخن امروز خود را به بخش کوچکی از پیام‌های اخلاقی عاشورا اختصاص می‌دهیم: 1️⃣ «آزادگی» «آزادگی» در مقابل بردگی، و برتر از «آزادی» است و به نوعى، حريت و رهايی انسان از قيد ذلت‎ و حقارت است؛ بی‌شک نهضت عاشورا، جلوه بارز «آزادگى» است، چراکه امام حسين (ع) از ميان دو امر آزادی ذلیلانه، و مرگ با افتخار، راه دوم را پذيرفته و فرمودند: «هيهات منَّ الذّلة»؛ لذا تمامی انسان‌های آزاده در جهان با الگوگیری از آن امام همام، در راه استقلال و رهايی از ظلم و ستم طاغوت‌ها، همواره مرگ سرخ و مبارزه خونين را بر زندگی ذلیلانه ترجیح داده‌اند‌. 2️⃣ «ايثار» اوج ايثار در دنیا، ايثار خون و جان است، و ايثارگر كسی است كه حاضر است، هستی و جان خویش را برای رضای خدا فدا كند؛ لذا «عاشورا» بزرگترین صحنه ایثار و از خودگذشتگی است که به ما می‌آموزد که برای رضاى خدا و حفظ دين بايد از تمامی تمنيات خود گذشت‌. 3️⃣ «شجاعت» بی‌شک صحنه عاشورا، بزرگترین تصوير از شجاعت است و این شجاعت ريشه در اعتقادات حسینی دارد؛ لذا عاشورا در طول تاریخ، الهام‌بخش شجاعت برای تمامی مبارزان راه حق بوده و دشمنان همواره از این روحيه، و شجاعت و شهامت پیروان مکتب حسینی ترس داشته است. 4️⃣ «عزت و کرامت» عزت يعنی، شكست ناپذيری، صلابت نفس، و حفظ كرامت و شخصيت والای انسانی؛ که در برابر آن، ستم‎پذيری و تحمل سلطه باطل و سكوت در برابر تعدی و تسليم فرومايگان و اطاعت از فاجران قرار دارد؛ مسلماً یکی از بزرگترین پیام‌های عاشورایی، درس عزت و كرامت است که به مسلمانان جهان می‌آموزد كه هرگز نباید زير بار خواسته‎های نامشروع ستمگران و ظالمان و قدرت‌های پوشالی بروند و برای داشتن عزت و کرامت انسانی می‌بایست در برابر تعدی آن‌ها با تمام قوا بایستند. 5️⃣ «عمل به تكليف» یکی دیگر از درس‌های عاشورا، «عمل به تكليف» است، به این معنا که باید در جامعه اسلامی، هرکس به تکلیف خود عمل کند و منتظر دیگران نشود! چنانچه عاشورا يكى از جلوه‌های بزرگ «شناخت تكليف» و «عمل به تكليف» است. 6️⃣ «عشق به خدا» از والاترين و زلال‎ترين حالات آدمی، عشق به كمال مطلق الهی است که سراسر عاشورا، جلوه زیبای از اين جذبه معنوی و عشق برين است؛ و امام حسین (ع) در این راه همه چیز خود را قربانی می‌کنند تا رضای حضرت دوست را تأمين نمایند؛ لذا اين مشرب عرفانی و عاشقانه، سرمشقی بزرگ برای همه‌ی صاحبدلان و عاشقان درگاه الهی می‌باشد، لذا هرچند حادثه عاشورا از حوادث تلخ تاریخ است اما اگر با نگاه عاشقانه به آن بنگریم، همچون زینب کبری (س) چیزی جز زیبایی و شکوه نخواهیم دید: «ما رأیت الا جمیلاً». 🏴 اما اوج و قله این عشق و از خودگذشتگی در عاشورا را می‌بایست در فدا نمودن سرباز شش ماه حسینی دانست! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «به نظر من اوج مصیبت در کربلا، شهادت حضرت علی‌اصغر، این طفل شش ماهه در آغوش پدر است... من وقتی ترسیم می‌کنم آن حالتی را که در خیمه‌های حسین بن علی (ع)، آن هیجان و ناراحتی را که به خاطر عطش این بچّه پیش‌ آمده‌ است، واقعا برایم قابل تحمّل نیست و طاقت نمی‌آورم...» (۶۵/۰۶/۲۱) وقتش شده بر دست بگیرد جگرش را مردی که شکسته‌ست مصیبت کمرش را پروانه به هم ریخته گهوارۀ خود را تا باز کند از پر قنداق، پرش را تلخ است پدر گریه کند، طفل بخندد سخت است که پنهان بکند چشم ترش را ای وای از آن تیر و کمانی که گرفته‌ست این بار سپیدی گلویی نظرش را... