✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#واعظ_شهیر»
✍️ مناسبت روز: سیم تیرماه مقارن با سالروز درگذشت شهادتگونه حجت الاسلام والمسلمین احمد #کافی (ره) است لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این شخصیت کم نظیر و عاشق دلباخته حضرت ولی عصر (عج) آغاز مینمائیم:
احمد کافی در سال ١٣١۵ شمسی در مشهد، در خانوادهای مذهبی دیده به جهان گشود؛ و از ده سالگی به تحصیل علوم دینی نزد پدرش پرداخت و سپس در نجف و در ادامه در شهر مقدس قم از محضر علمای بزرگی همچون حضرات آیات خویی، تبریزی، مدنی و راستی کاشانی (ره) بهرهها برد؛
وی در سال ١٣۴٢ شمسی به خاطر درخواستهای مکرر مردم تهران و نیاز شدید آن شهر به تبلیغ دین و روشنگری در برابر رفتارهای فاسد رژیم شاهنشاهی، به پایتخت عزیمت نمود و همزمان با سخنرانیهای مذهبی، در منزل خود نیز جلسات آموزش قرآن و مراسم دعای کمیل و ندبه را تشکیل داد؛
✍️ فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی:
او علاوه بر تبلیغ و تبیین سیره اهلبیت (ع)، خود نیز با الگوگیری از این ساحت مقدس، خدمات فرهنگی و اجتماعی فراوانی را در تهران و سپس در ایلام، محل تبعید خود انجام دارد که در این مجال کوتاه به برخی از آنها اشاره مینمائیم:
1️⃣ ساخت مهدیه تهران:
استقبال گستردهی مردم از جلسات سخنرانی و مراسم دعای کمیل و ندبه مرحوم کافی، باعث شد که ایشان به فکر ساخت مهدیهای برای تهران بیفتد و با فروش منزل خود و کمک چهار تن از بازاریان خوشنام تهران، قطعه زمین چهار هزار متری در خیابان ولیعصر خریداری کرد و ساختمان اولیه مهدیه را احداث نمود که پانزده هزار نفر را در خود جای میداد؛
2️⃣ ساخت درمانگاه:
او همچنین یک واحد درمانی مجهز نیز در مجاورت ساختمان مهدیه بنا نمود، که علاوه بر درمان نيازمندان، داروهایی لازم را نیز به رایگان در اختیار آنها قرار میداد؛
3️⃣ ایجاد صندوق قرضالحسنه و خیریه برای کمک به نیازمندان:
مرحوم کافی با همکاری خیرین و با ایجاد یک صندوق قرضالحسنه و خیریه، به شیوههای گوناگون به خانوادههای بیسرپرست و محروم کمک میکرد و صدها خانواده بی بضاعت را تحت پوشش قرار داده بود؛
لوله کشی آب برای منازل مستمندان، تأمین کفش و لباس و... برای آنها از جمله خدمات ایشان در این زمینه بود، که البته بعدها ساواک به جرم همین کمکها تحت عنوان کمک به خانوادهی خرابکاران و مخالفان حکومت شاهنشاهی، ایشان را دستگیر و زندانی، و سپس به ایلام تبعید نمود؛
4️⃣ خدمات در تبعید:
تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد و مدرسه، و ساخت حمام در شهرها و روستاهای محروم ایلام از جمله خدمات مرحوم کافی در دوره تبعید است؛
5️⃣ خدمات در عربستان:
این عالم عامل حتی در عربستان سعودی نیز که هر سال برای حج به آنجا میرفت، به فعالیتهای اجتماعی مختلفی پرداخته و مساجد، مدارس و چاههای متعدد آب در مناطق شیعه نشین عربستان ایجاد نمود.
6️⃣ بنیانگذاری ٧٢ مهدیه در کشور:
ایشان همچنین در شهرهای مختلف بنای ٧٢ «مهدیه» را با کمک اهالی و خیرین، پیریزی کرد؛ چنانچه آیتالله مرعشی نجفی (ره) فرمودند: «در تاریخ به یاد ندارم کسی همانند مرحوم کافی، نام حضرت ولیعصر (عج) را اینچنین زنده کرده باشد»؛
✍️ فعالیتهای سیاسی:
مرحوم کافی علاوه بر خدمات عظیم مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، فعالیتهای سیاسی مؤثری داشت و در به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا نموده و با شکلدهی جریانهای متکی به مذهب، به منزلهی جاری نمودن خون اصلی در رگهای انقلاب عمل نمود؛
ایشان در زمان اختناق شاهنشاهی همواره از حضرت امام (ره) نام میبرد، چنانچه در یکی از سخنرانیها میگوید: «حضرت آیت اللَّه العظمی خمینی! بزرگ مرجع شیعه! افتخار قرآن! افتخار اسلام! افتخار اهل بیت! افتخار روحانیت! مدافع اسلام و شیعه! با شما هستم آقا! قربانتان بشوم آقا! کنار قبر جدّتان امیرالمؤمنین (ع) بفرمائید آقایمان کی میآید؟!»