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢٧ تیر ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ١١ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 17 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز رحلت حضرت (ع) 🌙 اسارت بازماندگان شهدای و گذر آن‌ها از قتلگاه (۶١ ق) 🌙 رساندن سر امام به کوفه توسط خولی (۶١ ق) 🌙 سالروز رحلت (٧٢۶ ق) 🌙 روز تجلیل از و ☀️ اعلام پذیرش ۵٩٨ شورای امنیت از سوی ایران (١٣۶٧ش) 💠 حدیث روز: 💎 امام حسین (ع): «فَمَن أطاعَني كانَ مِنَ المُرشَدينَ، ومَن عَصاني كانَ مِنَ المُهلَكينَ، وكُلُّكُم عاصٍ لِأَمري، غَيرُ مُستَمِعٍ لِقَولي، قَدِ انخَزَلَت عَطِيّاتُكُم مِنَ الحَرامِ، ومُلِئَت بُطونُكُم مِنَ الحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلوبِكُم» 💎 «هر كس مرا فرمان بَرَد از ره‌يافتگان، و هر كس نافرمانى كند از هلاك‌شدگان است و همه شما از فرمان من سرپيچى مى‌كنيد و به گفته‌ام گوش نمى‌دهيد؛ چراکه عطاياى شما را از حرام پرداخته‌اند و شکم‌هایتان از حرام پُر شده است، از اين رو خداوند بر دل‌هايتان مُهر زده است» 📚 مقتل‌الحسين خوارزمی، ج٢، ص۶ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: روز یازدهم الحرام موضوع: ❓آیا در مجالس عزاداری هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ✅ اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین نباشد فی نفسه اشکال ندارد. ❓نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری‌ها و نوحه‌ها استفاده می‌شود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان نیست! و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود است، چه حکمی دارد؟  ✅ کلاً در عزاداری، باید نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری حفظ شود... (همچنین) باید از مطالبی که حرام است، مثل کذب و غلو نسبت به ائمه اطهار (ع) پرهیز شود، و نیز باید از مطالبی که دون شأن یک مسلمان است، پرهیز گردد؛ به طر کلی اسلام، پیروان خودش را وزین، سنگین و باوقار می‌پسندد؛ شما نگاه کنید از جمله‌ی لباس‌های حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شأن یک مسلمان نیست؛ لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اِندِراس (پاره پاره شده) به گونه‌ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت‌نما می‌شود، و این در شأن یک مسلمان نیست! لذا در تعابیری که در نوحه‌ها خوانده می‌شود و در مقام اظهار ارادت به معصومین (ع) یا به حضرت اباعبدالله (ع) می‌باشد، ولی در شأن یک مؤمن نیست که چنین الفاظی به کار ببرد، (می‌بایست) در عزاداری‌ها از آن‌ها پرهیز شود. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»      مناسبت روز: امروز، روز یازدهم ماه و سالروز و جسارت عظیمی است که نظیر آن را جهان اسلام، هرگز به خود ندیده است؛ در این روز، کسانی به اسارت برده شدند که از خاندان وحی و نبوت و عزیزترین و شریف‌ترین انسان‌های هستی بودند؛ لذا هنوز چشم بشریت، پس از هزار و چندصد سال، به واسطه این جنایت بزرگ، وظلمی که بر کودکان و زنان کاروان حسینی رفت، گریان و شرمسار است؛ همچنین این روز با عنوان «روز تجلیل از و » نیز به ثبت رسیده، لذا سخن امروز را با سلام و درود به همه‌ی آزادگان و ایثارگران، و خانواده قهرمان