البته امام راحل نیز بارها نسبت به جلسات مهدیه اظهار علاقه کرده و ایشان را به ادامه راه تشویق میکردند؛
مرحوم کافی که بارها بهدلیل حمایت از نهضت و نام بردن از حضرت امام (ره) دستگیر شده بود، پس از ترور منصور، نخست وزیر وقت ایران نیز به جرم همدستی با گروه شهید بخارایی، شش ماه زندانی شد، و در حادثه ١۵ خرداد نیز برای چندمین بار دستگیر شد و بالاخره در ۴٢ سالگی در سحرگاه سیمین روز از تیر ماه سال ١٣۵٧ شمسی در اثر یک تصادف مشکوک، در چند کیلومتری مشهد، دفتر زندگی پربرکت شیخ احمد کافی (ره) برای همیشه بسته شد؛ اما مویههای جانگداز او در فراق امام زمان (عج) هنوز در گوش عاشقان آن حضرت، طنین انداز است و هرگز مردم ایران، مرگ طبیعی ایشان را باور نکردند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز درگذشت شهادتگونه حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد #کافی (ره)
موضوع امروز: «#واعظ_شهیر»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٣١ تیر ١۴٠٣
🌙 الأحد ١۵ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 21 Sunday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 وقوع غزوه #كُدر (٣ ق)
🌙 وقوع غزوه #خيبر (٧ ق) به روایتی
🌙 حرکت اسرای #کربلا به طرف شام (۶١ ق)
🌲 روز جهانی کاهش اثرات #بلایای_طبیعی
💠حدیث روز💠
💎 امام صادق (ع): «لَا تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَهًِْ إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ لَمْ یُصِبْهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِزَلْزَلَهًٍْ أَبَداً...»
«از قرائت "إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها" (سورهی زلزال) خسته نشوید، چراکه هرکه این سوره را در نمازهای نافله خود بخواند، خداوند عزّوجلّ هرگز او را دچار زلزله نمیکند...»
📚 الکافی، ج۲، ص۶۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز پانزدهم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا میتوان از وسائل تکیه، حسینیّه و هیأت در محل دیگر، اعم از حسینیه و هیأت یا غیر آن استفاده کرد؟
✅ تابع کیفیت وقف و قصد اهداء کنندگان است، لذا اگر برای استفاده در هیأت یا حسینیه خاص وقف یا اهدا شده است، نباید به جای دیگر ببرند.
❓شخصی مِلک خود را برای برپایی مجالس عزاداری سیدالشهداء (ع) در محل، وقف کرده است، ولی در حال حاضر متولّی وقف، توانایی اقامه عزا در محل ذکر شده در وقفنامه را ندارد، آیا جایز است در شهری که در آن اقامت دارد مجالس عزاداری را برگزار کند؟
✅ اگر وقف، مخصوص اقامه مجالس عزاداری در همان مکان باشد، تا زمانی که عمل به وقف هرچند با گرفتن وکيل برای آن، درهمان مکان ممکن باشد، حق ندارد آن مجالس را به جای ديگر انتقال دهد، لذا واجب است فردی را نايب بگيرد تا در آنجا مجالس عزاداری را برپا نماید.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#اسلام و #نزول_بلایا»
مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز جهانی کاهش اثرات #بلایای_طبیعی» نامگذاری گردیده؛ لذا سخن خود را به موضوع «عوامل نزول بلایا از نگاه اسلام» اختصاص میدهیم؛
برای بررسی این موضوع ابتدا باید واژه «بلاء» را از نگاه اسلام معنا نمود که با مراجعه به آیات و روایات، متوجه میشویم که «بلاء» و اسباب و عوامل آن به دو معنای کاملاً متفاوت آمده است:
1️⃣ «بلاء» به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» که به سبب اعمال بَدِ انسانها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل میشود.