آنها آغاز می‌نمائیم؛ ✍️ واقعه‌ی چنان با ریشه و فرهنگ ما گره خورده است که با هجمه‌ی هزار و چندصدساله‌ی دشمنان نیز همچنان مهمترین حادثه تاریخی جهان به شمار می‌آید؛ ولی تحلیل و برداشت از این حادثه‌ی بزرگ، کار آسانی نیست! چرا که در عین سادگی و صراحت، پیچیدگی‌های فراوانی دارد که ممکن است قضاوت انسان‌ را به افراط و تفریط ختم کند؛ لذا برای رسیدن به درک درست از این حادثه‌ی تاریخی و تأثیرگذار نیاز است تا بررسی‌های دقیق و جامعی در این زمینه در اختیار بشر قرار گیرد؛ بی‌شک یکی از گرانبهاترین آثاری که می‌تواند مخاطب را به درک و شناخت درستی از عاشورای حسینی برساند، مجموعه کتاب «حماسه حسینی»، اثر استاد شهید مرتضی مطهری (ره) است که در این مجموعه، استاد در رابطه با حادثه‌ی کربلا از واژه «حماسه» استفاده نموده و درباره فلسفه این نام‌گذاری می‌گوید: «کلمه‌ "حماسه" علاوه بر معنای شدت حادثه، به معنای صلابت و شجاعت و حمیت است؛ لذا از آنجا که شخصیت حسین‌بن‌علی(ع) صبغه‌ و رنگ حماسی دارد، می‌بایست در سرگذشت آن حضرت نیز یک چنین احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت و رثا و (خدای نکرده) نفله شدن!!!» البته در تاریخ، اصولاً شخصیت‌های حماسی، جنبه‌ نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند؛ اما در مورد امام‌حسین(ع) چنین نیست؛ ایشان یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت؛ نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام‌حسین(ع)، حماسه‌ای مافوق همه‌ی حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است؛ شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است ولی ما این حماسه را نشناخته‌ایم..؛ از این‌رو کلید شخصیت امام‌حسین(ع) را باید حماسه و عظمت و شور و صلابت و شدت و ایستادگی و حق‌پرستی دانست و کلمات و سخنانی هم که از آن حضرت نقل شده، همه حاکی از همین روحیه‌ی صلابت و حماسه‌ الهی و انسانی است...» شهید مطهری (ره) سپس با تبیین «حماسه حسینی»، حادثه کربلا را از دو جنبه «سیاه و تاریک» و «نورانی و سفید» بررسی نموده و مخاطبین را دعوت می‌نماید تا به صفحه نورانی واقعه عاشورا نیز توجه نمایند؛ استاد می‌گوید: «تاریخ کربلا، یک صفحه دیگر هم دارد که شخص اول آن صفحه، دیگر پسر معاویه و جنایتکاران کربلا نیستند؛ در آنجا قهرمان حسین (ع) است! در آن صفحه، دیگر اثری از جنایت نیست؛ تراژدی نیست؛ بلکه همه‌ی آن حماسه‌ و افتخار و نورانیت است؛ تجلی حقیقت و انسانیت است؛ تجلی حق‌پرستی است؛ اگر آن صفحه را درست نگاه کنیم، آن‌وقت می‌فهمیم که بشریت حق دارد به خودش ببالد و آن وقت معلوم می‌شود که به چه دلیل خداوند به فرشتگان دستور داد که در برابر آدم سجده کنند! اما وقتی فقط صفحه سیاه کربلا را ببینیم، بشریت سرافکنده شده و خودشان را مصداق آیه ٣٠ سوره بقره می‌بیند که فرشتگان به خداوند گفتند: «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ...»: «آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خون‌ها بریزند و حال آنکه ما همواره، تو را تسبیح و تقدیس می‌کنیم؟!» اما خداوند فرشتگان را به دیدن آن صفحه روشن، دعوت می‌کند و در جواب آن‌ها می‌فرماید : «...قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»: «من چیزی (از اسرار بشر) می‌دانم که شما نمی‌دانید!» لذا می‌بایست در حماسه حسینی از آن صفحه روشن هم سخن بگوییم تا بشریت، عظمت آن را درک کرده و به آن افتخار کند؛ ✍️ در پایان سخن توجه به این نکته نیز ضروری است که استاد مطهری، هرگز نافی صفحه تاریک کربلا و نقل احساسی آن در مجالس حسینی نبوده و راز بقای حماسه حسینی (ع) را در بهره‌گیری از دو بُعد «منطقی و عقلی» و «احساسی» می‌داند و لذا با تأکید بر توصیه ائمه اطهار (ع) به گریه بر امام حسین (ع)، آن را از حکیمانه‌ترین دستورات و باعث رسوخ نهضت حسینی در اعماق جان مردم دانسته است. 📚 برداشتی ازمجموعه کتاب «حماسه حسینی» اثر استاد مطهری(ره) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٢٨ تیر ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١٢ الحرام ١۴۴۶ 🌲 جولای 2024 18 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ورود اسیران کربلا به کوفه (۶١ ق) 🌙 شهادت حضرت امام زین العابدین علیه‌السّلام (٩۵ ق) طبق روایت مشهور 💠 حدیث روز: 💎 امام باقر (ع): لَمّا حَضَرَتْ أبي عليَّ ابنَ الحسينِ عليه السلام الوَفاةُ ضَمَّني إلى صَدْرِهِ ثُمَّ قالَ: أيْ بُنيَّ، اُوصيكَ بِما أوْصاني أبي حِينَ حَضَرَتْهُ الوَفاةُ، وبما ذَكَرَ أنّ أباهُ عليه‌السلام أوصاهُ بهِ:«أيْ بُنَيَّ، اصبِرْ على الحقِّ وإنْ كانَ مُرّا» «چون هنگام رحلت پدرم على بن الحسين عليه‌السلام فرا رسيد، مرا در آغوش گرفت و فرمود: فرزندم! من به تو همان سفارشى را مى‌كنم كه پدرم در هنگام فرا رسيدن رحلتش به من كرد و فرمود كه پدر او نيز به وى همان سفارش را كرده است: «فرزندم! در راه حقّ صبر و ایستادگی کن هرچند تلخ باشد» 📚 اصول كافى، ج٢، ص٩١ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز (ع) موضوع: ❓افرادی برای برنج و گوشت کرده‌اند، اگر برنج بیشتر از گوشت باشد آیا می‌توان مقدار اضافی برنج را فروخت و گوشت یا وسایل مورد نیاز دیگر را تهیّه کرد؟ و باید در همان جهتی که کننده یا هدیه ‌کننده گفته و نیت کرده، مصرف شود؛ البته اگر نذر کننده نذر نخوانده باشد، می‌توان با اجازه او، جنس اهدایی را تعویض یا در محل دیگر مصرف کرد. ❓آیا می‌شود با پرداخت کفاره، نذری که کرده‌ایم را منحل کنیم؟ ✅ عمل به نذر واجب است، و تخلّف از آن جایز نیست؛ و با پرداخت کفاره‌ی نذر منحلّ نمی‌شود؛ اما در صورت تخلّف، دادن کفاره، واجب است. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «نقش امام (ع) در تاریخ اسلام» مناسبت روز: امروز بنا بر روایت مشهور، سالروز شهادت حضرت ، امام (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن خود را با حدیثی از امام رضا (ع) در فضیلت آن امام همام آغاز می‌نمائیم، که فرمودند: «حضرت سجاد (ع)، امام یکتای زمان خویش بودند که احدی (در فضیلت) به ایشان نمی‌رسد، و هیچ دانشمندی با آن حضرت برابری نمی‌کند، و بدیل و مثل و مانندی ندارند... و کیست که بتواند به حد شناخت آن حضرت برسد، هرگز، هرگز، چرا که عقل آدمی (از درک و شناخت امام) عاجز است» (اصول کافی، ج١، ص١٩٨)                ✍️ بی‌شک یکی از حضرات معصومین که در دوران بسیار سخت امامت خود، خدمات بی‌نظیری را به اسلام و بشریت ارائه نموده‌اند، حضرت سجاد (ع) می‌باشند، ولی متأسفانه در طول تاریخ، ظلم بزرگی در معرفی شخصیت بی‌نظیر این امام همام صورت گرفته، چنانچه متأسفانه اگر امروز از بسیاری از مردم در رابطه با آن حضرت بپرسیم، ایشان را به‌عنوان فردی مریض احوال، منزوی