چنانچه قرآن میفرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...»: «و آنچه از رنج و مصائب به شما میرسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست...» (شوری، آیه٣٠)؛
همچنین پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: «هرگاه شرّ و بدی در زمین آشکار شود، خدای متعال بلاها و سختیها را بر اهل زمین فرو میفرستد» (الفتن، ص۴٣١)
امام رضا (ع) نیز فرمودند: «هر زمان بندگان، گناهان تازهای را ابداع کنند، خداوند نیز بلاهای تازه و ناشناختهای بر آنها مسلط می سازد» (بحار الانوار،ج ٧٠، ص٣۵۴)؛
🔹همچنین چنان که گذشت، بلایا بر برخی از افراد نیز به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سکوت در برابر ظلم و ستم نازل می شود، که در اصل این افراد نیز به واسطه ترک این فریضه الهی، به صورت غیر مستقیم در گناه دیگران شریک هستند؛
چنانچه امیرمؤمنان (ع) جهت تبیین این مسئله فرمودهاند: «شتر ثمود را فقط یک نفر کُشت، ولی عذاب الهی همه را فرا گرفت، چون همه بدین عمل راضی شدند، (و اعتراض نکردند)» (نهجالبلاغه، ص٣١٩)؛
رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «زمانی که امت من، امر به معروف و نهی از منکر را (ترک کنند و) به یکدیگر واگذارند، باید آماده پذیرش بلاء و عذاب الهی باشند» (تهذيب، ج۶، ص١٧٧)؛
همچنین امام سجاد (ع) فرمودند: «گناهانی که سبب فرود آمدن بلاء و مصیبت بر مردم می شود عبارتند از: نرسیدن به فریاد ستمدیدگان و مظلومان و پایمال ساختن امر به معروف و نهی از منکر» (بحار، ج٩٧ ص٩۴)
2️⃣ بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» که از نگاه اسلام، هرگاه بلاء به این معنا باشد، اختصاص به خوبان، مؤمنین و افراد نیکوکار دارد، به گونهای که انبیاء و اولیاء الهی، بیشترین بلاها و شدائد را در دنیا تحمل نمودهاند و حتی امیرالمؤمنین(ع) در دعای صباح، از خداوند متعال برای قُرب و نزدیکی بیشتر به درگاه احدیت، طلب درد و بلاء مینمایند؛ در نتیجه این نوع بلاء در واقع، هدیهای الهی برای بالا بردن ظرفیت روحی و درونی انسان و دریافت درجه و پاداش بالاتر است، چنانچه خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»: «قطعاً شما را به مقدارى از ترس، گرسنگى، كاهش اموال و نفوس، و كمبود محصولات، امتحان خواهيم كرد و صابران را مژده بده (كه پيروزى و پاداش بزرگ برای آنهاست)» (بقره/١۵۵)
✍️ بنابر آنچه گذشت، نزول یک بلای عمومی بر همه مردم به صورت یکسان نیز کاملاً با عدالت الهی سازگار است، چراکه یک بلاء میتواند برای عدهای از مردم، عذاب و سختی و گرفتاری، و برای عدهای دیگر، امتحان و آزمایش و ارتقاء باشد.
البته ما هر چیزی که به نظرمان ناپسند آید را برای خودمان شرّ و بدی میپنداریم، اما طبق فرموده حضرت حق در قرآن کریم، چه بسا ما چیزهایی را اصلاً خوش نداریم، در صورتی كه خِیرِ ما در آنهاست، و چه بسا چیزهایی را خیر و خوبی میپنداریم در صورتی كه برای ما شرّ و بدی به همراه دارند: «و عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» (بقره، آیه ٢١۶).
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز جهانی کاهش اثرات #بلایای_طبیعی
موضوع امروز:
«#اسلام و #نزول_بلایا»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه ٠١ مرداد ١۴٠٣
🌙 الإثنين ١۶ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 22 Monday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام و ارسال سرهای مبارک شهدای کربلا به سوی شام و دربار یزید ملعون (۶١ ق)
🌙 تحویل قبله از بیت المقدس به سوى کعبه بنابر روایتی
💠 حدیث روز:
💎 امام صادق (ع): «مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ عَلى مَوائِدِ النُّورِ يَوْمَالْقِيامَةِ فَلْيَكُنْ مِنْ زُوّارِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ (ع)»
«هركس دوست دارد روز قيامت، بر سرسفرههاى نور بنشيند، بايد از زائران امام حسـين عليهالسلام باشد»
📚 وسائل الشيعه، ج ۱۰، ص ۳۳۰
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز شانزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓استفاده از طبل، سِنج و شیپور در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
✅ اگر به نحو متعارف و متناسب با مراسم عزاداری نواخته شود، اشکال ندارد.
❓زنجیر زدن در دسته های عزاداری، چه حکمی دارد؟
✅ اگر به نحو متعارف و به گونهای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد.
❓در برخی از مناطق با زنجیرهایی که تیغ دارد زنجیر میزنند و پابرهنه وارد آتش و ذغال داغ میشوند، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟
✅ هر کاری که برای انسان ضرر قابل توجه داشته باشد و یا باعث وهن دین و مذهب شود حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهلبیت علیهم السلام می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#محرم، ماه #نشاط و #آرامش یا #افسردگی؟»
مناسبت روز: در ایام #اسارت اهلبیت امام حسین (ع) قرار داریم و با گذشت ١۶ روز از ماه محرم، محبین اهلبیت، هنوز در بسیاری از مساجد، حسینیهها، تکایا و منازل شخصی، مراسم عزاداری برپا کرده و با شرکت در این مراسم برای غم و اندوه اهلبیت (ع)، محزون و گریبانند؛ از این رو یکی از مسائلی که در این ایام توسط برخی از غافلين و یا مخالفین مکتب اهلبیت (ع) در فضای مجازی و حقیقی مطرح میگردد، این است که ماه محرم و شرکت در مجالس عزاداری حسینی و گریه کردن در آنها، باعث اضطراب و افسردگی انسان میشود!
✍️ لذا با توجه به اینکه افسردگی بهعنوان یکی از بیماری روانی در علم روانشناسی مطرح است، در سخن امروز بر آن شدیم تا فارغ از فضای هیجانی و احساسی، و با ادله کاملاً عقلی و علمی به بررسی این ادعا بپردازیم؛
✅ «روانشناسی» سالهاست که بهعنوان یک علم مستقل فعالیت میکند و از علومی مانند فلسفه و منطق، راه خود را جدا ساخته است؛ حال اگر قرار باشد در حوزه مسائل مربوط به این علم، صحبت و ادعایی داشته باشیم، سخنان ما حتماً باید سیر علمی داشته و مستند به تحقیقات معتبر در علم روانشناسی باشد؛
در این علم تنها زمانی میتوان گفت یک عمل، علت بهوجود آمدن یک حالت روانی است که از طریق تحقیقات علمی این موضوع به اثبات رسیده باشد؛ که با توجه به دسترسی آسان به فضای مجازی و جستجو در آن، به راحتی میتوان دریافت که تاکنون در هیچ یک از مجامع علمی داخل و خارج از کشور، هیچگونه تحقیق میدانی که ثابت کند، عزاداری و گریه بر مصائب اهلبیت (ع) موجب افسردگی انسان میشود، انجام نشده است!
ازنظر علت و معلولی هم اگر به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم بین «عزاداری حسینی» و «افسردگی» هیچ رابطه علت و معلولی وجود ندارد و اگر هم این دو متغیر در جایی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، صرفاً بهصورت تصادفی بوده است؛
نکته مهم دیگر اینکه روانشناسان، افسردگی را بهعنوان یک واکنش نسبت به از دست دادن یکچیز باارزش مطرح کردهاند؛ یعنی زمانی افسردگی به وجود میآید که فرد چیز باارزشی را از دست بدهد؛ حال سؤال اینجاست که ما با حضور در جلسات عزاداری اهلبیت (ع) آیا چیزی را از دست میدهیم؟ یا برعکس، الگوهای ارزشمندی را پیدا میکنیم که به وجود آنها افتخار و مباهات مینمائیم؛
همچنین روانشناسان یکی از عوامل اضطراب و استرس و افسردگی را کاهش «اعتماد به نفس» و «عزت نفس» میدانند که ما در ایام مذهبی، به ویژه در ایام محرم، شاهد افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس افراد مذهبی هستیم؛ چراکه آنها خودشان را به منبعی متصل میکنند که این منبع سرشار از انرژی معنوی است، لذا در واقع، حضور در عزای اهلبیت (ع) و اشک ریختن در این مراسم، نه تنها باعث افسردگی نمیشود بلکه عامل امید و نشاط و حرکتآفرینی برای نزدیکتر شدن به کانون محبت و معرفت الهی میگردد؛
✍️ البته آنچه در این مجال کوتاه تقدیم شما گردید، تنها بخشی از استدلالهای علمی در این زمینه بود تا بدانیم که ادعای افسردگی به واسطه عزاداری و گریه در مراسم حسینی، ادعایی کاملاً کذب است که هرگز علم روانشناسی آن را تائید نکرده است؛ بلکه در مقابل، روانشناسان همواره در مواقع ایجاد مصیبتهای سنگین، تأکید دارند که انجام عزاداری و گریه کردن، باعث تخلیه، و آرامش روحی و روانی فرد میگردد؛ چنانچه دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه خوارزمی با تأیید این موضوع میگوید: حضور در مراسم عزاداری ائمه (ع) در عین اینکه برای فرد، آرامش روحی و روانی ایجاد میکند، جرم و جنایت و بسیاری از آسیبهای اجتماعی را نیز کاهش میدهد، چنانچه آمارها هر ساله در دهه عاشورا، این موضوع را کاملاً تأیید مینماید؛
رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران، در ادامه با تبیین این موضوع که اشک ریختن یکی از راههای تخلیه هیجانهای منفی مثل غم و خشم است، گفت: باید توجه داشت که حضور در مراسم عزای اهلبیت (ع) و اشک ریختن برای آنها، بسیار بیشتر از یک تخلیه هیجانی ساده است؛ چراکه غمی که در مراسم عزاداری برای بزرگان دین و اهلبیت پیامبر خدا بر انسان وارد میشود، غمی معنوی است که میتواند منشأ یک حرکت مثبت در نوع بینش و زندگی انسان باشد، ازاینرو این غم و اندوه نه تنها روان فرد را رنجیده و آزرده نمیکند، بلکه تحقیقات، شواهد و گزارشهای بسیاری نشان داده است که نقش درمانی مثبت هم دارد و بعد از عزاداری آرامش و نشاط ویژهای را برای فرد به همراه میآورد...
📚 برگرفته از پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان.
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز شانزدهم ماه #محرمالحرام
موضوع امروز: «#محرم، ماه #نشاط و #آرامش یا #افسردگی؟»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه ٠٢ مرداد ١۴٠٣
🌙 الثلاثاء ١٧ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 23 Tuesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز نزول عذاب الهی بر اصحاب فیل
🌙 ایام اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام در مسیر شام و دربار یزید ملعون (۶١ ق)
🌙 درگذشت ادیب، عارف و شاعر مسلمان ایرانی «نورالدین عبدالرحمن جامی» (٨٩٨ ق)
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص) در رابطه با سوره فیل فرمودند: «مَنْ قَرَأَهَا عَافَاهُ اللَّهُ أَیَّامَ حَیَاتِهِ مِنَ الْقَذْفِ وَ الْمَسْخ»
«هرکه سوره فیل را بخواند، خداوند در ایّام حیاتش او را از مسخ و تهمت در امان نگه میدارد»
📚 تفسیر اهل بیت (ع)، ج۱۸، ص۳۸۸
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز هفدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓در حسینیهها و مساجد برخی مناطق بهخصوص روستاها، مراسم شبیهخوانی (تعزیه) به اعتبار اینکه از سنتهای قدیمی است برگزار میشود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟
✅ اگر مراسم شبیهخوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان نیز باعث وهن مذهب حق نشوند، اشکال ندارند؛ در عین حال بهتر است که بهجای آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینی و مرثیه خوانی بر پا شود.
❓نظر شریف حضرتعالی نسبت به ادامه حرکت دستههای عزاداری در شبهای محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و... چیست؟
✅ به راه انداختن دستههای عزاداری برای سیدالشهدا (ع) و اصحاب ایشان و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود و یا فینفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#اصحاب_فیل»
مناسبت روز: امروز طبق تقویم قمری سالروز نزول #عذاب_الهی بر أصحاب #فیل است که خداوند به دلیل عظمت و اهمیت آن، یک سوره از قرآن کریم را به آن اختصاص داده است لذا سخن امروز را به این ماجرا اختصاص میدهیم؛
مفسران و مورخان این داستان را به صورتهاى مختلفى نقل کردهاند و در سال وقوع آن نیز اختلاف دارند، اما اصل وقوع آن شکی نیست و در ردیف اخبار متواتر قرار دارد؛ ما نیز این ماجرای درسآموز را طبق روایات معروف که در «سیره ابن هشام»، «بلوغ الارب»، «بحارالانوار» و «مجمع البیان» آمده، نقل مینمائیم:
✍️ در تاریخ قبل از اسلام آمده که «ذونُواس» پادشاه یهودی «یمن»، مسیحیان «نجران» را که در نزدیکى آن سرزمین مى زیستند، تحت شکنجه شدید قرار داد تا از آئین مسیحیت بازگردند و آنها که بر دین خود پایداری کردند را در گودال آتش (اُخدود) انداخته و سوزانید که قرآن این ماجرا را به عنوان «اصحاب الاخدود» در سوره «بروج» آورده است؛
بعد از این جنایت بزرگ، خبر به «قیصر روم» که بر آئین مسیح بود رسید و از آنجا که فاصله میان «روم» و «یمن» زیاد بود، «قیصر» نامهاى به «#نجاشى» سلطان «حبشه» نوشت، تا انتقام مسیحیان «نجران» را از «ذونواس» بگیرد؛
«نجاشى» نیز سپاهى عظیم بالغ بر هفتاد هزار نفر را روانه «یمن» کرد که «ابرهه» یکى از فرماندهان این سپاه بود و آنها پس از شکست «ذونواس» حکمرانی «یمن» را به دست گرفتند و بعد از مدتى «ابرهه» پادشاه یمن شد و براى اثبات خوش خدمت به «نجاشی»، کلیساى بسیار زیبا و مهمى بنا کرد که مانند آن در آن زمان در کره زمین وجود نداشت، و به دنبال آن تصمیم گرفت مردم «جزیرةالعرب» را به جاى «#کعبه» به سوى آن فرا خواند؛ براى همین منظور، مبلغان بسیارى به میان قبائل عرب و سرزمین «حجاز» فرستاد، اما اعراب که سخت به «مکّه» و «کعبه» علاقه داشتند، احساس خطر کردند و مخفیانه کلیسای او را آتش زدند!