و منفعل که از صبح تا شب فقط در گوشه‌ای نشسته و به گریه و نماز و سجده مشغول بوده‌اند، تصور می‌نمایند؛ این در حالی است که با نگاهی به زندگی امام سجاد (ع) و دقت در شخصیّت و ژرفای تفکّرات آن حضرت، به تأثیرگذاری بی‌بدیل ایشان در تاریخ اسلام پی می‌بریم، چنانچه آن امام بزرگوار در یکی از بحرانی‌ترین و دشوارترین دوره‌های تاریخ تشیع، در طول ٣۴ سال امامت، توانستند با رهبری و هدایت مسلمانان، قیام کربلا را به نتیجه رسانده و موانع رشد جامعه اسلامی را از میان برداشته و شیعیان را از یکی از سخت‌ترین تنگناهای سیاسی و اجتماعی تاریخ عبور دهند؛ امام سجاد (ع) که به واسطه مشيت الهی و حفظ جان ایشان، در حادثه جانسوز کربلا در بستر بیماری شدید بودند و همه‌ی مصائب عظیم در کربلا و مسیر اسارت را با بهره‌گیری از مقام توکل، صبر و رضا، پشت سر گذاشتند، به تدریج در مسیر شام، بهبود یافتند تا جایی که در مجلس امویان با شجاعت بی‌نظیر و سخنان آتشین خود، یزید و یزیدیان را رسوا و قیام عاشورا را پرثمر نمودند؛ امام پس از بازگشت به شهر مدینه با اختناق شدید و سرکوب شیعیان روبرو شدند؛ به‌گونه‌ای که حاکمان مستبدّ بنی‌امیّه و بنی مروان، جوّ سنگینی از وحشت و کُشتار را بر جامعه اسلامی حکم‌فرما کرده بودند تا جایی که هرکس، حتی به‌عنوان مُحب امیرالمؤمنین (ع) شناخته می‌شد را سَر می‌بُریدند؛ در این وضعیّت دهشت‌بار که جرأت هرگونه حرکتی، در سراسر سرزمین پهناور اسلامی از شيعيان سلب شده بود؛ امام سجاد (ع) با آگاهی از شرایط زمان و مکان، و فقدان وجود یاران وفادار و فداکار، و با توجه به قدرت و سیطره حکومت استکبار، و همچنین عِلم به شکست قیام‌های مسلّحانه در آن بُرهه‌ی سیاه تاریخ، شیوه‌ها و روش‌های جدید و مؤثری را برای هدایت و راهبری جامعه و مبارزه با استکبار برگزیدند و با برنامه‌ریزی بسیار متفکرانه و تاکتیکی هوشمندانه و مدیریتی بی‌نظیر، چهار هدف و کار بزرگ را در آن دوران ظلم و اختناق به انجام رساندند: 1️⃣ تبیین و تدوين اندیشه ناب اسلامی و تقویت بنیان‌های فكری و اعتقادی مکتب تشیع در قالب «دعا و نیایش»؛ 2️⃣ اثبات حقانیت اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به امامت، ولایت و خلافت مسلمین؛ 3️⃣ جذب و حفظ شیعیان و ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)؛ 4️⃣ زنده نگاه داشتن نهضت عاشورای حسینی در جامعه با گریه مداوم بر سیدالشهداء (ع) و یادآوری وقایع عاشورا، و همچنین توصیه به زیارت کربلا، و سجده بر تربت آن حضرت. ✍️ البته در کنار این خدمات بزرگ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نباید از شخصیت بی‌نظیر فردی و فضائل اخلاقی و عبادی آن امام همام غفلت نمود، خصوصیات بی‌نظیری که دوست و دشمن بر آن اعتراف داشته و دارند و در به ثمر رسیدن اهداف فوق‌الذکر بسیار مؤثر بوده‌اند، ولی در این مجال کوتاه، فرصت پرداختن به آن‌ها ممکن نیست؛ هرچند که با مراجعه به کتاب شریف صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد (ع) و احادیث ارزشمند ایشان، می‌توان خوشه‌چین زلال اندیشه‌ی آن امام همام بود؛ که سخن امروز با حدیث گرانقدری از آن حضرت رابطه با «نشانه‏‌های شیعه» به پایان می‌بریم که فرمودند: «شیعیان ما، با سادگی و بی‏‌آلایشی در زندگی شناخته می‌‏شوند؛ در چهره‏‌های آنان آثار عبادت نمایان است... هنگامی که همه ساکت و خاموشند، آنان در تقدیس و تسبیح خداوندند و آنگاه که همه در خوابند، آن‌ها به نماز و نیایش پروردگار مشغولند، و آن وقت که دیگران در سرور و خوشی‏‌های زودگذر (دنیا) غرق می‌‏شوند، آنان در فکر و اندیشه‏‌های درخشان و اصیل انسانی به سر می‌برند» (بحار الانوار، ج ١۵، ص ١۴٢) https://eitaa.com/ROOZBARG