«#ابرهه» نیز سخت خشمگین شد و تصمیم گرفت خانه «کعبه» را به کلى ویران سازد و با لشکری عظیم و با تعدادی «فیل سوار» عازم «مکّه» شد؛
هنگامى که به نزدیکی «مکّه» رسیدند، تعدادی از آنها حمله کرده و شتران و اموال اهل «مکّه» را به غارت بردند که در این میان، دویست شتر نیز از حضرت عبدالمطلب (ع) غارت شد؛
«ابرهه» سپس برای ایشان به عنوان بزرگ «مکّه» پیام فرستاد که من براى جنگ نیامدهام و تنها میخواهم خانه کعبه را ویران کنم، لذا اگر شما دست به سلاح نبرید، نیازى به ریختن خونتان نمیبینم!
حضرت عبدالمطلب (ع) پس از دریافت پیام با فرستاده او به دیدار «ابرهه» رفتند و او که سخت تحت تأثیر چهره نورانی و ابهت فوقالعاده ایشان قرار گرفت بود، از حاجتشان سؤال کرد؟
حضرت عبدالمطلب (ع) نیز در جواب او فرمودند: حاجتم این است که دویست شتر را که از من به غارت بردهاید، بازگردانید؛
«ابرهه» سخت از این تقاضا در عجب شد، و گفت من گمان میکردم درباره «کعبه» که متعلق به دین تو و اجداد تو است و من میخواهم ویرانش کنم، درخواستی داری؟!
و حضرت بلافاصله گفتند: «أَنَا رَبُّ الإِبِلِ، وَ إِنَّ لِلْبَیْتِ رَبّاً سَیَمْنَعُهُ»؛ (من صاحب شترانم، و این خانه نیز صاحبى دارد که از آن دفاع مىکند)، این سخن حضرت، «ابرهه» را تکان داد و در فکر فرو برد اما مانع از حمله او نشد!
روز بعد ابرهه سوار بر «فیل» معروفش که «محمود» نام داشت با لشکر انبوهش براى درهم کوبیدن کعبه به طرف «مکّه» حملهور شد، ولى هر چه کرد، «فیل» او به طرف کعبه پیش نرفت! او از این ماجرا سخت متعجب شد و در حیرت فرو رفت که در این هنگام، پرندگانى همانند پرستو که هر یک از آنها سه عدد سنگریزه با خود حمل میکردند بالای سر آنها رسیده و سنگها را بر سر لشگریان «ابرهه» فرو ریختند، و تمامی آنها و فیلهایشان را هلاک نمودند و خداوند بدین وسیله قدرت لایزال خویش را به بشریت نشان داد که در قرآن کریم چنین آمده:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و بخشایشگر
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ ﴿۱﴾
مگر نديدى پروردگارت با فیلسواران چه كرد؛
أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ ﴿۲﴾
آيا نیرنگشان را بی اثر نساخت؟
وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ ﴿۳﴾
خداوند بر سر آنها پرندگانی را فوج فوج فرستاد؛
تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ ﴿۴﴾
كه بر آنان سنگهايى سخت افكندند؛
فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ ﴿۵﴾
پس آنان را مانند كاه جویده شده گردانيد!
🔰 منابع: «سيره ابن هشام، ج١، ص٣٨ تا ۶٢»؛ «بلوغ الارب، ج١، ص٢۵٠ تا ٢۶٣»؛ «بحارالانوار، ج١۵، ص١٣٠ به بعد» و «مجمعالبيان، ج١٠، ص۵۴٢ به بعد».
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز #نزول_عذاب الهی بر اصحاب #فیل
موضوع امروز: «#اصحاب_فیل»
https://eitaa.com/ROOZBARG
37.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٠٣ مرداد ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ١٨ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 24 Wednesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
🌙 سالروزروز وفات حضرت #زینالعابدین (ع) به قولی
💠 حدیث روز:
💎 امام حسین (ع): «اَیُّهَا النّاسُ! اِنَّ اللّه َ جَلَّ ذِکْرُهُ ماخَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِیَعْرِفُوهُ، فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإذا عَبَدُوهُ اسْتَغْنُوا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ ماسِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: یَابْنَ رَسُولِ اللّه ِ بِأَبی أَنْتَ وَاُمّی فَما مَعْرِفَةُ اللّه ِ؟ قالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ اَلَّذی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طاعَتُهُ.»
«ای مردم! همانا خدای بزرگ، بندگان را نیافریده مگر برای آنکه او را بشناسند؛ وقتی او را شناختند او را پرستش خواهند کرد؛ هنگامی که او را پرستش کردند از بندگی غیر او بی نیاز میشوند. مردی گفت: ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت باد، شناخت خدا چیست؟ فرمود: عبارتست از شناخت مردم هر زمان نسبت به امامى است كه اطاعتش بر آنان واجب شده»
📚 عللالشرایع، ص ۹
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز هجدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیت دارد؟
✅ قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمیشود و سابقهای در عصر ائمه علیهمالسلام و زمانهای بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم علیهالسلام در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب میشود، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.
❓اگر انسان (در ایام شهادت اهلبیت) در زیارتگاههای ائمه علیهمالسلام خود را به زمین بیندازد و همانند بعضی از مردم که صورت و سینه خود را برزمین می مالند تا از آن خون جاری شود و به همان حالت وارد حرم می شوند، عمل کند چه حکمی دارد؟
✅ این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه علیهمالسلام محسوب نمیشوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
❓معیار شرعی ضرر اعم از جسمی یا روحی چیست؟
✅ معیار، ضرری است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه (قابل اعتنا) باشد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#عاشورا و #امدادهای_غیبی؟!»
مناسبت روز: در روز گذشته از امداد غیبی و نزول بلا بر اصحاب فیل سخن گفتیم، اما شاید این سؤال برای بعضی از عزیزان پیش آمده که چرا خداوند در روز عاشورا، امام حسین (ع) و یارانشان را با امدادهای غیبی یاری ننمود؟! و همانند اصحاب فیل بر لشکر ابنزیاد ملعون نیز عذاب الهی نازل نکرده است؟!
✅ در جواب باید عرض کنیم که شکی نیست که عالم هستی مخلوق خداست و خداوند متعال قادر بر انجام هر کاری است و مسلماً در کربلا نیز میتوانسته که از اعجاز و قدرت خارقالعاده خود برای دفع و نابودی دشمنان امام حسین (ع) استفاده نماید؛ همانطور که در هلاکت اصحاب فیل، و یا شکافتن دریا برای حضرت موسی (ع) و غرق کردن فرعون، و یا گلستان نمودن آتش برای حضرت ابراهیم (ع) و کشتن نمرود با یک پشه، و یا یاری رساندن به پیامبر اسلام در جنگهای بدر و احزاب از امدادهای غیبی استفاده نموده است؛
اما نکته مهم این است که اگر در جایی خداوند به مصالحی که برای ما عیان و قابل درک نباشد برای یاری انبیاء و اولیاء خود از امدادهای غیبی استفاده ننماید، آیا این موضوع با حکمت الهی تناقض پیدا میکند؟!
✍️ مسلماً پاسخ این سؤال منفی است چراکه خداوند، آفریننده و پرورش دهنده بشریت است و تمامی افعالش را از روی حکمت و در جهت تکامل بشریت است؛ لذا اگر برای بشر محدود و ضعیف، فلسفه اموری قابل درک و فهم نباشد، دلیل بر تناقض در حکمت الهی نیست؛ بر این اساس باید بگوئیم که:
1️⃣ اولین جواب این است که تمامی مقدرات الهی بر اساس «حکمت و عدالت» مقرر میگردد و اصلاً جای چون و چرا ندارند! هرچند که برای ما قابل درک و فهم نباشند.