🏴 : ✍️ امروز طبق روایت مشهور، سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت است، لذا این روایت را به حضور شما تقدیم می‌نمائیم: فردی از اصحاب خدمت حضرت (ع) عرض کرد، آقای من در ماجرای کربلا، کجا بیشتر از همه به شما سخت گذشت؟ حضرت نفرمودند روز عاشورا؛ نفرمودند آن‌وقتی که برادرم علی‌اکبر (ع) یا علی اصغر (ع) را کشتند؛ نفرمودند آن‌وقتی که عمویم عباس (ع) را به شهادت رساندند؛ حتی نفرمودند در گودی قتلگاه و وقت شهادت حضرت سیدالشهداء (ع)؛ بلکه سه بار فرمودند: «الشام، الشام، الشام»؛ و در روایت دیگر آمده که امام (ع) فرمودند در «شام» هفت مصیبت بر ما وارد شد: 1️⃣ در شام مأموران یزید در حالی که شمشیرهای خود را برهنه و نیزه‌ها را برافراشته بودند بر ما حمله کردند و با کعب نیزه بر زنان و کودکان زده و شادی می‌کردند؛ 2️⃣ سرهای شهدا که بر نیزه‌ها بود را میان زن‌ها و کودکان ما قرار دادند؛ و با سرها بازی می‌کردند و آن‌ها را به زمین می‌انداختند و در میان دست‌ها و پاهای اسب‌ها پایمال می‌کردند؛ 3️⃣ از بالای بام‌ها آتش بر سر ما می‌ریختند؛ چنانچه وقتی آتش به عمامه‌ بر من افتاد، دستهایم را به گردنم بسته بودند و نتوانستم آن را خاموش کنم، و عمامه و موها و سرم را سوزاند؛ 4️⃣ از طلوع آفتاب تا نزدیک غروب، ما را با ساز و دهل در برابر چشم مردم شام در کوچه و بازار گردش می‌دادند و می‌گفتند: بزنید و بکشید این‌ها را که بر خلیفه خروج کردند و در اسلام هیچ حرمتی ندارند؛ 5️⃣ ما را از شتران پیاده کردند و به یک ریسمان بستند و از مقابل خانه‌های یهود و نصاری عبور دادند و می‌گفتند: این‌ها کسانی هستند که پدرانشان، پدران شما را کشتند و خانه‌های آنان را ویران کردند؛ پس امروز بزنید و تلافی کنید؛ و در این وقت یهودیان و مسیحیان هر چه از خاک و سنگ و چوب داشتند، بر سر و بدن زنان و کودکان ما زدند؛ 6️⃣ ما را به بازار برده‌فروش‌ها بردند و اراده کردند که خاندان پیامبر (ص) را به جای غلامان و کنیزان بفروشند! ولی خداوند این کار را برای آنها میسر نکرد؛ 7️⃣ بعد از آن‌همه جسارت و اذیت، ما را در مکانی منزل دادند که سقف نداشت و زنان و کودکان ما، روزها از گرما و شب‌ها از سرما و گرسنگی و تاریکی همواره در سختی و وحشت بودند. (تَذْکِرَةُ الشُّهَداء، ص۴١١) حرف امام الاسرا، الشام الشام درکوفه و شام بلا، الشام الشام گفته علی‌بن‌الحسین با شیعیانش در هر نفس تا انتها، الشام الشام در کوچه‌های شام ما آواره بودیم آتش ز بام خانه‌ها، الشام الشام ذکر رقیه در خرابه با سکینه خوردم کتک در روز و شام، الشام الشام بابِ مرا در قتلگه، چون سر بریدند آن سر به روی نیزه‌ها، الشام الشام بزم شراب و طعنه و زخم زبان‌ها بودند جمع اشقیا، الشام الشام رأس بریده، ذکر قرآن از لب ماه پرخون سَر و طشت طلا، الشام الشام با خیزان لب را هدف بگرفت و میزد در پیش چشم کودکان، الشام الشام خواب و خرابه، کودک دلبند مولا رفته رقيه از جهان، الشام الشام «و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» https://eitaa.com/ROOZBARG