2️⃣ ثانیاً سنت الهی بر این است که همه کارها در دنیا براساس قواعد و قوانین عادی انجام گیرد و خداوند، اصل را در همهی امور بر اساس اسباب و مسببات طبیعی دنیوی و اختیار بشر قرار داده است، مگر بعضی از موارد خاص که به آنها «معجزه» میگوئیم و اگر بنا بود که معجزه و امدادهای غیبی همیشگی باشند و هر عمل ظالمانهای، بلافاصله جزا داده شود، دیگر هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و باطنش را پیدا نمیکرد و با پدید آمدن حالتی شبیه به جبر، اختیار و جسارت افراد برای انتخاب آزادانه اعمال از بین میرفت و مسلماً «حجّت الهی» بر بشر برای روز جزا کامل نمیشد.
3️⃣ ثالثاً روایاتی وجود دارد که نصرت الهی نازل شده و ملائکه و اجنه در کربلا به یاری امام حسین(ع) آمدند، ولی ایشان نپذیرفتند! چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «چون امام حسین(ع) با عمر بن سعد تلاقى نمودند و جنگ بر پا شد، خداوند نصرت خود را فرو فرستاد تا آن جا که بر سر حسین(ع) سایه گسترد و آن گاه امام مخیر شدند بین پیروزى بر دشمنانش و بین ملاقات و لقاى پروردگارشان، و ایشان (بلندی مرتبه و) لقاى پروردگار را برگزیدند» (امالی، ص۶٣٨) و در حدیث دیگر نیز فرمودند که «چهار هزار نفر از ملائکه برای یاری امام آمدند، اما حضرت به آنها اذن ندادند» (کافی، ج١، ص٢٨٣)
✍️ ضمن اینکه زنده ماندن امام سجاد (ع) و بسیاری از اتفاقاتی که در کوفه و شام افتاد و مقهور شدن یزید ملعون، نمونههایی آشکار از «امدادهای غیبی» است.
4️⃣ رابعاً اگر امدادهای غیبی در کربلا به امام میرسید و حضرت پیروزی ظاهری از طریق معجزه که برای مردم عادی مقدور نیست را میپذیرفتند، دیگر نمیتوانستند برای بشریت نقش «الگو» را ایفا نمایند؛ لذا حضرت نخواستند که از معجزه و کرامت استفاده کنند و برای بقاء دین اسلام و ترویج فرهنگ و معارف اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، همهی مصائب را به جان خریدند تا نشان دهند که مرگ با «عزت» بهتر از زندگی با«ذلت» است؛ و الگویی همیشگی برای آزادگان جهان شوند.
5️⃣ خامساً اگر قرار باشد که همیشه امدادهای غیبی برسد و ظلم و بدیها توسط خداوند نابود شود، دیگر فرصتی برای آزمودن بشر ایجاد نمیشود و هرگز سره از ناسره جدا نمیگردد؛ لذا کربلا صحنهی امتحان بزرگ امت اسلامی است و حکمت الهی بر آن است که خداوند در وقت آزمونها از معجزه استفاده نمینماید، تا آدمی از طریق «اختیار» راه سعادت و یا شقاوت را انتخاب نماید.
6️⃣ سادساً انبیاء و اولیاء و خوبان عالم بهوسیله امتحانهای سخت و مصائب، «ترفیع درجه» پیدا میکنند و به مقام قرب الهی میرسند، لذا وقتی فرصتی طلایی چون کربلا پیش میآید، طبیعی است که امام حسین (ع) به راحتی از آن گذر نمیکنند و در صورت اختیار رسیدن به قرب الهی را ترجیح میدهند؛
«هر که در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش می دهند...»
✍️ قضاوت با شما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز هجدهم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «#عاشورا و #امدادهای_غیبی؟!»
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه ٠۴ مرداد ١۴٠٣
🌙 الخمیس ١٩ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 25 Thursday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
☀️ سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ (١٣٢٣ش)
☀️ روز بزرگداشت شیخ صفیالدین اردبیلی (ره)
💠 حدیث روز:
💎 امیرالمؤمنین (ع): «الظُّلمُ في الدُّنيا بَوارٌ، و في الآخِرَةِ دَمارٌ»
«ستمگرى، در دنيا مايه نابودى و در آخرت، مايه هلاكت است»
📚 غررالحكم، ح۱۷۰۷
•┈┈••✾•┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز نوزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
✅ در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود؛ یک حیث قالب و شیوه عزاداری است؛ از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد؛ خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد؛
(اما) نسبت به شیوه عزاداری، اولاً همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و (ثانیاً) موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت، تبلیغ سوء داشته باشند؛ اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG